Demokratikus jövőkép a felsőoktatásban


95-04-27. Megjelent : . A jövő mérnöke.
Kulcsszó: tandíj.
 

 Fodor Gábor művelődésügyi miniszter április 5-I Nap TV-beli nyilatkozatában kétszer is szóba került a felsőoktatás demokratizálásának igénye. Először a tandíj-koncepció megjelenésének üdvözlésekor, másodszor az “antidemokratikus” felvételi vizsga  megszüntetésének sürgetésekor.
 Bűnbánóan bejelentem, magam is évtizedekig aktívan részt vettem a felvételi vizsgákban, és töredelmesen beismerem azt is, hogy ezek a vizsgák valóban antidemokratikusak voltak. Kifejezetten arra törekedtem, hogy a vizsgákon ne mindenki ugyanolyan pontsz’mot  érjen el, hanem az eredmények jelentős szórást mutassanak. Noha tudtam, hogy ezen pontsz’mokat a diktatórikus pártállam szűrésre fogja felhasználni. Mindezeket  nem egyedül, hanem oktatótársaimmal együtt úgynevezett “felvételi bizottságokban” követtem el.
 A szűrés azt a célt szolgálta, hogy az egyetemekre ne kerülhessen bárki, egyeseknek, akik a felvételi vizsgán jobban szerepeltek, bizony sokkal nagyobb esélyük volt a bejutásra, mint másoknak. Még szerencse, hogy a régebbi időkben bizonyos intézkedések enyhítették a felvételi vizsgák antidemokratikus hatását, és olyan hallgatóknak is lehetővé tették a bejutást, akik ugyan a vizsgán nem szerepeltek fényesen, de szüleik érdemrendjének fénye ezt a kis homályt feledtette. Ezenkívül a meghitt, baráti érzések, családi kapcsolatok is olykor módot találtak arra, hogy titokban enyhítsenek a merev rendszer embertelenségén.
 Az idők  során  az áhított intézményekbe bejutni akarók, a továbbtanulni vágyók széles tömegeinek  (és felmenőiknek ) nyomására az illetékesek fokozatosan  gyengítették a felvételi vizsgák antidemokratikus szerepét, nőtt a felvételizők szabadsága, választhattak a kedvezőbb tárgyak, a kedvezőbb pontszámítási módok  közott. És íme, már látszik az alagút vége: közel a pillanat, amikor egyszersmindenkorra gátat vetnek az antidemokratikus tevékenységnek, nem lesz alkalmunk tovább folytatni e káros gyakorlatot.
 Csakhogy ahogy ismerem magam, az évtizedek nem múltak el nyomtalanul. A káros tevékenységek beidegződtek, így, ha a javulás útjára is szeretnék lépni, nem biztos, hogy lesz rá erőm. Lehetséges, hogy fondorlatosan továbbra is azon fogok mesterkedni, hogy a felsőoktatás antidemokratikus vonásait erősítsem. Mert bizony erre még számtalan lehetőség kínálkozik. Ott vannak például a vizsgák. Talán nem mindenki tudja, de a vizsgák -legalábbis a kötelező tárgyaknál --azonkívül, hogy antidemokratikusan (gyakorlati jelentőséggel azonban szerencsére nemigen bíró) osztályokba sorolják a hallgatókat--,  elégtelen eredmény esetén a továbbtanulás gátjaivá válnak, tehát bizony ezek még sok kis felvételi vizsgát jelentenek. És persze ezzel a lehetőséggel  a hagyományokban megrögzött oktatók még visszaélhetnek. Hát most aztán mi legyen a demokráciával?
 Az idő majd csak megoldja valahogy a problémát. A régi hagyományokra emlékezők, a nosztalgiázók lassan nyugdíjba mennek, kihalnak, sőt a természetes  folyamatot tervszerű létszámleépítéssel jelentősen fel lehet gyorsítani.  És akkor már semmi akadálya nem lesz a felsőoktatási demokráciának. Mindenki kaphat tanári, mérnöki vagy orvosi diplomát, aki csak akar.
 Feltéve, ha megfizeti a tandíjat.

   Farkas Henrik
   egyetemi docens

Back:  Kéziratok, újságcikkek /F.H./