Merõleges mûveletek.
A performansz rövid történetérõl
és hosszú hagyományáról
A meglevõtõl történõ elszakadás merõleges
mûvelet. Nem homlokegyenest ellenkezõ, hisz magával viszi
ellentettjének öntõformáit; "kritikai"
kötelék fûzi össze azzal, amitõl elszakadni törekedett.
Az ilyen tántorgó kettõsökre a közeli múlt
temérdek példával szolgált (elég csak
az ún. kritikai elméletekre vagy az anti- kötõszóval
kezdõdõ különféle mozgalmakra gondolni.) Ám
a merõleges mûvelet mégsem merõben légbõl
kapott vagy légûrbõl kiinduló lépés,
hiszen minden mûveletnek kiindulópontja, elõzménye
és háttere van. A mûvelet alanyát - akarva-akaratlan
- körülveszi egy környezet, annak pályái,
bejáratott mozdulatai, kultúrává kövült
megszokásai. Másként mondva: az emberi társulás
természetébõl adódó tehetetlenségi
nyomaték.
Az intézményesültség inerciája, a betagoltság
támasztéka az, ami a meglévõt a szokás
és a fennmaradás pályáján tartja. Ez
a közterek és köz-helyek kiemelkedéseitõl
a képzelet rendszeres táplálásáig terjedõ
övezetet alkot, amit akár hagyománynak is nevezhetünk.
Ezért mindennemû elrugaszkodáshoz, legyen az bár
mégoly radikális, netán "forradalmi", elengedhetetlenül
tartozik képletes vagy valóságos talaj is. Amibõl
aztán kiindulhatnak az elszakadás merõleges mûveletei,
melyek merõlegessége nemcsak a derékszögben történõ
kiszögellés sajátos geometriáján áll,
hanem a megmozdulás merészségén is múlik...
Ugrás az
ürességbe
Ha a perform kezdeteit
vesszük szemügyre, Yves Klein Ugrás az ürességbe
(1962) performansza kínálkozik kiinduló például.
A mára már klasszikusnak tekinthetõ ugrás
is két merõleges közé esik: a ház mint
hagyomány (ahonnan elrugaszkodik és amit hátrahagy)
és a föld közé (ahol földet ér). A
fényképen, amely az ugrás manipulált képét
mutatja, Yves Klein éppen félúton van, ég
és föld között. Fölötte égszínkék
(a levédett International Klein Blue), alatta, mondhatni,
a föld aszfalt- és betonszürkesége.
Abból a "történelmi távlatból",
ahonnan Yves Klein ugrását szemügyre vesszük,
annak erõteljes tradicionalitása válik láthatóvá:
a szárnyalás szabadság-szimbólumának
- a repülésmítoszoktól a mai sárkányrepülésekig
terjedõ - egyre technikusabb színezetû tradíciója
tûnik elõ a háttérbõl.
Az ugrás tematikus tradícióját ráadásul
áthatja egy másik, amit akár atmoszférikus
hagyománynak is nevezhetnénk. Ez a megelõzõ évtizedek
szellemi légkörének tehetetlenségi nyomatéka
(vagy méginkább nyomasztó tehetetlensége):
az egzisztencialista üresség, a semmi kollektív belvilággá
fejlesztett ûrje. Aminek fölöttébb relatív és
keményen korlátos univerzumára Yves Klein ugrása
mutatott rá a maga teljességében: azaz annak határai
között. Egy metszõen ironikus, némileg önveszélyesnek
tûnõ merõleges mûvelet révén.
Az idõ eleven
ingája
Jóval késõbbi
és inkább vérre menõ az a perform, amit az osztrák
Wolfgang Flatz valósított meg: 1991 szilveszter éjszakáján
a lábánál fogva felfüggesztette magát
két acéllemez közé egy régi tbiliszi
zsinagógában. A kezére hurkolt kötél
segítségével, öt perccel éjfél
elõtt segítõje oldalirányban húzni kezdte.
Ennek nyomán teste eleven harangnyelvként hol az egyik,
hol a másik lemeznek csapódott - egyszer a fejével,
máskor a felsõtestével. Az így megkondított
"harang" sajátos zúgását pontban
éjfélkor a Kék Duna keringõ váltotta
fel, melyet a csillapulva lengõ performer elõtt egy alkalomhoz
öltözött pár végigtáncolt - mintegy
13 percen keresztül.
A hagyomány tartóoszlopait ebben az esetben nemcsak az osztrák
operettvilág újévi tradíciója jelenti,
(melynek monarchikus kisugárzását újévkor
honunkban is van szerencsénk élvezhetni). Tradicionálisnak
tekinthetõ az eleven testekkel történõ harangozás
is, lévén ez a cári orosz idõkben bevett kínzásmód.
(A performanszról készült videó láttán
orvosok elámultak azon, hogy a performer egyáltalán
életben maradt...)
A hagyományok háttere és a tradíciók
ütköztetése a helyszín megválasztásában,
a kontextus kijelölésében is kifejezésre jut:
a helyiség egy hitközösségét vesztett zsinagóga,
a tágabb térség, Grúzia pedig a mártírok
sokaságát adó, a 4. század óta keresztény
ország. Wolfgang Flatz performja mindazonáltal mégis
merõleges a konkrét és kevésbé kézzelfogható
háttereihez képest. Egyszerre irányul az idõ
példátlanul intenzív megtapasztalására,
valamint "az idõ ünnepének" üres konvencionalitása
ellen.
Az inga és a harang, az idõjelzés mechanikáját
megtestesítõ performer az eleven embertest idõzítettségét
egy olyan, a rítusok koncentráltságát idézõ
formában tárta fel, amely egyszerre volt messzemenõen
modern és mélységesen tradicionális. Az életét
kockára tevõ, ön-feláldozó aktussal ugyanis
nemcsak egy mai mûvészeti eseményt valósított
meg, hanem felidézte az áldozatbemutatás hosszú
hagyományát, szintúgy a test idõzítettségének
toposzát is. ( Amit a legélesebben Paul Klee fogalmazott
meg Naplójában: Emberállat: vérbõl
való óra. Kevésbé aforisztikus, de annál
erõteljesebb párhuzamosát pedig Edgar Allen Poe rajzolta
meg a Kutyaszorító, valamint a Kút és
az inga címû elbeszéléseiben, ahol az idõ
- mechanika révén szó szerint - húsba hatoló
és életbe vágó múlását
írta meg.)
A párhuzam elsõsorban nem is az irodalmi tradíció
miatt érdemel említést, hanem inkább azért,
mert kontrasztanyagként szolgálhat némely "mûfaji"
különbözõség tekintetbevételéhez.
Annak a nem éppen elenyészõ eltérésnek
a tudatosításához, ami a tett közvetlenségét
elválasztja közvetett és közvetített formáitól.
Ami a fejben lefolytatott folyamatokat megkülönbözteti
azok földi másaitól. Ami egyrészt koncepció
és kivitelezés, leírás és megvalósítás,
másfelõl tett és teória között húzódik.
A tett és
teóriája közötti rés
Amikor valamilyen
tevékenységet végzünk, mást és
másként tudunk, mint amikor visszatekintve tekintetbe vesszük
a végbevitteket. Az érdeklõdás iránya
és intenzitása, a test helyzete, egyáltalán:
az érintettség más természetû. A figyelem
fókuszában a teendõ áll - azzal a komplex szövedékkel
egyetemben, ami közvetlen környezetét, megmunkálandó
összetevõit képezi.
A munkában egész lényünk részt vesz.
A testünkön átívelõ tett mintegy dinamikus
hidat képez a megmunkálás köre és a közben
aktiválódott idegpályák között.
Az ún. énben ekkor szünet áll be, tetemes
hányada áttelepül a megmunkálás és
a test közt feszülõ viszonyrendszerbe; ráfonódik
a hatások és visszahatások hálózatára.
Abban a résben vibrál és változtatja helyét,
amit a szubjektumnak és objektumnak nevezett hatalmak határain
munkálva képes kimélyíteni. (Tettleges, fizikai
formáinál ez az állapot arról ismerszik fel,
hogy közben a belsõ beszéd is mintegy más fokozatba
kerül: lelassul vagy egészen leáll. Legfeljebb egy-egy
szó merül fel a tudat kurzora körül, miközben
a túlsúlyban lévõ, néma területek
és az alájuk rendelt tagok teszik a teendõjüket.)
Tett és teória egyszerre nem megy. Legfeljebb egymás
után. Váltakozásuk (valamelyest szabadon alakítható)
ritmusa alapozza meg az élet elemi tényeinek eléréséhez
elengedhetetlen nézõpontváltásokat, az észlelés
éjszakáinak és nappalainak váltakozását.
A hol észrevétlenül múló, hol kizökkenõ
és megszakadó idõvel való szembesülést.
: "Az idõ - mondja Lévinas - nem egyszerûen
egy tartam tapasztalata, hanem dinamizmus, ami továbbvisz bennünket
azon dolgoknál, amelyeket birtokolunk. Mintha az idõben
lenne egy mozgás azon túlmenõen, ami hasonlít
hozzánk.
Az idõ mint az elérhetetlen másság és
ezáltal a ritmus és visszatértének a megszakítása."
Theatron
Úgy tûnik,
a performnak a filozófiai és a teológiai hagyományhoz
is van köze. Ám mindezek szóba hozatalával nem
a "tradicionalizmusát" törekszem alátámasztani,
hanem eredendõen azt próbáltam kideríteni, hogy
milyen motívumok munkáltak annak idején saját
ezirányú kísérleteimben. Ennek során
nemcsak a hagyományhátterek tûntek fel, hanem e hátterekbõl
kiinduló erõvonalak keresztezésének és
integrálásának kizárólagosan a performra
mint "mûfajra" jellemzõ sajátossága is.
Amennyire a témák és a tartalmak nem tûnnek elsõ
látásra hagyományosnak, olyannyira kevéssé
feltûnõ a "mûfaji" tradíció is. Pedig alaposabban
szemügyre véve kiderül, hogy a leghosszabb nyomvonalú
hagyományok állnak a háttérben.
Az elsõ és legszembetûnõbb a színház. A
másik a szakrális színház; a liturgia és
a kultusz. (Az általam látott performanszokat színházakban
vagy színpadokon adták elõ. Ismeretesek persze más
helyszínek is, pincék, padlások, garázsok
és galériák...) A jelenbõl visszatekintve a
saját kísérleteim mögött is a színház
szimbolikus sínrendszerét látom a háttér
egyik felében feltûnni. Mögötte pedig a (katholikus és
orthodox) keresztény liturgiát. Azt a két képletes
pálya- és keretrendszert, melyben az egészen más,
az eltérõ, a másképp, a máshol megjelenésének
még helye volt a múltban - és van még a jelenben
is. Ahol a szimbolikus és valóságos cselekedetekben
és a képzelet valóra váltott játékaiban
másként élhetjük át megjelenésünket.
Persze egy ideje létezik már a performnak saját hagyománya,
sõt ennek hazai vonulata is. Számomra ezt elsõsorban
Kelényi, Forgács, és Szirtes elõadásai,
valamint - közvetve - az akkor már néhány éve
halott Hajas munkássága képezte. (Utóbbi hatása
az elõadásairól szóló tudósítások,
valamint az akkor kéziratban terjedõ - azóta részben
megjelent - szövegei révén terjedt tovább. E
hatás intenzitása egyébként Szemzõ
Tibor A halál szexepilje címû, Hajas szövegére
készült darabjában ma is megtapasztalható. )
Mindez a népköztársasági kultúrmáz
alatt, a korabeli magyar mélyvilágban valósult meg.
A színház, amitõl el lehetett és kellett szakadni,
a szószínház, a színházi szósz
volt: beszélõ fejekkel, testetlenített testekkel.
Amiben mintegy méretarányosan jelent meg az általános
álság, a test- és ténytagadás. Mondhatni
a tagadás tagadásának teátruma volt: ráolvasásszínház
a Reálisan Létezõ révületben.
Szakrális
színház
A perform egyik ága
a színházból ered, a színház pedig
a szakrális színjátékból. Eredete a
kecskeének, az áldozati liturgia. Egyik a másikhoz
képest mondhatni merõlegesen mozdult el. A többszörös
90-fokos fordulatok nyomán a késõi "leszármazottak"
megint közelebb kerültek a kezdetekhez. A modern színház
csúcsai, Ariane Mnouchkine, Eugenio Barba vagy Robert Wilson szinháza
csakúgy, mint a performok. Hogy ez miért történt
és történik ma is így, azt Ariane Mnouchkine
mondja el az archaikus (keleti) színházról szólva:
"a keleti színház valójában mindig
az isteneknek szól, és a közönség csak
ennek az ünnepi lakomának a maradékait kapja. A színház
az, amivel az istenekhez járulnak. Ez mindig áldozat. Az
olyannyira kevéssé spirituális korszakokban, mint
amilyen a miénk, nehéz ezt akceptálni, de így
van. Ezért azt gondolom, hogy mi mindnyájan, színészek
és közönség, egy megszentelt helyen foglalunk
helyet, legyen az egy indiai szentély, templom, mecset, egy "városháza"
vagy egy remete kunyhója. Ez a darabtól függ. De mindig
az ég alatt vagyunk. Alapjában az univerzum tekintete szegezõdik
ránk."
Arcközi közvetítõ
Jelenlétvesztés
tükrözõdik a mûvészet minden területén,
de legélesebben, leglátványosabban kétségtelenül
a modern színház válságában. -
írja Pilinszky 1971-ben, amikor elõször látja
Sheryl Suttont és társulatát Párizsban - Wilson
minden bizonnyal a vallásos szertartások kimért nyugalmát
vette alapul. Pontosabban az áhítat, az álom és
a bûntudat közegét. (...) Wilsonék öt órán
keresztül jelen voltak.
Pilinszky jelenlétvesztésrõl ír, míg
Heidegger centrális gondolata a Seinsverlassenheit, a léttõl
való elhagyatottság, ami ennek, mondhatni, a másik
irányból történõ megközelítése.
Mi ez a jelenlétvesztés? És hogyan képesek
mégis némelyek "öt órán keresztül
jelen" lenni?
A válasz vélhetõen abban keresendõ, hogy minden
mûvészet, miközben megjelenít, megjelenést
közvetít. Közvetíti azt, ami máskülönben
nem látható. (Megvalósulása elõtt még
alkotója vagy elõadója számára sem.)
A mûvészet nem a láthatót adja vissza, hanem
láthatóvá tesz - ahogy Klee írja Alkotói
vallomása bevezetõ mondatában.
A performatív mûvészet is közvetít. A
szó szoros értelmében interface: arcközi
közvetítõ. Jelenlétközvetítést
végez; figyelem- és tapasztalatközösséget
teremt. Közvetít és köteléket teremt a
jelenlévõ arcok között; azok között,
akik az adott jelent hasítják át. Közöttünk,
akik e kivételes pillanatok erejéig egyazon eseményhorizonton
helyezkedünk el. (Hisz különben életszigeteinken
vagy a köztük húzódó hálózatokban
szóródunk szét.) Közvetítése:
közzé-tétel, köz-kivetítés a közöttünk
képzõdõ szimbolikus és konkrét térben.
A performatív mûvészet így a szó legteljesebb
értelmében közszolgálatot végez. Méghozzá
erõsen személyes szinezettel. De nem elsõsorban errõl
szól. A színpad eredendõen nem személyiségszínpad.
Nem énjelmezbál. (Noha a közvetítésben
természetesen eleven ének vesznek részt.)
Ezért áll közelebb a görögökhöz,
mint a mai kõszínházi kövületekhez. Mert
az, amit láthatóvá tesz, Én és Én
között keletkezik. Ha ketten vagy hárman együtt
vannak, az nem ugyanaz, mint amikor csak egyedül vagyunk. Nemcsak
az egy fõre esõ magánymennyiségünk változik
meg, hanem mintegy megváltozik a téridõ természete
is. Ha ketten vagy hárman együtt vagyunk, más az intenzitás.
És alkalmasint nyilvánvalóbbá válik
a jelenlétvesztés. Vagy éppen a jelenlétnövekedés.
Performok
Elsõ perform-partitúrámat
a Balázs Béla Stúdió forgatókönyvpályázatára
írtam. Egy passió/játék terve volt ez; elõzmény
nélküli, eléggé elméretezett (túl
nagyra szabott, sok tûzzel és temérdek környülállással
járó...). A BBS-ben a tervem elõadása nyomán
támadt tömör csöndet egy idõ után Erdély
Miklós törte meg; azt mondta, hogy a tûz õt ugyan a Ku-Klux-Klánra
emlékezteti, mindazonáltal figyelemreméltó
szellemi leleménynek tartja.
Utólag derült ki számomra, hogy Erdély Miklós
nemcsak a perform egyik elsõ honi mûvelõje volt, hanem
Pilinszky mellett õ érzékelte annakidején
a legélesebben Wilson szakrális színházának
jelentõségét. Az Einstein on the Beach-rõl,
Wilson és Philipp Glass közös darabjáról
például azt írta, hogy a "színházba
zárt láthatatlan tüntetés elõkészület
és lelki gyakorlat...(és) "hosszú meditációs
idõt adva az elõadás eléri" (hogy)
"nem a történésnek, hanem magának a
"kizökkent
idõnek" a
drámáját látjuk" (és hogy
egyenesen) "az idõ a dráma fõszereplõje".
Ezeken a pontokon, akárcsak a hászid Bál Sem-Tóv
imájáról szóló versében, ahol
szintén az idõ kizökkenése áll a középpontban,
Erdély kevéssé ismert oldaláról nyilatkozik
meg. Mindez az elõbbinél lényegibb kapcsolatot mutat
Pilinszkyvel - szellemük komplementaritása révén.
Ezt a talán elsõ hallásra meglepõ állítást
egy vele folytatott hosszabb beszélgetés is alátámasztja:
Amikor elmentem hozzá, a Virágárok utcába,
május volt, kint ült a kertben egy fa alatt és Mozartot
hallgatott. Mint a mesében. (Halászék Don Giovanni-filmjéhez
gyûjtött anyagot, amit akkor készültek a BBS-ben
rekonstruálni.) A körülmények sajátos összjátéka
folytán meglehetõsen meredekre emelkedõ beszélgetés
kerekedett. Magam egy ponton a Dávid-csillag belülrõl
kifelé vezetõ értelmezésébe bocsátkoztam.
Klee egyik vázlata inspirált erre, melyen egy pontból
- a végtelen sûrûségbõl - kiágazó
nyilak vezetnek. A Bauhaus-elõadásainak jegyzetei közt
található ábra mellett egy rövid mondat áll:
Urbewegung des Herrschers. Az Uraló õsmozdulata.
A rajz - nyilainak három-három végpontját
összekötve - hatágú, áttört csillagot
ad. A nyilak kezdetbõl kiinduló dinamizmusa a kozmikus kinyílás
ma is táguló terébe mutat. Ez a legsûrûbb síkbeli
ábrázolása a terek teljességének, az
egymást átjáró háromszor három
dimenziónak. Olyan szakrális szimbólum, melyben nemcsak
a világ, hanem egyszerûbb vetületei is benne rejlenek: a fizikai
kozmológiától a tér tudományán
át a képzõ mûvészetekig és tovább.
Erdély ennek az értelmezési kísérletnek
a maga részérõl eléggé heves ellenzõje
volt. Mintegy megállt a szimbólum külsõ határán.
Utólag úgy értelmezem, hogy álláspontja
fokozott spirituális érzékenységrõl,
mi több (az enyémnél mélyebb) személyes
érintettségrõl tanuskodott: amit elmondott, az leginkább
mint negatív teológia írható le. Ez
olyan megközelítés, mely a közvetlen ráirányulás
helyett az ellentettre összpontosít; mintegy annak sötét
fényéhez szoktatja szemét - így élesítvén
ki azt az elkövetkezõ ragyogás látására.
(A negatív teológia egyébként zsidó
és keresztény változatban egyaránt ismeretes,
és nem feltétlenül mond ellent annak, akire/amire irányul.
) Ennek alátámasztására szolgáljon
még két idézet Erdélytõl: "Ha
ellentétes oldalon mindig megtalálod, aminek hátatfordítottál,
úgy sohasem tévedhetsz el. - írta a Mondolat
címü szövegében, majd a következõ
aforizmában így folytatta: - Ha képes vagy állandó
és hirtelen görbülettel gondolkodni, úgy gondolatod
imává és gyakorlattá válik.
Árny/játék,
passió/játék
Az ominózus
1984-es évben aztán, barátaimmal performáltunk
egy árny/játékot (késõbb pedig
egy passió/játékot) . Ez a játék az
árnyakkal egyszerre volt képletes és valóságos,
szó szerinti és szemlélhetõ - szellemidézés
egy célirányosan kialakított színtér
sötétkamrájában, néhány tucatnyi
érdeklõdõ társaságában. A "szellemek"
holtak szellemei voltak, és idézésük egy szövegkönyv
alapján történt. Ez egy sajátos "dokumentum",
Heidegger és Tezuka, japán zen-buddhista szerzetes - akár
drámainak is nevezhetõ - dialógusa volt.
Az árnyak játékára egy hátulról
megvilágított, a felkelõ Nap színébe
borult kubus terében kerítettünk sort. Az elõadás
alatt, ebben a sajátos megvilágításban, számunkra
is meglepõ módon, mintegy megszûnt az idõ, s mintha egyszer
és mindekorra belefagytunk volna az idõtlen különös,
tömbszerû terébe. (Ez az egyébként nehezen közvetíthetõ
belsõ tapasztalat egyáltalán nem volt nyomasztó;
velem szemközt ülõ társam szinte önnön
képmásává változott át; egy
példátlanul eleven portrévá, melyben személyiség
és látvány végsõsoron kimeríthetetlen
gazdagsága nyilatkozott meg - amiben persze az idõk "torlasztása"
is közrejátszott. )
Ez az árny/játék, noha egy színházban
mutatták be, nem kevésbé volt merõleges a
színjáték szokott formáihoz képest,
mint a passió/játék.
A színház és a szakrális színház,
az elõadás és a liturgikus áldozat az európai
kultúrkörben egy esetben olvad szinte elválaszthatatlanul
össze -- a passiójátékban. A passió szenvedéstörténet,
Jézus Krisztus szenvedéstörténete.
Amióta a passiójáték középkori
válfajai kihaltak, kényes, sõt kétséges
játékká vált - kivált olyan múzeális
mímeléseit tekintve, mint amilyeneket a teátrális
vagy turisztikai ipar termel (pl. a Csíksomlyói passió).
A passiójáték ugyanis a végsõkig élezi
a minden performatív játékban rejlõ paradoxont:
az elõadás távolságtartó megformálásának
és a (szenvedõvel való) azonosulásnak a feszültségét.
Amiként Krisztus helyettes szenvedõ, illetve helyettesítõ
áldozat, úgy a passiójátékos a szenvedõ
helyettesítõje. (Esetemben a passió/játék
átérzéséhez kellõ szenvedés
elmélyítésére a Magyar Néphadseregben
eltöltött hosszú hónapok adtak alkalmat. Ebbõl
a tapasztalatból eredõen az elõadás egy fegyver
körül bontakozott ki.)
Intuitív
turizmus
A modern mûvészetben
a passiójáték leginkább egy pervertált
formája, az Orgien-Mysterien Theater tevékenysége
révén ismert. Az egykori bécsi akcionista, Hermann
Nietzsch orgia-misztérium színházában fehér
leplekbe öltözött emberek, meghatározott koreográfia
szerint, állatokat öltek. A leölt állatokat keresztre
feszítették, és olykor az alattuk fekvõ emberek
fölött belezték ki. Az imitált rituális
mészárlás nemcsak vérben, hanem a különféle
holt és eleven kultuszok jelképeinek és kellékeinek
elbitorlásában, tetszõleges keresztezésében,
továbbá utánérzésekben bõvelkedett.
A vér rituális felhasználása különféle
kultuszokból ismert. Az elõbb említett mészárlás
vérbõsége sem példátlan. A késõantik
taurobolium során is jelentékeny menniségû
vér kiontására került sor: egy üreg fölött
leölt bika 50 liternyi forró vére ömlött
az alatta elrejtõzött harcosra, és garantálta
"megmentését" a következõ 20 évre.
A mûvelet mondhatni "célracionális" misztérium.
Alanyát nemcsak az üreg falai veszik körül, hanem
bele van ágyazva ama közösség religiózus
képzeteinek keretrendszerébe, melyhez tartozik és
amely ebben a rítusban részesíti. Amiként
az állatáldozat vérözönében való
részesülés is "rendeltetésszerû",
mondhatni "funkcionális": egy harcos felkészítését,
rettenthetetlenségének és sérthetetlenségének
elérését szolgálja.
A késõantik példával összevetve az Orgia-misztérium
színház alapjában más: tetszõleges
mûvészi termék. Ölés-esztétizáló
Gesamtkunstwerk, amiben majd minden megvan: állatáldozat
és kereszthalál, dionûziáda- és passió-paródia,
kötetlenség és eklektika; beavatás és
belépõdíj. Alkalmazott akcionista mûvészet
"a technikai sokszorosítás korában", a
jól fizetõ közönség tömeges részvételével.
Ennek az érdeklõdõ közönségnek a mentális
diszpozícióját alighanem Botho Strauss írta
le a legpontosabban:
Ma egy érdeklõdõ nemhívõnek vagy
egy kulturális szinkretistának nem esik nehezére,
hogy egymás után és próbaképpen a hindu,
a marxista, a teozófikus spiritiszta helyzetébe hozza magát,
vagy akár egy neander-völgyi gondolkozási szokásait
vegye föl. A gondolkodás, vélekedés, érzékelés
és mindahány ország és kor mindennemû
mentális terméke nyitva áll az intuitív turizmus
elõtt.
Hermann Nietzsch szinházi akciói a bécsi akcionizmus
akciós potenciáljának "kitermelése"
és apró(bb-nagyobb) pénz(ek)re történõ
felváltása révén az ilyen intuitiv idegenforgalom
egyik példájának tekinthetõ.
A szent és
az erõszak
Freud Mózesében
nem kevesebbet állít, mint azt, hogy Izráel vallásának
alapítása egy gyilkosságra vezethetõ vissza.
René Girard Az erõszak és a szent szerzõje
még ennél is tovább megy; azt állítja,
hogy minden vallás eredete a kollektív erõszakban,
egy közösen elkövetett gyilkosságban keresendõ.
Girard, a divatos diskurzusokon kívül álló francia
komparativista a mimesist, az utánzást tartja az
emberi tanulás alapjának. (Azáltal, hogy utánzunk
valakit, elsajátítjuk azt, amit elõttünk mások
végeznek. Különösen érvényes ez az
erõszak különféle formáira.) A korai kultúrákban
minden egyes erõszakos cselekedet bosszút, a megbosszulás
pedig újabb erõszakos eseményt vált ki, amire
újra csak erõszak a válasz. Az erõszaknak
ez a mimetikusan másolt és megismételt továbbgyûrûzése
olyan ördögi kört képez, mely tarthatatlanná
teszi az emberi együttélést.
Az archaikus társadalmak kétféleképpen lettek
úrrá az erõszak fölött: a tilalom és
a ritualizálás révén. A tilalmak a
közösségek belsõ különbözõségeinek,
tagoltságainak és hierarchiáinak erõszakos
megváltoztatása ellen irányulnak. A rítusok
a közösség összetartó erõinek veszélyeztetését
egy-egy összetûzés felidézésének
mímelt aktusán keresztül együttmûködésbe
fordítják át.
A tilalmak elejét akarják venni a krízisek kialakulásának,
a rítusok pedig bizonyos közösségteremtõ,
integráló tevékenység megismétlése
révén vezetnek azok megoldásához. Azáltal,
hogy a rítusok megjelenítik a közösségre
leselkedõ veszélyeket, felerõsítik az összetartó
erõket. A rítusok sokaságát áldozat
tetõzi be, ami egyszersmind véget vet a válságnak.
Az áldozat - akit vagy amit feládoznak - a közösségre,
alapkonszenzusára veszélyes törekvéseket, szándékokat
és tetteket testesíti meg: rá vetülnek ki a
felhalmozódott indulatok. Az áldozatot vagy megölik,
vagy pedig elûzik. (Ilyen a "bûnbak", akire ráterhelik
az amúgy tilalmas szándékok és tettek terhét.)
Az erõszak ilyen rítusai idõrõl-idõre kanalizálják
és kioltják a fölhalmozódott indulatokat, és
véget vetnek a válságnak. Egyszersmind erõsítik
a közösség szolidaritását. Az áldozatot
ui. felelõssé teszik az erõszakért, olyan hatalmat
tulajdonítanak neki, amivel valójában nem rendelkezik.
Másrészt felruházzák a békéltetés
erejével, ami az áldozat halála nyomán hatja
át a közösséget.
Az erõszak idõrõl idõre feltornyosuló hullámainak,
az agresszió ritmikus kitöréseinek azonban a ritualizálás
sem vet véget.
Girard szerint ebbõl az ördögi körbõl csak
a zsidó és a keresztény szent írások
vezetnek ki. Ezek tanításai - Káin testvérgyilkosságának
történetétõl Krisztus önként vállalt
keresztáldozatáig, és tovább - az erõszak
megszentelése (és az ismétlésére irányuló
késztetés) helyett annak deszakralizálására
és elvetésére indítanak. Ezek foganatját
illetõen azonban nincsenek illúziói: Az erõszak
tekintetében az egész bolygó olyan helyzetben van,
ami csak a legprimitívebb embercsoporttokkal hasonlítható
össze, csakhogy ezúttal tudjuk, hogy mi a tét; nincs
több szakralizáló áldozat-tartalékunk,
ahogy szakrális félreértésekre sincs módunk.
A mai technicizált társadalmakban pedig, melyekben minden
gondolkodás kognitív nihilizmusra (Girard) fut ki,
egyre tárgytalanabbá és személytelenebbé
váló erõszak-késztetések termelõdnek.
Minden közintézmény - írja a polgárháborúról
H. M. Enzensberger -, még a leggazdagabb és a legbékésebb
is, folyvást új, konkrét egyenlõtlenségeket,
az önértékelés sérüléseit,
igazságtalanságot, mindenfajta gyanúsítást
és frusztrációt vált ki. Az ebbõl
kibontakozó molekuláris polgárháború
olyan társadalmat alakított ki, melyben minden egyes
metrókocsi egy kicsiny Boszniává válhat,
és amelybõl kivesztek az iniciációs rítusok,
melyek egykor a tettvágy és vérszomj kanalizálására
szolgáltak.
A modern társadalmakban nincsenek beavatási szertartások
és nem hatékonyak az erõszakot elvetõ tanítások.
Más kultuszokat ûznek, más kanalizálással
kísérleteznek. Ezek fõként az elektronikus
médiumokban jelennek meg, melyeknek köszönhetõen
például az Egyesült Államokban egy átlaggyermek
18 éves koráig 18 ezer gyilkosságnak lesz a tévén
keresztül szemtanúja. Mindennek mimetikus hatását
egy "szemtanú", Sigourney Weaver színésznõ
így foglalta össze: ...érdemes lenne elgondolkodni
azon, hogy egy gyilkos indíttatásában mekkora szerepet
játszik a környezet és a média. Egy olyan végsõkig
elfojtott és frusztrált társadalomban, mint az amerikai,
nagyon sok múlhat a televízión. ... arról
gyõzzük meg a nézõt, hogy amit lát, az
igenis lehetséges, tehát elkövethetõ.
...milyen szent játékokat kell még kitalálnunk?
- kérdezi Nietzsche a Gott ist tot címet viselõ,
elhíresült töredékében. Úgy vélem
ezt a kérdést ma már egészen más álláspontról,
és az elõbbitõl élesen eltérõ
okokból lehet, sõt talán kell is fölvetni. Amire
a performance rövid történetében nem egy figyelemreméltó
válasz kínálkozik.
|