Jancsó Miklós

A Nagy Bumm… sõt, a Nagy Reccs


  Fekete lyuk. Igen, a fekete lyuk. A fizikusok tudják, be is bizonyítják: van néhány a mi saját világegyetemünkben. Hát még az én saját különbejáratomban!
  ’65. A teljes sötétség.
  Volt? Van.
  Nézem ezt a négy-öt oldalt. Révész Sándor küldte. Nézem, nem hiszek a szememnek (jó, lapos hasonlat, mi?). Ezek mind akkor történtek? Abban az évben? Johnson meg Vietnam. Az amcsi repülõk ezredik bevetése. És tiltakozás a háború ellen az egész világon? És a szarok elsõ titkárrá teszik Csaut? És a kedves, jó Csermanek bácsi (ekkor még szocialista hazánk, azaz akkor még szocializmust építõ hazánk proletár erõtõl duzzadó, de megfontolt öreg szakit mutató Kádár elvtársa) átadja a kormányrudat vagy kereket vagy mi a faszt Kállai Gyulának, alias Gyufának.
  Apropó Kállai.
  A lángoló, ifjú parasztvezér, Kovács Imre (’45 után így kezdte tömeggyûléseit: „Parasztok! Magyarok!” Szép, zengõ hangja volt). Kettõt utált nagyon. Darvast meg a Gyufát. Seggnyalók – mondta volt. Negyvenkettõ, negyvenhárom lehetett?
  Hívom Gyulát. Hernádit. Nincs torgyánozás, õ se küld engem a picsába a Szadesszal együtt, ahogy szokta.
  Márton Pistivel megyek. Blokkház. Õrzõ-védõ rácsok. Lassan jön elénk, kicsit bizonytalan. Bottal jár. Azt mondja Pisti: te, Gyula, te pizsamában is õrgróf vagy. Gyerekkorában így hívta õt a sok hülye a piaristáknál. Kamásnit hordott, karót nyelt. Rendes áldzsentri. Most is peckes. Kicsit bizonytalan. Kettõs látása csak lassan múlik. Magas vérnyomás, gyógyszerek. De peckes.
  Én meg román õseim esett vállát, hajlott derekát örököltem. Pedig román létükre, azok valódi magyar dzsentrik voltak. Nem jobbágyok.
  Ja, bizony, azok a rohadt gének.
  Na és a memória? Gyula is, kezében Révész Sanyi papírjaival néz, mint a moziban (megint egy kurva jó hasonlat!). „Hogy mik voltak!”
  Persze, ezeréves tanulmányainkból tudjuk, hogy az emlékezet diminuitur.
  Dupla fekete lyuk.
  Így hát, tisztelt olvasó, itt már abba is lehet hagyni! A ci- devant korszak jelentõs évének e mélyenszántó, ezer forrásra támaszkodó és a többi, és a többi analízise elmarad. A felkért személy alkalmatlan rá.
  Sõt, bevallom, hogy a kor „mértékadó politikusait” (Biszku, Lázár, Münnich meg a szakszervezetis – hogy is hívták? – mértékadó politikusok? Röhögnöm kell… ámbár én Schamschulára sem emlékszem már) még a budi szemszögébõl se tudnám bemutatni – nem is találkoztam velük. Talán Aczél. Csak-csak. Lehet, hogy szót ejtek róla. Igaz, õt meg pont Révész Sanyi írta el elõlünk.
  Ahogy mondtam, itt abba is hagyhatnám. Hiszen semmi mást nem tudok, csak ami velem történt.
  Ennyi volt a bevezetõ. Túl hosszú!
  Na, kezdjem már el!
  Elõször is… kikérem magamnak, hogy a Beszélõ elõzõ száma elszívta elõlem a kezdõ levegõt! (Jobbnál-jobb hasonlatok!)
  Bori Erzsébet agyba-fõbe dicséri az Így jöttem et (késõbb születtek szíves figyelmébe: ez egy filmcím)… ó, semmi, semmi… nincs ellene semmi kifogásom… sõt és pont ellenkezõleg… jólesik a simogatás még egy megkérgesedett vénembernek is, és tisztelettel küldi kézcsókjait Bori Erzsébetnek… csakhogy és az ám, az Így jöttem címû filmrõl a ’965-ös évrõl szóló akármiben kell írni, mert akkor mutatták be.
  Igaz, a kartoték-töltögetõk és a filmbuzik száz év után se tudtak megegyezni egymással, mikorra kell datálni egy filmet: amikor csinálták, vagy amikor megjelent a moziban.
  Na, az Így jöttem ’65 januárjában (vagy februárban?) kapott vásznat. És most jó harminc évvel utána büszkén jelenthetem: hihetetlen nehézségekkel (persze politikaiakkal, az átkos rendszer miatt) kellett megküzdenünk. És a többi és a többi.
  Ismétlem, büszkén állíthatom, hogy akkor a szellemi ellenállás egyik terméke volt. Jelentõs. Mindazok, akik „benne voltak” így (bocs’ azoktól, akik kimaradnak e sokat érõ felsorolásból): Hernádi, Somló, Karall Luca, Kézdi-Kovács, Elek Jutka (asszisztens volt), Kende (nem is volt benne), néhai Gyõrffi Jóska (õ volt a gyártásvezetõ) és persze Mészáros Márta, kollégám és akkor még feleségem, mi mind tudtuk, hogy a Gonosz Birodalma (tetszenek még emlékezni Ronald Reagen úrnak, a sikeres színésznek finom retorikájára?) halálra van ítélve. Csak addig ki kell húzni. Ezért, többen közülünk vöröskatona papával/nagypapával rendelkeztek… õket késõbb, azaz ma, a Jó Birodalmában sokan sikeresen más alakulatokhoz vezényeltek… az ’56-os pesti srácok, a Corvin köziek, Szabó bácsi távoli csodálói csapatába satöbbi… vagy ha oda nem is, a politikailag üldözöttek közé. Késõbb a papa múzeumi fõigazgató lett.
  …politikai tisztánlátásunkat semmi se homályosította el. Hiszen csak pár üveg vörösbort ittunk a bemutató után. A filmklubban. Szóval, nem sokat, mert volt ugyan hitelünk, de limitált. Az APV Rt. történetébõl és más optimista anekdotákból már tudjuk, hogy hitelhez név kell, támogatás és részesedés-felajánlás (a cosidatto mancia, azaz borravaló) szükségeltetik. Ez akkoriban hiányzott (most sincs).
  Azt a filmklubi estét jórészt Gyöngyössy Imre készpénz- kölcsönébõl és patinás nevébõl finanszíroztuk… Sõt, hétköznapi kenyerünket (körözött + két szelet parizer) is nagyon sokszor neki köszönhettük… Mert kettõnk fizetése – szóval a Mártáé meg az enyém – a gyermekek ellátására fordíttatott. (Boldog kor! A filmrendezõk állami hivatalnokok voltak, fizetéssel, betegbiztosítással, nyugdíjjogosultsággal. A Horthy-korban az altisztek és a vasutasok.)
  Hajnal felé Makk Karcsi vitt haza. Márta meg én csillogó szemmel néztük. Micsoda megtiszteltetés! A Nagy Mester! És plusz: dicsér, dicsérget! Megállunk az EMKE-ház elõtt (újonnan születetteknek két információ: a) Rákóczi–Körút-sarok; b) Erdélyi Magyar Kulturális Egyesület. Hogy mi a fasznak viselte a kávéház ezt a nevet… homály). Ott laktunk a harmadikon. A Mester kifejezte óhaját, meglátogatna.
  Kínos.
  Hozzánk az alábbi módon jutsz be. Gyalog, lihegve. Régi ház, magas emeletek. Lift nuku (õsi magyar terminus). A három szoba, cselédszobás lakás az elegáns, oszlopos folyosó (Belváros, centrális fekvés, nyista gang) végében. Kovácsoltvas, üveges ajtó. Végtelenbe veszõ belsõ folyosó. Jobbra a WC-ajtó, balra a konyháé. Be a balon. A konyha balvégében a fürdõszoba. A zárban nincs kulcs, tilos tartani. Ha valaki fürdik (hat albérlõ), behúzza a kád függönyét. Átmégy a fürdõszobán, benyitsz Kovács nénihez. Fõbérlõ. Már azóta, abból Brave Old Word-ból, amikor a Körút helyén még Duna-kanális volt. Kovács néni alszik. Mindig, de ilyenkor különösen. Ágya balra a falnál. Az ágy lábánál a mi szobánk ajtaja. Halkan kell nyitni. Óvatosan, halkan kell nyitni. Albérlõ-attitûd. A tisztelet jele. Mert persze az ajtó nem csikorog, sûrûn olajozzuk.
  Szobánk mutatós. Alakja háromszög. A tervezõk sokat gondolkodhattak rajta. Megoldása után hosszan szorongathatták egymás kezét: sikerült. Berendezés: négy gyerekmatrac a földön, kötéllel körbehurkolva. Így nem csúszik szét. A sarokban madzagon lepedõ, mögötte néhány szög a falban (Kovács néni nem tud róla, úriasszony, nem leskelõdik), rajta a ruhakészlet. Minimális. Egy része mindig zaciban.
  Makk Károly, a Mester, egyenes derékkal, maga alá húzott lábbal a matracon. Festenivaló. Mi a lábainál. Még jobb pikturális lehetõség. Isszuk szavait (most utoljára hívom fel szíves figyelmüket pompás hasonlataimra… most bedobom a gyeplõt, röpülj, hajóm!). Nem hiába. Alapvetõ. Íme.
  A sikernek nem beugrani! A siker nem siker. Nem biztos. Szép hazánk objektív mércéi Vazul, Kötöny és Tonuzoba óta nem léteznek. Kritika: lófasz. Vagy lila köd, vagy szart se ér. Sunyít vagy parancsot követ. Mozi? Nincs nyugati film. Csak haladó, na meg orosz, na meg a többi testvéri. Mi a faszt nézzen a nézõ, ha esik az esõ, fúj a szél? Magyar filmet azt adnak. Na meg a Vígben, a Madáchban, a Nemzetiben Osztrovszkij: Az erdõ.
  Bent jártunk a fényes délelõttben, akkor ment el. Mi meg át a Rákóczi úton. A Metropolban hiteleztek kávét. Márta törte a fejét, kinek lehet egy tizese? Tizes? Két-három bé-mallér! (Ha, ha, ifjúság! Na, mi az a bé-mallér? És mi az etimológiája?) Drága jó nevelõszülõje, a „Maty” szóba se jöhet. Hogy mért nem, nem ecsetelem (!!!), nézzék meg Mészáros Márta Napló -sorozatát. Meg azt majd, amit most kezd forgatni kicsi koráról. Kirgiziában, az egykori Frunzéban. Ne röhögjenek: annak a városnak ma újra Püspök a neve. Csak Pispeknek írják és mondják. Íme, újabb ékes bizonyíték õsi népünk õsiségére!
  Ja, nem elfelejtendõ még, hogy én, a férj, ki voltam tiltva a „Maty” családjából. „Kilépett a pártból” – közölte Mártával ex-nevelõmamája, az aktív ezredes asszony. Féltette tõlem. Hülyegyerek-frizura. Kopott kordnadrág. Apacsing. Így néznek ki Párizsban a stricik. Esetleg Bécsben. „Maty” jól ismerte Bécset, ott volt titkára Kun Bélának. Alighanem a KGB delegálta mellé. És õ felejtette a taxiban azt az aktatáskát, amiben Kun Béla titkos pártiratai voltak. Vajon direkt? Direkt, hogy visszazsuppolhassák a népbiztost Moszkvába? Na, álljunk meg! Elindult bennem a Chandler.
  Szóval a Metropol. Lajos, a fõpincér, legyint, amikor a kávék miatt a zsebembe nyúlok. Röntgenszeme van. A zsebembe minek nyúlogatok. Üres. Sõt, lyukas is. De tényleg.
  Szivárognak a mieink. Nem mondom el a névsort. Hogy akkoriban ki kivel ült le, kit érdekel ma már? Meséld a tiniknek, hogy ki ki volt… Meséld csak. Tegnap egy „nagy mûvészeti” vitában kiejtettük: Latinovits… A házból a tizennégy éves megkérdezte (érdeklõdõ gyerek): az ki?
  Belvárosiról, Metropolról olvassatok Orbán Ottót. Egyáltalán, olvassatok Orbán Ottót, meg Petrit.
  Délfelé teltház volt. A törzsön kívül egy-két ún. „fiatal” is. Író vagy újságíró. Emléküket alighanem azok a rendõrségi jelentések õrzik, amiket rólunk írtak (minek?). Õrzik, ha be nem zúzták. Egyikük Antall Jóskáék idején félnyilas hetilapot csinált. Persze tudtuk róla, éreztük. Szagról meg lehetett ismerni õket.
  Most látom, néha fejedelmi többest használok. Bocs. Ott, a jelentõsek és jelentéssel bírók között nem voltam teljes jogú. Csacsi filmes! Minden filmes csacsi. Nem is lehet más. Másodrendû mesterség. Sõt! Csak a szar pénz miatt kell csinálni. Egy kis elõleg a novellára… aztán basszák meg az egészet. Úgyis rosszak a magyar filmek.
  Hernádi a kivétel. Élvezi a filmes hülyéskedést. Semmi köze az irodalomhoz – mondja. Más mûfaj. Nem „megfilmesíteni” kell az irodalmat, hanem „filmre kell írni”. Ha kell.
  Ja, hogy mit kell? Amit lehet.
  Merthogy csak egy producer van. Az is eléggé elvont, megfoghatatlan. Az Állam. Nagy Á-val. Ámbár, néha megfogható. Vannak képviselõi. Az Elvtársak. A korszak Elvtársai pókerarcúak. Hótt komolyak. Õk szarták az Egyenlítõt. Azt mondja egyszer az egyik – Fábry-film után támaszkodunk a pultnak – rám néz, azt mondja: „túl sovány vagy, Jancsó elvtárs! Nem tetszik a rendszer?” Ha hiszitek, ha nem, nem humorkodott. Vakbélgyulladás.
  Szóval azért lehetett lobbizni az elvtársaknál. Örülök ennek a lobbi szónak. Nem kell mindig használni magyar megfelelõit. Õrizni lehet miatta a nyelv szalon- és egyházképességét. Mert akkoriban az Elvtársak meggyõzésének két útja volt, a seggnyalás és az átbaszás. Esetleg mind a kettõ. Esetleg nem is magadnak kellett csinálnod, hanem a stúdióvezetõdnek. Hogy nekik mit kellett föláldozni hatékonyságukért, csak õk tudják. Igaz, egyszer egyikük õszinteségi roham vagy félreértés miatt, nem tudom, vallott magáról. „Ha nekem parancsolják, én a Hamletrõl is bebizonyítom, hogy fércmû.” Hát, így.
  A lobbi tetszik nekem. Különösen a kettõs b betû ejtése. Szép magyar szó.
  Az Így jöttem „kritikai siker” volt. Nem volt közönségvonzata (tetszik ez a szó?). Nem engedték laktanyákban vetíteni, és nem vezényelték ki az általános iskolákat.
  Aczél György akkor még nem választott ki se engem, se a magyar filmet friss virágnak a rendszer akkor még kicsit büdös gomblyukába. Nem látta a filmet, de nem tetszett neki. Jobban mondva, utálta. Balhé volt a filmmel. Valami oroszok hõzöngtek. Ne, nem mellette.
  Aztán Aczél György allergiás természet volt. Makk Karcsi piros pulóverére (abban ült a Gerbeaud-ban) meg az én kordnadrágomra meg a Máriássyra (amerikai cigarettát szív), és honnan a fenébõl szereznek valódi wishkyt a filmklubban?
  Nálam súlyosbító körülmény: elszerettem a Párttól a munkásmozgalom egyik mártírjának a leányát.
  Bizony Mészáros László, a zseni-gyanús szobrász, a szegény hólyag, ahelyett hogy Rómába utazott volna, Moszkvába vitte családját… bizony lassan- lassan kinõtte magát a „személyi kultusz áldozatává”, és így a mozgalom mártírjává… ha nem is elsõ osztályúvá a tölgyfalombokkal és a kardokkal.
  Márta két húga nem tudta, mi történt az apjukkal. Meghalt. Meghalt a Nagy Honvédõ Háborúban. Za rogyinu! Za Sztálinu! Nekem kellett elmondanom nekik.
  Akkor már a Rózsa Ferenc utcában laktunk. A sarkon ott volt a tábla: Rózsa Ferenc, az illeg. Szabad Nép megölt szerkesztõje kapta ajándékba a Rózsa utcát. Azóta az utca, újabb kulturális szokásaink miatt, elvesztette toldalékát. Egyszerû Rózsa. Valami tréfás kedvû az Aradi utcaira odaírta: sárga. Ez zsidózás vagy tisztelet Koncz Zsuzsának és Bródy Jánosnak?
  Éjjel mentünk ki a Népköztársaságra (ex-Magyar Ifjúság, ex-Andrássy, ex-Sugár út). Csak mi voltunk. Elmondtam nekik.
  Ikrek. A hangjuk is hasonlít, meg nem tudod különböztetni õket. Ott, akkor a tök sötétben egyikük – nem tudom melyik – azt mondta: visszaveszi a Mészáros nevet. A két lány a „Maty” vezetéknevet hordta. Aztán nem csináltak semmit, maradt a régi nevük.
  Hogy sírtak-e, nem tudom, akkor éjjel nem.
  Egyszer én sírtam át egy teljes éjszakát a WEST END- ház mögött a padon. Akkor akasztották fel Rajkot, és a barátom biztosan tudta, hogy az egész hazugság volt. Õ is sírt. Igaz, elõtte jól berúgtunk az Ilkovitsban.
  Márta húgait színjózanul rugdaltam vissza a múltjukba. Nem heverték ki. Lehet, hogy szarság az egész emlékezés?
  Az akkori filmfõigazgató – vajon van-e még ilyen rangos beosztás? – no meg Aczél György meg volt gyõzõdve, hogy mi, akik az Így jöttem et csináltuk (szegény Vadász Imre novellájából Hernádi írta, meg én) rosszul emlékezünk. Ezt aztán megerõsítette az az öt orosz – pardon, szovjet – tábornok, akiknek a fasz fõigazgató még bemutató elõtt megmutatta a filmet. Kibuktak… „De elvtársak, nekünk hisznek vagy a szemüknek?”
  Kínos poén. A prémium ugrott. Valami keveset adtak, de azzal kitörölhettük a seggünket.
  Márta oktatófilmeket gürizett össze. Abból koplaltunk.
  Hõsi kor.
  Aztán jött egy kis elõleg. A következõ film forgatókönyvére. Azt is Hernádival írtuk. Akkor már ötödik éve dolgoztunk együtt.
  Találkozásunkat, barátságunkat a Tanár Úrnak köszönhetjük. Mondhatnók Kürti tanár úrnak is. Így hívja Nemeskürtyt a Csutak és a szürke lób an mindenki.
  Nemeskürty meg akart engem menteni, még ’59-ben. Már akkor elátkozott voltam (hülyegyerek-frizura, zöld kordnadrág stb.), magatartási problémák, barom, röhögnivaló filmek ( Goldman, Város peremén, Harangok ), amik alighanem tényleg nézhetetlenek, de akkoriban mások voltak. Mások, mint a többi. Ez pedig nem megy egy szabad, demokratikus rendszerben, ami tudja, hogy mi kell szeretett népének… folytassam?
  Hernádi akkor éppen munkásíró volt. Harminc munkahelye egyikében éppen hátramozdított a vezérigazgatóságon. A hajógyárban. Kazánkovácsokról írt novellákat. Jókat. Nemeskürty mellém tette, hogy megmentsen. Realizmus, a boldog jövõbe nézõ, csillogó munkásszemek…
  Elsõ tervünk mégse sikerült, cigányokról szólt. Meg talán – mi is? mi is? – talán frivol volt a hangneme. Akkor még hangnem volt és nem stílus. A stílus csak késõbb, a szerzõi filmek divatjával érkezett be nyerõnek.
  Megint az a rohadt másság. Megengedhetetlen – mondta Patachich Iván barátom, a jezsuiták nem engedhetnek eltérõket szóhoz jutni. Azokat mindig jezsuitáknak nevezte. Õ csak tudta, náluk, a jezsuitáknál érettségizett. Jóban voltunk. Filmzenész lett a kisebbik filmgyárban. A Fradi-pálya mellett. Az a filmgyár valaha ingyenkonyha volt. Róbert bácsié. A régi székesfõváros finanszírozta. Aztán leveldi Kozma Miklós, Horthy PR-je híradókat meg kultúrfilmeket (így hívták valaha a rövidfilmeket) gyártatott benne. Aztán jött ’45- ben az MKP meg vele a MAFIRT… ugyan, kit érdekel! Az a gyár nincs többé. Hatvan-nyolcvan millióért vette meg két fiatalember, gépestül, lámpástul… meg minden egyébbel, hangstúdió, talán még autók is. Kiárultak belõle mintegy háromszáz gurigát (egy guriga = egy milkó… mai áron már csak hatszázezer zöldbéka). Leborotválták. Benzinkút lesz. Arab. Nem az lett. „Itt üzletközpont épül” – olvasható. Szeretett fõvárosunkban a száztizedik MALL (tessék megnézni az angol– amerikai szótárban).
  Személyes gratulációm a privatizációban kivívott sikerekhez az Antall-, a Boross-, a Horn-kormánynak, sõt Demszky Gabinak is.
  Hernádi nem mentett meg.
  Kiderült róla, nem szocialista nem realista. Sõt az, hogy se-se.
  Nekem kellett megmenteni.
  Együtt írtuk a forgatókönyveket, de az õ neve nem jelenhetett meg a fõcímen. Így az enyém se. Hernádi nem szerepel az Oldás és kötés en, de alighanem az Így jöttem en se. Sovány vigasz, hogy a kollégák becsülték, ha vita volt, meghívták, véleményét kérték.
  A Belvárosi–Astoria–Metropol szellemi bázisa volt Hernádinak, vitt magával. Mirõl szólt a dal? Irodalom és más efféle lom… politika? Persze. Morgás, mérgelõdés, olvasom, az Iszapesõért Csoóri szilenciumot kapott. Hogyan reagáltuk le, ki tudja? Azokkal senkinek nem volt informális kapcsolata. Különben is, az a banda, a miénk, nem szerette (juj, de finoman fogalmazok) azt a másik bandát. A Kádárét. Ötvenhat forradalom volt, Nagy Imre kivégzése gyilkosság, s a többi.
  A megtorlást nem láttuk át teljes mélységében. Szép, mi? Író-újságíró-perek, azt tudtuk. Én a részleteit nem is akartam tudni! Éveken át nem vettem újságot a kezembe. Valaki néha mondta, megint kivégeztek valakit.
  Sopronban forgattam, amikor reggel berontott a szobámba a két gyártásvezetõ. Diadalordítás. Kivégezték Nagy Imrét. Nem ’65-ben volt, de akkor jöttem rá, ki mindenki dolgozik a filmgyárban. Egyikük vadászrepülõ-tanonc volt Horthyék alatt (meg a pletykák szerint Hunyadi SS), a másik ugyanabban a korban rendõr õrmester. A filmgyárba az ÁVH delegálta õket. Fõhadnagy, talán százados volt mind a kettõ.
  Egyszer jön szembe a folyosón Fakan Balázs. Akkor került oda. Dramaturg. Jön szembe, sápadt. Odavisz a büfé ajtajába, de nem enged bemenni, csak a fejével int. „Ki ez a kettõ?” – kérdi. Akkor már ismertem a káderlapjukat. Bemutattam õket. Aztán megkérdeztem. „Miért?” „Ötvenhétben ezek vertek. Engem meg a Csurkát. Sétáltunk a Petõfi szobornál. Se ünnepség, se tüntetés, semmi. Ránk rontottak. Pufajkások. Felvittek az elsõ emeletre. A Mahart-irodába. Ott a szobornál. Gumibot, meg egyebek…”
  Az egyik tán Hunyadi SS volt, a másik horthysta rendõr õrmester.
  A stúdióban sokan támadtuk a Tanár urat, mért csinálunk szar, romantikus Jókai-filmeket. Várkonyi rendezte. Egyszer azt mondta Nemeskürty: ha nem tetszik, csináljatok ti történelmi filmet. Nekivágtunk. Ebbõl lett a Szegénylegények .
  Az egész évünk, a teljes év, ráment erre a filmre. Akkor kavargott a gyomrom az egész társadalom miatt. Nemcsak az enyém. Hernádié is. A Metropol- bandáé is. Mi, Hernádi és én, elhárítottuk magunktól a „mindennapi társadalmat”. Találkoztunk Déryvel. Én sokszor Tardossal. Egy kurva szót nem szóltak arról, mi történt velük a börtönben. Déry már lassan-lassan barátja lett Aczélnak.
  Hernádival akkor már sokszor egyedül ültünk az Astoriában. Odajött Zoli barátunk. Fiatal író. Késõbb az ÉS-t is szerkesztette. A kávéház egyik sarkában elmesélte, hogy ’57-ben a kávéház pincéjéban tartották fogva. A kihallgatója bemutatkozott. Megmondta a nevét. Biztos, hogy hamis volt. Kesztyût húzott, úgy verte.
  Aztán ott volt a Rémiás Gyuszi. Asszisztensem és barátom. Rákban halt meg, szegény. Keserû volt, és szarkazmusa nem ismert se istent, se embert. El-eltûnt. Mondják, hogy az ávó vitte el. Néha. Azt is mondták, öngyilkos lett.
  A rendszerváltás után megjelent a kivégzettek névsora. Egyszer Orbánnal olvastuk. De lehet, hogy nem vele. Haynau, Kun Béla, Horthy nem termelt együtt ennyit. Benne volt Rémiás hadnagy neve. Asszisztensem tesója.

  Talán nem volt véletlen, hogy Kádár János tisztára akarta mosni a kezét. Erkölcsi okai nem nagyon lehettek. Végül is inkvizíciós volt. Vagy jezsuita. Így mondta Patachich Iván. Arról lehetett szó, hogy a vasfüggönyön túl nem szerették a vérnyomokat a szalonba vezetõ kilincseken. (Azért vannak kivételek: Noriea Pinochet – a mi kutyánk kölykei. Ugye, drága, kedves ifjak, nem tudjátok, hogy ez a mondás a nagyszerû Franklin Delano Roosewelttõl származik.) Kádár kezén két hírhedt gyilkosság vére száradt. Rajk, Nagy Imre. Mindkettõ a barátja volt. Mi lenne, ha megölném Hernádit? Megbocsátaná nekem a történelmi szükségszerûség?
  És, persze, mi is, Belvárosi–Astoria–Metropol, tudtunk néhány dolgot. Tudtunk vagy sejtettünk. Mit kellett volna csinálni? Lõni? Tiltakozni? A késõbbi tiltakozók akkor még maoisták voltak. Én nem. Tudtam, hogy végrehajtani egy ideológiát: ölés. Én már a háború idején sem akartam ölni. Ma se akarok, még gazdasági eszközökkel sem. Igen, ma nem Auschwitz a divat. A „szabad piac”. Az se akármi. Megöli a gyengét. Gyerekkorom óta – családi hagyomány – a gyengék, a szegények, az elnyomottak sorsa érdekelt.
  Talán ezért csináltuk meg Hernádival, Karall Lucával, Nemeskürtyvel, Somlóval, Kézdi-Kováccsal (kivel még?) a Szegénylegények et.
  Eredeti címe Nehézéletûek volt. Õk így hívták saját magukat. Nemeskürty beszélt rá a most használatos címre. Tiltakoztunk. Túl kommersz. Végül õ döntött. Õ volt a producer. A producer mindig nyer. Nyert õ is.
  Külföldi címei szebbek. Les sans-espoir. The round up Desperados .
  Folytatnám, de unnád. Még van 30-40 oldalnyi jegyzetem. Majd máskor. Ha valaki ad kommunikációs lehetõséget. Mért adna? A kommunikáció ma világhatalom. ’68-ban a balhé azért tört ki Amerikában és a világban, mert Vietnamban szabadon lehetett fotografálni. Az Öbölháborúban már nem. A kommunikáció az elnyomó privilégiuma. Ritkán nem.

  Abbahagyom. Akit érdekelnek az ezeréves anekdoták, szóljon. Majd egyszer elmesélem neki.


Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/