A kápolnatárlatok betiltása nyomán kialakult
„Boglár-mítosz” rendkívül nehéz helyzetbe
hozza a korszak mai kutatóját. Egyfelôl ugyanis a betiltás
ténye az akkori rokonszenvezôk szemében egyfajta negatív
igazolásul szolgált, másfelôl azonban kissé
ránehezedik a kápolnatárlatokon kiállító
mûvészek tevékenységére és teljesítményük
nem politikai szempontú értékelésére.
A több évre visszatekintô kutatás tükrében
kirajzolódó ismeretanyag, túl mûvészettörténeti
jelentôségén, számos olyan kérdést
érint, amely a korszak más területeit kutatóknak
is értékes adalékokkal szolgálhat. A különbözô
forrásokból feltárt iratanyagok, dokumentumok, interjúk
tükrében, mûvészeti és mûvészetpolitikai
szempontból egyaránt modell értékûnek
tekinthetô eseménysorozat bontakozik ki, amelyben szinte pontról
pontra nyomon követhetô a korabeli hatalom mûködési
mechanizmusa és a konfliktus koreográfiája.
A 60-as évek második felétôl aktivizálódó
neoavantgárd, valamint a hatósugarába tartozó
progresszív mûvészeti törekvések a kápolnatárlatokon
konvergálódva a korai hetvenes években ugyanis olyan,
társadalomtörténetileg érdekes, a demokrácia
csíráit magában hordozó szituációt
eredményeztek Balatonbogláron, amelyhez hasonló csak
jóval késôbb, a rendszerváltozás idôszakában
volt tapasztalható. Ebben a helyzetben kristályosodott ki
az az avantgárd értelmiségi szemlélet, amely
mintegy elôképe lett a diktatúrával szembeni
ellenzéki magatartásnak, annál is inkább, minthogy
az informálisan szervezôdô ellenállás
kizárólagos terepe hosszú ideig a kultúra maradt.
Az avantgárd mûvészek és a politizáló
ellenzék kapcsolata a baráti átfedéseken, személyes
nexusokon túl alapvetôen a hasonló erkölcsi attitûdbôl
táplálkozott. A különbség abban mutatkozott
meg, hogy az elôbbieknek a cenzúrával való összeütközés
vitte bele a politikumot az életébe, míg az utóbbiaknak
a politika volt az életeleme. Természetesen elôbb-utóbb
a zsûri által kirekesztett mûvész is fogékonnyá
válhatott a rendszerbíráló értelmiség
szempontjai iránt, s ez utóbbi sem okvetlenül csak a
konfrontáció lehetôségét becsülte
a mûalkotásokban.
A hivatalos mûvészeti életbôl kiszorult vagy
az abban részt venni nem kívánó képzômûvészek
már az ötvenes évek végétôl szórványos
szervezôdések formájában dolgozták ki
túlélési technikájukat: vagy baráti
körként kamuflálták magukat, vagy akcióról
akcióra szervezôdtek. Az 1958-ban létrejött, utóbb
a szakirodalomban Zuglói Kör néven emlegetett mûvészcsoport1
visszanyúlt a sutba dobott hagyományokhoz, újra felfedezte
a nyilvánosság számára hozzáférhetetlen,
indexre tett irodalmat, a koalíciós idôszakban mûködô
Európai Iskolát és a korai avantgárdot. A budapesti
presszók mûvészi asztaltársaságain kívül
(többek között a Bajtárs és Muskátli
Kör), a lakásokon megrendezett alkalmi tárlatok, zártkörû
események mellett (többek között Bálint Endre–Jakovits
József–Vajda Júlia Rottenbiller utcai, Petri Galla Pál
Vécsey utcai, Erdély Miklósék Virágárok
utcai lakása), egyre fontosabbá vált a nyilvános
fellépés, a szakmai mûhelyek kialakítása
(Egyetemi Színpad, Kassák Mûvelôdési Ház,
az angyalföldi József Attila Mûvelôdési
Ház, az Építész Pince stb.). A többnyire
azonos törekvéseket képviselô mûvészek
mintegy véd- és dacszövetségként léptek
fel periferiális helyeken megrendezett tárlataikon, míg
a közönség e kiállításokat tájékozódási
pontoknak tekinthette.
Mindezek mellett a kápolnatárlatok meghatározó
szellemi elôzményének tekinthetô az 1966-os Stúdió,
az 1968-as és ’69-es Iparterv I–II., az 1969-es Szürenon és
az 1970 áprilisában betiltott pécsi Mozgás
kiállítás, 1966-ban Szentjóby Tamás
és Altorjay Gábor elsô magyarországi happeningje.
A különféle irányzatok, a pop-art, a minimal art,
az absztrakt szürrealizmus és absztrakt expresszionizmus, a
geometrikus és konstruktív hagyományokhoz, valamint
a konceptuális mûvészethez kapcsolódó
törekvések az elsô boglári nyár után
1970 decemberében a Mûegyetem R-épületében
az R-kiállításon már együttesen jelentkeztek.2
Ez a kápolnatárlatok továbbfejlôdése
szempontjából meghatározó esemény 1971-ben
részben kiszélesítette a Bogláron kiállítók
körét, másrészt érlelni kezdte azt a mûvészek
között kialakuló belsô konfliktust, amely a hatalom
felôl érkezô támadásokkal szinte egy idôben
indult meg. A Szürenon és a vonzáskörébe
tartozó mûvészek (Csáji Attila, Csutoros Sándor,
Haraszty István, Haris László, Molnár V. József,
Pauer Gyula, Türk Péter és mások) elsôsorban
a hazai és közép-kelet-európai problematikákat
elemezték ebben az idôszakban, és a hazai progresszív
hagyományból merítettek, míg az Iparterv alkotói
(Bak Imre, Erdély Miklós, Hencze Tamás, Nádler
István, Szentjóby Tamás és mások) erôsebben
kapcsolódtak a kortárs nyugat-európai és amerikai
tendenciákhoz. A személyi ellentéteken túl
a mûvészek egymás közötti riposztjának
legfôbb médiuma maga a kápolna volt. Használták
sajátosságait, és a „benne okozott változtatások”
hatottak az egymás közötti és a külvilággal
való kapcsolatukra. A kápolna közege az ott született
mûvekkel világnézeti, szemléletbeli pengeváltások
közvetítôje és hordozója lett, amely a
Marshall McLuhan-i felfogásban maga volt az üzenet. Ezt a hatalom
is jól értette – e tekintetben a kápolna számára
is emblematikussá vált. Sokan beérték volna
azzal, hogy a kápolnát munkabemutató kiállító
helyiségnek használják, ami nem ütközött
volna szigorú jogi megkötésekbe. Egy radikálisabb
vonulat azonban továbbment ennél, nem csekély aggodalmat
keltve a kevésbé heves vérmérsékletû
mûvészek között, a helyi közvéleményben
és a hivatalban (Szentjóby Tamás: A-B happening, 1971).
Nem ok nélkül, hiszen e mûfaj kiszámíthatatlanságával
és kíméletlen társadalomkritikájával
mindannyiuk számára rémképként hatott.3
A mérsékeltek úgy vélték, hogy a happening
megfosztja méltóságától a kápolnát,
s ezért azt, többek között egy – különben
megrendítôen szép – installációval újra
szakralizálták.4 Megjegyzendô, hogy az ô kifogásaik
és az ezekkel egybecsengô késôbbi hivatalos vádak
között nagyjából az a különbség,
ami a szentség és álszentség között
van.
A már említett happeningeken kívül a kápolna
otthont adott a valóságos szituációkkal rokon,
realista ízû eventeknek, (eseményeknek) performance-oknak,
akcióknak, installációknak, konkrét, hang-
és vizuális költészetnek és más,
az irodalom, a képzômûvészet és a zene
határvidékén mozgó experimentális mûfajoknak.
Különösen provokatívnak érezte a korabeli
kultúrpolitika a kápolna eseményeit szervezô
Galántai György részérôl a külföldi
mûvészek bemutatását, mert azt speciális
engedélyekhez kötötték. A cseh, szlovák
és magyar mûvészeket Beke László hívta
meg 1972-ben. A kiállítás és a hozzá
tartozó akció egyben az eltiport prágai tavasszal
való együttérzés jelzése is volt. A meghívottak
között szerepelt az újvidéki Bosch + Bosch csoport
(Kerekes László, Slavko Matkovic, Predrag Sidjanin, Szalma
László és Szombathy Bálint), Ladik Katalin,
Csernik Attila és Eva Martha Ujhazy. Tematikus nemzetközi bemutatókat
szervezett 1973-ban Beke László (Tükör, 1973),
és Maurer Dóra Tóth Gáborral (Szövegek/Texts).
Bogláron a korszak jelentôs alternatív színtársulatai
is felvonultak. (Halász Péter 1971-ben betiltott Kassák
Ház Stúdiója, Najmányi László
Kovács István Stúdiója, valamint Szikora János,
Szkárosi Endre, Márta István Brobo Társulata.
A Galántai György által 1968-ban a helybeli római
katolikus egyháztól 15 évre kibérelt kápolna
hamarosan a Balaton környékének egyik leglátogatottabb
kiállítóhelyévé vált. Kezdettôl
sejteni lehetett, hogy a hatóságok ezt nem fogják
sokáig tûrni. A kiállítások rendezését
egy 1963-as kormányrendelet lektorátusi és minisztériumi
engedélyhez kötötte, ezen kívül csak
párnapos munkabemutatókat lehetett tartani. Valójában
ez a kiskapu volt az egyedüli jogszerû biztosítéka
a kápolna mûködésének.
1972-ben Ormos Tibor, a Magyar Képzô- és Iparmûvészeti
Lektorátus igazgatója levelet intézett Gádor
Endréhez, a Mûvelôdésügyi Minisztérium
képzômûvészeti osztályvezetôjéhez
a kápolnatárlatok ügyében.5 Ebben a levélben
nem kevesebbrôl van szó, mint a Lektorátus mint felügyeleti
szerv teljes tehetetlenségérôl, amelynek a kápolnatárlatok
ügye csak egyik tünete. A hetvenes évek elején
ugrásszerûen megnövekedtek a hivatalos célkitûzésekkel
nem konform új stílustendenciák, törekvések
és kiállítások. A Lektorátusnak se apparátusa,
sem pedig világos szempontrendszere nem volt e mûvészeti
robbanás felfogására és kezelésére.
Ebben a válságos helyzetben a fôlektor abban látta
a megoldást, ha egyszemélyi felelôsség helyett
decentralizálják a tiltási/engedélyezési
folyamatot. Boglár esetében ez azt jelentette, hogy a döntést
a Somogy Megyei Tanács mûvelôdésügyi osztályvezetôjéhez
delegálták. Az irodalommal ellentétben a vizuális
mûvészet azonban szinte semmiféle kapaszkodót
nem nyújtott az amúgy sem felkészült helyi kádereknek.
Eleget akartak tenni a szemlátomást inkább tiltásra
hajlamos központi elvárásoknak, ezt azonban csakis mûvészeten
kívüli, adminisztratív érvekkel tehették.
Ormosnak 1972-ben még nem volt sikere a decentralizálás
tervével.6 A vezetô elvtársak nem találták
erre érettnek a helyzetet. Egy évvel késôbb
– mintegy „megszüntetve és megôrizve” a faramuci helyzetet
(a tervezet fôpróbájaként) – a központ
utasította Somogy megyét, hogy úgymond, saját
hatáskörében számolja fel a kápolna körüli
anarchiát.7
A helyiek elôször Köjál-szemponttal „érveltek”,
majd amikor Galántai megépíttette a kívánt
illemhelyet, akkor azt engedélyezetlen építkezésnek
minôsítették. Késôbb beleszólt
az ügybe a tûzrendészet, és végül
elôvették a helyi hívôk állítólagos
vallásos érzékenységét a profanizált
kápolna láttán – mintha az egypártrendszer
valaha is szívén viselte volna a hívôk érdekeit.
Itt természetesen minden esetben ürügyekrôl volt
szó, ám a hajuknál fogva elôrángatott
kifogások mögött a legteljesebb ötlettelenség
rejlett. Az otromba kampányban mégis igazi Kádár-kori
koalíció jött létre, amelyben a Köjálon,
a tûzoltóságon kívül megtalálta
helyét a veszprémi megyéspüspök, a központi
pártlap belpolitikai újságírója, a belügy
némely nyílt és titkos munkatársa és
természetesen az egyszerû közrendôr is – vagyis
aki nem volt ellenük, velük volt.
1973-ban a kultúrpolitikai irányítás az
értelmiség elleni represszió részeként
Balatonboglárt is „beáldozta”, ennek ellenére a helyzetet
kanalizálniuk kellett. A társaságot 1974-tôl
a Fiatal Mûvészek Klubjában „tûrte” tovább,
de közben a kiszorítás módszeréhez folyamodott.
1975-ben emigrálásra kényszerül Szabó
László Happening a kriptában címû cikke
miatt Pór György, 1976-ban a Halász-társulat
és Szentjóby Tamás.
A kápolnát kékre festik, és 1974-ben, a
Magyar Képzô- és Iparmûvészek Szövetsége,
a Somogy Megyei Tanács, a Balatonboglári Községi
Tanács és a Fiatal Képzômûvészek
Stúdiója közremûködésével megnyílik
Modern magyar mûvek címmel az új „Kápolna Tárlat”
elsô kiállítása.
1 Andrási Gábor: A Zuglói Kör (1958–1968).
Egy mûvészcsoport a hatvanas évekbôl. Ars Hungarica,
1991/1., 47–64. o.
2 A kiállítást Galántai György kezdeményezte
Balatonboglár ’70 címen, amely végül Csáji
Attila szervezésében valósult meg R-kiállítás
címmel.
3 A happening mint tiltott mûfaj a Magyar Hírlap 1970.
június 11-i számában jelent meg elôször
a sajtóban. G. Szabó László ír Happening
címû cikkében az angyalföldi József Attila
Mûvelôdési Központban megrendezett Balaskó
Jenô–Ladik Katalin-estrôl.
4 Csutoros Sándor, Haris László, Molnár
V. József: Szembesítés (1973).
5 MOL XIX-I-4-m 118.393/1972.
6 MOL MDP-MSZMP Iratok Osztálya 288.f. 36/1972/11. ô.
e. Az 1963-as kormányrendelet vonatkozó pontjainak módosítása
1974. január 1-jével lépett hatályba (A Mûvelôdésügyi
Minisztérium Képzômûvészeti Osztályának
javaslata a képzômûvészeti, iparmûvészeti
és fotómûvészeti kiállítások
zsûrizésének és engedélyezésének
decentralizálására. MOL MDP MSZMP Iratok Osztálya
288.f. 36/1973/14. ô. e.)
7 „…Arra kérjük a Somogy megyei Tanács Mûvelôdésügyi
Osztályát, hogy a Galántai György által
meghirdetett programot felülvizsgálni szíveskedjék,
s engedély nélkül kifejtett tevékenysége
ellen hathatós lépéseket tenni szíveskedjenek.
Elôre is köszönjük intézkedésüket,
amelynek – tekintettel a vidék képzômûvészeti
kultúrájának aktuális kérdéseire,
valamint a kiállítások decentralizálásának
elôkészítésére – most megkülönböztetett
fontosságot tulajdonítunk.” (Gádor Endre levele Horváth
Lajos osztályvezetônek. MOL XIX-I-4-m 117.916/1973.)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu