Farkas Henrik: Alfa úr és a kardforgató szentek
Kissé rövidítve megjelent a Népszabadság
1998. december 22-I számában az Olvasó oldalán
.
Mielőtt bárki rákérdezne, bevallom: nem vagyok hívő.
Nem adatott meg nekem, hogy egy létező vallásban vagy egy létező
könyvben felismerjem az igazat, a tiszta igazat és csak az igazat.
Nem úgy, mint Alfa úrnak. Hogy kire vagy kikre gondolok, az
rövidesen kiderül. Akinek nem inge, ne vegye magára, a névhasonlóság
puszta véletlen is lehet.
Alfa úr hívő keresztény, leginkább katolikus.
És írástudó. Tudja, hogy azt mondja az Írás:
“Ne ölj!”. Alfa úr számára az emberi élet
szent, amit védeni kell.
Alfa úr korunk embere. Elavultnak tartja Szent Tamás iránymutatását,
aki a lélek beköltözését az embrióba
a fogantatás utáni második hónapra tette. Alfa
úr a modern természettudomány egzakt megfigyeléseire
támaszkodva “bizonyítja”, hogy a megtermékenyített
petesejt a fogantatás pillanatától ember. Tehát
a magzat ember, az abortusz szándékos emberölés,
gyilkosság. És így Alfa úr nem tehet mást,
mint hogy törvényért, rendőrért, alkotmánybíróért
kiált, vagy esetleg ha történetesen egyben ő a bírónő,
akkor elrendel: “Tiltassék be az abortusz!”
A sokat emlegetett természettudományos “bizonyíték”
kapcsán szívesen megkérdezném Alfa úrtól,
hogyan lehet az igazán emberi sajátságokról,
a lélekről, szellemről, érzelemről, értelemről, tudatról
kromoszómák számlálásával, nézegetésével
dönteni. Nyilvánvaló ugyanis, hogy itt nem biológiai,
hanem vallási, világnézeti, erkölcsi és
jogi fogalmakról van szó.
De még fontosabbnak tartom, hogy rávilágítsak
Alfa úr következetlenségére. Noha Alfa úr
érdeklődése a magzatokra összpontosul, ő sem tagadhatja,
hogy az emberi élet a születésnél nem ér
véget. Hár akkor hová tegyük a hadsereget? A hadseregek
nyilvánvaló célja az ellenséges katonák
harcképtelenné tétele, beleértve szükség
esetén azok megölését is. A történelmi
tapasztalatok bizonyítják, hogy a hadseregek ez utóbbi
tevékenységüket mindig igen eredményesen látták
el, s a tudósok szorgos, önfeláldozó munkája
nyomán a haditechnikai eszközök olyan tökélyre
tettek szert, hogy semmi nehézséget nem jelentene adott esetben
az egész emberiség többszörös elpusztítása.
Ennek ellenére Alfa úrnak nincs kifogása a hadseregek
ellen. Sőt, Alfa úr nem titkolt ellenszenvvel figyeli azt az egyre
erősödő és sikerrel kecsegtető törekvést, hogy legalább
a hadkötelezettség kényszere szűnjék meg. Nem,
Alfa úr mindeniknek szent kötelességévé
tenné a haza fegyveres védelmét, az ellenség
katonáinak hősies feláldozását. Hiszen a hadsereg
azonkívül, hogy hont véd, “neveli” ezt az elpuhult, erkölcstelen
fiatalságot. Férfiassá, nemessé.
Ne legyünk igazságtalanok: Alfa úr nem az első ebben a
következetlenségben. Előtte járt a katolikus egyház
kardforgató szentjeinek egész hada, és persze a protestáns
hívő harcosok serege is.
Alfa úr látásmódja tehát igen egyoldalú:
míg a legparányibb nőgyógyászati eszközt
is meglátja amott, nem látja meg a kardot vagy a harci repülőt
emitt. Sohasem hallottam például, hogy Alfa úr azt számlálgatná,
mennyivel több magyar élhetne ma, ha mondjuk Szent István
király kevésbé erőszakosan terjeszti a hitet.
Az ellenség gyilkolásának megengedése, sőt hősi
erénnyé nemesülése nem az egyetlen következetlenség
Alfa úr világnézetében. A fegyvertartás
ügyében Alfa úr rendszerint igen liberális. Lehetővé
tenné (valójában lehetővé is sikerült tennie),
hogy a polgárok bizonyos polgári rang fölött - mondjuk
polgármestertől felfelé - szabadon hozzájussanak lőfegyverekhez.
Hátha a vagyon vagy a család védelme alkalmasint megkívánja
valamely gonosz emberi lény kilövését.
Szemmel látható, hogy Alfa úrnak a fegyverek ellen sincs
szava. Sőt talán játékfegyvert vásárol
gyermekének karácsonyra. A szeretet ünnepére.
Apropó, szeretet. Nem valami orwellien kifacsart fogalomra gondolok
itt, hiszen mindenféle népboldogító izmusok,
sőt az inkvizitorok is el tudták magyarázni, hogy tevékenységük
az eljárásba bevont emberek valódi érdekeit,
testük vagy lelkük távlati üdvét szolgálja.
Hanem az igazi szeretetről essék itt szó, amire az egyik legszebb
példát a Mester mutatta. Egy asszony megkövezése
volt éppen napirenden, mert megsértette az aktuális
államvallás törvényeit. Az összesereglett
írástudó gyülekezetnek Jézus ezt mondta:
“Az, ki közületek nem bűnös, az vesse rá először
a követ.” Az akkori írástudók javára kell
írnunk: a Mester tanítását ott elfogadták.
Belátták, nem jó úton járnak, s feloszlottak,
ahelyett hogy a mózesi törvény útmutatása
szerint köveztek volna.
Mert ha szeretet van, akkor sok minden megoldható humánusan,
a vallásos világnézet keretében is. A Mester
egyik kései követője például az ítéletre
adott jó receptet egyszerűségében gyönyörű
énekével:
“Szelíd szemed, Úr Jézus, tudom, hogy vádat is emel.
Vétkeztem bár, ítéljen el szelíd szemed, Úr Jézus.”
Azt hiszem, Alfa úrból nemcsak a következetesség
hiányzik, hanem a szeretet is. Nem szereti azon honfitársnőink
százezreit, akik számára a pozitív lelet nem
örömhírt, hanem a “Szülni vagy nem szülni?” dilemma
kínzó gyötrelmét jelenti vagy jelentette valamikor
a múltban.
BACK