BEMUTAT- KOZÓ | MÛEMLÉK | SZOLGÁLTA- TÁSOK | KERESÉS | ÚJDONSÁGOK | RÉGI KÖNYVEK | PERIODIKÁK | HELYISMERET | RENDEZVÉ- NYEK | BAJAI KÖLTÕK E-KÖNYVTÁR |
1768-ban a bajai zsidóság (már 16 család)
és Markusz József rabbijuk az uradalommal (Baja a XVIII.
században
a Grassalkovich grófok családi birtoka) egyezséget
kötött egy zsinagóga építésére,
s ettõl fogva önálló hitközséget
képeztek (ez a hitközség a vármegye legrégibb
izraelita hitközsége). Megerõsödni azonban nem
tudtak. 1779-ben is még mindig csak 20 család él
Baján. Oka ennek, hogy nem önállósíthatták
magukat: sem házat, sem telket nem vehettek.
Az 1807. évi országgyûlés a katonakötelezettséget is kimondta, az 1840. évi 29. tc. a letelepedést, telekszerzést, iparûzést is megengedte.
1840. május 1-én Baja város teljesen leégett,
ekkor már a zsidó lakosság 5-600 fõt számolt.
Templomuk, üzleteik, házaik porrá égtek,
de ambíciójukat, munkakedvüket nem veszítették
el s elõlrõl kezdve
mindent, a más vallásúakkal együtt újraépítették
Baját.
1842-ben elkezdték a nagy imaházuk felépítését
- ezt a zsinagógát - és 1845. szeptember 26-án
avatták fel magyar ünnepi beszéddel.
A bajai zsidó férfiak az 1848-as szabadságharcban
tevékenyen részt vettek, magas rangú tisztek is voltak
köztük,
sokan hõsi halált haltak, s az utána következõ
években megbecsült polgárai lettek Bajának.
1851-ben a város népességét 15.076 fõnek
jelölik, a zsidók száma ebbõl 600 fõ;
a környezõ településeken élõkkel
együtt kb. 1.790 fõ.
A városban virágzott a kereskedés és a
kézmûvesség, jelentõs a fa-, gabona-, bor-,
gyapjú-, bõr- és állatkereskedelem. A zsidó
lakosság kezdetben állatfelvásárlással
és bõrkereskedelemmel foglalkozott, s lélekszámuk
a kedvezõ társadalmi és gazdasági feltételek
hatására gyorsan gyarapodott.
Intézményeik egymás közelében, a zsinagóga
szomszédságában épültek fel, annak a nagyméretû
teleknek a szomszédságában, amelyre a zsinagóga
is épült. A templomtól délkeleti irányban
a téli imaterem és az irodák
(ma a Gyermekkönyvtár van elhelyezve itt), szemben az utca
keleti oldalán az iskola, egy betorkolló utca sarkán
pedig már 1857-ben a kórház épült
fel.
Az utca mindkét oldalának beépítési
módja zárt sorú. A házak lakói ezen
a telken nagy számban a zsidó közösség
tagjai voltak.
A zsinagóga és a zsidó közösség egyéb közösségi épületének elhelyezkedésébõl arra lehet következtetni, hogy a városba települt zsidóság részére az egykori, ún. Szt. János városban, a mai Munkácsi Mihály utca körüli területet jelölték ki.
A magyar alkotmány 1867. évi helyreállítása
után a törvényhozás a zsidók politikai
egyenjogúsítását is biztosította,
ami térfoglalásukat, jólétüket elõmozdította.
1914-ben a bajai zsidóság részt vett a világháborúban,
sokan elestek, a zsinagóga bejáratánál a falon
látható a hõsi halottakról megemlékezõ
emléktáblájuk.
Az emeleten, a helytörténeti gyûjteményben
található az Aranyalbum, amelyben minden zsidó neve
szerepel,
aki részt vett a háborúban egész Magyarország
területérõl.
A világháború után - mint annyiszor - felütötte
fejét az antiszemitizmus.
Elsõ megnyilvánulás volt a Numerus Clausus:
a zsidók csupán százalékos arányban
tanulhattak fõbb iskolákban.
Visszaszorították õket a kulturális, társadalmi
életbõl, gazdaságilag pedig megbénították
õket.
1940-ben munkaszolgálatra vitték 18-tól
50 éves korig azokat, akik nem teljesítettek katonai szolgálatot.
1944-ben pedig, amikor a németek megszállták
Magyarországot, az itthon levõ nõket, gyermekeket,
öregeket összeszedték és elszállították
koncentrációs táborokba, ahol különleges
kegyetlenséggel elpusztították kb. 60-70 százalékukat.
A templomba, iskolákba (négy leánypolgári,
fiúpolgári, 4 elemi vegyesen), kórházba (mely
kórház és öregek otthona együttesen) beszállásolták
magukat, mindent meggyaláztak, kifosztottak.
A háború végén kb. 380-an tértek
vissza a haláltáborokból Bajára /a háborút
megelõzõen létszámuk (kb. 1800 fõ)
a környezõ településeken élõkkel
együtt kb. 2400 fõ volt/.
A zsinagóga épületét csak annyira tudták
rendbe tenni, hogy az istentiszteletet megtarthassák benne, így
az épület állaga egyre romlott.
1947-ben, miután meggyõzõdtek róla,
hogy hiába várnak még haza valakit, összegyûjtötték
azok neveit, akiket a kegyetlen barbárság elpusztított,
majd adományokból megépítették az udvaron
látható árkádos emlékcsarnokot,
ahol a márványtáblákba vésték
a - több mint ezer Baja és környékérõl
elhurcolt - nevét.
Minden évben a HOLOCAUST gyászünnepsége
alkalmakor a könyvtár rendelkezésre bocsátja
a volt imaházat és
ezen a napon a világ minden tájáról jönnek
a zsidó felekezethez tartozó emberek - aki még él
és el tud jönni - hozzátartozóikat elsiratni.
A vallásukat tartó bajai zsidók létszáma
napjainkban annyira csekély (kb 10 fõ), hogy lassanként
megszûnik a felekezet, mivel nincs születés, nincs házasság,
csak temetés van.
Ez a csodálatos épület méltó módon
õrzi a létrehozó és azt használó
hajdani zsidó lakosság emlékét, az emlékmûvek
és a temetõk /a városban két temetõ
van egymás mellett.
A régi temetõben van a híres rabbi, Kohn-Schwerin
Götz sírja.
Az új temetõ rendezett, gondozott./ hirdetik, milyen
nagy számú zsidóság volt Baján.