A sokszorosító grafikai eljárások hagyományosan kétféle mûvészi attitûddel közelíthetõk meg. Az elsõ esetben a mûvész elsõsorban a sokszorosító, reprodukáló funkciót használja ki, a másolandó mû ilyenkor „csak” eredetiségét veszíti el. Természetesen a másolattal, sokszorosítással stb. játszó posztmodern egy újfajta értelmezési keretét jelentheti az ilyen típusú mûveknek. Van azonban ezeknek az eljárásoknak egy, az eredeti grafikák történetével mérhetõ históriája is, amikor a mûvész közvetlenül a technikából, annak lehetõségeibõl indul ki, melynek során a legkülönfélébb kísérletezésekbe kezdhet. Somorjai Kiss Tibor az utóbbi módon közelít a kõrajzoláshoz.
1995–1998 között készült eredeti litográfia-sorozatainál – eredeti, mivel a mûvész közvetlenül dolgozott a kõvel – páratlan gondossággal, számos szín egymásra nyomtatásával egy imaginárius tér képzetét kelti. Ezt a mélységet a kék, zöld, vagy éppen vöröses alapba belevegyülõ, a különféle áttetszõ színek által létrejött sötétbarnás tónus hozza létre.
Az ötlet, amely az egymásra
nyomott színek hatását a végletekig kiaknázza
– az ábrázolás mindig fontos marad
a mûvész számára
– a technikai megvalósítások bravúrjait hozza
magával. A színek nem körülhatárolt foltokat
kitöltõ felületek, hanem egymásra való
megfelelõ
rétegzõdésük által rajzolják ki
a formákat. A nem
megfelelõ
színhasználat,
ennyi szín esetében a képek teljes besötétedéséhez
vezetne. A sötétbõl kibomló állandó
motívumok: különös fények; velük egynemû,
magányos, testetlen, sziluettszerû sötét alak,
ezáltal egyfajta misztikus jelentéssel telítõdnek.
A litográfiai kõ alapvetõ szemcsézettsége
apró raszterekre bontja a képet, mintha mindent egyenletes
pára lepne el.
A homály, a csak sejthetõ
részletek az interpretáció sokféleségének
engednek teret.
A sorozatok megértéséhez
a kulcsképet az
Átjáró
(1995) sorozat
egyik lapja adja. A férfi – talán maga a mûvész
– egy ajtó mögé tekint, ki a fénybe. Ez a két
világ közötti „határ-lét”, a megismerésre
irányuló magatartás, az egymást feltételezõ,
ugyanakkor ki is oltó sötétséghez és fényhez
való viszonyban realizálódik. A színrétegekbõl
kibontakozó táj értelmezhetõ egyszerre külsõ,
konkrét, ugyanakkor ki is oltó sötétséghez
és fényhez való viszonyban realizálódik.
A színrétegekbõl kibontakozó táj értelmezhetõ
egyszerre külsõ, konkrét, ugyanakkor belsõ tájnak
is a sorozatok képein. Somorjai Kiss Tibor ambivalens tájfelfogásával
azonban nem a posztmodern tájfestészetéhez kapcsolódik,
természetesen nem a formai rokonságok tekintetében,
de sokkal inkább a hazai progresszív mûvészet
sajátos, a harmincas évek végén kezdõdõ
tájfestészeti tradícióját követi.
Elidegenítõ szándék nélküli mûvészete
éppen ezért rendkívül személyes lesz.
A litográfiák formátuma egyre inkább megnyúlik,
a kezdeti bizonytalan struktúrát felváltja a szigorú,
geometrikus architektúra, amely keretéül szolgál
Az
elrohanó
(1998) lapjain állandóan jelenlévõ,
elmosódott figurának.
A rendszeresen ismétlõdõ,
korlátokkal, traverzekkel, oszlopokkal, tehát a város
jellegzetes kellékeivel szabályosan tagolt struktúra
végtelen ornamensként a kontinuitást erõsíti,
a benne áttûnõ alak a mozgás érzetét
implikálja.
A fények neoncsövekbõl,
utcai lámpákból áradó sugarai hasonlóan
ritmizálják a teret. A repetitív tagolással
a percekben mérhetõ, ezáltal konkretizálható
idõ érzékelése megszûnik, mintha egy
véget nem érõ filmvetítésen ülnénk,
ahol a
film-sorozat
kockánként pereg. A litográfiák
egyenkénti értelmezése egy másfajta olvasatot
is lehetõvé tesz a nézõ számára.
A
Rés
(1998)
lapjai külön-külön
egy kozmikus táj részleteit mutatják, az egész
értelmezésében azonban az üstökösnek
látszó fénycsóváról kiderül,
hogy egy emberi testrész röntgenszerû leképezése.
Így a felnagyított, ezáltal szinte felismerhetetlenül
elmosódott, bemozdult testrészek gesztusokká lényegülve
oldódnak fel az univerzum tágasságában. Legközelebbi
analógiaként az idõsebb festõ-barát
Baranyai András hetvenes évekbeli „testkivágat"-kõrajzait
említhetjük. A transzcendenciával, a dolgok rejtett
arcával bíbelõdõ, a nagyvárosban kiszolgáltatottan,
magányosan létezõ ezredvégi ember szimbolikus
fázisnyomatai
Somorjai Kiss Tibor litográfiái.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu