Amikor 1992-ben először utaztam Vajdaságba, megkérdeztem, hogy mennyibe kerül egy vonatjegy Szabadkára. Már csak arra emlékszem, hogy többezer Ft volt, ezért aztán inkább Szegedig mentem vonattal, onnan autóbusszal. Később Szlovákiába utaztam vonattal, s ott egy Budapestre járó magyar diáktól tanultam meg a trükköt: csak a határig kell jegyet venni, a határállomáson kell újabb jegyet venni, mert két részletben lényegesen olcsóbb a vonatjegy.
Magyarországon régen is különbség volt a belföldi és külföldi menetjegy ára között. Valamikor a hetvenes években olcsóbb volt a jegy Budapestről Kassára, mint Budapestről Miskolcra. Azután az illetékesek átestek a ló, vagy inkább a mozdony másik oldalára, jelenleg az előbbi jegy többszörösen, aránytalanul drágább. A vasúti közlekedés területén nem külön segítségre lenne szükség, már az is elegendő lenne, ha nem büntetné a magyar állam a határain kívül rekedteket. És persze mindenkit, aki átutazik a határon, a magyar állampolgárokat is. Közvetve persze ez is érinti a határon túli lakosságot, hiszen ha az utazás olcsóbb, akkor több magyarországi rokon és turista menne a szomszédos területekre.
A jelenlegi díjszabás akadályozza a szomszéd országok lakosságával való kapcsolattartást. Szemben áll a magyar kormány hivatalos politikájával. Miért bünteti a MÁV azt, aki átmegy a határon? Miért akadályozza a vasúti közlekedést, hiszen ez az árrendszer a vasútról eltereli a forgalmat. A vége aztán a folyamatnak az, hogy le lehet állítani a határon átmenő vonatokat, hiszen úgymond �nincs rájuk igény�. A kétféle jegyár közti különbség piaci okokkal nem magyarázható, a jegyárak nyugati színvonalát sem a szolgáltatás színvonala, sem a költségek (például az alkalmazottak bére), sem a fizetőképes kereslet nem indokolhatja. A határon átmenő forgalom akadályozását célzó törekvést még inkább leleplezi a MÁV üzletszabályzatának azon rendelkezése, hogy ha van külföldi szakasz, akkor a teljes útra nemzetközi díjszabást kell alkalmazni. Az utas, ha nem akarja ezt a büntetőtarifát megfizetni, két lehetőség között választhat: vagy leszáll a határállomáson, és megvárja a következő vonatot (ekkor a határig belföldi tarifával utazhat), vagy más járművel utazik. A problémával számos illetékest megkerestem. Kaptam válaszokat is, amelyek lényege: a nemzetközi díjszabást ez és az a rendelet szabályozza, s az így szabályozza. Meghogy a MÁV veszteséges. Továbbá, hogy mennyi kedvezmény van� Az összmagyarság érdekeiért gyakran kiálló Lipták Béla és az általa szervezett Hungarian Lobby internetes lista tagjai petícióval fordultak a MÁV vezérigazgatójához, majd a közlekedési miniszterhez. Dr. Fónagy János miniszter válaszában türelmet kért. Nem értem, hogy miért kell várni a rendezésre. Miért nem lehet megszüntetni a kétféle jegy kombinálásának tilalmát egy miniszteri tollvonással, úgy, ahogy azt annak idején bevezették? Ennek a tilalomnak a feloldása ráadásul úgy segítené a külföldi magyarságot, hogy közben csak helyeslést váltana ki a szomszéd országok nem magyar nemzetiségű lakosaiból is. Jelenleg több fórum is foglalkozik a kérdéssel.
Valószínű, hogy ha a leginkább érintettek, a határon túli
magyarok szervezetei
is szorgalmaznák a kérdés gyors megoldását, akkor az jelentősen
siettetné
a döntési folyamatot. Illusztrációként tekintsünk egy
konkrét példát: Budapest
- Biharkeresztes, 228 km: 1722 Ft
Biharkeresztes - Oradea, 19 km: 1985 Ft
Budapest - Oradea, 241 km: 6200 Ft
Külön érdekesség, hogy a a menettérti jegyekre a magyar vasút
65, a román
vasút pedig 75 %-os kedvezményt biztosít. Itt több dolog is
szembeötlik.
Előszöris a különbség a két kedvezmény között. Kinek is igazán
fontos a
kapcsolattartás? Másrészt 50%-osnál nagyobb kedvezmény teljesen
ellentétes
a piaci szemlélettel. Valójában miért árulnak egy útra
szóló jegyeket?
Hogy mindazokat becsapják, akik nem elég tájékozottak: ők csak
vegyék meg
a drágább, egy útra szóló jegyeket!? Vagy az illetékesek
rájöttek, hogy
mennyire irreális árat állapítottak meg, s ahelyett, hogy
ezt korrigálnák,
mindenféle fura kedvezményekkel leplezik tévedésüket?
Farkas Henrik
Részletek Gazda József
erdélyi írónak a Hungarian Lobby
listára
írt leveléből (a szerző hozzájárult, hogy
levelét terjesszem):
�Az anyaország nemcsak megkülönbözteti, hanem meg is alázza a
határon túli
magyarokat, ha az anyaországba látogatnak. Valóban kénytelenek
vagyunk ahhoz
az eszközhöz folyamodni, melyet Farkas Henrik ír: hogy
valamivel olcsóbban
megússzuk a méregdrága utazást (nekem egyetlen budapesti út
egy félhavi
nyugdíjamba kerül, s ez a szerencsétlen nyugdíj az egyetlen
jövedelmem),
hát - úgymond - »spekulálunk« és kínlódunk. Romániában megveszem
a belföldi
jegyet a határig, ott útlevélellenőrzés előtt leugrom a vonatról
- tele
izgalmakkal, nehogy lekéssem a visszaszállással - hogy egy
rövid szakaszra
vegyem meg a méregdrága �határátlépőt�, mondjuk Biharpüspökitől
Püspökladányig,
ott megint leugrom, megveszem ismét a belföldi jegyet. De van
egyéb megkülönböztetés
is. Ugyanazzal a vonattal a belföldi utasok helyjegy nélkül
utazhatnak,
nekem az amúgyis sokkal drágább »nemzetközi jegy« mellé kötelező
módon 750
Ft-ért helyjegyet is kell vennem, még akkor is, ha
Biharkeresztesen ülök
fel a vonatra. S ha megpróbálnék »kombinált módon« utazni, hogy
mondjuk
Pesttől Püspökladányig belföldi jeggyel, onnan tovább nemzetközivel, s
»lefülelnek«
a kalauzok, hogy én, a »néger«, ezt tettem, büntetésekkel,
a vonatról való
leszállítással fenyegetnek. Egy alkalommal, amikor
leszálltam jegyet venni,
a kalauz meglátott, s ellenőrzéskor amikor nyújtottam a MÁV
által kibocsátott
jegyet, azt mondta, ez nem jó, mert én külföldi vagyok, nekem
nemzetközi
jegyem kell hogy legyen, és súlyos büntetésre állított ki papírt,
s durván,
megalázó módon szitkozott engem, hogy be akarom csapni őt, őket,
Magyarországot. Más országokban - így Romániában is - senki nem
törődik azzal, hogy belföldi-e
a jegye amellyel utazik, vagy nemzetközi, a fő az, hogy
legyen jegye. Ez
egy magyarországi specialitás, hogy a nemzetközi jeggyel érkezett
utast
zaklatják, ha átvált belföldi jegyre. Vagy: a belföldi jeggyel
érkező utast
ugyanúgy molesztálják, fenyegetik, ha a határ felé tartó vonaton
ül, hogy
vallja be, hová utazik, nem külföldre-e, ha belföldi jeggyel
ült fel. S
ha bevallja, hogy át akar menni a határon, hiába van meg egy
közbeeső belföldi
állomástól a továbbra érvényes jegye, akkor leszállítással
fenyegetik, vagy
pótjegyet vetetnek meg vele, ami teljesen jogellenes,
hiszen ha érvényes
menetjegye van valakinek, akkor mi jogon szól bele a MÁV, hogy az
miért olyan, amilyen, és miért nem más. Ha csak ezt az egy
rendelkezést eltörölnék,
már sokat javulna a helyzet. Speciálisan bennünket,
romániai magyarokat
érint a kötelező helyjegyvásárlás, amely ismét aránytalanul nagy
terhet
ró ránk. A teljes Székelyföld, a Marosvásárhelyről és
Kolozsvárról induló
magyar utasok, tehát a valamikori Észak-Erdély magyarsága
Várad felé, nagyobbára
a Corona nevű vonattal utazik, mely Brassó és Budapest
között közlekedik.
Erre csak a külföldi utasoknak kell helyjegyet venniük
megkülönböztetetten
magas, közel 700 Ft-os áron, s például a Bécs felé menő utasoknak
a legtöbb
vonatra nem kötelező a helyjegyvásárlás, és Nyugaton sem
kötelező sehol. Csak aki a helyét biztosítani akarja, annak
lehetséges ez. Miért tesznek
pontosan velünk különbséget?�
*******
2004-05-19
Tisztelt Elnök Asszony/Úr!
Az EU választási kampányban szeretnék felvetni egy közérdekű témát, az
alábbi
mellékletben részletezem.
Nyílt levelemet eljuttatom a parlamenti pártok elnökeihez, továbbá a
sajtóhoz
is. Meggyőződésem, hogy ha egy parlamenti párt felvállalná e probléma
erőteljes
képviseletét, akkor rövid időn belül kielégítő megoldás születne.
Az Ön pártjának reakciója befolyásolni fogja szavazatomat a júniusi
választáson.
Tisztelettel:
Farkas Henrik email: farkashenrik@netscape.net
********
A MÁV díjszabása és üzletszabályzata aránytalanul magas terheket ró
azokra,
akik vonattal utaznak a szomszédos országokba. Különösen sérelmes ez a
határon
túli magyarságra nézve: kapcsolattartásukat nehezíti az anyaországi
rokonaikkal,
szinte elérhetetlenül drágává teszi számukra a magyarországi utat.
Ugyanakkor
a magyar állampolgárok utazását is nehezíti, pedig sok kispénzű polgár,
főleg
fiatalok szívesen felkeresnék Erdélyt vagy a Felvidéket. Nem szükséges
indokolni,
hogy ez mennyire nemzeti érdek lenne.
Álljon itt egy illusztratív példa a jelenleg érvényes egy útra szóló
teljesárú
jegyárakról:
Budapest - Biharkeresztes, 228 km: 2130 Ft
Biharkeresztes - Oradea, 19 km: 1800+800 Ft (kötelező helyjegy)
Budapest - Oradea, 241 km: 7600 Ft+800Ft (kötelező helyjegy)
(Jegyárak 2005. jan. 1-től:
Budapest - Biharkeresztes, 228 km:
2226 Ft
Biharkeresztes - Oradea, 19 km:
1683+765 Ft=2448 (kötelező helyjeggyel)
Budapest - Oradea, 241 km: 7038
Ft+765F=7795 Ft (kötelező helyjegy)
Megjegyzés: az oda-vissza jegy
olcsóbb: Budapest-Nagyvárad 5619+1350=6960 Ft oda-vissza. A legolcsóbb
az Ady Expresszel utazni, azon ugyanis Püspökladányig belföldi jegyet
lehet használni. Így ott a teljesáru jegyár egy útra:
1730Ft Püspökladányig + 2204 Ft
oda-vissza jegy Püspökladánytól Nagyváradig + 765 Ft kötelező
helyjegy:=4699 Ft.. oda-vissza pedig összesen 3460+2204+1350=6984 Ft.
Az Ady expresszen a belföldi
kedvezmények Püspökladányig igénybevehetők.)
Kirívó aránytalanságról árulkodnak ezek az adatok. A nemzetközi
jegyár a
nyugati árszínvonalhoz közelít. Ezt az aránytalanságot sem a
fizetőképes
kereslet, sem a bekerülési költségek, sem a vasúti kocsik színvonala
nem
indokolja. Ezt az aránytalanságot csak: az illetékesek közönye vagy
talán
éppen a határokon átmenő vasúti közlekedés elsorvasztásának szándéka
indokolhatná,
ha lenne ilyen szándék.
Maga a menetjegyár is igen visszás, de van itt egy nagyobb visszásság
is,
amin igen könnyen lehetne segíteni. A MÁV jelenlegi üzletszabályzata
tiltja
a belföldi és nemzetközi jegy kombinálását, tehát ha valaki nem akarja
megfizetni
a Bp-Biharkeresztes szakaszra is a jóval drágább nemzetközi jegyárat,
akkor
Biharkeresztesen több órát várakoznia kell a következő vonatra, mert
ugyanazzal
a vonattal nem utazhat tovább, hiába van mindkét szakaszra érvényes
menetjegye!
Ilyen jogi abszurditásra nem tudok példát más országból.
A kérdésben én is, mások is már többször fordultak a MÁV-hoz, a
közlekedési
miniszterhez, vagy éppen a hivatalban lévő miniszterelnökhöz. A válasz:
kormányrendelet
tiltja a kétféle jegy kombinálását. Az indoklások ugyanúgy kezelik a
határon
túl élőket, mintha gazdag turisták lennének, akiknek a magyar állam nem
akar
támogatást adni, nem úgy, mint a belföldi utazáshoz. Annál is inkább
különös,
hogy nem történt semmi ebben az ügyben, mert minden kormány eltökélten
igyekszik
támogatást nyújtani a szomszéd országokban élő magyarságnak. A jegyár
kirívó
aránytalanságának megszüntetése, vagy legalább a kétféle jegy
kombinálásának
megengedése úgy segítene a határon túli magyarságnak, hogy sem a
szomszédos
országok, sem az EU részéről nem váltana ki rosszallást. A
megnövekedett
forgalom pedig a vasútnak is használna. Ez környezetvédelmi okokból is
fontos
lenne.
Az érvényben lévő nemzetközi jegyár a ”keleti” viszonylatokban
irreális,
sem piaci sem politikai szempontokkal nem értelmezhető. A belföldi és
nemzetközi
jegyek kombinálhatósága pedig kizárólag a magyar állam kompetenciája,
más
államnak, más vasúttársaságnak ehhez semmi köze! Megjegyzendő továbbá,
hogy
a jelen szabályozás a MÁV-nak nem hoz annyi plusz bevételt, mint
gondolják,
hiszen a keleti viszonylatban utazók gyakran inkább várakoznak a
határon,
és mennek a következő vonattal. Így a kispénzű utasoknak csak
fölösleges
időt és fáradtságot okoz a MÁV a nemzetközi utasok diszkriminációjával.
Az illetékesektől kapott válaszokban rendszeresen előforduló motívum
még
az, hogy az oda-vissza jegy olcsóbb: most éppen 60%-os a kedvezmény. Ez
viszont
egy piaci abszurditás: érthető, hogy kedvezmény van az oda-vissza
jegyre,
de hogyan lehet olcsóbb az oda-vissza jegy, mint a csak egy útra szóló?
Másrészt
nem mindenki tud erről. Tulajdonképpen az egy útra érvényes menetjegy
így
teljesen fölösleges így, ki kellene vonni a forgalomból. Harmadrészt,
még
az oda-vissza út is drágább, mintha kombinálni lehetne a kétféle
jegyet.
Melléklet: részleteket Gazda József erdélyi író megindító leveleiből.
*********************************************
Vonattal - aktuális oldal 2005
Farkas
Henrik civil aktivista honlapja
Kéziratok,
újságcikkek (Farkas Henrik)
Erőszakellenes
Oldalak
Hadkötelezettséget Ellenzők Ligája - HEL
-
Ez az oldal a Soros Alapítvány támogatásával olvasható az Interneten.