Istenkoncept, 1978 Kiállítva az I am performance-fesztiválon, Galeria Remont, Varsó
LEÍRÁS: Kiállítva egy nagy kô, két felirat kíséretében: Isten hat nap alatt teremtette a világot és a hetedik nap annak egész múltját. Ezt a négy milliárd éves követ ma reggel teremtette Isten. (A feliratok feltehetôen angol és/vagy lengyel nyelvűek voltak. Magyar és angol változatuk: E.M. kéziratos hagyatéka, 28.füzet.) Itt volt még kiállítva az Ismétléselmélet fotósorozat és (akcióként bemutatva) az Emlékezés-modell. Ez a mű E. M. Isten-konceptjei-nek egyik fontos állomása (vö.: Méretkáromlás: az Isten pici, 1973 és Apokrif elôadás: A forrásvíz régi esôvíz, 1981.). A nagy kô motívuma szerepel még a Partita c. filmben is (1974).
IRODALOM: E. M. Obuda, 1986.19. (az idézetben tévesen: hét milliárd)
Emlékezés-modell, 1978
I am
LEÍRÁS: E.M. indigópapírt csavar bele egy tekercs papírba és az egy hetes fesztivál minden napján ráirat valamit az aznap szereplô művészekkel a tekercs felszínére. Egy nap egy hengerpalástnyi felületnek felel meg, melyet a következô napon eggyel lejjebb tekercsel. Végül a teljesen letekercselt papír egyre jobban elhalványulva és egymással átrétegezve ôrzi az egyes napok - és az egész hét - sajátos dokumentumát. Az akció pontos leírása és interpretációja a művész tollából: (Itt: Memory-model, leírása külön file-ban) Az Emlékezés-modell a hozzá fűzött szöveggel együtt akár az indigórajzok legnagyobbszabású összegzésének is tekinthetô. Kiderül belôle E.M. sajátos idôfelfogásának egyik aspektusa: az indigóval másolt grafikai jelek jövô-viszonylatokat is tartalmaznak, mint ahogy a késôbbi Vonatút c. film (1981) képei sem csak dokumentálnak, hanem jósolnak is. Ami pedig a múltat illeti, ez az emlékezés-modell feltűnôen hasonlít Freudéra, a viasztömb-metaforára. (Nem valószínű, hogy E. M. ezt ismerhette - legalábbis Freud emlékezés-modellje csak a revelatív erejű, 198 -es bécsi Wunderblock-kiállításon vált nyilvánvalóvá a magyar művészek és szakemberek egy része számára.) Az indigóakcióban felismerhetôk továbbá E. M. ismétlôdésrôl vallott elvei is, illetve a törvény és a véletlen viszonyáról mondottak: a rendezetlenségbe az ismétlôdés elvét kell belevinni, hogy törvény jöhessen létre (Lásd még: Erôegyensúly, 1979). Nem véletlen, hogy a performance-fesztiválon kiállít még két másik művet is, az ismétléselméleti fotósorozatot és a transzcendens idôdimenziókat nyitó Istenkoncept-et. Az idézett szövegben ars poetica erejű kijelentés olvasható E. M. holisztikus művészetszemléletérôl, valamint arról, hogy mennyire idegenkedett a látványos, heroikus típusú performance-tôl.
IRODALOM: Wilhelmshaven, 1980.; E.M. _buda, 1986.19-20.