A Cryptogram terve elõször egy interaktív installáció formájában valósult meg
( A pillangó-hatás c. kiállításon a budapesti Mûcsarnokban, 1996-ban), de mivel
a projekt nagyon szorosan össszefügg az internetes kommunikációval, hamarosan
létrehoztam egy Cryptogram web-site-ot.
Az oldal látogatói találnak itt egy letölthetõ programot, ami üzeneteik szövegét
virtuális „szoborrá" alakítja; ezenkívül az eredeti Cryptogram installációt,
amely itt a program mûködésének illusztrációjaként szerepel és végül egy egyszerû
játékot, ami az egész projekt alapötletét segít megmagyarázni. Az Internet
természetének megfelelõen az oldalak folyamatosan épülnek: a közeljövõben a site-ok
és az interaktív installáció egyfajta „ötvözetét" szeretném létrehozni, amelyben az
installáció egy „tökéletesen felszerelt mûhely" szerepét fogja betölteni: az
érdeklõdõk itt terveim szerint a Cryptogram-módszer összes lehetõségét kipróbálhatják
és használhatják, létrehozhatják saját kulcsaikat az üzenetek kódolásához és
kommunikálhatnak más Cryptogram-használókkal.
Olyan interaktív munkát szerettem volna készíteni, ami többet nyújt
a nézõ számára egy elõre elkészített hypermédia mû puszta böngészésénél.
Hagyományos hypermédia site helyett „virtuális közösségek egyfajta kommunikációs rendszerét"
akartam létrehozni. Túl azon, hogy az eredeti mû web-verzióját mintaként bemutatom,
és azon, hogy a kódot közzéteszem,
saját Cryptogramja megalkotását megpróbálom a nézõ kreativitására bízni, más szóval
lehetõvé tenni, hogy gyakorlati célok megvalósítása közben „mûalkotást" hozzon létre.
A digitális világban meg van annak a veszélye/lehetõsége, hogy a képeket, hangokat
vagy szövegeket leíró számsorokat a gép rosszul értelmezi: így egy képet lefordíthat
hanggá, a hangot karakterek sorozatává, és szövegeket is át lehet alakítani virtuális szoborrá.
Mivel a háromszög a legegyszerûbb geometriai forma, a 3D komputer-modellek általában
kisebb vagy nagyobb háromszögekbõl állnak. Munkám azon alapul, hogy a háromszögeket
alkotó minden egyes pontot hozzárendelem a számítógépbe beírható egy-egy karakterhez.
Így a nézõ a térbe ír: minden egyes begépelt karakter meghatároz egy pontot, három
pont pedig egy háromszöget a virtuális térben.
Ahhoz, hogy a US nemzetközi karakterkészlet minden egyes karakteréhez csak egyetlen
pontot rendelhessünk hozzá, egy 3D tárgyra van szükségünk. Ez lesz a kódolás kulcsa.
Vehetünk egy szabályos, zárt geometriai testet is (pl. gömb), így azonban a kódolt
üzenet könnyebben megfejthetõ, a látvány pedig kevésbé rejtélyes, hiszen a különböz
„szöveg-szobrok" túlságosan is hasonlítanak egymáshoz. Ezért választottam egy sokkal
kifinomultabb, organikus formát az „eredeti" installációban, ami a minta a web-site
látogatói számára.
Kiindulópontul Leonardo - befejezetlen - lovasszobrának vázlatait használtam, ezek
alapján elkészítettem egy ló vázlatos modelljét. A virtuális ló felületének minden
egyes pontját hozzárendeltem egy-egy karakterhez. A nézõ-alkotó által beírt szöveg
olyan szobrot hoz létre, amit aztán a virtuális valóságban megnézhetünk: VRML browser
segítségével körüljárhatjuk (sõt, repülhetjük!), és akár be is hatolhatunk a szobor belsejébe.
Ez a „rendszer" lehetõvé teszi, hogy kódoljunk és dekódoljunk bármilyen szöveget,
ugyanis a létrejövõ szobor a szöveg titkosított változata, és a ló-modell a kulcs;
az eredeti szöveg megfejthetõ a háromszögek összekeverésébõl.
A Leonardo-lovas mint kulcs használatával a látogatók üzeneteket küldhetnek egymásnak
és megnézhetik az eddig elkészült szobor-cryptogramokat a Cryptogram-rajongók
levelezõlistához hasonló oldalán. A Cryptogram kódja letölthetõ és az ott olvasható
utasítások alapján mindenki elkészítheti saját „kulcsát" a „minta-lovas" helyett.
Ezenkívül egy játékot is találunk a web-site-on (bár inkább magyarázat, mint játék
céljából): angol és magyar mondatokat 3D tárgyakká átkódolva. A játékosok úgy
találhatják meg a megoldást, hogy a saját próbálkozásaik során létrejött szobrokat
összehasonlítják a megadott mondatokból kialakult szobrokkal.
A Cryptogram website valójában egy mindenki számára nyitott lehetõségként értelmezhetõ,
annak ellenére, hogy a Cryptogram a titkosírás mûvészi változata, hiszen pusztán
gyakorlati célokra is felhasználható. Például, saját „kulcs" használatával egy kis,
egymással interneten kapcsolatot tartó közösség tagjai elrejthetik üzeneteiket
a kívülállók elõl, és némi gyakorlás után odáig is eljuthatnak, hogy dekódolás
nélkül is képesek olvasni a szobrokat. Íly módon ez a közösség felépítheti saját
virtuális világát, paradox szituációt hozva létre: nevetesen azt, hogy ebben
a folyamatosan fejlõdõ, tipografikus kultúrában szoros kapcsolatot alakít ki
a nyelv és a jelzett (virtuális) alakzatok között, a pre-tipografikus
kommunikáció nyelveihez hasonlóan.
Vissza a Jelenkoordinátákhoz |