A kérdés, amelyet a konferencia szervezői feltettek - "Van-e érték minta
nélkül?" - úgy variálható, hogy van-e mérték minta nélkül, illetve van-e minta mérték nélkül. A
hamisításról szóló könyvemben mindenesetre a kánont a mértékadó és a mintaadó funkció tartós
egyensúlyaként jellemeztem, amelyben ugyanakkor a két funkció között feszültség áll fenn. A
legszélesebb értelemben vett - tehát legalább két-háromszáz éves - modern művészetet és annak
szekularizált kánonát úgy is fel lehet fogni, mint ennek az egyensúlynak a megbomlását. A
klasszicizmus jeleníti meg az egyensúly forszírozott fenntartásának ideáltipusát, korunk számos
művészi jelensége pedig hivalkodóan választja külön a kettőt. Általános problémaként merül fel,
hogy ami mértékadó, (már) nem (lehet) mintaadó.
Ha közelebbről megvizsgáljuk ezt a két fogalmat, a mintát és a mértéket, akkor arra lyukadunk ki,
hogy a modern művészetben viszonyukba a dinamikus feszültség már csak azért is eleve bele van
írva, mert két különböző szférában elhelyezkedő funkcióról van szó. Az egyik a művészi
gyakorlathoz, a másik a kulturális gyakorlathoz tartozik. Hogy ezt a kettőt megkülönböztetjük, az
maga is a modernitás jelensége.
A művészi gyakorlat - azt is lehetne mondani: a művészi mesterség - mintákon alapul, és minden
újítás a mintákhoz való viszonyában határozható meg, és gyakran így is határozza meg önmagát. A
minták plurálisak és csak részben tudatosak. Az újítás növekvő jelentősége és a mintakészlet
multiplikálódása között szoros összefüggés van. De mivel a minták csak részben tudatosak, ezért
minta és tekintély között nem áll fenn szükségszerű összefüggés. Funkcionálhat valami mintaként
azért, mert lokális vagy univerzális tekintélye van, de akkor is, ha nincs tekintélye, vagy csak
nagyon korlátozott. Az egyenesvonalú hagyományok mellett a búvópatakként felbukkanó
hagyományok, egzotizmusok, az alárendelt vagy akár megvetett műfajok gyakran megfigyelt hatása
(s az ebből következő esetleges helycserék, tekintélyveszteségek és tekintélynyereségek), valamint
az egy időben, de különböző szisztematikus korban élő művészek jelensége mutatnak rá - többek
között - erre a dinamikára.
Minta érték (és mérték) nélkül, azaz nem tudatosítva, vagy csak fogásként tudatosítva, vagy olyan
művészi köznyelvnek tekintve, még inkább olyan köznyelvként gyakorolva, amelyből nem lehet
kilépni: ez nagyon is gyakori a művészetben. A művészettudományok - mindenekelőtt az
irodalomtudomány - ezekre a mintákra összpontosított az elmúlt évtizedekben; az intertextualitás a
minták szövevényes rendszerének feltárása és tudatosítása. A műalkotás palimpszeszt, amely
mögött végtelen számú, nehezen felismerhető, egymás mintájaként szolgáló műalkotás áll. Hogy ez
feltárásra szorul, önmagában mutatja a minta és a mérték elvi különválásának lehetőségét.
A kulturális gyakorlat ugyanakkor mértéket, mértékeket állít. E mértékek a mintáknál jóval
tudatosabbak; tekintélyük van. Azt mondhatnám, hogy a mintáknak a formákhoz, a mértékeknek a
normákhoz van több közük. Hogy a mértékben a klasszikus hagyomány az, ami normatív, vagy a
zseni, aki per definitonem megszabja a mértéket, az persze a mértékskála XVIII. században
kidolgozott két szélsősége, a koramodern művészeti diskurzus két kapuja, de minden modern mérték
tudatosításra, megerősítésre, sőt néha megkonstruálásra vagy választásra szoruló dolog: autoritása
megalapozására.
Mihelyt a műalkotások számára a művészet - tehát nem a megcsinálás, hanem magának a kulturális
tevékenységnek a mibenléte - problémává válik, nemcsak a művészetfilozófia születik meg, hanem
maguk a műalkotások is elkezdik szerkezetükbe beépíteni saját művészetfogalmukat,
önreflexiójukat, amely mindig történelmi mértéket jelent. A Meister Hamletjétől Az eltűnt
idő Vermeerjén át Bernhard Régi mesterekjéig a mérték régi mesterek által való
megnevezése (és ami az utóbbit illeti: más régi és új mesterek csepülése) ennek csak
legnyilvánvalóbb esete. De persze - jelentős művészeknél - ez nem puszta megnevezés: Friedrich
Schlegel mesterbírálata óta tudjuk, hogy a Hamlet-értelmezés milyen mélyen beépült a
Meister szerkezetébe. Csakhogy mértékként és nem mintaként vált a forma részévé. A
művészet kulturális-történelmi reflexiója eleve megteremti e szétválasztás lehetőségét, s így
jelentheti ki egy, e tekintetben igencsak a német klasszika és romantika, Goethe és Schlegel
hagyományában álló gondolkodó, Karl Marx, hogy a görög eposzok "mércéül és elérhetetlen
példaképül számítanak".
A példakép nem feltétlenül mintakép - valójában igen gyakran nem az. A XVIII. században
létrejövő szekularizált művészi kánonnak nem szükségszerű funkciója, hogy jelenkori művészek
mintakészlete legyen, noha egyes művészi irányzatok és mozgalmak - mint például a historista
eklektika - számára ezzel is szolgálhat. Az imitáció-kreáció nagy XVIII. századi vitájában az
imitáció oldalán a mérték egyben minta is, a kreáció (a "természet" imitációja) oldalán viszont a
mérték éppenséggel a minta ellen van kijátszva.
De van-e mérték minta nélkül? El lehet-e szakítani a művészi gyakorlat mintakövetését a kulturális
gyakorlat művészeti mércéitől? Amíg a zseniesztétikának voltak tartalékai - mára, úgy látom, a
lesüllyedt kultúrjavak közé került - és a kreatív újítás jóval nagyobb figyelmet váltott ki, mint a
műalkotások imitatív kontextusa, addig magának a kérdésnek nem volt nagy a tétje. A művészi
korszak végének gondolata pedig, amely a mai muzealizált magaskultúrában nagy befogadó
rétegekben ver visszhangot abban a formában, hogy e rétegek csak a már kanonizálódott
műalkotások befogadóivá válnak, látszólag a másik oldalról ad igenlő gyakorlati választ a
kérdésre. A mértékadó műalkotásokhoz éppen azért fordulunk, mert már nem szolgálhatnak
mintaként.
Ez az állítás azonban nem teljesen igaz. A kanonikus műalkotásokat bemutatják, előadják,
elrendezik, prezentálják, kiadják. Az előadásmód, az elrendezésmód, a kiadásmód, a prezentáció
módja vagy (i.) maga is eminens művészet (mint a zenei előadóművészet és a színjáték), s akkor a
mérték és minta problémája reprodukálódik, vagy (ii.) olyan művészet, amely ugyan nem
szükségszerű megjelenítője egy másik műalkotásnak (mint amilyen a könyvművészet, s néha a
kiállításrendezés), de módosítva jelentősen hozzájárul befogadásukhoz, vagy (iii.) értelmezésmód,
s mindkét utóbbi esetben nemcsak a befogadás, hanem saját maga számára is mintákat - bemutatási
divatokat, mozgalmakat, irányzatokat és stílusokat - kínál, amelyek nyilvánvalóan
visszahatnak az eredeti műalkotásokra is.
S természetesen a mai magasművészeti szcéna - mondani sem kell - korántsem teljesen
muzealizált. Ha az imént a koramodern művészeti diskurzus két kapujáról beszéltem, a mintatagadó
mértéket állító kreatív zseniesztétikáról és a mintakövető mértéket állító imitatív klasszicizmusról,
akkor megpróbálom a mai művészeti diskurzus két szélső kapujának helyét is megállapítani, noha
tisztában vagyok azzal, hogy - Kafkával szólva - "ma a kapukat egészen máshová, messzebbre és
magasabbra rakták, senki sem mutatja az irányt".
Az első kapun minden és mindenki átjuthat. Minden művészet lehet, mindenki művész lehet. Ha
tetszik, ez a művészi zsenialitás egyenlősítése, akár úgy, hogy egy-két percre mindenki művész lehet
- egyfajta magasművészeti karioke ez -, akár a befogadói kreativitás felpuffasztásának formájában.
Elvileg, persze csak elvileg, ez kizárja a mintát és a mértékre összpontosít. De honnan veheti
mértékéhez a mértéket? Nem látok más lehetőséget erre, mint egy radikálisan irracionalizált ízlés-
fogalom visszacsempészését, vagy pedig a műalkotások olyan radikális érzékietlenítését és
hiperintellektualizálását, mint amit Arthur C. Danto hajtott végre művészetbölcseletében.
Gyakorlatilag persze az e felfogásra alapított művészi irányok rendkívül erősen mintakövetők: a
műalkotás mintája az a közhely, az a puszta valóságos dolog, ami transzfigurálódik. Az a "bármi",
ami műalkotás lehet, Duchamp kerékküllői közül vagy vizelőcsészéjéből bújt elő.
A második kapu nem lehet más, mint a tradíció végtelenített multiplikációja. Ezen a kapun is
minden és mindenki átjuthat. A művész számára mértékadó tradícióegyüttes egy része mintaadó is,
és ezzel nemcsak fenntartja, hanem tovább is fonja egy tradíció fonalát. A határozatlan névelő
azonban itt végtelen tetszőlegességet jelenthet, a mértékadó tudatosított minta bárhonnan vehető, a
privátszféra egyszemélyi, megoszthatatlan hagyományaitól (amely a mélység, a rilkei "üres Túlsok"
irányába mutat) egészen a felületesen abszorbeált és absztrahált idegen hagyományokig (amely
viszont a "tiszta Túlkevés" irányába mutat). És ahogy az üres Túlsok és a tiszta Túlkevés
egyáltalán nem áll olyan messze egymástól, úgy a mai művészeti diszkurzus két kapuja, két
szélsősége is - már ahogyan a szélsőségek tenni szokták - átjátszhat egymásba.
Engem e két szélsőség között a mérsékelt változatok érdekelnek. Azt azonban éppen e radikális
változatok mutatják meg világosan, hogy a kulturális gyakorlat művészeti mértéke és a művészi
gyakorlat mintakövetése között még akkor sem szűnhet meg teljesen a kapcsolat, ha feszültségük
rendkívüli, és kölcsönösen taszítják egymást.