Ana Lupas székesfehérvári bemutatkozásának lehetõsége nagyon régen, 1981-ben, £ódzban, a Nemzetközi Textiltriennálé megnyitásakor merült fel, ahol vele és mûveivel néhány miniatûr kompozícióját leszámítva elõször találkoztam személyesen.
Csaknem két évtized telt el
azóta, minden megváltozott: a mûvész szélsebesen
jutott el a falra akasztható textilektõl a térbe kilépõ,
a teret átformáló és újra értelmezõ
installációkig; kompozíciói azóta tovább
járták a világot Lausanne-tól Sao~ Pauloig,
majd Bonnig; végül pedig ama mindnyájunk számára
sorsdöntõ 1989-es esztendõ után azzal az életbe
vágó kérdéssel kellett szembenéznie:
ami megtörtént, létezik-e még? Vajon ami elmúlt,
érvényes-e
a jövõben? Marad-e valami szilárd
pont ott, ahol minden állandóan, folytonosan mozgásba
lendül? Egyáltalán: hol
az a hely, ahol úgy állhatunk,
hogy egyforma távolságra legyünk múlttól
és jövõtõl, egyidejûleg bent és
kint, ahonnan nosztalgia és felejtés nélkül vehetjük
szemügyre és érthetjük meg a dolgok helyét,
sorsát és jelentését.
Tudjuk, aki a közép-európai
történelemben él, nem térhet ki ezek elõl
a kérdések elõl, és nem kerülheti meg
a választ.
Ana Lupas 1990 óta foglalkozik azokkal a vizsgálatokkal, melyek során új meg új szituációkba helyezi installációit, hogy a változó helyszín vagy olykor a változó anyag segítségével megtapasztalja realitás és képzelet egymásba oldódó határait, titokzatos kölcsönhatását és együttmûködését. Így keresi a maga sajátos válaszait, óvatosan egyensúlyozva egy rendkívül érzékeny terepen, merészen kerülve a direkt, egyirányú, egyértelmû megoldásokat.
Két nagyszabású munkájával
találkozhat most a látogató Székesfehérvárott.
Az egyik e terem középsõ terét tölti be,
és akár egy távoli, ismerõs emlékkép
szivárog át az idõ rétegein. Eredete egy 1970-ben,
a romániai Margau falu asszonyaival közösen végzett
akció, midõn a település fölötti dombon
kifeszített kötelekre fehér vásznakat teregettek:
ahogyan egy õsi tevékenység koreográfiájának
rajzolatát vetítették a zöld domboldal plasztikájára.
E koreográfia ma is itt bujkál
a leplek megcsúszott geometriájában, szabályos
öbleiben. De az anyag értelme más, jelenléte
súlyosabb, jelentése bizonytalanabb, gazdagabb és
szomorúbb, mint egykor. A fehér sarkok itt-ott haloványan
elszínezõdnek, mintha álmok, sejtések, baljóslatok
lenyomata szivárogna leheletnyi sugárban
a mozdulatlan falusi edényekbe.
Bizonyos értelemben a
Nedves installáció
címû
kompozíciót kész, lehatárolt, befejezett kompozíciónak
tekinthetjük, még ha tudjuk is, idõ és hely függvénye,
és így idõ és tér változásával
változik maga is; kiszámíthatatlan, rejtélyes
belsõ tulajdonsága, hogy soha nem ugyanaz.
A Csók Képtár emeleti termeit elfoglaló Interaktív tér egyes elemeiben az 1974-es helsinki Amos Anderson Múzeumban készült installáció emlékét õrzi. De erre az emlékre sok év távlatából, a szemlélõ által megválasztott pillanatból, mintegy kívülrõl pillantunk vissza. Mintha egy házban, pontosabban egy ház emlékében járnánk, egy minden irányba nyitott enteriõrben, mely fölött hosszú-hosszú rúd lebeg, suhan a levegõben. Alatta egy parkett szobányi négyszöge, melynek hasadékai meghitt törmeléket és ismeretlen alvilágot egyaránt sejtetnek. A szobához vezetõ út akár ha jégtáblákon ugrálva kellene elérnünk a menedéket kiszámíthatatlan és veszélyes, tükörcserepek villámai kísérik. A kompozíciót övezõ árnyék közepén, a parkett csillogó fényében mozdíthatatlan súllyal áll a kerek asztal, melynek két felét pár centiméternyi távolság, mázsás levegõréteg, áthidalhatatlan szakadék választja el. Az asztal gipsz-mása, a fekete cipõk, a szelíden fel-fellobbanó gyertyalángok otthonossá oldják ezt a szorongató álomképet. Általuk értjük meg és fogadjuk el a helyszínt, ahol minden megtörténhet, és vesszük tudomásul, hogy meg is történik majd; vagy talán már meg is történt.
Ana Lupast azonban hosszú idõ óta nem ez a véglegesnek tûnõ, megdönthetetlen kép, nem ez a félálomba illõ erõs realitás érdekli, inkább a visszaút, mely a jelenbõl a süllyedni lászó múltba vezet. Ezt az utat véletlenek, ideiglenesség és nyíltan bevallott bizonytalanság kíséri melyet egyszerûbben szabadságnak nevezhetünk, mert megszabadít bennünket gondolkodásunk és képzeletünk rutinjától, és magunkra hagyva bátorságra kényszerít.
Kirajzolódik lassan a közeg, amelyben Ana Lupas installációi és persze konkrét mûveken túl mûvészi gondolkodása és magatartása megtalálják legigazibb otthonukat. Ennek földrajzi határait Közép-Európa térképén találhatjuk meg. Szellemi határait azonban csak óvatosan, lassan, tûnõdve sejthetjük azon a végtelenül tág terepen, amely valahol Marquez regényében az õserdõ mélyén, fényben lebegõ hajója és Pilinszky János egy verssora Állt ott egy vasgolyó is között húzódik.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu