OFFLINE VERZIÓ ONLINE VERZIÓ
Steina & Woody VasulkaSteina Vasulka 1940-ben született Reykjavikban, Izlandon. Eredeti neve Steinunn Briem Bjarnadottir. Hegedülni tanult és zeneelméletet hallgatott. 1959-ben elnyerte a Csehszlovák Kulturális Minisztérium ösztöndíját, és a prágai Konzervatóriumba iratkozott be. 1964-ben belépett az Izlandi Szimfonikus Zenekarba. Woody Vasulka 1937-ben született Brnóban, Csehszlovákiában. Eredeti neve Bohuslav Peter Vasulka. 1956-ban érettségizett a brnói iparmérnöki iskolában, ahol fémtechnológiát és hidraulikus mechanikát tanult. Késõbb a prágai Színmûvészeti Akadémia hallgatója volt film és televízió szakon. Tanulóéveiben számos rövidfilmet rendezett. Steina és Woody Vasulka a 60-as évek elsõ felében, Prágában ismerkedtek meg egymással, összeházasodtak, majd 1965-ben New York-ba költöztek. Ott Steina szabadúszó zenész volt, Woody pedig multiscreen filmvágóként dolgozott, miközben elektronikus hangzásokkal, stroboszkóp-fényekkel, s 1969-ben pedig már videóval kísérletezett. 1971-ben Andreas Mannikkal megalapították a ‘The Kitchen’ elnevezésû médiamûvészeti színházat. Ugyanebben az évben Steina és Woody megszervezték az elsõ videófesztivált a ‘The Kitchen’-ben, amely késõbb évente megrendezésre került, valamint David Bienstockkal együtt a Whitney Museum-ban megrendezték a "Special Videotape Show"-t. Ezekben az években Steina és Woody együttes erõvel dolgoztak a videó és a hang elektronikus természetének megismerésén, valamint színházi, tánc- és zenei dokumentumok kiadásán, különös tekintettel a New York-i underground produktumaira. 1974-ben a Vasulka házaspár Buffalóba költözött, ahol a University of New York média tanszékéhez csatlakoztak. Ettõl kezdve érdeklõdési körük kettéválik: Woody figyelme egyre inkább a Rutt/Etra Scan Processor felé fordult, míg Steina a kamerával mint autonóm képkészítési eszközzel kezdett kísérletezni, a "Machine Vision" c. sorozat elõkészítéseként. Woody 1976-ban elõször Don MacArthurral, majd Jeffrey Schierrel együttmûködve megkezdte a Digital Image Articulator építését. A munka során Woody megismerkedett a digitális képtechnika alapelveivel. 1980-tól a Vasulka házaspár Santa Fében, Új-Mexikóban él és dolgozik, ahol Steina továbbra is videókat, média-performanszokat és videóinstallációkat készít, Woody pedig folytatja a videó, háromdimenziós komputergrafika és média-konstrukciós kísérleteit. 1992-ben a Vasulka házaspár ‘Eigenwelt der Apparate-Welt: Pioneers of Electronic Art’ címmel a korai elektronikus eszközöket, berendezéseket bemutató kiállítást rendezett a linzi Ars Electronica fesztiválon. A kiállításhoz interaktív CD-ROM katalógus készült. A Vasulka házaspár vendégmûvészként hosszabb idõt töltött a National Center for Experiments in Television (NCET)-nél, a KQED-ban San Fransiscóban és a WNET/ Thirteennél New Yorkban. Egyénileg és közösen is kaptak támogatásokat a következõ szervezetektõl: New York State Council on Arts, Corporation for Public Service, National Endowment for the Arts, Corporation for Public Broadcasting, Guggenheim Foundation, New Mexico Arts Division. Mindketten megkapták az American Film Institute Maya Deren díját 1992-ben és a Siemens Médiamûvészeti díját 1995-ben. 1988-ban Steina az Amerikai-Japán Baráti Társaság ösztöndíjával Tokióban tartózkodott. 1993-ban Woody a Soros Alapítvány támogatásával elõadásokat tartott, és bemutatta munkáit Kelet-Európában. Steina tanít a bécsi Iparmûvészeti Akadémián, a frankfurti Staedeschule Új Média Intézetében és a reykjaviki Képzõ- és Iparmûvészeti fõiskolán. Az amszterdami Montevideo segítségével számos installációját bemutatták Hollandiában és más országokban. 1996-ban a holland Steim Institute for Electronic Instrumental Music mûvészeti társigazgatója és software-készítõ munkatársa volt. 1993 óta Woody Csehországban, a brnói Politechnikai Intézet mûvészeti fakultásán vendégprofesszor. 1996-ban nyolc média-installációt mutatott be a San Francisco Museum of Modern Art-ban, majd néhány hónappal késõbb Santa Fében. |
Vissza "A felfedezés elõtti pillanat"-hoz |