2000/1 Kleininger Tamás
Földrajztanítás az ezredfordulónGyorsan változó világunkban bonyolult dolog a földrajzot naprakészen, pontosan tanítani. A földrajztanításra – és az oktatásra régebben általában jellemző – folyamatosság, tervezhetőség, kiszámíthatóság a kilencvenes évek elejétől fokozatosan megszűnt.
Az 1990-es évek elején egyre fokozottabban merült fel az igény a diákok és a tanárok részéről: szerkezetileg és tartalmilag új tankönyvekre lenne szükség, amelyek megfelelnek az ezredforduló követelményeinek. Emlékezzünk csak vissza, milyen mozgalmas időszak volt ez! A hagyományos tankönyvben csak apró változtatásokat hajtottak végre, a könyv szerkezete a régi, korszerűtlen szemléletet, kivitelezése, képanyaga a kelet-európai színvonalat tükrözte. Ez a korszak volt a kísérleti programok elindulásának időszaka. A gomba módra szaporodó iskolai kísérletek, a 6 és 8 osztályos gimnáziumok elindulásának időszaka, melyek szinte mindegyike elkészíttette a tantárgyi jegyzeteit. Számos új tankönyv ilyen kísérleti programból származik.
Az egyre több alternatív lehetőség között némi rendszerezési lehetőséget biztosított a NAT fokozatos megjelenése. A számos NAT- variáns közül végül az egyik – sokak véleménye szerint nem a legjobb – hivatalossá vált. Sok földrajztanár érezte ekkor: végre van valamilyen etalon, valamilyen mérce az egyre áttekinthetetlenebb tankönyvdzsungelben. (Már 1996-ban pl. több mint 110 kiadó adott ki "tankönyvet", így 4-5 féle földrajzi tankönyvcsaládból lehetett választani. Ez a szám azóta is emelkedik.)
Ha fáradtságot - és pénzt - nem kímélve a szaktanár megpróbálja megkeresni a számára és az általa tanított diákok számára legideálisabb könyvet, hamar rájön arra, hogy a sokféle könyv között milyen kevés a jó tankönyv. Hogy miért? Főleg azért, mert egy jó tankönyvnek számos feltételnek kell megfelelnie. Tekintsük át röviden ezeket a feltételeket!
Mit igényelnek a tanárok? Jól megtanítható információhordozót, friss és korszerű ismeretanyagot, kellően tudományos nyelvezetet, következetes felépítést ... szerencsés esetben a munkájukat megkönnyítő eszközt. Sajnos, sokan dokumentumnak tekintik a tankönyvet, amit szóról-szóra megpróbálnak megtanítani. (Ha ez nem megy az eddigi módszereikkel, akkor nem a saját munkájukon változtatnak, hanem visszatérnek a jól bevált klisékhez.)
Mit szeretnének a diákok? Szép kivitelű, igényes külsejű, színes taneszközt, amely felkelti az érdeklődést, megmozgatja a gondolkodást, jól tanulható szövegrészekből áll, figyelembe veszi az életkori sajátosságaikat… amelyet érdemes több évig megőrizni.
A mi iskolánkban (a győri Balázs Béla ÁMK Általános Iskolája) is sok fejtörést okozott a tanároknak az új helyzethez való alkalmazkodás. Kerestük az új utakat, lehetőségeket. 1991-ben kapcsolódtunk be a Magyar Kémikusok Egyesülete (MKE) által szervezett alternatív nevelési és oktatási programba. (MKM 109.504/1990./XXIV.), ami számos előnnyel járt.
Mi volt a célunk? Olyan nyitott gyerekek képzése, akik nem eltúlzottan sok, de igényes alapismerettel rendelkeznek, akik önállóan képesek tudásuk további bővítésére, alapismereteik nyitottak és jól alkalmazhatók hétköznapi életükben, továbbtanulásukban. A legfőbb előny pedig az volt, hogy nem kellett kötelezően átvenni semmiféle merev struktúrát, hanem bárki, aki erre vállalkozott, elkészíthette a saját tanmenetét, megtervezhette a tananyagát, valamint kipróbálhatta a tankönyvkészítést is.
A kísérletben 81 iskola vett részt, amelyek állandó kapcsolatban álltak egymással. Így az évek folyamán sok munkával, gondolkodással, óráról-órára haladva, az óravázlatokat a gyakorlatban kipróbálva, több tanév tapasztalatait figyelembe véve készültek el a végleges kéziratok. Először mindent a gyakorlatban próbáltunk ki, és csak akkor véglegesítettük, amikor meggyőződtünk róla, hogy az valóban teljesíthető.
A kísérleti program az 1991-92. tanévben indult, és az 1994-95. tanévben fejeződött be.
A kéziratokat kezdetben fénymásolt formában terjesztettük, majd 1994-ben rátaláltunk a Konsept-H Kiadóra, aki bízott elképzeléseink sikerében, és vállalkozott a színes tankönyvek elkészítésére. Így készült el – a kísérlet tapasztalatait felhasználva – a hagyományos tantervre épülő földrajz tankönyvsorozat. A sorozat ugyan az általános iskolák tanulói számára készült, de modern szemlélete, korszerűsége, igényes kivitele miatt jól használható a hat ill. nyolc évfolyamos gimnáziumokban is.
I. A hagyományos tankönyvekA 6. osztályos hagyományos földrajz tankönyv
(Afrika, Amerika, Sarkvidékek, Ázsia, Ausztrália és Óceánia földrajza)
A tankönyvcsalád első megjelent tagja. Színes, tartós használatra tervezett tankönyv. Megjelenésekor, 1995 augusztusában az első teljesen színes hazai általános iskolai földrajzkönyv volt. Teljesen átlagos képességű tanulók számára készült. Egyszerű, könnyen áttekinthető, azokat az alapokat adja meg, amelyeket tanári irányítással, az osztály és a tanulók fejlettségi szintjét figyelembe véve lehet bővíteni. Elkészítésénél elsődleges szempont volt, hogy bár a tanulók jelentős része nem tanult az általános iskola befejezése után földrajzot, ennek ellenére hiteles és teljes képpel rendelkezzen a világról. Emiatt kontinensenként szinte minden országról szó esett benne – természetesen fontosságának megfelelő részletességgel. Az egyes országok megismerésére itt (és a 7. osztályos Európa könyvnél is) a következő logikai séma került megvalósításra:
A könyv anyaga leckékre bontott. Minden témához tartozik a munkafüzetben egy ellenőrző kérdéssorozat, rajzokkal, kontúrtérképekkel. Az egyes fejezethez a témazáró feladatlapok között A és B típusú ellenőrzőlapot találunk. Aprólékosan részletes tanmenetjavaslat segíti a tanárok munkáját.
A könyv sikerét mutatja, hogy 1996. szeptemberében, a TANOSZ 14. közgyűlésén tankönyvi tetszésdíjat kapott.
A 7. osztályos hagyományos földrajz tankönyvA könyv témája: Európa földrajza. Európa hazánk és a tanulók számára a legfontosabb kontinens. Országait a tanulók könnyen felkereshetik, számos ismeretet élőben szerezhetnek meg. Más országok, más népek megbecsülése nem képzelhető el alapos ismeretszerzés nélkül. A könyv teljesen színes, tartós kivitelű. A több száz színes fénykép, a lényegkiemelés, a szövegrészek elhelyezése mind a tanulhatóságot fokozza. A tanulók munkáját jól átgondolt munkafüzet segíti, a tanárok részére minden fejezethez A és B típusú ellenőrzőlap készült.
A könyv Európa általános természeti földrajzi képének bemutatásával kezdődik. Ezt követi nagyon részletesen kidolgozottan a kontinens lakóinak, az európai kapcsolatoknak, integrációknak a bemutatása. Majd az egyes országok részletes bemutatása következik. Ez a hazánkkal szomszédos országokkal indul, ezt követi Észak- Nyugat-, Közép-, Dél- és Kelet-Európa országainak ismertetése. Az összes szomszédos országnál szerepelnek az ott született, élt híres magyar személyek, ill. a magyar emlékek.
A 8. osztályos hagyományos földrajz tankönyv
(Magyarország földrajza. Csillagászati földrajzi ismeretek.)
A nyolcadik osztály témája: Magyarország földrajza és csillagászati ismeretek. A könyv a csillagászati ismeretekkel kezdődik, melyek jól megalapozzák a későbbi vizsgálatokat. Ezt követi hazánk általános bemutatása (címer, zászló, himnusz, nemzeti jelképek, korfa, stb.). Magyarország nagy tájainak természeti földrajza egyetlen egységet képez, így a tanulókban komplex kép alakul ki hazánk tájairól. Magyarország gazdaságföldrajza szintén önálló fejezet. Itt együtt található meg hazánk lakosságának, energiagazdálkodásának, az egyes iparágaknak a jellemzése.
II. A Nat-os tankönyvekIdőközben változtak a tananyag-eloszlásra vonatkozó elképzeléseink. 1996-ban elkészítettem a Konsept-H Kiadó NAT-os földrajz tantervét, melynek alapján 1999 szeptemberéig a teljes NAT-kompatibilis sorozat megjelent. (A tanterv a Földrajztanárok Egylete tantervi pályázatán, 1997-ben, második díjat kapott.)
A sorozat elemei a következők:
Természetismeret - földrajzAz 5-6. évfolyam részére készült, két tanév anyagát egy kötetben tartalmazó könyv. Ennek a formai megoldásnak több oka is van. A tanár így szabadon dönthet - az iskolájában rendelkezésére álló óraszámok és az osztály teljesítőképessége alapján - a tananyag két év alatti elvégzéséről. (Természetesen célszerű az általunk készített tanmenethez ragaszkodni.) A könyv tartós kivitelű, fűzött, jól kézbe fogható nagyságú.
A feldolgozásra szánt témakörök: Csillagászati alapismeretek és térképismeret. A Föld (szárazföldek és óceánok, a Föld belső szerkezete, vulkánosság, a mészkőhegységek keletkezése, lánchegységek, röghegységek, belső és külső erők, stb. . Föld, víz, levegő. Hazánk, Magyarország.
A 88 oldalas, teljes egészében színes könyvet kislexikon teszi még használhatóbbá. Elkészítésénél maximálisan figyelembe vettük a korosztály képességeit, igényeit. A szöveg megértését sok nagyméretű színes kép és ábra segíti. A tananyagbeosztás úgy készült, hogy a 6. évfolyamnak szánt Magyarország földrajza témakör könnyen bővíthető legyen (a NAT elképzelései szerint Magyarország földrajza a 9. osztályba került). A könyv végén kislexikon és táblázatokat, adatokat tartalmazó függelék található. Minden tankönyvi témához 6-7 munkafüzeti feladat tartozik, ami a tanultak rögzítését, elmélyítését, ill. számonkérését szolgálja. A munkafüzeten kívül témazárólap is készült a könyvhöz, így minden fejezet végén A és B típusú feladatlappal ellenőrizhető a tanulók tudásszintje. A munkafüzet és a témazárólap külön füzetekben jelent meg az 5. és a 6. évfolyamnak. A tanárok munkáját tanmenetjavaslat segíti.
Csillagászati és általános természetföldrajzi ismeretek
A NAT szerinti 7. évfolyam számára készített 128 oldalas, színes földrajzkönyv. Témakörei: Csillagászati ismeretek. Bolygónk, a Föld. A vízburok, Földünk vizei. A légkör és jelenségei. A földfelszín változásai.
A nagyszámú ábrával, rajzzal, valamint kislexikonnal és adatbázisszerű függelékkel is ellátott könyv a földrajzi ismeretek megalapozását szolgálja. Stílusa könnyen érthető, nem az "elitgimnáziumi", hanem a "hétköznapi" általános iskolai tanulók számára készült. A tananyag beosztását tanmenet segíti. Az ismeretek elrendezése úgy történt, hogy azokat heti 1,5 órában is el lehessen végezni (az optimális heti 2 óra helyett). A könyv minden témájához önálló munkafüzeti feladatsor tartozik, sok érdekes feladattal. Az egyes fejezetekhez A és B típusú ellenőrzőlapok is készültek.
Kontinensek földrajza
A NAT szerinti 8. évfolyam számára készült, de a Kiadó két külön kötetben is megjelentette: "Európa" ill. "Az Európán kívüli kontinensek" címmel, így az eltérő tantervvel rendelkezők is könnyen használhatják.
A 171 oldalas, színes könyv bemutatja Európát, Ázsiát, Afrikát, Ausztráliát és Óceániát, valamint a Sarkvidékeket. Ezek a témakörök már szerepeltek a hagyományos tantervű sorozatban is, de a két sorozat nem egyforma. A NAT-os sorozat sokkal modernebb, korszerűbb, aktuálisabb, más szemléletű, mint az elődje volt.
A könyv Európa általános földrajzával kezdődik. Ezt követi – nagyon részletesen kidolgozva – a kontinens lakóinak, az európai kapcsolatoknak, integrációknak a bemutatása. Majd az egyes országok bemutatása következik: kezdve a hazánkkal szomszédos országokkal, majd folytatva Észak-, Nyugat-, Közép-, Kelet- és Dél - Európa országaival, minden országról a legfrissebb adatokkal, információkkal.
Ázsia földrajza a nagyon olvasmányos természeti földrajzi jellemzéssel kezdődik. Ezt követi a kontinens egyes tájainak részletes természeti-gazdasági földrajzi tárgyalása. Az országok közül részletesen a legfontosabbakat, legjellemzőbbeket emeltük ki. Aprólékosan kidolgozott a Japánról és a többi gyorsan fejlődő "kis tigris"-ről szóló témakör.
Az "Afrika" fejezet részletesen tartalmazza Afrika természeti földrajzát. Az általános gazdaságföldrajzi rész után a nagy tájegységek következnek, röviden taglalva az ott levő országokat. Ausztrália-Óceánia bemutatása rövid, tényszerű, de olvasmányos és érdekes.
A könyvet Amerika bemutatása zárja. A fejezet Amerika felfedezésével kezdődik. Utána Észak-, Közép-, majd Dél - Amerika részletes földrajza következik. Nagyon részletes az USA-ról, Kanadáról, Mexikóról szóló rész. Közép-Amerikánál elsősorban a lényeges elemeket emeltük ki. Dél-Amerika országait tájegységenként csoportosítva részletezzük. A fejezethez csatlakozik a két sarkvidék földrajzi leírása.
Minden témához önálló munkafüzeti kérdéssor tartozik. Az ismeretek ellenőrzését a minden fejezethez készült, A és B típusú feladatlap segíti. A tanárok munkáját tanmenetjavaslat könnyíti meg.
Magyarország földrajza
A NAT eredeti elképzelései szerint a 9. évfolyamban tananyag, természetesen bármely évfolyamban elvégezhető. Önálló kötetként is rendelhető, de praktikus okokból a 9-10. évfolyam anyaga egy kötetben, keménytáblás, tartós kivitelben is megjelent. Az összevont kötet nagy előnye, hogy a tananyag elrendezése, sorrendisége a tanítás során változtatható.
A könyv hazánk általános bemutatásával (címer, zászló, himnusz, nemzeti jelképek, korfa, stb.) kezdődik. Magyarország nagy tájainak természeti földrajza egyetlen egységet képez, így a tanulókban komplex kép alakul ki hazánk tájairól. A tájak jellemzésénél nincsenek unalmas gazdaságföldrajzi részek, hanem a valamely tantárgyból (pl. történelem, irodalom, rajz, ének stb.) már tanult települések szerepelnek itt. Ez a komplexitás teszi lehetővé az eddigi topográfiai ismeretek szintézisét, a honismeret elmélyítését. (Például a hagyományos tankönyvekben Szigetvár a cipőgyár miatt került említésre, itt viszont Zrínyi Miklós miatt.)
Magyarország gazdaságföldrajza szintén önálló fejezet. Itt együtt található meg hazánk lakosságának, energiagazdálkodásának, az egyes iparágaknak a jellemzése. Így sokkal áttekinthetőbb a tananyag. (Pl. a régi könyvben nagy gondot okozott hazánk vegyipari központjainak összegyűjtése és jellemzése. Ez ebben a könyvben nagyon egyszerű, hiszen önálló bekezdésben szerepel, a lehető legfrissebb eredményekkel.)
A könyv egyszerűen érthető, könnyed stílusa miatt bármely középfokú iskolatípusban használható. A 9. osztály anyagához a megszokott módon munkafüzet, témazárólap és a tanárok részére tanmenet is készült.
A 10. osztályos földrajzkönyv
A 9. osztály számára írt keménytáblás, tartós könyv második része. Bemutatja bolygónk földrajzi övezetességét, a Föld társadalmi-gazdasági képét (a Föld lakóit, településeit, a városiasodás gondjait). A Föld gazdasági életéről szóló fejezet mintegy szintetizálja az eddigi gazdaságföldrajzi ismereteket. Az ipar és a mezőgazdaság szerkezetén túl megismerhetők belőle a fejlett gazdasági térségek, a világkereskedelem, stb. A könyv befejező része világunk globális problémáit mutatja be. Részletesen felveti a problémákat, és megpróbál megoldást keresni rájuk, ill. bemutatni, hogy milyen lesz a Föld képe a jövőben.
A könyv végén (a megszokott módon) részletes kislexikon és földrajzi táblázatok találhatók. A tanulóknak munkafüzet és témazárólap, a tanároknak tanmenetjavaslat készült a műhöz.
A földrajzi sorozat az 1999-2000. tanév elejére teljessé vált. Természetesen a fejlesztő munka nem állhat meg: a földrajzi ismeretek változását a tananyag változása, aktualizálása is követheti. A NAT-hoz kapcsolódó kerettantervek pedig ismét új feladatokat jelentenek.
Kleininger Tamás