Részletek a Gépszava 0. számából:
VAN IS NINCS IS (glossza): „A váltópénzt lehet számolni, mérni, oszlopba rakni. De abban a pillanatban, hogy kiadjuk a kezünkbôl, és egy takarékszámlára berakjuk, átváltozik elvont anyaggá. Van is, nincs is.“
HAUSZTUSZ ELV (esszé) ...még mindig gyakran hallom idehaza, hogy a technó az kemény zene. Ja, és unalmas is. Ezen vélemények terjesztôi, majd szajkózói - hogy még meggyôzôbbek legyenek - hozzáteszik azt is: a technó nem ,szól‘ semmirôl. (Az egyszerûség kedvéért a diszkókban nyomott zenéket - rave, hardcore, happy house - most kiveszem az elemzésbôl azzal a megjegyzéssel, hogy arra is érvényes, amit leírok.) B.P.M. (Beat Per Minutes): az egy percen belüli leütések számát jelenti. Magyarán a szív dobbanása, lüktetése, amit a technóban is a lábdob képvisel. Az emberi szív egy perc alatt kb. 75-öt dobban, ennek kétszerese a technó alapüteme, sebessége. E felett mennek a hardcore, rave stílusok (150-220), és ez alatt az igazi ambient, technóhouse, triphop, acid zenék (90-150). A jó party kb. 128-138 között mozog, ezzel a sebességgel mindenféle szerek nélkül végigtáncolható 5-6 óra anélkül, hogy a közönség fizikailag lepusztulna. Ezt minden jó DJ-nek tudnia kell! A rockzenére annyira jellemzô ,keménység‘ a technóban ,sebességre‘ cserélôdött tehát, mint a zenét meghatározó egyik ismérv. Ennyit a szívrôl. Az európai zenét évszázadokon keresztül a dallamosság (melódia) és a változatosság (improvizáció) befolyásolta, és ez határozta meg évtizedeken át a rockzenét is. A zene lényegére vonatkozó alapvetô felismerést, miszerint a nap 24 óráját kitevô monotónia, azaz egy motívum állandó ismételgetése (repetíció), variálgatása a természet törvényeivel azonos, századunk elején Eric Sate életmûvével bebiznyította. A polgári társadalmak kulúrmegmondó emberei -zeneesztétikai alapokon - máig bolndnak tartják ôt. A tibeti mormolósok, az arab müezzinek, az indiai ragaszitáristák, az afrikai dobosok, a baali csengettyûsök, az ázsiai sámánok, a román cigányok, magyar köcsögdudások, siratóasszonyok és lakodalmas csujjogatók nem szólnak hozzá a sajtóhadjáratok kérdéseihez, hogy mikor, melyik percben mi az unalmas és mi az érdekes, mi a zene és mi nem az, kinek mit kéne szponzorálni vagy betiltani, mi emberteleníti el a társadalmat a számítógép vagy a háborúk stb. stb. Viták nélkül is tudják, hogy a monotónia az ember lelkében gyökeredzik, segítségével transzcendes kapcsolatba lehet lépni a kozmosz isteneivel. A révület és a tánc eksztázisa - amit a monotónia idéz elô - maga a megtisztulás. Ez a technózenében sincsen másképp, sôt a második ismérvvé lényegül: a monotónia a technózene lelke. A harmadik ismérv, hogy nem ,szól‘ semmirôl. Ez - a vádként is megfogalmazott megállapítás - bárki számára azonnal elérhetôvé válik, ha meghallgatva a technózene bármelyik stílusát, rádöbben, hogy nem szövegkísérô sémazene, hanem szuverén, instrumentális muzsika, zaj, zörej, hangminták összehangolt kompozíciója az egész. Itt egy ,sztár‘ nyafogása, szenvedése kényelmes luxusfotlben valamikor kitalált - többnyire nem saját - szövegeinek az újra megismétlése csak zavaró tényezô, figyelemerterelô momentum. A TECHNÓHAUSZ ZENÉHEZ SZÜKSÉGES GÉPEKNEK - LEMEZJÁTSZÓ, SZINTETIZÁTOR, SZÁMÍTÓGÉP - VAN SAJÁT HANGJUK. Ezek irányításához nem szükséges szavakat ordítozni. Nem kell hozzá más, csak hozzáértés és szeretet. Ja, és mint minden más fontos dologhoz: intelligencia. Dr. Hausztusz
AZ KLF AKUSZTIKAI FEGYVEREI OKOZZÁK AZ ANGOL MARHAKERGESÉGET? (glossza) „Mr. KLF Jim Cuty azt nyilatkozta, hogy ôk a rendszert csak 15 és 50 Hertzen próbálták ki. »Csak egy pár mély hangot adtunk le, amiket mi a közeli rádiórelére irányítottunk. A szegény marhákat igazán sajnálom. A birkáknak nem ártott, rá se hederítettek. Nem sejthettük, hogy a marhákra ilyen hevesen hat.«“
Philipp Anz és Arnold Meyer: A TECHNÓ TÖRTÉNETE (1. rész) (tanulmány) „Luigi Russolo így ír 1913-ban »A zajok mûvészete« címû kiáltványában: »Több kielégülést találunk a villamosok, kipufogók és hangos embertömegek zajegyvelegében, mint például Beethoven Eroica-jának, vagy Pastoral-jának begyakorlásában.« A modern zeneszerzôk az iparosodott világ, és annak zajai, törvényei felé fordították figyelmüket.“ „A stúdióban mesterségesen elôállított zenei hangzás alapelemei a színuszhang (tiszta, szigorúan periódikus rezgés), a fehér zaj (statisztikailag egyformán elosztott, szigorúan aperiódikus rezgés), a kattanás és az impulzus. Szûréssel, egymásra fedéssel, sûrítéssel és rövidítéssel ezek az alapelemek egymásba olvaszthatók és torzítással, visszhangosítással, gerjesztéssel, frekvenciaátvitellel, hangtartománymodulációval, stb. elektromosan tovább megmunkálhatóakká válnak.“ „Berlinben 1967-ben a Tangerine Dream még hagyományos rockzenekarként alakult, de hamarosan elektromos zenekarrá fejlôdött át. Az akkori korhoz viszonyítva végtelen hosszúságú darabjaikban szintetizátorok által készített hangépítmények lebegtek akkori dobosuk, Klaus Schulze által lerakott ritmusszônyegek felett. A Tangerine Dream egy olyan zenét akart csinálni, amely »föloldja az agressziót, a gyûlöletet, a kételkedést a hallgatóban, és ehhelyett örömöt ad és reményt sugároz; zenét, amely visszahozza az embert az ártatlanság és a kozmikus harmónia állapotába.«“ „Ralf Hütter és Florian Schneider 1968-ban találkozott a düsseldorfi Müvészeti Akadémián. Ott alapították az Organisation nevû zenekart, amelyet az elsô »Tone Float« (Hanglebegés) címû lemez után átkereszteltek Kraftwerkre. 1970-ben rendezték be saját, késôbb Kling Klang-nak nevezett stúdiójukat, ahol elsôként a Kraftwerk címû lemezüket vették fel.“ „Produkcióinál felhasználta az elektronika vívmányait és megteremtette az ambient zene fogalmát - »hallgatható tájképek«. 1976-ban jelent meg a francia Jean-Michel Jarre »Oxygéne« címû lemeze. Maga építette otthoni stúdiójában a klasszikus harmóniákat elektromos hangzásokkal elegyítette. A bombasztikusnak tûnô eredmény mégis széles tömegeket ért el: az »Oxygéne« csak a megjelenése évében világszerte 8 millió példányban kelt el.“ „Az elektromos popzene egy további fontos bölcsôje a Mute Records, a nyolcvanas évek legsikeresebb független (independent) lemezcége, a Depeche Mode, Fad Gadget azaz Frank Tovey, a Nitzer Ebb és a Laibach otthona. Ma sikeres technóproducerek, például a Moby, vagy a Plastikman a Mute egy tánczenével foglalkozó alvállalatánál, a Nova Mute-nél jelent meg. A Mute-ot 1978-ban Daniel Miller alapította, aki a The Normal néven jelentette meg a »Warm Leatherette« címû számot, ami késôbb Grace Jones feldolgozásában vált kultikus jelentôségû sikerré.“ „A német zenei élet 1980-ban robbant, amikor a Német Új Hullám (»Neue Deutsche Welle«, vagyis az NDW) termékei elárasztottak mindent. Az NDW fontos ismertetôjele a kellemes, triviálisan egyszerû dallamok és minimális dalszerkezetek használata volt.“ „Az ipari, azaz industrial zene Belgiumban fejlôdött tovább elektromos testzenévé. (Electronic Body Music = EBM) Ezt a stílusirányzatot leginkább a brüsszeli Front 242 együttes neve fémjelzi.“ „A legtöbb mai technóproducert erôsen befolyásolta az EBM, mielôtt ezek a technó/housera áttértek volna. Így például Sven Väth a »Techno Club«-ban a nyolcvanas évek közepén EBM-et és industrial rakott fel. Ez a klub a frankfurti repülôtér alagsorában levô »Dorian Gray« nevû diszkó része volt, amit 1984 óta a frankfurti EBM atyisten, Talla 2XLC vezetett.“ „Mielôtt Juan Atkins a Modell 500-al detroiti technótörténelmet írt volna, a 3070-es álnevû Richard Davis-szal a Cybotron nevû elektroegyüttesben dolgozott. Elsô kislemezük az »Alleys of Your Mind« volt. 1984-ben a »Techno City«-vel szerepeltek az angol Streetwave cég »Electro« címû válogatássorozatának negyedik kiadványán.“ „»1977-ben a Csikágó klubbsivatagában a ,Warehouse‘ volt az egyetlen hely, ahova érdemes volt elmenni« - emlékszik vissza Frankei Knuckles. »Ez a homo-klub nem volt kicicomázva, a világítás is a lehetô legegyszerûbb volt. De a hangerôsítôberendezésük minôsége annál intenzívebb élmény volt.« A város független kis lemezboltjaiban hamarosan arról a hangzásról kezdtek beszélni, amit ott lenn a »(Ware)house-ban játszanak.« Megszületett a house zene.“ „Amíg Csikágóban a diszkó képezte a house fundamentumát, addig a velük idôben párhuzamosan dolgozó detroiti producereket a Parliamant és a Funkadelic detroiti funkja és a Kraftwerk féle fehér elektronika inspirálta leginkább. A Juan Atkins (Metroplex Records), Kevin Saunderson (KMS Records) és a Derrick May (Transmat Records) formálta háromszög megteremtett egy zenei formát, ami »az ütem mögé hatol«: Ez a futurisztikus, játékos, helyenként aritmikus, elektronikus zene határozott célja volt az új, eddig járatlan zenei utak felkutatása, feltárása. Mint ahogy a csikágói house, igy a detroiti technó fejlôdése is csak a szintetizátorok és a dobgépek árának lezuhanása által vált lehetôvé. A detroiti technó egyik úttörôje volt Juan Atkins, aki a mai napig is fárdahatatlanul munkálkodik az elektromos zene megújításán. Elektro-korszaka után a Model 500 néven vette föl 1985 áprilisában az elsô technó lemezt »No UFO« címmel.“ „A detroiti technó másik nagy innovátorától, Derrick May-tôl származik az idézet: »A techno is, sôt egész Detroit nem más, mint egy hiba. Mintha csak George Clinton és a Kraftwerk együtt beszorult volna a liftbe.«“
PROPHECY SOLO SYNTHESIZER (ismertetô) „A Mini Moog típusú monofonikus szintetizátorok pótlására és fizikai modellezéssel elôállítható fúvós, pengetôs hangszerek utánzására tervezték. Szintézise DSP alapú MOSS (Multi Oszcillátor Szintézis System).“
TRINITY MUSIC WORKSTATION DRS (ismertetô) „Érdekességek: a pitch modulációnál a bander 16 féle felosztással használható pl:folyamatos 1/8,1/4,1/2... külön felfelé hajlításkor, és külön lefelé.“
Albert Kuhn: APHEX TWIN (esszé, interjú) „Ô lenne tehát a »technó Mozartja«, mint ahogy azt a közelmúltban a Melody Maker, a legtekintélyesebb angol zenei szaklap állította? Fekete korddzseki, zöld sátorlapnadrág, vörös haj lófarokban, borotválatlan arc. Richard merev, és a lehetô legbatátságtalanabb módon magának való. Vajon mi a csodáért vett magának egy eredeti, müködôképes világháborúbeli angol tüzérségi páncélost? Azért, hogy a szomszédja kertjében parkoljon vele? »Hát csak úgy. Mindenestere fegyverbuzi nem vagyok, az biztos.« 1993 telén egy moszkvai technopartin, ami egy lepusztult tisztiklubban teljes csôdként végzôdött, rosszul lett, és kórházba került. Hazafelé az Aeroflot gépén azzal ijesztgette a másik két angol technóbanda, a Seefeel és az Ultramarine tagjait, hogy »a gép le fog zuhanni, én leszek az egyetlen túlélô, és kénytelen leszek megenni benneteket.« De amúgy a »technó Mozartja« rendes srác.“ „Eleinte tiszta kínlódás volt az egész. Felébredtem, és tudtam, hogy egy nagyon jó darabot álmodtam meg, de nem tudtam semmire pontosan visszaemlékezni. Ezen dolgoztam majd egy fél évig. Most már tíz esetbôl kilencben, amint felkelek, rögtön le tudom játszani, és fel tudom venni a megálmodott darabokat.“ „Ha ezek a magukbafordult félnótások lesznek a holnap sztárjai, na, akkor jó estét.“ „Életjelek. Aphex Twin nem telefonál. Neki telefonálnak. Mint például a St. Etienne, a Curve, a Lemonheads, Philip Glass, vagy a U2. Mindenki keresi, valamelyik darabját Aphex-szel szeretné újrakevertetni. Az Aphex Twin remixeket arról lehet megismerni, hogy nem lehet ôket megismerni. Lehámozza az idegen zenét csontig - aztán eldobja. Mégis ezt sokan érdekesebbnek tartják annál is, mintha Madonna korbácsolná ki ôket. Általában a progresszív rockbandák sejtik meg igazán, hogy a technóban ismeretlen dolgok történnek, és szívesen teleszívnák az orrukat vele. Némelyik sztárt Aphex Twin is kiszolgálta. A világhírû U2-t miért nem? »Nem mondtam nekik, hogy nem fogadom el a megbízást. Csak nem hívtam vissza ôket.« Pihentagyú álmodozó.“
Albert Kuhn: JUAN ATKINS (esszé, interjú) „A DJ-t Mojonak hívták. Electrifying Mojo egyike volt azoknak, akiet csak késô este engednek mikrofonközelbe, hogy biztos kézzel az ismeretlen újat játssza, hogy a város egy részét megfossza álmától, és hogy a zenészek egy egész generációját befolyásolja. Mojo Detroitban körülbelül az, aki John Peel 25 éve Angliában. A hetvenes évek végétôl Mojo 10 éven keresztül meghatározta Detroit ízlését. Így a Juan Atkinsét is.“ „Atkins kiragad magának egy darab olyan feltûnésmentes zenét, amelyhez lehetôleg kevés asszociáció tapad. Egy dallam, egy akkordmenet vagy egy ritmusképlet tehát, amitôl nem lehet megundorodni, mert már rögtön az elejétôl teljesen utálatosnak, banálisnak és unalmasnak tûnik. Ám ennek az unalomnak a hosszú árnyékában elszabadul az ördög.“ „Juan Atkins hangja nagyon otthonosan szól. Pedig alig van ott. Most is Londonból telefonál. Azt kérdezem: Mit jelenthet a jazz egy technó producernek? »A jazz a tanítómester.« Ez volt a 3MB, azaz a Thomas Fehlmann és Moritz von Oswald közös projektjének is a mottója.“ „A technó már magjában sem öncélú, helyesebben másképpen az. A technó többet tud. Ez a tudás a gépek ajándéka. Egy közvetett önajándék tehát. Az ember és az embercsinálta készülékek egymásratalálása az alkotói lehetôségek megduplázását, ha nem a megsokszorosodását vonta maga után.“
HARDFLOOR - KÜLÖN MENETELNEK, KÖZÖSEN MODULÁLNAK (interjú) „Az egyik gyökerei a hiphopban keresendôk, ô réges régen a hazájában és világszerte is az egyik legnagyobb tiszteletnek örvendô DJ-k egyike, és a Jackpot nevû lemezcímke büszeke tulajdonosa. A másik egy hangstúdióban végzett üzemi gyakorlat során bonyolódott bele a tánczenébe, Jens Lissattal közösen felépítette a No Respect nevû lemezcímkét, aminek aranylemezeivel már rég beboríthatta volna a stúdiója falát. Itt most Oliver Bondzióról és Ramon Zenkerrôl van szó.“ „Azóta egyetlen produkcióból sem hiányzik az elnyújtott pergôdob-break, és az ajánlatok csak úgy özönlenek. Hát most mondd meg, ki ne akarna a New Ordernek újrakeverni. El ebbôl a technó sarokból, ne örökké csak technódarabokat keverjünk már újra. Ezért készültek popzenei remixeink is. Ez kifejezetten érdekes volt, és így legalább nem sütöttük el az innovatív ötleteinket. Tömegével kaptunk ajánlatokat Marc Almondtól, meg a Jóisten tudja, kitôl. De aztán elvágtuk az egészet, mert a saját lemezünket akartuk végre befejezni. Steve Stollnak azért mégis csak megcsináltunk egy remixet, és azóta már megint érkezett egy halom ajánlat. Sokkal izgalmasabb lenne magukkal a zenészekkel stúdióba menni, és közösen új darabokat készíteni. Ez az egész remixelgetés talán nem egyéb, mint marketing fogás, hogy az emberekkel megvetessék ugyanazt még egyszer más név alatt.“
MIRKO SAUER (interjú) „Valóban szívesen jövök minden alkalommal újra el Budapestre, mert itt a sarkon olyan finom sóskafôzeléket lehet kapni. Magyarország az egyik leghihetetlenebb hely nemcsak Európában, de talán az egész világon is. A sarki cukrászdában ki van téve egy áthúzott gôzölgô kávéscsésze képe, ami azt jelenti, hogy kávé nincs. Itt az van, ami nincs. Szóval nagyon érdekes ország. A helyzet utóbbi évekbeli teljes bekeményedése ellenére kivételesen szeretereméltó emberekkel találkoztam lépten-nyomon.“ „Negatív megfigyelésem az, hogy itt mintha minden szétforgácsoltabb, elkülönültebb és elszigeteltebb lenne. Az egyes zenei stílusokat megtestesítô, képviselô csoportok, DJ-k mintha nem értenék, hogy az egész egytelen hatalmas zenei stílusfa ága-boga. Egyenesvonalúan, széles látóhatár nélkül gondolkodnak, nem elég nyitottak más irányzatok felé (pl. az általam megismert goások csak goáznak és másról hallani sem akarnak), hogy a máshol egyáltalán nem tapasztalható, de itt - nics mire - de teljesen kifejlett sztárallûrökrôl inkább ne is beszéljek. Pedig sajnos ennek sztárkodásnak a zenénk lényegéhez semmi köze.“ „Saját partikat kezdtünk szervezni mindenféle helyeken, amik éppen üresen álltak. Annak idején a volt NDK-ban akadt ilyen elég. Voltak gyártelepek, hangárak, orosz rakétakilövôbunkerek, pincék, raktárak, néhai ifjúsági klubbok, stb. A technológiai eszközökkel készített zene rohamos fejlôdésével én is egyre jobban erre az irányzatra álltam be. De még ma is játszok mindent, ami tetszik, stílushatárokat nem ismerek. Az ízlés, a megközelítés, azaz a megfelelô zenei környezetbe beágyazni tudás a döntô.“
SPEED (tanulmány) „A Szeretet 1967-es nyara után két évvel a hippik Mekkájábsnban, San Franciso Height Ashbury negyedében döglöttek a fiatalok, mint ôsszel a legyek. A gyerekek, akik bepörögtek, ráhangolódtak és kiszálltak, teljesen megváltoztak. Methedrint, amphetamint és speedet fecskendeznek, ami aztán tucatjával ölte meg ôket. Keringtek a pletykák: egy speed túladagolásban meghalt tizenhat éves fiatal boncolásakor elszörnyedtek az orvosok. A gyerek belsô szervei úgy el voltak öregedve, mintha egy nyolcvanéves öregemberé lettek volna.“ „Tavalyi angol újsághírek tudósítottak Daniel Ashton esetérôl, aki fiatalon extasy túladagolás miatt vesztette életét. A boncolás során derült ki, hogy az extasyra a srác ráfejelt még legalább 3 gramm speedet. A problémával foglalkozó orvosok nem lepôdtek meg egyáltalán, sôt annak a gyakorlati tapasztalatokon alapuló feltételezésüknek adtak hangot, miszerint az amphetaminok felismerhetlenül nagyban hozzájárultak számos olyan halálesethez, amit eddig egyedül az extasynak tulajdonítottak. Sôt, szerintük a speed a fô bûnös.“ „Jelen van már több, mint egy évszázada. Az amphetaminszulfátot mesterséges úton elôször 1887-ben állították elô, de eltartott az 1920-as évekig, amíg a Smith, Kline & French nevû vegyi cég nagymennyiségben piacra nem dobta Amerikában. Eleinte úgy tûnt, hogy az általuk Benzedrine és Dexedrine néven forgalmazott speed, az ultimatív varázsgyógyszer, ami a depressziótól a politoxikomániáig mindent gyógyít. Az orvosok úgy nekiveselkedtek a felírásának, mintha attól tartottak volna, hogy különben kimegy a divatból. A szer felkapottá is vált gyorsan a háziasszonyok, az üzletemberek és fôleg a katonák körében. Becslések szerint a második világháború alatt az csak Angliában állomásozó amerikai katonák több, mint 180 millió (!) speed tablettát nyakaltak be.“ „A speed mindenre képes volt. Ébren tartotta a teherautósofôröket, felhabosította a Small Faces énekesének a száját, amikor a bluesból átváltva gyorsítottak. Részletesen dokumentált John F. Kennedy speed szeretetének a története is. A második világháború vége felé a háziorvosa naponta több alkalommal adott methedrin injekciókat Adolf Hitlernek. A beat generáció egyik vezéralakja, Jack Kerouac legendás novelláját, az »Úton-t« is egyetlen maratoni Benzedrin ülés alatt írta.“ „Hovatartozásra, divatra és zenei stílusra való tekintet nélkül a speed mindig ott settenkedett. arra várva, hogy beránthasson az éjszaka örvényébe, hogy szétfeszítse az izmaidat, hogy kidüllessze a szemeidet, hogy fölpuffasszon, hogy otthagyja rombolásának nyomait testeden-lelkeden.“ „»Ha fecskendezed, még olcsóbb, tisztább és gyorsabb hatású. De a speedet fecskendezô páciensek a lehetô legrosszabbak. Agresszívek, verekedôsek és aljasak. És semmit, de semmit nem tudsz tenni értük.« Agresszív, verekedôs, aljas? Hé, mi lett a house zene egybetartozó családjából? Az amphetaminokon rohanó raveken kimúlt a kemény mag kézrázó, egymást ölelô kultúrája, felváltotta azt az üres tekintet, az összedôlt fogsor és az alpári viselkedés. Sajon, ez a mára is igaz.“ „»Rettenetesen szennyezett drog.« - mondja. »Már került a kezünkbe 87%-ig szennyezett speed is. Bármivel lehet hígítani. Ha valami sztrichninhez hasonló anyaggal hígítják, akkor az kimondhatatlan bélgörcsöket és alhasi fájdalmakat okoz.« Az extasyhoz hasonlóan a speedrôl sem lehet tudni egyáltalán, hogy mekkora mennyiség veszélyes. Ha a speed nem tiszta, akkor bármi is lehet benne. Ha pedig esetleg tiszta speedet szednél be, akkor pedig az már magában is éppen elég mérgezô tud lenni ahhoz, hogy komoly szívproblémákat, vérnyomásemelkedést, vagy túlhevülést okozzon. Így, vagy úgy: te vagy a vesztes.“ „Ebben a két évben 49-en haltak meg a speedtôl. Az extasy okozta évenkénti halálesetek átlagos száma ezzel szemben kilenc. Azért, mert az újságok nem írnak róla, ez nem jelenti azt, hogy ilyen nem létezik.“ „A központi idegrendszer visszafordíthatatlan károsodásait idézheti elô. Soha sem lesz jobban az illetô.“ „Kristálymetilénnek, vagy jégnek hívják. Atommeghajtású folyékony pörgetô. Szippantásról, vagy gombázásról már szó sincs, elavult módszerek. Fogj egy kulcsot, merítsd bele a végét a folyadékba, nyald le és ennyi. Legalább pár napra grimaszt csinál belôled. És mint a múltban az acid és az extasy, így ez a szer is elôbb-utóbb itt is fel fog tûnni. Dr. Shanahan már hallott róla. Fejet ráz. »Kristálymetilén? Az egy hasonló szer, csak sokkal erôsebb. nyugodtan gondolhatsz minden rosszra, amit a speedrôl elmondtunk. Nos, a kristálymetilén, más nevén jég, az ugyanez, csak a köbön.« 30 év eltelt, és mint ha semmi sem változott volna. A speed gyilkol.“
PARTY PÁRT (esszé) „Húsz évvel késôbb egy szokványos szombat délután Nyugat-Berlin legfontosabb bevásárlóutcáján, a Kurfürstendammon egy föl-alá körözô kis teherautó idegesítette a járókelôket. A teherautóra szerelt rettenetes hangszórókból hatalmas légfúrógépek, fûrészgépek és lezuhanó helikopterek fájdalmas hangözöne zúdult a sétafikálókra. A teherautó mögött mintegy 150 félmeztelen fiatal vonaglott a dübörgés monoton ritmusára. A következô években újra és újra megismétlôdött ez a furcsa fölvonulás: 1990-ben már 2000 résztvevôvel, 1991-ben 6ezer vonaglóval, 1995-ben pedig már egy félmillió örömteli táncos fölvonuló öntötte el a Berlin belvárosát. 1996-ra a 26 méter átlagszélességû Kurfürstendamm már keskeny lett. Áthelyezték a rendezvényt az Reuther tér és a Brandenburgi Kapu közötti 4,5 km-es 60 m széles néhai birodalmi fölvonulási szakaszra. Az idén ez is duguig tele lett. A hivatalos becslések szerint 1,3 millióan jöttek el.“ „Menekülésének eszköze a technó, az a zene, amit öt évvel ezelôtt szinte senki mégcsak zenének sem tartott, ma pedig elgiccsesítve, felédesítve, elferdítve áruházakban és szupermarketekben gondoskodik a megfelelô bevásárlói jókedvrôl. A raver számára a technó egy ajzószer, amely csak 100 decibeles hangnyomás és percenkénti 130-as leütési sebesség felett, lehetôleg ének nélkül kezd mûködni. Söpörjön végig a termen, mint egy induló vadászgép. Zúgjon az egész test, ne csak a fül.“
Matthias Hoffmann (Harthouse/EYE-Q): A PRODUKCIÓRÓL: „Egy jó technó számnál az a legfontosabb, hogy legyen egy jó ötleted. Ez az egyetlen jó ötlet aztán a fônök, meghatározó.“ AZ ELVRÔL ÉS GYAKORLATRÓL: „Ahhoz, hogy az ember technót tudjon csinálni, legjobb, ha minden, amit eddig tudott, elfelejt.“ A MONOTÓNIÁRÓL: „Minden technó-trance szám alapja a monotónia. Ezt az egyhangúságot kell könyörtelenül az elôtérbe állítanod." A VOKÁLHANGMINTÁKRÓL: „Egy technó-számnak nem kell üzenetet közvetítenie.“