PETERNÁK MIKLÓS
PUBLIKÁCIÓK
Könyvek, önálló kiadványok
Erdély Miklós és a Magyar Képzőművészeti Egyetem
(1946 – 2018). ISBN
978-963-7165-80-1 http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/Optimista_kiallitas_Erdely_Miklos_HU-web.pdf
Miklós Erdély and the Hungarian University
of Fine Arts (1946–2018). http://www.mke.hu/sites/default/files/attachment/Optimistic_Exhibition_Miklos_Erdely_EN-web.pdf
A felejtés emlékei. Képek a természet és
művészet között. / Memoires of Forgetting. Images between Art and Nature. Magyar
Képzőművészeti Egyetem, Budapest, 2018. ISBN 978 963 716 579 5 http://www.mke.hu/node/38203
A felejtés emlékei. FOTÓ / MODELL 2.
Budapest, Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2018. http://www.mke.hu/fotomodell2/ ISBN 978-963-7165-74-0 http://www.mke.hu/fotomodell2/res/fotomodell2_kiallitasvezeto.pdf
Memories of Forgetting. PHOTO/MODEL 2. Budapest,
Magyar Képzőművészeti Egyetem, 2018. http://www.mke.hu/fotomodell2/en/index.html ISBN 978-963-7165-75-7 http://www.mke.hu/fotomodell2/res/fotomodell2_exhibition_guide.pdf
Időalap / Timebase. Idő-alapú
médiaművek a kortárs képzőművészetben.(elektronikus, szerk.) C3 Alapítvány – Új
Budapest Galéria, 2016. http://www.c3.hu/idoalap/downloads/idoalap_timebase.pdf
Koncept.hu / concept.hu. C3
Alapítvány – Paksi Képtár, 2014. http://www.koncept.c3.hu/ http://www.c3.hu/c3/publications/index.php?kiid=35
Németh Hajnal: ÖSSZEOMLÁS – Passzív Interjú. 54. Velencei
Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilon Hajnal Németh: CRASH – Passive
Interview. 2/1. The Hungarian Pavilion at the 54th International Art Exhibition
– la Biennale di Venezia. Műcsarnok, Budapest, 2011.
http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/publikaciok.html
Médiatörténeti szöveggyűjtemény, 2011. http://catalog.c3.hu/mediatortenet/
bauhaus lab budapest. C3 Alapítvány 2010. (társszerkesző:
Kozma Éva) http://bauhauslab.c3.hu
Pillanatgépek. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest ,
2009. (társszerkesző: Kékesi Zoltán) http://pillanatgepek.c3.hu/kiallitas/katalogus/
Képháromszög. Ráció Kiadó, Budapest, 2007. http://www.c3.hu/~peternak/kepharomszog/
Kép – írás – művészet. Tanulmányok a 19–20. századi
magyar képzőművészet és irodalom kapcsolatáról. Ráció kiadó, Budapest, 2006. (társszerkesző:
Kékesi Zoltán)
Látás – kép és percepció. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest,
2002.
Perspektíva. Katalógus. C3 – Műcsarnok, Budapest , 2001.
(koncepció, társszerkesztő: Erőss Nikolett) http://www.c3.hu/c3/publications/index.php?kiid=15
C3 1996-2001. Katalógus, C3, Budapest, 2001. (társszerkesztő)
Intermédia. Katalógus. Barabás Kkt. Budapest, 1999. (társszerkesztő) http://www.intermedia.c3.hu/2.0/intermedia-1999/
Perspektíva. Kiállítási ismertető. Műcsarnok, Budapest, 1999. (társszerkesztő)
Perspektíva. Multimédia CD. C3-Műcsarnok, Budapest, 1999. (társszerkesztő)
C3 katalógus. Budapest, 1999 (társszerkesztő)
A pillangó-hatás. Multimédia CD. C3-Műcsarnok, Budapest 1998. (társszerkesztő)
http://www.c3.hu/scca/butterfly/index.html
Bódy Gábor: Filmiskola. Palatinus Kiadó – Intermédia, Budapest, 1998.
(összeállítás, szerkesztő)
Vidéologie - Videológia. Magyarországi Francia Intézet, Budapest,
1997.
Magyar Tartalom. C3, Budapest, 1997 (szerkesztő) http://www.c3.hu/collection/mt/
Moholy-Nagy László: látás mozgásban. Műcsarnok-Intermédia, Budapest,
1996. (Az első magyar nyelvű kiadás szerkesztése, Borus Judittal és Beke
Lászlóval)
Végtelen kép. Bódy Gábor írásai. Pesti Szalon, Budapest, 1996. (összeállítás,
szerkesztő)
Erdély Miklós: A filmről. Válogatott írások 2. Balassi Kiadó-TartósHullám
- Intermedia, Budapest, 1995. (összeállítás, szerkesztő)
Médiatörténeti szöveggyűjtemény I. Barabás Ilona KKT, Budapest, 1994.
Halasy Márta: Tények vagy mítoszok. Barabás Ilona KKT, Budapest, 1994.
(összeállítás, szerkesztő)
Új képfajtákról. Balassi Kiadó – Intermedia, Budapest, 1993 (A
könyvből részletek: A megállított kép. Fényképező filmesek. A Magyar
Fotográfiai Múzeum kiállítása. Kecskemét, 1993. 06 09 – 07. 10., 2-5.)
INTERMEDIA. Katalógus, Barabás Ilona KKT, Budapest, 1993. Letölthető:
http://catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/INTERMEDIA_WEB.pdf
F.I.L.M. A magyar avant-garde film története és dokumentumai.
Képzőművészeti Kiadó, Budapest, 1991. (összeállítás, szerkesztő) Letölthető: catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/FILM.pdf
Erdély Miklós: Idő-mőbiusz. Második kötet. Magyar Műhely,
Párizs-Bécs-Budapest, 1991 (Beke Lászlóval és a Magyar Műhely szerkesztőségével)
Erdély Miklós: Művészeti írások. Képzőművészeti Kiadó, Budapest,
1991. (összeállítás, szerkesztő)
Belvedere. Elméleti és műkritikai folyóirat. II/1990/6-7. és
III/1991/1. sz., Budapest (Beke Lászlóval)
Bachman – Rajk – RAVATAL, NA-NE Galéria, Budapest, 1990. http://www.rev.hu/ords/f?p=107:29:8777020584614::NO:RP,29:P29_DOC_ID:384
Újképkorszak határán. A számítógépes grafika és animáció kezdetei
Magyarországon. SZÁMALK, Budapest, 1989.
BBS 1989 (Műhelykiadvány). Budapest, 1989. (Sugár Jánossal és Durst
Györggyel)
Új médiumok. A fényképezés, film, videó és a művészet.
Szöveggyűjtemény az ELTE poszt-graduális videó szak hallgatóinak. I-II.
Budapest 1988 (Kézirat gyanánt)
Mozgó Film 3. BBS, Budapest 1988. (Forgács Péterrel és Durst
Györggyel)
Videóművészet. Kossuth Mozi, Budapest, 1988. (sokszorosítás)
Erdély Miklós (1928-1986) Filmek. Budapest Film TIT BBS K-szekció,
Budapest, 1988.
Bódy Gábor (1946-1985). Műcsarnok, Budapest 1987. (Beke Lászlóval) http://www.c3.hu/collection/videomuveszet/gabor_body/index.html
http://catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/BODY_GABOR_1946-1985_KATALOGUS.pdf
Filmműfajok aktuális és történeti szempontú vizsgálata ma. Mozgókép
Innovációs Társulás (6215. Vizuális Költséghely), Budapest, 1986.
(sokszorosítás, Elméleti Füzetek I.)
Film/művészet (a magyar kisérleti film története). Budapest Galéria,
Budapest, 1983. Letölthető: catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/FILMMUVESZET_WEB.pdf
Könyvfejezet, katalógus tanulmány
Egyszerű képek. A megtapasztalás művészete. / Simple Images. The Art
of Experiencing, in: Türk Péter: Minden
nem látszik / All is not visible. Budapest: Ludwig Múzeum, 2018. 22–43.
#Bartók, in: #Bartók. Budapest, Ludwig Múzeum, 2017.
46–53. (angol és magyar
nyelven)
Kiértékelés / Evaluation, in: Gábor Palotai Works /Munkák
1976-1980. Budapest, Neon Galéria, 2017. 3–13. (angol és magyar nyelven)
Az új látás gyökerei. Transzdiszciplináris kísérlet, in: Neumer Katalin (szerk.), Identitások és médiák II. Médiák és váltások, Budapest: Gondolat, 2016. 89–123.
What is Personal and What Is Not. The Role of
Photographs in Some of the Works of Tamás Waliczky, in: Photo-based New Media Works by Tamás Waliczky. School of Creative
Media, City University of Hong Kong, 2016. 12–28. (angol és kínai nyelven) https://issuu.com/tamasw/docs/photo-based-new-media-works-by-wali
Auctor/Autor, Photography, Projection. In: Flusseriana: An Intellectual Toolbox.
Edited by Siegfried Zielinkski, Peter Weibel, and Daniel Irrgang. Univocal
Publishing, Minneapolis, 2015. English/German/Portuguese
Cinema Think. In: Gusztáv Hámos
und Katja Pratschke, Sample Cities.
Berlin: Revolver Publishing, 2015. pp. 229 – 232. www.revolver-publishing.de
Tükör, vonal, labirintus.
Károlyi Zsigmond és a mozgóképek. In: Károlyi
Zsigmond: Régiúj, 1975–2015. Paksi Képtár, 2015. pp. 47 – 54. https://issuu.com/elnfree/docs/karolyi-zsigmond-regiuj-reszlet
Ivan Ladislav Galeta perspektívái / Perspektive Ivana
Ladislava Galete / The Perspectives of Ivan Ladislav Galeta. In:Tihomir Milovac
(ed.): Ivan Ladislav Galeta A nullpont
tájképe. Krajolik nulte točke.
Zero-point landscape. Zagreb: MSU, Paksi Képtár,
2013.
Egology (?) – On the videos of Peter Rónai (+ Appendix), in Peter Rónai, FO Art, s.r.o., Bratislava,
2012, pp. 257-340.
Bild, Sehen und Bedeutungszuordnung im Werk von Gábor
Bódy, in Der Stand der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczynski und
Gábor Bódy (Eine Publikation der Akademie der Künste, Berlin, des ZKM /
Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe und des Polnischen Instituts
Berlin). Hg.: Siegfried ZIELINSKI und Peter WEIBEL. Nürnberg: Verlag für
Moderne Kunst, 2011, 66-71.
Image, vision and the
attribution of meaning in Gábor
Bódy’s oeuvre, in State of Images. The Media Pioneers Zbigniew Rybczynski
and Gábor Bódy (A publication of the Akademie der Künste, Berlin, the ZKM /
Zentrum für Kunst und Medientechnologie Karlsruhe and the Polnisches Institut
Berlin) Ed.: Siegfried ZIELINSKI and Peter WEIBEL. Nürnberg: Verlag für Moderne
Kunst, 66-71.
Icarus és Transitus. A szabadság pillanata./ Icarus and Transitus. The moment of freedom. In: Németh Hajnal: CRASH –
Passive Interview 2/1. Peternák Miklós (szerk.) 54. Velencei Képzőművészeti
Biennále, Magyar Pavilon, 2011. pp. 25-38 http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/iras2.html
The Illusion of the Initiative. In: Sabine Himmelsbach (Ed), GATE(WAY)S: Kunst und vernetzte Kultur. KUMU
Art Museum Tallinn, 2011. pp. 201-213. http://www.goethe.de/ins/ee/pro/gateways/katalogtexte/E_Peternak.pdf
“Born/Natura” – A Picture in the Background of a Picture. In:
Siegfried Zielinski and Eckhard Fürlus (Eds.). Variantology 5 – Neapolitan
Affairs. On Deep Time Relations of Arts, Sciences and Technologies. Verlag
der Buchhandlung Walther Koenig, Cologne, 2011. pp. 361–384
The Catharsis of Eureka!
Attila Csörgő: Archimedean Point. Gurgur Editions, Ljubljana – Ludwig Museum,
Budapest, 2010. pp. 80 – 85.
Das Morgen ist Beweis! / Tomorrow is Evidence!
(társszerző: Szőke Annamária), in Subversive
Praktiken/Practices, Ed. by: Hans D. Christ, Iris Dressler, Hatje Cantz –
Württembergischer Kunstverein Stuttgart, 2010, 123-124, 131-133.
Post-Video. In: Transitland: Video art from Central and
Eastern Europe 1989-2009. Edit András (Ed.) Ludwig Museum, Budapest, 2009. pp.
105-116
Művészet a “képi fordulaton” túl. / Art Beyond the Pictorial Turn.
Szegedy-Maszák Zoltán. Szerkesztő: Prosek Zoltán, Szegedy-Maszák Zoltán. Paksi
Képtár, 2008-2009. pp. 5-17.
Kreativitási Gyakorlatok,
Fafej, Indigo. Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975-1986.
(Összeállította: Hornyik Sándor és Szőke Annamária) MTA Művészettörténeti Kutatóintézet –
Gondolat Kiadó – 2B Alapítvány – Erdély Miklós Alapítvány. Budapest, 2008
Die heroische Zeit der großen Illusion. In: Nike Bätzner
- Eva Schmidt - Werner Nekes (Hrsg.): Blickmaschinen. DuMont, Köln, 2008. pp.
215 – 221. Magyarul: A nagy illúzió hőskora. In: Kékesi Zoltán – Peternák
Miklós (szerk.) Pillanatgépek. C3 Alapítvány – Műcsarnok, Budapest, 2009. 101-
106, spanyolul: Máquinas de mirar. O cómo se originan las imágenes. El arte
contemporáneo mira a la Colección Werner Nekes. Colonia: DuMont Buchverlag GmbH
& Co.KG, 2009. De la edición española, Consejería de Cultura, Centro
Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC). 2009. Magyarul letölthető: catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/PILLANATGEPEK.pdf
Attila Csörgő und Moebius Space / Attila Csörgő and
Moebius Space. Nam June Paik Award 2008.
Wallraf-Richartz-Museum & Foundation Corboud, Köln, 2008 (lapszámozás
nélkül)
Valami dereng. A figyelő tekintet a tudományban és a
művészetekben, a kutatás és a képek. In: Művészet mint kutatás. MKE, Budapest,
2007. 153-168. lap
Kunst, Wissenschaft und Glaukerei in der Zeit Wolfgang
von Kempelens. / Art, Science and Spectacle in the Age of Kempelen. In:
Bernhard Serexhe – Peter Weibel (Eds.): Mensch in der Maschine. Matthes &
Seitz, Berlin – ZKM, Karlsruhe, 2007. pp. 28-38.
Művészet, tudomány, mutatvány Kempelen korában.
Médiaarcheológiai vázlat a XVIII. század második feléről. In: Kempelen. C3 –
Műcsarnok, Budapest, 2007. catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/KEMPELEN.pdf
Convention and Invention. Notes on the
Illustrations to Orbis Pictus. In: Variantology 2. On Deep Time Relations of
Arts, Sciences and Technologies. Verlag der Buchhandlung Walther König,
Köln, 2006 pp. 87–111. http://www.udk-berlin.de/sites/content/themen/forschung/variantology/index_ger.html
Kultúra,
kommunikáció, művészet – a virtualitáson innen és túl. Az analóg és
digitális elektronikus médiumok kulturális, művészeti hatásai Magyarországon az
ezredfordulón (MTA tanulmánykötet részére, 2006)
Médiatörténeti és művészeti motívumok a magyar irodalomban.
Az irodalom mint a médiaarcheológia forrása. in: Kékesi Zoltán – Peternák
Miklós (szerk.): Kép - írás – művészet. Tanulmányok a 19–20. századi magyar
képzőművészet és irodalom kapcsolatáról. Ráció kiadó, Budapest, 2006. 69-140.
lap
Minden másképpen volt. Kolta Magdolna Képmutogatók című
könyvéről. in: Kolta Magdolna emlékkönyv, Magyar Fotográfiai Múzeum, 2006.
Light and Sound from Hungary (pp. 84-85), Vision in Motion (pp.
91-95), Hungarian Computer Art (pp 338-340), In: Peter Weibel (ed): Beyond Art:
A Third Culture. Springer Wien New York, . (2005) - a Jenseits der Kunst (Hrsg.
Peter Weibel, Passagen Vrlg. 1997) angol kiadása http://www.neuegalerie.at/98/jvk2/jvk2.html
Arte, investigación,
experimento. Métodos científicos y conceptos sistemáticos. In: Modelos,
estructuras, formas: España 1957-79: 22 septiembre-27 noviembre 2005,
Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, [Sevilla] / [dir. del catalógo José
Lebrero Stals; textos de Juan Bosco Dáz de Urmeneta, José Lebrero Stals, Luisa
López Moreno ,y Miklós Peternák] Sevilla : Centro Andaluz de Arte
Contemporáneo, 2005. 214 p. ISBN: 84-9545764—4, p. 182 – 189.
Art, Research, Experiment: Scientific Methods and Systematic
Concepts. In: Beyond Geometry: Experiments in Form, 1940s-70s. Los Angeles
County Museum of Art, 2004. pp. 89-111.
Médium-archeológia. A technikai médiumok története, vagy a média
technikatörténete? DLA MKE 2003, 103-122.
lap
A Magyar Képzőművészeti Egyetem könyvtárának optikával,
perspektívával, érzékeléssel, mozgásillúzióval kapcsolatos tárgyi emlékei,
dokumentumai. in: A Mintarajztanodától a Képzőművészeti Főiskoláig. MKE
Budapest, 2002. http://www.mke.hu/mintarajztanoda/konyv2-04.htm
Tudomány, művészet, technika – a formálás és a
reprezentáció szintjei - látás, tudás, kód / Science, Art, Technology. In: Kőnig Frigyes: Harmonia perturbata. Semmelweis Kiadó, Budapest, 2005.
pp. 15-34.
Interdiszciplinaritás, új médiumok az elmúlt három
évtized magyar muvészetében – vagy kire hatott Erdély Miklós és kire nem? A
második nyilvánosság. Knoll Galéria, Budapest, 1999/2001
Média Modell. Bevezető. Katalógus, Műcsarnok, Budapest,
2001.
Beyond the Image: On Flusser, Reception and the Context of Images.
In: Fotografie denken. Hg. Gottfried Jäger. Kerber Verlag Bielefeld, 2001 pp.
81-91.
What happens when the TV times are over? in: Media
Revolution /Ost-West Internet. (Hrsg. Stephen Kovats) Campus Vrlg.
Frankfurt/New York, 1999. p.96-103.
Der Zeit ist reif - Jetzt? Oder nie? [Itt az idő (most? vagy soha?) - Magyar
médiumok] in: Kunst der neunziger Jahre in Ungarn. Akademie der Künste 1999.
Berlin
Interdisziplinarität und neue Medien in der Ungarische Kunst der
vergangenen drei Jahrzehnte. in: Die zweite Öffentlichkeit. Kunst in Ungarn im 20. Jahrhundert. (Hrsg. Hans Knoll).
Verlag der Kunst Dresden, 1999. p. 234-255.
Fény és hang. Adatok az intermédia és az
interdiszciplináris gondolkodás kezdeteihez. / "Vision in motion" /
MC/M magyar kompjúterművészet. Mindhárom in: A művészeten túl. (szerk. Peter
Weibel) Kortárs Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum / Soros Alapítvány C3
Kulturális és Kommunikációs Központ 1999 Budapest, 93-94, 100-104, 403-405.
lapok / Jenseits der Kunst. (Hrsg. Peter
Weibel) Passagen Vrlg. 1996 (Vision in Motion, MC/M=HC/A (Hungarian Computer
Art)
Der Beginn der zentralen programmsendung - Budapest 1893. Die
"Telefonhírmondó". Lab. Jahrbuch 1996/97 für Künste und Apparate.
KHM, Köln Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln 1997.
New Ideas in Science and Art. Council of Europe, 1997. 125-126. lap
in medias res. Buldózer. Médiaelméleti Antológia, Media Research
1997. Budapest http://vmek.oszk.hu/00100/00140/html/index.htm
A festő és a fecskék. Archetipologia Hungarica Nº 6. (mai magyar
festészet) Olaj, vászon. Műcsarnok, 1997. Budapest
Galeta, Ivan Ladislav. L` art du mouvement. Collection
cinématographique d Musée national d`art moderne 1919-1996. Centre Georges
Pompidou, Paris 1996. p.168
Detaillierte Spuren von Geheimnisse. artintact 3. ZKM 1996
Karlsruhe, p. 89-94. http://on1.zkm.de/zkm/stories/storyReader$514
Bachman Gábor építészetéről. The Architecture of Nothing. VI.
Nemzetközi Építészeti Kiállítás, Velence 1996.
Camera obscura. A Magyar Fotográfiai Múzeum kiállítása. Kecskemét,
1993. augusztus 13.október 20. Katalógus p. 5.-17. (angolul is)
Kunst als ein Zimmer/Art as a room. Medienbiennale Leipzig 1992.
(kalatógus) p.36-39.
Sztuka jako miejsce. WRO 93 4. Miedzynarodowy Festival, Katalog. 1993
Wroclaw, p.18-21.
Die neuen (künstlerischen) Medien und die ungarische Gesellschaft.
Ostrenenie 1993. 1. Internationales Videofestival am Bauhaus Dessau. (Katalógus)
lapszámozás nélkül
A "vizuális valami". Médiahelyzet Magyarországon 1957-1971.
Hatvanas évek. MNG, Budapest, 1991. 59-63.
Adatok a magyar videóművészet történetének tanulmányozásához. Cross
Chronology. SUB VOCE. Műcsarnok, Budapest 1991. 21-24. p. http://catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/SVB_VOCE.pdf
Die verstaatliche Sicht. Ein Experiment zur Schaffung des
“allegorischen Dokumentarismus” / Nationalized Vision and the Allegorical
Documentary /Az államosított látás. Az allegorikus dokumentarizmus megteremtési
kísérlete. in: Staatkustwerk. Kultur im Stalinismus. / Art and Society in the
Age of Stalin. Corvina, Budapest 1992. (pp. 85-96 – német, pp. 87-98 – angol)
Rőzsehordó nő. Archetypologia hungarica II. SUB MINERVAE NATIONIS
PRAESIDIO. AZ ELTE és az ELTE Művészettörténet Tanszéke, Budapest 1989.
349-352. (előzménye: a 84-es kijárat. Archaikus szám 1987 november 25., Pesti
Vigadó.)
Két viszony. I. Művészet és tudomány (A XLII Velencei biennálé
témáiról.); II. Hang és film. (Mauricio Kagel munkái a 14. Zágrábi Zenei
Biennálén.) Mozgó Film 3. BBS, Budapest 1989. 61-74. p.
Bemerkungen zur Theorie des Computerbildes. Entgrentzte Grenzen, Graz
Künstlerhaus 1987. 68-70. p.; European Media Art Festival. Osnabrück 1988.
373-379. p. (angolul is)
Lenin mauzóleuma. Mauzóleum. Halálirodalom. Bölcsész Index Centrál
könyvek, Budapest 1987. 338-355. p.
Beszélgetések. Hasbeszélő a gondolában. Bölcsész Index, Budapest
1987. 289-294. p.
Legami tra il film e la foto ungheresi tra le due guerre mondiali.
Nel raggio del I`utopia Cataloghi Marsilio, Venezia 1987. 42-46. p.
Kassák fotó-képe. Kassák. MNG, Budapest 1987. 95-101. p. http://library.arcanum.hu/en/view/ORSZ_PIMU_KasMuz_29/?pg=0&zoom=h&layout=s
Bódy Gábor. Film és elmélet. B. G. életműbemutató, Műcsarnok, Budapest
1987. 17-31. http://catalog.c3.hu/mediatortenet/PDF/BODY_GABOR_1946-1985_KATALOGUS.pdf
Licht und Klang. Bemerkungen zur Geschichte des Intermedia in den
zwanziger Jahren. Wechselwirkungen. Jonas Vrlg. Kassel 1986. 456-460. p.
Vonatút. Mozgó Film 2. BBS, Budapest 1986. 381-392. p.
Die weite der Vergegenwärtigung. /A jelen távolsága. Három történet.
Mozgó Film 2. BBS, Budapest 1986. 167-172. p.; németül: European Media Art
Festival 1988 Osnabrück 426-427. p.
Videó-művészet-kommunikáció. Mozgó Film 1. BBS, Budapest 1984.
293-302. p. (valamint: Művészet és/mint kommunikáció. Az 1983-as Képzőművészeti
Világhét előadásai. Sokszorosítás, 1983)
A fotó, film, videó és az idő. Művészet a változó világban. Az
1980-as Képzőművészeti Világhét előadásai (sokszorosítás, Budapest) 46-51. p.
Tanulmányok, elméleti írások, esszék
21-re lapot húzni. A C3
Alapítvány 2017-ben és a 404-es üzenet. Élet és Irodalom, 2017 június 30. https://www.es.hu/cikk/2017-06-30/peternak-miklos/21-re-lapot-huzni.html
és http://mediamuseum.c3.hu/2017/
Szellem az anyagban – az érzéki
világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 1. rész. Balkon 2015/5. pp.
14–22. http://epa.oszk.hu/03000/03057/00075/pdf/EPA03057_balkon_2015_5_14-22.pdf
Szellem az anyagban – az érzéki
világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 2. rész. Világkiállítások. Mit
jelent kiállítani? Balkon 2015/6. pp. 26–30. http://epa.oszk.hu/03000/03057/00076/pdf/EPA03057_balkon_2015_6_26-30.pdf
Szellem az anyagban – az érzéki
világ kiterjesztése és a technikai médiumok, 3. rész. Látni a láthatatlant:
látható semmi – láthatatlan valami. Balkon 2015/7–8, pp. 26–30. http://epa.oszk.hu/03000/03057/00077/pdf/EPA03057_balkon_2015_7_8_26-30.pdf
Szellem az anyagban – az érzéki
világ kiterjesztése és a technikai médiumok – 4. rész. Coda: Csontváry,
Moholy-Nagy, a technikai médiumok. Balkon 2015/9. pp. 20–23. http://epa.oszk.hu/03000/03057/00078/pdf/EPA03057_balkon_2015_9_20-23.pdf
Jövő a múltban / A Future in
the Past, 2015. http://eyeresonator.c3.hu/publications/
Változást! Ars Electronica,
Linz. Balkon, 2014/9. pp. 14–21. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2014_9
Vetítés. In: Kortárs vetített képek. Budapest: Capa
Központ, 2013. 112–123. (Kiállítási katalógus) http://capacenter.hu/peternak-miklos-vetites/
mediamuseum.c3, Balkon 2013/11-12. 32 – 35 http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_11_12
Az idei hó. IM 2.0, vagy a kooperáció formái. In: Balkon 2013. 5. pp.
16 – 29. http://epa.oszk.hu/03000/03057/00055/pdf/EPA03057_balkon_2013_5_16-29.pdf
“Nyeletlen bicska penge nélkül” – vagy a bikinivonal. In: Balkon
2013. 1. pp. 4-8. http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2013_01/1
“Fragments /Examples On Science / Art /
Collaborations And The Local / Social / Personal Context” (White Paper). SEAD (Science,
Engineering, Art and Design) Network Initiative (under National Science
Foundation Grant No.1142510). URL: http://wp.me/P2oVig-nT, (2013).
1 híján 20. Várad, 2012/8. pp. 48–57.
Az értelmes kép. Zbigniew Rybczynskiről / The Intelligent Image. On
Zbigniew Rybczynski. In: Maurer Dóra (szerk.) Véletlen mint stratégia / Chance
as Strategy. Nyílt Struktúrák Művészeti
Egyesület / OSAS, Budapest, 2012, 79 – 87.
The State of Images / Der Stand
der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczyński und Gábor Bódy. Akademie der
Künste Berlin, 2011. – ZKM│Zentrum für Kunst und Medientechnlologie,
Karlsruhe 2012. http://stateofimages.c3.hu/index.html
Möbius-tér. In: Visszacsatolás. exindex antológia. C3 Alapítvány, Budapest, 2011. p. 201-202
Fényvíziók. / Visions of Light. In: Konkrét fotó,
fotogram. Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület, Budapest, 2010. 3-12. lap
Traces in Hungarian Media Art / Tropy w węgierskiej
sztuce mediów. 3rd Warsaw Media Biennale 2010. p. 19-26. http://wbsm.pl/3b/en/about-biennale/traces-in-hungarian-media-art/ Tropy w węgierskiej sztuce
mediów: http://wbsm.pl/3b/o-biennale/tropy-w-wegierskiej-sztuce-mediow/
Posztvideó. Lábjegyzetek a magyar videózás
átalakulásához. Balkon, 2010. 03. 4-11. http://epa.oszk.hu/03000/03057/00023/pdf/EPA03057_balkon_2010_3_02-09.pdf
A jelek metamorfózisa. Steina. In: Információs Társadalom, 2009. IX.
évf. 1. szám pp. 31-36. http://epa.oszk.hu/01900/01963/00028/pdf/infotars_2009_09_01_031-036.pdf
A kép hatalma, a hatalom képe és a hatalmon lévő kép.
Magyar Lettre, 2008 nyár, pp. 18-20.
Art on the Internet, net.art, Artists’ Networks and the
Medium of Preservation. In: Acta Historiae Artium, XLIX. 2008, pp. 265-270
Perspektive Ivana Ladislava Galete / The Perspectives of
Ivan Ladislav Galeta. In: 25FPS. Internacionalni Festival Eksperimentalnog
Filma i Videa. Zagreb, 2008. pp. 119-127. The Perspectives of Ivan Ladislav
Galeta. / OI ΠPOOΠTIKEΣ TOY IBAN ΛANTIΣΛAB
ΓKAΛETA. Forum Experimental. Thessaloniki, 2008. pp.25-29, / fair.
Zeitung für Kunst und Ästhetik, Wien/Berlin, Nr. 4/I–2009 p. 15.
Convención e innovación. Notas
sobre las ilustraciones en Orbis pictus. Estudios de Historia
Cultural, 2007. http://www.historiacultural.net/hist_rev_paternak.htm
Művészet, kutatás, kísérlet. Tudományos terminusok,
módszerek, utalások és fogalmi rendszerek a művészetben az 1940-es és 1970-es
évek között. Ars Hungarica, 2005. 1. 193 – 212. lap http://epa.oszk.hu/01600/01615/00001/pdf/193-212.pdf
Aktív kép. Balkon, 2005/7-8, 45-48. lap, http://www.balkon.hu/balkon05_07_08/13peternak.html
Art and Science – Research and Experiment. (Seven
Approaches) in: Art Research. Hungarian Academy of Fine Arts, Intermedia Dept.,
Budapest, 2006, 25-31. lap
VISION – Image and Perception (Notes on the new sight in the history of vision.) görögül in: ΦΏΣ
EIKONA ΠPAΓMATIKOTHTA. Athén,
2006, 81-86. lap
Fotótriptichon. Román nyelven: Balkon, Román kiadás, No 8.,
magyarul: Ica naplója, 2001.
ABBAHAGYNI ! Filmvilág, 2019. (1999. szeptember) http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=4566
Bel Tempo. in: Trieste Contemporanea 1998. Catalogue
···· org. Internationaler Videokunstpreis 1998. ZKM, Karlsruhe, Katalog
p. 10-14. http://v2.nl/archive/articles/oss-article
Three Years of Internet-Art in Hungary. Convergence, Summer 1998. p.
119-123.
Intermédia fotográfia. Fotóművészet 1998/1.
Műalkotás a technikai kommunikálhatóság korszakában. Élet és
Irodalom, 1997. március 28. p.5.
Árnyékok nyomában. Árnyékkötők, No. 18./Kiállítási katalógus, Magyar
Fotográfiai Múzeum, Kecskemét 1997. p. 9-27.
Alkotók, archívumok és az információ szabad áramlása 1997 (Tanulmány
a Magyar Fotográfiai Múzeum OTKA kutatása számára, publikálatlan)
Három nemzedék. A magyar radikális művészet konszolidálódása (az
1980-as évek második felétől az 1990-es évek végéig) 1997. http://www.c3.hu/~eufuzetek/1/8-v-peternak.html
Tilos művészet. http://www.c3.hu/collection/tilos/
The Influence of Conceptual Art in Hungary http://www.c3.hu/collection/concept/
A konceptuális művészet hatása Magyarországon. http://www.c3.hu/collection/koncept/
Opponensi vélemény Beke László Művészet/elmélet című kandidátusi
értekezéséről (1996)
A pillangó-hatás. Balkon 1996 január február, p.38-39
Jelenháromszög. Tűzoltó 72. Kiállítások a Tűzoltó Kiállítóteremben
1991-1995. Katalógus, 1996 Budapest
The Next Hundred Years (Film Utopia). In Sight, YYZ Artists` Outlet
1995 Toronto
Művészakadémiák az intermédia hálójában. Balkon 1995 február, p. 4-9.
http://www.intermedia.c3.hu/2.0/balkon-1995-februrar/
PRIVÁT FOTÓ VILÁG KÉP. Balkon 1995 január, p. 41-43
A következő száz év. Filmvilág, 1995. jan.(átvéve: Mozgóképkultúra.
Szöveggyűjtemény, Eger 1995) http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=74
B(alkon) B(öhringer). Balkon 1994. szeptember
Az entrópia remény-e? Bortnyik Éva: Rend és káosz. Katalógus, 1993
Remények és hibák. Alföld 1993. 3. p. 72-77.
Videóművészet Elektronikán alapuló művészetek. Szellemkép, 1993.
4.sz. lapszámozás nélkül
Médium-analízis II. Polifónia. Soros Alapítvány Kortárs Művészeti
Központ 1993 Budapest, p. 143-145.
2x2. Művészet mint szoba. Kritika 1993. 1. p.25-26.
Az új (művészeti) médiumok és a (magyar) társadalom. (Rövid
áttekintés). Balkon 1993.1. p.40.-41.
Who is (was) the Victim, Who is (was) the Culprit and What Happened?
/ Ki (volt) az áldozat, ki (volt) a tettes és mi történt? A nyolcvanas évek
magyar művészetéről. Orpheus 11. 1993. IV. évfolyam 1. szám, p. 73.-81.
(Angolul: Hungarian Art in the Eighties. Modern Contemporary Hungarian Art,
SCCA Bulletin 1985-90, Budapest, 1990 ed. Suzanne Mészöly) http://www.c3.hu/ican.artnet.org/ican/textcd6e.html?id_text=89
Kísérlet és kutatás a XX. századi magyar művészetben. Az
intermediális technikáktól a komputerképig.. Magyar Műhely, 1992. június 20. p.
27-49.
A kép a camera obscurától a computerig. Nappali Ház, 1992.2. p.
44.-53. (A "Tudomány és Művészet kapcsolata. Új médiumok" c. Kand.
dissz. egyik fejezetének a fele.)
A tekintet útja. A szem és a látás. Filmkultúra, 1992.4. p. 6.-14.
Vázlat a zoetropról. Székely Bertalan mozgástanulmányai. Katalógus,
Magyar Képzőművészeti Főiskola-Balassi Kiadó-Tartóshullám, Budapest, 1992. p.
72. http://www.c3.hu/szekely_bertalan/index.html
A kép a képen túl (vagy: hol a határ?). Magyar Műhely 1991. december
20. (82. sz.) 14-17. p.
Gábor Bachman un die NA-NE Galerie. "Dekonstruktivismus" in
Ungarn. Kunst Europa (Ungarn).
Kunstverein Bremen, 1991. 62. p.
László Sándor, a színfényzene és a Magyar Triangulum. Filmkultúra
1990. 6. 57-67. p. https://en.mandadb.hu/common/file-servlet/document/428982/default/doc_url/1990_6sz.pdf
A felületek, mint az elérhetetlen támaszai. Sugár János munkáiról.
Sugár János, Budapest Galéria, Budapest, 1990. l. n.
Az idő fényképei. Fotó, 1989 április, 177-180. p.
A short History of the Avant-Garde in Hungarian Cinema. Undercut No
18. Autumn 1989. 31-35. p. (London Film Makers Co-op) magyarul: A magyar film
avant-garde rövid története. Szellemkép 1990. 2. 1. n.
Képzavar. BBS 1989. A Balázs Béla Stúdió műhelykiadványa, Budapest,
1989. 9-11. p.
Új képfajtákról. Új Symposion. Novi Sad, 1989. 11-12., 83-85. p.
A Balázs Béla Stúdió rövid története. BBS, Budapest 1989 1. n.
(angol, német és francia nyelven is)
Erdély Miklós 1928-1986. (Erdély Miklós festészetéről). Magyar
Építőművészet 1988. 1. 28-31. p.
Előtér és háttér a fotográfiában. Forrás 1988. 11.
(Posztervilág-Édenvilág), 74-81. p.
Érted haragszom nem érted (nagyon Új Írás) és Élet és Művészet. A
Lap. Az 1984-es kijárat. Próbaszám. Budapest 1988. 43-45. p.
Még és már. A videóművészet és a videózás Magyarországon.
Videóművészet Kossuth Mozi, Budapest 1988. november (sokszorosítás) 43-51. p.
Jegyzetek a komputerkép elméletéhez. Művészet 1989. 9. 69. p.
Meduza varázsa és az Arcimboldo hatás. Művészet 1987. 11-12. 62-67.
p.
A vetített pék. Filmvilág 1987. 9. 16. p. http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=5198
Az új képfajtákról. Filmkultúra 1987. 11. 23-41. p.
Zur Prasentation des Béla Balázs Studios in Hamburg. Zögere Nicht.
Metropolis, Hamburg, 1986. No. 3. 14-17. p.; 7. internationaler
experimentalfilm workshop. Osnabrück 1987. 84-85. p.
Reveláció-plakát. Sárospataki képtár, 1986. Miskolci Galéria, 1987.
Erdély Miklós (Katalógus-tanulmány), Óbuda Galéria, Budapest 1986
30-34. p.
A holográfiáról. Fotóművészet 1985. 1.
Kondor Béla fényképeiről, Művészet, 1984. 8. p. 33-35
André Kertész egy fényképe. Vigadó Galéria, Budapest 1984.
Ockham elve és a fotográfia. Csend. Gödöllő, 1983.
Álomrekonstrukció/Álommásolat. Magyar Műhely 1983. (67. sz. Erdély M.
szám) 72-75. p.
Fénykép és történelem. Fotóművészet 1983. 3. 41-44. p.
Video and Advertising. Interpressgrafik 1983. 3. 42-44. p.
A filmről. Kísérleti filmezés Magyarországon. Egyetemi Színpad,
Budapest 1982. Újraközlése: Szellemkép 1990. 1. Németül: Vfiper`88 1988. Luzern
108-113. p.; németül és angolul: European Media Art Festival. Osnabrück 1988.
189-191. p.
Az INDIGO csoport. INDIGO, Budapest 1981
A fotó-önarckép. Fotóművészet 1981. 3. 23. és 50-55. p.
Gesztus és kompromisszum. A Magyar Képzőés Iparművészek Szövetsége
Tájékoztatója, 1980. 3-4. 21-32. p.
A videóról. Jel-Kép 1980. 4. 155-158. p. (szerkesztőségi
változtatásokkal)
Mit nevezünk dokumentumfilmnek és miért? Dokumentum és fikció. ELTE
FTDK, Budapest, 1979. 13. Miskolci
Filmfesztivál, I. 1-23. p.
Fényképezés, vizualitás, művészet. Új Symposion, 1978. júl.-aug.
309-314. p. v.ö. Élet és Irodalom 1979. március 3.9. p. és Új Symposion 168.
sz. 159. p.
Kisebb írások, interjúk,
kritikák, megnyitók
Válogatott megnyitók, 2008 – 2018. http://www.c3.hu/~peternak/megnyitok/2008_2018_valogatott_megnyitok_15.pdf
Kép,
látás, jelentéstulajdonítás Bódy Gábor munkásságában, Filmszem, VII.
évfolyam 3., 2017. https://issuu.com/filmszem/docs/filmszem_vii_evf_3_szam
Über Religion, Erinnerung und
syntetische Bilder. In: Bodenlos – Vilém Flusser und die Künste. Akademie der
Künste, Berlin, 2015. pp. 74 – 77.
”We shall
survive in the Memory of Others”, Vilém Flusser. In: Pandilovski, Melentie and Kohut, Tom (Eds.), Marshall McLuhan + Vilem
Flusser’s Communication + Aesthetic Theories Revisited. Video Pool, Winnipeg,
2015. pp. 312 – 314.
Armageddon a Kisteremben, exindex 2015. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=56845
http://www.kisterem.hu/miklos-erdely-2015/
Palotai Gábor: Lehetséges
táj/kép / Possible Landscapes, megnyitó, Liget Galéria, 2014. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=56570
„Tudomány nincs művészet
nélkül, művészet nincs tudomány nélkül.” Beszélgetés Peter Weibellel. Balkon
2014. 2. 10-17. lap http://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2014_2?e=1035308/9212120
Csontváry: Zrínyi kirohanása. Archetipologia Hungarica No.5. In:
“Visszhangot ver az időben” Pozsony: Kalligram, 2013. 74–83.
Pozitív szikra. Apertúra, 2013. 02. http://mafot.blog.hu/2013/02/01/pozitiv_szikra#more5057007
Polaroid. In: Objects of Knowledge, of Art and of
Friendship. A Small Technical Encyclopedia for Siegfried Zielinski. Edited by
David Link & Nils Röller. Institut für Buchkunst, Leipzig, 2011. p. 123-124
On Dóra Maurer. Dóra Maurer Traces 1970 – 1980. Dominik
Art Projects, Kraków, 2011. p. 5-6.
Hajnal Németh. In: Illuminations. Biennale Arte 2011
Venezia. p 370
Könyv az Intermédia rajzkönyvekről. In:
Rajz-Könyv-Feladat. Budapest: MKE Intermédia Tanszék, 2011.
Eike: Cube. In: Nam June Paik Award 2010. Stiftung museum kunst palast Düsseldorf, 2010.
pp. 47 – 51.
Ariadné látogatása Platón barlangjában. Nagy Róbert:
Szabadnapos Ariadné. Balkon, 2010/11-12, pp. 16-17. https://issuu.com/elnfree/docs/balkon_2010_11_12
A heuréka katarzisa. Csörgő
Attila Archimédeszi pont című kiállításának megnyitója, Ludwig Múzeum, 2009. http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=53259
Lendvai Ádám: Időnyomat. Kiállítás megnyitó, 2007. http://www.exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=51877
Varázstükör. 2006, http://www.sztaki.hu/varazstukor/megnyito/
Paik Award O.K. in: Nam June Paik Award 2006. Internationaler
Medienkunstpreis NRW. Revolver, Archiv für aktuelle Kunst, Museum für
Angewandte Kunst, Köln 2006
Intermedia, C3, 1990/1996/2004. In: European Media Art Festival
Osnabrück, 2004. pp. 219-220
Digitaler Augur. In: Nam June Paik Award 2004. Internationaler
Medienkunstpreis NRW. Revolver, Frankfurt am Main, 2004 pp. 43-45
augur digitalis (KissPál Szabolcs Edging című
installációjáról) 2004 Nam June Paik Award, katalógus, NRW - Dortmund
C3 első nyolc éve. Soros Évkönyv, 2004.
Csörgő Attila: Fél-tér. Katalógus. Budapest Galéria, Budapest,
2003.
Képi fordulat. (Beszélgetés) Mélyi József, exindex, 2002 http://www.exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=418
Y2K – JANUS X. A 60 éves
Horányi Özséb tiszteletére, Pécs, 2002
Képtánc Kovács Ilona fotókiállításához, 2002
„Talán az ördög?” (A terror esztétikájához) exindex 2001.
http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=525
Számítógép és művészet. Új Alaplap, 2001. február
A kamera nélküli fényképezésről Christian Schad
fotó-kompozícióinak kiállításán. http://www.exindex.hu/index.php?l=hu&page=14&id=522
Mi az intermédia? http://balkon.c3.hu/balkon_2000_07_08/intermedia1_text.htm
Szegedy-Maszák Zoltán munkáiról. Új Művészet, 1999. december
Jelenidejű dokumentum. (Ki csinálja a képet, ha a kép
csinálja az embert?). Dokumentum, Dorottya utcai kiállítóterem, Budapest, 1999
Optimista vagy pesszimista dolog-e a steganográfia? Collegium Budapest,
1998
Az internet ideje és a perspektíva tere. KissPal Szabolcs kiállítása
a Stúdió Galériában, 1998.
Az ember, mint sötétkamra. A. Ádám József munkáiról. Bolt Galéria,
1998. Budapest
Nő-öN. Szabó Ágnes tükörképei. Bartók 32 Galéria, 1998. Budapest
Négy lábjegyzet Muntadasnak. Muntadas: A fordításról. Kortárs
Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum 1998. Budapest
Vízfestők oszlopa. Oszlopok. Tölgyfa Galéria, 1998. Budapest
internet and art in hungary. the first three years. Mediorama, 1998
Dosszié: C3. Balkon, 1997. 7, 8, 9
Effective Butterfly. Imago, 1997. Pozsony
Felsorolás. Révész László László új festményeiről. Dovin Galéria,
Budapest 1997
Internet művészet. Beszélgetés Ryszard W. Kluszczynskivel. Élet és
Irodalom, 1997. május 16. p.7.
Mire jó az internet és mire nem? internet.galaxis. Katalógus, adam
stúdió, Budapest, 1997. p. 11-12.
“Internetet a konyhába.” Beszélgetés, Magyar Műhely 104., 1997 ősz
Kötelező
fecsegés. Peternák Miklóssal és Sugár Jánossal Mihancsik Zsófia beszélget.
Beszélő, 1997. október
The Electronic Alternative. InterCommunication 19. Tokyo 1997 Winter
Zbigniew Rybczyński az Intermédia Tanszéken (1996 szeptember 27)
(fiktív dokumentum). Balkon, 1997. 6. 32-33
Jó lenne árnyékában... Türk Péter festményeiről. Budapesti Történeti
Múzeum Fővárosi Képtár 1996.
The Butterfly Effect. InterCommunication 17. Tokyo 1996 Summer,
p.47-50
A százesztendős jövendőmondó. (Szegedy-Maszák Zoltánnal). Balkon
1996. 3. p.8.
Gábor Bódy. Cinéma et théorie. Centre Georges Pompidou, Paris 1996.
p. 5-18.
Intermedia. Conference on a New Space for Culture and Society.
Prague, The Council of Europe 1996. p.52.
Utószó. in: Moholy-Nagy László: látás mozgásban.
Műcsarnok-Intermédia, Budapest, 1996. p. 371-372 (Beke Lászlóval)
A pillangó-hatás. Média Relikviák. Balkon, 1996. 1-2, p. 38-39.
Beszélgetés Siegfried Zielinskivel. Élet és Irodalom, 1996
A film nem avul. Beszélgetés Bódy Gáborral, 1984. Filmvilág, 1995
október http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=964
Installációforgácsok. Inventárium. Forgács Péter kiállítása.
Budapesti Történeti Múzeum Fővárosi Képtár 1995 Budapest, p. 3-13.
Szibériai mókus. VÍZ-, FEST-, ŐK. Szimpozion. Budapest, 1995 május 4.
p.22-23
GENIUS LOCI (A hely szelleme) - Mengyán András kiállítása, Műcsarnok
1995.
AZ ENTRÓPIA remény-e (?) Bortnyik Éva - Tubák Csaba, katalógus, 1995
Beke László: Művészet/Elmélet. Alföld, 1995. 7. p. 84-86.
A kamera csak egy nézőgép... Kopper Judit interjú. Élet és Irodalom,
1995. dec. 22. pp. 16-17
Hat a Múzsa? Magyar Hirlap1995 január 2.
Híradóművészet. Magyar Hirlap 1994 dec.; Jelentések könyve. Telehír különszám, 1993-94. A
választások a hírműsorokban, Nyilvánosság Klub Monitor csoport. 43-44. lap.
Szövegromlás. Palócföld, 1994. 4. p.334-344.
A sok és az egy a grafikában. Grafikai határok. Holnap, Miskolc 1994.
február, p. 31-32.
Porcelán és grafit. Csutak Magdolna kiállítása. Művészet, 1993.2.
p-49-50.
Ars Electronica. Művészet, 1993.6. p.33.-39.
De andere kant van de andere kant. De Hongaarse cinema: Continuiteit
of verandering. Eldorado, Antwerpen 1993 oktober 5.
Az anyagtalan kép. Beszélgetés a videóművészetről. Korunk, 1993. 9. ,
p.75.-77.
Videóművészet Elektronikán alapuló művészetek. Szellemkép, 1993.4.sz.
lapszámozás nélkül
Forgács Péter videóinstallációi, vagy a szoba-konyha lakója. Forgács
Péter kiállítási katalógusa, Francia Intézet, Budapest, 1992.12.1.-1993.1.4.
Ars Electronica. A világ belülről. Beszélő, 1992. június 13. p. 47
A szépség nem minden. Kolombusz és a kacika. Beszélő, 1992. június 13.
p. 45
A fotográfia filozófusa (Vilém Flusser) MTV-FRÍZ, Sólyom Andrással,
(videó, 42 perc) Word Wide Video Festival. Catalogue 1993 Den Haag, p. 52-53.
Vilém Flusser, a médiumok és a filozófia. Beszélő,1992. május 23.
p.42-45.
Vilém Flusser (We shall survive in the memory of others). és:
Beszélgetés Vilém Flusserrel (München, 1991. október) Szellemkép, 1992. 3.
Hungarian Video Art from the Late 1980`s. Beyond Borders. Toronto
1991. 3-5. p. (Nina Czeglédyvel)
La periferia come centro. Ovvero lo stano destino dell`arte video
ungherese. Dissensi tra film video televisione. (Taormina Arte 1991) Sellerio
ed. Palermo 1991 187-189. p.
Est/Ovest. Adila./Adila. Intervista a Gusztáv Hámos. Dissensi tra
film video televisione. (Taormina Arte) Sellerio ed. Palermo 1991. 190-196. p.
Az "érzés távlata". Taormina Arte Video. Belvedere 1991. 1.
30-32. p.
Videóművészet Franciaországban a `80-as években. Szellemkép 1991.
2-3. 1. n.
Privát Magyarország. Belvedere 1991. 1. 40-42. p.
KVB (Közgáz Vizuális Brigád). Filmkultúra 1991. 3. 37-40. p.
Fotoanarchiv. Fotoanarchiv II. (ö.á. Marek Grygel Várnagy Tibor) 1991
Beszélgetés Erdély Miklóssal 1983 tavaszán. Árgus, Székesfehérvár,
1991. szept.-okt. (II. évf. 5. sz.) 75-88. p.
Az élőképről, Szellemkép 1991. 1. 1. n.
NA-NE! (Hát ezt aztán ne...). A NA-NE Galéria megnyitója alkalmából
(1990 jún. 24. a Galéria
sokszorosítása).
Jegyzetek Ivan Ladislav Galeta munkáihoz. Belvedere 1990. 6-7. 39-41.
p.
Hogyan nézhet ki egy média-tanszék (Média Research. Belvedere 1990.
6-7. 60. p.)
Ars Electronica, Belvedere 1990. 6-7. 16-17. p.
Les coordinnées de l`imagination. The coordinates of imagination. Les
artistes hongrois et l`ordinateur. Fete de l`image. Lille 1990. 8-10. p.
Magyarul: A képzelet koordinátái. Magyar Építőművészet 1990. 6. 55. p.
Beszélgetés Hermann Nitschcsel, 1988. Liget 1983-1990. Budapest 1990.
(Jelenczky Istvánnal és Adamik Lajossal)
Xertox. Xertox katalógus. Budapest 1989. I. n.
Computer Art Hungarian Antecendents. DIGITART, Delta-Impulzus 1988-89
Papírváros. Belvedere 1989. 3. 24-45. p.
A Balázs Béla Stúdió K-szekciójának munkájáról és terveiről.
Filmkultúra 1989. 3. 78-80. p.
Bódy Gábor munkái, vagy: Mi a videó? Videóművészet. Kossuth Mozi,
Budapest 1988. 2-6. p. (korábbi
sokszorosítás: Nyíregyháza, Országos videószemle 1987)
A film nem játék. A III. Országos Amatőr Játékfilmszemle. Új Forrás
1988. április 75-78. p.
A Stúdió harminc éve. Fiatal Művészek Stúdiója, Ernst Múzeum,
Budapest 1988. 6-7. p.
Türk Péter új képei. Pszichogramok. Fenomének. Budapest Galéria
Józsefvárosi Kiállítóterme, Budapest 1987
Majomszemüveg. Sugár János kiállításához. Liget Galéria, Budapest
1987 http://www.c3.hu/~ligal/54.htm
Swierkiewicz Róbert: Meteorológiai jelentés. Ernst Múzeum, Budapest
1987
Lapuló nyúl, 1986. Fotó 1987. 9.
Az ER kollázs. Fotó 1987. 6. 264. p.
A francia avant-garde film a nyolcvanas években. Filmkultúra 1987. 6.
Építők. Bódy Gábor videótervezete. Filmvilág folyóirat 1986/07. 58.
p. http://filmvilag.hu/xereses_aktcikk_c.php?cikk_id=5778
AXIS. Európa elektronikus színpadán. Videómagazin 1986. november,
12-13. p.p.
Sándor László. musique film. SCRATCH La Cinématheque Francaise, Paris
1986 22-24. p.
Tavaszi kivégzés. Elemzés-vázlat. Mozgó Film 2. BBS, Budapest 1986
129-132. p.
Bódy Gábor 1946-1985. Életműbemutató. Filmévkönyv 1987. Budapest,
296-299. p.
Beszélgetés Iván Ladislav Galetával. Mozgó Film I. BBS, Budapest
1984. 241-252. p.
Szociofotó I-V. Jóvilág. A Bölcsész Index Antológiája. Budapest 1984.
59-63. p.
Kulturizmus. Révész László. Pécs, Ifjúsági Ház 1984
Maurer Dóra filmjei. Pécsi Galéria, Pécs 1983
Spiritusz és köd. A képek és a tények. Fotóművészet 1982. 1. 51-63.
p.
A fényképész és a történelem. Lucien Aigner. Műcsarnok, Budapest 1982.
Suzanne Szász. MNG, Budapest 1982.
A "Családi tűzfészek". Dokumentum és fikció II. ELTE FTDK
13. Miskolci Filmfesztivál, 1979
Előadás, bemutató, konferencia, szimpózium (válogatás)
2017 NYOMTATÁS – NYOMHAGYÁS. A képalkotás
új pozíciói az 1960-1970-es években. MKE http://www.mke.hu/node/37850
2017 Parallel strategies.
Potential Spaces, Conference. Hochshule für Gestaltung – ZKM, Karlsruhe, https://www.potentialspaces.hfg-karlsruhe.de/#more
2017 404 Not Found – Ki őrzi
meg az internetet? OSZK – MEK, http://www.oszk.hu/rendezvenyek/404-not-found-ki-orzi-meg-az-internetet
2016 Zene és média, média és történelem
konferencia, MTA, Budapest
2016 A hiány dramaturgiája
(Művészet és forradalom). Konferencia: 1956 és a szocializmus: válság és
újragondolás. Eger, Eszterházy Károly Főiskola: 2016. 09. 8-10. http://1956-konferencia.webnode.hu/
2016 L’Émergence de l’art vidéo
en Europe: historiographie, théorie, sources et archives / The Emergence of
Video Art in Europe: history, theory, sources and archives, international
symposium, Bibliothèque Nationale de France (bnf), Institut national
d'histoire de l'art (INHA) http://www.inha.fr/fr/agenda/parcourir-par-annee/en-2016/mail-2016/l-emergence-de-l-art-video-en-europe-historiographie-theorie-sources-et-archives.html
2015 MAPS symposium, Ludwig
Múzeum http://maps.ludwigmuseum.hu/eloadok/peternak-miklos/
2014 Tudomány Napja, MTA, http://tanarblog.hu/cikk/tabla-vagy-tablet-informacios-es-kommunikacios-technologiak-21.-szazadi-tanulasi-kornyezetekben
2014.05.14. Archív. A digitális örökség és a mediamuseum.c3 projekt FFS
2014 április 28. Ivan Ladislav
GALETA megnyitó, MAGMA. Sepsiszentgyörgy, http://vimeo.com/93272858
2014 október 17. Palotai Gábor:
Possible Landscapes / Lehetséges táj/kép megnyitó, Liget Galéria, https://www.youtube.com/watch?v=u79PX2rQdZ0
2013 Klösz 100 – MAFOT konferencia, MKE Doktori Iskola, Budapest
2013 november 29. „Fogalomtisztítás” Konferencia a Magyar Fotóművészek Szövetsége
szervezésében. FUGA http://fuga.org.hu/delete-yes-no/
2013 A digitális örökség és a
médiamúzeum.
A művészettörténet útjai 2. http://magyarmuzeumok.hu/muhely/1547_ismet_a_muveszettortenet_utjain
2012 Data 1s Beautiful, http://dataisbeautiful.c3.hu/symposium/
2012 A művészettörténet útjai, Budapest
2011 International Network for Trans-disciplinary (post doctoral)
Research. Conference in Budapest, http://www.mke.hu/node/31721
2011 Flusser Archiv, Berlin
2010 Dunaújváros: ICA; ELTE: Disputatio de quodlibet – Marosi Ernő 70
2009.12.02. Erdély
Miklós aktualitása (és a fényképezés) FFS
2009 Variantology 5, Nápoly, https://en.wikipedia.org/wiki/Variantology
2009 Blickmaschinen, Siegen http://www.blickmaschinen.de/symposium.php?id=18
2008 Régi és új képfajták, FFS http://www.fotoklikk.hu/esemeny/ffs-peternak-miklos-regi-es-uj-kepfajtak
2007 How to Write Art History –
National, Regional or Global? Conference of the CIHA, Budapest
http://www.matarka.hu/cikk_list.php?fusz=132456
2007 Photographie & corps
politiques / Photography & Political Bodies / Fotográfia és Politikai test
http://archiv.maimano.hu/esemenyek/20070412_fotopolitika/index.html
2007 Berlin, re_place http://www.mediaarthistory.org/mah-conf-series/replace
2007 Music in the Global Village, Conference, Budapest, Műcsarnok,
2007. p. 49
2007 Egy portré háttere. Kempelen. Ember a gépben. Műcsarnok,
Budapest http://www.kempelen.hu/szimpozium.html
2006 Művészet mint kutatás. MKE, A tudomány ünnepe, szimpózium http://www.mkf.hu/
2005 Light Image Illusion. Aegina, Symposion http://www.c3.hu/events/2005/aegina/index.html
2004 Before and After. Transition as Intermedia. Osnabrück, European
Media Art Festival
2004 Médiaművészet, új kommunikációs technikák. A
digitális örökség. Pécs, MediaFactory
2004 http://mindentudas.hu/archívum/magazin/klubrendezvények/6219-tudomany-muveszet-anatomia.html
2003 The new sight in the
history of vision. Aegina Academy, Light Image
Reality, Aegina (Kultúra 2000 projekt) http://gustavdeutsch.net/index.php/en/long-term-projects/171-licht-i-bild-i-realitaet-die-aegina-akademie-2003.html
2003 Dortmund, 404 – A megőrzés médiuma / workshop
(Kultúra 2000 projekt)
2002 mama, Zagreb
2002 archeomedia, intermedia, aftermedia – ZKM, Kalsruhe
2001 The record of the gaze. From perspective to “vision in motion”
and beyond: Prága, Goethe-Institute,
2001 Vilém Flusser Symposion, Ascona/Monte Veritá,
2001 Párizs MEP http://www.mep-fr.org/evenement/c3-ou-la-jeune-creation/
http://mep.c3.hu/fr.html
2000 Video Art in Hungary, Galeria Priestor, Pozsony
1999 The Photographic Concept of Freedom. Kunsthochsule für Medien,
Köln,
What
happens when tv-times are over? Bauhaus Dessau
On
C3. Berlin, Akademie der Künste
On
Intermedia. mikro, Berlin
What
is the Image? ISSS, Bécs
1998 On C3. MECAD, Barcelona
Culture
and Competence. Linz
ALAPZAJ
– a médiatörténetben. Pécs
International
Vilém Flusser symposion. Bielefeld
Thinking
Institutions, New York, Guggenheim – SoHo
1997 From Practice to Policy. Amszterdam - Rotterdam, V2
internetgalaxis
2., 1997 Műalkotás a technikai kommunikálhatóság korszakában
1996 "The Electronic Alternative" - Media Art in Central,
Eastern and South-eastern Europe. V2-East Meeting on Documentation and Archives
of Media Art. DEAF96, Rotterdam
1996 Art and Science, UCLA, Los Angeles,
1996 New Ideas in Science and Art. Council of Europe, Prága
1995 A tartalom formái a médiatörténetben. Metaforum III. Budapest,
MKF
1993 Sztuka jako miejsce. WRO 93 Wroclaw,
1993 Kunst als ein Zimmer/Art as a room. Medienbiennale Leipzig
1991 Art Gallery of Ontario, Toronto (A magyar avant-garde film), Pacific
Cinématheque, Vancouver (A magyar avant-garde film és a Balázs Béla Stúdió),
Emily Carr College of Art and Desing, Vancouver (Magyar videóművészet),
Obscure, Québec City (Videóművészet)
1990 Mi az esemény? A médiumok velünk vannak. A televízió szerepe a
román forradalomban. Műcsarnok,
1990 Taormina Arte Video, Taormina
1990 A kép mítosza. Myths and Images, modern vs. postmodern.
Budapest/Esztétika Tanszék, ELTE szervezésében,
1988 Video-Werkschau. Offensive Video Kunst/Kommunales Kino, Dortmund
1988 Start/Alkotárs. Jászberényi Tanárképző Főiskola,
1988 Osztrák-magyar fotónapok. Műcsarnok, Budapest
1988 European Media Art Festival, Osnabrück http://www.emaf.de/files/european_media_art_festival_1989.pdf
1986 Metropolis Kino / Hamburger Filmbüro, Hamburg,
1986 London Film Makers Coop, London, SCRATCH, Paris,
1985 Festival International de l`Avant-Garde (FIAG) Paris
1985 Université Paris 8 (Groupe de Recherche en Estétique
Photographique)
1984 IV. Esztergomi Fotóbiennálé,
1983 I. Országos Videószemle, Nyíregyháza,
1983 Képzőművészeti Világhét, Budapest
1980 II. Esztergomi Fotóbiennálé
1980 Képzőművészeti Világhét, Budapest
Film, videó, CD, DVD (válogatás)
2016 Az Elégiáról. Beszélgetés Tóth Jánossal, 2012.
videó, társszerzők Beke László, Kozma Éva, Peternák Zsigmond, C3 Alapítvány,
2016, bemutatva: #Bartók – Ludwig Múzeum, Budapest. Elérhető: https://www.youtube.com/watch?v=pbTZXWeViJM
2014 Beszélgetés Maurer Dórával és Bak Imrével, videó,
társszerző Peternák Zsigmond, bemutatva: http://www.concept.c3.hu/
2011 Bódy Gábor: Videóművek (PAL DVD, teljes játékidő:
138’) szerkesztés, Kozma Évával http://stateofimages.c3.hu/body_dvd.html
2010 „We shall survive in the
memory of others”– Vilém Flusser., DVD, Verlag der Buchhandlung Walther
König, Köln http://flusserdvd.c3.hu/index.html
2009 Sirály (DVD)
2006 Könyvet lapozni (DVD)
1993 A FOTOGRÁFIA FILOZÓFUSA (Vilém Flusser) MTV-FRÍZ, Sólyom
Andrással, 42´
1991 THE MEDIA WERE WITH US (A médiumok velünk voltak) BBS, MII, 131`
On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=274&lang=HU
1990 MEDIOLOGY (R. Kriesche, J-P. Fargier. G. Lovink P. Weibel, V.
Flusser interjúk), M II, 60`
1989. A FÉNY KÉPEIRŐL (M.I.T. IPV) I inch. 121` (4 részes változatát
sugározta az MTV, Duna TV, VHS kiadása: 1998) On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=836&lang=HU
1988/89 HERMANN NITSCH BUDAPESTEN. U-matic II-band, 46` (BBS
K-szekció) On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=133&lang=HU
1988 PHAISTOS (fotó-videó installáció, Ernst Múzeum/Studió kiállítás
3 órás VHS szalaggal)
1988-tól részvétel az MTV VIDEOVILÁG adásaiban, rendszeresen és más
TV-produkciókban
1986/88 IRODALMI SÉTAHAJÓ (Az Örley kör hajókirándulása) BBS,
U-matic, H-band, 61` On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=827&lang=HU
1985/87 BESZÉLGETÉSEK I. ("Hozz nekem egy piros virágot"
Wittgenstein) BBS-K szekció, 16 mm színes és fekete-fehér, 46`
1985/87 BESZÉLGETÉSEK II. (Vénusz születése) BBS K-szekció. U-matic
H-band, 39` (Bemutatók pl.: The 4th Fukui International Video Biennale, 1991.
Beyond Borders. Hungarian Video Art from the late 1980`s. Art Gallery of
Ontario, Toronto, Les Instants Video. Manosque, Franciaország 1990. Video: Les
beaux jours, Strassbourg, 1989; Transmission Gallery, Glsagow. 1989; Goethe
Institut 1989 Budapest; Offensive Video Kunst, Dortmund 1988, 7.
internationaler experimentalfilm workshop, Osnabrück, 1987.) On-line: http://catalog.c3.hu/index.php?page=work&id=132&lang=HU
1985/86 AJÁNLÁS U-matic H-band, 14`
1986 EGY NAP MAGYAR TV (társszerzők: Beke L., Száva Gy., Nagy L. G.)
U-matic L-band
1985 CSENDÉLET U-matic H-band 4`
PRIVÁT (1978-1985) U-matic
H-band 24`
1982/83 XERTOX 7, 9, 11, D. M. S8, színes, mindegyik 6`
1982 ZENON BBS 16 mm fekete-fehér 11` (Bemutatók: Art Gallery of
Ontario, Toronto, 1991, Image Forum Festival, Tokyo 1989, Center of
Contemporary Art, Warszawa, Ujazdowski Castle. 1990; SCRATCH, Paris, London
Film Makers Co-op London 1986. Plánum`84 Budapest, Almássy tér, Magyar
Filmszemle 1983)
1981/88 RESTAURÁCIÓ BBS 35 mm fekete-fehér, 14` (Magyar Filmszemle,
1989, BBS 50 Műcsarnok 2009)
1981 SIRÁLY (párhuzamos utirajz) két vetítő, S8 színes és ff. 20`
1980 ARC Kép S8 színes 7`
1979 TÁJKÉP, VAGY.... S8 színes 18`
Kiállítások (válogatás)
Koncepció, rendezés
2018 / 2019 Optimista kiállítás. Erdély
Miklós és a Magyar Képzőművészeti Egyetem (1946–2018). MKE Barcsay Terem, 2018. december 15. – 2019.
január 25., Társszervező, http://www.mke.hu/node/38957
2018 A felejtés emlékei. FOTÓ / MODELL 2.
MKE http://www.mke.hu/fotomodell2/
2017 / 2018 A jelen képlete. Digitális
bennszülöttek, digitális bevándorlók. Új Budapest Galéria, Társkurátor, http://budapestgaleria.hu/uj/2017-kiallitasok/a-jelen-keplete-digitalis-benszulottek/
2017
VIDEÓ: akkor és most. A C3 videó gyűjtemény. MAGMA, Sepsiszentgyörgy,
Társkurátor, http://magma.maybe.ro/archive.php?id=252
2017 Save as... / Mentés
másként. Ludwig Múzeum, Budapest. (Társkurátor, https://www.ludwigmuseum.hu/kiallitas/mentes-maskent-mi-marad-az-ujmedia-muveszetbol
2016 #Bartók – Ludwig Múzeum,
Budapest. (Társkurátor, https://www.ludwigmuseum.hu/kiallitas/bartok
2016 A szavakon túl / Beyond
the Words. IMAGIT – Médium analízis IX. projekt keretében. Labor Galéria, http://labor.c3.hu/a-szavakon-tul/ http://www.mke.hu/node/36997 http://imagit.mke.hu/exhibition/
2016 FOTÓ / MODELL. Képek a
természet és művészet között. Magyar Képzőművészeti Egyetem, Barcsay terem, http://www.mke.hu/fotomodell/index.html
2015 IDŐALAP / TIMEBASE. Idő-alapú
médiaművek a kortárs képzőművészetben. Új Budapest Galéria, http://budapestgaleria.hu/uj/
2015 Szemrezonátor az erőműben. Zics
Brigitta kiállítása. Kelenföldi Erőmű, http://eyeresonator.c3.hu/
2014 Intermédia foto(an)archív. Labor
Galéria, Budapest, http://www.intermedia.c3.hu/2.0/fotoanarchiv/
és http://labor.c3.hu/2014/10/intermedia-fotoanarchiv/
2014 Ivan Ladislav GALETA.
MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér, Sepsiszentgyörgy 2014. április 28 - június
1. http://www.magma.maybe.ro/archive.php?id=163
2014 JELENTÉSPARALLAXIS. Paksi
Képtár – Hangár 2014. március 28. - 2014. június 8 http://www.paksikeptar.hu/naptar/kiallitas_lap.php?mid=15310725a93eb9
2014 1,2, ! ? „Itt
jelentkezzen öt egyforma ember” Koncept palimpszeszt, vagy a magyar
konceptuális művészet Paksi Képtár, 2014. március 28. - június 8. http://www.koncept.c3.hu/
2013 Virtuális-e a valóság? A
kortárs médiaművészet és a médiatörténet mérföldkövei, vagy a mediamuseum.c3.hu.
Labor Galéria, 2013. november 22. – december 6. http://labor.c3.hu/2013/11/virtualis-e-a-valosag/
2012 1 híján 20. A Magyar
Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének kiállítása. MAGMA Kortárs
Művészeti Kiállítótér. Sepsiszentgyörgy, Románia, 2012. április 25-május 13
2012
A KÉPEK ÁLLÁSA – Zbigniew Rybczyński, A VÉLETLEN MINT STRATÉGIA, a Nyílt
Struktúrák Művészeti Egyesület (OSAS) nemzetközi kiállításának keretében. Vasarely
Múzeum, Budapest, 2012. október 20 – 2013. január 6. http://stateofimages.c3.hu/budapest/
2012-2011 A képek állása /
State of Images / Der Stand der Bilder. Die Medienpioniere Zbigniew Rybczyński
und Gábor Bódy. Akademie der Künste Berlin 2011 / ZKM│Zentrum für Kunst und Medientechnlologie, Karlsruhe 2012
http://stateofimages.c3.hu/
Vasarely Múzeum / Labor, Budapest; WRO Wroclaw http://stateofimages.c3.hu/wro/
2011 Németh Hajnal: ÖSSZEOMLÁS
– Passzív Interjú. 54. Velencei Képzőművészeti Biennále Magyar Pavilon / Hajnal
Németh: CRASH – Passive Interview. The Hungarian Pavilion at the 54th
International Art Exhibition – la Biennale di Venezia. http://www.crash-passiveinterview.c3.hu/index.html
2010. A VIDEO és a MÉDIA VILÁGA 1988 – 2009. Labor
Galéria, március 5 – 18 http://labor.c3.hu/2010/02/a-video-es-a-media-vilaga-1988-2009/
2009 Pillanatgépek / Blickmaschinen / Máquinas de mirar
(társkurátor: Eva Schmidt, Nike Bätzner, Werner Nekes) Siegen – Sevilla –
Budapest http://pillanatgepek.c3.hu/en/
2009 Subversive Praktiken / Practices / Szubverzív
részletek, Württembergischer Kunstverein Stuttgart / Trafó, Budapest http://subversive.c3.hu/hu/index.php
2007 A mű ideje/A mű az időben. Labor, Budapest http://labor.c3.hu/
2005 Aktív kép – Moszkva NCCA
http://activeimage.c3.hu/index.html
2005 IQ (Illusionistic Quadrat – Light/Image/Illusion. Aegina Academy
II. (Erőss Nikolettel)
2003 Aura. Millenáris, Budapest
http://aura.c3.hu
2002 Látás – kép és percepció. (társkurátor: Erőss
Nikolett) Műcsarnok, Budapest, http://vision.c3.hu/
2000 Média Modell. Intermédia, új képfajták, interaktív
technikák. Műcsarnok, Budapest, http://www.mediamodell.c3.hu/
1999 Perspektíva. (társkurátor: Beke László). Műcsarnok,
Budapest. http://www.c3.hu/perspektiva/
1998 Inter/Média/Művészet (társkurátor:
Megyesi Zsuzsa) Ernst Múzeum, Budapest - Trieste
Contemporanea, Trieszt
1997 Flusser nyomán, szabadon. C3, Budapest http://www.c3.hu/events/97/flusser/kiallitas.html
1996 A művészeten túl. Ludwig Múzeum - C3, Budapest (művészeti
tanácsadó) http://www.c3.hu/events/96/bart/beyond.html
1996 Exploration network. Megnyitó kiállítás. C3 Kulturális és
Kommunikációs Központ, Budapest http://www.c3.hu/log/anno/index.html
1996 A pillangó-hatás. (társkurátor: Suzanne Mészöly)
Műcsarnok, Budapest. http://www.c3.hu/scca/butterfly/index.html
1983 Film/művészet (a magyar kísérleti film története).
Budapest Galéria, Budapest
Részvétel
2018 DIA-LOGOS. Ramon Llull and the ars
combinatoria. ZKM Karlsruhe, (Szegedy-Maszák Zoltánnal és Fernezelyi Mártonnal)
https://zkm.de/en/exhibition/2018/03/dia-logos https://zkm.de/de/person/miklos-peternak
2018 Open Codes, ZKM
Karlsruhe, Goethe-Institut / Max Mueller Bhavan Mumbai (as part of the
educational installation Genealogy of digital code, Linear
Navigator created by Jeffrey Shaw)
2017
Bezedno. Vilém Flusser a umění/ Bodenlos. Vilém Flusser and the Arts, Galerie
AMU, Praha, https://www.gamu.cz/en/flusser-2/
2017 transmediale, Berlin (”We shall survive in the Memory of Others”, Vilém Flusser, DVD
bemutató)
2016 Vilém Flusser and
the Arts. West den Haag, http://westdenhaag.nl/exhibitions/16_04_Flusser
2015 Bodenlos –
Vilém Flusser und die Künste. Akademie der Künste, Berlin http://www.adk.de/de/programm/?we_objectID=49532&
2015 Without Firm Ground –
Vilém Flusser and the Arts, ZKM Karlsruhe http://zkm.de/event/2015/08/globale-bodenlos-vilem-flusser-und-die-kuenste
2015 Give me
five! MAGMA Kortárs Művészeti Kiállítótér, http://magma.maybe.ro/archive.php?id=190
2014 Múzeumháló. MaDok LABOR, http://www.neprajz.hu/kiallitasok.php?menu=3&kiallitas_id=164
2013 Liget 30 (Palotai Gáborral). Olof Palme Ház,
Budapest
”We shall
survive in the Memory of Others”, Vilém Flusser, DVD bemutatók:
2013 SOMETHING
OTHER THAN PHOTOGRAPHY: PHOTO & MEDIA. Edith-Russ-Haus für Medienkunst,
Oldenburg, 26. Juni 2013 - 15. September 2013. http://www.edith-russ-haus.de/
2012 Winnipeg Cinematheque
A Rencontres
Internationales Paris/Berlin/Madrid fesztivál programjának részeként:
2010. november 27 - december 4. VIDEOTHEQUE, Centre
Georges Pompidou, Paris
2011. május 23 - 29. Tabacalera, Madrid
2011. június 28 - július 3. Haus der Kulturen der Welt,
Berlin
2010 3rd Warsaw Media Biennale 2010. december 6-10
2010. 02 Transmediale Berlin http://www.transmediale.de/node/11535
2009 BBS 50 Más hangok, más szobák – rekonstrukciós
kísérlet(ek), a Balázs Béla Stúdió ötven éve. Műcsarnok, Budapest
2007 !Revolution? Műcsarnok, Budapest
2005 VEG KEP. Az Indigo csoport kiállítása. 2B Galéria Budapest http://pipacs.hu/2b/archiv21.html
2000 Időképek. Vetített képek, Szegedy-Maszák Zoltánnal, http://www.neprajz.hu/idokepek/intro.html
1998 sic transit gloria mundi. Bartók 32 Galéria, Budapest http://www.c3.hu/~bartok32/sic.htm
1997 A kód. Goethe-Institut
Budapest (Hámos Gusztávval és Szegedy-Maszák Zoltánnal) http://szmz.hu/Achilleus/
1994 Második kortárs magyar epigon kiállitás, KX Hamburg.
(Installáció)
1993 Mi a kép? Újlak
1993 INTERMEDIA Jövőgyűjtés (Liget Galéria) Jövődobozok
(Szegedy-Maszák Zoltánnal) http://www.c3.hu/~ligal/152.html
1992 Epigonkiállítás (Liget Galéria) http://www.c3.hu/~ligal/165+1.htm
1991 SUB VOCE (Műcsarnok) Műelemzés (Videóinstalláció)
1990 Mi a kép? (Liget Galéria) Videóinstalláció http://www.c3.hu/~ligal/111.htm#miakep
1989 Fotó - Modell (Szombathelyi Képtár) Phaistos 1-5.(fotók)
1988 Mátrix (Liget Galéria) Képmátrix (fotók)
Stúdió
Kiálítás (Ernst Múzeum) Phaistos-korong (Fotó-videó installáció)
1987 Wunderbaum (Liget Galéria) Palotai Gáborral
Mail-Art
plakát (Sárospataki Képtár-Miskolci Galéria)
Magyar-Osztrák
fotónapok (elméleti kiállítás, Műcsarnok)
1986 Hellász.(Liget Galéria) Palotai Gáborral http://www.c3.hu/~ligal/48.html
1985 Fotókiállitás, Palotai Gáborral (Párizs,Atelier des Maitres)
1983 FF 80 (Miskolci Galéria)
1982 Egy napos fotókiállitás Nagy László Gáborral (Egyetemi Színpad
1981 Legszebb nyári élményem (az INDIGO csoporttal) Postás Művelődési
Ház
1980 Aquarelle (az INDIGO csoporttal) Bercsényi Galéria
Filmvég
(FMK)
Kutatási projektek (válogatás)
IMAGIT,
2015 – 2017. Creative Europe - Culture Sub-programme (559748-CREA-1-2015-1-DE-CULT-COOP1) http://www.mke.hu/node/36167
Magyar
Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszék http://imagit.mke.hu/
A
projekt vezetője a karlsruhei művészeti egyetem (HfG https://www.hfg-karlsruhe.de/
), partnereink a prágai Brainz (http://brainz.cz/
) és a barcelonai HANGAR (https://hangar.org/en/
).
TÁMOP-4.2.2/B-10/1-2010-0016 http://www.mke.hu/node/32736
A
Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskolájában folyó képzés színvonalának és
minőségének fejlesztése (szakmai vezető) A projekt időtartama: 2011. 06. 01. – 2013.
05. 31.
TÁMOP-4.1.2-08/2/A/KMR http://www.mke.hu/node/32744
A
projekt időtartama: 2010. 01. 01. – 2012. 01. 31.
A
TÁMOP pályázat alprojektjei, melynek keretében létrejött oktatási segédanyagok
(elérhetők innen): Médiaművészet, Médiaelmélet (MKE): Médiaadatbázis és Médiaszöveggyűjtemény
Az
Európai Unió Társadalmi Megújulás Operatív Program (pályázati azonosító:
TAMOP-4.1.2-08/2/A/KMR-2009-0052) támogatásával megvalósult médiatörténeti
szöveggyűjtemény http://catalog.c3.hu/mediatortenet/
INTR:
International Network for Transdisciplinary (post doctoral) Research (2010 –
2012)
http://www.trans-techresearch.net/research/research-projects/intr/
International
Network for Transdisciplinary Research (INTR) Conference in Budapest 2011
Subversive Practices
(2009 – 2010) /EU Cultura 2000
http://subversive.c3.hu/hu/index.php
Subversive
Practices is part of the project Art under conditions
of dictatorial regimes, carried out by Württembergischer Kunstverein,
Stuttgart, Arteleku, San Sebastian, and the Center for Culture and
Communication Foundation, Budapest, supported by the European Commission.
http://www.wkv-stuttgart.de/en/program/2009/exhibitions/subversive/credits/
GAMA:
Kapu a médiaművészeti archívumokhoz / GAMA: Gateway to Archives of Media Art
http://www.gama-gateway.eu/ (2007 – 2010)
Európa
központi online médiaművészeti portálja az Európai Közösség eContentplus programjának
támogatásával / The interdisciplinary project "GAMA - Gateway to Archives
of Media Art" was launched on 2007-11-01 by 19 participating organisations
from Europe's culture, art and technology sector, with the aim of establishing
a central online portal to different European media art collections
BLICKMASCHINEN /
Visual Tactics or how pictures emerge (2008 – 2010) /EU Cultura 2000
Project
leader: Museum für Gegenwartskunst Siegen, http://www.mgk-siegen.de/ Co-organizers: C3 Center for Culture
& Communication Foundation, Budapest (HU) http://www.c3.hu
Centro Andaluz de Arte Contemporáneo (CAAC), Sevilla http://www.caac.es/
http://pillanatgepek.c3.hu/en/
Vivid [Radical] Memory
Research
project, December 2006 - December 2007 /EU Cultura 2000
Organizer: Antoni Mercader, Universitat
de Barcelona http://www.ub.edu/homeub/welcome.html
Co-organizers: Iris Dressler - Hans D.
Christ, Württembergischer Kunstverein
Stuttgart http://www.wkv-stuttgart.de/
Miklós Peternák, C3 Center FOr Culture and Communication, Budapest http://www.c3.hu/
http://www.vividradicalmemory.org/htm/project/project.html
http://www.vividradicalmemory.org/index.php
A Magyar Képzőművészeti Egyetem művészeti és
könyvtári különgyűjteményeinek és történetének a feldolgozása című kutatás, OTKA T 42782 (Témavezető)
A
kutatás időtartama: 2003-2006-
A
Mintarajztanodától a Képzőművészeti Főiskoláig projekt on-line változata,
2002-2004. OTKA, IHM-ITP-2 pályázat http://www.mke.hu/mintarajztanoda/
LIGHT | IMAGE | ILLUSION / AEGINA ACADEMY 2005. /EU Cultura 2000
http://www.c3.hu/events/2005/aegina/index_en.html
404 Object Not Found. What remains of media art? 2003 /EU Cultura 2000
hartware medien kunst verein, Dortmund http://www.hartware-projekte.de
The Netherlands Media Art Institute,
Montevideo/TBA, Amsterdam http://www.montevideo.nl/
Hans Dieter Huber, Staatliche Akademie der Bildenden Künste, Stuttgart
C3, Center For Culture & Communication,
Budapest http://www.c3.hu/
http://www.c3.hu/c3/eu_projects/hartware/index.html
http://www.c3.hu/c3/eu_projects/hartware/konferencia.html
http://www.c3.hu/c3/eu_projects/hartware/kutatas.html
Interfacing Realities - master classes
Interfacing
Realities is a series of Four master classes that V2_ realizes within the
European Culture 2000 program, 2002-2003. Related to the master classes is an
art project using high bandwidth that will be presented during DEAF03.
Interfacing Realities is a cooperation with EncArt (European Network FOr Cyber
Arts). The partners are the ZKM in Karlsruhe, C3 in Budapest and AEC in Linz.
http://www.c3.hu/c3/master_classes/index.php
http://www.c3.hu/c3/eu_projects/master_classes/stream.html
A magyarországi médiaművészet és történet
forrásai
OTKA,
1998-2001, T 026457 (kutatásvezető)