Szeretettel köszöntöm és üdvözlöm a kedves megjelenteket. Jó estét kívánok, és természetesen örülnék, ha valóban jó estéjük lenne.
Tolvaly Ernõ vagyok. Kérem, álljanak fel, és aki áll, foglaljon helyet. Csakhogy meglegyen és folyjon a dolgok közötti természetes dialektika...
Nagyon szép a kiállítás, amit egyelõre nem látnak pontosan, hiszen sötét van. De ugyanakkor szeretném, ha gondolataimat melyeket most megosztok Önökkel világosan értelmezhetnék (már majdnem azt mondtam láthatnák !).
Fotókat fogunk látni: székekrõl, fotelekrõl, olyan tárgyakról, melyeken az emberek ülni szoktak. Olyan tárgyakról, melyek a való életben az életünkben mindig ismétlõdnek, kiadva egy állandó, de észrevétlen ritmust. Mégis! Ez a ritmikus ismétlõdés sokszor érzelmi többletet hoz, vitális energiáink felfokozását. Ne menjünk bele, hiszen ennek nagyon mély antropológiai gyökerei vannak; és most nem igazán errõl van szó.
Festõiskolában vagyunk, tehát
mindannyian tudjuk:
a stúdiumok a hokedlinél
kezdõdnek és a székeknél, foteleknél
folytatódnak; de ezeken már modellek ülnek,
a legtöbb esetben aktok, akik a fenekükkel
illetik ezeket a szép és hasznos tárgyakat, és
amikor kiürül a mûterem, ezek a testnyomok mikor már
lekapcsolják a villanyt élni és mozogni kezdenek;
mintha halk, suttogó hangon életre kelnének elfelejtett,
és általunk soha nem látott történetek;
láthatatlanul suhognának a sötétben régi
mozdulatok, hogy mint a szellemek reggel, ahogyan világosodik
eltûnjön minden és köznapi, szigorú fegyelemmé
váljon mindaz, ami éjszaka hangsúlyoznám(!)
tõlünk függetlenül mozgolódott.
Ha egy székre nézünk, ezért van tehát, hogy a szénnel rajzolt hokedli-fény stúdiumok száraz jelentéskörével világlik mit világlik? szürkéllik fel bennünk, és e szürkeség mellett, mindezt fokozva, e tárgyakat és e tárgyak tudását bevonja egy különös múzeumi melankólia, talán unalom; mégis tudjuk létüket, és létrejöhet ebbõl egy ritualizált feltámadás !
Az általunk bevégzett rítus
által kiemelt és rögzített tárgyakkal:
székekkel, fotelekkel, kanapékkal való kommunikáció
rögzített síneken fut. Az
emlék
és
a
használat
a lényeg, a
jelentés
elhanyagolható.
A
ritualizálódás
késõi fázisa ez; az értékrögzítés
kudarca. Igen. Ha úgy tetszik, ez a klasszicizálódás
árnyoldala.
Klasszicizálódnak a székek, fõként egy képzõmûvészeti iskolában. Ki tudja, ki ült rajtuk, hisz tudjuk, nem csak modellek, hanem festõ és szobrász növendékek és klasszikussá vált mesterek. És tekintetünk e hiányt: az emlékek finoman fájdalmas fátylát, mint a füstöt, mint a nem is látható meleg leheletet, fellebbenti! A kihûlt szék és gondoljunk csak Gauguin székére a kihûlt pipa, a hiány jelenléte; és e jelenlét jobban demonstrálja az ott nem lévõ személy térbõl elfoglalt helyét, mozgását az idõben (a múlt idõben), mint az õt visszaidézõ tárgy térbeli megjelenését.
Ha felületesek vagyunk, minden szék a SZÉK mint Kosuth Egy és három szék -e és mindent eltûrõ, fájdalmat elviselõ személyiségek, mint Günther Uecker szöges széke; vagy az egészen régi múltból bukkan elõ, megterhelve õsi jelentésekkel és zsírral mint Beuys széke, a Fett Stuhl .
Képzõmûvészeti
iskolában vagyunk. Itt készült az üres székek
képe. Pácser Attila készített korábban
hasonló sorozatot. Barátairól portrékat. A
koncepció majdnem ugyanez volt. Most, ebben az esetben nem látunk
senkit.
A székek üresek. Valami különös
varázs és tisztelet izzítja fel aurájukat a
mûtermi csendben. Még a por sem szállhat rájuk
A hiány szinte testet ölt.
Kérem, nézzék meg a képeket!
Kérem, álljanak fel, ha ültek. Ha álltak, kérem foglaljanak helyet!
* Megnyitószöveg (felolvasta: Péter Ferenc)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: balkon@c3.hu