Presszó. Máshol ilyen nincs. Sajátosan magyar jelenség.
Talán a háború elôtti híres kávéházi
világ kommunista transzformációja hozta létre;
itt egy helyen lehet kapni mindent, amit cukrászdában, kocsmában
és kisvendéglôben adnak. Puncstortát, Unicumot
és tojást pohárban. Tojást pohárban:
toj. poh.-ot, a legjellegzetesebb presszó-ételt, amelyet
máshol hiába is keresnénk. Mára persze alig
maradt presszó a belvárosban. Vagy elit kávéházak,
vagy egyetemi törzshelyek, vagy egyszerû kocsmák váltak
belôlük. Talán csak az egy Bambi presszó tartja
magát.
Pedig a presszó a legdemokratikusabb vendéglátó-ipari
létesítmény. Itt minden társadalmi réteg
megfordul. A munka elôtti pálinkáért betérô
munkástól az olcsó kávéját szürcsölô
egyetemistáig és a magán- és üzleti ügyeit
jobb híján itt intézô vállalkozóig.
A presszó intézményének ez a sajátossága
különösen érdekes, hiszen a társadalom egészét
lehet egy presszó bemutatásával reprezentálni.
A presszó a társadalom mindenkori keresztmetszetét
adja.
Balázs Béla keresztmetszetfilmnek nevezte azokat a mûveket,
amelyek a különbözô társadalmi rétegek
párhuzamos bemutatásán keresztül a társadalom
egészérôl adnak átfogó képet.
A húszas évektôl kezdve igen népszerû
volt ez a mûfaj, az épp Balázs Béla nevéhez
fûzôdô Egy tízmárkás kalandjaitól
a Mese a tizenkét találatról-on keresztül Buñuel
késôi filmjéig, A szabadság fantomjáig.
A keresztmetszetfilmek az amúgy egymással nem igen kommunikáló
s külön világban élô embereket mutatják
be egy mûvön belül: a bornírt nagypolgártól
kezdve a lumpenproletáron keresztül a vívódó
értelmiségiig. Egyszóval a társadalom egészét.
A keresztmetszetfilmek visszatérô problémája,
hogy nehéz olyan összefüggô cselekményt kitalálni,
amely zökkenômentesen képes egy történet
egyenrangú szereplôiként kezelni a külvárosi
munkást és a belvárosi professzort. Épp ezért
a legtöbb ilyen film nem hagyományos elbeszéléssel
dolgozik. Az Egy tízmárkás kalandjaiban egy bankjegy
kézrôl kézre járása köti össze
a különbözô társadalmi miliôben játszódó
jeleneteket. A tízmárkás teremti meg az átvezetést
a jelenetek s így a társadalmi rétegek között
is. A Buñuel-film esetében ez az átvezetés
még nagyvonalúbb: az egyes jelenetek mellékszereplôi
válnak a következô jelenet fôszereplôivé.
Sas Tamás Presszó címû filmje, amely az
1998-as év legnagyobb meglepetése volt, szintén keresztmetszetfilm.
A különbözô társadalmi rétegekhez tartozó
szereplôket azonban nem a trükkös cselekményvezetés
foglalja egy keretbe, hanem egyszerûen a helyszín: a presszó.
Ezen a ponton válik fontossá az, hogy egy preszszóban
– ellentétben például egy sörözôvel,
egy kávéházzal, egy kocsmával, egy cukrászdával
– a vigécektôl a bérbôl és fizetésbôl
élô polgárokon és az egyetemistákon keresztül
a félalvilági figurákig mindenki jelen lehet. Az összekötô
kapocs, amely egy keretbe helyezi e különbözô embereket
és jeleneteket, tehát maga a presszó.
Sas Tamás filmjének társadalmi keresztmetszet
jellegét tovább hangsúlyozza az a technikai ötlet,
amelyet elsô helyen szokás kiemelni e film kapcsán.
A kamera ugyanis nem mozog. Ott áll a presszó egyik asztala
elôtt, rögzítve azokat a szereplôket, akik épp
az objektív elôtt vannak. Ez a megoldás persze elsôsorban
azt szolgálja, hogy ne kelljen a drága plán- és
helyszínváltásokra pénzt költeni. Ennél
fontosabb azonban, hogy explicitté teszi a film keresztmetszetjellegét:
aki bekerül a képbe, aki a kamera elôtti asztalhoz ül
le megbeszélni lelki életét, az a film szereplôjévé
válik.
Nagy veszélyeket is rejt azonban a fix kamera ötlete. Egy
ilyen, egy beállításból felvett film ugyanis
menthetetlenül unalmassá, didaktikussá és hazuggá
válik, ha a vizuális sokféleség hiányát
nem ellensúlyozza a cselekmény intenzitása. Ha tehát
nincs hiteles színészi játék és feszes
dramaturgia. Az elôbbirôl a szinte kivétel nélkül
a Katona József Színház társulatához
tartozó színészek gondoskodnak, akiknek az e mûfajhoz
szükséges pszichológiai realizmus a kisujjukban van.
Az utóbbi pedig egyértelmûen Németh Gábor
forgatókönyvének érdeme.
A cselekmény vázát egy nem szokványos szerelmi
négyszög történet adja: egy fiú egymás
után elcsábít három lányt, akik mellesleg
legjobb barátnôk. A szereplôk nem leegyszerûsített
csúcspontjai ennek a négyszögnek, hanem bonyolult személyiségek,
a fiú például nem kalandokat kergetô Casanova,
aki sportból megszerzi mindhárom barátnôt, egyiket
a másik után, hanem banális figura, egy kiábrándult
férj, aki egyszerûen boldog akar lenni a három barátnô
valamelyikével – vagy mindhármukkal. Hazudozik, gyávaságból
nem mer szakítani, büszkeségbôl nem mer nemet
mondani. Nem kitalált, absztrakt karakter: olyan, mint bármelyikünk.
És ez a film szinte mindegyik szereplôjérôl elmondható.
Ezek a figurák itt élnek közöttünk.
Még ennél is fontosabb azonban, hogy Németh Gábor
olyan dialógusokat írt, amelyek – ez egy magyar film esetében
sajnos meglepô – nem hatnak mesterkéltnek és hiteltelennek.
Életszagú dialógusokat. S elsôsorban ettôl
lesz olyan érzése a nézônek, hogy ez a film
valóban arról szól, hogy mi történik itt
és most, a kilencvenes évek végén, Budapesten.
Nagy ritkaság ez. A közelmúlt magyar filmjei sokszor
absztrakt, idôbôl és térbôl kiszakított
példázatot adnak, sok mû ábrázolja a
külvárosi gengsztervilágot vagy az értelmiség
tépelôdését, nem készült azonban
olyan film, amely reprezentálná a kilencvenes évek
második felének Magyarországát mint olyat.
A Presszó erre tesz kísérletet.
Talán ez ad magyarázatot arra is, hogy miért foglal
el egyedi helyet a Presszó az utóbbi évek magyar filmjei
között. A kilencvenes évek második felében
erôre kapott és jelentôssé vált a magyar
közönségfilm. Ezzel a magyar filmmûvészet
homogén közege igencsak megváltozott. A magyar film
világában is kiélezôdött a sztereotip magasmûvészet–tömegmûvészet
kettôsség. Egyfelôl álltak a mûvészileg
többnyire nem túlzottan értékes tömegfilmek,
másfelôl a mûvészfilmek, amelyekre a közönség
nem kíváncsi.
Épp az 1998-as filmszemlén vált ez minden addiginál
nyilvánvalóbbá. A fôdíjat, valamint a
szemle csaknem összes díját begyûjtô Szenvedély
címû film (Fehér György) vetítésén
a nézôk fele már a tizedik percben elhagyta a termet,
holott ez a közönség a filmszemle úgymond értô
közönsége volt, akik pontosan tudták, hogy nem
akciófilmre ülnek be. A magyar tömegfilmtermelésnek
nem épp csúcspontját jelentô Zimmer Ferit (Tímár
Péter) viszont a szemlén is, a mozikban is nagy sikerrel
vetítették. Úgy látszott, hogy a magyar filmes
élet menthetetlenül két részre szakadt.
Érdekes módon nemcsak a filmek, de a filmeket követô
kritikai reakciók is két ellentétes táborba
rendezôdtek. A kritikusok egyik fele természetesen a tömegfilmek
bezúzását követelte, és lehülyézte
a közönséget, amiért nem képes felismerni
az igazi értéket, és özönlik kifelé
a fôdíjas film vetítésérôl. A másik
álláspont szerint kizárólag az számít,
hogy a közönség mit hajlandó megnézni, következésképpen
át kell állni a tömegfilmek termelésére,
és hiba olyan film gyártására pénzt
adni, amelyet (mint például az említett Szenvedélyt)
hosszú hónapok alatt még háromezren sem néztek
meg. Nyilvánvalóan mindkét álláspont
értelmetlen, hiszen mindkét álláspont elôfeltevése
az éles és áthághatatlan mûvészfilm–tömegfilm
distinkció.
Ebben a közegben mutatták be a Presszót, amely szerencsére
rácáfolt erre a dichotómiára. Egyfelôl
meglepô közönségsiker lett (csaknem annyi nézôt
vonzott, mint a Zimmer Feri), másfelôl még a film bírálói
is elismerték, hogy mûvészileg értékes
alkotás. A mindinkább kétfelé szakadó
filmes életben tehát megjelent a középút
lehetôsége: az olyan filmeké, amelyek sok tekintetben
mûvészfilmnek tekinthetôk, és mégis képesek
nagy közönségeket vonzani. A Presszó nyitotta a
sort. Alig egy évvel késôbb pedig ezt követte
Jancsó filmje, a Nekem lámpást adott kezembe az Úr
Pesten, amely azonban már nem a tojás pohárban szelíd
presszóvilágába, hanem a kôbányai sör
vadabb, kaotikusabb temetôi világába vezet.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu