Klió 2007/1.
16. évfolyam
Az
Egyesült Államok zászlajára fogadom...
Azok, akik meg akarják érteni a jelenlegi amerikai politikai folyamatokat, jól teszik, ha elolvassák Richard J. Ellis: To the flag – The Unlikely History of the Pledge of Allegiance című könyvét.
Ellis kimerítően dokumentált
részletességgel és szép angolsággal írja meg a Pledge of Allegiance történetét,
az iskolai zászlóavatásoktól egészen az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságának
az ún. Newdow kontra US. Congress határozathozataláig.
A legtöbb magyar számára
ismeretlen a Pledge of Allegiance, az a vers, ami ugyanakkor az amerikai
emberek (elsősorban a gyerekek) mindennapi életének szerves része. Egy rövid
vers, amit az iskolákban, a tanítás előtt minden amerikai gyerek kezét szívére
téve, vigyázzállásban mond el: „Hűséget fogadok az Egyesült Államok
lobogójának és a Köztársaságnak, amelyet jelképez: az oszthatatlan nemzetnek
Isten ege alatt, ahol mindenki szabad, és mindenkit megillet az igazságszolgáltatás.”
Richard Ellis a Pledge of
Allegiance több mint 110 éves történetének elmesélését a hűségeskü időben
hozzánk legközelebb álló fejezeteivel indítja. 2002. június 26-án Alfred Goodwin,
az oregoni 9. Számú Feljebbviteli Bíróság tagja határozatában megállapította,
hogy a hűségeskü „Isten ege alatt” része alkotmányellenes, és sérti az állam
és egyház elválasztásának elvét. A 78 éves bíró egy pillanat alatt az Egyesült
Államok összes médiumában megjelent, mint az az ember, aki az egyik legszentebb
amerikai szimbólumot támadta meg. A washingtoni szenátus rögtön határozati
javaslatot fogalmazott meg, s elítélte a bírót. Robert Byrd szenátor
felháborodva beszélt arról, hogy „nem fogja támogatni, hogy egy maroknyi
ateista írja az Egyesült Államok törvényeit. Ha a fenti csoportnak nem
tetszenek a jelenlegi szokások, szabadon távozhatnak.” (x)
A Gallup közvélemény kutatási
adatai szerint 10 amerikaiból 9 továbbra is a szöveg változatlanul hagyását
támogatta. A Kongresszus tagjai „két évszázados amerikai tradícióról”
beszéltek, amelyben „mi (amerikaiak) folyamatosan egy nemzet voltunk Isten ege
alatt.” (x)
A történelmi emlékezet az
Egyesült Államokban sem tartozik a közvélemény erősségei közé. Csak kevesen
emlékeztek arra, hogy a kérdéses szakasz 1954-ben került a fogadalomba. Ez az
amnézia tökéletesen alkalmasnak bizonyult, hogy úgy érezzék, jogos a felháborodásuk
Alfred Goodwin jogértelmezése ellen.
Valójában csak egészen kevés
amerikai ismeri a Pledge of Allegiance részletes történetét és szerepét az
amerikai történelemben. A könyv szerzője szerint a Pledge of Allegiance valódi
története sokkal sötétebb és felkavaróbb, mint ahogyan az a jelenlegi
közbeszédben megjelenik. A Pledge szoros kapcsolatban áll az amerikai
demokrácia alapjaival, azokkal a bizonytalanságokkal, amelyek az amerikai
politikai kultúrát formálták. Mint mondja, a Pledge története visszatükrözi
mindazokat az aggodalmakat és félelmeket, amellyel az Egyesült Államok a nemzetépítés
során szembetalálta magát.
Ellis a könyvében öt olyan
problématerületet különít el, amelyek döntő módon formálták a Pledge szövegét.
Az első a bevándorlók miatt
érzett aggodalom. Bár az Egyesült Államok mindig is a bevándorlók nemzetének
tételezte magát, ennek ellenére az „őslakos” amerikaiak növekvő félelemmel
tekintettek a bevándorlók újabb és újabb hullámaira, attól tartva, hogy a világ
legkülönbözőbb helyzetű országaiból érkező letelepülők aláássák az amerikai
demokráciát. A Pledge története a már Amerikában született emberek története,
akiket aggodalommal töltött el a bevándorlók – számukra furcsa – hagyománya és
viselkedése. Ellis állításának alátámasztására Louis Hartzot idézi: „ha
nincs migráció nincs Pledge of Allegiance.” (xii)
A második feszültségpont a
materializmussal szembeni aggódás. Tekintettel arra, hogy az Egyesült
Államokban nem volt sem feudalizmus sem szocializmus, ennélfogva a kapitalizmus
akadálytalanul fejlődhetett. Az emberek mindennapi életén eluralkodó
materializmus fölött érzett aggodalmat periodikus módon váltogatta a
versenyelvű kapitalizmus nagyszerűségébe vetett hit. A fenti két érzés két
hagyományból táplálkozik. Egyrészt a republikánus „kultúrából”, amely szerint
a szerzés virtus dolga, másrészt pedig a mélyen hívő kereszténységből,
miszerint a feladat Isten szolgálata, és az evilági hívságoknak (értsd
fogyasztás) történő ellenállás.
A harmadik problématerület a
szabadságtól való félelem. Ha a materializmustól való félés a mindent maga alá
gyűrő kapitalizmussal szembeni viszolygás miatt fejlődött ki, akkor a
szabadságtól való félelem a korlátokat nem ismerő szabadosság elterjedése miatt
érzett szorongás nyomán jelent meg. Mindkét aggodalom magában foglalja azt az
előfeltevést, hogy a liberalizmus által biztosított szabadság lebontja a nemzet
– vészhelyzet során nélkülözhetetlen – áldozatvállalási és védekezőképességét.
Ennek kvintesszenciáját az Ellis által idézett virginai képviselő, Warren
Barry szavai jelentik: „Nem engedhetjük meg azt a luxust, hogy olyan nemzet
legyünk, amelyben az egyének – sok szabadsággal – csak laza módon kapcsolódnak
egymáshoz. Ehelyett egy zászló alatt, egy célért kell hogy összefogjunk.” (xii)
A katonai kultúra és annak
ideáljai, mint például a hősiesség, önfeláldozás a Pledge fontos részét
jelentették. A Pledge történetének első harmadában katonai stílusban
(vigyázzállás, tisztelgés) előadott ceremóniaként működött. Az „egy,
oszthatatlan nemzet” rész nyilvánvaló módon a polgárháborús időszak céljaira
kívánt utalni.
A negyedik problématerület a
radikális gondolatok és személyek jelenléte az amerikai mindennapokban. A
radikalizmusra, legyen szó bolsevizmusról, szocializmusról, anarchizmusról vagy
egyébről, mint a bevándorlók által magukkal hozott Amerika ellenes vírusra
tekintettek. Ha a bevándorlók – arányaikat tekintve ugyan – csak kis
százalékban voltak radikálisok, az amerikai közvélemény úgy tekintett rájuk,
mint potenciális felforgató elemekre: elvégre – szólt az okoskodás –
bevándorlók lévén még nem ismerhették meg és sajátíthatták el az amerikai
demokrácia intézményeinek nagyszerűségét. Az idegenektől és a radikálisoktól
való félelem, összekötve azzal, hogy sem a demokratikus intézmények sem a
gazdasági sikeresség ígérete nem lehet kellően erős motivációs tényező, hogy
megnyerjék Amerikának a bevándorlókat, egyenes úton vezetett az agresszív
amerikanizációs kampányokhoz. Ezek nyilvánvaló módon segítették a Pledge
létrejöttét és elterjedését.
Az ötödik problématerületet a
„kommunizmus kísértete” jelenti. Bár ez utóbbi szoros kapcsolatban áll a
radikálisoktól való félelem témájával, mégis külön említendő, ugyanis a
fogadalom szövegének változása konkrét módon kapcsolódik a kommunista gondolat
előretöréséhez.
A huszadik század elejének
amerikai kommunista-üldözései eltérő természetűek voltak a második
világháborút követő hasonló megmozdulásokhoz képest. A huszadik század első
két évtizedének radikalizmus-ellenessége egyben bevándorló-ellenességet is
jelentett. Bevett volt a már Amerikában született protestáns csoportok azon
törekvése, hogy a frissen érkezett (elsősorban zsidó és katolikus) bevándorlók
ellen uszítsanak, míg a 40-es és 50-es évek antikommunizmusa alapvetően nem a
beáramló felforgatók sémával operált. A régi típusú amerikanizációs gyakorlatok
nem bizonyultak elegendőnek. A köztársasághoz fűződő lojalitás
kinyilvánításának új, korábban nem létezett formáját, az istenhit deklaratív
megvallását találták megfelelő eszköznek. Az istenhit megvallása – a fogadalom
szövegének módosítói szerint – eredményesen fogja tudni megkülönböztetni az
Egyesült Államokat az ateista Szovjetuniótól. Mint Ellis írja: „mindazoknak,
akik amiatt aggódtak, hogy a kommunizmus átformálja vagy meghódítja a világot,
megnyugtató volt az a tudat, hogy Isten a mi oldalunkon áll, és hogy ő az, aki garantálja
a liberális demokrácia és a szabadversenyes kapitalizmus végső győzelmét”.
(xiv)
Ellis a Pledge történetének
legkorábbi előzményeit a XIX. század legvégén találta meg, amikor is egész
Amerika-szerte elterjed egy mozgalom, amely célként fogalmazta meg, hogy minden
iskolának legyen saját zászlaja. A Köztársaság Hadserege (Grand Army of the
Republic) New Yorkban, abban a városban, ahol a bevándorlók amerikai földre
léptek, zászlóavatási ünnepséget szervezett 1892-ben. Az ünnepség célja az
amerikai zászlóra alapozott hazafias liturgia létrehozása volt, annak
érdekében, hogy a bevándorlók gyermekei „olyan tisztelettel tekintsenek az
amerikai lobogóra, mint a zsidók tették ezt a Frigyládával kapcsolatban”. (5.)
A hadsereget ennek a nemes
eszmének az elterjesztésében a Youth’s Companion című nagy példányszámú családi
lap segítette. Szerencsés egybeesés folytán ugyanis a lap előfizetői táborát a
fiatalság körében azzal igyekezett növelni, hogy egy selyemlobogót ígért –
mintegy jutalomként – a legtöbb előfizetőt verbuváló diákoknak.
Ezen a ponton találkozott
szerencsésen a Köztársaság Hadserege által kezdeményezett zászlóavatási
ünnepség, az amerikai kontinens felfedezésének 400. évfordulója és a folyóirat
terjesztési politikája.
A korábban lelkészként működő
Francis Bellamy 1891-ben érkezett a Youth’s Companion-höz. Feladatául a
Kolombusz-napi megemlékezés programjának kidolgozását kapta. Hogy biztosítsa az
ünnepség kellő emelkedettségét, megírta azt a néhány soros verset, amely –
kisebb módosításokkal ugyan – a mai napig kötelező az amerikai iskolákban a
gyerek számára. A fogadalmat – a szervezők elképzelései szerint – a
megemlékezésen részt vevő diákok vigyázzállásban, kinyújtott karral, fölfelé
fordított kézfejjel mondták el.
Az I. világháborút megelőző
időszakban csak kevés kísérlet történt a fogadalomhoz kapcsolódó rituálé
országos szintű egységesítésére.
A háború tapasztalatai és az
azt követő kommunista üldözések alapvető változásokat hoztak a Pledge
szerepében is.
Bellamy 1923-as esszéje „A New
Plan Counter-Attack on the Nation’s Internal Foes” a Pledge intenzív
elterjesztését tűzte ki célul a hazafias érzés felkeltésére az egész országban.
(68.) Minél inkább jellemezték a 20-as és 30-as éveket sztrájkok és baloldali
tüntetések, annál inkább kimutatható az igény a fogadalmi hazafias rituálé
kötelező használatának elterjesztésére.
Ahogy a Pledge egyre inkább az
amerikai hazafiság szimbólumaként jelent meg, úgy növekedett vele szemben az
ellenállás is sokak részéről. Érdekes módon a legjelentősebb ellenállás vallási
megalapozottságú volt. A Jehova Tanúi nevű vallási közösség szenvedte el talán
a legtöbb érdeksérelmet a fogadalom elmondásának megtagadása miatt. Véleményük
szerint a Pledge-t kísérő rituálé nagyban hasonlított a náci Németországban
kötelező Heil Hitler karlendítéses rituáléra, s mint köztudott volt,
Németországban a Jehova Tanúi közösség tagjait üldözték. A Tanúk érvelésének
kétség kívül kínos volta arra ösztönözte a hatóságokat, hogy a fogadalom
elmondása során a kinyújtott kart a szívre tett változattal helyettesítsék.
A hidegháborús időszakban, a
Szovjetunióval szembeni politika részeként 1954-ben történt meg a Pledge
szövegének módosítása. Annak érdekében, hogy az amerikai fegyveres arzenál
„lelki fegyverrel” is kiegészüljön, került sor az: „Isten ege alatt” résznek a
szövegbe történő beiktatására. (137.)
A vietnami háborúval szembeni
ellenállás és a polgári jogi mozgalmak a Pledge-hez való viszonyt is formálták.
Ebben az időszakban sikerült elérni a lázadó diákságnak, hogy akár ülve is
maradhattak az eskü elmondásakor, s ez nem járt automatikusan az adott
iskolából történő elbocsátással.
Oszthatatlan nemzet? – kérdezi
Ellis miközben rámutat a Pledge-nek a Reagan-elnökség óta tapasztalható
diadalútjára, arra, hogy milyen módon próbálják a republikánusok egy „hazafias
színház” kötelező elemeként használni a fogadalmat, és kínos helyzetbe hozni
mindenkit, aki megpróbálja a Pledge-t helyi értékén kezelni.
1988-ban a Republikánus Párt
megfogadta, hogy „megvédi a Pledge-t, mint azt az eszközt, amely a szabad
társadalom által vallott értékek lényegéhez vezető utat jelenti.” (182.)
Bár a Reagan-elnökségnek
lassan húsz éve vége, a republikánusok továbbra is előszeretettel használják a
Pledge-t annak bizonyítására, hogy ők – ellentétben a demokratákkal – közelebb
állnak az igazán meghatározó amerikai értékekhez. (207.)
Természetesen 2001. szeptember
11-e óta ezek a tendenciák még inkább felerősödtek.
Mi magyarázhatja, hogy az
Egyesült Államok az egyetlen nyugati ország, amely mindennapos hűségesküt kíván
a diákjaitól? Mit jelenthet hűségesküt tenni egy liberális demokráciában?
Mindazoknak, akik már eddig is
hajlandóak voltak észrevenni a „hivatalos történetírás” keretein túlmutató
munkákat, azoknak remek választás lehet ez a könyv. A Pledge of Allegiance
történetének megismerése alapvető módon segíthet hozzá az Egyesült Államok
történetének megismeréséhez is.
Richard, Ellis J. To the flag – The Unlikely History of the Pledge of Allegiance (Az állampolgári hűség-fogadalom valószínűtlen története). University Press of Kansas, 2005. 297 p.
Nehéz Győző