Felemás privatizáció a felsőoktatásban
Az Irányító Testület
A felsőoktatási törvény sok vihart megért,
százszor megbukott és százszor is
újjászületett tervezete a parlament előtt van. Nem
tudom, hogy sikerült elérni, hogy a legújabb
variánsát már nemcsak az ötletgazda
Oktatási Minisztérium, hanem a felsőoktatásban
érintett kompetens szervezetek is támogatják,
és ugyancsak fülelni kell annak, aki a tiltakozók
egyre gyengülő hangját meg akarja hallani.
A tervezet most van a parlament előtt. Ha elfogadják, azzal
egyfajta felemás privatizáció megy végbe az
állami felsőoktatásban: a tulajdonos marad az
állam, ám a kezelői, döntési jogot az
intézmény Irányító Testülete
(IT) kapja meg. Felemás privatizáció ez, hiszen az
IT tagjai széleskörű, majdhogynem tulajdonosi jogokat
kapnak ellenszolgáltatás nélkül, ugyanakkor a
tulajdon felelőssége nem hárul rájuk. Hatalom, jog
van, a várható elfoglaltsághoz képest
igencsak tekintélyes tiszteletdíj van,
kötelesség, felelősség meg gyakorlatilag nincs: ez
aztán a jó üzlet!
Az IT döntési jogköre igen széles,
magában foglalja az ingatlan elidegenítési jogot
is! Azzal, hogy mindezeket a jogokat az állam mint
fenntartó átruházza az IT-re, egy fura
privatizáció valósul meg: ezen csak nyerni lehet,
hiszen befektetni semmit sem kell, és az IT mégis
megkapja a rendelkezési jogot, olyan jogokat, amelyeket eddig a
tulajdonos állam illetve az intézmény
választott tanácsa gyakorolt.
Nem csoda tehát, hogy a tervezet
kidolgozásánál már megjelent a
bizalmatlanság aurája: a tervezet előírja, hogy az
IT tagjainak vagyonnyilatkozatot is kell tenniük. Talán nem
véletlenül. Viszont az ígéretes,
elfogadást remélő módosítások
között szerepel: mégse kelljen ilyen
vagyonnyilatkozat. Talán ez sem véletlenül.
Az IT 7-9 tagból fog állni, ebből 2, illetve 4 főt a
miniszter delegál, míg a többit az
intézmény szenátusa. Az IT tagjaitól
megkövetelt feltételek igen enyhék, még az
sem szükséges, hogy az adott intézmény
képzésének megfelelő végzettséggel,
szakértelemmel rendelkezzenek. Sőt: nem is lehet az IT tagja,
aki az adott intézmény oktatója,
hallgatója. Biztosítva van tehát az IT tagjainak
”objektivitása”: sem a szakmai ismeretek, sem a helyismeret, sem
az intézmény iránti elkötelezettség
nem fogja őket befolyásolni döntéseikben, minthogy
könnyen meglehet, hogy egyáltalán nem is
lesznek ilyen ismereteik.
Az IT az intézményi autonómia kiteljesedése
– mondogatták az illetékesek. Ezzel szemben az IT
gyámsága alá rendelik az intézményt.
A delegált tagok saját magukat, saját
véleményüket fogják képviselni, 5 vagy
akár 10 évig. Visszahívásukra csak
kivételes esetben kerülhet sor, az, hogy az őket
delegáló intézmény, testület,
hatóság bizalmát már nem élvezik, az
nem elég indok. Az intézmények oktatóinak,
hallgatóinak joguk lesz delegálni IT tagokat, akik
aztán nem a megbízóik, hanem a szívük,
s netán rejtélyes érdekeik, kapcsolataik
alapján fognak szavazgatni, döntögetni.
Az IT tagjai kártérítésre
kötelezhetők, ha anyagi hátrányt okoznak
döntéseikkel. Nos, ez majd sok mindenre fogja
ösztönözni őket, csak ésszerű
döntésekre nem. Hiszen csak attól kell
félniük, hogy nehogy rájuk fogják, hogy
anyagi hátrányt okoztak, tehát kockázatot
nem fognak vállalni. Valahogy hiába kutakodok
emlékezetemben, nem emlékszem, hogy nálunk lett
volna olyan eset, amikor pl. állami cégek,
pénzintézetek felügyelő bizottságait
egyértelműen rossz döntésük miatt bármi
hátrány érte volna.
A vitákon gyakran emlegették: sikeres üzletemberek,
vállalkozók már türelmetlenül
várják, hogy irányítgassák a
felsőoktatási intézményeket. Pusztán
elhivatottságból, elkötelezettségből. Nekem
erről az állítólag reális áldozatos
attitűdről a Police alapítvány jut eszembe. Amikor is
hasonlóan áldozatos magánszemélyek
befizettek egy milliót, és cserébe
mindenféle szimbolikus előjogokat kaptak, bejáratosak
lettek a rendőrségre, stb. Ki tudja, miért, valahogy
mégse vált be ez az áldozatosság, és
a következő belügyminiszter megszüntette ezt a
gyakorlatot. Az IT ennél sokkal kedvezőbb lehetőségeket
kínál: a tagoknak nemhogy be kéne fizetni, hanem
még ők kapnak tiszteletdíjat.
Az állam a legrosszabb tulajdonos – ez most az egyik divatos,
ámbátor gyakran kétes értékű
tézis. Esetünk mutatja, hogy sikerült még
rosszabb megoldást kifundálni: ha a tulajdonos
állam ingyen, önként és dalolva átadja
jogait magánszemélyeknek, anélkül, hogy azok
a kötelességet, felelősséget is
átvennék.
*************************************
Farkas Henrik egyetemi docens
a fizikai tudomány doktora
********
Farkas
Henrik civil aktivista honlapja
Kéziratok,
újságcikkek (Farkas Henrik)- a lap tetejére
Erőszakellenes
Oldalak
Ez az
oldal a Soros
Alapítvány
támogatásával olvasható az Interneten.