A hazai és a külföldi
építészszakma közötti kapcsolatok ritkák
és esetlegesek, egyéni akciókra épülnek.
A kapcsolatteremtés
egyik – a gyakorló építészek által nagyon
támadott – módja az, amikor a hazánkban építeni
kívánó külföldi megrendelô saját
hazájából hoz tervezôt magának. A magam
részérôl tiszteletben tartom és támogatom
a szabad tervezôválasztás jogát. Az eredmény
ugyan meglehetôsen vegyes, de az egyedi épületekhez importált
külföldi kollégák mûvei jót tesznek
a magyar építészetnek. Ezek a mûvek kulturáltság,
felkészültség, mûszaki tartalom, de legelsô
sorban felszabadultság tekintetében jó hatással
lehetnek a hazai gyakorlatra. A Nationale Nederlanden Andrássy úti
székháza, Erick van Egeraat holland építész
mûve, több nemzetközi publikációban az egyetlen
magyarországi építészeti példa (Taschen's
World Architecture: New Forms, Architecture in the 1990s). De említhetném
a Holland Nagykövetség épületét is a Füge
utcában, melynek építésze Fred Dubbeling és
Borostyánkôi Mátyás.
A bel-budai Duna-part – a
Bem József tértôl az Ybl Miklós térig
– méltatlanul kezelt, jobb sorsra érdemes, szomorú
állapotban lévô útvonal. Északi végén
a Külügyminisztérium felújított épülete
elkeserítô képet mutat a hivatalépítészet
hazai állásáról. Déli végén
a lassanként teljesen rommá vált Ybl bazár.
A Batthyány téri rendezésre kiírt 1995-ös
tervpályázatból sem jött ki semmi. Némileg
szorongva várom, hogy mi sül ki a most épülô
Park Plaza Hotelbôl, amelyet a Mérték Stúdió
jegyez.
Ebben a környezetben
épült egy meghatározó, de máig nem követett
épület, a budapesti Francia Intézet. Építésze
a francia Georges Maurios, aki sokat és nagy kedvvel pályázó,
eredményes építész hazájában.
A budapesti munka elôképeinek – az életmûvébôl
rendelkezésünkre álló anyag alapján –
a Mozart avenue-i apartmanház és a rue du Cambrai középiskola
tekinthetô.
Georges Maurios a minden
idegenbe látogatótól elvárható, de sajnos
kevesek által tanúsított visszafogottsággal
látott munkához. Nem hangos, tiszteletben tartja a számára
ismeretlen környezetet, de öntudatosan vállalja saját
egyéniségét.
A múlt év tavaszán
Párizsban számtalan olyan épületet láttam,
amely nem illeszkedne a budapesti környezethez, de Párizsban
igazán jól érzi magát.
A sarokház mindig
erôsebb sorban álló társainál. A három
utcára nézô háromhomlokzatú ház
még meghatározóbb. De ez a ház még ennél
is többet vállalt. A Duna-parti térsorban újabb
kis teret alakított ki, melyet az intézet gazdag programmal
tölt meg.
Az épület fô
építészeti attrakciói két átlóra
szervezôdnek. A Fô utca és az új kis tér
átlójában egy hasítékból lépcsôház
türemkedik ki. A rakpart–kis tér átlót (mely
a Lánchídról élvezhetô legjobban) a zömök,
henger formájú konferenciaterem határozza meg. A ház
homlokzatainak léptéke, ritmusa, perforáltsága
jól illeszkedik a tágabb környezethez. A szomszédos
épületekhez való csatlakozása példaszerû.
Az alumínium nyílászárók és a
hálós osztású zöld gránitburkolat
a funkciónak megfelelô eleganciát sugároz. „Egy
posztmodern utáni, dekonstrukció elôtti épület”
(Török András).
Az épület belsô
közösségi terei nagyvonalúak, tágasak, jól
használják ki a megnyitás lehetôségét
a háromfelé tájolt homlokzat és a tágas
belsô udvar felé. Az épület alaprajzilag és
térben is több irányban átlátható.
Ez az átláthatóság, a fények tobzódása
néha nem használ a belé helyezett funkciónak.
A kiállítóterem a sok tükrözôdés
miatt céljának nem nagyon felel meg, ugyanez a tér
hangulatos kávéháznak adhatna helyt.
A Francia Intézet
épülete nem hibátlan alkotás. Lépcsôházának
homlokzati megjelenése nekem sok, nem harmonizál az épület
egészével, bár felfedezhetô a szemben lévô
épületbôl vett idézet. Fenntartásomat fokozza
a nem használt bejáratok körüli elkerülhetetlen
elkoszolódás.
A Francia Intézet
épülete jót tett a hazai építészetnek,
napi mûködése még fontosabb a budapesti mûvészeti,
tudományos életben. A magyar építészet
számára fontos az itt zajló építészeti
elôadások sokasága: Jean Nouvel, Jean Perrottet és
Claude Parent nevét kell említenem meg. Február végi–március
eleji exkluzív ajánlatuk Bernard Tschumi és Alain
Fleiser lesz. Köszönet érte.
Georges Maurios fontosabb munkái:
1991: Francia Intézet,
Budapest
1989: 300 szobás
szálloda, Quai de Seine, Párizs
1984, pályázat:
La Villette, Zeneváros, Párizs
1984, pályázat:
150 apartmanból, irodákból és közösségi
terekbôl álló együttes az Avenue Mozart-ra, Párizs
1983, pályázat:
középiskola a Rue du Cambrai-re, Párizs
1983, pályázat:
Bastille Operaház
1982: „Les passages Sud”:
130 bérlakás
1967: családi ház,
Verriéres Le Buisson
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta