Dénes Iván Zoltán
könyve, az Eltorzult magyar alkat, Bibó István vitája
Németh Lászlóval és Szekfû Gyulával
– a szerzô bevallott szándéka szerint – több,
mint az alcímben szereplô három gondolkodó álláspontjának
szigorúan elméleti rekonstrukciója. Egyik szála
a magyar politikai gondolkodás három markáns irányzatának
összehasonlító elemzése, amely mikrotörténelmi
és pszichológiai megfigyelésekkel egészül
ki, miközben a vizsgált elméletek mögött nemcsak
az a kontextus rajzolódik ki, amelybe ezek beilleszkednek, és
amelyben sajátos helyiértéküket elnyerik, hanem
Bibó István, Németh László és
Szekfû Gyula gondolkodói és emberi profilja is. Ugyanakkor
Dénes Iván Zoltán nem hagy kétséget
afelôl, hogy írásával nem egyszerûen bizonyos
politikaelméleti álláspontokat akar tisztázni,
hanem bizonyos terapeutikus céljai is vannak: „A monográfiában
feldolgozott témához való személyes viszonyom
néhány vonatkozását azért teszem nyilvánvalóvá
az alábbiakban, mert a magyarországi – hisztérikus,
üldözési mániáktól meghatározott
ön- és ellenségképen alapuló – közéleti
viták, szellemi légkör és a meghatározó
magatartás- és értékelési minták
eleve besorolást és besorolódást feltételeznek,
és indoktrinációs eljárásokat váltanak
ki. Annak firtatását, hogy hová tartozik a szerzô,
milyen elkötelezettségei vannak, kiknek a táborát
erôsíti, kik ellen ír, és kik mellett foglal
állást. Minthogy a célom éppen az, hogy lehetôségeim
szerint ezt a hisztériát és a mögötte meghúzódó
paranoiát segítsem feloldani s ezáltal a közösségi
skizofréniát feldolgozni, így a diktatúrák
negatív szocializációs örökségét,
mindenekelôtt annak pusztító és önpusztító
negativizmusát felszámolni...” – írja mindjárt
a bevezetésben.
A könyv gondolati kiindulópontja
és centruma Bibó István egyik legismertebb írása,
az 1948-ban írt Eltorzult magyar alkat, zsákutcás
magyar történelem. Az ebben körvonalazott nemzetfogalom
segítségével Bibó egyrészt lezárja
a két világháború közötti terméketlen
nemzetkarakterológiai vitát – amely nem egyszerûen
terméke volt ennek a közösségi skizofréniának,
hanem tovább is gerjesztette –, másrészt egy új
típusú politikai szocializáció perspektíváira
is rámutat. Bibó Istvánt, Németh Lászlót
és Szekfû Gyulát ugyanis mindenekelôtt a nemzetfogalmuk
tartalma választja el egymástól: Szekfû felfogásában
a nemzet mindenekelôtt történeti közösség,
Németh László szerint etnikai-kulturális közösség,
ezzel szemben Bibó István politikai közösségként
határozza meg.
Dénes Iván
Zoltán koncepciójában Bibó ezen esszéje
– jóllehet az alkat-vita terminológiáját használja
– valójában a nemzeti jellegrôl folytatott két
világháború közötti vita lezárását
jelenti. A szerzô meggyôzôen érvel amellett, hogy
ez az írás hosszabb érlelôdési folyamat
terméke volt, s valójában
A magyarságtudomány
problémája és a Zsidókérdés Magyarországon
1944 után címû Bibó-írások közé
illeszthetô be. Rövid áttekintés keretében
megismerkedhet az olvasó azzal az úttal is, amelyet Bibó
az 1930-as évek közepétôl tizen-egynéhány
év alatt bejárt. Ennek a kiindulópontja a Márciusi
Front 1938-as kiáltványának Reitzer Bélával
közösen fogalmazott korábbi változata, illetve
az ugyancsak ebbôl az idôszakból származó
A zsidókérdésrôl címû elôadásvázlat.
Ezek tanúsága szerint a fiatal Bibó ekkortájt
nagyrészt még azonosult az asszimiláció kérdésének
Szabó Dezsô, illetve Németh László-féle
felfogásával. Ezzel szemben a valamikor 1938–1940 között
született A szabadságszeretô ember tízparancsolata
az egy és oszthatatlan emberi méltóság fogalmának
középpontba helyezésével már jelentôs
gondolati elmozdulást sejtet: ennek eredményei az 1945 utáni
írások. Míg Bibó 1938-ban Németh Lászlóhoz
és Szabó Dezsôhöz hasonlóan maga is úgy
vélekedett, hogy a XIX–XX. századi magyar történelemben
az asszimiláció negatív módon befolyásolta
az asszimiláló közösség fejlôdését,
ezzel szemben 1948–49-re álláspontjában gyökeres
fordulat következett be. Kiindulópontja ekkoriban már
nem az asszimiláció, hanem a magyar társadalom belsô
egyensúlytalansága, a társadalmi struktúrák
torz fejlôdése, illetve a politikai élet deformálódása:
az asszimiláció problémái ilyenformán
nem okként, hanem okozatként jelennek meg.
Bibó István
elméleti fejlôdése – a szerzô feltevése
szerint – jól leírható Németh Lászlóhoz
fûzôdô viszonyának alakulásával.
Németh László ugyanis Horváth Barna, Guglielmo
Ferrero, Hajnal István és Erdei Ferenc mellett azon gondolkodók
egyike volt, akik igen jelentôs hatássa voltak a fiatal Bibó
világképének alakulására. A két
világháború közötti középosztálybeli
fiatal magyar értelmiség számos más tagjához
hasonlóan Bibó is rendszeresen olvasta Németh László
egyszemélyes folyóiratát, az 1932–1936 között
megjelenô Tanút, jóllehet magával a szerzôvel
csak valamikor a harmincas évek végén találkozott
személyesen. Dénes Iván Zoltán szerint az ekkor
zajlott beszélgetés teszi világossá, hogy „Németh
László kelet-európai koncepciója és
Szekfû Gyulával folytatott vitája között…
mély belsô összefüggés van: a kettô
együtt éppen nem egy beszûkült magyar, hanem mind
Kelet-, mind Nyugat-Európa felé szélesen kitekintô,
a német-osztrák kapcsolatra leszûkített szekfûi
szemléletnél lényegesen tágabb perspektívát
nyit meg. Ugyanakkor ez a szemlélet mellékesen, de magától
értetôdôen igazolta azt az ösztönösen
helyes »kuruc« nézetet, mely az ország politikai
súlypontjának 400 éves Bécsbe költözését,
Buda fôváros jellegének megszûnését
nem valami természetes folyamatnak, hanem nagy nemzeti szerencsétlenség
részének tekintette. S az egész elgondolást
mélységesen aktuálissá tette az a sötét
árnyék, mely ekkor már rávetôdött
egész Európára: a mindent elnyelni készülô
hitleri birodalom árnyéka.” (176–177. o.) Ez az idézet
egyértelmûen jelzi azt is, hogy Bibó számára
a Szekfû-koncepciót valójában Németh
László közvetítette, s azt is, hogy Bibó
a Szekfûre vonatkozó Németh László-féle
negatív értékítélettel – amely elôször
1947–48 körül jelenik meg nála – lényegében
véve élete végéig azonosult.
Németh László
Szekfû értékelése azonban az évek során
maga is jelentôs módosulásokon ment keresztül:
Németh mind több fenntartással szemlélte Szekfû
történetírói munkásságát.
Úgy vélte, hogy az a „kismagyar–nagymagyar” fogalompár,
amellyel Szekfû leírja a magyar történelmet, aktuálpolitikai
célokat szolgál, s valójában a történetíró
Habsburg-szimpátiáiról árulkodik. Márpedig
Németh László – miként Szabó Dezsô
is – azon túl, hogy határozottan negatívan ítélte
meg a Habsburgok magyarországi királyságát,
1867-et, a kiegyezést végzetes dátumnak tekintette.
Szerinte a dualizmus politikai konstrukciója tragikus módon
fölgyorsította a magyar közélet fordított
kiválasztását, míg Szekfû szerint a kiegyezés
nagyon is helyes reálpolitikai cselekedet volt, amelyet azonban
a külföldrôl importált liberalizmus eszméitôl
megfertôzött magyar politikai elit nem tudott kellôképpen
kiaknázni. Németh László a nagymagyar–kismagyar
fogalompár helyébe a maga mélymagyar–hígmagyar–jöttmagyar
nem kevésbé ideologikus triászát állította.
„Szekfû önképe a »nagymagyar« politika, ellenségképe
pedig a »kismagyar« politika volt, a belsô és
külsô ellenségek ehhez kapcsolódtak” – írja
a szerzô Szekfû Gyula és Németh László
történelemfelfogásának egybevetésekor,
mely egyébként a könyv egyik legfigyelemreméltóbb
eleme, majd hozzáteszi: „Németh László ezt
az »ádáz próféta« örökséget
kapcsolta össze Szekfû hanyatlástörténeti
sémájával, és az elôbbi jegyében
módosította az utóbbit.”
Németh László
az 1930-as évek második felében tehát mind
egyértelmûbben szembefordult a Szekfû Gyula által
képviselt történelemfelfogással. Ez hosszadalmas
és nehéz folyamat volt, amelynek végeredménye
egy több forrásból táplálkozó,
ám autochton jellegû, a Kisebbségben címû
röpiratában megfogalmazott koncepció lett. Nem kétséges,
hogy a Kisebbségben igencsak problematikus írás: nem
véletlenül szokták az életmû mélypontjának
tartani, mindenekelôtt azért, mert a kiegyezés nyomán
meginduló közéleti és politikai kontraszelekció
tételét összekapcsolta a német és zsidó
asszimiláció kérdéskörével. Mint
köztudott, a rázúduló kritikák nyomán
Németh László következô írásaiban
lépésrôl lépésre visszavonta vagy legalábbis
módosította a Kisebbségben legtöbb állítását.
Dénes Iván Zoltán, miközben rámutat arra,
hogy Németh Lászlónak a zsidó asszimilációval
kapcsolatos álláspontja sértô és igazságtalan
volt – lényegében véve Bibó értékelését
követve –, leszögezi, hogy Némethet mindazonáltal
nem lehet antiszemitának tartani. Az 1943-as szárszói
konferencián tartott beszédének a zsidókérdésre
vonatkozó passzusairól pedig a következôképpen
vélekedik: „Németh László megjegyzése
arról, hogy az »önkritikátlan, bosszúszomjas«
zsidóság aránya szükségképpen meg
kellett hogy erôsödjön a zsidótörvények
hatására a »szemérmes kultúratisztelôvel«
szemben, és az a másik, miszerint »Shylocknak a szív
kell«, tapintatlan és (az utóbbi) nagyon sértô
volt. Mindkettô Németh László nemzetfelfogásának,
az egységes nemzet normatív kulturális-etnikai-erkölcsi
értelmezésének a következménye volt. Annak,
hogy az állampolgári jogegyenlôség politikai
fogalma helyett valamilyen megteremtendô nemzeti vallásféleség
programideológiája jegyében interpretálta a
magyar nemzet önazonosságát, korabeli szóhasználattal:
nemzeti jellegét, eredetiségét, alkatát.” (92.
o.)
A gyarmati kapitalizmus tétele,
amely a szárszói beszéd egyik központi motívuma,
a korszak népi mozgalmában persze egyáltalán
nem számított szokatlan véleménynek: a hasonló
Szabó Dezsô-féle gondolatmenetek mellett mindenekelôtt
Erdei Ferenc koncepciójára kell e tekintetben gondolnunk.
Ám, végül is, melyik az az elem, amely miatt Németh
László világképe olyannyira különbözik
a Szekfûétôl? – teszi fel a kérdést a
szerzô. Válasza szerint ezt mindenekelôtt a Németh
László-féle sajátos, értelmiségi
vagy harmadikutas szocializmus koncepciójában lehet megtalálni.
Ez az a pont, melynek révén Németh László
meg tudja haladni a Kisebbségben-nek sok tekintetben A harmadik
nemzedék hasonló jellegû gondolatmeneteire támaszkodó
hanyatlástörténeti sémáját, és
pontosan ez az a motívum, amely oly nagy hatást gyakorolt
Bibó Istvánra, amikor megrajzolta saját vízióját
a szocialista társadalomról: „A jelenrôl kialakított
véleménye s különösen az osztály nélküli
értelmiségi társadalomról alkotott kispolgári
szocialista víziója viszont részben vagy egészben
elszakadt ettôl a kettôs kötôdéstôl,
és lehetôvé tette, hogy a függetlenségi
hagyomány és a demokratikus társadalmi és politikai
fejlôdés elkötelezettjei kapcsolódhassanak hozzá....
Az a meggyôzôdés, miszerint a magyarság saját
feladatának megoldásával példát adhat
Európának, és annak a hite, hogy a magyar értelmiség
hivatott arra, hogy az osztálynélküli társadalom
megvalósítását kezdeményezze, a totális
diktatúra kiépülésének idején és
után illúziónak bizonyult, de olyan illúziónak,
melynek volt realitása.” (94. o.)
Az idézet utolsó
mondata egy fontos, de elsô olvasásra furcsa szóösszetételt
tartalmaz: ez pedig az illúzió realitása. Ennek alapvetô
szerepe van Dénes Iván Zoltán koncepciójában.
Ezt ugyanis szembeállítja a realitás illúziójával,
amely felfogása szerint a szekfûi életmû legfôbb
jellemzôje. Az elképzelés mögött nyilvánvaló
módon a bibói feszült lényeglátó–hamis
realista fogalmi kettôssége húzódik meg. Bibó
István vonatkoztatási rendszerében gondolkodva tehát
Németh László a rossz valóságot sok
esetben a próféta egzaltált pózában
elutasító feszült lényeglátó, míg
Szekfû Gyula ugyanezt a rossz valóságot elfogadó
és annak játékszabályai között biztonsággal
mozgó hamis realista. Bibó – és az ôt értelmezô
Dénes Iván Zoltán – nem hagy kétséget
afelôl, hogy bár a kétféle, más és
más módon, de mégiscsak eltorzult gondolkodás-
és viselkedésmód között számára
a Németh László-féle a rokonszenvesebb és
termékenyebb, mindazonáltal mindkettôt meg kell haladni.
Az Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem
pontosan ennek a meghaladási kísérletnek a dokumentuma.
Bibó rámutat arra is, hogy a zsákutcás magyar
történelem politikai elitjeinek ez a skizoid kettéválása
lényeglátókra és hamis realistákra tulajdonképpen
az európai politikai gondolkodásban eleve jelen levô
utópikus–realista kettôsségének sajátos
megjelenési formája. Végsô soron az egész
koncepció mögött Bibónak az érték
és valóság kívánatos viszonyára
vonatkozó elôfeltevése rejtôzködik. Ez,
mint a neokantiánus jogfilozófia egyik alapproblémája
már a fiatalkori, jogelmélettel foglalkozó Bibó-írásokban
megjelenik, s ezt követôen az életmû egyik fô
kérdéseként valamennyi írásában
jelen van mint kimondott vagy nem kimondott elôfeltevés.
A könyvet lezáró,
Vonzások és választások címû részben
a szerzô Bibó István Németh Lászlóhoz
és Szekfû Gyulához fûzôdô viszonyát
kronologikus módon tekinti át. Itt kiváltképpen
érezhetô, hogy a könyv koncepciója többéves,
komoly levéltári kutatás eredményeként
formálódott ki. A három gondolkodó elméleti
és személyes kapcsolata ily módon ez idáig
publikálatlan kéziratok és levelek elemzése
során tárul fel az olvasó elôtt. Különösen
figyelemreméltóak azok az elemek, amelyek Bibó István
és Németh László 1956-os írásainak
párhuzamait tárják föl. Immár konkrét
elemzések keretében ismét csak kiderül, hogy
Bibó István szocializmusképe milyen közeli rokonságot
mutat Németh Lászlóéval. Itt meg kell azonban
említeni azt is – ami persze az itt recenzált kötetnek
nem témája –, hogy a sajátos bibói szocializmuskép
középpontjában a kölcsönös szolgáltatások
társadalmának víziójával legalább
annyira magán viseli Hajnal István hatását,
mint Németh Lászlóét. Az Eltorzult magyar alkat,
zsákutcás magyar történelem kontextusának
megrajzolása során talán bôségesebben
is lehetett volna tárgyalni a két világháború
közötti alkat-vita fôbb reprezentánsainak nézeteit:
még markánsabban jelent volna meg az a különbség,
ami Bibót ezektôl a szerzôktôl elválasztja.
A bibói életmû
szóban forgó megközelítése, nevezetesen
a Németh László munkásságához
való viszony optikáján keresztül történô
értelmezése igen termékenynek bizonyult. Mindenekelôtt
Bibónak a népi mozgalomhoz való viszonyát illetôen
jutunk új szempontokhoz. A Borbándi Gyulához a hetvenes
években írott, monográfia terjedelmû levélbôl
persze egyértelmûen kiderül, hogy Bibó élete
végéig a népi mozgalomhoz tartozó szerzôként
tekintett saját magára, ennek a kapcsolódásnak
a miértje és a mikéntje azonban egyáltalában
nem evidens. Az életmû liberális értelmezôi,
miközben tényként kezelték ezt a bibói
öndefiníciót, túl sokat nem tudtak kezdeni vele.
Ez persze érthetô, ha számításba vesszük,
hogy a bibói életmû egyik fô jellemzôje
éppen a sajátos szocializmusfelfogás és kereszténységértelmezés
ötvözése a liberális tradícióval.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy Bibó esszéisztikus jellegû
írásainak alapvetôen argumentatív stílusa
oly szembeötlôen különbözik a népi mozgalom
számos képviselôjének – többek között
éppen Németh Lászlónak – prófétikus
jellegû hangvételétôl. Ezek a tényezôk
könynyen arra ösztönözhetik az olvasót, hogy
Bibónak a népi mozgalomhoz fûzôdô viszonyára
vonatkozó kijelentéseit ne vegye túl komolyan, és
csupán afféle udvariassági-szolidaritási gesztusként
kezelje. Dénes Iván Zoltán könyve fontos hozzájárulás
ahhoz, hogy úgy haladjuk meg ezt a féloldalas interpretációt,
hogy eközben nem halványítjuk el Bibónak a liberális
tradíció melletti elkötelezettségét sem.
A Németh László munkásságához
és személyiségéhez való viszony feldolgozása
tehát fontos adalék annak megértéséhez,
mire is kell gondolnunk akkor, amikor Bibó jelentôségét
abban látjuk, hogy életmûvében különbözô
elméleti-politikai álláspontokat tudott egyedülálló
módon egyesíteni.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta