Az azonos méretû digitális képek ugyanannyi képpont-számjegyet tartalmaznak, így egy adott felbontáson ábrázolható véges számú kép elvileg nullától az adott képméretig egyesével számolva elõállítható, csupán az eredményül kapott számot kell "grafikonná" visszaalakítani, és megjeleníteni a digitális képfelületen. Természetesen végtelen számú felbontás, illetve képméret/arány képzelhetõ el, mégis érdemes talán a teknõsbéka nyomába eredni, ha másért nem, akkor a "kép", "látvány", "képfelület" értelmezését, illetve egymáshoz való viszonyát üldözõbe véve.
Az én értelmezésem szerint három olyan megközelítés lehetséges a kérdéshez, mely belátható, de megfelelõen elõreláthatatlan eredményekkel kecsegtet.
1.
A számként "ábrázolt"
képekkel matematikai mûveletek végezhetõk, a
kapott eredmények pedig ismét képpé alakíthatók
vagy további mûveletek alapjául szolgálhatnak.
2.
Egy adott felbontáson ábrázolható
véges számú látvány elvileg kiszámolható
megfelelõ program segítségével.
Itt a kiállításon
is látható a néhány nagyon kis méretû
képfelületen ábrázolt összes lehetõség,
melyek ugyan kétségtelenül tartalmazzák a valaha
látott és valamikor talán láthatóvá
váló összes képet, de kis méretüknek
köszönhetõen inkább absztrakciónak tûnnek
a szemlélõ számára, mintsem "igazi képnek".
Tekintve, hogy a képfelület növelésével
nagyságrendekkel nõ a variációk száma,
így nagyobb felület esetén csupán arra van "reális"
lehetõség, hogy meghatározzuk egy létezõ
(digitalizált vagy más módon elõállított)
kép "idejét", azaz, hogy mennyi idõ múlva jelenítené
meg azt a bárányok helyett képeket számláló
kibernetikus automata. Az egyes képekhez tartozó idõkülönbségeket
egy mozgókép kockáit használva igyekeztünk
meghatározni, azonban olyan nagyságrendû idõértékeket-különbségeket
kaptunk (másodpercben 23000 jegyû számokat), melyekkel
kapcsolatban még némi gondolkodási idõre van
szükségünk Achilles útvonalának megjelenítéséhez/leképezéséhez.
3.
Lehetõség van egy már
létezõ (8 bites, azaz 256 színt tartalmazó)
kép színeinek átalakításával
új látványokat létrehozni. Mivel a 256
4
= 4 294 967 496 paletta-variáció (a paletta 256 elemû,
a vörös, zöld, kék komponensek egyenként 256-félék
lehetnek) messze meghaladja az emberi színmegkülönböztetõ
képesség határait, így lehetõség
van arra, hogy egy képet átalakítva hozzuk létre
az adott felbontáson ábrázolható látványokat.
E versenyfutás pillanatképeibõl
is látható néhány példa a kiállításon,
mind nyomat, mind monitorkép formájában. A nyomatokhoz
kikívánkozik belõlem a megjegyzés, miszerint
a színspektrum más-más szeletét részben
feldolgozó additív RGB, és a festékek keverésén
alapuló szubtraktív színkeverés interferenciái
némileg megkötötték a kezemet a pillanatképek
elkészítésekor (a CMYK szubtraktív színmodell
alkalmas a spektrum legkisebb részének kezelésére).
Mindazonáltal az, hogy léteznek nyomtathatatlan (és
viszont: monitoron megjeleníthetetlen) színek, csupán
elenyészõ elõnyt biztosított számomra
a képekért folyó versenyfutásban.
Szegedy-Maszák Zoltán kiállítása
Stúdió Galéria
1998. április 7-április
30.
A sebesség mítoszának elsõ korszerû megfogalmazása vélhetõleg a Zenon nevéhez köthetõ négy aporia. Közülük is az elsõ - mely a gyorslábú és érzékeny sarkú görög hõst és a (más mítosz szerint világot hátán hordozó) teknõsbékát hozza össze a folyamatosság és a végtelen oszthatóság fogalmából konstruált stadionnyi boncasztalon - különös, utánozhatatlan karriert futott be a referenciák és hivatkozások síkján. A sok évszázados szellemi üldözés felezési ideje ugyan mind pontosabban közelíti meg az akhilleuszi erejû ideát, de a paradoxon természetébõl adódóan elérni nem, legföljebb ábrázolni képes.
A bemutatott képsorokon diszkrét síkok szekvenciája formájában érhetõ tetten a lehetséges képvilág egy-egy jól definiált szakasza. A választott keret a digitális kód egyértelmû, védhetetlenül egzakt megjelenítése, mely él a szám és a kép, valamint az említett kód egyértelmûségébõl adódó lehetõségek variábilitásával. A demonstráció logikája persze költõi, nem tudományos - erre legalábbis predesztinálja a magyar tradíció ("a líra logika..." stb.) -, míg az eredmények esztétikuma kikerülhetetlenné teszi az analitikus közelítést.
Mikor adott felbontású raszter keretén belül megmutatjuk az egyes - nagy, egész számmal is megnevezhetõ - képeket, valamint ezek variabilitását megfelelõ paletta hozzárendelésével, e képszakaszok révén az összes, a véges számú elemet tartalmazó halmazban tételezett képtény valamelyikét realizáljuk. Ha sorozatként, sorszámok ikonjaként jellemezzük ezeket, feltûnõ eleme lesz a rendszernek az idõ. Megmondható, mekkora idõtartam választ el egyes képeket egymástól, ha a realizálás folyamatát tekintjük, kizárólagosan. Ez az adat egyben meghatározott sebességû (típusú) számítógép képelérési útjához tartozó idõ, vagyis pontosan meghatározza egy háromdimenziós koordinátarendszerben az adott kép vetítési síkját. A képsík itt ideális sík, míg a tér ezen ideális síkok idõben érintkezõ sokaságaként tételezett. Akár egy igen nagy - megjelenítendõ - számot adunk meg, képét keresve, akár egy képet, melyhez számot rendelnénk, belátható, hogy az elõny a kép-teknõcnél abban áll, ahogyan kijelöli a gép-Achilles számára a kötelezõen befutandó pályát. A folyamatos mûködés versenyhelyzetébõl adódó képmennyiség konkrét, az egyes elemekhez társítható idõszakaszokat is reprezentál, mely az utolérendõ képek számának csökkenésével fordított arányban nõ. A fénysebességet közelítõ megjelenítésben így mind pontosabban mérhetõ lassulás áll be: ahogy nõ a megjelenítendõ szám -, s egyúttal csökken a meg-nem-jelenítettek száma - úgy tûnik, egyre kilátástalanabbul hosszúnak a ráfordítandó idõ (azonosnak tekintett sebesség mellett).
A verseny jelenlegi állását jól szemléltethetjük, ha a kiállítás nyitvatartási idejének fénymennyiségét viszonyítjuk e fax eltûnési sebességéhez. *
"...Konkrét példaként
egy 1000x1000 képpontot megjeleníteni képes monitort
véve, melyen képpontonként 24 bit, azaz 2
24
színárnyalat állítható be, ez azt jelenti,
hogy ekkor 16777216-nak az egymilliomodik hatványa a megjeleníthetõ
képek száma. Ilyen felbontásban ennyi tehát
az összes lehetséges látványok száma.
Ez iszonyú nagy szám, de véges érték.
Ebben benne van az összes valaha is lehetséges festészeti,
fotográfiai és számítógépgrafikai
alkotás, minden lehetséges tárgy bármilyen
megvilágításbeli képe, minden lehetséges
nyomtatott szöveg stb., az adott felbontóképességi
szinten.
A lehetséges látványok
döntõ többsége értelmetlen "zaj". Minõségileg
kevesebb látvány már részben értelmes,
de még véletlen hibával perturbált. Sok-sok
nagyságrenddel kisebb a véletlen zajszerû hibával
nem terhelt látványok száma. Ezeknek töredéke
az "esztétikus", illetve a mûalkotásnak tekinthetõ
képek száma. Nyilván a legutóbbi -- pontosan
nehezen definiálható -- képhalmaz érdekes számunkra..."
Akhilleusz tízszer gyorsabban fut,
mint a teknõsbéka, ezért tíz méter elõnyt
ad neki. Míg Akhilleusz lefutja ezt a tíz métert,
egyet halad elõre a teknõc; míg lefutja Akhilleusz
ezt a métert, egy centimétert halad elõre a teknõc;
míg lefutja Akhilleusz ezt a centimétert, egy millimétert
halad elõre a teknõc; míg lefutja a Fürgelábú
Akhilleusz ezt a millimétert, egy tizedmillimétert halad
elõre a teknõc, és így tovább a végtelenségig,
anélkül, hogy elérné a teknõcöt...
Ez a szokásos változat. Wilhelm Capelle így fordítja
le Arisztotelész eredeti szövegét: "Zénon második
érve az úgynevezett Akhilleusz-érv. Úgy hangzik,
hogy a lassabban futót sohasem éri utol a gyorsabbik, lévén,
hogy az üldözõnek meg kell tennie azt a távolságot,
amelyen az üldözött épp túljutott, s így
a lassabbik mindig bizonyos elõnnyel rendelkezik."
1
Láthatjuk, hogy a probléma azonos; mégis, örülnék,
ha tudnám, ki volt az a költõ, aki egy hõst és
egy teknõsbékát kapcsolt hozzá. E két
mágikus versenyzõnek
s az alábbi sornak
10+1+0.1+0.01+0.001+0.0001+...
köszönheti az elterjedését
a fenti érv. Szinte senki sem emlékszik
az elõzményre -- a futópályás változatra
--, jóllehet az is ugyanilyen felépítésû.
Lehetetlen a mozgás (érvel Zénon), hiszen a mozgó
tárgynak a cél eléréséhez át
kell jutnia a távolság felén, ahhoz meg a távolság
felének a felén, ahhoz pedig a távolság felének
a felének a felén,
ahhoz meg...
2
1
Die Vorsokratier
(A preszókratikus), 178. old.
2
Száz évvel késobb
egy kínai szofista, Huj-ce úgy érvelt, hogy végtelen
az a pálca, amelyet
minden nap a felével megrövidítünk.
Lásd H. A. Giles:
Chuang Tzu
(Csuang-ce), 453. old.