CSELEKEDNI, MOST ÉS MINDENKIÉRT!
A nemzeti közép, a demokratikus koalíció Kormányának
programja
MAGYARORSZÁG 2002 - 2006
VIII. fejezet
Kül- és biztonságpolitika
5. Biztonságpolitika - a félelem nélküli élet
....
B. Közbiztonság és honvédelem A Magyar Köztársaság
biztonsága - ezen belül szuverenitásának, területi
integritásának, nemzeti értékeinek és
alkotmányos rendjének megóvása és fenntartása,
az állampolgárok életének és vagyonának
szavatolása - össznemzeti ügy. E célok pártérdekekto~l
és ideológiáktól mentes megvalósítása
az állam, és a civil társadalom összehangolt ero~feszítésein
kell, hogy alapuljon. Fontosnak tartjuk, hogy a félelem nélküli
élet szavatolásában az állampolgárok közössége
aktívan részt vegyen.
3. Honvédelem
3.1 A magyar honvédelem feladatai és leheto~ségei a
NATO-tagsággal mero~ben új dimenziókba kerültek.
A Washingtoni Szerzo~dés V. cikke szerint Magyarország számíthat
az Észak-atlanti Szövetség hathatós közremu^ködésére,
amennyiben hazánkat külso~ agresszió érné.
Ugyanakkor készen állunk arra, hogy hasonló helyzetben
közremu^ködünk a szövetség által kitu^zött
feladatok megoldásában.
3.2 A NATO-taggá válás még nem hozta meg a kívánatos
mino~ségi fordulatot. A hadsereg állapota javulás helyett
tovább romlott.
3.3 Célunk a nemzeti és szövetségi követelményeknek
egyaránt megfelelo~, a külso~ kihívásokkal szembenézo~
honvédelmi, katonai képességek megteremtése.
Folytatjuk a korábbinál jelento~sen kisebb, modern, üto~képes,
kiegyensúlyozott hadero~-, és fegyvernemi struktúrájú
hadsereg kialakítását, amely alkalmas a korszeru^ hadviselés
elveinek alkalmazására, a NATO katonai szervezetében
és akcióiban való színvonalas részvételre.
A Magyar Honvédséget olyan, az egész társadalom
által elismert nemzeti intézménnyé alakítjuk
át, mely biztos egzisztenciát kínál, megbecsült
és versenyképes szolgálati-, és munkahely lesz.
A magyar hadero~ alapveto~ reformja a NATO követelményeit és
szempontjait figyelembe véve megindult. Megkezdo~dött a fenntartott
objektumok számának és a behívott sorállomány
létszámának csökkentése, a szolgálati
ido~ mérséklése. A 2000-2010 közötti ido~szak
- Országgyu^lés által elfogadott - hadero~ átalakítási
tervének eredményes végrehajtása azonban kétséges.
A terv költségvetési megalapozása elmaradt, a
2006-tól kezdo~do~ technikai korszeru^sítési program
nem készült el.
3.4. Alapelvünk az, hogy katonai szolgálatot békeido~ben
csak önkéntes vállalás alapján, hivatásként
vagy szerzo~déses viszonyban kell ellátni. Ha azonban a haza
veszélybe kerül, akkor az általános hadkötelezettség
törvényi elo~írása alapján - a szükséges
kiképzés és felkészítés után
- minden arra kötelezett honfitársunknak a honvédelem
szolgálatába kell állnia. A sorkatonai szolgálat
megszüntetését és az önkéntes, hivatásos
honvédség felállítását a kormányzati
ciklus végéig fokozatosan megvalósítjuk. A honvédelmi
rendszerváltás fontos eleme a honvédségen belüli
állományarányok átalakítása, a
tiszthelyettesi létszám jelento~s emelése. A csapatkiképzés
és a harci alkalmazás fo~ teherviselo~jévé a
tiszthelyettesi kar válik. A hivatásos honvédségre
történo~ átállással egyideju^leg új
illetményrendszert vezetünk be, amellyel elkezdo~dik a bérek
közelítése a NATO-átlaghoz.
3.5 A korszeru^ hadseregen belül indokolt egy jelento~sebb hivatásos
mag fokozatos kialakítása. Ugyanakkor éppen az új
típusú fenyegetések és kockázati tényezo~k
teszik szükségessé a civil lakosság minél
szélesebb rétegeinek felkészítését
a veszélyhelyzetek leküzdésére. A haza védelme
iránti elkötelezettséget fel kell kelteni, és
fenn kell tartani felno~tt honfitársainkban, férfiakban és
no~kben egyaránt.
3.6 A férfiak háborús ido~szakra fennmaradó hadkötelezettségének
felso~ korhatárát 50 évro~l 45 évre mérsékeljük.
A polgári védelmi kötelezettség korhatárát
férfiak esetében 55 évre, no~k esetében 50 évre,
a honvédelmi munkakötelezettséget pedig a férfiak
számára 60 évre, a no~k részére pedig
55 évre csökkentjük. Kidolgozzuk, és törvénybe
foglaljuk a háborús és mino~sített ido~szak
katonai szolgálatának szabályait. Részletesen
szabályozzuk az önkéntes katonai szolgálat tartalmát,
meghatározzuk a béke idején folytatott különféle
mu^veletekben való részvétel feltételeit és
jogi következményeit.
BACK