Nemzetközi konferencia a médiaművészet létrehozásának, bemutatásának és megőrzésének kérdéseiről
Dortmund [D], 2003. június 19-22.
2. A konferencia
A konferencia elsődleges feladata az, hogy találkozási helyet biztosítson a számtalan nemzetközi kezdeményezés, a különféle FOglalkozású, eltérő
érdeklődésű és képzettségű emberek számára, akik a médiaművészet gyártásának, bemutatásának és megőrzésének összetett problémája vizsgálatának
szentelték magukat. A konferencia ugyanakkor arra törekszik, hogy létrehozzon egy fórumot az egyes műalkotásokról és/vagy kérdésekről FOlytatott
intenzív vita érdekében. A hosszútáv]együttműködés kezdeményezésének szándéka túlmutat a négy napos konferencia keretein. A kutatási projekt és a
konferencia egyaránt támogatják a „open source” filozófiája szellemében FOlytatott nyílt inFOrmációcserét. Az elmúlt tíz évben szabványok születtek a
videokazetták megőrzésére. Ezzel ellentétben az összetett videó/multimédia installációk kiállításának, rekonstrukciójának és dokumentációjának
kutatása még –legalábbis Európában – meglehetősen kezdetleges. Nem is beszélve a szoftver- és net alapú művészetről, melyeket eddig nemigen
tekintettek a kulturális örökség részének. Mindezekből kiindulva a konferencia különös figyelmet szentel az installációk, a szoftver- és net alapú
művészet kérdéseinek.
A konferencia egyrészt megvitatja a megőrzés (tárolás, migráció, emuláció, újraértelmezés) technológiai és metodológiai aspektusait csakúgy, mint a
médiaművészet dokumentálásával szemben támasztott igényeket: adatbank koncepciókat (például a Variable Media Art Initiative adatbankja), nyitott és
standard dokumentációs módszereket. Felvetődik a kérdés, hogy elvárható-e a művészektől, hogy az alkotói FOlyamat során gondoljanak műveik hosszú
távú megőrzésére, vagy egy komplex dokumentáció összeállítására. Végiggondolandó, hogy melyek azok a „low-budget” megoldások melyek az alacsony
költségvetéssel rendelkező intézmények számára is lehetővé tennék a médiaművészet bemutatását, dokumentálását és megőrzését. A konferencia
keretében rendezendő beszélgetések nem hagyják figyelmen kívül a médiaművészet művészetelméleti reflexióit, például nehezen definiálható
„anyagiságát”, instabil természetét, csakúgy, mint sok médiamű különleges térbeli és kontextuális adottságait. Ebben az esetben a megőrzés vagy a
rekonstrukció (például komplex videoinstallációké) ideája – vagy inkább ideológiája – már kezdetben elveszítette hivatkozási alapját az „eredetiségre”
vagy „autenticitásra”.
És milyen szerepet játszanak az alkotás és a médiaművészeti percepció sajátos módjai/helyzetei, valamint társadalmi („interaktív”) természete? A
konferencia egyik témája lesz több más kérdés között, hogy miként gyűjthető, állítható ki és őrizhető meg a net- és szoftver alapú művészet.
Az előadásokhoz kapcsolódó workshopok is részét képzik a konferenciának, amelyeken még mélyrehatóbban vitatható meg az előadások tartalma, illetve
általuk további projektek kerülnek bemutatásra. Média- és művészettörténészek, művészek, kurátorok és restaurátorok is szóhoz jutnak a konferencián
csakúgy, mint inFOrmatikusok, a művészek műszaki aszisztensei vagy az inFOrmatikai és telekommunikációs ipar képviselői.
A konferencia tartalmaz még különféle „kitérőket“. A dokumentáció és rekonstrukció kérdései is vizsgálat tárgyává lesznek Anna Oppermann
installációinak példáján keresztül. Az 1993-ban elhunyt művész összetett papír alapú „kompozíciókat“ hozott lére, amelyek bár nem sorolhatók a
klasszikus értelemben vett médiaművészet körébe, az „autenticitás“ és a „rekonstrukció“ szempontjai szerint mégis hasonló kérdéseket vetnek fel. A
számítógépes játék-kultúra vagy az elektronikus zene példái is megvitatásra kerülnek a prezentáció és a megőrzés kérdései szempontjából.
A kongresszussal párhuzamosan kerül megrendezésre Antonio Muntadas „On Translation: Das Museum” című kiállítása a dortmundi Museum am Ostwall-
ban. A kiállítás a konferencia részeként lesz látogatható annak érdekében, hogy egyebek közt rámutasson a médiaművészet múzeumi prezentációjának
(mint az interpretáció egy fajtájának) sajátos nehézségeire, különös tekintettel az olyan művekre, amelyeket a videokonferenciákhoz és az internet-
projektekhez hasonlóan köztérben való bemutatásra szántak.
Önálló fórumot kap annak a kérdése, hogy milyen – az intézményeket, kurátorokat, kiállítóhelyek, illetve támogatási rendszereket illető –
követelményrendszer felállítása szükséges a médiaművészet hosszú távú és különösen decentralizált infrastruktúrájának biztosításához, művek
létrehozásához, bemutatásához és konzerválásukhoz. Ezért olyan infrastruktúrákra van szükség, melyek a kis költségvetéssel rendelkező intézetek
számára is lehetővé teszik a médiaművészeti alkotások kiállítását és gyűjtését.
2.1. Prezentációk
Különféle projektek – adatbankok, dokumentáció, esettanulmányok, modellek stb. kerülnek prezentáció FOrmájában bemutatásra a konferencia ideje
alatt.
2.2. Eredmények
A konferencia végeztével megFOgalmazásra kerül egy „szándéknyilatkozat”, amely összeFOglalja a viták során felmerülő fő elméleteket és igényeket. A
kutatási projekt és a konferencia dokumentálása egy kiadvány, valamint egy adatbázis alapú weboldal FOrmájában történik. Mindkettő szükséges eszköze
a vitáknak és a projekteknek, amelyek a médiaművészet előállítása, prezentációja és konzerválása során felmerülő kérdésekkel és nehézségekkel
FOglalkoznak.
2.3 Linkek
A http://www.hartware-projekte.de (404 Object Not FOund) kiterjedt link-listát
kínál, amely FOlyamatosan bővül.
|