Hogyan keletkeznek a képek, vagy egy pillantás a Werner Nekes gyűjteményre a kortárs művészet szemszögéből
2009. június 20 - augusztus 23.
C3 Alapítvány - Műcsarnok / Kunsthalle Budapest
Irányítja, rabul ejti, elcsábítja és félrevezeti a néző tekintetét: anamorfózis, peep-show, kaleidoszkóp, perspektíva-színház, laterna magica. A kortárs művészek közül sokan dolgoznak ma azon apparátusok, optikai szerkezetek képeivel, melyekre általában mint a jelen médiumainak - film, televízió, digitális eszközök - előzményeire tekintünk. A művészek gyakran integrálják a történeti médiumokat műveikbe, együtt használva a videóval, digitális kamerával vagy kompjúterrel. Érdeklődésüket mindamellett nem valami nosztalgikus sóvárgás vezérli, hanem a mai képdömping céljára való rákérdezés, látásmódunk jelen állapotának vizsgálata és a képalkotás folyamatának vizualizációja.
A Pillanatgépek / Blickmaschinen című kiállítás mintegy 45 kortárs művész - az 1950-es évektől kezdődően készített - alkotásai segítségével tárja föl és mutatja be ezt a témát, köztük olyan alkotók, mint Dennis Adams, Olafur Eliasson, Hans-Peter Feldmann, Douglas Gordon, Rodney Graham, William Kentridge, Mischa Kuball, Pipilotti Rist, Thomas Ruff, Robert Smithson, vagy a magyarok közül Csörgő Attila, Erdély Miklós, Maurer Dóra, Szegedy-Maszák Zoltán. Műveik együtt jelennek majd meg a filmkészítő Werner Nekes nevezetes médiatörténeti gyűjteményének mintegy 200 kiválasztott tételével.
E párhuzam révén a kiállítás kivételes nézetben láttatja a technikai képtermelés eredetét, s azt is, hogyan fonódik egymásba fikció és valóság, látvány és illúzió. A Nekes Gyűjtemény kultúrtörténeti relikviái segítségével a képkészítés történeti fejlődése a vonatkozó technikai lehetőségek összefüggéséiben mutatkozik meg. A tárgyakat a kiállítás tematikus felépítéséhez kapcsolódó média-archeológiai állomásokként csoportosítva mutatjuk be, részben vitrinekben, részben a közönség számára elérhető, használható, kipróbálható módon.
Mintegy kontrasztként, a kortárs művek azon sajátos állapotok és jellegzetességek vizualizációi, melyek meghatározzák a művészi képalkotást s a képekre történő rákérdezést. Régmúlt elgondolások és masinériák újraformálása többet jelent ezek puszta felelevenítésénél: a meglepő hatások, a kísérleti szemlélet a fejlődés és megújulás lehetőségét tartalmazza. Összevetve a különböző eszközök és technikai eljárások révén készített képeket az emberi szem képfeldolgozó kapacitásával lehetővé válik annak vizsgálata is, hogyan látunk valójában: vizuális (felfogó, befogadó) és kognitív (alkotó, megismerő) módon.
További információ:
pillanatgepek.c3.hu
|