Ha a kritikusnak egy filmrôl
kell írnia a kilencvenkettes évbôl, rögvest súlyos
dilemma elé kerül. Olyat kell cselekednie, amit egyébként
nem szívesen tesz – választania kell két azonnal felkínálkozó
film közül, amely választás szükségképp
az egyik elhallgatásával és háttérbe
szorításával, illetve a másik – talán
indokolatlan – elônyben részesítésével
jár. Nem árulok zsákbamacskát, a dilemma a
következô: Szirtes András és Halász Péter,
vagy Szomjas György és Grunwalsky Ferenc; azaz a Sade márki
élete vagy a Roncsfilm. Akik esetleg mindkettôt látták,
tudhatják, hogy milyen végletesen eltérô indíttatásból,
látásmódból, esztétikai premisszából
kiindulva született meg e két mû, azaz az egyik vagy
másik melletti döntés nem csupán egyszerû
szeszélyként, hanem könnyen állásfoglalásként
is értelmezhetô. Aztán nem kevés töprengés
után rájöttem, hogy a dolog voltaképp igen egyszerû.
Ugyanis Szirtes András
(és Halász Péter) Sade márkija azon nagy mûvek
sorába tartozik, amelyek megítélése szempontjából
szinte tökéletesen mindegy, hogy mikor születtek. Azok
közé, melyek amolyan nietzschei módon kilépnek
a mûvészettörténetbôl, hogy egyfajta történelemfeletti
párbeszédet folytassanak egymással, akár egy
Rembrandt-kép vagy egy Shakespeare-szonett. A Sade márki
élete már megszületése pillanatában ledobta
magáról a korszakot, az idô múlásával
pedig gazdag, nemes, mélyen csillogó aszúvá
érett, a magyar filmtörténet – tegyük hozzá
rögtön: nem kevés – kortalan remekmûvének
egyikévé. Ezzel szemben a Roncsfilm a kilencvenes évek
elejében gyökerezik, és minden ízében
átjárja az a történelmi, társadalomtörténeti
és filmtörténeti szituáció, melyben létrejött.
Akár a vadszôlô, minden porcikájával a
korhoz tapad, így aztán nem kizárt, hogy néhány
évtized múlva már nem is fogja érteni senki,
csak valami különös kövület marad, ami természetesen
nem kisebbíti esztétikai és filmtörténeti
értékeit, mindössze korhoz kötöttségét
jelzi.
A dilemma tehát megoldódott:
ha a kilencvenkettes évrôl beszélünk, egy korszakról
beszélünk; a Sade márki máskorra marad, olyan
tematikus összeállításokra vár, melyek
mondjuk a történelem individualizált újraértelmezhetôségérôl
vagy egyéb hiperteoretikus nyalánkságokról
szólnak. Most maradjunk „csak” a beszédben megtestesülô,
pontosan körülhatárolható roncslét és
a történelemmel szembeni teljes közömbösség
szubteoretikus problémáinál, azaz: a Roncsfilmnél.
Pontosan körülhatárolható
topográfia – elsô, legszembetûnôbb szintjén
ez jellemzi a Roncsfilmet, melynek színtere Budapest nyolcadik kerületében
található, abban a háromszögben, melynek csúcsait
a Gólya vendéglô, a Szigony utca 24-es számú
háza és Puci, a disznó jelölik ki mértani
pontossággal. A Szigony utca annak idején, éppen a
Roncsfilm hatására gyorsan kultuszhelyévé vált
a magamfajta Rózsadombról és egyéb mértéktartóan
polgárosult vidékekrôl származó, a kulturális
antropológiával naivan kacérkodó bölcsészhallgatóknak.
Jómagam nem egy forgatást asszisztáltam végig
a Gólyában, mely biztos aduvá vált a fôiskolás
filmek helyszínkeresô különítményeinek
kezében, miközben azon törtem
a fejem – mindmáig
eredménytelenül –, hogy a presszó elnevezése
vajon valóban az egykori névadó franciás mûveltségébôl
származott-e, mert a Szigony utcában egy Gólya
(cigogne) presszó
– kicsit túl véletlennek tûnt.
Különös módon
a színtér, tehát a Gólya presszó, a
Szigony utca 24. és a kettô között elterülô,
az említett sertésnek életteréül szolgáló
grund egysége (melyet egy pompás áttekintô panorámázásban
a szerzôk nem mulasztanak el jól olvasható feliratokkal
és nyilacskákkal rögzíteni) mégis széthullik.
Ennek kettôs oka van. Egyrészt Szomjas vad montázstechnikája
és Grunwalsky expresszív beállításai
lenyûgözô következetességgel tördelik
szét a teret, másrészt a nagyvonalú idôkezelés
gyakran megzavarja térérzékelésünket is.
Hiába tudjuk például egy katonai mûhold pontosságával
a helyszín határait, ha közben fogalmunk sincs arról,
mennyi idô is telik el az egyes jelenetek, szekvenciák, és
ebbôl következôen a film eleje és vége között.
Az egyes helyszínek között csupán minimális
topografikus és kronologikus átkötések vannak,
a szereplôk ki- és bemászkálásának
kaotikuma pedig csak növeli a bizonytalanságot. Ez a nyilvánvalóan
tudatos eljárás azonban össze sem vethetô mondjuk
a francia újhullám vágástechnikájával
– míg ott ez elsôsorban az elbeszélés, a narratíva
új hangsúlyait szolgálta, a Roncsfilmben valóságos
metaforikus jelentôséggel töltôdik fel: ahogy a
betört üveg minduntalan visszatér, a sorozatos ismétlôdés
jóvoltából motívummá emelkedik, úgy
válik e széttört, szilánkos filmtér korjelzô
elemmé. Egyáltalán, a Roncsfilm egyik legfontosabb
poétikai eleme a töredezettség: nemcsak a tér
roppan szét, de ugyanígy a történések,
sôt az emberi beszéd is. Szomjasék illúziótlanul,
némiképp fölényesen konstatálják
egy egykor talán (?) otthonos világ széthullását,
és meggyôzô magabiztossággal állítják:
igen, mi egy stilisztikailag és szerkezetileg koherensen építkezô
mûben is képesek vagyunk felmutatni a szétesettséget
és inkoherenciát.
Ezen a ponton érdemes
rátérni a stilisztikai egység kérdésére,
hiszen ez a kijelentés egyáltalán nem magától
értetôdô. A precíz lokalizációból
elsô pillantásra talán egyfajta dokumentarizmusra következtethetnénk
(és ennek nem mondana ellent az imént említett idôbeli
töredezettség sem), ám hamar be kell látnunk,
hogy a Roncsfilm minden, csak nem dokumentarista. Még csak nem is
realista, sokkal inkább valamiféle expresszív és
groteszk naturalizmus jellemzi. Mindezeket a meghatározásokat
nem az önfejû és fellengzôs kritikusi attitûd
mondatja velem, hanem az a meggyôzôdés, hogy Szomjas
filmjének lényegi eleme az egymással keveredô
stilisztikai megoldások termékeny feszültsége,
és megértéséhez, megkockáztatom, élvezetéhez
elengedhetetlen a Roncsfilm – és egyáltalán, a Szomjas-oeuvre
– stilisztikai unikalitásának felismerése. E film
mindenesetre erôs érv ama – egyébként igencsak
masszív – hagyomány ellen, mely a realizmusban és
rokon irányzataiban valamifajta „semleges”, a valósághoz
„természetes módon” közelítô eljárás-
és látásmódot hangsúlyozott. Szomjasék
maguk leplezik le azt az álszentséget, amelyet mondjuk Kállai
Ernô Otto Dix naturalista háborús körképeiben,
vagy Lukács György Zola regényeiben – természetesen
más-más szemszögbôl – kárhoztatott. Nincs
láthatatlan, áttetszô stílus, csak leleplezés,
nincs leírás, csak ábrázolás, nincs
megmutatás, csak felmutatás. A hitelesség nem az illúzióból,
hanem a felmutatás tudatos és önreflexív gesztusából
fakad. Az írótárs-operatôr Grunwalsky Ferenc
drámai felhangokkal színezett expresszivitása találkozik
Szomjas György ironizáló-groteszk látásmódjával,
és ezt a markáns stílusütközést csak
erôsítik a brutális elidegenítô effektusok:
a manipulált videoképek, a szélsôséges,
a nézôi várakozásoknak szégyentelenül
alájátszó beállítások (mint például
a dús nôi idomok szuperközelijei), vagy a kimódolt,
lehetetlen szófordulatokkal agyonbonyolított, idiotisztikus
rendôrségi jegyzôkönyv nyelven elmakogott kihallgatásrészletek.
Hogy ez a stíluskeveredés
milyen csodákra képes, arra remek példa a film vége
felé „Hunyadi József 27 éves anyagbeszerzô”
és „élettársa, Orbán Józsefné,
akit szomszédai csak sánta Giziként ismernek” ragyogó
duettje. E kettôs, olyan mondatszörnyek közepette, mint
„ekkor elôvettem kilenc centiméteres élhosszúságú,
bolgár gyártmányú bicskámat és
három harántirányú szúrással
a bal lapockája alatt megsebesítettem”, tehát a verbalitás
ilyesfajta borzalmai közepette alig észrevehetôen siklik
át egy kínzóan groteszk kihallgatásból
megkapó szépségû szerelmi vallomásba.
Vagy a mocskos rezsón rotyogó leves közhelygyanús
vágóképe, mely a világ legegyszerûbb
videotrükkjével, a szolarizációval pillanatok
alatt dantei irrealitásra tesz szert.
A Roncsfilm kortörténeti
jelentôsége – részben – tehát abban rejlik,
hogy hol hátborzongatóan „bárdolatlan”, hol szemkápráztatóan
nagyvonalú poétikai eljárásaival olyan kettôs
identitásra tesz szert, mely egyszerre naturalista és szélsôségesen
stilizált. Mindemellett a kilencvenes évek elejének
egyik legfontosabb filmtörténeti tájékozódási
pontja. Az például, ahogy a szereplôk az idôrôl
idôre visszatérô (tömeg)verekedések során
már-már allegorikus – talán furcsának tûnik
a párhuzam – Rubens Medici Katalin-ciklusára emlékeztetô
csoportozatokba rendezôdnek, Grunwalsky legutóbbi filmjének,
a Visszatérésnek stilizált naturalizmusát is
könnyebben el- és befogadhatóvá teszi. A Roncsfilm
egy korszakot… majdnem azt mondtam, hogy tükröz, de nem errôl
van szó; csak annyira hasonlít kilencvenkettôre, amennyire
egy szolarizált leves az igazira – valami bugyog a képen,
ám az nem csirkeragu, hanem a Nyolcadik kör izzó tava.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta