Rossz kávék,
rossz vodkák, rossz rendszerek.
Jobbára ez jutott
neki.
Pedig már kezdtem
elhinni, mégis megcsinálja.
Kitol az idõvel,
megül valami teraszon, alkoholmentes sör, újságok,
néha egy cigaretta. Ott fog túlélni mindenkit. Persze,
nyilván így elegánsabb. Angolosan meglógni
a Hysteria 2001 elõl. Távozni, még mielõtt
tényleg ásítozni kezdenénk az unalomtól.
Addig maradni, Amíg lehet.
Talán túl
jól tudta, mi jöhet még.
„Nem dolgozok. / Idõzök.”
Munka, az aztán tényleg nincs ebben a könyvben. Nagyrészt
olyan versek adják a maltert, amiket általában kihagy
az ember, amikor verseskönyvet állít össze, ha
csak nem kritikai kiadás szerkesztõje. „Tréfák,
rögtönzések, személyes jellegû apróságok.”
Télikék, ha picit följebb szeretnénk fogalmazni.
Sok erõs részlet. Néhány jó vers, és
egy, ami eléri Petri legjobb verseinek színvonalát:
a Proton.
Utolsó kötetét
értékelni itt és most nem feladat, annál inkább
sem, mert a költõ szigorához méltó módon,
azaz a lovagiasság szabályai szerint, Márton László
ezt megtette, éppen a Holmi-emlékszámban. Szerintem
is úgy van, ahogyan ott áll: „Petri értelmezõinek
fel kell majd oldaniuk azt az ellentmondást, amely abból
adódik, hogy a pálya korábbi, mûvészileg
produktív szakaszai belsõ feltételrendszerükbõl
adódóan torkollnak a súlyosan problematikus végkifejletbe.”
Gyönge rímek,
széthulló szerkezetek, anakronisztikus politikai gesztusok,
néhol giccsbe hajló megoldások. Bármelyikre
könnyû volna példát találni Petri utolsó
kötetében.
Miért rendít
meg mégis?
Mert a halál ún.
árnyéka vetül rá?
Nem. Hanem, mert arra a
csodálatos tényre irányítja a figyelmet, hogy
járt itt valaki, akinek még megadatott, hogy egységet
teremthet mûvek és gesztusok, test és mondat, szerep
és személyiség között. Innen nézve
tökéletesen érdektelen a zseniális és
gyönge megoldások aránya. Petri nem tudott hibázni,
mert hibáinak pontos helyük van a végkifejlet felõl
nézve. Szétszednek, a végsõkig destruálnak
egy érvényesen soha többé nem képviselhetõ
költõi magatartást. Olyan helyre jutott, ahonnan már
minden kiröhöghetõ. A tökélyre törekvés
gõgje, a forma banalitásai, a hagyomány nehéz
testamentumai. A test hiábavaló iparkodása, a lélek
kusza manõverei. A mások által ráakasztott
szerep. Saját szobra, amivé annyian akarták faragni.
Petri az esztétikai
diskurzus fölé vitte költészetét. Egy szabad
emberi lény megismételhetetlen ittlétének dokumentumává
formálta, méghozzá úgy, hogy az esztétikai
tétekre játszó kockázat a puszta egzisztencia
értelmezési tartományában vált nyereséggé.
Ez az áttörés mintha elvileg lehetetlen volna. Ô
bebizonyította, hogy mégis lehetséges. Autentikus
maradt egy álságos közegben: a „kortárs magyar”
életben, irodalomban.
A dunaalmási temetõben,
a huszadik század utolsó nyarán nemcsak Petri György
törékeny testétõl búcsúzott a gyászoló
gyülekezet, hanem egy illúziótól is. Ahogy Tamás
Gáspár Miklós fogalmazott az ÉS-ben megjelent
cikkében: „A protestáló hit, küldetéses
vétó távollétében a »mindenben
kételkedni« épp oly érthetetlen, mint a megváltás
krédója.” Petri hiánya – mégis vagy épp
ezért? – szokatlanul eleven, jelenléte pedig, ha verseit
olvasom, valószínûtlenül intenzív. A hirtelen
ûrben úgy látszik, ennek a szokatlanságnak és
valószínûtlenségnek mégiscsak akad egyszerû
magyarázata: Petri György életének és
mûvének hitelessége.
Gyászolni lehet közösségben,
ritkán az is elõfordul, hogy maga a gyász teremt közösséget
a holttest köré gyûlõ emberekbõl. Távozni
azonban mindenki egyedül fog. (Mint Proton, azaz Szalmai tanár
úr ama kínos érettségi vizsga bankettjérõl:
„Ilyenkor már le szoktam pihenni. Mulassatok jól.”) Petri
példája arra int, minden elvesztett illúzió
ellenére, hogy a végsõ érettséginek
igenis van tétje, ráadásul elbliccelhetetlen.
Tíz év múlva
nyilván majd másnak látszik az ezredvég magyar
irodalma. Jól interpretálható, kiváló
mûvek, minden kánon talál majd kedvére valót.
Innen, 2001-bõl nézve azonban nem látok fontosabbat
Petri utolsó, rossz versesköteténél, mert az
individuum méltóságának örök esélyére
figyelmeztet.
Proton
Én most eltávozom,
el az élõk
sorából.
Hogy porként-e
vagy sugárzás formájában,
ki tudja? Nincs különösebb
bizalmam a modern fizika
képszerû
megfogalmazásai iránt.
Szalmai tanár
úr hõsiesen szembeszállt Heisenberggel,
Einstein álláspontján
volt,
hogy isten nem kockajátékos.
Kitelepített szerzetestanár
lévén
lehet, hogy többet
tudott nálamnál
afelõl, hogy hol
lakik az úristen.
„Gyiriköm, gyiriköm
– mondta nekem –,
tedd ezt szépen
le.” Feszület volt a kezemben,
amivel éppen indián
csatatáncot jártam.
És akkor néma
csend lett. (Elfelejtettem
mondani, hogy a Jeney
kocsmájában
már eléggé
beszívtunk – kisfröccsök, ilyesmik.)
Szalmai tanár
urat csak Protonnak hívtuk,
s játékos
kedvünkben egyszer kotonokkal
aggattuk fel a physicum
függesztõrácsát.
Aztán jött
a történelmi jelentõségû érettségi
ügy.
Sz. tanár úr
arra kért föl, hogy rajzoljak
egy szinusz-görbét,
én pedig dacosan
húztam egy vonalat,
és föl-lemenõ
négyszögeket rajzoltam föl:
Hõsnek véltem
magam. Sz. tanár úr megszemlélte
a produkciómat,
azt kérdezte: „Hallott már
maga a Poisson eloszlásról?”
Én mondtam neki,
hogy a poászon
az vagy hal, vagy méreg.
Ô azt mondta: „Menj
helyre, gyiriköm.”
Ô már meghalt.
Én próbálok a helyemre menni.*
* Mivel Proton könyörtelenül
buktatott, csak a pótvizsgán tudtunk átmenni. Azzal
büntettük, hogy az érettségi banketten egyedül
õ nem kapott virágot. Az öregember észlelte a
felé áramló igazságtalan gyûlöletet,
és azt mondta: „Ilyenkor már le szoktam pihenni. Mulassatok
jól.”
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu