Lengyelország '68 – fajvédõ kommunizmus
„Nem engedjük fasizálni
a szocializmust!” – hirdette 1968-ban a tüntetõ lódzi
diákok egyik röplapja. A tiltakozás egy darabig eredménytelen
volt, de nem alaptalan.
A roppant zavaros elõtörténetet
nehéz összefoglalni, de a lényeg az, hogy a Lengyel
Egyesült Munkáspárton (LEMP) belül évek
óta heves belsõ hatalmi harc folyt az öregedõ,
bár a gyeplõt 1956 októbere óta szilárdan
kezében tartó Gomulka elsõ titkár utódlásáért.
A „partizánoknak” nevezett csoport élén Moczar belügyminiszter
állt, akinek jelentõs befolyást adott az is, hogy
õ volt a ZBOWID nevû háborús veteránszövetség
elnöke. (Ez nemcsak a Moczarhoz hasonló egykori szovjetbarát
partizánokat tömörítette, akik harcoltak a nácik
ellen, de nem ismerték el az emigráns kormányt, hanem
a Honi Hadsereg volt katonáinak egy részét is.) Ez
a csoport 1967-ben úgy döntött, hogy a közel-keleti
háborút felhasználja a belsõ leszámolásra.
Egyes források szerint hamis jelentésekkel dühítették
fel Gomulkát, amelyek arról szóltak, hogy számos
zsidó származású értelmiségi
lakásán és fõtisztviselõ irodájában
pezsgõvel ünnepelték Izrael gyõzelmét.
Ennek hatására Gomulka 1967 júniusában a szakszervezeti
kongresszuson „ötödik hadoszlopot” emlegetett, és közölte:
aki akar, kivándorolhat, de aki marad, az köteles lojálisan
viselkedni a lengyel államérdekek szempontjából.
Valójában valószínûleg mindössze
annyi volt az igazság, hogy sokan örültek, amikor az amerikaiak
szövetségese legyõzte a szovjetek szövetségesét
– és ennek semmi köze nem volt ahhoz, hogy az elõbbit
Izraelnek hívták. Vagyis a dolog összefüggött
ugyan a két világrendszer tényével, csak nem
úgy, ahogy Gomulka gondolta, és aminek alapján az
állampolgári lojalitás kritériumává
tett egy mégiscsak külpolitikai eseményrõl alkotott
véleményt.
A pártvezér szájába
adott mondatok mindenesetre alapot adtak a Belügyminisztériumnak
arra, hogy „cionizmusellenes osztályt” állítson fel.
Itt készültek késõbb azok a névsorok,
amelyeket a különbözõ intézmények,
hivatalok kaptak állítólag vagy tényleg zsidó
származású munkatársaikról. Még
a húsz éve hivatalban lévõ miniszterelnök,
Cyrankiewicz nagynénjét is beidézték, hogy
az Auschwitzot politikai fogolyként megjárt politikus családtörténetének
részleteirõl faggassák.
Eközben 1967 õszén
a Nemzeti Színház felújította a legnagyobb
lengyel költõ, Mickiewicz Õsök címû
klasszikus drámáját, minden iskola kötelezõ
olvasmányát. Néhány hétig sikeresen
ment a darab, ám egyszer csak a felsõbbség úgy
ítélte meg, hogy a múlt századi hazafias mûnek
az akkori orosz megszállók elleni kitételei a rendezés
hibájából szovjetellenes élt kaptak, és
bizonyos mondatoknál a közönség szinte tüntet.
Ezért az elõadást betiltották, Kazimierz Dejmek
rendezõt, aNemzeti Színház igazgatóját
pedig elbocsátották állásából,
és kizárták a pártból. 1968. január
30-án, az utolsó elõadás után fõleg
diákok tiltakozó tüntetést szerveztek, amelynek
két „fõkolomposát”, Adam Michniket és Henryk
Szlajfert pár nap múlva kizárták az egyetemrõl.
Március 8-án a Varsói Egyetemen már az õ
visszavételüket és az Õsök továbbjátszását
követelték a diákok, továbbá általában
demokráciát és a nemzeti kultúra tiszteletét.
Ez a gyûlés nem utcán zajlott, hanem egy zárt
teremben. Ennek ellenére „munkásaktivisták” jelentek
meg az egyetemen (köztük a belügyesek mellett valódi
munkások is), és a nagy, campus-szerû épületcsoport
szabadtéri részén igazoltatni és verni kezdték
a diákokat és tanárokat, akik közül sokan
nem voltak a gyûlésen, sõt nem is tudtak róla.
Ezután ülõsztrájkra
került sor, és a tiltakozás átterjedt több
vidéki egyetemre. Eközben összeült az Írószövetség
varsói közgyûlése, de néhány párttag
író igyekezete ellenére éles hangon állást
foglalt a hatalom lépéseivel szemben. Az egyik résztvevõ
„bunkók uralmának” minõsítette a XIX. századi
klasszikustól is megijedõ politikát – õt pár
nap múlva „ismeretlen tettesek” véresre verték. A
Varsói Egyetem diákjai kétségbeesett hangú
levélben magyarázták el Gomulkának, hogy õk
nem a szocializmus ellenségei, de választ nem kaptak.
Március 11-én a Znak
katolikus képviselõcsoport interpellációt nyújtott
be a szejmben a diákok és a nemzeti kultúra védelmében.
(Ez a mindössze ötfõs csoport a püspöki kar
támogatásával mûködött 1957 óta,
és kényszerû kompromiszszumai ellenére az akkori
szocialista világ egyetlen ellenzéki parlamenti frakciójának
lehet nevezni.) Választ csak több mint egy hónap múlva
kaptak: Cyrankiewicz miniszterelnök a kérdésekre nem
felelt, de a kérdezõket reakciósnak és szocialistaellenesnek
minõsítette. A rendkívül durva hangú vitában
nemcsak a LEMP képviselõi szitkozódtak, hanem a parasztpártéi
is (amelynek mai utódját érdekes módon nem
szokták úgy utódszervezetnek nevezni, mint a szociáldemokratákat),
illetve néhány pártonkívüli. Különösen
gusztustalan volt a magát szintén katolikusnak nevezõ
PAX csoport fellépése: a pártot mindig támogató,
a Vatikán és a lengyel püspöki kar által
többször elítélt szervezet vezetõje a háború
elõtt egy fasisztoid, Führer-elven felépülõ
és zsidóveréseket szervezõ társaság
élén állt, és harminc év múltán
könnyen visszatalált a régi nyelvezethez.
A Znakot támogató
hivatalos egyház bátran és tisztességesen viselkedett.
Nem csatlakozott a politikai kampányhoz, hanem a püspöki
kar május 3-i körlevelében kimondta: ne keressenek ellenséget
azokban, akik a nemzet javát akarják szolgálni, bár
eltérõ meggyõzõdés alapján. „A
gumibot nem érv” – írták késõbb a kormányfõnek.
Ezt azért kell hangsúlyozni, mert a rendszerváltozás
után a katolikus papság, sõt a fõpapság
egy része a két világháború közti
rasszista, szélsõjobboldali eszmék felelevenítõi
mögé állt – de 1968-ban ilyesmirõl szó
sem volt náluk.
A propagandakampány a hivatalos
sajtóban és a pártkiadványokban minden képzeletet
felülmúlt. Folyamatosan „leleplezték” a tiltakozó
mozgalmak szervezõinek eredeti nevét, mindig mellétéve,
hogy jórészt vezetõ beosztású káderek
jómódú gyerekeirõl van szó, „aranyifjúságról”,
amelynek nem drágák a dolgozók verejtékével
épített szocializmus vívmányai. (Némelyik
cikk a Rajk-ügy hivatalos kezdetét jelentõ 1949-es közleményre
emlékeztetett, amelyben az állt, hogy „a letartóztatottak
között munkás és dolgozó paraszt nincs”.)
Azt is kihasználták, hogy a lázongók egy részét
– vagy szüleiket – súlyos bûnök terhelték
a sztálinista korszakból. Mindenesetre tény, hogy
teljesen náci ízû „zsidótlanítási
kampány” kezdõdött, amely olyan embereket is érintett,
akiknek fogalmuk sem volt származásukról. A zsidónak
minõsítettek jelentõs része hívõ
katolikus volt – Wyszynski bíboros írta le, hogy amikor 1969-ben
külföldre utazott (mert több év után végre
kapott útlevelet), a pályaudvaron és a vonaton százak
csókolták a kezét, akik „zsidóként”
emigráltak. Ugyanakkor a tisztogatások a belügyet, a
hadsereget, a párt- és államapparátust is érintették,
tehát számos olyan ember találta szembe magát
kollégái családfakutatásának eredményeivel,
aki évtizedeken át lelkesen vagy akár túlbuzgón
szolgálta a rendszert. Egy katonatiszt például, amikor
elmagyarázta, hogy nagyapja orosz ortodox keresztényként
viselte a Dawid nevet, ezt hallotta a személyzetistõl: nem
érdekel, itt egy Dávid unokája nem lesz ezredes! Ciaston
rendõr ezredes, aki 16 évvel késõbb tábornokként
valószínûleg Popieluszko lelkész gyilkosainak
egyik fõ felbujtója volt, olyan röpcédulát
készíttetett, amelynek szövegét szó szerint
fordították le a Der Stürmer címû egykori
náci hecclapból.
Gomulka 1968. március 19-én
nagygyûlést tartott, amelyen kijelentette, hogy a demokrácia
és Mickiewicz csak ürügy, valójában a párt
és a néphatalom ellenségei lázadoznak, akiket
le kell verni. A kemény hangú beszéd közben az
óriási terem egyik szektorából váratlanul
„Gierek! Gierek!” kiáltások hangzottak fel, mutatván,
hogy itt valóban belsõ pártintrikáról
is szó volt. Gomulka megdöbbent, a két év múlva
helyébe lépett Gierek pedig máig esküszik, hogy
nem tudott az egyik kerületi párttitkár akciójáról.
Gomulka egyébként a mennydörgés közben mérsékelni
is próbálta fajvédõ elvtársait, hangsúlyozva,
hogy senkit nem szabad elítélni vagy elbocsátani pusztán
származása alapján, hanem tettei és állásfoglalásai
szerint kell dönteni. Ennek azonban semmi hatása nem volt,
Gomulka feje fölött átcsaptak az események hullámai.
Mellesleg Moczarék kampányát akár maga ellen
irányulónak is érezhette, lévén felesége
zsidó származású – bár valószínûleg
azt is tudta, hogy Moczart Moszkva nem kívánja a párt
elsõ emberének. Brezsnyev kalandornak tartotta az egyébként
állítólag orosz vagy ukrán származású
fõpartizánt.
A következõ hónapokban
folytatódott a tisztogatás, idõnként a kínai
vörösgárdisták magatartására emlékeztetõ
módon. Például a Külügyminisztérium
vagy a londoni lengyel nagykövetség párttaggyûlésén
sorra álltak fel a nyilván felkészített „bátor”
tagok, és keményen megbírálva a minisztert,
illetve a nagykövetet, követelték menesztésüket.
(Régi, érdemdús és természetesen szintén
párttag vezetõkrõl volt szó.) A végül
elbocsátott 483 állami hivatalnok között 4 miniszter,
17 miniszterhelyettes és 51 fõosztályvezetõ
volt, jó részüket a pártból is kizárták.
Valószínûleg ezt elégelhette meg Edward Ochab,
az Államtanács elnöke, tehát a formális
államfõ, aki április 9-én benyújtotta
lemondását. A közvélemény csak megromlott
egészségi állapotáról értesült.
A LEMP Politikai Bizottságának azonban ezt írta a
veterán politikus, aki 1956-ban fél évig a párt
elsõ titkára is volt: „Mint lengyel és mint kommunista,
szívem legmélyébõl tiltakozom az antiszemita
hecckampány ellen.” Ochab lánya egyébként a
diáktüntetések egyik szervezõje volt, így
az apa bizonyos fokig rá is kényszerült a távozásra.
Nem kevésbé volt kegyetlen
a leszámolás a kulturális és a tudományos
életben. 35 író minden mûvének közlését
megtiltották. Egyedül a Varsói Egyetemrõl 30
tudományos munkatársat bocsátottak el, köztük
Leszek Kolakowski filozófust, Wlodzimierz Brus közgazdászt
és Zygmunt Bauman szociológust, a lengyel tudomány
nemzetközi hírû képviselõit. Máig
márciusi docenseknek csúfolják azokat, akik a hirtelen
megüresedett oktatói helyekre a megkívánt képzettség
és tudományos fokozat nélkül kerültek be
akkoriban. A hallgatókat nemcsak egyénenként zárták
ki, hanem egész szakokat oszlattak fel, így valójában
a Varsói Egyetemrõl 1616, a Wroclawi Mûegyetemrõl
1553 fiatalt távolítottak el. Megdöbbentõ módon
felújították az egykori cári orosz hatóságok
módszerét, és 70 volt diákot azonnal behívtak
katonának. Számos szabálysértési és
büntetõeljárás is indult: 50 embert ítéltek
szabadságvesztésre, 211-et pedig pénzbüntetésre
a különbözõ tiltakozások szervezõi
közül, a vezetõk 1,5–3,5 év közti börtönt
kaptak. Hogy pedig nehezebb legyen védekezniük, öt tekintélyes
ügyvédet is sürgõsen eltiltottak, köztük
Jan Olszewskit, a mai radikális jobboldal egyik vezetõ politikusát,
aki 1992-ben fél évig miniszterelnök volt.
A kialakult, gyakran elviselhetetlen
légkörben megindult a tömeges kivándorlás.
Becslések szerint 1968–69-ben mintegy 20 000-en emigráltak,
negyedrészük Izraelbe. Többségüknek, mint
említettem, a náci törvények kritériumaitól
eltekintve semmilyen valóságos közük nem volt a
zsidósághoz. Rengeteg névtelen kisember vagy éppen
korábbi kommunista funkcionárius mellett számos neves
mûvész és tudós is erre a sorsra kényszerült
– ami némelyikük pályafutásának egyébként
nem tett rosszat, de ez nem csökkentette a lelki fájdalmat,
nem menti a történtek gonoszságát és embertelenségét.
Mi történt ezután?
A kampány lassan lecsengett, helyét elfoglalta a csehszlovák
ügy. Az 1956-ban reformerként és hazafiként köszöntött
Gomulka, aki akkor valóban elhárított egy fenyegetõ
szovjet katonai beavatkozást, 12 évvel késõbb
lelkes híve volt a csehszlovákiai bevonulásnak. Közben
konszolidálni próbálta hatalmát, amelyet aztán
1970 végén veszített el. De nem Moczar vette át
a helyét, aki pedig az 1968. õszi pártkongresszuson
számos hívét bejuttatta a Központi Bizottságba,
és amikor KB-titkár lett, olyan tapsot kapott, hogy azt már
az elsõ titkár elleni tüntetésnek is fel lehetett
fogni. Gierek késõbb félreállította,
de nem akárhová, hanem a mi Számvevõszékünkhöz
hasonló szerv élére. Így 1980-ban pozitív
színben tudott feltûnni, amikor szorgos gyûjtõmunkája
eredményeképpen sorra szolgáltatta a bizonyítékokat
a korrupt funkcionáriusok leleplezéséhez. 1986-ban
halt meg. Henryk Jablonski történész, aki felsõoktatási
miniszterként 1968-ban egyik fõszereplõje volt a disznóságoknak,
1972-tõl egészen 1985-ig töltötte be az Államtanács
elnöki tisztségét.
1968 egyébként tabu
volt. Talán szégyellték is, talán féltek
is tõle, de 1988-ig hivatalosan szinte nem létezett a téma.
Akkor, a 20. évfordulón adtak, úgymond, hivatalos
értékelést, amely persze nem ment mélyre, de
elítélte az egykori antiszemita kampányt. Ezt megelõzõen
azonban, az 1980–81-es csaknem forradalmi idõkben mégis elõkerült
1968. Számos egykori „lázadó” a Szolidaritás
fõ tanácsadója, támogatója volt. 1981
márciusában ugyanakkor megalakult egy Grunwald Társaság
nevû obskúrus szervezet, amely megpróbálta felújítani
a fajvédõ kommunizmus hagyományait, és kérlelhetetlenül
szembeszállt a LEMP-en belüli reformtörekvésekkel.
A párt felsõ vezetõségének zöme
nem támogatta ugyan a Grunwaldot, de nyíltan elítélni
és visszautasítani sem merte, hiszen nem hemzsegtek akkoriban
a párt támogatói. Nem meglepõ, hogy néhány
volt grunwaldos manapság a parlamenten kívüli szélsõjobb
színeiben tûnik fel. 1968-ra nyúlik vissza a Polityka
címû hetilap tekintélye is, bár ebbõl
az egykori fõszerkesztõ, Rakowski személyesen nem
sokat érez: ez a lap volt ugyanis, amely nyíltan megtagadta
a csatlakozást az agit-prop. osztály által irányított
antiszemita kampányhoz, ami miatt kis híján betiltották.
És még egy érdekes
momentum: 1968-ban sikerült szembeállítani a munkásságot
a diákokkal és az értelmiséggel. Hiába
próbálták elmagyarázni a fiatalok küldöttei
néhány nagyüzemben, hogy õk nem a nép
és a dolgozók ellenségei, nem jártak eredménnyel.
Munkások tízezreit tudták a gyárakból
gyûlésekre vezényelni, ahol elítélték
a zavarkeltõket, és ilyen épületes jelszavakat
kiabáltak, illetve tartottak a persze nem általuk készített
transzparenseken: „Diákok, vissza a padba! Írók az
íróasztalhoz!” Ez a szégyenletes emlék meggyõzõdésem
szerint nagy szerepet játszott abban, hogy 1980-ban valóban
lelkesen és szolidárisan mûködtek együtt
az értelmiség és a nagyüzemi proletariátus
képviselõi. Késõbb e viszony egyes emberek
és csoportok között gyakran megromlott, de állami
propagandával szembeállítani õket többé
nem sikerült.
Észrevételeit, megjegyzéseit, kérjük, küldje el postafiókunkba: beszelo@c3.mail.hu