Az építész akarja, nem akarja szembe kell nézzen az esztétikai kihívással. Másfelôl viszont, mivel az épületeket mindenfélére használjuk, véleményt alkotunk arról is, hogy a tér, amiben élünk és ténykedünk, kényelmes-e, lehet-é benne több embernek léteznie, hogy az épület célszerûen lett-é megalkotva. Vagyis az építésznek szembe kell néznie a funkcionális kihívással. Ez a kettôs kihívás és harmadikként bízvást említhetjük a publikusság kényszerhelyzetét egyedülálló felelôsséggel terheli az építészt mûvésztársaihoz képest. (Petri György)
Mélységesen egyetértek
Petrivel az építész felelôsségét
illetôen. Azt gondolom, ez a felelôsség kiterjed az
építészeti alkotás teljes körére.
Nincs tervezési feladat, melynél felmentést lehet
adni/kapni. Van viszont tervezési feladat, melynél az építész
felelôssége megsokszorozódik. Ez a feladatcsoport az
alapfokú oktatási alapellátás intézményeinek
köre (óvoda, általános és középiskola).
Fokozott a felelôsség, mert az ifjak ezekben az épületekben
sajátítják el a követendô magatartásmintákat,
a tanulás alapjait, az együttélés és a
dolgozás szabályait. Fokozott a felelôsség,
mert ez a korosztály a legnyitottabb minden dolgok befogadására.
Fokozott a felelôsség, mert olyan építészeti,
tárgyi kultúra bemutatására, alkalmazására
van itt mód, amely az esetek többségében sajnálatos
módon szöges ellentétben van a nebulók otthoni
környezetével. (Lásd az áprilisi számban
az építészeti szemétdomb-ról írott
gondolataimat.)
Az elmúlt tíz esztendôben
dicséretesen sok új iskola épült és sok
iskolát újítottak fel. Mindet természetesen
nem ismerem, de az a benyomásom, hogy építésztársaim
érzik ennek a fokozott felelôsségnek a súlyát.
Karácsony Tamás és Sugár Péter igényes,
szellemes munkája még nem épült meg. De jelentôs
iskola épült Perbálon (Janesch, Karácsony), Köveskálon
(Váncza L., Váncza N.), Kaposvárott (Ekler), Gyôrben
(Czigány, Fodróczy, Varga F.), Pécsett (Patartics),
Bezerédjen (Karácsony, Kund, Páll), Szegeden (Golda,
Madzin) és Budapesten is (Zoltai). A sor nem teljes.
Ebbôl a jelentôs mûveket
tartalmazó mezônybôl is kiemelkedik a TurányiFöldes
szerzôpáros Visegrád melletti erdei iskolája.
A város felôl közelítve
az épülethez az jutott eszembe, ezt nem is a tisztelt kollegák
tervezték. Ezt az ékszert ilyen magától értetôdôen
természetesre csak a patak vize moshatta ki a hegy oldalából.
Ez nem egy alkotói pillanathoz köthetô mû, ez a
természet évszázados munkájának eredménye.
Közelebb kerülve, és a házat jobban megtanulva,
rájöttem, majdnem igazam volt. Évszázados, évezredes,
kultúrákat átfogó építészeti
tudást sûrítettek bele ebbe a házba. Alaprajzi
szerkesztése, tömegalakítása Mükéné
városának lakóegyüttesét (i. e. 16001100),
sejtszerûsége, a folyamatos bôvítés lehetôsége
az anasazi indiánok sziklapalotáját (11001300), homlokzatainak
kôbôl kibontott homlokzatavolta a hindu szikla szentélyek
eszköztárát és arányait (i. e. 21. század),
az épület és a hegy közötti terek a zimbabwei
fellegvár ívelt folyosóját (XIXV. század)
idézi. És a sor itt sem teljes. Turányi és
Földes ÉPÍTÉSZ. A kezükben/fejükben
van mindez. Így van ez akkor is, ha az alkotás során
nem jutottak eszükbe az általam felsorolt párhuzamok,
esetleg nem is ismerik valamennyit.
De a közvetlen elôzmény,
a társmû mindenekelôtt és mindenekfelett Frank
Lloyd Wright vízesésháza. A két mû közötti
összefüggés számomra egyértelmû. A
helyszínek hasonlósága, a lépték és
az arányok visszafogottsága, a mindezekkel összefüggô
anyaghasználat könnyen belátható. A legfontosabb
azonban a mûvek minôségének azonossága.
Visegrádon az Apátkúti patak partján minden
megtörtént, ami Pennsylvaniában a Rear Run-nál.
Szentkirályi Zoltán megfogalmazása a vízesésházról
...mindez annyira magától értetôdô, a
tájjal organikusan együtt élô forma annyira természetes,
hogyha egyszer láttuk, az a gondolat fogalmazódik meg bennünk:
a Vízesésház szükségszerûen lett
olyan, amilyen, oda mást nem is lehetett volna építeni
szó szerint illik az erdei iskolára is.
Ebbôl a minôségébôl
nem von le semmit a megépült ház elkerülhetetlen
kelet-európaisága. Itt élünk és itt építünk.
A jó mû szerencsére átüt mindezen.
Földes László
Fontosabb megépült
munkák:
Lakóház, Budapest,
1992 (Tervezôtárs: Turányi Gábor)
Erdei Iskola, Visegrád,
199496 (Tervezôtárs: Turányi Gábor)
Fonó, Zeneház, Budapest,
1997
Városháza bôvítése,
Érd, 199799 (Munkatárs: Pethô L.)
Lakóház, Budapest,
19982000 (Munkatárs: Pethô L.,
Korda Zs.)
Fontosabb pályázatok:
3 lakóház, Maassluis,
Rotterdam, Hollandia, 1999, I. díj (Tervezôtárs: Pethô
L.)
Sport- és szabadidô-központ,
Budapest, 1999, III. díj (Tervezôtárs: Göde A.,
Pethô L., Szokolyai G.)
Turányi Gábor
DLA, Ybl Miklós díj
1984
Fontosabb megépült
munkák:
Üdülôépület,
Badacsonytomaj, 1983
Lakóház, Budapest,
1983
Plébánia, Budapest,
1986 (Munkatárs: Vincze László)
Lovasközpont, Debrecen, 1988
Lakóház, Budapest,
1992 (Tervezôtárs: Földes László)
Irodaépület, Budapest,
1992 (Tervezôtárs: Szalay Tihamér, Vörös
Ferenc)
Erdei Iskola, Visegrád,
199496 (Tervezôtárs: Földes László)
Porcelánmanufaktúra,
Herend, 199799 (Tervezôtárs: Simon István, Göde
András, Ignácz Erika, Kalmár László,
Klemm Gabriella)
Villa, Budapest, 199798 (Tervezôtárs:
Ivány Lenke)
Villa, Budapest, 1998
Fontosabb pályázatok:
Kilátótorony, Budapest,
1993, II. díj
Arborétum épület,
Budapest, 1993, I. díj
EXPO 96 Magyar Pavilon, Budapest,
1994, I. díj
BME Építészmérnöki
Kar, Budapest, 1996, II. díj
Piarista gimnázium, templom
és rendház, Szeged, 1996, II. díj
Porcelánmanufaktúra,
Herend, 1997, I. díj
Nemzeti Színház,
Budapest, 1997, Kiemelt megvétel (Tervezôtárs: Kis
Péter)
Kapuvári ház, Veszprém,
1998, I. díj
Erdészeti információs
központ, Budapest, I. díj
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta