EKLEKTIKA KLUB |
Frisnyák Zsuzsa: Baross Gábor |
Egy szürke esős napon, 1898. november
20-án, a Keleti pályaudvar előtt ünnepélyes keretek között leplezték le Baross
Gábor szobrát. A szoboravatáson megjelentek az ország vezető politikusai,
a képviselőház tagjai, a főváros vezetői, magas rangú köztisztviselők, a vidéki
törvényhatóságok delegációi, a kereskedelmi kamarák képviselői. Nem volt
senki a tömegben, aki ne emlékezett volna az alig hat évvel ezelőtt elhunyt
vasminiszterre és kiemelkedő életművére. Ki volt ez az ember, akinek a hálás
nemzet már halála után rövid idővel közakadozásból szobrot emeltetett? Baross Gábor (1848-1892) minden idők legsikeresebb közlekedési és kereskedelmi minisztere volt. 1886-tól 1889-ig a Közmunka- és Közlekedésügyi Minisztériumot, 1889-től haláláig a Kereskedelemügyi Minisztériumot irányította. Baross Gábor ez a tehetséges, nagyratörő, sikerorientált politikus felismerte, hogy az infrastruktúra minőségétől függ Magyarország fejlődése. Nevéhez fűződik az egységes magyar államvasúti hálózat megszilárdítása, több jelentős magánvasút államosítása, a fiumei kikötő fejlesztése, az első korszerű úttörvény, a magyar kereskedelmi tengerhajózás megteremtése, a dunai hajóforgalom fejlesztése, a Vaskapu szabályozása, a Postatakarékpénztár létrehozása stb. Legnagyobb hatású intézkedése - mely európai hírnevet hozott számára – a vasúti személyszállítás reformja, a zónatarifa volt. Ez az új díjszabás tette lehetővé, hogy emberek milliói számára ne legyen anyagi gond a vasúti jegyárak megfizetése. Baross Gábor új vasúti összeköttetéseket létesített, kiépítette a helyiérdekű vasúti hálózatot, hidakat emeltetett. Kiviteli kereskedelmi társaságot alapított, kereskedelmi szerződéseket kötött a külfölddel. Iparbankot hozott létre, szakkiállításokat szervezett. Bevezette a vasárnapi munkaszünetet az ipari munkásság részére. A vasminiszter ötlettára igen gazdag volt: megfért benne a termékbörze, idegenforgalmi kiadványok kiadása, kereskedelmi információs központ felállítása, értekezlet a magyar borkivitel élénkítésre, külföldi mintaraktárak felállítása, a keserűvizek forgalmának rendezése, vámügyi tanács felállítása, hajók vásárlása a MÁV részére, az Országos Statisztikai Tanács újjászervezése stb. |
Az ipar fejlődésének meggyorsítására 1890-1892 között 36 ipari szakma
részére adómentességet biztosított. Ipartámogatási politikája eredményeként
két év alatt 146 új gyárat alapítottak Magyarországon. Minisztersége alatt
fejlődött a magyar malomipar világhírűvé. |