Az 1993-as év talán
legnagyobb filmes szenzációja Jeles András új
filmje volt. Jeles ekkorra már a színházi és
filmes élet mitikus alakja lett, nem utolsósorban az Álombrigád
betiltása, illetve a Monteverdi Birkózókör nevû
színházi csoport körüli politikai botrányok
miatt. Ugyanakkor Jelest az addig készített három
játékfilmjének, illetve több rövidebb munkájának
besorolhatatlan, eredeti stílusa miatt a magyar film egyik nagy
reménységeként tartották számon.
A film díszbemutatójára
1993 májusában került sor a Vörösmarty moziban,
egy kisebbfajta Jeles-fesztivál keretében. Jelentôs
esemény volt ez, különösen, ha figyelembe vesszük
a magyar film akkori helyzetét: a stúdiórendszer szétesôben,
közönségfilm még gyakorlatilag nincs, és
hihetetlenül kevés a pénz a filmgyártásra.
A magyar film fô vonalát
az a stilisztikailag jól behatárolható irányzat
határozta meg, amelyet „magyar film noir”-nak szokás nevezni.
Ezek a filmek szinte mind fekete-fehérek, hangsúlyozottan
stilizált, kiüresített képekkel, lassú
cselekménnyel. A kilencvenes évek elején szinte minden
említésre méltó magyar nagyjátékfilm
ugyanezeket az eszközöket használta. A sort Tarr Béla
Kárhozata nyitotta, amelyet olyan mûvek követtek, mint
Fehér György Szürkülete, illetve az Árnyék
a havon (Janich Attila), a Gyerekgyilkosságok (Szabó Ildikó),
a Woyzeck (Szász János), a Vasisten gyermekei (Tóth
Tamás). Majdnem mind fôdíjas film a Szemlén.
Ez a helyzet azonban megváltozott
a Sátántangó bemutatását követôen.
Tarr Béla Sátántangója e stílust a végletekig
viszi, és ezzel annak határait is világosan megmutatja.
E film után nem lehet, legalábbis nem érdemes lassú,
stilizált képi világú, fekete-fehér
esôs filmet készíteni. Ezzel a magyar film ezen igen
jól behatárolható stílusirányzata hamar
le is csengett. A részleg (Gothár Péter) ugyan még
több szempontból is ide sorolható, de ez gyakorlatilag
ugyanennek a korszaknak a filmje. 1998-ban a Szenvedély már
anakronizmusnak hatott.
Ilyen közegben mutatták
tehát be a Senkiföldjét, amely egyáltalán
nem hasonlított az említett filmekre. Jeles soha nem tartozott
semmilyen mûvészet fô irányvonalába, mindig
a mainstream ellen dolgozott. Ez A kis Valentinótól kezdve
minden filmjére és színházi rendezésére
igaz, de talán mégis a Senkiföldje esetében érezhetô
a legélesebb kontraszt a korszak filmjei és Jeles alkotása
között.
A Senkiföldje holokauszt-film.
Igen kevés jó holokauszt-film létezik, de a Senkiföldje
kétségkívül egy ezek közül. Sôt,
ez az egyetlen általam ismert játékfilm, amely a holokausztot
teljes irracionalitásában képes megmutatni. Egy kisváros
1944-es eseményeit a tizenhárom éves Éva (Cora
Fischer) naplójából ismerjük meg, aki egyszerûen
nem érti, mi történik körülötte, miképp
lehetséges az, hogy csak úgy elviszik az embert. Nem érti,
és naivitása átragad a nézôre is: már
mi sem értjük. A narrátor és fôszereplô
Éva naplója egyszerre gyermeki módon ártatlan
és naiv, ugyanakkor világosan mutatja, ahogy a lány
egyre tisztábban lát, egyre többet fog fel abból,
ami történik vele, és egyre fásultabb lesz. A
film végén már nyoma sincs naivitásnak, inkább
egyfajta koravén bölcsességet és beletörôdést
tükröznek Éva szavai. A film nem megmagyarázni
vagy érthetôbbé tenni akarja a holokausztot, hanem
épp ellenkezôleg. Arra akar rádöbbenteni: megmagyarázhatatlan,
hogy ez megtörténhetett.
Jeles András rendezéseiben
mindig kitüntetett szerepe volt a gyerekeknek, elég, ha A kis
Valentino fôszereplôjére és a Katona József
Színház-beli A nevetô ember elôadás gyerekfigurájára
gondolunk, vagy arra, hogy az Angyali üdvözlet címû
filmjében Az ember tragédiáját nyolc-tizenkét
éves gyerekek játszották el. Egy interjúban
mondja Jeles: „A gyerek megnyilvánulásaiban nincs jelen a
halál. Az ártatlanság, illetve annak kicsorbulása
jelenik meg vele.”
A Senkiföldje ezt a
gyermeki, ártatlan, halál nélküli nézôpontot
alkalmazza a holokausztra, ami mindennek épp az ellenkezôje.
A narrátor nézôpontja és a narrált események
közötti drasztikus ellentét a film legeredetibb és
leghatásosabb formaeleme, és emiatt képes a Senkiföldje
a holokausztot teljes irracionalitásában ábrázolni.
A film dramaturgiája
sok tekintetben a Csehov drámákéra emlékeztet.
Egyrészt az idillikus kezdôponttól fokozatosan, de
egyre gyorsuló tempóban zuhan a cselekmény a reménytelen
végkifejlet felé, másrészt a konfliktusokat,
a dramaturgiai fordulópontokat nem látjuk, vagy ha mégis,
akkor tompítva, stilizálva vannak.
A Senkiföldje nyugodt
film. Ez képi világában is megnyilvánul, a
rendezô kerüli a kegyetlen képek használatát
– még az utolsó jelenetben is, amikor a zsidók elhurcolásának
archív felvételeit látjuk: ettôl lesz a film
igazán kegyetlen. Ez a nyugodtság, amely a film egyik legfontosabb
jellemzôje, nemcsak Éva narrációjából
sugárzik, hanem – s ez a fontosabb – a szerkesztésmódban
is megnyilvánul. A felépítésben nincsenek egyenetlenségek,
kitörések, még Éva nagymamájának
hisztérikus dühkitörései is mindig ellensúlyozva
vannak a többi szereplô higgadtságával, vagy azzal,
hogy nem halljuk a hangjukat.
Nem lehet eltekinteni a film
témája és elkészültének idôpontja
közötti kapcsolattól. Az Antall-kormány végnapjai
alatt készült a mû, és egy ilyen közegben
nem lehet nem észrevenni az aktuálpolitikai áthallásokat.
A Senkiföldje erre kissé rá is játszik: a gettóban
feltûnik a magyar szellemi élet színe java, Petri Györgytôl
Forgách Andráson és Halász Péteren keresztül
a már említett nagymamát játszó Láng
Éváig. Ezek az utalások nagymértékben
meghatározták a film akkori fogadtatását is.
De sok magyar filmmel ellentétben a Senkiföldje az aktuálpolitikai
kontextustól függetlenül is éppen olyan jelentôs,
mint elkészültekor.
A film eredeti címe
Párhuzamos életrajzok volt, az ôsbemutatón is
ezzel a címen szerepelt. A cselekmény ugyanis két
szálon fut, az 1944-es kisváros életét (illetve
annak lenyomatát Éva szemszögébôl) a David
Copperfield-történet ellenpontozza. A két cselekményszál
összefonódik, Dickens regényét is az azt olvasó
Éva szemén keresztül látjuk, így a két
világ között megfeleltetések alakulnak ki: Ágit,
az anyát (Cathleene Gáti) Mrs. Copperfieldként, élettársát
(Halász Péter) Mr. Murdstone-ként látjuk viszont,
sôt, egy nyilas katona képében még Mr. Mell
is feltûnik.
Ebben a közegben lehetünk
tanúi azoknak a képileg is hangsúlyozottan idillikus
és illuzórikus jeleneteknek (a vízesés alatt,
a tengerparton), amelyekben a lány társra talál David
(Gulyás Lôrinc) személyében. Ennek az egymásra
találásnak az idilljét mindig megtöri egy-egy
utalás, amely a rettegéssel teli valóságot
idézi: hol Mártának, Éva már elhurcolt
barátnôjének a biciklije, hol egy sebesült katona.
A kapcsolatteremtés illuzórikusságát hangsúlyozza
az egyik legszebb szimbolikus beállítás, amelyben
Éva és David egy-egy kövön állnak a tengerparton,
és egymás felé nyújtják a kezüket.
Amikor a fiút utoljára
látjuk (közvetlenül a végsô dokumentumbejátszás
elôtt), arca elmosódik, valamit mond, de a hangját
már nem hallani. E hangsúlyozottan stilizált, valóságból
kiszakított jeleneteken kívül emberinek nevezhetô
kommunikációnak alig van nyoma. Legszebb példa erre
az el-elcsukló, kiüresedett beszélgetés Éva
és apja (Bálint István) között az iskolaudvaron.
Jeles a nyelvi kifejezés
és a kommunikáció fogyatékosságát
sokszor úgy jeleníti meg, hogy valamilyen módon érthetetlenné
teszi a szöveget. Ez többé-kevésbé minden
alkotására igaz, legszembeötlôbb példa
talán a Drámai események (Szélvihar) címû
filmje, amelyben kizárólag az érthetetlenségig
lelassított, szenvtelenül kántált dialógusok
szerepelnek vagy a már említett A nevetô ember eltorzított
szájberendezésû címszereplôjének,
illetve A kis Valentino Józsi bácsijának alig érthetô
artikulációja, de már Jeles elsô színpadi
rendezésében, a Kaposváron bemutatott Szabadság
elsô napjában is üvegcserepeken lépkedtek a szereplôk,
hogy a szöveget kevésbé lehessen hallani. A Senkiföldjében
a szobalány artikulálatlan, inkább dallam és
szöveg nélküli éneklésre emlékeztetô
intonációja idézi ezt az effektust.
A kommunikáció
hiányát a rendezô mind e filmben, mind a többi
rendezésében leginkább a zene hangsúlyos használatával
éri el. „A zene az emberi organizmusról beszél, egy
olyan nyelven, ami közel van, ami magának az organizmusnak
a nyelve” – mondta egy interjúban. A Senkiföldje zenei anyaga
különösen hangsúlyos, fôleg az utolsó,
archív bejátszás alatt.
Az utolsó jelenet
a film kezdô képsorára rímel. A film elején
disznóvágást mutat a kamera, egy nagyítóüvegen
keresztül, majd a film közepe táján két
beállítást egymás után Éváról
a disznóólban. A záróképsort, a zsidók
deportálásának híres dokumentumfelvételeit
szintén nagyítóüveg alatt látjuk. Az utolsó
jelenet alatt a Varázsfuvola kettôse megint csak azt az ellenpontot
adja, amit Éva naiv nézôpontja jelentett a film során:
az események szörnyûségének és az
elbeszélés ártatlan nézôpontjának
ütköztetését, amely a Senkiföldjét
az egyik legjelentôsebb holokauszt-filmmé teszi.
Nagy Bálint
„mindent kicsit fel kellett
találni” (M. J.)
Mónus János,
Szôke Zsuzsa és Nagy Sándor Rómaifürdôn
megépült átriumházáról
A rendszerváltás
utáni negyedik esztendôig kellett várni, hogy az elsô
– hazai építészek által tervezett – minden
részletében a változás pozitív üzenetét
hordozó épület megépüljön Budapesten.
Talán nem véletlen, hogy ez a mû egy lakóház,
és egy kis létszámú csoport valósította
meg.
Mónus és társai
keresték a helyüket. Az ismeretlen, átalakuló
közegben – úgy érezték – védekezésre
szorulnak. „Nem leszünk kiszolgáltatott építészek,
ne szóljon bele senki” – mondták, és belevágtak
a nagy kísérletbe. Felelevenítettek egy háború
elôtti gyakorlatot, amikor építészek saját
vállalkozásban építettek is. Elhatározták,
hogy személyes kölcsönök segítségével
felépítenek egy tizenkét lakásos lakóegyüttest.
Az elhatározást tett követte. Vettek több szomszédos
telket, kijárták a telekösszevonást, kitalálták
a koncepciót, a területen kicsit idegen elem elfogadásához
módosíttatták a Részletes Rendezési
Tervet, majd megkezdték a tervezést, utána a kivitelezést.
Az alaptôke természetesen nem volt elegendô, ezért
az elsô lakásokat szerkezetkészen értékesítették.
Ezeket tulajdonosaik belül módosították. Az eladásból
befolyt összeget visszaforgatták az építkezésbe.
Elégedetten tapasztalták, hogy minél közelebb
állt egy-egy lakás a befejezéshez, annál könnyebb
volt eladni. Mindent kezükben tartottak, ôk voltak a befektetôk,
a tervezôk, a mûvezetôk, a kivitelezôk és
az értékesítést is maguk végezték.
Az ötlet megszületése után két évvel
készen állt a ház.
A kísérlet
rövid mérlege: százszázalékos anyagi és
szellemi kockázat, roppant felelôsség az egyik oldalon,
teljes körû alkotói szabadság és számtalan
– a tervezôk jövôjét meghatározó
– tapasztalat és tisztes anyagi siker a másikon.
Ha csak ennyi lenne, már
akkor is írni kell róla. De ennél jóval többrôl
van szó.
A telepítés
alapgondolata olyan építészeti lelemény, amely
vonzotta a sikert. Az épületet a sajtóban átriumházként
szokták említeni. Mónusék mûve ennél
sokkal szellemesebb és sokkal gazdagabb. A folyamat nem választható
le a végeredményrôl. Kezdetben volt két sorban
elrendezve hat „L” alakú ikerház (szokványos megoldás),
ezeket tetôkkel összefûzték két sorházzá
– ez volt a nagy áttörés az új koncepció
felé –, majd a sorházakat egy passzázzsal összekötötték-elválasztották,
és kialakították a végleges átriumos
formát. Az egész együttesben rend van, de nem nyomasztó,
hanem felszabadító rend. A tervezôk a legalapvetôbb
geometriai elemeket használják, vonalakat, négyszögeket,
négyszög és háromszög keresztmetszetû
hasábokat. Az elemek arányai, kapcsolataik, átfedésük
gondosan szerkesztett. Anyaghasználatuk ugyanilyen visszafogott.
A (sárga) tégla mint textúra jelenik meg a felületeken,
felerôsítve a vízszinteseket. A sima, síkbeli
vakolt keretek egy-egy téglalapot kereteznek. Tehették mindezt,
mert tudták, hogy a gondosan tervezett és telepített
növényzet hogyan oldja majd fel – örökké változva,
fejlôdve, cserélôdve – a feszes geometriai rendet.
És tették mindezt
akkor, amikor már kibontakozóban volt az a folyamat, amelyben
a tudatlan, ámde magabiztos és rátartian ízléstelen
megrendelôi elvárások kiszolgálása építészeti
szemétdombbá változtatta városaink új
lakóterületeit. Ez az építészeti szemét
nagyon agresszív. A véletlenül odakerülô
jobb épületeket körbefogja, megfojtja, lehúzza
saját színvonalára. Erre a szemétdombra sajnos
a szakma java is odavetette (-vetettük) hulladékát –
a valamibôl meg kell élni kényszerében. Az ügyes
telepítéssel és alaprajzi elrendezéssel a házat
a tervezôk megvédték az esztétikai hulladéktól
(az utcafronttal csak a félig besüllyesztett, füves tetôvel
rendelkezô garázssor kapcsolódik).
Mónusék bebizonyították,
hogy a minôség is eladható, nem csak az építészeten
kívüli, „szellemi és látványi szempontból
silány, retrográd és kínosan nevetséges
neobarokk”. (Bojár Iván András, Népszabadság,
1999. június 30.)
A passzázson és
az átriumokban járva ismerôsnek tûnt a helyszín.
Számomra ennek a háznak az építészettörténeti
elôzménye – természetesen minden formai megfelelés,
utalás nélkül, csak a szellem szintjén – az ókori
római lakóház, melyet jól ismerhetünk
a pompeji romokból, vagy az ugyancsak ókori görög
lakóház. A telepítésnek hazai elôzményére
is rátaláltam: Tessedik Sámuel 1776-os faluterve ugyanilyen
ritmus, geometriai fegyelem szerint tervezôdött.
Az épületben
járva már személyesen átélt, ismert
hangulatokkal találkoztam. Az alaprajz – naprakészsége
mellett – sokat megôriz a polgári lakásépítés
eklektikus és bauhausos hagyományaiból egyaránt.
Formai és szerkesztési elôképe egyértelmûen
a Bauhaushoz köti. Elegáns és jól funkcionáló
térkapcsolatok, külön is megközelíthetô,
többféleképpen kombinálható, összenyitható
a konyha-ebédlô-lakószoba-könyvtár-dolgozó
térsor. Az emeleti hálószobák intimitását
fokozza a csak onnan megközelíthetô füves tetô.
Visszafogott színezése, a tolóajtók homokfúvott
üvegezése nagyon elegáns. Az épületen érezhetô,
de minôségét nem érinti a kilencvenes évek
elejének még szûkösebb anyag kínálata.
Újra bebizonyosodott,
hogy az építészeti minôség fegyelmez.
Az egész terület gondozott, harmónia és rend
uralkodik, de nem tolakodóan. A közös és a személyes
zóna határát ki-ki ízlése szerint
húzhatja meg. A tervezôk is itt laknak, és lakótársaikkal
együtt jól érzik magukat.
Sajnos ez a ház és
történet is követôk nélkül maradt. A
szemétdomb viszont növekszik. Kölcsönveszem Bojár
Iván András zárszavát a házról
írt – fentebb már idézett – kritikájából:
„Aki még most sem mer, sôt most gyávul el igazán,
üljön a HÉV-re, zötyögjön ki Rómaifürdôre.
Lássa meg, hogy van remény.” A számból vette
ki a szót. Magam már sokakat kiküldtem.
MÓNUS JÁNOS
ÉS SZÔKE ZSUZSA
Fontosabb megvalósult
munkák:
Kalocsa, Fô tér,
lakóépület, 1970
Budapest, XII. Istenhegyi
út, lakóegyüttes, 1971
Budapest XIV. OKISZ-székház
(Ybl díj), 1974
Berenye, HM bázis,
1975
Budapest, XIII. Tüzér
utca, szolgáltatóház, 1975
Szentendre, óvoda-bölcsôde,
1975
Hajdúszoboszló,
rendelôintézet, 1985
Budapest, II. Miller-családi
ház, 1985
Budapest, III. San Marco
utca–Bécsi út, lakóépületek (Varga Levente,
Tomay Tamás) , 1988
Budapest, I. Matáv
Igazgatási Központ, kiviteli tervek (Balázs M.), 1999
Fôvállalkozásban
megvalósult munkák:
Budapest, III. Víznyelô
utca, átriumlakások, 1993
Budapest, III. Vályog
utca, lakóépületek 1995–1998
Fontosabb díjazott
pályázatok:
Bölcsôdék
Országos Módszertani Kutatóintézete
MTESZ székház
Székesfehérvár,
megyei kórház
Visegrádi Múzeum
Siófok, MTI oktatási
központ
Nemzeti Színház
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
Beszélõ - áprilisi tartalomjegyzék | Beszélõ - 2000
http://www.c3.hu/scripta