1991-ben az ország
polgárainak többsége nem volt normális. Viszont
a normális kisebbség a kormány mellett állt,
mert „normális ember a szabadon választott, törvényes
kormány mellett kell, hogy álljon” – figyelmeztette polgártársait
a Magyar Nemzet május 25-i számában Makovecz Imre,
aki néhány év és az elsô szabadon választott
kormány múltán maga is asszimilálódott
a mentális többséghez. Ebben az évben mindenesetre
a liberális ellenzéknek a szocialisták nélkül
is végig erôsebb volt a támogatottsága, mint
a kormánypártoknak (az egyre kevésbé kormánypárti
kisgazdákkal együtt). Antall József 1991-re elôrevetítette
azt a lehetôséget is, hogy a kormány megbukik, és
azt is, hogy igazat mond. Egyik sem következett be.
Antall József még
a taxisblokád hatása alatt jelentette ki ’90 végén,
hogy ezentúl „mindent meg fogunk mondani, akkor is, hogyha belebukunk.
És meg fogjuk mondani…” A ’91-es évet pedig azzal kezdte,
hogy addig hagyta tagadni a minisztereit a horvát fegyverszállítások
ügyében, ameddig lehetett. Viszonylag sokáig lehetett,
mert a magyar sajtó csak a világsajtó után
két héttel érte utol a hazug kormányt – elébb
még elidôzött kissé a sánta kutyáknál.
A botrány elhalt, a felelôs elveszett.
A tél végére
az általános válság is elveszett. Volt, nincs.
Fél évvel azelôtt még volt, mert a Nemzeti Megújhodás
Programja szerint a kormány „célja olyan teljes fordulat
végrehajtása, amely megállítja a nemzet további
süllyedését az általános, minden téren
megmutatkozó válságba, és kivezeti abból
az országot”. Március 6-án viszont már nem
volt, mert Antall József egy menedzserszemináriumon megmondta
(hiszen megmondta, hogy mindent meg fognak mondani, ha belebuknak is),
hogy Magyarországon a rosszindulatú híresztelésekkel
szemben nincs általános válság. A válság
állításától a válság tagadásáig
eltelt fél évben (és tovább) zuhanvást
csökkent az ipari termelés, a GDP, ellenben nôttön-nôtt
a külkereskedelmi hiány, a költségvetési
deficit, az infláció, a bûncselekmények száma
és a munkanélküliség.
*
Kétségtelen,
hogy azokhoz az országokhoz képest, amelyekben rosszabb volt
a helyzet, Magyarországon nem volt olyan rossz a helyzet. Mi ugyanis
csak lefelé zuhantunk, a szomszédok ellenben szét.
A Magyarországgal szomszédos öt ország közül
négyben dúlt a népi demokrácia, a négy
közül három több országból állt,
s 1991–92 folyamán mind a három szét is esett. 1991
a véres szétesések (kezdetének) éve
volt. A Baltikumtól a Balkánig, az Adriától
a Kaukázusig folyt a vér. Hol több, hol kevesebb, de
nem lehetett tudni, hol lesz a kevesebbôl több, és a
többôl kevesebb. A magyar határtól néhány
lépésre magyarlakta falvak semmisültek meg. Romhalmazzá
vált Eszék és Vukovár. Egyáltalán
nem volt bizonyos, hogy sikerül elkerülni a háborút
Oroszország és Ukrajna között.
De mindez Magyarország
biztonságérzetét nem befolyásolta. A hozzánk
tévedt bomba nem zavart senkit, csak a menekültek. Nagyatádról
gyalázatos és törvénytelen akció keretében
vissza is üldözték a romákat a polgárháborúba.
(L. Kiûzetés. Beszélô, 1991. november 9.) Az
ország belbiztonságérzete ugyan folyvást csökkent,
ám a külbiztonságérzete egyre csak növekedett.
És nem is hamis tudat növelte. 1991-re lényegében
eldôlt, hol húzódik majd a szocializmus utáni
békés rend és lôporos zûrzavar határa.
Végleg lemállottak az abroncsok, amelyek egy egységben
tartottak minket a csatazajos övezettel. Megszûnt a KGST, a
Varsói Szerzôdés, a Szovjetunió, elment a Vörös
Hadsereg, az Öböl-háború címû tévéjátékból
pedig mindenki megértette, hogy a fegyverkezési versenynek
már csak egy indulója van. A nyugatias keletiek a visegrádi
találkozón magukra zárták az ajtót:
mi vagyunk Európa határa.
*
Magyarország új
helyzetét kétféleképpen lehetett értelmezni,
és a kétféle értelmezést százféleképpen
lehetett árnyalni és keverni.
Az egyik: az események
a Nyugatot és a polgári demokráciát igazolják.
Most már semmi sem gátol minket abban, és semmi nem
ment fel minket az alól, hogy annak normáihoz közeledjünk,
annak kötelezettségeit felvegyük, a politikai hatalmat
a nyugati normák szerint korlátozzuk. Ez a közeledés
a saját szabadságunkhoz való közeledés,
a közeledés mértéke a szabadságunk mértéke.
Az átmeneti állapot a nyugati normák érvényesülésének
átmeneti korlátozottságát jelenti. Az átmeneti
állapot fölszámolásának folyamata e korlátozottság
fölszámolásának folyamata.
A másik értelmezés:
a magyar szabadság mértéke a külvilág
normáitól való függetlenség mértéke.
Az átmenet idejére vállalt önkorlátozásnak,
kompromisszumoknak, paktumoknak vége. A szabadságunk annyiban
korlátozott, amennyiben a Nyugat normáit figyelembe kell
vennünk. Minél kevésbé kell, annál szabadabbak
vagyunk. Minél inkább el merünk szakadni e külsô
normáktól, annál inkább merünk szabadok
lenni. Minél távolabb vagyunk a kommunizmustól, annál
kevésbé van joga a Nyugatnak beleszólni abba, hogy
mit csinálunk, annál kevésbé van joga számon
kérni tôlünk a saját normáit. A szabadság
mértéke: a szabadon választott hatalom szabadságának
a mértéke. Aki a hatalom cselekvési szabadságát
korlátozza, a szabadságot korlátozza. A szabadság
a jók cselekvési szabadsága a rosszakkal szemben.
A jó többség hatalmat ad a jó hatalomnak a rosszak
elintézésére. A jó hatalom pedig annyira jó,
amennyire ezt megengedi magának.
E két pólus
között lehet elhelyezni az 1991 nagy vitáiban kibontakozó
álláspontokat: az igazságtételrôl, a
kárpótlásról, az egyházakról,
az iskoláról, a médiáról, a köztársasági
elnökrôl, a privatizációról, a gazdaságpolitikáról,
a Kónya-dolgozatról és a Demokratikus Chartáról,
a szocialistákról, az MDF-rôl, az SZDSZ-rôl stb.
Aki a keleti zsarnokság
után lô, leginkább a nyugati „zsarnokság” elé
akar lôni. Ezért azokra a nyugatosokra céloz legelébb,
akik akkor kezdték a lövöldözést, amikor még
vissza is lôhettek.
Az utánlövéssel
mindenesetre meg kellett várni az elvonulás utánját.
A Politikai Foglyok Országos Szövetségének vezére,
Fónay Jenô áprilisban leszögezte, hogy az utolsó
orosz katona kivonulása után a parlamentbôl kiszorított
hazafiak fognak dirigálni, egy hónap alatt megcsinálják
a rendszerváltást, és akinek ez nem tetszik, azt majd
szépen kivezetik a parlamentbôl. Mindenekelôtt a taknyos
orrú fideszeseket.
A taknyos orrú frakció
volt az egyetlen, amelynek mind a 19 jelen lévô tagja nemmel
szavazott az igazságtételi csomag középpontjában
álló Zétényi–Takács-törvényre,
nekik szólt tehát leginkább a POFOSZ levele a nemmel
szavazó képviselôkhöz, mely szerint ôk cinkosságot
vállaltak a hajdani gyilkosokkal, és ezt a szervezet nem
fogja elfelejteni. (Mint látjuk, fogta. Néhány röpke
év, és Fónay úr a taknyosorrúak karikájába
bújtatva kényes orrát, készségesen elmagyarázza
a tévében Mécs Imrének – halálraítélt
a halálraítéltnek –, hogy miért volt igazuk
a taknyosorrúaknak, amikor meg sem hívták ôket
és bajtársaikat a forradalom ünnepére.)
*
1991 elején még
mûködött a pesti gettó. A Kossuth téren mûködött,
és a szocialista frakciót tartották benne. Ez a gettó
az év folyamán valahogy megszûnt, de hogy miként,
az már a rövid távú történelmi emlékezetben
is elhomályosult. Sokan úgy emlékeznek, hogy a Demokratikus
Charta tankja döntötte le a falait, pedig azoknak a falaknak
már nem kellett tank, leomlottak maguktól, nem létezô
terminussal élve: szociostatikai okokból. Tudniillik nem
azok szenvedtek a társadalmi elszigeteltségtôl, akik
a gettóban voltak, hanem azok, akik odazárták ôket.
Havas Gábor és
Solt Ottilia a hetilapunkat búcsúztató írásukban
egy közkeletûvé vált, de kissé csalóka
utónézeti helyzetképet közvetítenek: „A
megelôzô hónapok szélsôjobbos megnyilvánulásai,
a kormánykoalíció ezzel kapcsolatos enyhén
szólva is kétértelmû magatartása és
»Horthy-nosztalgiázása« a szoclib értelmiség
nem elhanyagolható részében azt a meggyôzôdést
erôsítette, hogy itt a szélsôjobboldali veszély.
Megállításához minél szélesebb
ellenzéki összefogásra van szükség, amelyben
feltétlenül helye van a pártállami múltjától
megszabadult MSZP-nek. Ezt szolgálta a Demokratikus Charta, amely
így az MSZP morális rehabilitálásának
a terepévé vált. Ezzel a stratégiával
nem mindenki értett egyet a liberális táborban. Voltak,
akik a Tellér Gyula által felvázolt háromosztatú
politikai erôtérben gondolkodtak, mondván, hogy a piacgazdaság
kiépítésében érdekelt polgári
erôknek kell összefogniuk mind a Kádár-rendszerbôl
örökölt »megalvadt struktúrákat«
fenntartó késô kádárista politikai erôkkel,
mind a jobboldali konzervativizmussal szemben. Ez a koncepció feltételezte
a beszélô viszony fenntartását a kormánykoalíció
mérsékelt erôivel és a távolságtartást
az MSZP-vel, ahol erôs pozíciókkal rendelkeztek az
»alvadt struktúrák«. A két stratégia
képviselôi összecsaptak már a Tölgyessy Péter
elnökké választását megelôzô
vitákban is.”
(F. Havas Gábor–Solt
Ottilia: A Déri Miksa utca 10. története. in. Solt Ottilia:
Méltóságot mindenkinek. II. köt., 551–552. o.)
Ehhez képest a „megalvadt
struktúrákról” szóló Tellér-cikkben
szó sem volt az MSZP-rôl. A párt neve sem fordult elô.
Tellér két pártot nevezett meg, amely a „megalvadt
struktúrák” fenntartásáért felelôs,
az MDF-et és az SZDSZ-t. Az MDF-et, amelynek „bizonyos központosító
törekvései ezeknek a hierarchikus környezetben kialakult
elemeknek újra kínálják egy majdnem ugyanolyan
szervezetbe rendezôdés lehetôségét”, az
MDF-et, amely „elkezd különbékét kötni ezekkel
a megalvadt struktúrákkal ahelyett, hogy felbontani igyekezne
ôket”, és az SZDSZ-t, amely „békítget, olyan
jelzéseket ad, hogy istenigazából ô sem akarja
érinteni ezeket a szervezôdéseket, illetve az elitjeiket.
Mintha így akarná ezeknek az eliteknek és az MDF-nek
egyre nyilvánvalóbb szövetségét gyengíteni.
Sôt itt-ott már maga is rájuk támaszkodik.”
(Tellér Gyula: Az elit nem vész el, csak… Beszélô,
1991. február 2.) Ezek szerint az „alvadt struktúrák”
konzerválásáért elsô soron éppen
a kormányzati hatalmat meghatározó, „mérsékelt”
kormánypárti erôk felelnek, akikhez az „alvadt struktúrák”
elvérzékenyítése végett állítólag
közeledni kellene.
Neményi László
kolléga, akit nemigen lehet a balos szoclibek közé csúfolni,
már májusban megírta, hogy „a serény és
tüchtig szocialista honatyák gettóban tartása
hosszú távon már csak pszichológiailag sem
megy. Különösen, ha felmerül a gyanú, hogy ez
politikailag esetleg nem hoz sokat a konyhára. Filló Pálnak
az erzsébetvárosi idôközi választáson
aratott gyôzelme bizonyára felkeltette ezt a gyanút.
(…) Az Európa Tanács parlamenti közgyûlésének
szocialista, szociáldemokrata csoportja április 24-én
titkos szavazással úgy határozott, hogy befogadja
az MSZP-nek az Európa Tanács munkájában részt
vevô képviselôjét. Aligha kétséges,
hogy az MSZP rövidesen a Szocialista Internacionálé
tagja lesz. Ebben az esetben pedig az MSZP jelenlétével a
magyar politikai életben hosszú távon is számolni
kell.” (Neményi László: Az MSZP, avagy a szocialista
hullámvasút. Beszélô, 1991. május 18.)
Egy hónappal ezután
Vitányi Iván – Kónya és a Fidesz elôtt
négy évvel – feltalálta az (övékénél
kétségkívül polgáribb) polgári
szövetséget, az MSZP-ét és az SZDSZ-ét:
„A két párt legalapvetôbb céljai elvileg és
pragmatikusan egyaránt közösek. (…) A jelen viszonyok
közt (de talán hosszabb idôre is) a liberalizmus és
a szociáldemokrácia egymás természetes szövetségesei.
Csak együtt (és még másokkal) tudják hathatósan
képviselni a »másik« vagyis inkább az
elsô polgári-európai Magyarországot.” (Vitányi
Iván: Van-e ellenzék. Beszélô, 1991. június
15.)
Vitányi Ivánnak
Solt Ottilia is, én is markáns „szoclib” választ adtunk:
a szoclib az OK, de hol az a szoc? Solt Ottilia cikke végén
azt írja: „A premisszákat illetôen egyetértek
Vitányi Ivánnal. Csak nem látok olyan világos
konklúziót.” Az egyetértés az alternatíva
szükségességére vonatkozik, a fenntartás
az MSZP mibenlétére. „…a Magyarországon hatalomra
került koalíciónak világos alternatívája
van. Az embereket intézményes hierarchiába rendezô
jobboldalisággal szemben az alapvetô egyenjogúságot
hirdetô baloldaliság, egy hajdanvolt (s akkor sem jó)
berendezkedés restaurációjának konzervativizmusa
helyett nyugatos modernizmus…”
A kormányzó
pártkoalícióban helyet talál magának
„egy elég széles spektrumú világnézeti
és politikai ízlésvilág”, s „ha ez így
van, akkor alternatívájának is hasonlóan széles
bázist befogadó politikai erôvé kell terebélyesednie,
s ezt természetesen nem hozhatja létre egyetlen párt.
(…) Nem teremtheti meg az SZDSZ a Fidesszel kettesben sem… (…) A kormánykoalíció
bázisával vetekedô támogatást az ellenzék
csak akkor remélhet, ha a baloldal felé nyit kaput, s nem
csak az SZDSZ, hanem az ország fájdalmas hiánya, hogy
egyelôre ott, a baloldalon nincs erôs szereplô.” Az MSZP
a „politikai hatalomból kicsöppent gazdasági, kulturális
és hivatalnokelit pártja… (…) Az MSZP-t… kíséri
»objektíve létezô« múltja: a spontán
társadalmi erôk megfojtására szolgáló
felülrôl szervezettség ballasztja, a történelmi
»tragikai vétség«. Például és
legsúlyosabban az MSZOSZ-szé átlényegült
ál-szakszervezet.” (Solt Ottilia: Egy válasz Vitányi
Ivánnak. Beszélô, 1991. június 22. In Solt Ottilia:
Méltóságot mindenkinek. II. k., 95–99. o.) (Valóban
az MSZOSZ hegemóniájának megtörése, illetve
a szakszervezeti vagyon újrafelosztása volt a legsúlyosabb
és talán az utolsó lényeges kérdés,
amely az MSZP-t az összes többi parlamenti párttal szembeállította.
A parlament éppen ekkor tárgyalja „a szakszervezeti vagyon
védelmérôl” szóló törvényt,
amelyet az MSZP alkotmányellenesnek tart, az MSZOSZ pedig megpróbál
kijátszani. Ez a kijátszási kísérlet
volt az ún. Frohburg-ügy, amelyet a Beszélô robbantott
ki augusztusban.)
Az én válaszcikkem
szerint: „Az SZDSZ és az MSZP viszonyát két ténynek
kell meghatároznia. Az egyik az, hogy az MSZP és az SZDSZ
programjában számos érintkezô elem van; a másik
pedig az, hogy az MSZP nem lépett túl helyzetpárt
jellegén. Egyrészt azért nem, mert nem talált
szociáldemokrata programjához szociáldemokrata társadalmi
talapzatot, megmaradt alsópárt nélküli felsôpártnak,
másrészt nem határolta el magát attól
a társadalom tehetetlenségi erejére építô,
demokráciaellenes stratégiától, amelyet megalakulása
és ellenzékbe szorulása között követett.
Ezzel az elhatárolódással az MSZP még mindenképpen
tartozik az ellenzék többi pártjának és
önmagának.” (Révész Sándor: Felsôpárt.
Beszélô, 1991. június 29.)
Vitányi néhány
héttel késôbb a Népszabadságban megállapította,
hogy „nálunk a liberális pártok az ék szerepét
töltötték be a régi rendszer lebontásában,
ennek megfelelôen fensôbbséggel, intoleranciával
(sôt egyfajta liberális totalitariánussággal)
teltek meg”. (Vitányi Iván: Politikai szolmizáció.
Népszabadság, 1991. július 24.) Ezek szerint Vitányi
mégiscsak a totalitariánusokat tartotta természetes
szövetségeseinek – hacsak nem a vitaindítója
óta eltelt hat hétben teltünk meg…
Közvetlenül Kis
János lemondása és a Demokratikus Charta kiadása
után Havas Gábor, Solt Ottilia és Kôszeg Ferenc
közös cikkükben azt írják, hogy „mégis
nyilvánvaló, a nyitás az MSZP felé nem lehet
tartósan tabu az SZDSZ számára. Az önkormányzatok
egy részében a szövetség meg is valósult.
(…) Az SZDSZ-en belül viszont olyan vezetôkre van szükség,
akik számára az esetleges együttmûködés
nem bonyolult ideológiai és morális, hanem mindenekelôtt
gyakorlati kérdés." (F. Havas–Kôszeg–Solt: Vannak kiutak.
Beszélô, 1991. október 5.)
Amúgy az MSZP szavazótábora
a biztos pártválasztók körében egészen
’92 végéig a ’90-es választásokon elért
11 százalék körül ingadozott a hibahatáron
belül. A párt népszerûségét a Demokratikus
Charta és a „szoclib” értelmiség mozgása nem
befolyásolta. Az erôviszonyok 1993-ban borultak fel, amikor
kiderült, hogy a Fidesz helyett más pártot kell választaniuk
azoknak, akiknek elegük volt az MDF-kormányból.
Horn Gyulát és
Németh Miklóst senkinek semmiféle gettóból
nem kellett a nép szívébe átlopni, mert ôk
’90-tôl egyfolytában fenemód népszerûek
voltak még a kormánykoalíció támogatóinak
körében is. ’91-ben még az MDF-re szavazók is
rokonszenvesebbnek vélték ôket Antall Józsefnél.
(L. Magyarország Politikai Évkönyve. 1992. 645. o.)
Horn Gyula ’93-ig ügetett a népszerûségi listák
éllovasai között, csak akkor szorult kicsit hátrébb,
amikor a pártja elôretört, esélyessé vált,
és errôl a rivális pártoknak eszükbe jutott
a pufajkája.
Az MSZP szavazótáborát
nem azok növelték a többszörösére, akik
’91-92-ben a „chartás”, „szoclib” értelmiség hatása
alá kerültek, hanem azok, akik ebben az idôszakban éppenséggel
a Chartától mint mozgalomtól magát distanciáló
Fideszhez csatlakoztak. Ebbôl is látszik, hogy a Fidesz antichartás
politikája nem antimaszopos immunanyagot, hanem maszopos szavazót
termelt.
A Demokratikus Chartának
eredetileg semmi köze nem volt az MSZP-hez. Konrád György
a Pen Club elnökeként a posztkommunista országok „demokrácia-minimumának”
normáit szerette volna egy kelet-közép-európai
demokratikus chartában összegezni a volt szamizdat szerkesztôk
augusztusi Budapesti találkozóján. Ez nem jött
össze, viszont a szeptemberben nyilvánosságra került
Kónya-dolgozat hatására az SZDSZ ügyvevô
testülete kezdeményezte egy magyarországi charta kiadását.
A Chartának valóban az volt a célja, hogy kiszélesítse
a kormány antidemokratikus törekvéseivel szemben fellépôk
frontját, de nem pártpolitikai, hanem társadalmi alapon.
Nem az MSZP, hanem a szétszóródott és apatikus
liberális értelmiség integrálásával.
Errôl írnak a Chartát elôkészítô
cikkükben a szövegtervezet készítôi, Bauer
Tamás és Kis János. „Az a liberális érzelmû
értelmiség… a rendszerváltás pillanatában
kettészakadt, és ennek a szakadásnak a következményeit
máig sem heverte ki. Egy részét felszívták
az ellenzéki pártok. A kívülmaradottak fanyalogva
fordulnak el a politikától. (…) A legsürgôsebb
talán az volna, hogy túljussunk a liberális értelmiség
kettészakadásán. (…)
A pártokban mûködô
értelmiségieknek tisztába kell jönniük azzal,
hogy a közvélemény-alakító független
értelmiség támogatása nélkül üvegbura
alatt beszélnek. A párton kívüli értelmiségieknek
fel kell ismerniük, hogy a politikai küzdelmekben az ô
sorsukról is szó van, s hogy függetlenségüket
nem úgy ôrzik meg, ha azt hajtogatják, hogy egyik kutya,
másik eb. (…) Talán a köztársasági elnök
ellen intézett példátlan támadás és
a Kónya-irat nyilvánosságra kerülése felrázza
a szabadság híveit.” (Bauer Tamás–Kis János:
A magyar demokrácia védelmében. Magyar Hírlap,
1991. szeptember 9.)
Az aláírók
között Nyers Rezsôtôl a kisgazda Oláh Sándorig,
Csáky-Pallavicini Roger családsegítôtôl
Gazsó L. Ferencig (aki egy évvel azelôtt az MDF-nek
az önkormányzati választásokra kiadott választási
lapját szerkesztette) sokféle szerzet volt, de olyan nem
volt sem a mezei aláírók, sem a kezdeményezôk
között, aki a Charta kiadásakor, szeptember 27-én
tudta volna, hogy a Chartából az év végére
mozgalom és azután a következô két és
fél évben a politikai élet aktív tényezôje
lesz.
A Charta bonyolult és
soklépcsôs folyamaton keresztül jutott el odáig,
hogy ’94-ben beleszóljon a koalíciókötés
dolgába. Ez a folyamat, amelyben a pártpolitikai megfontolások
valamikor ’93 elején jutottak domináns szerephez, nem volt
predesztinált, azért alakult úgy, ahogy alakult (szerintem
a magyar demokrácia szempontjából üdvösen),
mert azokra a külsô hatásokra reagált, amelyekre
reagálni kellett: Surányi György leváltásától
a köztársasági elnök elleni mocskos hecckampányon,
a Csurka-dolgozaton, a kormánypártok által támogatott
csurkista tömeggyûlésen, a Horthy-temetés államosításán,
a központilag szervezett 1992. október 23-i botrányon
keresztül a közszolgálati médiák lezüllesztéséig.
A Chartát annyira
nem az SZDSZ és az MSZP összekötésére találták
ki, hogy az eredeti tervezethez képest egészen meg is szelídítették
a bevezetôjét, hogy a kormánykoalícióhoz
közelebb álló értelmiségiek is aláírhassák,
de persze nem nagyon írták.
A Chartát Antall József
lendítette fel, amikor az aláírásra hivatkozva
elcsapta Surányi Györgyöt, a Nemzeti Bank elnökét.
Ettôl „figyelemre méltóan megnôtt a csatlakozási
kedv. Azonnal csatlakozott a parlament szocialista párti és
fideszes frakciója, számos magánember. Az emlékezetes
négyigenes népszavazásnál négy párt
fáradságos propagandamunkája hozott csak ilyen eredményt”
– lelkesedett Nagy András A hét üzeneteiben (Beszélô,
december 7.) Tegyük hozzá, ekkor írta alá a Chartát
az SZDSZ új elnöke, Tölgyessy Péter is, akinek
korábban voltak fenntartásai annak idôszerûségével
kapcsolatban.
December elejére a
Charta aláíróinak száma elérte a négyezret,
és Konrád György összehívta a mozgalom alapító
gyûlését december 7-én 11 órára
a Városháza dísztermébe.
A Beszélô is
közli a felhívást, s a felhívás alatt
tudatja olvasóival, hogy „a Beszélô szerkesztôségének
minden munkatársa csatlakozott a Demokratikus Chartához”.
Én nem voltam ott
ezen a gyûlésen, mert úgy gondoltam, hogy az emberek
aláírásával nem lehet szabadon garázdálkodni.
Az aláírók egy szöveghez adták a nevüket,
nem egy mozgalomhoz, senkinek sincs joga rájuk hivatkozva valami
egyebet mûvelni, egyebeket mondani, egyéb szövegeket
terjeszteni, s különben sem lehet demokratikus módon döntéseket
hozni, vezetôket választani egy olyan valamiben, ami jogilag
nem is létezik. Különösen azt a farizeus és
egyben bombasztikus megoldást találtam finoman szólva
visszatetszônek, hogy a Charta minden aláírója
szóvivô. Csak persze vannak, akik szóvivôbbek…
Teljes mértékben
egyetértettem a Fidesz-frakció álláspontjával,
mely szerint ôk semmiféle mozgalomhoz nem csatlakoztak, és
semmiféle mozgalom létrehozásához nem adták
a beleegyezésüket. Ma is úgy gondolom, hogy ez nem volt
tiszta játék, és sokkal helyesebb lett volna valamiféle
szervezetet létrehozni, amely a Demokratikus Chartát fogadja
el alapító nyilatkozatként. Nem emlékszem rá,
hogy a szerkesztôségben bárki is osztotta volna a Charta
mozgalmasításával kapcsolatos aggályaimat azok
közül, akik három évvel késôbb (velem
szemben) a „Charta kovácsolta frigy” ellen érveltek. De hát
senki sem látott akkor még a Charta jövôjébe.
1994 decemberében
Orbán azt nyilatkozta a 168 Órában, hogy „mi egyébként
– sajnos – vállaltunk taktikai szövetséget annak idején
az MSZP-vel is, de elveinkbôl nem engedtünk, például
a Chartát már nem vállaltuk. Most így vagyunk
a Torgyán-párttal…” (Kedvezôtlen széljárás.
Ney György interjúja Orbán Viktorral, 168 Óra,
1994. december 13.) Aztán persze másképp lettek vele,
de nem ez az érdekes, hanem az, hogy a Chartával is másképp
voltak. Elôször is a szöveget vállalták és
aláírták, másodszor a mozgalommal is kapcsolatot
tartottak, még 1992 szeptemberében is részt vettek
a nagy Charta-tüntetés elôkészítésében,
s csak akkor szálltak ki belôle, amikor az elôzetes
megállapodással ellentétben a chartista szervezôk
ragaszkodtak ahhoz, hogy egyértelmûen párthoz köthetô
szónok (Vitányi Iván és Magyar Bálint)
is fellépjen a tüntetésen. (Nota bene, ezért
a Fideszt nem valamelyik „köménymagos”, hanem a „köménymag”
ellen lázadó, tölgyessysta Szilágyi Saca rótta
meg istenesen a Magyar Hírlapban. „A pártok kihagyásával,
a »pártpolitika« kerülésével korántsem
értünk egyet. (…) A demokrácia védelme politikai
ügy, pártügy. (…) Egy politikai demonstráción
igenis szólaljanak meg a pártok képviselôi”
– írta a Beszélô vezércikkében Kôszeg
Ferenc, akit szintén nem a „Charta-kormány” protagonistái
között szoktak számon tartani.) Még késôbb
mondtak nemet arra a politikai ajánlatra, amelyet utónézetbôl
a Chartához fûztek. Az elôzô nyilatkozat elôtt
tíz hónappal és egy választással Orbán
Viktor úgy fogalmazott, hogy az MSZP és az SZDSZ mögött
álló értelmiségiek „azt szeretnék, ha
a mostani három ellenzéki pártból állna
a következô kormány. A Fidesz-szlengben ezt Charta-kormánynak
szoktuk nevezni. Ki lehet mutatni, hogy ’93 januárjában indultak
meg az említett támadások, amikor mi elôször
(Figyelem: elôször! – R. S.) mondtunk nemet erre az ajánlatra.”
(Metamorphosis Hungariae, 1989–
1994. Kasza László
interjúi, 121. o.) Tegyük hozzá, ezt az ajánlatot
ekkor sem elvileg és ekkor sem feltétlenül utasították
el. Ez elôtt pedig nem létezett olyan ellenzéki álláspont,
amely kizárta és elvi kérdésként kezelte
volna az MSZP-vel való koalíciót. Utoljára
a ’90-es választások elôtt létezett ilyen, de
az kifejezetten az elsô szabadon választott kormányra
vonatkozott.
Aki azt gondolná,
hogy az SZDSZ Tölgyessy megválasztásával már
1991-ben elindult e „nem” kimondása felé, az téved.
De nem véletlenül téved, hanem azért, mert nehéz
olyasmit mondani Tölgyessy ekkori álláspontjairól,
aminek ne lehetne elmondani az ellenkezôjét is.
*
Az SZDSZ liberális
többségû felsôpártja és antiliberális
többségû alsópártja 1991-ben meghasonlott
egymással. Az alsópárt Tölgyessy Péter
irányába kereste a kiutat, de az ô irányába
nem volt kiút. Az alsópárt antiliberálisabb,
szociáldemokratább és antikommunistább SZDSZ-t
akart, de Tölgyessy ilyesmivel nem szolgálhatott, mert nem
volt sem antiliberális, sem szociáldemokrata, és az
antikommunista indulatokkal sem tudott mit kezdeni. Az MDF Justitia-tervéhez
nem csatlakozhatott, mert az politikai és jogászi felfogásával
szemben állt, a „Zétényi–Takáccsal” kapcsolatban
azt gondolta, hogy „bár az alapul fekvô javaslat elfogadhatatlan,
mégis elvileg bizonyos esetekben indokolt lehet a büntetôjogi
felelôsségre vonás”. Ez az álláspont
– még ha nem is oldódott volna fel az SZDSZ-frakció
tartózkodásában már az elnökválasztás
elôtt – nemigen lett volna alkalmas indulatok kanalizálására.
A „megalvadt struktúrák” feltörésére nem
voltak operacionális elképzelései sem Tellérnek,
sem Tölgyessynek, sem másoknak. Nemcsak az SZDSZ-ben, más
pártokban sem. És nemcsak Magyarországon, de sehol
a régióban. Országok szétrobbantak, de az „alvadt
struktúrák” nem robbantak szét sehol.
Azoknak is csalódniuk
kellett, akik azt várták Tölgyessytôl, hogy a
politikai harcok fô frontját az ellenzék és
a kormánykoalíció közül áthelyezi
a „rendszerváltó pártok” és az „utódpárt”
közé.
Igaz, hogy Tölgyessy
azzal lépett föl, hogy jobb kapcsolatokra törekszik a
kormánykoalícióval, de az MSZP-rôl is ezt mondta.
Ugyanabba az irányba lôtt az MSZP-re és az MDF-re,
mindkettôben ugyanazt utálta. Tölgyessy megnyilatkozásaiból
az vehetô ki, hogy az MSZP-nek sok rossz tulajdonsága van,
de az mind megvan az MDF-ben is, csak nagyobb mértékben.
Ebben alighanem igaza is volt. Tölgyessy számára az
MSZP a két rossz konzervatív párt közül
a kisebbik, amely közelebb áll az MDF-hez, mint a másik
két ellenzéki párt. A Tölgyessy megválasztása
utáni elsô nagy parlamenti balhéban, a szilveszteri
költségvetési szavazásban is az MSZP segített
a kormánypártoknak túlélni a liberális
pártok egyeztetett obstrukcióját. Tölgyessy:
„Arra törekszem, hogy amennyire lehetséges, közeledjenek
az ellenzéki pártok. (…) Az ellenzéki pártok
általában együtt szavaznak, ha nem is mindig, mivel
néha az MSZP a kormánytöbbség mellett nyomja
a gombot. Létezik intézményes egyeztetés. Azon
vagyok, hogy ez egyre jobban mûködjön. A folyamatos egyeztetés,
a felsô szintû találkozók mellett a költségvetési
vitában két közös frakcióülést
is tartott az SZDSZ és a Fidesz. Ez eddig soha nem fordult elô.
A szocialistákkal hivatalos találkozót tartottunk,
melyet együtt hoztunk nyilvánosságra, eddig ilyen sem
volt. Ugyanakkor látni kell, hogy bizonyos pontokon mást
akarnak az ellenzéki pártok. A Fidesz és az SZDSZ
között igen nagy az együttpolitizálási készség,
ez evidencia, de az MSZP pozíciója megítélésem
szerint sok tekintetben más. A Magyar Szocialista Párt politikájának
egyik vonulata bizonyos értelemben konzervatív vonulat. Magyarországon
van egy olyan gazdasági szerkezet, ami a múlt szerkezete…
Nem piacképes ágazatokkal. Az MSZP és különösen
az MSZOSZ sokszor nem kevés szociális demagógiával
azokat az érdekeket karolja föl, amelyek ennek a szerkezetnek
a megvédésére törekednek.” Tölgyessy azon
a ponton támadja leginkább az MSZP-t, ahol annak demagógiája
az SZDSZ Tölgyessyt támogató antikommunista alsópártjának
demagógiaigényével összeér. „Néha
olyan érzésem van, mintha az SZDSZ egy konzervatív
ollóban lenne. Ahol az olló nagyobbik, erôsebbik szára
a kormánytöbbség tekintélyelvûsége.
A kisebbik, gyengébb szára pedig az MSZP konzervatív
munkáspolitikája.” Tölgyessy számára a
késô kádári Magyarországot 1992-ben a
kormánypártok testesítették meg: „Az államelvû
irány nem visz a jóléti társadalom felé.
Az újraelosztó, hierarchizált állam, a tekintélyelvû,
rendies társadalom nemcsak a szabadságjogokat csorbítja,
de biztonságot, jólétet sem nyújt. A mindennapok
Magyarországa ma ugyanaz, mint a késô kádári
idôké volt. Hiszem, hogy lehet másként, létezhet
egy szabadelvû irány.” Tölgyessy ebben az interjúban
nyitva hagyja azt a kérdést, hogy a Fidesz mellett ki legyen
az SZDSZ harmadik koalíciós partnere. (Farkas Zoltán
rádióinterjúja, l. Tölgyessy Péter: Elégedetlenségek
egyensúlya. 82–84. o.)
*
Antall József, úgy
lehet, azt várta Tölgyessytôl, hogy az SZDSZ-re is kiterjeszti
a Fidesz kormányvédô stratégiáját.
A Fidesz igyekezett mindig úgy szólni, hogy Antall pártjának
leghatásosabb kritikusa legyen, és azt cselekedni, amit az
Antall vezette koalíció kormányon tartásához
éppen kellett.
Utónézetbôl
ez a stratégia természetesen már világosabban
kivehetô, de voltak, akik már akkor is jobban kivették,
mint én, aki lelkesen olvastam a Fidesz májusban kiadott
egyházpolitikai téziseit, melyek szerint „a polgári
állam világnézetileg semleges, hiszen tagjaik gondolkodásukban
sokfélék és jogilag egyenlôek. Az egyházak
viszont pártpolitikailag semlegesek… (…) elutasítjuk… az
egyházi és állami jelképek összemosódását,
az egyházak pártpolitikai manipulálását,
a kereszténység ideológiai fegyverként való
használatát” (Magyarország politikai évkönyve,
1992. 737–738. o.); nagyon jól szórakoztam október
14-én az Országgyûlés sajtópáholyában,
amikor Kövér László Torgyán „folyamatos
bolsevikozására” utalva keltett derültséget,
mielôtt feltette volna azt a kérdést, hogy „Mi igazán
fontos? Napi politikai érdekektôl vezettetve visszatérôen
demonstrálni a kommunista rendszer iránti kérlelhetetlenségünket,
vagy arra törekedni, hogy minél hamarabb meghaladjuk a kommunista
rendszer egyik legtöbb kárt okozó hagyományát,
mely szerint a jog a mindenkori politika cselédlánya, amelyen
idônként erôszakot lehet tenni.”
Akkor még nem láttam
olyan világosan, amit Tölgyessy a ’94-es választások
elôtt frappánsan megfogalmazott, hogy „a Fidesznek csak az
érdekei állandóak, nem a szövetségesei”.
(Metamorphosis Hungariae. 37. o.) Erre Tölgyessy nem 1994-ben jött
rá. Már az SZDSZ ’91-es februári küldöttgyûlésén
is felhívta a figyelmet arra, hogy a Fidesz legalább annyira
„természetes ellenfél”, mint amennyire természetes
szövetséges. (L. Ripp Zoltán: Szabad demokraták.
90. o.)
Tamás Gáspár
Miklós a Fidesz hatpárti tárgyalásokra vonatkozó
javaslata kapcsán – amelyet valóban megelôzött
Antall és Orbán találkozója – már Antall–Orbán-paktumot
emleget. (TGM: A katasztrófa módszertana. Népszabadság,
1991. április 6.) Az SZDSZ Országos Tanácsának
június 8-i ülésén már erôteljesen
megnyilvánult a Fidesszel kapcsolatos bizalmatlanság, és
„még egy jövendô MDF–Fidesz szövetség lehetôsége
is felrémlett”. (Ripp, i. m., 96. o.) Az SZDSZ Beszélô-frakciója
október elején már egyenesen azt írta hogy
„politikai taktikájuk azt sejteti, gyakorlatuk azt sugallja, hogy
Orbán Viktor és köre a következô választás
után a kereszténydemokratákkal és a meggyengült
MDF-fel lépne koalícióra”. (F. Havas–Kôszeg–Solt:
Vannak kiutak. Beszélô, 1991. október 5.)
*
1991 nyarán pótolhatatlan veszteség érte a Fideszt. Kiléptem belôle. Amikor beleléptem, SZDSZ még nem is létezett. Nekem megfelelt a kettôs tagság, de miután a magyar demokrácia elérett odáig, hogy mindkét párt alapszabálya kizárja ezt, lépnem kellett. A Lendvai utcában rendeztem a tagdíjhátralékomat, a Fidesz-frakció irodáján hátrahagytam egy barátságos búcsúlevelet, és kiléptem. Miután szabad demokrata képviselônô mellett dolgoztam szakértôként, csak a Fideszbôl léphettem ki, de akkoriban – kb. 1992 ôszéig – egyáltalán nem voltam biztos benne, hogy jól léptem.
*
1991 egyik fontos és
az érdekeltek memoárjainak megszületéséig
megközelíthetetlen rejtélye a Fidesz és az MDF
titkos szövetségének megszületése. Azt már
sokan elmondták (legutóbb épp a Beszélô
múlt havi számában Kónya Imre), hogy Antall
és köre azzal számolt, hogy a maradék kormánypártok
a Fidesszel folytatják a kormányzást. A Fidesz a ciklus
második felében már nem az ellenzék része,
hanem a kormánykoalíció kriptoellenzéki tartaléka
volt. Az MDF érdekeltté vált a tartalékpárt
és a pártvezetôk anyagi megerôsítésében,
és ez az érdekeltség állt a ’92-ben kirobbant
székházügy mögött. A székházjuttatásról
szóló titkos kormányhatározat ’92 februárjának
elején született, a hozzá vezetô titkos pártközi
tárgyalásoknak alighanem még ’91 végén
meg kellett kezdôdniük. Nagyon valószínûnek
tartom, hogy a két párt emberei ekkor már jövôbeni
koalíciós partnerekként kezelték egymást.
Mint olvashattuk, a Beszélôt jegyzô tájékozott
politikusok ezt már akkor is, a székházügy elôtt
egy évvel is gyanították.
Többek között
ezért sem lehetett sikeres Tölgyessynek az a kísérlete,
hogy több utat hagyjon nyitva az SZDSZ számára. A Fidesz
és az MDF választása után az SZDSZ-nek már
nem maradt választási lehetôség.
Tölgyessy a Fideszéhez
hasonló stratégiát akkor se követhetett volna,
ha akar, mert ehhez nem volt elég cselekvési szabadsága.
Neki sem. Tölgyessy megválasztásának és
az SZDSZ ’91-92-es válságának története
éppen azt bizonyítja, hogy informális tekintély
ide, „köménymag” oda, az SZDSZ aktív tagsága
és mindig megosztott felsôpártja sohasem hagyatkozott
a vezéreire úgy, és sohasem adott nekik olyan cselekvési
és hallgatási (!) szabadságot, mint a Fideszé.
Ez már Tölgyessy és Antall elsô informális
pártelnöki találkozója után kiderült,
amikor nem is az új pártvezetést bojkottáló
vezéregyéniségek egyike, hanem a Tölgyessyvel
együttmûködô frakcióvezetô (Tardos Márton)
koppintott a pártelnök orrára.
*
Tölgyessy Péter
pártelnökké választásának három
tôle független feltétele volt.
1. Az, hogy Kis János
lemondjon – nem függetlenül a Tölgyessy megválasztásáért
a legkevésbé sem lelkesedô Solt Ottiliának egy
tatai frakcióhétvégén elmondott szigorú
beszédétôl.
2. Az, hogy ne induljon az
elnökválasztáson Petô Iván, a párt
legnépszerûbb – a közvéleményben és
a párt szavazótáborában Tölgyessynél
sokkal népszerûbb – politikusa. (L. a Medián felmérését
a Beszélô 1991. november 23. számában.)
És még mindezek
elôtt: 3. Az, hogy az SZDSZ februárban meghirdetett stratégiája
elbukjon. Ez a stratégia arra épült, hogy a kormány
megbukik. A párt vezetôi kissé rabulisztikusan fogalmazták
meg a kormányzati felelôsség vállalására
irányuló elképzeléseiket, és azt, hogy
mit tennének és mit nem a kormány bukása érdekében,
de nyilvánvalóan arra számítottak, hogy a kormány
magától szétesik. Miután a kormány nem,
az SZDSZ stratégiája esett szét.
Ezt a stratégiát
kb. egy hónapig Tölgyessy is támogatta, azután
bírálta, de akkor is másképp, mint a kormány
stabilitásának elônyeit taglaló fideszes teoretikusok.
Tölgyessy az Antall-kormány túlélése,
illetve a Fidesz által javasolt hatpárti tárgyalások
helyett egy nemzeti egységkormány létrehozását
támogatta. (L. Népszabadság, 1991. május 13.)
*
Nem volt valószínûtlen, hogy a kormány szétesik. Sôt, éppen az volt a valószínû, hogy kivonulnak belôle a kisgazdák, akik ezt akkor már kilátásba is helyezték arra az esetre, ha a kormány nem fogadja el a – mindenki más számára elfogadhatatlan – kárpótlási elképzeléseiket; akik már az év eleje óta földfoglaló akciókat szerveztek a kormány ellen; s akiknek a minisztereit a kormányfô januárban elcsapta anélkül, hogy akárcsak tárgyalt volna errôl a párt vezetôivel. Amire számítani lehetett, az meg is történt, az ôsz folyamán a kisgazda minisztereket visszahívták a kormányból, de az is megtörtént, amire nem lehetett számítani, hogy egy párt nélküli, senkit sem képviselô parlamenti csoporttal a kormány megôrzi többségét a parlamentben. (Sajnos. A következô évek Beszélô éveibôl derül majd ki, mennyit vesztett a magyar demokrácia, a magyar szabadság, a magyar gazdaság és a magyar közélet azzal, hogy 1991-ben a megbukott kormány nem bukott meg, s mennyit nyertek ezzel az MDF kormányzása alatt, de elsôsorban a szocialisták és másodsorban a Fidesz körül kialakuló szürkésfekete vállalkozói csoportok.)
*
Kétségtelen,
hogy a szétesett kormányt bajos lett volna másikkal
pótolni, mert ha szétesett volna, éppen attól
a kisgazdapárttól esett volna szét, amely az ellenzéki
pártok szemében már eredetileg is a legkormányképtelenebb
volt, és minél ellenzékibb lett, annál kormányképtelenebbé
vált.
Ebben az évben lett
az FKgP vezérelvû párt, a harag emberének, Torgyán
Józsefnek a vezérletével, aki a „bolsevikozó
bolsevikoz bolsevikozót” címû elmés politikai
társasjáték középpontjába került.
Kónya Imre dolgozata szerint „nem lehet nem észrevenni azt
a jelenséget, hogy a Független Kisgazdapárton belül
a kommunistaellenes retorikával elnöki pozícióba
kerülô pártvezetô mögött hogyan jelennek
meg a volt néppártos, KISZ-es vagy minden kendôzés
nélkül MSZMP-s politikusok”.
A kormány emberei
az év folyamán mindenféle obskúrus papírokkal
rohangáltak a harag embere után. Az egyiket borítékba
rakták, a másikat csak úgy kézbôl mutatta
meg neki Balsai István, igazságügyi mutogatós
bácsi a parlament folyosóján. Torgyán szerint
a kárpótlási makacskodás elleni szernek szánta
a papirost, amit azután mindenszentek napján a Magyar Hírlap
is leközölt. Ezen a papíron Torgyán vérfogalmazó
instállja 1957 nyarán a fôvárosi fôszakácsot
(bôvebben: a Budapesti Fôvárosi Bíróság
elnökét, dr. Szakács Ödönt), hogy engedje
vissza az ügyvédséghez vezetô útra, amelyrôl
a történelem letaszajtotta ôt: „Ügyvédjelölt
gyakorlatomat az ellenforradalmi események szakították
meg, éppen ezért rendkívül méltánytalannak
találtam azt, hogy napjainkban, amikor az ellenforradalom által
okozott sebek rohamos és általános gyógyítása
folyik, ne volna orvosolható az a seb, melyet az ellenforradalom
ütött rajtam akkor, amikor ügyvédjelölti munkaviszonyom
megszûnt.” Torgyán megígérte, hogy beperli a
lapot, ha lehozzák ezt a levelet, ami szerinte nem is az ô
levele. Azután nem perelt mégsem, nyilván azért,
mert nem olyan perlekedôs fajta. (Szép Zsuzsa: A dokumentum
Torgyánt cáfolja! Magyar Hírlap, 1991. november 1.)
*
1991 ôszének két nevezetes dokumentuma, Kónya Imre tanulmánya és a Demokratikus Charta a magyar politikai kultúra két ellentétes pólusa. A Demokratikus Charta az érett, kifinomult, a garanciák láncolatával körülvett demokrácia leírása, a Kónya-tanulmány pedig arról szól, hogy a hatalom lehetôségeit a szalonképesség határáig, mégpedig a szovjet blokk utódállamaira érvényes, másodosztályú szalonképesség határáig lehet és kell is kihasználni, a szélsô pontig kell elmenni, ameddig a rendszer még polgári demokráciának minôsülhet. Orbán Viktor ekkoriban még azon látszott csodálkozni, „hogy a politikai kultúrának Magyarországon – másfél évvel a választás után – még mindig létezhet olyan mérhetetlenül alacsony színvonala, mint amilyet Kónya Imre mûvel”. (Korhatár nélkül? Rádai Eszter interjúja Orbán Viktorral, 168 Óra, 1991. november 12.)
Pedig ezen nincs mit csodálkozni.
Az MDF története 1989 és 1993 között (sôt
tovább) a polgári demokrácia híveinek és
ellenségeinek egy pártban való összetartását
célzó kísérlet története. És
ezt az összetartást csak arról a határvonalról
lehet megkísérelni, amelyen Kónya Imre dolgozata mozog.
A Kónya-dolgozat valóban e kísérlet legígéretesebb
szakaszát nyitotta meg 1991 nyárutóján.
1991-ben – akárcsak
az SZDSZ-ben – az MDF-ben is megindult a platformosodás. Bár
a népnemzetiek platformnyitó rendezvényén is
és a nemzeti liberálisokén is Antall József
szónokolt egyaránt tekintélyes idôtartamban,
azért az MDF részei mégiscsak széttartottak.
Elek és Csurka, a két összeférhetetlen István
már 1991 elején „kivitték az utcára” egymásról
alkotott lesújtó véleményüket, s elindultak
azon az úton, amely két évvel késôbb
mindkettôjük kizárásához vezetett. Elek
„a Magyar Demokrata Fórum számára elfogadhatatlanoknak”
nevezte Csurka nézeteit, amelyekbôl a polgári demokrácia
intézményeinek és szabályainak megtagadása
következik, s amelyekbôl „az etnikai alapokon álló,
kirekesztô nemzetfelfogás süt” (Elek István: A
kirekesztô nemzetfelfogás káráról. Magyar
Nemzet, 1991. február 28.) Antall József azonban – Izraelben
járván – nem Csurka nézeteit tekintette elfogadhatatlanoknak,
hanem ellenkezôleg, azt, „hogy Csurka Istvánt, a vitatható
megjegyzéseirôl nevezetes magyar írót antiszemitaként,
fasisztoid jelenségként mutassák be”. (Antall József:
Különleges felelôsség a zsidókérdésben.
Magyar Hírlap, 1991. május 10.)
Ezt a bomlási folyamatot
állította meg a Kónya-dolgozat, amelynek az volt az
üzenete, hogy Antall és köre kész a nemzetközi
viszonyokat tekintve lehetséges mértékig túllépni
a polgári demokrácia normáin, s amely 1991 ôszére
a Magyar Fórum és az MDF aktív tagságában
domináló (és a késôbbi pártnál
jóval nagyobb) pre-MIÉP hôsévé avatta
Kónya Imrét. Ilyen hôsként ünnepelték
ôt a Horváth Béla által szervezett csapatok
november közepén a botrányba fulladt Kónya–Petô-vitán
is. Az MDF év végi tisztújításán
pedig a pre-MIÉP az alelnökké választott Csurka
vezetésével többségre jutott a párt elnökségében.
Sorozatban robbantak ki az
MDF körüli szalonképtelenségi botrányok
ebben az évben is csakúgy, mint az elôzôben és
a következôben. Csurka Elek által letámadott cikke
után két héttel jelent meg a miskolci MDF kiadásában
Szendi József Csendôrsors címû könyve, amelyben
a szerzô leírja, miként intézte el bajtársaival
a honvédô nyilasok fegyvertársaiként a hazaáruló
zsidókat, kommunistákat és Bajcsy-Zsilinszky Endrét,
aki a föltûnôen tájékozott szerzô
szerint a Békepárt élén állott. A miskolci
MDF utólag elhatárolta magát a kiadványtól,
amelyet bizonyára olvasatlanul adtak ki… (A Magyar Királyi
Csendôrség rehabilitációja tavaly Tölgyesi
Ágnesnek a Duna tévében bemutatott finoman szólva
elfogult dokumentumfilmjével és az azt követô,
Szakály Sándor által [félre]vezetett vitával
indult meg. Ebben a dokumentumfilmben az azóta elhunyt Szendi a
koronatanúk egyikeként szerepelt.)
Egy Bogdán Emil nevû
MDF-es képviselô május elején a Magyar Rádióban
arra oktatta a szép tavaszi vasárnapra ébredô
nemzetet, hogy a nemzet halála az alsóbbrendûeket befogadó,
pláne egyenjogúsító tolerancia. A Római
Birodalommal példálózott, amelyet szétcsócsáltak
a Város történelmétôl és vallásától
idegen barbárok (akik, mint tudjuk, jelentôs részben
keresztények voltak). A parlamentben Bogdán Emil megpróbálta
félreérthetetlenné tenni gondolatai keresztényellenességét,
kijelentette, hogy az emberiség egészéért nem
lehet áldozatot hozni, csak egy részéért –
minél szigorúbban körülhatárolt részéért,
annál inkább –, s hogy „aki mindenkit szeret, nem szeret
az senkit”. Ám hiába igyekezett, csak az ellenzéknél
talált megértésre, Iványi Gábornál,
aki Krisztus szavait állította vele szemben, Kövér
Lászlónál, aki lepróbanácizta ôt
és Orbán Viktornál, aki a keresztény-nemzeti
koalíció lelkes tapsviharába belekiabálta,
hogy „remélem a kereszténydemokraták tapsolnak, Jézus
Krisztus nevében tapsot kérek!”
Az összkormánypárti
tapson kívül idôvel egyéb megtiszteltetés
is érte Bogdán Emilt: a kormány delegálta ôt
a Holocaust Emlékbizottságba Zétényi Zsolttal
együtt, aki az Országgyûlés illetékes bizottságának
figyelmébe ajánlotta a holocausttagadó Padányi
Viktor értékes tudományos munkásságát.
Hát ilyen apróságok
erôsíthették „a szoclib értelmiség nem
elhanyagolható részében azt a meggyôzôdést…,
hogy itt a jobboldali veszély”. Holott nem volt az szinte sehol,
csak a kormánytöbbségben, a közszolgálati
médiában, a Holocaust Emlékbizottságban, a…
Hagyjuk, szóra sem érdemes.
*
Antall József az év
elején kijelentette, hogy a fôváros egyetértése
nélkül nem rendezik meg a világkiállítást.
Az év derekán a fôváros úgy döntött,
hogy nem ért egyet a világkiállítás
megrendezésével. December elején a kormánytöbbség
és a szocialisták megszavazták, hogy azért
is megrendezik a világkiállítást, de a végén
persze mégiscsak Antall Józsefnek lett igaza, bár
ezt ô már nem érhette meg.
A világkiállítás
megszavazása után Antall József ôtekintélye
elrepült, és történelmi jelentôségû
tollával meghódította a keleti hómezôt.
Egy nap alatt három alapszerzôdést jegyzett, szovjetet,
oroszt és ukránt. Az ukrán alapszerzôdés
mozdíthatatlannak nyilvánította az amúgy is
mozdíthatatlan határokat. Ez az érdektelen tény
1991-ben még nem érdekelt senkit. 1993-ban viszont majd ez
ellen ágálva kényszerítik ki a Magyar Úton
tipródó neonácik (a történelmi hazát
föladó) MDF-bôl való eltávolításukat.
1991-ben még az sem érdekelt senkit, hogy az ukrajnai magyar
kisebbség vezetôivel elfelejtettek szót váltani
az alapszerzôdésrôl. Még azokat sem érdekelte,
akik késôbb felelôsségre vonták a Horn-kormányt,
amiért a maga alapszerzôdéseirôl csupán
eszmét cserélt az érdekelt kisebbségek szervezeteivel,
és nem döntési jogkört.
A Szovjetunió hivatalosan
még karácsonyig fennállt, igazából azonban
már a nyári pancser-puccs után megsemmisült.
A szabad Magyar Köztársaság mondhatni posztumusz alapszerzôdést
kötött a Birodalommal. A szovjet Gorbacsov ideje elmúlt,
az orosz Jelcin ideje elérkezett. A reformkommunista posztkommunistákat
antikommunista posztkommunisták váltották fel.
Az alapszerzôdések
napján halt meg hosszú betegség után Aczél
György.
Egyébként pedig,
mint rendesen, megjött a Mikulás. Ebben az évben még
a Mikulás is Chartát hozott. A Magyar Hírlap közölte
Majláth-Mikes László Tekintélyuralmi Chartáját.
A Charta elsô pontja szerint „tekintélyuralmi rendszer akkor
lesz, ha mindenki befogja a pofáját”. A harmadik pont szerint
„tekintélyuralmi rendszer akkor lesz, ha belátjuk, hogy már
van”. A negyedik pont szerint: „Tekintélyuralmi rendszer akkor lesz,
ha a polgárnak tartania kell a hatalomtól. Ha nem tart, akkor
el van cseszve az egész.” A magunkfajták persze a befogás,
a belátás és a tartás helyett a betartásban
lelték örömüket. Nem hiába: a tekintélyuralmi
rendszer is el lett cseszve és a nagy pofánk is megmaradt.
Csak nem eléggé.
A Mikulás sajnos nem
szólhatott bele a jövô évi költségvetésbe,
mert annak vitája csak az ô távozása után
négy nappal kezdôdött tetemes késéssel,
ezért azután kommunista ritmusban kellett lefolytatni. Orbán
Viktor mutatott rá vezérszónoklatában e ritmus
(és egyebek) kommunistaságára: „a kommunizmus túlélését
Magyarországon ma nem az jelenti, hogy néhány vállalatvezetô
és bankelnök a helyén marad, egy-két nyolcvanéves
kommunista gazembert nem állítanak bíróság
elé
[n. b. Marosán György,
akinek fölakasztását követelte Dénes János
a Tiszelt Házban egy hónappal azelôtt, ekkor már
nyolcvennegyedik életévében járt]… Sokkal inkább
az, hogy a kormány oly módon akarja a parlament legfontosabb
törvénytervezetét… elfogadtatni az Országgyûléssel,
mint ahogy 30 évig azt a kommunisták tették, lényegében
ugyanolyan szerkezetben, ugyanolyan szemléletben és ugyanannyi
idô alatt.”
A kormánypárti
képviselôk (ismét csak szocialista segédlettel)
hôsies küzdelemben tönkreverték a Házszabályt,
és ennek eredményeképpen már több száz
perccel az év vége elôtt megszületett az 1992-es
költségvetés.
*
1991 életem talán legjobb éve volt, de mindenképpen a legszörnyûbb. Májusban leányaim száma a háromszorosára, a családunkban nevelkedô gyermekek száma pedig a duplájára emelkedett. Az ikerlányok érkezésével az egy fôre jutó lakóterületünk 7 négyzetméterre, valamelyest a börtönnorma alá csökkent, de ez nem tartott sokáig, mert a következô év tavaszára már akkora lakásunk lett, hogy az egy fôre jutó négyzetmétereink száma ismét elérte a tízet, amivel már megfeleltünk a pekingi átlagnak. Azóta is megfelelünk (ha csak nem javult számottevôen a pekingi lakáshelyzet).
*
1991 októberéig minden munkahelyem igazi munkahely helyett volt (már amikor volt). Ekkor lett elôször igazi – szentimentális hajlamaimat kompenzálva úgy mondanám: ego-involvált – munkahelyem. Ekkor lettem újságíró, túlkoros pályakezdô, ekkor kezdôdtek a Déri Miksa utcai szép napok a heti Beszélô szerkesztôségében, a Józsefváros mélyén. Mindenki nagyon jó volt hozzám. Én is nagyon jó voltam mindenkihez. Nagyon jó volt ott nekünk. Legközelebb már csak az Égi Beszélôben lesz ilyen jó Fekete Évával, Solt Ottiliával, Nagy Andrással… meg velünk, akik még itt vagyunk. A lap pénzügyi és politikai menedzselése már nem volt olyan jó mulatság, de abban csak kibic voltam. Amikor a szerkesztôségbe becsöppentem, éppen a Beszélô és az SZDSZ drámájának második felvonása zajlott. A lap a pártelnökválasztást körítô vitában minden álláspont elôtt nyitott volt, ezért (majdnem) minden ajtó bezárult elôtte. (Errôl l. bôvebben: F. Havas–Solt Ottilia: A Déri Miksa utca 10. története. In. Solt Ottilia: Méltóságot mindenkinek. II. köt., 547–551. o.)
*
Október 16-án
este arra érkeztem haza a szerkesztôségbôl, hogy
betört hozzánk a pszeudokrupp. Petra lányom ugatott,
fuldoklott, fuldokló rohamaiban majd kiugrott a kezünkbôl.
Egy éjszakát átsétáltunk vele a szobában
és az erkélyen, azután kórházba vittük.
Gôzölték, intubálták, kezét kikötötték,
hogy ne tudja kitépni kisebesedô légcsövébôl
a tubust. Egy hete volt már a kórházban, amikor október
24-én délután nem találtam a helyén.
A doktornô félrevont, nagyon szépen nézett rám,
és elôadta, hogy a kislány állapota súlyosbodott,
kétoldali tüdôgyulladása van, el kellett metszeni
a gégéjét, lélegeztetôgép tartja
életben. A doktornô azt mondta, ötven százalék
esélye van. Öreg, házi doktor bácsink, akit még
az én kiskoromból örököltünk – és
aki olyan volt, mint Kosztolányi szegény kisgyermekének
doktor bácsija –, éppen ekkor maga is ágynak esett,
s csak annyit tudott mondani nekünk a telefonba, hogy bízzunk
Istenben. Szóval másban már ne… Egy héten át
a reggeli telefon és a délutáni látogatás
között, a délutáni látogatás és
a reggeli telefon között mindenféle foglalatosságomat
szétvagdosta a félelem, él-e a még a kislányom.
Minden telefonhívás torkon szorított: most hívnak
a kórházból, hogy apuka, szomorú hírt
kell közölnünk…
Október 30-án
Petrát levették a géprôl, azt mondták,
túl van az életveszélyen. Azóta másképp
látom a világot. Petrával együtt életre
kelt bennem a modernizáció dialektikája.
Az intenzív osztályon
hatalmas fehér ágy közepén feküdt egy szál
fehér pelenkában az én cseppnyi, hangjavesztett lányom
a tehetetlenség és kiszolgáltatottság végsô
pontján, irdatlan gépek között, megközelíthetetlenül.
Az öt és fél kilós gyermeket temérdek
csô kötötte össze a mázsás gépekkel.
Az egyik végén lélegeztetômaszk, a másik
végén tû, a harmadik eltûnt Petra orrában,
két másik érzékelôkkel tapadt a mellkasára.
A gépek éppoly sokat tudtak a lányomról, mint
amilyen keveset az ôróluk. Mérték, villogták
és vijjogták, hogy mije milyen és mennyi, adagoltak
neki levegôt, gyógyszert, táplálékot.
Minden hangjelzésük ijesztô volt, s még ijesztôbb,
hogy nem tudtam, melyikre kell megijedni. Hiába tudtam, hogy a doktorok
és a nôvérek bizonyára tudják, nem lehetett
nem félni, hogy mégsem tudják.
Idáig jutottunk az
elidegenedésben – Kosztolányi szegény kisgyermekének
kis ágyától, a „bús barna bárkától”,
melybôl az „ájuló álomba lengve árván”,
hosszan nézett a doktor bácsi „jó arcába”,
aki a „béke” volt, „a part, a rév az élet”. De nekünk
az az élet lett volna a halál, és ez az elidegenedés
volt az élet. A legkevésbé elidegenedett élet.
A legelevenebb és legéletrevalóbb, életimádó
lányom elsô szava és elsô lépése
elôtt mozdulatlan temetôi kôvé, egy rövid
csecsemôlét, gyámoltalan életkísérlet
emlékévé vált volna az orvostudomány
elgépiesedése elôtti évezredek és a jelen
világnyomorának bármely pontján. Petra lányomat
abba a statisztikai sávba lökte a természet, amely a
százezrelékes nagyságrendû csecsemôhalandóság
hatalmas idejében és terében a halálé,
s csak a tízezrelékes nagyságrendû csecsemôhalandóság
kicsi itt-jében és ifjú most-jában lett az
életé.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta