George Legrady

1950-ben született Budapesten.
1968-1970 között bölcsészettudományokat hallgatott a montréali Loyola College-ban, 1972-1974 között a vermont-i Goddard College-ban.
1974-1976 között Masters of Fine Arts fokozatot szerzett a San Francisco Art Institute-ban.

Kutatásai és művészi munkája elején Legrady a fotográfia konceptuális aspektusait vizsgálta. Az 1980-as évek közepe óta projektjei középpontjában a digitális médiumok által felvetett kulturális és teoretikus kérdések állnak, valamint e médiumoknak az ember és a kép kapcsolatára, a képbe vetett hitre gyakorolt hatása.

A San Francisco State University Information Arts / Conceptual Design tanszékének docenseként "Innovatív Oktatásért" (Innovative Teaching Award) díjat kapott, egy olyan művészeti program keretében végzett oktatói tevékenységéért, amely a különböző kultúraelméleteket és a digitális technológia magasfokú használatát beemeli a konceptuális művészet és a kortárs művészeti gyakorlat kontextusába. 1994 őszén a budapesti Képzőművészeti Főiskola vendégtanára volt. A stuttgarti Merz Akademie tanára.

 

Válogatott egyéni kiállítások

 

1981    Floating Objects, London Regional Art Gallery, Ontario, Kanada
   Staged Photographs, Institute for Arts & Urban Resources, P.S.1, Long Island City, New York; Yajima Galerie, Montréal, Québec, Kanada
1983    Staged Photographs, San Francisco Cameraworks, USA
1984    Stock Footage, La Jolla Museum of Contemporary Arts, California; University of Arizona, Tuscon; CEPA Gallery, Buffalo, New York, USA
1986    Posing & Studies for Monuments, Los Angeles Contemporary Exhibitions, Los Angeles; Yajima Galerie, Montréal, Québec, Kanada
1987    From Noise to Signal, installáció, USC Atelier Gallery, Santa Monica, Kalifornia
   From the Yellow Pages, Galérie Chantal Boulanger, Montréal, Québec, Kanada
1991    Between East & West, YYZ Gallery, Toronto, Kanada
1992    Nothing Essential Happens in the Absence of Noise, Watertoren, Hedendaadse Kunst, Vlissingen, Hollandia
1994    [The clearing] (Gilles Peress-szel), New Langton Arts, San Francisco
1995    George Legrady: Interactive Media Art, Rovaniemi Art Museum, Rovaniemi, Finnország
1996    Open Space Gallery, Ansel Adams Center, San Francisco
1997    Canadian Museum of Contemporary Photography / National Gallery of Canada, Ottawa

 

Válogatott csoportos kiállítások és installációk

 

1989-90    The Photography of Invention (kurátor: Joshua Smith), National Museum of American Art, Smithsonian Institution, Washington DC; Museum of Contemporary Art, Chicago; Walker Art Center, Minneapolis, Minnesota, USA
1993    In/Out of the Cold, Center for the Arts, Yerba Buena Gardens, San Francisco
1993-94    The Digital Image, Equivalents II, in: Iterations (kurátor: Tim Druckrey), International Center for Photography, New York City; Montage '93, Memorial Art Gallery, Rochester, New York
1994    An Anecdoted Archive from the Cold War, Artifices 3, Salle de la Legion d'Honneur, Marie de Saint-Denis, Párizs
   An Anecdoted Archive, ISEA'94, Helsinki Museum of Contemporary Art, Helsinki
   An Anecdoted Archive, Fifteen Years of Ars Electronica, Landesmuseum, Linz, Ausztria
1994-95    An Anecdoted Archive, Les Hypermedias, Centre Georges Pompidou, Párizs
1995    Slippery Traces, Biennale d'art contemporain de Lyon, Lyon, Franciaország
   ISEA'95, Montréal, Québec, Kanada
   An Anecdoted Archive, ARC Interactive Media Festival, Los Angeles
   V2-DEAF, Rotterdam, Hollandia
   Obsessions: from Wunderkammer to Cyberspace, Fotóbiennále, Rijksmuseum Twenthe, Enschede, Hollandia
   International VideoFest (Berlin Video Festival), Berlin
   6. Fukui Nemzetközi Videóbiennále, Fukui, Japán
1995-97    Photography After Photography, Siemens Kultur Programm, München, Németország (Vándorkiállítás: Kunsthalle, Krems, Austria; Städtische Galerie Erlangen, Brandenburgische Kunstsammlungen, Cottbus, Németország; Museet for Fotokunst, Odense, Denmark; Fotomuseum, Winterthur, Switzerland; Helsinki; ICA London; Philadelphia; Adelaide)
1996    A pillangó-hatás, Műcsarnok, Budapest
   European Media Festival (EMAF), Osnabrück, Németország Everybody's
   Talking, Gemeente Museum Helmond, Hollandia
   Das digital Wort, Word up Festival, Bécs
   Can it Digit?, Postmasters Gallery, New York
1996-1998    CD-ROM: Burning the Interface, Museum of Contemporary Art, Sydney, Ausztrália
1997    Deep Storage (Siemens Kultur Program), Haus der Kunst, München, Németország; Neue National Galerie, Berlin Kunst und Austellunghalle der Bundesrepublik, Bonn

 

Interaktív művek (digitális interaktív művek 1993 óta)

 

1992-94    Equivalents II
1994    [The Clearing]
   An Anecdoted Archive from the Cold War
1996    Slippery Traces
1997    Tracing

 

Válogatott előadások

 

1989    Belief & the Image, New Genres Program, San Francisco Art Institute, San Francisco
   Digital Vision, Minneapolis College of Art & Design, Minneapolis, Minnesota (USA)
1990    NCGA Computer Graphics Association Convention, Anaheim, Kalifornia
1991    Vision dans le contexte des technologies digitales, Université de Paris I - Sorbonne, Párizs
   Culture & Narrative, Art Gallery of Ontario, Toronto, Kanada
1992    Copyright/Computers, Conference on Copyright Issues, SF Lawyers for the Arts, San Francisco
   Digital Issues Photography Program, University of Essen, Essen, Németország
   Society of Photographic Education Conference, Santa Barbara, Kalifornia
   Digital World, New Genres Graduate Program, San Francisco Art Institute
1993    Photoscape '93 konferencia, SF Cameraworks Gallery, San Francisco
   La Croyance et l'image digitale, konferencia az Ecole Nationale de Beaux Arts-ban, Párizs
   International Center of Photography, New York
1994    ISEA'94, Helsinki, Finnország
   Meta-Forum '94, Magyar Képzőművészeti Főiskola, Budapest
   NewMediaLogia, Soros Center for Contemporary Art, Moscow
   Filmtudományi program, Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), Budapest
Magyar Filmintézet, Budapest
   Les Hypermédias Colloquium, (Nam June Paik-kal and Pierre Lévy-vel közösen), Centre Georges Pompidou, Párizs
   Hochschule für Grafik und Buchkunst, Leipzig, Németország
1995    School of Visual Arts, New York
   Center for Research in Computing and the Arts, University of California, San Diego,
   La Jolla, California
   Hochschule für Medien Institut, Linz, Ausztria
   Képzőművészeti Akadémia, Skopje, Macedonia
   Soros Kortárs Művészeti Központ, Skopje, Macedonia
   Interactive Media Festival, Los Angeles
   Médiaművészeti Tanszék, University of Lappland, Rovaniemi, Finnország
   Interactive Media: A new Creative Frontier, Siggraph '95 National Conference, Los Angeles
   Two Multimedia Artists Show Their Award-Winning Work (Két multimédia művész bemutatja díjnyertes munkáját), UCLA, Department of Extended Education Lecture Program, Los Angeles
   ISEA'95, Montréal, Québec, Kanada
   SCAN-University of Groningen, Hollandia
   Soros Kortárs Művészeti Központ, Tallinn, Észtország
   Medien-Salon, AktionForum Praterinsel, München, Németország
1996    L'esthétique et la politique de l'image (A kép esztétikája és politikája), az Université de Paris I - Sorbonne & VIII - Saint-Denis szervezésében, Musée d'Arts Africains et Océaniques, Párizs
   New Media Conference, Goethe-Institut Prága, Csehország
   Centre Georges Pompidou, Párizs
1997    Akademie Schloss Solitude, Stuttgart, Németország
   ISEA'97, Chicago
   George Legrady: from Analog to Digital (George Legrady: az analógtól a digitálisig), National Gallery of Canada, Ottawa
   Bauhaus University, Weimar, Németország

 

Díjak

 

1988-89    Canada Council Arts 9sztöndíj
1990    SFSU Faculty Professional Development Award
1991    Canada Council projekt-ösztöndíj
1993    WESTAF, Regional National Endowment for the Arts Fellowship
1993-94    Canada Council, Computer-Integrated Media Award
   Prix Ars Electronica, Honorable Mention, Linz, Ausztria
   New Voices, New Vision, Competition Grand Priye Award, Voyager Co., Wired magazine, Interval Research Corporation
   National Endowment for the Arts Award, Photograpy Fellowship
1995    Artslink, NEA/Soros Alapítvány ösztöndíja
1996    Artslink, National Endowment for the Arts Award
1997    Canada Council Computer-Aided Media Award
   I-D Magazine, a legjobb CD-ROM (Artintact 3, ZKM)

 

Válogatott publikációk

 

1980    Everyday Stories
1981    Floating Objects (művészkönyv és katalógus), George Legrady és a London Regional Art Gallery, London
1984    Stock Footage, George Legrady and CEPA Gallery, Buffalo, NY, USA
1993    Who's Speaking to Whom ..., Entgrenzte Grenzen II (szerkesztő: Richard Kriesche), Kulturdata, Graz, Ausztria
1994    [the clearing], multimédia CD-ROM, base. arts, San Francisco, USA
   An Anecdoted Archive from the Cold War (multimédia CD-ROM), HyperReal Media Productions
   Interface Metaphors and the Anecdoted Archive, Revue Virtuelle 12 (előszó: Jean-Louis Boissier), Centre Georges Pompidou, Párizs
1995    Image Language and Belief in Synthesis, in: Critical Issues in Electronic Media (szerkesztő: Simon Penny), SUNY press, New York
   George Legrady: Interactive Media Art, kurátor: Erkki Huhtamo, Rovaniemi Art Museum, Rovaniemi, Finnország
1996    Artintact 3 (Slippery Traces) (CD-ROM), ZKM, Karlsruhe, Németország
1997    Mythic Narrative in Hungarian Newsreel Footage of the 1950's (An interactive work that examines the role of fantasy in newsreel footage narratives of the Stalin Era), multimédia CD-ROM, Budapest National Gallery of Canada, Canadian Museum of Contemporary Photography (egyéni kiállítás CD-ROM katalógusa)

 

Válogatott bibliográfia

 

1988    Digital Photography (kurátor: Jim Pomeroy) San Francisco Camerawork Gallery, San Francisco
1989    Fotografie, Wissenschaft und neue Technologien, Kunstmuseum, Düsseldorf, Németország
   The Photography of Invention, Museum of American Art, Smithsonian Institution, MIT Press
1993    Iterations: The Digital Image, Tim Druckrey, MIT Press, International Center of Photography, New York
1994    Artifices 3, Anne-Marie Duguet, Jean-Louis Boissier, Saint-Denis, Franciaország
   Mémoires vives, Jean-Paul Fargier, in: Le Monde, 1994. nov. 18.
1995    Tímár Katalin beszélget George Legradyval, Balkon 1/95, Budapest
   [the clearing], Mark Bartlett, in: SEE magazine, Vol 1:1, Winter 1995, the Ansel Adams Museum, San Francisco
   Photography after Photography, Siemens Kultur Programm, München, Németország
   False Endings, Anecdoted Histories, Deterritorialized Subjects and Central European Imaginaries, Irit Rogoff, in: ART & DESIGN, 1995/8, London
   Komár Erzsébet interjúja, in: Filmkultúra, 1995/8, Budapest
   The Art World and I go on Line, Robert Atkins, in: Art in America, 1995/12, New York

 

Linkek

http://www.merz-akademie.de
http://userwww.sfsu.edu/~legrady/Art/index.html

 


Vissza "A felfedezés elõtti pillanat"-hoz