"Ha ön pálcikával kezemre rajzolna egy orrot, egy szájat, egy férfit, egy nőt,
egy fát, bizonyára felismerném ezeket. Sőt az sem okozna nehézséget, hogy felismerjem magát a
személyt, akit ábrázol, feltéve, hogy a rajz pontos. (…) Felteszem hát, hogy a szem végtelen
finomságú eleven vászon, a tárgyat levegő éri, a tárgyról visszaverődik a szem felé… Ha kezemen
a bőr éppoly finom volna, mint az ön szeme, kezemmel éppúgy látnék, mint ön a szemével."-
mondatja az öregedő Diderot a csodálatát kiváltó, születésétől fogva vak Mélanie de Salignac
kisasszonnyal a Levél a vakokról Pótlásában. Levél a vakokról, azok használatára, akik
látnak. A mű jó néhány évvel korábban papírra vetett első részének legpompásabban
megrajzolt alakjáról, Sandersonról, az optikai előadásokat tartó vak matematikusról is kijelenti
Diderot, hogy a "bőrével látott", majd hogy "a vakok számára is létezik tehát festészet, amelyhez a
bőrük szolgáltatja a vásznat". Sanderson, a sok szempontból a barlanghasonlat Szókratészét
felidéző figura
1
így aztán igencsak testközeli kapcsolatba került a rajzzal, a festészettel, ami
nagy elődjéről nem mondható el. A remek emlékezőképességű vak hölgy, a Diderot-t kioktató
Mélanie elképzelése szerint pedig a kéz látószerv, s a szem finom vászon, esztétikai értelemben
festővászonnak mondhatnánk, vagyis képi jelek létrehozására szolgáló felület, a láthatóság világa, s
egyúttal a világ láthatóságának különös terepe. A vak kezének tevékenysége mint a rajzolás, a
festés aktusa? A kérdés azonban veszélyesen előreszalad, válasszuk inkább egyelőre a
biztonságosabbnak tűnő, tébláboló utat: a rajzoló látásának derridai "hipotéziseiről", vakok képi
ábrázolásáról, Hans Sedlmayr struktúraanalízisének és Max Imdahl "ikonikájának" viszonyáról, az
újrafelismerő látás, és az úgynevezett látó látás problémáiról lesz szó a továbbiakban, mégpedig
egyetlen festmény, id. Pieter Bruegel 1568-ban készített, Nápolyban található, Vakok című
művének középpontba állításával.
De idézzük fel Salignac kisasszony alakját még néhány - komolytalanabb - kérdés erejéig:
felismerné-e vajon a vak hölgy egy a kezére pálcikával rajzolt alak vakságának jellegzetességeit
is? Vagy vélhetné-e akár azt, hogy ily módon szerzett tetoválása egy rajzolót ábrázol, magát a
rajzolót ábrázolja? Illetve: megfordítható-e a szem és vászon közötti analógia, hiszen a festmény és
néző viszonyának problémája általánosan azon az elképzelésen nyugszik, hogy a kép ránéz
nézőjére, a néző a képben van, vagy másképpen szólva, hogy a kép felülete valójában annak arca?
(az emlékezet anamnézise) Derrida az általa összeállított 1991-es
Louvre-beli kiállításhoz írt Egy vak feljegyzései. Önarckép és egyéb romok című
2
kommentárjában a szem bármiféle felnyitása helyett a rajznak és írásnak, a kéz tevékenységének,
vakságának, visszaadás és létrehozás romokkal teli eredetének körbejárását célozza meg. Üres
szemüregeket, eltakart vagy lecsukott szemeket mutat be a katalógus, tévelygőket, vizionálókat,
önarcképüket rajzolókat, emlékező szemtanúkat, megvilágosodottakat, s a teátrális kéztartások
esetei terepévé válnak az esztétikai jelenlét dekonstrukciójának.
3
Derrida egy kettős genitivus
formuláját használva s kihasználva építi fel a látás "hipotéziseit": "egy vak ábrázolása
egy vak ábrázolása". A rajzolónak, festőnek ahhoz, hogy a mű létrejöhessen, tekintetét el kell
vonnia a dolgoktól, a képen való munkát, a kéz tapasztalatát létrejövetele pillanatában a vaksághoz
fűzik szoros szálak. Egyfajta "transzcendentális" vakság ez: a rajz, a vonal készítésének láthatatlan,
tematizálhatatlan lehetőségfeltétele, melynek lehetetlensége csupán egy második, Derrida által
"szakrificiálisnak" nevezett vakságban reflektálódhat, amely így tulajdonképpen az előbbi vakság
témájává válhat. E vakságok között, kettejük "redőjében" íródnak a feljegyzések, rendeződik el a
játék, tárgyiasul maga a rajz, bizarr figurák keresik helyüket a térben, s tapogatóznak az időben. A
látható láthatatlansága, az ábrázolhatatlan ábrázolhatósága, a vakfolt termékeny tevékenysége. A
festői munka Konrad Fiedlerrel szólva a "kifejezés-mozgás" (Ausdrucksbewegung)
folyamatában vesz részt, a mindenkori realizáció nem a művet megelőző tiszta idea leképzéses
megjelenítése, vagyis valamiféle elhomályosítása, materialitásba kényszerítése, sem pedig a
kézművestevékenységgel analóg másolás eredménye.
4
Nem tartható fenn tehát a szem ítél, a
kezek dolgoznak egymástól lehatárolt fázisokként való értelmezése, a funkciók teljes megosztása
sem, az érzékszervek elkülönülése mögött a Merleau-Ponty által Cézanne-ban
5
felfedezett
"eredendő érzékelés" található, ahol "ugyanis látás és tapintás még nem válnak szét". A pillantás
tapasztalatát vaksággal felruházó első szempontot nevezhetjük tehát egyszerűen amimetikusnak is: a
rajzoló, vonalat húzó, az anyag felületén sikló kéz semmiféle láthatóságot nem követ. A további
aspektusok is ezt a nyomvonalat követik, s kifejezik a derridai dekonstrukció kezdetektől
megfigyelhető és egyre erősödő vonzódását a kép problémájához:
6
a már meghúzott vonal
"összekapcsol csupán, egybeilleszt csupán, miközben elválaszt", a vonal úgymond megvonja
önmagát, eltűnik, helyet adva ezzel a beszédnek, a retorikának. Derrida szerint egy vakot ábrázolni
azt jelenti, hogy kezeket mutatni, vagyis arra, amit rajzolunk annak a segítségével fordítani
figyelmet, amivel rajzolunk. A vakokat rajzoló művész magát a rajzolás aktusát is reprezentálja. A
kép adománya a differance hozománya, s ami a reprezentáció játékában tartósságot biztosít, az
egyúttal az eltávolodást vezeti elő, az aisthesis mint érzéki jelenlét bizonyos értelemben már
mindig is emlékezet.
Della scolptura si, della pittura no a címe annak a Guercino iskolájához tartozó, a művészeti
ágak közötti versengést felidéző rajznak, amit emeljünk most ki - a további okfejtés, s talán
okuláris okulás, ha van ilyen, okán - Derrida katalógusából. A képen egy vak koldust látunk, amint
épp megérint egy mellszobrot, a szobor talapzatánál meg egy amolyan csupán odavetett, figyelemre
sem méltatott, három alakot ábrázoló kép található, amelynek egyik alakja mintha megfigyelné a
többieket. A vak kézmozdulata a kíváncsi vizsgálódásnak, a szobrász formáló, formaadó
gesztusának, a szobrot életre keltő munkának az ötvözete, ám ezen túl a bibliai vak
meggyógyításának krisztusi csodatételére is utalhat akár. Itt azonban egy maga is alamizsnáért
könyörgő, azaz figyelemre szoruló koldus nyitja fel a női fej rá irányuló kőszemeit, ígér
szemsugarat a szobornak. Vagy tán épp ellenkezőleg: a mozdulat a kegyeletteljes szemlecsukásra
hasonlít, az elhárítás, a "ne nézz többet, ha fölösleges" kifejezése. A vak azonban - a rajz címének
sugallata szerint - ítész, döntőbíró, akinek gesztusában egyesül művész és műértő, s aki nemet mond
a festészetre. A kéz ítél, s tán a szemek hatnak? A talapzathoz támasztott mellőzöttnek látszó képen,
a képben a kép jelenetén egy, a vakunkhoz hasonló testtartású megfigyelőt látunk, amint talán a
pillantásnak kitett szemérmes, illetve kitárulkozó testhelyzetű alakokat (szobrokat?, modelleket?)
mustrál. Az a feltűnő ezen a rajzon, vagyis a sutba dobott képen, hogy mindhárom figura elrejti
kezeit, a látás didaktikája itt egyenesen tiltani látszik a kézhasználatot. A "nagy" képen a falra írva
pedig megjelenik a vak saját maga számára láthatatlan, sommás ítélete: igen a szobrászatra, nem a
festészetre. S mindez persze maga is egy kétdimenzionális rajz. A művészeti ágak efféle
versengése, az ítélet, az összehasonlítás maga azonban nyelvi folyamat (hasonlítsuk csak össze e
rajzot Bruegel A festő és a műértő című rajzával), a kép tehát a logosz uralma alá,
logocentrikus kiindulópontok közegébe kerül, s nyelviségében lehetővé teszi az átfordítás
lehetőségét. A beszéd, a retorika elegendő az eredetitől eltérő ítélet meghozatalához, a vak
megtérítéséhez. Derrida id. Johnathan Richardsont idézve számol be arról, hogy egy ugyanilyen vita
alkalmával a kijelölt vak döntőbíró a festészet javára döntött, miután megmondták neki, hogy ami
"az érintésnél simának és unalmasnak tűnik, az a szem számára éppoly plasztikus, mint egy szobor".
Az érinthető hiány láthatatlan erénnyé alakul.
(vak vezet világtalant) A szemek világát a hiány által, negatívan
tematizáló képek közül az egyik legjelentősebb, legismertebb - mondhatnánk úgy is, hogy az
interpretatív beszéd fogdosásának leginkább kitett - mű id. Pieter Bruegel 1568-ban, azaz
körülbelül egy emberöltővel Descartes Dioptrikájának megjelenése előtt festett Vakok
című festménye. Nemlátókat látunk a vásznon itt is, alakokat önnön vakságuk belső terében, de
hiába a kettős képbe zártság, mégsem érezhetjük magunkat észrevétlen megfigyelőként. Bruegel
műve féltucatnyi egymásba kapaszkodó vak elesését ábrázolja az eldőlés fázisait igen
szuggesztívan megjelenítve a mit sem sejtéstől a tehetetlen zuhanásig. A háttérben az
összekapaszkodó vakok mögött egy barátságos falusi kép bontakozik ki egy templommal a
középpontban. A képi pillanatként ábrázolt felborult menet kitágítja a pillanatot, bár talán már
magának a vak szemnek a látványa adja bizonyos értelemben ezt a vissza- és előreutaló hatást: a
vak szem abszolút prezencia: már nem lát, nem lát, és még nem lát. A bukás bizonyosságának foka,
a menet sorsa, a baleset kimenetele persze már kérdésesebb, de a rémület uralma megkezdődött, a
vakoknak, úgy érezzük, mindenképpen előre kell nyomulniuk, térben és időben veszélybe rohanni.
A kép előterében lánccá összekapcsolódó monumentális alakok ellentéte a nyugodt, idilli háttér
(Max Dvořák Tiziano Égi és földi szerelmének tájábrázolásához
hasonlította),
7
s feszültség keletkezik a vakok láncában magában is: a lábak monoton és
következetes ritmusával szegül szembe a támasztékszerepüket vesztett botok szertelen játéka,
ellenőrizhetetlen mozgása.
A zsánerkép-jellegen túlmutatóan azonban Bruegel vakjai a "vak vezet világtalant" tételét kifejtő,
vakok bukását ábrázoló képek sorába illeszkedve a krisztusi csodatételnek, az igaz hittel járó
megvilágosodásnak az ellentétét, árnyékos oldalát is illusztrálják, s így a keresztény ikonográfiai
hagyomány másik nagy témájába illeszkednek a vak meggyógyításának üdvtörténeti jelentőségű
példája mellett.
"Hagyjátok őket; vakoknak vak vezetői ők: ha pedig vak vezeti a vakot, mind a ketten a verembe
esnek" (Mát. 15,14). Ha a képet a farizeusokra tett evangéliumi kijelentéssel összefüggésben
magyarázzuk - ahogyan ezt Carl-Gustaf Stridbeck
8
teszi Bruegel tanulmányaiban - akkor a
festmény magáért beszél, szöveg és kép viszonya alapvetően ártatlan, a feladat a motívumok
felfejtése. A Bibliában említett gödör helyett a vakok Bruegel képén egy patakba, patakmederbe
zuhannak, ami maga is a bűn szimbóluma, s az első vak kezéből kieső hangszer szintén a lusta
életet, erénytelen életvitelt jelképezi. Az első eleső vak keze hiába nyúl a patakparton virágzó
nőszirom után, amely az erény, a tisztaság és megváltás szimbóluma, és az ábrázoláson szerepel
néhány kiszáradt, kopasz fa és bokor, amelyek szintén a bűnösség ábrázolásának hagyományos
kelléktárába tartoznak. Stridbeck szerint a háttérben levő templom a homlokzata előtti kiszáradt
fával antiklerikális utalásként értendő, amely a festménynek egyházellenes jelentéstartalmat ad: az
eleső vakok sorának élén álló "világtalan" nem más, mint a közösségét helytelen úton vezető
egyház.
Max Dvořák a zsánerkép-jelleggel való szakítást egy formai jellemzőre, az
itáliai eredetű átlós kompozíció alkalmazására vezeti vissza, amely "csupán irány, térbeli mozgás,
amely az élet normális magasságától lefelé vezet, a néző felette áll." A kompozíció manierista
feszültségét, s a megrázó, ám mindennapos történést a sztoikus tanokkal hozza összefüggésbe: "a
természet és az élet örök, változatlan törvényei és hatalmai könyörtelenül semmibe veszik az egyes
ember akaratát, szenvedését, érzéseit, életét." Tolnay Károly viszont "az egész természet elemi
katasztrófájáról", s hasonlóképpen "a mindenható természettel szemben álló ember végzetéről"
beszél, a lábak alatt pedig megnyíló szakadékot pillant meg.
9
Fontos adalékinformáció a festményhez, hogy a városképhez akkoriban oly elválaszthatatlanul
hozzátartozó nyomorékok és bénák, vak koldusok és zarándokok a korabeli felfogás szerint
elsősorban komikus figurák, hiszen nevetséges hatású minden torzulás, kacagásra ingerlőek az
aránytalan gesztusok, szokatlan mozdulatok. Tolnay szerint Bruegel az első, aki a vakok sorsának a
panteisztikus szemléletben feloldódó tragikus összetevőit is felvillantja.
Heinke Sudhoff a bibliai utalás 16. századi profanizáló tendenciájú átértelmezése kapcsán Bruegel
festményét egy másik szöveggel is kapcsolatba hozva villantja fel egy másfajta ikongráfiai elemzés
lehetőségét:
10
a művész kortársának Dirck Volkerttszoon Coornhertnek sztoikus színezetű
morálfilozófiája játszik szerinte főszerepet Bruegel alkotásában. A Vakok így a
segítségnyújtás paródiájává válik, a másik felé fordulás teljes elhibázottságát jeleníti meg, s a
tanító-moralizáló tartalomban így elvegyülve békésen megférnek egymással komikus és
tragikus elemek. A kezek kapaszkodót keresnek, a lábak monoton, tétova ritmusa az előző lábnyom,
a már biztonságossá nyilvánított út után kutat, a vakok láncában nem beszélhetünk individuumokról,
sorsközösségük szétzúzhatatlan. A vakság az individuális perspektíva hiánya, a vakok nem
rendelkezhetnek horizonttal. A hat egymást vezető, az egymás hegyére-hátára dőlés felé tartó vak a
segítségnyújtás, a segítőkészség teljes elhibázottságának a példázata. Pillantások nem
találkozhatnak a másikkal, a vak nem tudhatja társairól, hogy ők sem látnak. A tökéletesen
haszontalan cselekedetnek, a vak által vezetett világtalanok bukásának oka a látószerv hiányának
érzékletes képe mögötti másik fogyatékosság: az erényben való részesedés hiánya. Megszelídül a
bibliai interpretációban főszerepet játszó bűnös vakok képe, a szem előtt elterülő világ
láthatatlansága a lélekhez vezet, hiszen a segítségnyújtás, az emberek közti hasznosság etikai
alapja kettős pilléren nyugszik: az önismeretén és az igazságban való részesedésén. A
kérdés, hogy "mi van előttem?", összefonódik a "mi van énbennem?" kérdésével.
A Vakok eddigi interpretációinak, hevenyészett vak-tablónknak közös pontja a parabolisztikus
megjelenítés eszméje, s a vakság eszerint egyaránt utal sorscsapásra, vallási eltévelyedésre, bűnre,
jelenthet képzetlenséget, az értelem, vagy az önismeret hiányát. A festményen felfedezhető
ezenkívül két, nagy hagyománnyal rendelkező motívum: az életkorok, az öregedés témája és a
haláltánc. A bukás felé tartó emberek arckifejezése a rémületen túl mintha egyre idősebb
vonásokkal is fel lenne ruházva, az előtérben elhelyezkedő "verem" előtt felsorakozó menet pedig a
haláltánc tradicionális ábrázolásait idézi fel.
Az értelmezés elmozdulásai Bruegel festménye kapcsán a szemlélő ingadozásában is metaforikus
kifejezésre lelnek: a néző számára megnyíló világ nem redukálható, a rémisztő hatás a
megoldhatatlan rejtélyé is. A Vakokról elmondható a szentenciózus - s persze az ürességig
bővíthető - állítás, hogy a kép túlterheli szemlélőjét. "Bruegel mintha egy villanó fénnyel vakítaná
el a nézőt, s így teremti meg annak feszült állapotát" - írja Michael Alpatov. A szemlélő számára
az ábrázolt dolgok között eddig soha nem látott, váltakozó kapcsolatok keletkeznek. Az élő, emberi
lények dolgokhoz, automatákhoz válnak hasonlóvá, az ábrázolt tárgyi elemek pedig élővé
lesznek.
11
Ez adja Bruegel legtöbb képének sokat emlegetett "faliszőnyeg" jellegét, amit
Popper Leó az "Allteig" fogalmával, s a Cézanne-hoz való rokonítással, Sedlmayr pedig az
elidegenedést generáló színfoltok teóriájával, a "macchiával" próbált magyarázni.
(ki mindenki vak?) Hans Sedlmayr az értelmezések szétesése ellen is
kívánt talán védekezni, amikor a Vakok bukását paradigmatikus szerepbe állítva
interpretálta,
12
amely így a struktúraanalízis, vagyis azon műelemző eljárásmód bemutatása is
lett, amely "a szemléletileg megragadott alapkoncepcióból, (s az ezt hierarchikusan követő másod-
és többedrendű koncepciókból) hozza létre a műalkotás annak minden részletéig ható konkrét
alakját egy szemléleti folyamatban". Sedlmayr eljárásának, s kérdéses beállítódásának, a vakság
Bruegel képe alapján felvonultatott, rendszerezett katalógusának bemutatása természetesen a vakság
kérdésének az interpretáció vakfoltjára való eltolását is implikálja.
Sedlmayr módszertani, kritikai kiindulópontja szerint a művészettörténetben egyre inkább
egyeduralomi igénnyel fellépő ikonológia, és a másik véglet, a puszta formális elemzés ugyanolyan
"erőszakos" és "terméketlen". A történelemhez való egyfajta értelemképző viszonyt megcélzó,
önmagát a jelentés tulajdonképpeni archeológiájaként értelmező Panofsky-féle ikonológiából
valóban hiányzik az egyedi mű interpretációjának tana, míg a Riegl-Wölfflin féle formalista
elemzés a különböző alkotóknál jelentkező formaképzési szabályok együttes leírásával mintha egy szuperindividuumot teremtene. E két oldal közötti vákuumot Sedlmayr az
alaklélektani kiindulóponttal vélte kiküszöbölhetőnek. A Gestaltpszichológia, már immanens
esztétikai vonzatának köszönhetően is, valóban sokat sejtető mankót ígér a művészettudománynak,
ám nem csekély metafizikai terheltséggel rendelkezik.
13
Sedlmayr hatalmas munkásságában ez
gyakran fokozott kultúrkritikai szempontok érvényesülésével jár együtt, s így a művészettörténész
egyfajta valláselixírként felfogott konzervatív művészeteszmény hirdetőjének szerepét ölti magára.
Bruegel vakjainak interpretációs sémájában Sedlmayr először megkülönbözteti a kép úgynevezett
fiziognomikus és artikulált megértését, majd a rétegekre bontott jelentésszinteket veszi sorra. Hogy
a megértés alapját, s egyben a mű egységének a biztosítékát meghatározza, Sedlmayr valóban nem
hagyja bámészkodni a nézőt. A képet csupán egy pillanatra felvillantó bemutatásban, a
fiziognomikus értésben szerinte az úgynevezett szemléleti karakterek lelhetők fel, az eredet
tulajdonképpeni letéteményesei. Vessünk egy gyors pillantást a festményre, majd számoljunk be
róla érzésszerű, de egyre biztosabbá váló szavakban. A Bruegel-festmény esetében a kísérlet
eredménye néhány jelző: borzasztó, rémületes, zuhanó, valamint nyugodt, nyugalmas. Futó
benyomások tehát valami alapdisszonanciáról, amelyek Sedlmayr szerint az öntudatot megelőző
életalapban gyökereznek, ám a műalkotás menetének további artikulációját is meghatározzák. A kép
tehát már kezdetben mozgásba lendül, s kísérteties hatását csak felerősíti immár artikulálva a
formális szint, a kép sík-, és térrendjének, illetve a színeknek a vizsgálata. A szemléleti
alapkarakterisztikumok által kijelölt út e következő állomása a láthatóság rendjének szemléleti
elsajátítása, alakítandó megértés és alakító látás (gestaltetes Sehen). A festmény látható
alakját a térrendben egy megcsavarodó zuhanás határozza meg, amely a vakok által alkotott lánc
mozgásának elkerülhetetlen felgyorsulását jelzi, mintegy forgószínpadszerű hatást kölcsönözve a
jelenetnek, amely az előtér mozgalmasságának és a háttér nyugalmának ellentétére épül. A síkban
ezt az európai írással megegyező irányú, lefelé tartó átló uralma szabja meg, a vállakra tett kezek
által is kirajzolódó, kikerülhetetlen menetiránnyal formai kapcsolatba hozhatók még a háttérben
lévő háztetők vonalai. A színek: csupán izolált foltok elzárva mindenféle fény-árnyék hatás elől.
Sedlmayr itt különben nyilvánvaló ellentmondásba keveredik, mivel egyszerre kívánja érvényre
juttatni az elidegenítést szolgáló színfoltok teóriáját, az általa elemzett bruegeli "macchiát", azzal a
megfigyeléssel, hogy mintha az egész képet tompaság, valami hályogszerű hatás lengené be. A
festmény artikulált megértésének noetikus része négy szintet foglal magába: a szó szerinti jelentést
az allegorikus, eszkatologikus és a tropologikus szint egészíti ki.
A szó szerinti vagy eredeti jelentés (Sedlmayr szerint ez nem más, mint az újólag létrehozott,
helyreállított kortárs képértelem) a 16. századi holland hétköznapok zsánerképét takarja, a vak
zarándokokat koldusokként, utazó népként megjelenítő, komikus és rémisztő elemeket vegyítő
ábrázolást. A festő az orvosi kézikönyvek illusztrációihoz hasonló pontossággal mutatja be a
vakság különféle módozatait (a vakok, megvakultak sorának második és negyedik tagja erőszakos
úton megvakított ember, a gesztusok teatralitása, az ijesztő hatás náluk a legerősebb). A vakok
arckifejezése maszk, amely mögött a tényleges tragikum és egyfajta "kicsi kupac nagyot kíván"
játék egyvelege lapul. Sedlmayr elveti a menetben ártatlan vasárnapi sétát észlelő értelmezéseket,
mindenképpen a komolyabb jelentésre tesz, ezt fűzi tovább a következő szinteken. Az allegorikus
jelentések: a kifordult világ példázata, amely vonatkoztatható a balgaságra vagy vallási
eltévelyedésre, amikor is a vakság az elvakultság értelmét veszi magára. Az értelmezés e szintjén a
templom is bonyolult allegorikus jelentések szövedékébe kerül: az egyház szilárd épülete maga is
lehet a kép "hőse", s jelentheti a vallási téveszmékkel szemben érzett erős bizonyosságot. Stridbeck
már említett interpretációjával szemben - ahol is a templom a vakok vezetője - Sedlmayr a régi
eklézsia-zsinagóga allegóriapárt látja a képen, s a harmadik vakot mint a veszedelmes vallásos
rajongást érzékeltető alakot emeli ki a sorból. Az ezt követő, úgynevezett eszkatológiai megértés
szintjén Sedlmayr Dvořák-értelmezéséhez kapcsolódik: a természeti
katasztrófa a világ, a sors részvét nélküliségét, s maga az ember vakságát mutatja fel, s a festmény
ezzel az Ikarosz bukása közelébe kerül. A közönyös természet a hátát mutatja csupán, ám
további értelemrétegeknek azért bizony ez a jelentésszint még teret ad. A tropologikus megértés a
vakok képét és bukásukat az emberi léleknek és erőinek példázataként jellemzi, amely a festmény
mint tükör középkori eredetű hagyományába is illeszkedik, tágabb értelemben pedig így válik
felfejthetővé a festmény felhívó jellege is, amely különösen a második esés felé tartó vak által
válik hangsúlyossá; mint egy tükör előtt állva látjuk a vakokat, lelkek szólnak lelkekhez, a lélek
szólít fel önvizsgálatra.
A struktúraanalízis a rétegekre bontott képet egy spirális mozgás alapján kívánja integrálni: a
zuhanás szemléletes (szemléleti?) folyamata építi fel a kép jelentésszintjeit, ám az egységesítés
valójában a fiziognomikus szint, az alig megmutatott festmény benyomásaira támaszkodva újul
csupán meg, a hátborzongató esés a vakok bukása, tévelygők bukása, akikkel a kép szemlélője is
együtt zuhan, végül pedig így zuhanás közben felszólítás az önreflexióra, az útkeresésre.
Sedlmayr a műalkotást analóg minőségek alapján, omnipotens értelmezői pozícióból ragadja
meg.
14
A kidolgozott négy képjelentés - a szó szerinti, az allegorikus, eszkatologikus és
tropologikus - tulajdonképpen a középkori szövegértelmezés négyes sémáját követi. Bruegel
remekműve így alapos interpretátora számára nem is a sikeres formaadás példája, hanem valójában
egy organikusan strukturált valóságminta, egy metafizikai rend prototípusa, amely akkor is időtlenül
bennünk van, ha rá sem nézünk a festményre.
(punctum caecum) A Panofsky-féle ikonológia kritikája és a szemlélet
produktív szerepének hangsúlyozása a struktúraanalízis közelébe helyezi a Max Imdahl által
kidolgozott "ikonikát".
15
Az alaklélektani mankóra támaszkodó művészettörténet gyakori
csapdája, hogy mivel tulajdonképpen változatlannak tűnő formaelveket tekint mérvadónak, a
modern művészeti fejlődést (Sedlmayr reprezentatív alak e szempontból) lényegében csupán mint
hanyatlástörténetet képes leírni. Imdahl művészettörténeti hermeneutikaként
16
jellemezhető
tevékenységének horizontjában épp a klasszikus modernség által felvetődő kérdések helyezkednek
el. A mindenkori interpretátor a képen jelentést beváltó igyekezetének immanens vaksága képezi az
egyik módszertani elrugaszkodási pontot, az Imdahl-féle ikonika legfontosabb fogalmi bázisa pedig
egy megkülönböztetés lesz: a különbségtétel az újrafelismerő látás (wiedererkennendes
Sehen) és az úgynevezett látó látás (sehendes Sehen) között. Mit is jelent ez, s milyen
belátásokkal szolgálhat Bruegel festménye kapcsán?
A képet Imdahl olyan "látvány-alkalomnak"
17
(Sehangebot) tekinti, amely nem
redukálható semmiféle képen kívüli láthatóságra. A láthatóság azonban nem alkot egynemű
territóriumot, a magukat megmutató, láttató látható dolgoktól ontológiailag különböznek a látható
képek, amelyek azon túl, hogy magukat láttatják, valami mást is mutatnak.
18
De talán
pontosabb az utolsó tagmondatot megfordítani: a látható képek valami mást mutatnak, s egyben
magukat is láttatják. Az azonosítás lehetősége, a tényleges újrafelismerés kiegészül egy folytonosan
megújuló lehetőséggel, hogy a felismert dolgot mindig más szemekkel, új módon láthassuk.
Az újrafelismerő látás eredménye a tartalmi képértelem, a képszemantika megragadása, míg a talán
valamiféle szemléleti-esztétikai józanságból kiinduló, majd az elidőzés csodálkozásából származó
látó látás a kép szintaktikáját, az ábrázolás hogyanját, tiszta láthatóságát ragadja meg.
19
Ikonikának nevezi aztán Imdahl e két oldal dialektikus egyesítését, "a gyakorlati látástapasztalatot
magába foglaló, és azt egyben felülmúló rendet és értelemtotalitást". A látó látás általános
lehetőségfeltétele a platonikus világmodell tagadása, de létének feltétele még a színek és formák
elválásának lehetősége a hordozó szubsztanciától, azaz egy olyan diszkurzív tér létrejötte, amely a
19. század vége előtti érzékelés- és művészetteóriák számára ismeretlen volt.
Az ikonika tehát egy másfajta totalitásfogalommal rendelkezik, mint a struktúraanalízis, az analóg
minőségek által adódó, s az állítólagos fiziognomikus megértési szintben gyökerező integrált
képértelmet Imdahl viszonyok komplex rendszerével váltja fel.
20
A látásban mindig újból
megvalósuló és egyúttal eltolódó érzéki kifejezőerő a festmény üres helyeinek, vak közeinek
sokrétű kapcsolataiból táplálkozik, egyetlen képelemnek sincs előre determinált, pozitív
jelentése.
21
Bruegel Vakokjának éppen a dinamikus szemléleti egységét véti hát el
minden ikonológiai értelmezés, de még inkább tarthatatlan a stukturaanalitikus rétegelmélet.
("mit kutat ott fönn e sok szegény vak?") A bevett úttól való eltérés, a
megingás, s a zuhanás veszélyének közelsége elmozdulást okoz, amely egyúttal minden, a festményt
egyöntetű alapból óhajtó interpretáció szétcsúszását is magával hozza. A vak tapogatózás a
térélmény új formája, amelyben a kéz éppenhogy a bukás megelőzője is lehet. Bruegel festményén a
patakmederbe zuhanó vakok menetének (Sedlmayr által is hangsúlyozott) spirális mozgása az idilli
háttér felé s a békés tájban lévő templom felé irányul. A képen uralkodó átlóban, a vakok láncában
- úgy vélem - nem csupán a zuhanást fokozó tendenciák figyelhetők meg. A hátul menetelő alakok
magába fordult zártságához képest az eleséssel küszködő vakok élénk mozdulatai, a rémülettel
együtt valamiféle elemi vitalitást is tükröznek, a fejek a sorban előrefelé haladva egyre inkább
felfelé "tekintenek", a vándorköpönyegek kitárulkozást is sejtetnek. A festményen Imdahl szerint az
vehető észre - újrafelismerően -, hogy a vakvezető világtalan, a hátára zuhanó vak mozdulata és
arca nyitottságot tükröz, az alak Saulushoz/Paulushoz, s nem Ikaroszhoz hasonlítható, az
úgynevezett látó látás pedig azt láttatja az eleső vak kapcsán, hogy annak kitárt keze megállítja,
megtöri a képet átszelő átlót, s a patakparti fák között megnyíló térben, ahol a megváltást
szimbolizáló virág is látható, az egész képet felfele mutatóvá teszi. Szem és kéz a keresés és kérés
közös eszközei. A látás és újrafelismerés szembeállítása a kéz poétikájának diszkurzív terét nyitja
meg, ha azonban a rajzoló kéz is részese a reprezentáció játékának, akkor ez megálljt parancsol az
"ikonika" dialektikusan elgondolt totalitásfogalmának is. A zuhanás motívumából kibonthatóvá
válik a felemelkedés, a vakság határtapasztalata a nyitottság. Ez a felemelt kéz zárja itt most e
vizsgálódást, teret engedve kérdéseknek, a nem-jelenvalóság feljegyzéseinek, s próbálja megőrizni
pillantás és megőrzés egybefonódását,
22
amely a láthatóság tárházának két alakját idézi fel: a
látását elnyerő vakot és a festőt.