Magyarországon egy hónapon belül megjelent az elsõ híradás Daguerre találmányának
bejelentésérõl, és egy éven belül, 1840-ben feltûntek elsõ fényképészeink. Ettõl kezdve
nagyjából ugyanaz történt, mint Franciaországban vagy Angliában: megindult a küzdelem
a fotó mûvészeti szuverénitásáért, minek következtében a képzõmûvészetnek is meg kellett
változnia. Ez a folyamat nagyrészt még föltáratlan, fõbb állomásait azonban ki tudjuk jelölni.
Kiállításunk nem nyúl vissza a magyar fotó hõskoráig, de abból a feltételezésbõl indul ki,
hogy enélkül a tulajdonképpeni témáját képezõ, a fotó és a képzõmûvészet határterületén
elhelyezkedõ avangard irányzatok sohasem jöhettek volna létre.
Célunk elsõsorban a 70-es évek új jelenségeinek regisztrálása - amikor azonban
meggyõzõdünk ezek újszerûségérõl, egyúttal észre kell vennünk azt is, hogy korábbi avangard mûvészgenerációk ugyancsak
számon tartották a fényképezõgépet eszközeik között. Legalább néhány munkájuk bemutatásával tehát a korai és a mai törekvések
folytonosságát is jelezni szeretnénk.
A "fotó/mûvészet" elméleti meghatározása különben nem könnyû feladat.
A szókapcsolás mindenek elõtt a képzõmûvészek kreatív fotóhasználatára utal, de nemcsak arra, hiszen a kiállítók
között hivatásosnak tekinthetõ fotósok is szerepelnek, másrészt a hagyományos fotómûvészet is szívesen nevezi alkotó
jellegûnek a maga tevékenységét. Az utóbbitól viszont egyértelmûen el kell határolnunk magunkat, helyesebben attól a fotómûvészettõl,
mely feladatának az "ellesett pillanat" megragadását, vagy a valóság látványának szubjektív érzéseken átszûrt visszaadását tekinti, s az
így létrehozott "szép", "érdekes" vagy "megrázó" fotóval a nézõ érzelemvilágán keresztül kíván hatni. Az új fotóhasználat elõre megkonstruált
látványt rögzít, vagy meghatározott gondolati koncepció dokumentumait mutatja fel, az emocionális hatású felületi szépséget általában kerüli.
Ilyen értelemben a fotó valóban csak "felhasználásra" kerül, több esetben pedig a mûalkotás folyamatának csak az egyik szakaszában vesz részt, és
a nézõ elé kerülõ kész mûben már nincs is jelen. A fotó médium-jellegébõl indul ki (dokumentatív-reproduktív funkció, sokszorosíthatóság stb.),
sõt gyakran csak ezt vizsgálja, optimális esetben pedig ennek megváltoztatására tesz javaslatot. A fotó/mûvészet határterületének kialakulása természetesen feltételezi,
hogy a képzõmûvészet nemcsak hagyományos médiumokat, hanem elvileg minden médiumot felhasználhatónak tartson - a fotóhasználat
másrészt az ortodox fotómûvészetre nézve sem marad hatástalan.
(A nemzetközi fotókiállítások ma már általában elfogadják a mediális munkákat, mint "kísérletezõ" vagy "avangard" irányzatokat.)
Nem kis elégtétellel mondhatjuk el, hogy az utóbbi évek "Art and Photography", "Fotografia come arte",
"Medium Fotografie2, "Creative Photography" stb. címû kiállításai és antológiái, vagy a nagy nemzetközi folyóiratok
(Studio International, flash art, L’Art vivant, Kunstwerk stb.) fotó-különszámai ritkán feledkeznek meg a magyarok szerepérõl
e folyamat elindításában.
Vele szemben Kassák Lajos a
képesújságokból kivágott fotórészleteket gyakran alárendelte képarchitektúrái konstruktív rendjének.
A fotóhasználatnak ez a két alaptípusa még ma is megfigyelhetõ: az elsõnél a mûvész szituációt
teremt, melybõl számára is ismeretlen új eredmény születhet - a másodiknál elõre tudja a végeredményt,
s ahhoz keres adekvát (fotó) nyersanyagot.
Moholy-Nagy fotógramjainak
legkövetkezetesebb folytatója Kepes György,
aki a Massachusetts Institute of Technology élén késõbb a legkülönfélébb energiaforrások fény-effektusait rögzíti fotópapírra
- valamint Gyarmathy Tihamér, aki a 60-as évek elsõ felében
Budapesten saját geometrikus absztrakt festészetének,
térproblémáinak fotogénikus megfelelõit kísérletezte ki.
Ha mindenáron Moholy-Nagyból akarnánk levezetni a késõbbi fejlõdést,
az õ 20-as évek 2. felében készült "fotóplasztikáihoz" kapcsolhatnánk a 30-as
évek fotómontázsait. Ez a korszak sem jellemezhetõ
azonban a linearitás jegyében, másrészt sok vonatkozása még tisztázásra vár.
1. a megkonstruált - tárgyilagos és a szociofotóhoz közelálló, ill. az elvont, konstruktivista
kompozíciókkal rokon - csendélet, melynek optikai-experimentális vonásai a reklám felé is utat nyitottak (pl. Pécsi József munkásságában).
Témánk szempontjából különben ez az a határeset, amit már csak egy lépés választ el a hagyományos beállított csendélettõl,
2. a ragasztott fotómontázs - mely Lengyelnél és a Munka-csoportnál egyértelmûen baloldali politikai célzatú, komponálásmódjában
a konstruktivista tipográfia elveit érvényesíti, ezt gyakran több negatív egyidejû használatával ill. többszörös expozícióval kombinálja.
Természetesen a fotógram mûfaja sem merül feledésbe.
1945 után - mint a világháború sújtotta országokban általában - a fotó viszonylag
háttérbe szorul a progresszív mûvészek munkásságában.
(Meg kell azonban említeni a Galéria a 4 Világtájhoz 1947-ben rendezett kiállítását Új Világkép címmel, ahol Kállai Ernõ az akkori absztrakt
mûvészeti tendenciák aktulitását mikro- és makrofotók, fotógramok stb. párhuzamos bemutatásával bizonyította.)
Ezzel 1956 táján a képzõmûvészeti fotóhasználat egy korszaka lényegében lezárult - nem (vagy csak nehezen)
folytatható örökségként hagyva a következõ nemzedéknek a fotógramot, a fotómontázst, a többszörös expozíciót
és a nagyítógép alatti manipuláció más lehetõségeit.
Tény az, hogy a kiállításunkon megfigyelhetõ "új"
tendenciák jelen voltak már Magyarországon a 60-as és 70-es évek fordulóján, de reprezentatív, átfogó bemutatásukra
sem akkor, sem néhány évvel késõbb - amikor a Fotómûvészet c.
folyóirat 72/3. számában jelentkezésükre felhívtam a figyelmet - nem lett volna még érett mûvészeti közéletünk.
Így, ami a hatvani tárlat második részét illeti, újdonságok felmutatása mellett
bizonyos retrospektív jelleget is vállalnunk kellett. Ami ebben a naprakész,
a 70-es évek közepének állapotát dokumentáló anyagban tükrözõdik,
szükségszerû továbbfejlesztése, és egyéni kiaknázása azoknak
a gyökeresen új elveknek, melyek jelentkezését legelõrelátóbb
mûvészeink a 60-as évek végén már érzékelték, alkalmazták.
Napirendre kerültek a következõ kérdések: a valóság
és a mûvészi valóság viszonya, a mûvészet határainak
kijelölése ill. kitágítása, a mûvészet ismeretelméleti és
társadalmi funkciójának mibenléte. Milyen mértékben
azonosítható a valóság "képe" magával a valósággal?
A fotó a kérdések megfogalmazásában a képzõmûvészek kezére játszott.
(De nemcsak a fotó, hanem sok más régi vagy új eszköz is, az írástól a televízióig
- természetesen mûvészeti kontextusba kerülésével újabb problémák tömegét vonva maga után.)
Objektivitása képessé tette képzõmûvészetként felfogott akciók
hiteles dokumentálására, vagy idõbeli folyamatok megfigyelésének
demonstrálására. A képzõmûvészeti kiállításon megjelenõ
fotó rendelkezett azzal az újdonságértékkel, hogy ráirányítsa
a figyelmet a maga médium-sajátosságaira.
(Természetesen ekkor már látszólagos objektivitása külön vizsgálat tárgyát kellett, hogy képezze.)
És végül: a fotó "hétköznapisága", könnyen hozzáférhetõ volta
kedvezett annak a tendenciának is, mely céljának a mûvészet
demokratizálását tekintette.
Az utóbbi törekvéssel függ össze,
hogy azok közül, akik a fotót a legkorábban és a legmagátólértetõdõbben
használták mûvészeti célokra, ketten sohasem folytattak hagyományos
képzõmûvészeti gyakorlatot: Erdély Miklós még fényképezõgépet
is ritkán vett kézbe, noha már korai munkái is kifejezetten mediális
természetûek voltak (vakuhasználat, mely "kioltja" az emberi arcot,
vagy akció, melynek során hívódik elõ az önmagát kétségbevonó fénykép),
Szentjóby Tamás pedig ugyancsak akció-objektumként létrehozott képei
mellett elsõsorban "talált" és újrainterpretált fotókkal dolgozott.
A kiállításon szereplõ hiperrealista mûvészek már régóta túllépték a Lakner
által a 60-as évek 2. felében képviselt "heuréka"-szintet.
Nem látom különösebb értelmét az összegyûlt anyag bármiféle klasszifikálásának, hiszen annak egésze
alapvetõen egyetlen csoporthoz tartozik, melynek jellemzõje a médiumra irányulás:
ezeket a mûveket csak fotóval (vagy a fotóval szoros összefüggésben) lehetett létrehozni, illetve
ha más médium hordozná õket, egész koncepciójuk megváltozna. Még az olyan mûvészek is, akik
látszólag csak korábbi témájukat ültetik át fotóba (Bak, Csiky, Gáyor, Major, Tót, Türk),
döntõ jelentõséget tulajdonítanak a megváltozott dokumentálásmódnak.
Festõk csaptak fel fotográfusnak, megjelentek a festészet-imitálók; miközben dúltak az elméleti
viták arról, hogy mûvészet-e a fényképezés, jelentõs kísérletek folytak a pillanatfelvétel, a sztereo-
és a színes fotó terén, legjelentõsebb festõink pedig, így Munkácsy Mihály, nem átallották a
fényképezõgépet ugyanúgy szolgálatukba állítani, mint Franciaországban Delacroix.
Elsõsorban Moholy-Nagy-ról nem, aki a 20-as
évek elejétõl kezdve fotógramjaival, "fotóplasztikáival", tárgyias fotóival és elméleti írásaival egyaránt kijelölte
a fénnyel való alakítás új lehetõségeit egy általa elképzelt technicista-szocialista társadalomban. Figyelemre méltó, hogy õ,
aki a festészet, plasztika, tárgyalkotás, film stb. mûvelését egyaránt fontosnak tartotta, a fotóban nem kitüntetett, hanem
sajátos médiumot látott, s éppen ezáltal sikerült a mûvészeti ágat alapjaiban megújítania. A fényképezõgép nélkül készült
fotógramokban például - mely mûfajnak a 20-as évek elején egyik feltalálója volt Cristian Schaddal, Man Ray-jel és Lisszickijjel
együtt - absztrakt kompozíciókat teremett ugyan, de olyanokat, melyek formáit kizárólag a fény és a fényérzékeny papír
tulajdonságai határozták meg.
Csaknem szimbolikus érvényû az a gondolatmenet, amellyel Bak Imre fél évszázaddal Kassák után geometrikus struktúrákba
vagdossa a fényképeket, vagy az a gesztus, mellyel Szentjóby Tamás
- Moholy-Nagy fotógram-önarcképei nyomán - pszichedelikus
másolatot készít a xerox-gép üvegére nyomott arcáról.
Vajda Lajos tevékenysége meghatározó jelentõségû
ebben az idõszakban, de Párizsban készített fotómontázsaiban
(vagy kollázsaiban? - hiszen ragasztott újságkivágásokról van szó, s e technikák
elkülönítésében a szakirodalom távolról sem következetes) a szürrealizmus hatása éppúgy
érvényesül, mint a szovjet fotómontázsé és a filmé ("konstruktív szürrealista sematika"). Ikonográfiájában a popular
imagery és a politikai aktualitás elemei az agresszivitás és a szelídség különös emblémáiba tömörülnek.
Ha formavilágában nem is, de gondolkodásmódjában Korniss Dezsõ
állt a legközelebb Vajdához a 20-as és a 30-as évek fordulóján,
de a rokon orientációjú Trauner Sándor, Kepes György, Schubert Ernõ, ill. Bortnyik Sándor ekkori, Budapesten készült munkáihoz
hasonlóan, az övéi is többnyire elpusztultak vagy lappanganak. A fotómontázs náluk általában másodlagosan felhasznált képanyagból
- korabeli sajtókivágásokból - jött létre. Egyébként a progresszív fotósok ekkor Kassák "Munka" c. lapja köré tömörültek - társadalmi
elkötelezettségüket olyan akciók jelzik, mint a szociofotós csoport szolnoki kiállítása (1932), melyet a rendõrség betiltott.
A kiállítás egyik szervezõjének, Lengyel Lajosnak munkáiból leolvashatók a háború elõtti avangard fényképezés
legfontosabb tendenciái:
Csak az 50-es évek elején jelentkezett újra egy markáns fotó/mûvészeti törekvés, tudatosan vállalva
az akkor már halott Vajda Lajos örökségét. A fotómontázs került ismét napirendre, melynek legtisztábban
szürrealista tendenciáját - gyakran ironikus színezettel - Bálint Endre
képviselte, továbbá az akkor erõsen
groteszk-morbid, és metafizikus hajlandóságú, fiatal Ország Lili.
Vajda Júlia
lényegesen elvontabb, komor
festõi hatásokra törekedett, részben Karel Teigével is rokonítható, lebegõ drapériáival, részben
pedig földhöz tapadó, puha, nedves állati lényeket idézõ absztrakt fotómontázsaival.
Férje, Jakovits József következetesen
égszínkék alapra ragasztotta áttekinthetõ, de bizarr kivágásait,
melyek nyersanyagát fõleg giccses, vallásos nyomatok és erotikus-triviális magazinképek szolgáltatták.
Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy fontos egyéni törekvések idõrõl idõre nem jelentkeztek volna
- hiszen Gyarmathy fotógramjainak keletkezési ideje is a 60-as évek elsõ felére esik, Koncz Csaba,
Lõrinczy György és Nagy Zoltán fellépése (és különösen Koncz meghökkentõen puritán tárgyi költészete,
valamint egész fotós-magatartása) új hullám kezdetét jelentette a magyar fotómûvészeten belül,
a debreceni Mûhely ’67, amellett, hogy elsõsorban szintén a szakmai állóvíz felkavarása volt az érdeme,
Horváth István kísérleteivel ismét a fotómontázs kiaknázatlan lehetõségei felé fordult, végül
Kondor Béla lenyûgözõ
megújulása az alig egy évvel halála (1972) elõtt vásárolt kamera segítségével
Kondor a maga szempontjából alig tett mást, mint festészetének és grafikáinak világát, hajó- és repülõgépmodellekre
emlékeztetõ látomásos konstrukcióit transzponálta a fotópapírra, ösztönösen megtalált
és rafinériává fejlesztett expozíciós rendszerek segítségével.
Egyedi grafikaként elismert (ti. megismételhetetlen) papírképei azonban a mûvész társadalmi súlya révén mind a "fotómûvészet"
számára egyszer s mindenkorra "legalizálták" a fotó/mûvészet határterületét. A magyar mûvészeti élet alakulásának jellegzetes
paradoxona, hogy Kondor több tekintetben azok hatására nyúlt a fényképezõgéphez, akiket - noha az új fotó-felfogásban jóval
elõtte jártak - õ állítólag semmire sem tartott, s akik ellen nevét meg is próbálták kijátszani.
(Vagy éppen õk voltak azok, akik megfogalmazták.)
Mik voltak ezek az új elvek?
(E kérdésfeltevésbõl adódtak az ún. "identifikácós" és "tautologikus" mûvek.)
Foglalkozhat-e a mûvészet tõle "mûfajidegen" témákkal, mint pl. az idõ?
(Folyamatok ábrázolása, pillanatnyi események rögzítése.)
Beavatkozhat-e a "kép" magába a valóságba?
("Project art" mûvek, mágikus színezettel.)
Kiindulva a tömegkommunikációs eszközök vitathatatlan
társadalmi szerepébõl: felhasználhatja-e a mûvészet ezeket a médiumokat?
Ha igen: mik ezek a médiumok tulajdonképpen? Hogyan viselkedik maga a mûvészet mint médium?
Velük szemben Lakner László éppen festményeit konfrontálta a fotóval,
amennyiben a fotó társadalmi szerepét felismerve, nagyméretû realista
festményeit hangsúlyozottan két dimenzióra, szürkére redukálta, és
banális kivágásokba merevítette.
Kéri Ádám
banális tárgyainak illúzionizmusa éppen a fotó közegében kap különös funkciót:
a reprodukció oly mértékben összemossa a valóság és a mûvi leképezés határait,
hogy egy használati tárgyat is hajlamosak vagyunk Kéri objektumának tekinteni.
A kezdetben ugyancsak fénykép után festõ Méhes László
viszont újabb munkáin a fotóhatást
csaknem szobrászinak tekinthetõ mechanikus leképezéssel éri el, amit a transzparencia
elvével kombinál.
Éppen drapériáinak átlátszósága jelzi az alapvetõ nóvumot
Pauer Gyula 5-6 évvel korábban kidolgozott "pszeudó"-elvével szemben
- ennek a korszakváltást jelentõ elméletnek ugyanis szintén mechanikus
úton elért illúzionista felületek: "kvázifényképek" voltak az elsõ tárgyi bizonyítékai.
Kvázifényképek abban az értelemben, mint Man Ray szórópisztollyal készült képei (air-brush painting),
melyek közvetlenül megelõzték a rayogramokat - s e hasonlat segítségével talán lemérhetõ, hogy pl.
Legéndy Péter
mikroszkópikus felvételeket imitáló (valójában egyszerû hõhatásnak kitett) lapjainak,
vagy Erdély fixálatlan papírképeinek milyen jelentõséget tulajdonítok a fotógram-mûfaj megújításában.
Csiky
a fotót is szobornak tekinti, Gáyor "amfigrammájának" fotógramon átlátszóvá kell változnia.
Ha megfigyeljük a gyakrabban elõforduló témákat, az így kialakított csoportok is minduntalan
átfedik egymást - másrészt ezek is mind kifejezetten "mediális" problémafelvetésnek bizonyulnak.
Többen is foglalkoznak pl. a tükrözõdés jelenségével: Birkás, Hajas,
Jovánovics, Károlyi -
nem véletlenül, mert nem kerülhetjük meg a régi metafora vizisgálatát: "a mûvészet a valóság
visszatükrözése". De milyen tükörkép a fotó? - a kérdés már a médiumra vonatkozik, amitõl viszont
elválaszthatatlan objektivitásának kérdése is (Ficzek,
Hámos,
Maurer,
Vetõ).
Vagy nézzük az idõ tényezõjét, melynek "ábrázolására" a fotó különösen alkalmasnak látszik.
Vajon melyik példa informál objektívebben az idõ természetérõl: az évtizedeket átfogó
"Idõutazás",
az érzékelhetetlenül rövid, s így fantasztikus plasztikává váló lövedékbecsapódás (mindkettõ: Erdély),
a füstszerûvé bemozduló fotó (Baranyay), vagy a szabályos idõközönként rögzített, de minden
pillanatban mozdulatlan látvány (Haris)?
Az utoljára említett fotósorozat reprodukálásakor és kinagyításakor
elõtûnik egy pusztán vizuális "szuperstruktura". A nagyítás mértékével változó képi információ Attalai par excellence
"fotószerû" sorozatán azonban nem az idõ, hanem a távolság függvényévé vált.
Ha nem is látható, de belõle kikövetkeztethetõ a fotós akciója: céltudatos hátráló mozgása az egyes felvételek
között. Hajas "Próbaútjához" a kamerát szorító kétéves kisgyerek képét asszociáljuk hasonló módon.
A fényképezõgép mögött gondolkodva cselekvõ, vagy a kész képen is megjelenõ, akcióban látható mûvész
- lásd Szirányi, szájában a kioldózsinórral - bizonyság és példa azok számára, akik a fotót médiumnak,
a társadalmi cselekvés médiumának tekintik.
(Expozíció, Hatvany Lajos Múzeum, Hatvan, 1976 október 24. - 1977 január 31)
Körner Éva: A fotómontázs, mint a magyar avantgard harmadik hullámának reprezentatív mûfaja