Albert O. Hirschmannak
1
több olyan jelentõs munkája van, amelyben gazdasági
problémákat tágyal interdiszciplináris megközelítésben.
Közülük kétségtelenül az Exit, Voice,
and Loyality
2
a leghíresebb és legnagyobb hatású,
habár a The Passions and the Interests, az Essays in Trespassing
és a Shifting Involvements
3
címû könyvei
is biztos léptekkel haladnak a kortárs társadalomtudományok
klasszikus mûveinek táborába vezetõ úton.
A Kivonulás, tiltakozás,
hûség alapgondolatai ma már szinte közhelyszámba
menõ tételek a társadalomtudományban. Mindazonáltal
ezeket a tételeket nem elsõsorban a mainstream közgazdaságtan
képviselõi, hanem sokkal inkább a - közgazdaságtan
és a politikatudomány találkozásából
született - közösségi döntések elméletének
(public choice theory) vagy új politikai gazdaságtannak a
mûvelõi hangoztatják, finomítják és
alkalmazzák.
7
Az elmúlt évtizedekben
a társadalomtudományokban egyre élesebben kirajzolódnak
egy új megközelítésmód ("paradigma") körvonalai.
Az irányzat a közgazdaságtanból ered, és
napjainkban már a politikatudományban (és a szociológia
egyes ágaiban) is egyre több képviselõje van.
Attól függõen, hogy melyik vonatkozására
kerül a hangsúly, többféleképp nevezik:
ökonómiai meg- közelítésmódnak, közgazdaságtani
imperializmusnak, a racionális cselekvés elméletének,
nem piaci közgazdaságtannak, új institucionalizmusnak.
A politikatudományban a politika ökonómiai elemzése
(megközelítése), az új politikai gazdaságtan
és a közösségi döntések elmélete,
míg a szociológiában a racionális döntések
elmélete (rational choice theory) elnevezés a leggyakoribb.
8
A szóban forgó megközelítésmód
az emberi viselkedés és az intézmények kapcsolatát
hangsúlyozza. Az egyének állnak a vizsgálódás
középpontjában. Viselkedésüket vágyaik
(preferenciáik) és lehetõségeik (korlátaik)
határozzák meg.
9
Cselekvési alternatíváik
körét mindenekelõtt az intézményi feltételek
korlátozzák. A legfontosabb intézmények: a
piac, a hierarchia, a demokrácia, az alkotmány, az alku,
a tulajdonjogok, s a különféle szervezetek (például
az állam, különbözõ érdekvédelmi
szervezetek, a bürokrácia, valamint a háztartások,
klubok és egyéb informális szervezõdések).
Ezek szisztematikusan és elõre jelezhetõ módon
befolyásolják az egyéni viselkedést. Az ember
például a piacon sajátos korlátokba ütközik:
az általa megvásárolható javak körét
- mindenekelõtt - jövedelme, a javak ára és elérhetõsége
jelöli ki. Demokratikus politikai rendszerben az állampolgároknak
szintén sajátos korlátozó tényezõket
(például a választások idõpontját,
a jelöltek listáját) kell számításba
venniük. Az emberi viselkedést emellett nagyszámú,
többé-kevésbé korlátozó jellegû
elõírás, norma és hagyomány szabályozza,
melyeket szintén sajátos intézményekként
foghatunk fel. Ezek egyik részét törvényhozó
testületek és más szervezetek bocsátják
ki különbözõ szintû jogszabályok formájában,
míg a többit (például a vallási elveket,
a tradíciókat vagy az illemszabályokat) formálisan
nem fektetik le.
Az ökonómiai megközelítésmód
képviselõi szerint az emberek nem véletlenszerûen,
hanem elõre jelezhetõ módon cselekszenek és
a makroszintû történések e- gyéni cselekvések
révén magyarázhatók. Az irányzat kiindulópontjául
szolgáló racionális cselekvés (döntés)
hagyományos modelljeiben felteszik, hogy a cselekvõk célokat
követnek, s hogy e célok a cselekvõk felismert önérdekét
tükrözik. A cselekvés olyan folyamat eredménye,
melynek meghatározó mozzanata a mérlegelés,
a költség/haszon kalkuláció. A racionális
cselekvõ olyan egyén, akinek a viselkedése önérdekbõl
fakad, tudása a környezetrõl megalapozott, preferenciarendezése
jól szervezett és stabil, megfelelõ számítási
képességgel rendelkezik az optimális döntés
meghozatalához. A racionális cselekvés hagyományos
elmélete mindazonáltal nem számol a cselekvõben
rejlõ kognitív korlátokkal. A korlátozott (vagy
procedurális) racionalitás koncepciójának kidolgozói
- többek között - éppen ezt a csorbát akarják
kiköszörülni: szerintük a racionális viselkedés
adaptív a külsõ helyzetbõl és a döntéshozó
képességeibõl fakadó korlátok között.
A korlátozottan racionális cselekvõk szelektív
módon tárják fel az alternatívákat és
azok következményeit, bizonytalan és költséges
információkra támaszkodnak. A döntést
meghozzák, mihelyst kielégítõ alternatívát
találnak, ami nem szükségképpen optimális,
pusztán eléri (vagy meghaladja) a döntéshozó
valamilyen - korábban kialakított - aspirációs
szintjének minimumát.
A Kivonulás, tiltakozás,
hûség kétségtelenül magán viseli
a közgazdaságtan "imperialisztikus" törekvéseinek
bizonyos jegyeit: "reményeim szerint - fejti ki álláspontját
Hirschman - sikerül a politikatudósoknak felmutatnom a közgazdasági
fogalmak hasznosságát, s a közgazdászok számára
érzékeltetnem a politológiai fogalmak célszerûségét.
Az ilyen kölcsönösség hiányzott a közelmúlt
interdiszciplináris mûveibõl." (26-27. old. A kiemelés
az eredetiben.) Hirschman szerint azonban a közgazdaságtan
és a többi társadalomtudomány viszonya semmiképpen
nem merül ki abban, hogy - a közgazdaságtani imperializmus
szellemében az ökonómiai megközelítésmód
mindenhatóságát hirdetve
11
- újabb
és újabb problémákat vizsgáljunk közgazdaságtani
modellekkel. Számára a közgazdaságtan természeténél
fogva interdiszciplináris, sokkal szélesebb és nyitottabb,
mint ahogy azt a közgazdászok többsége hirdeti.
Azt persze ma már egyre kevesebben vitatják, hogy a szóban
forgó törekvések sok esetben termékenyek, és
újszerû meglátásokkal gazdagítják
az érintett diszciplínákat. Ugyanakkor - mint a fenti
idézetbõl s még inkább Hirschman fejtegetéseibõl
egyértelmûen kiderül - szerinte a közgazdászok
is tanulhatnak más megközelítésmódok és
más diszciplínák, mindenekelõtt a politikatudomány
mûvelõitõl: a politikatudomány (és a
szociológia) közelítésmódjával,
fogalmaival és módszereivel sok esetben a közgazdászok
megdönthetetlennek tûnõ tételei kerülnek
új megvilágításba.
12
Vegyük
például azt az esetet, amikor Hirschman megvizsgálja
a tiltakozás - azaz a politikai jellegû korrekciós
mechanizmus - lehetõségeit a gazdaságban. A közgazdászok
kivonulást pártoló, illetve tiltakozásellenes
szakmai elfogultságát levetkõzve érvel amellett,
hogy fontos piaci szegmensekben a tiltakozás lesz a domináns
reagálási mód és hogy: "a tiltakozás
fontosabb szerepet játszik a jó minõségû,
mint a rossz minõségû termékek hanyatlásának
megakadályozásában..." (60. old.)
A Kivonulás, tiltakozás,
hûség a közgazdaságtan és a politikatudomány
kölcsönös kapcsolatát nem elméleti síkon
igyekszik tisztázni, hanem úgy, hogy konkrét elemzéseiben
párhuzamosan vizsgálja a gazdasági és politikai
intézmények (vállalatok, monopóliumok, politikai
pártok, szakszervezetek, államok, önkéntes társulások,
sõt családok, törzsek, nemzetek, egyházak) teljesítményének
hanyatlásakor várható reakciókat: "A kivonulást
és a tiltakozást - vagyis a piaci és a nem piaci erõket,
tehát a gazdasági és a politikai mechanizmusokat -
két szigorúan azonos rangú és fontosságú
faktornak tekintjük." (26. old.)
Hirschman érvelése
szerint minden gazdasági és politikai szervezet mûködése
során adódnak "jóvátehetõ botlások",
amelyek okai véletlenszerûek, s elsõsorban a szervezet
által nyújtott termék vagy szolgáltatás
minõségének romlásában érhetõk
tetten. A diszfunkcionális mûködés tipikus esetben
korrekciós mechanizmusokat hív életre: "Néhány
fogyasztó beszünteti a vállalat termékeinek vásárlását,
illetve bizonyos tagok elhagyják a szervezetet; ezt nevezzük
kivonulási opciónak. A folyamat eredményeképpen
a bevételek csökkennek, a taglétszám visszaesik,
s a vállalat vagy szervezet vezetésének módot
és lehetõséget kell találni arra, hogy jóvátegye
azokat a mulasztásokat, amelyek tömeges kivonuláshoz
vezettek. A vállalat fogyasztói, illetve a szervezet tagjai
közvetlenül is kifejezhetik elégedetlenségüket:
vagy a vállalat, illetve szervezet vezetõségének,
vagy a fölöttes hatóságnak, vagy pedig - általános
tiltakozás révén - bárkinek, aki hajlandó
meghallgatni õket. Ezt a lehetõséget tiltakozási
opciónak nevezzük. A folyamat eredményeképpen
a vállalat vagy a szervezet vezetõségének ismét
kísérletet kell tennie arra, hogy föltárja az
elégedetlenség okait, s orvosolja az érintettek panaszait."
(12. old.) A kivonulás a hagyományos elképzelések
szerint a gazdaságra (a kompetitív piacra), míg a
tiltakozás a politikára jellemzõ. Míg a kivonulás
egyszerû és személytelen, továbbá közvetett
módon fejti ki hatását, addig a tiltakozás
"zûrösebb fogalom": különbözõ fokozatai
vannak, megköveteli az egyéni vélemények világos
megfogalmazását, közvetlen módon hat, "par excellence
politikai cselekvés" (23. old.). Hirschman, miután bevezeti
könyvének kulcsfogalmait, részletesen szemügyre
veszi azokat a feltételeket, amelyek fennállása esetén
az egyik vagy a másik korrekciós mechanizmus (vagy akár
mindkettõ) mûködésbe lép.
A közgazdászok - noha
a kivonulási opciót páratlanul hatékonynak
tekintik a vállalatok romló teljesítményének
visszaállításában - "nem sok figyelmet szenteltek
[...] pontos mûködési módjának" (30. old.).
Hirschman egyszerû fogalmi segédeszközök - a kereslet
minõségrugalmassága és a vállalati vezetés
reakciófüggvénye - bevezetésével igyekszik
pótolni a mulasztást. Általában a technikai
részletek mellõzésével,
13
világosan
és közérthetõ formában - azaz nem közgazdászok
számára is emészthetõ módon - jut el
következtetéseihez, amelyek esetenként korábbi
sztereotípiák feladásához vezetnek: "Ahogyan
a közgazdászok sokáig azt hitték, hogy [...]
minél gyorsabb a kivonulás hanyatló teljesítmény
esetén, annál jobban mûködik a gazdasági
rendszer, úgy a politológusok körében sokáig
megdönthetetlen dogmának számított, hogy a demokrácia
megfelelõ mûködéséhez egy maximálisan
éber, maximálisan aktív és maximálisan
hangos nyilvánosságra van szükség. [...] A kivonulás
esetéhez hasonlóan [...] itt is elõfordulhat, hogy
a politikailag éber és politikailag tétlen állampolgárokból
álló nyilvánosság [...] jobban szolgálja
a demokráciát..." (39. old.) Vagy vegyük azt a példát,
amikor a gazdasági vagy politikai monopóliumok "lustaságát"
vizsgálja: "A monopólium és a piaci hatalom [...]
nem csak a kizsákmányolást és a nyerészkedést
teszi lehetõvé, hanem teret adhat a lustaságnak, a
tehetetlenségnek és a hanyatlásnak is. A közgazdászok
[...] nem sok figyelmet szentelnek a második jelenségcsoportnak.
[...] A politikai hatalom [...]a birtokosai számára azt is
lehetõvé teszi, hogy végtelenül kíméletlen,
és azt is, hogy végtelenül hanyag legyen. Itt azonban
[...] ismét csak a hatalommal való visszaélés,
valamint az egyéni szabadságjogok korlátozásának
veszélyei álltak az érdeklõdés homlokterében,
s nem azok a veszélyek, amelyek a rossz igazgatásból
és a bürokratikus tehetetlenségbõl fakadnak."
(65. old.)
A kivonulás és a tiltakozás
kapcsolatát vizsgálva Hirschman amellett érvel, hogy
bizonyos esetekben a tiltakozás a kivonulás alternatívája
lehet, de máskor ki is egészítheti azt. Az elsõ
esetben nagyobb az esély arra, hogy az érintettek a hanyatlás
kezdetén választják a tiltakozást, mivel szerinte
"ha valaki a kivonulást választja, elveszíti a tiltakozás
lehetõségét; az összefüggés azonban
fordítva már nem áll fenn" (44. old.).Tegyük
hozzá: a belsõ tiltakozás lehetõségét
valóban elveszíti, de miért ne lehetne tiltakozni
a kivonulás után is? Erre a problémára hamar
rámutattak Hirschman kritikusai. Brian Barry például
az elsõk között fejtette ki,
14
hogy valójában
nem a kivonulás és a tiltakozás közül, hanem
a kivonulás és a nem kivonulás (maradás), illetve
a tiltakozás és a nem tiltakozás (hallgatás)
közül választanak az érintettek. Mindazonáltal
a kivonulás és a tiltakozás viszonyát tekintve
Hirschman legfontosabb következtetése: "a kivonulási
alternatíva jelenléte gátolja a tiltakozás
technikájának fejlõdését. Ez könyvünk
egyik alaptézise ..." (50. old.) A történelem furcsa
fintora, hogy ezt a tézist több mint húsz évvel
késõbb, a hajdanvolt Német Demokratikus Köztársaság
összeomlásának elemzése során
15
fogalmazta újra. 1949-1988 között az empirikus adatok
valóban az eredeti összefüggés mellett szóltak:
az országot menekültként és disszidensként
elhagyók (beleértve az NSZK-ba "exportált" bebörtönzött
politikai foglyokat) nagy száma és a tiltakozási akciók
(tüntetések, demonstrációk stb.) csekély
volta azt sejteti, hogy a szóban forgó idõszakban
a kivonulás valóban aláásta a tiltakozást.
1989-ben azonban - az elmélet alapján eredetileg megfogalmazott
elõrejelzésnek némileg ellentmondva - a kivonulás
(az ország elhagyása) és a tiltakozás (demonstrációk,
tüntetések) egymást kölcsönösen erõsítve
járultak hozzá a rendszer összeomlásához.
A gazdasági és politikai
szervezetek között meglehetõsen ritkán találunk
olyat, amelyben mind a kivonulás, mind a tiltakozás jelentõs
szerepet játszik. A szervezeti hûség fogalmának
- többek között - éppen az a szerepe Hirschman érvelésében,
hogy segít megvilágítani azokat a feltételeket,
amelyek a két korrekciós mechanizmus együttes mûködésének
kedveznek. "A [...] hûség rendszerint féken tartja
a kivonulást, s mûködésbe hozza a tiltakozás
mechanizmusát." (85. old.) A szervezeti hûség alapvetõ
szerepe tehát az, hogy megteremtse a lehetõséget a
teljesítményromlás megállítására,
az eredeti teljesítmény visszaállítására.
A szervezeti hûség hatékonyságát olyan
intézményi megoldások befolyásolják,
mint a csoportba való belépés és kivonulás
szabályozása. Azokban a szervezetekben például,
amelyekbe nehezebb bekerülni, illetve amelyek súlyosan büntetik
a kilépést, valószínûleg a tiltakozás
lesz a domináns korrekciós mechanizmus.
Hirschman végkövetkeztetése
vélhetõen némileg csalódást okoz azoknak,
akik - a hagyományos közgazdaságtani modellektõl
elvárható módon - a korrekciós mechanizmusok
optimális elegyítésének formuláját
várják a gondolatmenet lezárásaképpen:
"mi az, ami megközelítésmódunktól nem
várható: nem kínál határozott elõírást
a kivonulás és tiltakozás összekapcsolásának
optimális arányára, de azt az elképzelést
sem akarja sugallni, hogy minden egyes intézménynek olyan
sajátos arányra van szüksége, amelyet a próba-szerencse
módszerével fokozatosan meg lehetne közelíteni.
Tetszõleges idõpontban elõfordulhat az, hogy a két
mechanizmus egyike vagy másika elégtelenül mûködik;
az azonban igen valószínûtlennek tûnik, hogy
a kettõnek létezne olyan hatékonyabb kombinációja,
amely idõbeli stabilitást mutatna. A magyarázat egyszerû:
mindkét korrekciós mechanizmus maga is ki van téve
a hanyatlás erõinek." (132. old. A kiemelés az eredetiben.)
A Tiltakozás, kivonulás,
hûség egyszerre példázza az ökonómiai
megközelítésmód gazdaságon kívüli
területeken való alkalmazásának termékenységét
és korlátait. A racionális cselekvés és
önzés feltevésének metodológiai jelentõségét
és korlátait a tudományfilozófusoknak egyre
alaposabban és megnyugtatóbban sikerül tisztázniuk.
16
Az empirikus társadalomtudományok szempontjából
azonban sokkal fontosabb azoknak a kutatási eredményeknek
a kritikai értékelése, amelyek a szóban forgó
megközelítésmód szellemében születtek.
A politikai pártok, a bürokrácia, a kollektív
cselekvés és a társadalmi mozgalmak, az érdekcsoportok,
a járadékszerzés, s lehetne folytatni azokat a témaköröket,
amelyekben az új politikai gazdaságtan kétségtelenül
jelentõs eredményeket hozott, sok esetben a hagyományos
közelítésmódokat felváltva vagy kiegészítve.
Az irányzat heurisztikus értékét még
a bírálók többsége is elismeri.
Az ökonómiai modellek
politikatudományi alkalmazásának bírálói
általában az alábbi kérdések kapcsán
fogalmazzák meg észrevételeiket.
17
Mennyiben
alkalmazható a piac metaforája a politikai életben?
A viszonylag széles körû elfogadottság ellenére
nem szabad elfelejteni, hogy a metafora alkalmazásának csak
részben vannak meg a technikai feltételei a politika világában.
A politikai javak ugyanis jórészt közjavak, s ezért
a hagyományos - elsõsorban a magánjavak keresletének
és kínálatának elemzésére kialakított
- ökonómiai modellek politikatudományi kiterjesztésekor
ezt mindenképpen szem elõtt kell tartani. Követnek-e
valójában célokat az emberek? Sokak szerint a célra
irányuló viselkedés eszméjének érvényességi
köre korántsem általános. Jelen van a felvilágosodás
utáni nyugati társadalmak kultúrájában,
de ezt - akár idõben, akár térben - elhagyva
nagyban veszít érvényességébõl.
A megnyugtató válaszra váró kérdések
köre tetszõlegesen tágítható. Valóban
kollektív politikai jólétet eredményez-e az
egyéni önérdek követése? Ha igen, milyen
feltételek esetén? Valóban úgy viselkednek-e
a politikai élet szereplõi, ahogyan a racionális cselekvés
elmélete elõírja? Tehetünk-e egyenlõségjelet
az önérdekkövetés és a hasznosságmaximalizálás
közé? A racionális döntés mellett (vagy
helyett) milyen más mechanizmusok alakítják a politikai
cselekvést? Mi a szerepe a politikában a társadalmi
normáknak, értékeknek és érzelmeknek?
Az efféle kérdések mögött meghúzódó
kételyek mindenesetre eloszlatni látszanak a megközelítés
mindenhatóságába vetett hitet.
18
Ugyanakkor
tagadhatatlan, hogy az ökonómiai szemlélet új
és termékeny szempontokkal gazdagította a politikatudományt.
Éppen huszonöt évvel
az eredeti megjelenés után látott napvilágot
a teljes magyar nyelvû kötet.
19
Aktualitásából
azonban mit sem veszített. Egyfelõl az elmúlt években
a modern társadalomelméleti irányzatok hazai megjelenésével,
a közgazdaságtan, a politikatudomány és a szociológia
professzionalizálódásával Magyarországon
is napirendre kerültek (és napjainkban is folynak) az egyes
társadalomtudományok egymáshoz való viszonyának
tisztázását célzó elméleti és
metodológiai viták. Hirschman könyve mértékadó,
egyoldalúságoktól mentes, ugyanakkor kellõképpen
karakterisztikus szempontokat ajánl az ilyesfajta eszmecserék
továbbgondolásához. Másfelõl a könyv
nagyban hozzásegíthet az átmenettel küszködõ
- sok esetben a teljesítményromlás jeleit felmutató
- magyar gazdasági és politikai intézmények
és folyamatok alaposabb megértéséhez.
1 * Hirschman 1915-ben született Berlinben.
Egyetemi tanulmányait Párizsban, majd 1935-1936-ban ösztöndíjasként
a London School of Economics-on folytatta. Néhány évet
Triesztben töltött, ahol 1938-ban doktori fokozatot szerzett
közgazdaságtanból. A harmincas évek második
felében Spanyolországban, Olaszországban és
Franciaországban aktívan bekapcsolódott a fasizmus
elleni fegyveres harcba. 1941-ben az Egyesült Államokba emigrált,
ahol elõször a nemzetközi gazdaságtannal foglalkozott
a Berkeleyn, majd tagja lett a Szövetségi Tartalék Bankok
(Federal Reserve Board) Kormányzótanácsának.
Ezután négy évet Kolumbiában töltött
tanácsadóként (1952-1956), majd különbözõ
amerikai egyetemeken - Yale (1956-1958), Columbia (1958-1964), Harvard
(1964-1974) - dolgozott. 1974 óta a társadalomtudomány
professzora az Institute for Advanced Studyban, Princetonban. Richard Swedberg:
Economics and Sociology. Redefining their Boundaries: Conversations with
Economists and Sociologists. Princeton University Press, Princeton, N.
J., 1990. 152. old.
2 * Exit, Voice, and Loyalty: Responses
to Decline in Firms, Organizations, and States. Cambridge University Press,
Cambridge, 1970.
3 * The Passions and the Interests: Political
Arguments for Capitalism Before Its Triumph. Princeton University Press,
Princeton, N. J., 1977; Essays in Trespassing: Economics to Politics and
Beyond. Cambridge University Press, Cambridge, 1981; Shifting Involvements:
Private Interest and Public Action. Princeton University Press, Princeton,
N. J., 1982.
4 * Olasz filozófus, Hirschman sógora
és barátja. A fasiszták gyilkolták meg 1944-ben,
Róma felszabadítása elõtt.
7 * Pl.: Dennis C. Mueller: Public Choice
II. Cambridge University Press, Cambridge, 1989. 149. old.; David B. Johnson:
Public Choice. An Introduction to the New Political Economy. Mayfield Publishing
Company, London-Toronto, 1991, 221-227. old.
8 * Bruno Frey: Economics As a Science
of Human Behavior. Towards a New Social Science Paradigm. Kluwer Academic
Press, Boston-Dordrecht-London, 1992. 3-14. old.; K. R. Monroe: The Theory
of Rational Action: Origins and Usefulness for Political Science. In: K.
R. Monroe (ed.): The Economic Approach to Politics. A Critical Reassessment
of the Theory of Rational Action. Harper Collins Publishers, New York,
1991. 1-31. old.
9 * Jon Elster: A társadalom fogaskerekei.
Magyarázó mechanizmusok a társadalomtudományokban.
Osiris-Századvég, Bp., 1995. 21. old.
11 * Két Nobel-díjas közgazdász,
Gary S. Becker és George J. Stigler a közgazdaságtani
imperializmus mellett érvelõ híres tanulmányában
olvashatjuk a hasznosságmaximalizálási elméletrõl,
hogy "nincs olyan alternatív elmélet, amely általánosságban
és teljesítõképességben fölvenné
a versenyt a szóban forgó elmélettel". G. S. Becker-G.
J. Stigler: De Gustibus Non Est Disputandum. In: George J. Stigler: Piac
és állami szabályozás. Közgazdasági
és Jogi, Bp., 1989. 112-113. old.
12 * Hirschman errõl így
nyilatkozott 1988-ban: "My contribution, as you know, has been - I think
- to point out to economists that political science concepts or sociological
concepts can be usefully employed also in thinking about economic problems
and not only the other way around, the way some of my friends do it." Swedberg:
i. m. 157. old.
13 * A könyv függelékben
tartalmazza a technikai részleteket.
14 * Brian Barry: Review Article: "Exit,
Voice, and Loyalty". British Journal of Political Science, 1974. 1. szám,
91. old.
15 * Albert O. Hirschman: Exit, Voice,
and the Fate of the German Democratic Republic, i. m. A tanulmány
3. jegyzetében Hirschman utal arra, hogy a kivonulás és
tiltakozás kapcsolatának újragondolásához
nagyban hozzájárultak Detlef Pollack német vallásszociológus
elemzései. Ô mutatott rá például elsõként
arra, hogy az 1989-es lipcsei események nem állnak összhangban
Hirschman eredeti elgondolásaival.
16 * L. pl.: Dagfinn Follesdal: The Status
of Rationality Assumptions in Interpretation and in the Explanation of
Action. Dialectica, 1982. 301-316. old.; Jon Elster: Solomonic Judgements.
Studies in the Limitations of Rationality. Cambridge University Press,
Cambridge, 1989. 28-29. old.
17 * Monroe: The Theory of Rational Action,
i. m. 6-19. old.
18 * Újabb munkáiban maga
Anthony Downs - a politika ökonómiai elemzésének
elsõ és egyik legjelentõsebb alakja - is hajlik arra,
hogy a társadalmi értékek szerepét hangsúlyozza:
Anthony Downs: Social Values and Democracy. In: Monroe (ed.): i. m. 143-170.
old.
19 * A könyv elsõ, töredékes
magyar kiadása 1984-ben jelent meg: Kivonulás, tiltakozás,
hûség. Hogyan reagálnak vállalatok, szervezetek
és államok hanyatlására az érintettek?
Szociológiai Füzetek 34. Mûvelõdési Minisztérium
Marxizmus-Leninizmus Oktatási Fõosztálya, Bp., 1984.
Ford. Csontos László.
16 * L. pl.: Dagfinn Follesdal: The Status
of Rationality Assumptions in Interpretation and in the Explanation of
Action. Dialectica, 1982. 301-316. old.; Jon Elster: Solomonic Judgements.
Studies in the Limitations of Rationality. Cambridge University Press,
Cambridge, 1989. 28-29. old.
17 * Monroe: The Theory of Rational Action,
i. m. 6-19. old.
18 * Újabb munkáiban maga
Anthony Downs - a politika ökonómiai elemzésének
elsõ és egyik legjelentõsebb alakja - is hajlik arra,
hogy a társadalmi értékek szerepét hangsúlyozza:
Anthony Downs: Social Values and Democracy. In: Monroe (ed.): i. m. 143-170.
old.
19 * A könyv elsõ, töredékes
magyar kiadása 1984-ben jelent meg: Kivonulás, tiltakozás,
hûség. Hogyan reagálnak vállalatok, szervezetek
és államok hanyatlására az érintettek?
Szociológiai Füzetek 34. Mûvelõdési Minisztérium
Marxizmus-Leninizmus Oktatási Fõosztálya, Bp., 1984.
Ford. Csontos László.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu