1969
AZ ÉVEK MECCSE
Minek az éve volt 1969? Nem
csak visszatekintve tesszük fel a kérdést. Akkoriban
már nem volt mindegy, milyen évek szállanak a nyári
fák alatt.
A hatvanas években verseny
folyt a világban az évek értelméért.
Mennél közelebb feküdt egy kommunista ország a
Nyugathoz, annál inkább belátta: az éveknek
illik valamivégre lenni. Talán ezért idõzítették
nálunk 1968-ban kereken január 1-jére a mechanizmust,
a cseheknél meg 1969. január 1-jére a föderalizmust.
Ezért törte a fejét Fidel Castro minden év végén,
minek nevezze el a következõt.
Szegény kommunizmusok, nem
sokáig élvezhették alattvalóik elismerését,
amikor leálltak a durva dolgokkal, kémperekkel, koncentrációs
táborokkal, és áttértek az életszínvonalban
és más köznapiságokban folytatott vetélkedésre.
Ez a versenystílus konkrét mutatványokat kívánt
a kocsi-tévé-husi körben, felfogható haladást
követelt, s ha mindez nem jött, lett sok frusztráció.
Márpedig akármint ügyeskedtek a tábori hitvitázók
és év-névadók szilveszter és újév
között, mindig baj támadt újév és
szilveszter között.
MCLUHAN ÉVE: A HOLDUTAZÁS
A „menjetek el” fel lett írva
a falra 1969-ben, július 21-én délután. Bevallani
nem merték, kimondani tiltották, mégis mindenki tudta,
hogy Armstrong híres „kis lépésével” a Nyugat
átvette a globális vezetést.
Elfogyott a szovjet ûr-elõny.
Ez volt az elsõ, egyetlen és egyúttal utolsó
vezetõ teljesítmény, amely a kommunista parancsgazdaság
képességeibõl következett. És milyen látványosan
fogyott el. Mekkora kihívás, mekkora happy end! A holdraszálláshoz
fogható termelési dráma soha nem jött Moszkvából.
Nem volt csekély a kommunikációs monopóliumot
ért csapás sem. A televíziós közvetítéssel
az amerikaik belenyúltak a családba, és saját
képernyõnkön felülírták az agitprop
csatorna értelmezési hatalmát.
A határzárakra is
virtuális megsemmisítés zúdult. Egy délutánra
kiengedtek minket a globális faluba. Ha tetszünk érteni,
a globális falu ugyanaz, mint a „szovjet hatalom + villamosítás”,
csak éppen „kapitalizmus + televízió”. Az amerikaiak
tulajdonképpen összehozták a kommunizmus ígérte
közösséget: magát az emberiséget. Amikor
hálásan hüledezve ugyanazt látja és érzi
az egész világon minden náció és emberfia,
azt csodának hívták a régiek.
Itt egyszerre ürült ki
a szovjet életforma mindkét kínálata: a régi,
kemény ígéret, hogy a szovjet vezeti a világot,
meg az újabb, puhább ígéret is, hogy utoléri.
Katonai értelemben persze egyelõre csak az elõny veszett
el, maradt a döntetlen. Maradt tehát a kétkapus játék,
az egységes világrend, a felosztott Európa, az ázsiai,
afrikai kiszorítós játszma. Amúgyis szerették
ezt az állapotot a hatalmak mindkét oldalon.
WOODSTOCK ÉVE
Nem úgy a fiatal értelmiség.
Arra ugyan álmunkban sem mertünk gondolni, hogy ez az év
is olyan lesz, mint a legendás ’68-as, amelynek hatása száz
lezárt határon át is érzékelhetõ
volt, azért valamiféle áttörésben mégiscsak
reménykedtünk. Woodstock nem volt rossz, olyan volt, mintha
mi is csináltuk volna. Még jobb: nem lehetnénk éppen
mi 1969 globális üzenete? Megtörténhetnénk,
kérem?
Nem akárhogy kívántunk
jobb évet, hanem a haladás bontakozóban lévõ
újfajta fogalmai szerint. 1968 óta világos volt, habár
kifejezni csak zenével lehetett, hogy Berkeley, Párizs, Prága:
„même lutte”. Nyugaton és Keleten egyaránt felállt
egy virtuális internacionálé, azoké, akik uralomra
egy csöppet sem vágytak, szabadságra viszont annál
inkább. Ellenében a világrendnek, hivatalos hitvitájának,
helytartóinak, fegyelmének, képmutatásának,
a valóságos vagy hazudott többségeknek.
Nem mintha egységes történelmi
terve lett volna a hatvannyolcasságnak, ahogyan az óbaloldalnak.
Ellenkultúraként éppenséggel az „anything goes”
amerikai kultúraideálja szabadult rá a világra,
az önmagát díjazó fantázia, az öncélú
egymás mellé rendelés – hogy néhány
év múlva, máris megöregedve, posztmodernként
komolykodjon magáról. Ám hogy minek kellene bomlania
évrõl évre, az visszavonhatatlanul világossá
vált.
„Csináld” – Abbie Hoffman
és Jerry Rubin yippie könyvcíménél jobb
hangulatjelentést aligha találok 1969 nemzedékérõl.
NEHOGY MÁR CSINÁLD
Magyarországon 1969-ben azért
még üressé váltak a tekintetek, ha a csinálhatnék
kínos látványába botlottak. Csinálhatnéknak
számított például a szabályfelejtés.
Rajk Lászlót nagyon megverték az Ifjúsági
Park ifjú õrei, amikor nyakkendõ nélkül
találták. Azóta sem hord nyakkendõt, mert nem
felejt. Csak szabályt.
Egy másik jó barátot
is köszönhetek annak az évnek. Konrád Látogatójának
megjelenése ebbe a nehogy-már-csináld hangulatba trafált
bele. Itt volt a bizonyíték, hogy az öncenzúra
az egyetlen érdemes ellenfél, és hogy lehetséges
a kompromisszum nélküli minõség.
Nekem Woodstock helyett néhány
szerényebb csinálhatnékom volt abban az évben,
köztük két „ifjúsági tanácskozás”.
Mindkettõ ott szerepelt a bûnlajstromon a Gyorskocsi utcában
töltött napjaim alatt, 1970 tavaszán. Ebbõl tudhattam,
hogy jó yippie voltam.
Az egyik a lillafüredi Fiatal
Írók Konferenciája volt nyáron, ahol Utassy
Joe-val demokráciát követeltünk. Ez úgy
nézett ki, hogy õ kissámlit kért, hogy nagyobb
szabadság legyen, én pedig a nagyobb szabadság kedvéért
cenzúrát követeltem. „Akkor lehetne demokráciáról
beszélni – mondta látnoki erõvel Utassy –, ha például
édesanyám a Március 15. téren felállhatna
a kissámlijára, és szidhatná a kormányt.
De demokrácia nincs, és ezért valakinek vállalnia
kell majd a felelõsséget.” Én pedig a szerkesztõknek
való kiszolgáltatottság helyett minden irányzatnak
saját alapítású folyóiratot kértem,
amit maga tarthasson el, bele is bukhasson, és, nem bánom,
legyen cenzúrahivatal, egyértelmû szabályokkal
és felelõsséggel. Mivel Magyarországon sámli
és cenzúra nincs, nem figyeltek ránk. Kivéve
persze az írószövetség Huszár Tiborral
és Veres Péterrel megerõsített vezérkarát,
amelyik mindkettõnknél „túlfeszített ideálokat”
vélt felfedezni.
A másik a bölcsészkari
gyûlés volt õsszel, a párizsi 1968-as Assemblé
General megkésett mása. Hadd ne térjek ki a különbségekre,
például arra, milyen a KISZ égisze alatt demokráciázni.
Ez már egészen tömeges kis csinálhatnék
volt, az Egyetemi Színpad megtelt. Nem kevesebb, a diákhatalom
lett volna a tét. A második napot már meg sem tartották,
bevonultak a civil rendõrök, leszaggatták a faliújságokat,
attól kezdve megint csak pecsétes engedéllyel lehetett
cikket kirakni.
A KALÓZ MARCUSE ÉVE
Mintha az ország szorgalmasan
olvasgatta volna Marcusét, a nyugati ifjúság öreg
filozófusát. Nekem úgy tûnt, az általa
leírt „represszív tolerancia” mintaországa vagyunk.
Pedig a nép nem olvasta Marcusét. Könyve mindazonáltal
megjelent, és épp ez a történet gyõzhette
volna meg az „elnyomó türelem” fogalmának kitalálóját,
hogy akad a kaliforniainál is ravaszabb manipuláló
rendszer.
Marcuse kalózkiadásához
éppen 1969-ben jutottam nagy izgalommal. Ez volt a világ
legtürelmesebben kezelt szamizdatja. Ugyanis maga a pártkiadó
gondozta a „Kossuth belsõ kiadványokat”, s értelmiségi
elítéltek fordították hivatalos börtönmunkaként,
nyilván boldogan. Aztán kézrõl kézre
jártak a bölcsészkaron a funkci-fiak által otthonról
elemelt számozott példányok. Kiváló
volt a válogatás a hatvanas évek újbaloldali
és liberális csúcsirodalmából. Marcuse
Egydimenziós emberén kívül Galbraith, Fulbright,
Aron, Trockij, Gyilasz könyveire emlékszem, egyik-másik
közülük alapélményem lett.
A CSEHSZLOVÁK „NORMALIZÁCIÓ” ÉVE
De lássuk, miért volt
olyan szelíd a magyar. Talán magasan szálltak a reform-remények?
Csakis az északi hideghez mérve tûnhetett úgy,
hogy nem jegelték le a magyar olvadást. Akárcsak az
amerikai holdraszállás jelentése, a csehszlovákiai
invázió jelentése is nyilvánvaló volt.
Magyarországnak 1956 után nem kellett sokat piszmognia 1968
értelmezésével.
Manapság gyakran olvasható
a neo-kádárista gondolat, hogy a csehszlovák invázióban
való részvétel tulajdonképpen megmentette a
magyar különállást, és ezzel a reformot.
Ez Románia látványos távolmaradásának
fényében nem igazán tûnik bizonyítottnak.
Csak annyit ér ez a gondolat, mint a neo-horthysták bizonykodása,
hogy Magyarország nem kerülhette el a Szovjetunió megtámadását
Hitler oldalán. Ezzel szemben arra biztos garancia volt a részvétel,
hogy Magyarországon nem jut túlságosan messzire a
reform.
Husák hatalomra kerülésével
véget ért a csehszlovák „normalizáció”.
Moszkva Közép-Európában a megszállásnál
is nagyobb sikert ért el: össznemzeti ellenállási
mozgalmak után immár a harmadik restaurációs
rezsimet hozta létre. Elrendezték a három forradalmas
ország viszonyát: Lengyelország és Magyarország
közé járványügyi záróvonalat
húztak, a csehszlovák „cordon sanitaire”-t. Térségünk,
reformunk reménytelenül szovjet belügy, ez volt az év
üzenete.
Hogy benne van ezekben a rendszerekben
a halálos kór, azt sokáig nem mertük megsejteni.
Kundera híres Közép-Európa-esszéje még
a nyolcvanas években is csak a vereséget látta, de
nem a legyõzhetetlenséget.
Holott például a cseh
filmek elõre elmondták. 1969-ben Magyarországon a
sírva vigadás egy neme lett 1968 elõtti cseh filmeket
nézni félig titokban, néha „kisengedéllyel”.
Talán vigasztaló volt tudni, hogy ezek odaát szigorúbban
tiltott filmek, mint nálunk. De érdekes módon nem
volt vigasztaló a filmek nagyszerûsége; az csak a veszteség
nagyságát húzta alá, hogy bármi eltaposható.
Kevés olyan filmtermés van a világon, amelyik nem
öregszik; a cseh hatvanas évek ma is friss és zseniális.
Mai szemmel 1969-ben is reményt kellett volna meríteni belõle.
AZ ÚTON VÉGIG KELL MENNI
Áprilisban szinte egyszerre
mondott le Dubcek és De Gaulle, az 1968-as szabadságmozgalmak
két áldozata. Micsoda különbség! De Gaulle
távozásával 1968 gyõzött, Dubcekéval
1968 vereséget szenvedett.
Számomra szinte személyes
csalódás volt Dubcek magatartása, akirõl kiderült,
hogy a kedvezõ szituáció múltával már
nem lel erõt magában az ellenálláshoz. Ekkor
vettem észre, meglepdõve, mennyire megváltozott a
gondolkodásom. Dubcekkel kapcsolatos bosszankodásomból
vettem észre, hogy meghatottan gondolok Nagy Imrére. Ez az
érzelem szimbolikus volt, hiszen be kellett látnom, az lett
belõlem, amit kihallgatóim már két éve
látnak bennem: ellenforradalmár.
„Nem egy Botond” – erre a tiszteletlen
és igazságtalan képzettársításra
vetemedtem, látván Dubcek sodródását
a lemondás felé. Úgy éreztem, az önégetõ
Jan Palach tette legalább annyira Dubcek hallgatása ellen
tiltakozott, mint a szovjet imperializmus ellen. Nem Nagy Imre vagy Jan
Palach sorsát kértem számon, de azt igen: miért
a magánbukást választja, ha már bukni kell.
Távozzon olyan nyilvános harccal, amely megsemmisíti
a bekebelezõ hivatkozásokat, s megnyitja mások számára
a visszatérést az elhagyott igazsághoz.
A REFORM ELSÕ ÉVE UTÁNI ÉV
1969 elsõ intézkedése
az volt, hogy visszavonták a legjelképesebb gazdasági
reformintézményt, a nyereségrészesedés
kategóriáit. Elrendelték, hogy a vállalatok
ezután építsék be az alapbérekbe az
addig nyilvánosan meghirdetett nyereségrészesedést.
Tulajdonképpen ez mentette meg a reformot. Hiszen 1968 végén
a nagyvállalati munkásság felháborodása
néhol oly heves volt, hogy… megtagadták a részesedésük
felvételét. Nem csak azért, mert kevés volt.
A magyarázat erkölcsi: a reform osztályradikalizmusában
rejlett.
A történet háttere,
hogy korántsem a reform volt radikális a vállalatok
piacra lökésében, tulajdonjogaik elismertetésében,
a monopóliumok letörésében, a privatizálásban,
egyszóval semmiben, ami a politikai alapokat megrázhatta
volna. A vezetõket sem igazán hajszolták meg, a teljesítménykényszer
elmaradt, legfeljebb a felsõbbséggel kötendõ
új alkukat kellett megtanulniuk.
Amiben viszont nem ismert tréfát
a reform, az a vezetõk jövedelme volt. A piac elméletébõl
csak azt vette át teljes kíméletlenséggel,
hogy a menedzsernek köszönhetõ a nyereség, meg
is kell tehát köszönni neki rendesen.
Ez még rendben is lett volna,
ha csöndben lopnak, „elvégre mindenkinek van fõnöke”,
ahogyan kollégáim mondták késõbb a gyárban.
A magyar reformerek azonban kommunista egyszerûséggel megneveztek
három nyereségrészesedési kategóriát.
Ezek alapján fizettek 1968 végén. Az I.-es kategória
a felsõ vezetõ: igazgató, fõkönyvelõ,
fõmérnök. A szokásos fizetésén
kívül felvehette annak majd 100 százalékát.
A II. kategória a vállalati középkáder.
Megkaphatta a fizetése felét a fizetésén kívül.
Mindenki más a III. kategóriába tartozott, s legfeljebb
a fizetése tizedét-tizenöt százalékát
kaphatta meg nyereségrészesedésként.
Ezzel a Guinness Rekordok könyvébe
illõ húzással a magyar reform meglépte tehát,
amire a kommunista bírálatok szerint a kapitalizmus, a fasizmus,
a kizsákmányoló diktatúrák mindeddig
csak vágytak, de megtenni nem merték, nehogy leleplezõdjenek.
Római számokkal megjelölték a társadalom
valóságosan létezõ osztályait, ereszkedõ
sorrendben. A nómenklatúrát, a bürokratikus középosztályt
és a rabszolgákat. Az elsõ-, másod- és
a harmadosztályt. Az állampolgárnak csak meg kellett
keresnie a római számot a fizetési szelvényén,
hogy megtudja, melyik osztályba tartozik arra a kis idõre,
az osztály nélküli társadalomig. Uralkodónak
hazudott munkásosztályt ennyire még nem aláztak
meg. Az új osztály ennyire ügyetlenül még
sohasem fûrészelte el maga alatt a fát. Na hát
ezen kellett 1969-ben javítani. Meg is tették, ami rugalmasságról
és politikai képességekrõl tanúskodott.
Elbújtatták az osztályviszonyokat. Ma úgy hívják:
tovább dolgoztak a kommunizmus lebontásán.
A LENIN-CENTENÁRIUM ÉVE
Ez volt az ügyeletes vicc: „–
Icuka, ne haragudjon, hogy szólok, miért gyûrött
a blúza? – Jaj, Kovács elvtárs, bekapcsoltam reggel
a rádiót, Leninre emlékeztek, bekapcsoltam a tévét,
ott is Leninre emlékeztek, a vasalót már nem is mertem
bekapcsolni.”
Az év jelszava szerintem
ez volt: „Lenin élt, Lenin él, Lenin élni fog hagyni”.
Közkedvelt szállóigéje: „Lenin is megmondta:
ami nem megy, ne erõltessük.” Senki sem tudta ugyan, hol mondta
volna ezt Lenin, de a nép szívébõl beszélt.
Valódi közélet dúlt akörül, hogy vajon
a pillanatnyi ideológia dallamához mely szövegek illenek
Marxtól és Lenintõl. Szerencsére mindkét
szerzõ grafomán volt – ez fontos része volt a vonzerejüknek,
olyasmi, mint a mai rocksztárok átlagot meghaladó
energiakibocsátása.
Azt hiszem, egyedül nekem sikerült
betiltatnom Lenint a születésnapján. Ilyen a magyar
yippie móka, Abbie Hoffman ugyanekkor zöldhasú bankókat
osztogat bíráinak. Õsszel a filozófia szakos
diákok javaslatomra bizottságot hoztak létre, amelyben
– a manipulációk elkerülése végett – szavazással
döntöttünk, hogy saját szövegeinek mely részleteivel
köszöntsük fel az ünnepeltet. További csínyként
lemondtunk a kommentár bármely formájáról
is.
Most itt van elõttem a mi
Leninünk a BM-archívumból, az 1970-es izgatási
ügyem iratai között hevert el. Titkossága frissen
feloldva az adatkiszolgáltatási törvény alapján.
Tussal kihúzták a „beszolgáltató” nevét.
Lenin összes kínos szövege.
A forradalom hõse helyett a leninizmus túl késõn
magához térõ kétségbeesett áldozatára
leltek a válogatók. Ezt nem lehet felolvasni születésnapon.
Lenint kínozni tilos.
CHE MAGYARORSZÁGON, AVAGY: KINEK ÉVE LESZ, KI MEG ÉVE LESZ
Az is 1968 utóéletéhez
tartozott, hogy népszerû volt akkoriban a kubai élcsapat.
Kommunista létükre nyakkendõ helyett szakállat
viseltek a tribünön a vezérek, ezzel szemben szivaroztak.
Az már kevésbé tûnt avantgárdnak, hogy
a fõszakáll hagyományos módon összetereli
a tömegeket, s úgy ad nevet az esztendõknek, mintha
az egészet ott találná ki a nép segítségével.
1968 Kubában így lett A Hõs Gerilla Éve. „Mély
megrendeléssel”, mondták erre Pesten. E sorok szerzõje
tisztelõje volt Che Guevarának, mindazonáltal egészséges
cinizmussal konstatálta baráti körben: a hõs
gerilla meg lett éve.
1969 pedig a Döntõ Erõfeszítés
Éve lett. Castro bízhatott benne, késõbb senki
sem emlékezteti majd erre. Így is történt, 1970-re
meghirdethette a Tízmillió Évét, vagyis a tízmillió
tonnás zafrát. Azt a kis cukornádaratást, ami
kimaradt az elõzõ évi döntõ erõfeszítésbõl.
Cukornád? Cukornám, fiam, ha volna…
Visszatérve Chehez: az ilyen
posztmodern, hosszasan elnyújtott öngyilkosság, amilyen
a Guevaráé volt, nem is igen használható másra,
mint visszaélésre. 1969-ben Magyarországon számosan
vetettük rá magunkat a bolíviai õserdõben
két éve kivégzett forradalmár emlékére.
BÓDY
Magyar Dezsõ és Bódy Gábor filmet forgatott Sinkó regényébõl, az Optimistákból, s az 1919-es kommün figuráit „rávetítették” a hatvanas évekre: a hosszú hajú hippikre, a barettes guerrillerókra és a bicikliszemüveges filozófusokra. Bódy a pesti flaszterforradalmárokkal játszatott el minden szerepet, éppen ez a csoportkép volt a hab a sokrétegû anakronizmus tortáján. Hosszan kapacitált, hogy vegyek részt, de tudtam, hogy az a terve: mindenki az életbeli szerepét játssza majd a filmben. Mármint azt, amit Bódy belénk lát. Révai Gáborral például saját apját, Révai Józsefet játszatta, az angyalhajú Szentjóby gépkocsiból géppuskázott. Nem álltam kötélnek. Magam dolgoztam magamon, nem volt szükségem Bódy tükrére, hogy megvizsgáljam, mennyi bennem a terrorista, a talmudista, a tuttista és a pitiáner. De fõleg az nem volt ínyemre, hogy Bódy fekete mágiának használja a celluloidot, és a filmszerepben megöljön. Tudtam, szerinte nem csupán a 19-es magyar desperadók és Che, hanem én is megérdemlem a megsemmisülést. (Márpedig én valóban optimista voltam.) Nem volt igazam: a pesti ideológiai alvilággal közös ifjúkori tablókép megérte volna Bódy szünet nélküli huzakodását.
MOLDOVA
Moldova György is beszállt Guevarába, szokása szerint a piaci oldalon. Volt egy nagy elõnye annak, hogy Che halott volt, a naplóját pedig eredeti formájában a közönség nem ismerhette, hiszen csak a „Kossuth belsõben” jelent meg. Így némi önkényes beleírással ponyvát lehetett gyártani Guevara naplójából, s ugyanakkor elkerülni mind a hamisítás, mind a plágium vádját. Egyszerûen csak az lett a cím: Moldova György: A napló. Copyright díjakat nem volt kinek fizetni, honoráriumot viszont volt kinek.
JANCSÓ
Jancsó és Hernádi
Fényes szelekje volt a legkreatívabb játék
a hatvanas évek ártatlan tiltakozó kultúrájával.
Nagyszabásúan egybemosták a totalitárius óbaloldaliságot
és a tekintélyellenes újbaloldaliságot. Nem
csupán Jancsó vizuális forradalma volt világesemény,
hanem az is, hogy egybefoglalták a keleti és a nyugati értelmiség
csalódását.
Egy tõrõl fakad a
lázadás és a manipuláció, a forradalom
és a hatalom, a hit és az erõszak. Diákok,
tiltakozók, önmegvalósítók, újszülöttek:
déja vu, schon dagewesen. Az örök fehéringesek,
a bürokraták mindig felülnek a bakra, a szépséges
lázadó ifjúság az új elnyomás
szekerét tolja. Mi már tudjuk.
A felszínen az 1947-es népi
kollégiumok leszalámizásának és gleichschaltolásának
sztálinista története futott. De a koreográfia
ebbe belefonta a hatvanas éveket. Nemcsak a népbarát
trikontinentális felszabadítókat, a maoista vörösgárdisták
pusztító valóságát, de az ezek égi
mását kergetõ nyugati és magyar diákokat
is. Nem voltak megértõek a proteszt-szongos, katonakabátos,
hosszúhajú világ iránt. Gyönyörûek
vagytok, de mi is voltunk fiatalok. Nekünk ti csak ne legyetek anti-ez
és anti-az. Tanuljátok meg az orosz leckét, a kínai
leckét, a leckét.
Nem mintha nem okozott volna fejfájást
a film orwelli üzenete. Ha a fehéringes disznók mindig
gyõznek, akkor most is õk vannak hatalmon. Nagy vita volt
a Fényes szelekrõl 1969-ben, keményen harcolt Aczél
egész literátus csapata. Õk a Szegénylegények
óta hagyományosan az erõszak „dekonkretizálását”
kifogásolták Jancsó és Hernádi mûveiben.
Ezt úgy kellett érteni, hogy ha a mieink turbékolnának,
a többiek meg röfögnének, akkor világosabb
volna, hogy mi vagyunk a jók, és mások a disznók.
Jancsóék filmje meg
sem állt a lázadás sikkjében tobzódó
Cannes-ig. Ahová persze Rényi Péter kísérte
el a filmet, nehogy értelmezési gond legyen. „Exportáltuk
a vitát” – jelenti a Népszabadságban, tulajdonképpen
büszkén. De a biztonság kedvéért cannes-i
tudósítása mellett Pándi Pál cikke található.
Támadja Hernádi Gyula Sirokkó címû regényét,
a beszédes Nem jó szél cím alatt. Megint dekonkretizálta
az erõszakot.
CHE A GYORSKOCSIBAN
1969 folyamán a bölcsészkar
és a szerkesztõségi negyed között csatározva
magam is módszeres nyilvános visszaélést folytattam
Che alakjával. Én persze a népszerû részre,
a valahai bankelnök álláselhagyó képességére
helyeztem a hangsúlyt. Hadjáratom eredményeként
õsszel az Egyetemi Klub rendezvényén egy pillanatra
már úgy érezhettem, megetettem az establishment-ellenes
Guevarát az establishmenttel. Kétségbeesetten kiáltott
fel a szelíd Simon István, a Kortárs fõszerkesztõje,
aki az irodalmi esten a fiatal költõket moderálta: de
hát mit kívánsz, talán a bakonyi parasztok
fegyverrel szaladgáljanak a téesz-földeken? A Hordó
zsúfolásig volt az éppen szétzavart kari gyûlés
felajzott diákküldötteivel, akik hangos igennel hozták
zavarba az almafák költõjét. „Elég lesz,
ha a bankelnökök megteszik …” humorizáltam, aztán
felolvastam „Che hibái” címû, farkasbõrbe bújtatott
bárányversemet. A jelenet végén látványosan
átnyújtottam a kéziratot Simon Istvánnak, mint
vak jós Cézárnak a petíciót. A funkci-csúfoló
költemény végül az Új Írásban
landolt decemberben, Jovánovics Miklós örök dicsõségére,
s aztán a siker hihetetlen módon tovább fokozódott,
a Népszabadság külön cikkben leplezte le a verset.
Hajdú Ráfis, a titokzatos
nevû kritikus „Forradalom vagy anarchia?” címû cikkében
parttalan demokráciát vetett a szememre. Ez a prágai
tavasz utáni évben különösen csiklandós
volt. „Fiatal értelmiségünk ultrabaloldali rétege
voltaképpen az abszolút demokrácia igényével
lép fel” – így a nálam aligha idõsebb Ráfis.
Vajon hogyan tudta Ráfis kiverekedni magát a népszerûtlen
álláspontból? Nos, a dialektika évtizedeiben
ezt igen egyszerûen megoldották. Fölemelték a
csapdát, és agyonverték vele a vadászt. „A
parttalan demokrácia hirdetõi és követelõi
megfeledkeznek róla, hogy a demokrácia osztályérdeket
fejez ki, s így törvényszerûen csak korlátozott
formában, megszorításokkal valósulhat meg.
Ha a ma szükséges korlátozások felszámolására
törekednénk, lényegében a munkás s a vele
szövetséges paraszt (sic!) osztályuralmának létérdekeit
kifejezõ szocialista demokrácia megszüntetését
kísérelnénk meg.” Akkoriban ez mind belefért
egy verselemzésbe.
Már ekkor gyanakodnom kellett
volna. Az igéket figyeld, mondta a sorok között olvasás
tudománya, s olvasd õket büntetõparagrafus címeként.
„Uralom megszüntetésének kísérlete” –
a dialektikán kacagva nem vettem észre, hogy a végeken
járunk.
1969-ben utoljára szállt
harcba az irodalompolitika a fiatal költõk lelkéért,
errõl szólt a nyári lillafüredi konferencia is.
De a kudarcokból már a politikai rendõrség
vonta le a következtetést. Tavasszal már a Gyorskocsi
utcában védelmezhettem a Cherõl szóló
verset, s gondolkodhattam a magánzárkában: ki kit
evett meg.
1969-ben elkezdõdött Magyarországon 1968, habár lassú felfutással. El is tartott viszont 1973-ig. Köszönet érte az elvtársaknak, szép volt.
1969. jan. 1. Csehszlovákiában életbe lép a föderatív berendezkedés.
1969. jan. 4. Péter György, a KSH BM-kórházban, õrizetben tartott elnöke öngyilkosságot követ el.
1969. jan. 13. Magyar–szovjet történész vegyes bizottság alakul Budapesten.
1969. jan. 14. Bruce Reynoldsot, a nagy brit postarablás kitervelõjét 25 év fegyházra ítélik.
1969. jan. 16. Jan Palach cseh diák a szovjet megszállás elleni tiltakozásul élve elégeti magát a prágai Vencel téren.
1969. jan. 20. Spanyolországban a diáklázongások miatt rendkívüli állapotot hirdetnek ki.
1969. febr. 1. Az újvidéki egyetem bölcsészettudományi karán Hungarológiai Intézet kezdi meg mûködését.
1969. febr. 3. A Palesztin Nemzeti Kongresszus Jasszer Arafatot választja elnökévé.
1969. febr. 5. Bemutatják Jancsó Miklós Fényes szelek címû filmjét.
1969 febr. 9. Az Egyesült Államokban próbarepülést tart a világ legnagyobb utasszállító repülõgépe, a „Jumbo Jet”.
1969. febr. 20. A 17 éves Bauer Sándor szakmunkástanuló – a prágai Jan Palach példáját követve – a szovjet megszállás elleni tiltakozásul a Nemzeti Múzeum kertjében elevenen elégeti magát.
1969. márc. 2. A szovjet–kínai határon, az Uzuri folyó mentén többnapos tûzharc alakul ki a szovjet és a kínai határõrök között.
1969. márc. 10. A mephisi bíróság 99 évi fogházbüntetésre ítéli James E. Rayt, Martin Luther King gyilkosát.
1969. márc. 10. Átadják a Magyar Televízió elsõ színes adóberendezését.
1969. márc. 28. A stockholmi jégkorong-világbajnokságon a csehszlovák válogatott legyõzi a szovjet csapatot. A sikert szovjetellenes megmozdulások követik Csehszlovákiában.
1969. márc. 21. Felavatják a Tanácsköztársaság emlékmûvét a Dózsa György úton.
1969. márc. 28. Kormányhatározat hagyja jóvá a Velencei-tó üdülõövezetté való fejlesztésének programját.
1969. ápr. 1. Pekingben megkezdõdik a Kínai Kommunista Párt IX. kongresszusa. Mao Ce-tung utódává Lin Piaót jelölik.
1969. ápr. 17. Leváltják Alexander Dubceket a Csehszlovák Kommunista Párt fõtitkári pozíciójából. Utóda Gustav Husák.
1969. ápr. 23–26. Beruházási bank létrehozásáról dönt a KGST XXIII. ülésszaka.
1969. ápr. 28. Lemond Charles de Gaulle francia államelnök.
1969. máj. 3. Szovjet–kínai tárgyalások kezdõdnek a határvitáról.
1969. máj. 15–16. Gustav Husák, a CSKP elsõ titkára Magyarországon tárgyal.
1969. máj. 21. Halálra ítélik Robert Kennedy gyilkosát, a jordániai Szirhán Bisára Szirhánt.
1969. máj. 27. Egymilliomodik vendégét fogadja a Budai Ifjúsági Park.
1969. máj. 31. Ünnepi könyvhét kezdõdik Magyarországon. Megjelenik többek között Konrád György A látogató és Ottlik Géza Hajnali háztetõk címû kötete. 1969. június elején magyar–szovjet hadgyakorlat kezdõdik Magyarországon.
1969. jún. 5–17. Hetvenöt kommunista és munkáspárt találkozója Moszkvában.
1969. jún. 8. Richard Nixon elrendeli 25 000 katona kivonását Dél-Vietnamból.
1969. jún. 13. Felavatják a százhalombattai hõerõmûvet és olajfinomítót.
1969. jún. 15. Georges Pompidou-t választják meg francia államelnökké.
1969. jún. 24. Anglia és Rhodesia megszakítja diplomáciai kapcsolatait.
1969. júl. 1. Kalauz nélküli villamosokat és autóbuszokat állítanak forgalomba Budapesten.
1969. júl. 8. Budapest életét bemutató kiállítás nyílik Moszkvában.
1969. júl. 14. Egy El Salvador és Honduras közötti labdarúgó-mérkõzés után tömegverekedésre kerül sor, melyben mintegy ezer szurkoló életét veszti.
1969. júl. 16. Neil A. Armstronggal, Edwin Aldrinnal és Michael Collinsszal a fedélzetén útjára indul az amerikai Apollo–11 ûrhajó, hogy végrehajtsák az elsõ holdraszállást. 21-én közép-európai idõ szerint 3 óra 56 perckor a holdra lép Armstrong – az elsõ ember egy idegen égitesten.
1969. júl. 30. Meghal Brian Jones, a Rolling Stones egyik megalapítója.
1969. aug. 3. Belfastban a második világháború óta legvéresebb összecsapások zajlanak a katolikusok és a protestánsok között.
1969. aug. 9. Los Angelesben brutálisan meggyilkolnak öt embert, köztük Sharon Tate-et, Roman Polanski filmrendezõ feleségét.
1969. aug. 13. Kínai–szovjet határincidens Kazahsztánban. A kínai kormány területi követeléseit a Szovjetunió elutasítja.
1969. aug. 15. Lerakják a zánkai úttörõtábor alapjait.
1969. aug. 15–17. A woodstocki rockfesztivál több mint 400 000 látogató részvételével.
1969. aug. 21. Szovjetellenes tüntetést oszlat szét a karhatalom Prágában. Több tüntetõt letartóztatnak.
1969. aug. 31. Brazíliában katonai junta veszi át a hatalmat.
1969. szept. 1. Líbiában Moamer el-Kadhafi ezredes vezetésével katonai puccsot hajtanak végre.
1969. szept. 9. Az MSZMP KB az egyházak befolyásának visszaszorítása érdekében határozatot hoz az egyházi szertartások (keresztelõ, esküvõ, temetés) szocialista ünnepségekkel való helyettesítésére.
1969. szept. 23. Kínában végrehajtják az elsõ kísérleti föld alatti atomrobbantást.
1969. szept. 24. Ausztriában bevezetik a 40 órás munkahetet.
1969. szept. 28. A. Dubceket kizárják a CSKP elnökségébõl.
1969. okt. 5–8. Kádár János vezetésével párt- és kormányküldöttség utazik az NDK-ba.
1969. okt. 13–15. Magyarországon tárgyal Julius Nyenyere, Tanzánia miniszterelnöke.
1969. okt. 21. Az NSZK-ban Willy Brandtot választják szövetségi kancellárrá.
1969. okt. 23. Nixon amerikai elnök bejelenti, hogy fokozatosan kivonják csapataikat Dél-Vietnamból.
1969. november folyamán a román televízió – hetente 90 percben – megindítja magyar nyelvû adását.
1969. nov. 1. Semmelweis Ignácról nevezik el a Budapesti Orvostudományi Egyetemet.
1969. nov. 12. Indira Gandhi miniszterelnököt kizárják a Kongresszus Pártból.
1969. nov. 14. Amerikai ûrhajósok másodszor is sikerrel hajtanak végre holdraszállást.
1969. nov. 15. Budapesten nagygyûléseken tiltakoznak a vietnami háború ellen.
1969. dec. 1. A francia kormány beleegyezik Nagy-Britannia Közös Piacba való felvételébe.
1969. dec. 3. Az Egyesült Államok képviselõháza elfogadja Nixon elnök vietnami béketervét.
1969. dec. 18. Nagy-Britanniában eltörlik a halálbüntetést.
1969. dec. 19. Magyarországon bemutatják a Szelíd motorosok címû filmet.
1969. dec. 22. Budapesten felavatják a Baross téren átívelõ hidat.
1969. dec. 25. Izrael „megszöktet” a francia Cherbourg kikötõjébõl öt megrendelt gyorsnaszádot, melyeket a fegyverembargó miatt tartottak vissza a franciák.
1969. dec. 31. Megnyílik a Duna Intercontinental, Budapest egyetlen luxuskategóriájú szállodája.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: beszelo@c3.mail.hu