A
Csíki-hegyek utcai Általános
Iskolában végzett első 8. osztályt, mint
osztályfőnök a következő
búcsúbeszéddel küldtem útjára
az 1986/87-es tanévben:
„E
LEKkedvesebb
osztályomtól
búcsúzva úgy érzem magam, mint a BÉRES,
aki anyát, aPÁT, KAIbát
otthagyva BALlOG síRO
CSAládjára
gondolva. MER VELetek BEDAlolhatnánk
a Földet, s a SÍKSÁG Is
dombbá változna.
Gondoltam,
hogy ezZEL E KISs
köszöntővel MUTatSAM meg a
jövőtöket. A sok salLANG MÁR
lekopott az egy év alatt és mindenféle
tücsök és BOGÁR helyett csak
egyre kérlek
Benneteket:
AmiKOR
MA NE DISZkó-zenét, hanem a magyar HEGEDŰSt
meghallgatni hívlak Benneteket a táncházba /KOLECSÁNYIt és MOJZSISt
is/ – figyelmeztetlek, hogy JÁNOSI NÉlkül
nem teljes a Ti életetek sem. Legyetek jó magyar ifjak,
ne felejtsétek el a
gyökereiteket, tanuljatok és dolgozzatok még sok
éven keresztül!”
Tudni
kell, hogy ezidőtájt úttörő-csapatvezetői
felkérésre többször tartott
táncházat
az iskolában a Jánosi népzenei együttes.
A
mozaikszavakból összerakott névsorból
kitűnik, hogy az osztályom útravalóját
nemcsak végzőseimnek, hanem az egész iskola
gyerekseregének szóló útmutatónak
is szántam.
Ekkor
még nem gondoltuk, hogy rövid időn belül két
épületben (megnyílt a Cserepes) is
nehezen fér el a majdnem 1400 tanuló.
Minden
kezdet nehéz, nem volt könnyű a gyerekek, a
pedagógusok, sőt a szülők dolga sem
huszonöt évvel ezelőtt, amikor a kerület
legújabb lakótelepén megnyitotta
kapuit az iskola.
Azóta
már a következő generációt tanítjuk.
A
Pro urbe díjjal
kitüntetett Giricz János igazgató úr
mindvégig kiválóan összefogta,
irányította
az intézményt.
Iskolánkban
az alapképzés mellett kiemelten foglalkozunk az
anyanyelv, idegen nyelv, az
informatika, természettudomány és a
testkultúra oktatásával. A
pedagógiai programunkban a legfőbb
célkitűzés a harmonikus, a lakóhelyhez és
nemzethez kötődő, a hagyományokat
tisztelő, sokoldalú egyéniségek
formálása a tanulók
személyiségének figyelembe
vételével.
Örömmel
találkozunk úton-útfélen sikereket
elért tanítványainkkal. Van
közöttük számos
kiváló szakember, színész,
képzőművész, riporter, orvos, tanár,
kormányszóvivő,
sőt még olimpiai bajnok is. Lényeg, hogy
legtöbbjük megfelel a céljainkban
kitűzött elvárásoknak és boldog felnőtt lett,
megtalálta helyét a társadalomban.
Mi
minden lehetőséget kihasználunk, hogy tanulóinkban
felkeltsük az érdeklődést a
tanórákon kívüli
tevékenységekkel is arra, hogy
megvalósítsuk pedagógiai
programunk alaptételét, hogy minden
gyermekben megtaláljuk azt, amiben tehetséges.
Ehhez
nagyban hozzájárult színháztermünk
kialakítása. Itt tartjuk az iskolai
ünnepélyeket, a kerületi rendezvényeket,
farsangi mulatságokat, képzőművészeti
kiállításokat. Színházi
előadásokat, koncerteket szervezünk
tanulóinknak, neves előadókat és vándorszínpadot
hívunk meg egy-egy
előadásra. Ez nevel a helyes viselkedésre, tanít a
kultúra tiszteletére.
A
tanulók nagyon szeretik a színpadot használni,
örömmel vállalnak
„fellépéseket”. A szerepléseik során
erősítjük önbizalmukat, fejlődik a
személyiségük, bátrabbak és
magabiztosabbak lesznek.
Iskolánkban
kiemelt feladat a néphagyomány és
a néptánc magas
színvonalú
oktatása.
A Csiki-napok
keretében évente megrendezzük
a hagyományos néptánc találkozót, a Toborzót.
Ezen a kerületi óvodák, iskolák
néptánc csoportjai, népdal énekesei
mutatják be
tudásukat egymásnak, töltenek el egy kellemes
délutánt.
Az
eddigi programok is mindig kötődtek valamilyen
aktualitáshoz, mint pl. a
Rákóczi évfordulóhoz, vagy 2004-ben az Európai
Uniós belépésünkhöz.
Az
ünnepségsorozatot minden olimpiai évben
nagyszabású Sportgálával
zártuk. A sportünnepélyt 2004-ben már az
iskola
műfüves pályáján tartottuk. A
rendezvényen a kerület polgármesterén
és
képviselőin kívül sok neves vendég is
részt vett. Az első alkalommal éppen
Schmitt Pál jelenlegi köztársasági
elnökünk volt a fővédnök.
A
tantestület a szakvezetők és kerületi
szaktanácsadók segítségével komoly
szakmai munkát végzett. A tanulmányi és
sportversenyeken számos siker
született. Tanév végén vándorserleggel
és évfolyam legjobbja díjjal jutalmazzuk
a legkiemelkedőbbeket.
Emellett
teret kapott a sajátos nevelési igényű gyerekekkel
való foglalkozás. A
kerületben az elsők között vált lehetővé
kis létszámú osztályok szervezése.
Ők
is sikereket érhettek el, ha nem is a szaktárgyi
versenyeken, hanem egyéb,
kevésbé fontosnak tűnő területeken, mint az
elsősegélynyújtás, kerékpáros
közlekedési
ismeretek elmélete és gyakorlata és a
katasztrófavédelem. Ezek nagy részét a
kerületi eredménylistán fel sem tüntetik az
iskolák összehasonlításánál.
Pedig
ennek alkalmazásképes tudása életet
menthet. Mi ezek fontosságáról is meg
vagyunk győződve, ezért igyekeztünk gyermekeink
figyelmét arra is ráirányítani,
hogy a helyes életvitel mellett megtanulják az
élet megóvását is.
A Csikisuli a
fővárosban
elsőként lett a SMART Referencia
iskolája miután a Kanadai Nagykövetség
kezdeményezésére megállapodást
kötöttünk az első budapesti iskolai Smart-tábla
központ létesítésére, amiben az
LSK Hungary Kft., a cég hazai képviselője segített.
Tantestületünk
nagy része lelkesen igyekszik megismerni a rendszerben
lévő lehetőségeket és
kihasználja a cég által biztosított
továbbképzéseket azért, hogy
tanítványaink
érdeklődését felkeltse, hogy minél
alaposabb tudást szerezhessenek a Smart
interaktív eszközei és az Apáczai
Kiadó interaktív tananyagai
segítségével.
A
25 év alatt kialakult hagyományrendszerben minden
hónapra jut valamilyen
rendezvény, amiben a kerület intézményeivel
közösen próbáljuk a lehetőségeinket
kihasználva színvonalassá,
értékőrzővé tenni a tanulóink
szabadidejét.
A
Mazsola avató, az úszóverseny,
egészségnap, színjátszók
találkozója,
Karácsonyest, a képzőművészeti
kiállítás, napközis kézműves
foglalkozások, a
farsang, a Toborzó, mind - mind egy-egy kiemelkedő,
színvonalas és emlékezetes
rendezvény, ahol a tehetségek megcsillanhatnak.
A
Weiner Leo Zeneiskolával közösen szervezett
hangversenyen évről évre bemutatkozhatnak zenét
tanuló gyermekeink, megfigyelhetjük
fejlődésüket.
Az
iskolai élet eseményeiről az érdeklődők
tájékozódhatnak a honlapunkon, vagy a minden
évben megjelenő LAPOZGATÓ kiadványunkból.
A
hagyományos Egészségnapot is a kerület
intézményeinek közreműködésével
valósítjuk meg, így rendszeres a kapcsolatunk a
kerületi Vöröskereszttel, Védőnői
Hálózattal, ANTSZ-szel, Rendőrséggel,
Nevelési Tanácsadóval, Családsegítő-
és
Rév Központtal és az egyházi
intézményekkel is.
Az
egészséges életmódra nevelés mellett
nagy szerepet kapott a környezettudatos
életmódra irányuló nevelés is.
Több mint 20 éve a saját működtetésű
diósjenői
és zebegényi táborban kezdődött , majd
azóta is minden évben szervezünk a többi
mellett környezetvédő táborozást is. Ezen
hazánk tájainak megismerése mellett
neves szakemberek vezetik be tanulóinkat a természet
titkaiba.
Környezettudatos
tevékenységünk során másodszor is
elnyertük az ÖKOiskola címet. Majd ez
folytatódott a Madárbarát iskola
programmal.
Jól
bejáratott módon történik lelkes
tanulók közreműködésével a
szelektív
hulladékgyűjtés.
A demokráciára
nevelésben segítséget jelentett a Budapesti
Művelődési
Központ TE Érted Akadémiájának
sokszínű felkészítése. Ez a nyáron
tartott két
ingyenes táborozás folytatásaként
diák-önkormányzati
felkészítést,
pályaorientációs foglalkozásokat és
tanulásmódszertant is tartalmazott.
Évente
a leendő első osztályos tanítók bemutatkoznak az
óvodákban, majd egy Cselekvő Izgalmas
Kalandtúra Iskolánkban
játékos találkozón vehetnek
részt az iskolánkat megismerni vágyó
óvodások és szüleik.
Igazgatónk
a tantestületi egység
összekovácsolásában is kiemelt szerepet
vállalt a tanév eleji, és a
szomszédos országokba tett tantestületi
kirándulásokkal. Különös figyelmet
fordított a kerület testvérvárosának,
Adának a tantestületénél tett
látogatásokra. Felejthetetlenné tették a
tanévkezdést és zárást a hangulatos
fehérasztal
összejövetelek.
Joggal
állíthatom, hogy egy
hagyományokkal rendelkező, jól működő testület
alakult ki 25 év alatt.
A
tanárok megvalósíthatták önmagukat a
sport, az egészség, a környezeti-nevelés,
a helytörténeti és a digitális kultúra
fejlesztése terén egyaránt.
Élenjárók
voltunk a többi iskola között számos
területen nemcsak a tanításhoz szükséges
eszközök megteremtésével, hanem a szabadidős
programok szervezésében is. Itt
nyílt meg először a műfüves pálya és helytörténeti
szobával is
kevés iskola dicsekedhet.
Sok
aprónak tűnő dolognak köszönhető, hogy a
tantestület ennyire összekovácsolódott.
A lehetőséget és a támogatást minden
kezdeményező, kreatív kolléga megkapta
ahhoz, hogy a tanulók fejlesztését
célzó elképzeléseit
megvalósítsa.
Hagyományokat teremtettünk a nevelés és az
oktatás területén is. Iskolánk
udvarán forgatták annak idején a Szomszédok
című televíziós sorozat több
részét. Gyakran voltak statiszták a
tanítványaink,
ezért a filmes stáb úgy döntött, hogy
tizenhárom fát ültet az udvarra. Ma is
láthatók a már megnőtt fák, melyek szinte
egy kis erdőt alkotnak a bejáratánál
kopjafával, mely Gazdagrét egyetlen 1848-as
emlékhelye.
A
negyedszázados intézmény élén
álló igazgatónk nem valósíthatta
volna meg
céljait a vezetőtársai és munkatársai
kreatív együttműködése nélkül. Az
iskola
története egyben példa a jó szakmai
közösség együttműködésére.
Kívánom,
hogy a „Csikisuli”
az új iskolavezetéssel is tudja folytatni, sőt
továbbfejleszteni a megkezdett
hagyományokat és „dolgozzon még sok éven
keresztül”…
Jánosiné Barta
Judit
igazgató-helyettes