Nem túl gyakoriak mostanában
a tudományos forradalmak. Az utóbbi tíz évben
azonban a tudatfilozófia, a kognitív tudomány, a nyelvészet,
az ismeretelmélet, a pszichológia és a mesterséges
intelligencia-kutatás területén meglehetõsen
éles fordulat következett be. A viták középpontjában
az a kérdés áll, milyen módon mûködik
az emberi elme. A hagyományos álláspontot képviselõ
klasszikus paradigmával szemben az új elmélet - a
konnekcionizmus - néhány olyan radikális tézist
mond ki, amelynek még radikálisabb filozófiai következményei
vannak. Andy Clark könyve ezzel a két állásponttal
- a konnekcionizmussal és az elme klasszikus felfogásával
- foglalkozik.
A klasszikus paradigmában
- melyet Clark "klasszikus kognitivizmus"-nak nevez - a mentális
reprezentáció diszkrét, egymástól független
szimbólumokból áll. Ezek a szimbólumok megfelelnek
természetes nyelvi fogalmainknak, és nem függenek a
kontextustól, tehát zárt, oszthatatlan egységek.
Az emberi tudat mûködése így nem más, mint
diszkrét szimbólumok manipulációja, amelyet
explicit (vagy azzá tehetõ) szabályok vezérelnek.
A szimbólumok közötti kapcsolat nem túl rugalmas;
vagy fennáll közöttük egy meghatározott típusú
kapcsolat - például kauzalitás -, vagy nem: közbülsõ
eset nincs. A szabályokat pedig egymás után, sorban
alkalmazza az emberi elme; az agy egyszerre mindig csak egy mûveletet
végezhet. Ez a - több szempontból karteziánus
ihletésû - modell sok tekintetben emlékeztet egy számítógép
mûködésére, hiszen mindkét rendszer kontextusfüggetlen,
diszkrét szimbólumokból és az ezeket manipuláló
explicit, szükségszerû szabályokból áll.
1
Clark a klasszikus, szimbólumkezelõ
elmemodellek jellemzésére fontos fogalmat vezet be, a szemantikai
áttetszõséget. Egy rendszer akkor szemantikailag áttetszõ,
ha az általa használt reprezentációk egyértelmûen
megfelelnek természetes nyelvi fogalmainknak - ilyen például
a "labda" vagy a "macska". A hangsúly itt az egyértelmûségen
van, hiszen minden reprezentáció körülírható
természetes nyelvi fogalmainkkal, de csak a szemantikailag áttetszõ
rendszereknél van egyértelmû megfeleltetés a
mentális reprezentáció és a szavak között.
Az elme ilyen modellje azonban több ponton is támadható.
Mindenekelõtt az emberi elme
mentális reprezentációi általában nem
függetlenek a kontextustól: a "labda" szóhoz például
más-más kontextusban egészen különbözõ
mentális reprezentációk tartoznak, a golflabdától
a strandlabdáig. A szimbólumok, amelyek egymástól
és a kontextustól is független, zárt egységek
- mondjuk ki: ideák -, nyilvánvalóan nem képesek
az elme ilyen rugalmas mûködésének magyarázására.
A szimbólumkezelõ
rendszerek legnagyobb hiányossága ezek szerint az, hogy csak
meghatározott mentális folyamatok leírására
képesek: például a sakkjáték vagy egy
geometriafeladat megoldásának leírására.
De az intuitív képességeket igénylõ
feladatoknak ilyen modellálása már nem túl
meggyõzõ (a mûvészi alkotásról
nem is beszélve). A percepció pedig, amely folyamatos, gyors
feldolgozást igényel, elképzelhetetlen a lassú,
egyszerre csak egy mûvelet elvégzésére képes
szimbólumkezelõ rendszerek segítségével.
Clark számos releváns
ellenvetést sorol fel az általa "klasszikus kognitivizmus"-nak
nevezett szimbólumkezelésen alapuló elmemodell ellen.
Azonban nemcsak mások ellenérveit ismerteti. Õ maga
is konstruál egy lényeges ellenvetést. Clark, aki
PhD-dolgozatát a filozófia és az evolúciós
elmélet kapcsolatairól írta, éppen az emberi
agy evolúcióját használja fel itt ellenérvként.
Azt állítja, hogy
egy evolúciósan sikeres rendszer - ilyen a homo sapiens is
- jelenlegi formájában sok mindent õriz fejlõdésének
korábbi stádiumaiból. Az evolúciós sikeresség
ugyanis elõfeltételezi, hogy a rendszernek kifejlõdése
minden egyes pillanatában életképesnek kell lennie.
Az ilyen rendszer tehát nem képes radikális változásokra,
csak finom, fokozatos összecsiszolódásra. Ezért
az emberi elme magasabb szintû tevékenységei - így
a sakk és a geometriapélda megoldása is - nem egyik
pillanatról a másikra jöttek létre, hanem fokozatosan
fejlõdtek ki az ember alacsonyabb szintû mentális folyamataiból:
például a percepcióból és a mozgáskoordinációból.
Tehát az ember szimbólummanipuláló képességei
erõsen magukon viselik egy alacsonyabb szintû mentális
folyamat jegyeit.
Clark evolúciós elmélete
elõtt keletkezett a hagyományos fölfogást illetõ
másik fontos ellenvetés: John Searle híres kínai-szoba
argumentuma.
2
Searle szerint ha elfogadjuk, hogy az elme szimbólumkezelõ
gép, ezzel azt állítjuk, hogy bár használunk
bizonyos fogalmakat, nem ismerjük e fogalmak - saját szavaink
- értelmét. Képzeljünk el egy kínaiul
nem tudó embert, akinek kínai szimbólumokat kell párosítania,
kizárólag a formájuk alapján. Ez az ember -
bár a párosítást talán kifogástalanul
elvégzi - egyáltalán nem érti a kínai
szimbólumokat: nem ismeri jelentésüket. Searle szerint
pontosan ezt csinálja a szimbólumkezelõ gép
is, következésképpen nem érti saját szimbólumait.
Bár manipulálja õket, számára ezek semmiféle
jelentéssel nem bírnak. Ha pedig az elmét szimbólumkezelõ
gépnek tekintjük, szükségképpen azt állítjuk,
hogy az emberi elme nem képes a saját maga által használt
fogalmak és szavak jelentésének megértésére,
márpedig ez ellentmond a mindennapi tapasztalatnak.
Searle ebbõl arra következtet,
hogy az elme tevékenységeit csak a biológia felõl
lehet megérteni. Érdemes megjegyezni, hogy Searle ezt a nyolcvanas
évek elején írta le, alig néhány évvel
a valóban biológiai ihletésû, a kognitív
tudományban igazi fordulatot jelentõ konnekcionizmus megjelenése
elõtt.
A konnekcionizmus - amelynek tárgyalása
Clark könyvének nagyobb részét teszi ki - hálózatnak
tekinti az emberi elmét. A hálózat egyes csúcspontjai
nem túl bonyolult egységek, a természetes nyelvi fogalmaknál
lényegesen egyszerûbbek. A mentális reprezentáció
tehát nem viszonylag kevés, de annál bonyolultabb,
egymástól független szimbólumból áll,
hanem éppen ellenkezõleg: a konnekcionizmus elmemodelljét
sok, egyszerû mûveletet végzõ egység közös,
egymástól nem független mûködése határozza
meg. Minden csúcspont sok másikkal van összekötve,
változó intenzitású kapcsolatokon keresztül.
3
Ezek a változó intenzitású
kapcsolatok helyettesítik a szabályokat, a konnekcionista
modellben ugyanis nincsenek explicit (vagy explicitté tehetõ)
szabályok. Ez az egyik legfontosabb eltérés a klasszikus
paradigmától. Egy szabály mindig szükségszerû:
ha igaz, hogy "A-ból következik B", és ha fennáll
A, akkor szükségszerûen fennáll B is. Az elme
konnekcionista modellje nem ismeri a szükségszerûség
fogalmát. Ha a hálózatban A csúcspont aktív,
és erõs a kapcsolat A és B csúcspontok között,
akkor nagy valószínûséggel B is aktiválódni
fog, de ez egyáltalán nem szükségszerû.
A hálózat két
csúcspontja közötti kapcsolaterõsség ugyanis
csak attól függ, hogy a két csúcspont milyen
gyakran van egyszerre aktivált állapotban. Ha például
a viharnak és a villámlásnak megfelelõ csúcspontokkal
gyakran fordul elõ, hogy egyszerre aktívak - tehát
gyakran látunk egyszerre villámlást és vihart
-, akkor a vihar-reprezentáció és a villámlás-reprezentáció
közötti kapcsolaterõsség nõni fog. Ez a
kapcsolaterõsség azonban csak elvileg érheti el a
száz százalékot, gyakorlatilag soha. Az elõbbi
példánál maradva: bármilyen sokszor tapasztaljuk
is egyszerre a villámlást és a vihart, ha Shakespeare
Vihar címû drámájáról beszélünk,
nem feltétlenül fog aktiválódni fejünkben
a villámlás reprezentációja. Következésképpen
két mentális reprezentáció között
nem képzelhetõ el szükségszerû kapcsolat.
Nem nehéz felfedezni ezeken
a gondolatokon David Hume több száz éves gondolatainak
hatását: az A és B esemény közötti
okozati összefüggés alapja nem a szükségszerûség,
hanem a szokás, tehát az, hogy A és B esemény
gyakran egyszerre történik meg. Elsõ közelítésben
tehát azt lehet mondani, hogy a konnekcionizmus kétszáz
év után visszahozta az ismeretelméleti gondolkodás
középpontjába a szokás fogalmát a szabállyal
szemben. Késõbb azonban látni fogjuk, hogy a helyzet
nem ennyire egyszerû.
Ha nincsenek szabályok az
elmében, akkor nem szükséges feltételezni egy
olyan központi egységet, amely a szabályok alkalmazását
végezné - mint a szimbólumkezelõ rendszerek
esetében. Tehát az elmének nincs központi szabályalkalmazó
egysége. Ebbõl viszont az következik, hogy mentális
folyamataink nem feltétlenül sorban egymás után
következnek be. Ha nincs centrális egység a tudatban,
akkor elképzelhetõ, hogy párhuzamosan több mentális
folyamat is zajlik a fejünkben. Ez lényegesen megnövelné
az elme mûködésének sebességét.
Ebben a kérdésben a konnekcionizmus lényegesen jobb
leírását adja a valóságban hihetetlenül
gyorsan mûködõ agynak, mint a szimbólumkezelõ
modell, amelynek egyik legsúlyosabb hiányossága éppen
az, hogy lassú.
Több szerzõ ezt a párhuzamosságot
tekinti a konnekcionizmus igazán lényeges újításának.
Innen származik az irányzat másik elterjedt elnevezése,
a PDP, amely a Parallel Distributed Processing (párhuzamosan megosztott
feldolgozás) rövidítése. Clark általában
ezt az elnevezést használja a konnekcionizmus szó
helyett.
Az elme konnekcionista modellje
erõsen emlékeztet az agy neuronhálózatára,
innen származik a hálózat alapötlete is. Fontos
azonban megjegyezni, hogy ez nem több, mint metafora. A konnekcionista
hálózat csúcspontjai nem neuronok, hanem ennél
nagyobb egységek. Clark ezeket mikrojegyeknek nevezi. Egy természetes
nyelvi fogalmunknak tehát sok száz mikrojegy összessége
felel meg. Például ha meghalljuk azt a szót, hogy
"macska", akkor olyan mikrojegyek fognak aktiválódni mint
"szõrös", "nyávogás", "bajsza van", "mozgatja
a fülét", "dorombol", "kandúr", de esetleg még
olyanok is, mint "Tom és Jerry" vagy "megmacskásodott a lábam".
Ezeken kívül természetesen sok olyan mikrojegy is aktiválódni
fog, amelynek nem feleltethetõk meg természetes nyelvi fogalmak:
ilyenek például a geometriai és funkcionális
reprezentációk. Hogy ezek közül mely mikrojegyek
fognak valóban aktiválódni, illetve melyek erõsen
és melyek gyengébben, azt a kontextus és az illetõ
személy korábbi - a macskákkal kapcsolatos - tapasztalatai
határozzák meg.
Ez a példa elvezet a konnekcionizmus
egyik legfontosabb állításához: a tudást
a kapcsolatok hordozzák. Amit a macskákról tudok,
kizárólag azon múlik, milyen erõsségû
kapcsolatok vezetnek a "macska" szótól az egyes mikrojegyekig.
Egy szó jelentése tehát nem magában a szóban
van kódolva - ez volt a "klasszikus kognitivizmus" álláspontja.
A jelentést kapcsolatok valósítják meg, a szó
és más szavak, reprezentációk közötti
kapcsolatok.
Ehhez a kérdéshez
kapcsolódik a prototípus fogalma. A konnekcionista hálózat
igazi erõssége az, hogy egyedi esetekbõl - az emberi
agyhoz hasonlóan - képes rugalmasan általánosítani.
Tehát képes prototipikus reprezentációt alkotni
kizárólag egyedi ingerek alapján. Ha ugyanis a reprezentáció
mikrojegyek közötti kapcsolatok összessége, akkor
az egyedi inger egy meghatározott erõsségû kapcsolatot
jelent két mikrojegy között. Sok egyedi inger után
pedig a két mikrojegy között kialakul az egyedi kapcsolaterõsségek
súlyozott matematikai átlaga, és ez az átlag
nem más, mint az egyedi ingerek prototípusa - erre a két
mikrojegyre nézve.
Ugyanez a gondolatmenet kiterjeszthetõ
természetes nyelvi fogalmainkra is, amelyek több száz
mikrojegy közötti kapcsolatnak felelnek meg. Ha az egységek
közötti kapcsolaterõsségek mindegyike a korábbi
egyedi ingerek kapcsolaterõsségeinek matematikai átlaga,
akkor a több száz mikrojegy közötti kapcsolatok összessége
nem más, mint a vizsgált természetes nyelvi fogalom
prototipikus reprezentációja. Ezért képes a
konnekcionista hálózat - hasonlóan az emberi agyhoz
- olyan prototipikus reprezentáció létrehozására
is, amely minden kapott egyedi ingertõl különbözik.
4
A hálózat pillanatnyi
állapota - a korábbi egyedi ingerek általánosítása
- prototipikus reprezentáció, azonban ez a prototípus
is egyedi entitás: ugyanazon mikrojegyek közötti kapcsolatokkal
írható le, mint az egyedi ingerek. A konnekcionizmus - úgy
tûnik - feloldja az egyedi és az általános klasszikus
szembeállítását, mert az általánost
is egyediként írja le. Amikor tehát az egyedi inger
feldolgozódik, nem absztrakt, általános kategóriák
alá rendelõdik - ez volna a "klasszikus kognitivizmus" álláspontja
-, hanem egy másik egyedi reprezentációval hasonlítódik
össze. Mivel mind az általános kategória, mind
az egyedi tapasztalat ugyanazon mikrojegyek közötti meghatározott
erõsségû kapcsolatok összessége, nincs
értelme két különbözõ reprezentáció
- egyedi és általános - ellentétérõl
beszélni, hiszen ez a két entitás csak néhány
kapcsolat erõsségének fokozatában különbözik
egymástól.
Legvilágosabban ez a konnekcionista
percepcióelméletben mutatkozik meg. Itt a klasszikus álláspont
szerint - kis leegyszerûsítéssel - a kétdimenziós
ingereket a tárgy háromdimenziós, nézõpontfüggetlen
mentális reprezentációjával hasonlítom
össze. A konnekcionista percepcióelmélet
5
szerint azonban a tárgyaknak nincs három dimenziós
mentális reprezentációjuk. A percepció csak
két dimenziót ismer: a kétdimenziós ingernek
és a tárgy kétdimenziós reprezentációinak
az összehasonlítása.
A konnekcionizmus állításai
mögött észre lehet venni egy alapvetõ elõfeltevést,
amelyen mindegyik lényeges tétel alapul: az elme analóg
rendszer. Egy rendszert akkor nevezünk analógnak, ha két
állapota között nincs minõségi ugrás,
csak fokozatos átmenet. Ebben különbözik az analóg
rendszer a digitálistól, ahol a rendszer két állapota
között csak minõségi ugrás képzelhetõ
el, a folyamatos átmenet itt nem lehetséges. A konnekcionisták
feltevése - az elme analóg rendszer - azt jelenti tehát,
hogy az emberi agy mûködésének alapegysége
nem a diszkrét, lehatárolt állapotok közötti
ugrásszerû váltás, hanem a folytonos átmenet.
Ezt a konnekcionizmus úgy valósítja meg, hogy a mentális
reprezentációt nem a diszkrét mikrojegyekre vezeti
vissza, hanem a mikrojegyek közötti, folytonosan változó
kapcsolaterõsségekre.
Szorosan összefügg ezzel
a hálózat egy kevésbé megnyugtató tulajdonsága
is: a konnekcionizmus nem ismeri az ellentmondás fogalmát.
Ha a hálózat két egymásnak ellentmondó
adatot kap, a nekik megfelelõ két különbözõ
kapcsolaterõsség súlyozott matematikai átlaga
lesz az eredmény. Az elme konnekcionista modellje tehát nem
képes az ellentmondás felismerésére, éppen
mert analógnak tekinti az agy mûködését.
Az elme konnekcionista leírása
meggyõzõ eredményeket mutatott a mesterségesintelligencia-kutatás
területén. A konnekcionista hálózatok sok feladatot
hasonlóan végeznek, mint az ember. Például
a hálózat képes az angol igék - rendhagyó
és szabályos - múlt idejének megtanulására,
minden elõzetes tudás, beépített explicit szabályok
nélkül, kizárólag a tapasztalat alapján.
6
Sõt a hálózat eközben pontosan ugyanolyan típusú
hibákat követ el, mint egy átlagos angol gyerek.
A hálózatok és
az emberi elme hasonlóan reagál a rendszer kisebb-nagyobb
sérüléseire, rendellenességeire is. Ha egy szimbólumkezelõ
rendszer sérül - például törlõdik
belõle egy explicit szabály -, akkor az egész rendszer
mûködése megáll. A konnekcionista hálózat
viszont képes tovább mûködni a rendszer kisebb
sérülése esetén is, akárcsak az emberi
agy. A nagyobb károsodások is hasonló változásokat
okoznak, például az amnézia betegsége az emberi
agyban ugyanazokat a tüneteket mutatja, mint egy részben lerombolt
konnekcionista hálózat.
7
A konnekcionizmus, láttuk,
nem minden elõzmény nélkül robbant be a kognitív
tudományba. Legfontosabb állításainak nagy
része 1986-ban rég nem volt újdonság. Komoly
eszmetörténeti elõzményei vannak, elsõsorban
a filozófiában. David Hume kézenfekvõ példa:
a konnekcionizmus megjelenése elõtt csaknem kétszázötven
évvel már kimondta azt a tételt, hogy két mentális
reprezentációnk közötti kapcsolat erõssége
kizárólag attól függ: milyen gyakran fordul elõ,
hogy a két entitást egyszerre érzékelem.
John Searle 1958-ban, egy fiatalkori
nyelvfilozófiai írásában
8
azt állította,
hogy egy tulajdonnévnek nem feleltethetõ meg egyértelmûen
egy meghatározott leírás. A tulajdonnév jelentését
sok, közelebbrõl nem meghatározható számú
tulajdonság összessége adja, amelyek száma és
összetétele a tulajdonnevet használó személytõl
és a szó megjelenésének kontextusától
függ. Ezt a gondolatmenetet Clark ma úgy fogalmazná
meg, hogy a tulajdonnevek mentális reprezentációja
szemantikailag nem áttetszõ; sok mikrojegybõl állnak.
Wittgenstein "családi hasonlóság"
fogalmával jellemezte az olyan szavakat, mint például
"játék": nincs olyan közös tulajdonság,
amely minden játék meghatározásának
közös eleme volna, amely csak és kizárólag
a játékokra lenne igaz.
9
De ha egy konkrét
játékot vizsgálunk, azt markáns hasonlóságok
fogják kötni sok más játékhoz, az így
kapott konkrét játékot megint újabb hasonlóságok
egy harmadikhoz stb. A konnekcionizmus felõl nézve világos,
hogy Wittgenstein "családi hasonlóság" fogalma egy,
a hálózathoz hasonló mentális reprezentációt
feltételez.
Umberto Eco ki is mondta - Deleuze
és Guattari rizóma-fogalmából
10
kiindulva -, hogy az ember mentális reprezentációja
leginkább egy hálózathoz hasonlít.
11
Eco szerint ezek a reprezentációk kontextusfüggõk,
sõt, Greimas nyomán
12
fogalmaink mikrojegyes leírásához
is igen közel jutott. Ecónál tehát majdnem minden
fontos konnekcionista tétel megfogalmazódik vagy körvonalazódik.
De ha mindez igaz, mennyiben lehet a konnekcionizmust új és
forradalmi elméletnek tekinteni?
A konnekcionizmus legradikálisabb,
valóban új és igazán jelentõs gondolatai
a hálózat tanulásával foglalkoznak. Sajnos
Clark nem igazán akar tudomást venni errõl a problémáról:
õ a konnekcionizmusból a mikrojegyes reprezentációt
tartotta a legfontosabbnak. A tanulás szerepét olyannyira
nem vette komolyan, hogy amikor könyvében megemlíti
a hálózat tanulási algoritmusait, egyáltalán
nem tesz különbséget az igazán radikális
Boltzmann-algoritmus és a klasszikus tanulási folyamattól
alig eltérõ, központi vezérlõegységet
feltételezõ általánosított delta-szabály
között - bár háromszor is (148., 170., 259. old.)
együtt emlegeti a kétféle algoritmust. Persze figyelembe
kell venni, hogy A megismerés építõkövei
eredetileg 1989-ben jelent meg, amikor a konnekcionizmus mögött
még csak hároméves múlt állt, ez alatt
a három év alatt nem lehetett az új irányzat
minden aspektusát egyforma alapossággal áttekinteni.
A konnekcionista hálózatban
a tudást a kapcsolatok hordozzák - ezt láttuk. Csakhogy
ezek ugyanazok a kapcsolatok, amelyeken az új ingerek feldolgozódnak.
Az újabb tapasztalat ezeken az élerõsségeken
változtat. A következõ tapasztalat a már megváltozott
hálózaton keresztül megy végbe. Tehát
az egyes tapasztalatok befolyásolják az újabb tapasztalatok
feldolgozását. Ha a tûzrõl egyszer azt érzékeltem,
hogy éget, akkor ez a hálózat megfelelõ helyén
egy (vagy több) élerõsséget megváltoztat.
Következésképpen a legközelebbi tûzpercepcióm
már különbözni fog az elõzõtõl,
hiszen a hálózat egy pontján kódolva van az
az információ, hogy a tûz égethet is.
Nagyon hasonlít ez Gilbert
Ryle gondolataihoz. Ryle - akárcsak a konnekcionizmus - a tanulás
szerepének hangsúlyozásával akarja elhatárolni
az elme mûködését a szabály és a
szokás fogalmától. Ryle ezt írja: "A pusztán
szokásból végzett gyakorlat lényege az, hogy
az egyik ténykedés másolata az elõzõknek.
Az értelmes gyakorlat lényege pedig az, hogy az egyes ténykedéseket
módosítják a megelõzõk. A cselekvõ
személy ugyanis még tanul."
13
Mind Ryle, mind
a konnekcionizmus elhatárolja magát egyfelõl a szabály,
másfelõl a szokás fogalmától, mégpedig
egy önmagát módosító tanulási mechanizmus
segítségével. Hibás tehát a konnekcionizmust
a Hume-féle asszociáción alapuló ismeretelmélet
egyszerû újjáélesztésének tekinteni.
A konnekcionizmus valódi, nem pusztán felszíni egyezéseket
mutató elõzménye Gilbert Ryle - bár õ
nem beszél hálózatokról, sem asszociációról.
A konnekcionizmus Ryle elvont elméletét tette megfoghatóvá
és modellezhetõvé, azáltal, hogy az elmét
hálózatnak tekinti.
Ezen a ponton lesz egyértelmû
a különbség a korábbi - például Hume-féle
-, asszociáción alapuló rendszerek és a konnekcionizmus
között. Hume megkülönböztette az idea és
az impresszió fogalmát. Impressziónak nevezte a minket
érõ ingerek összességét, ideának
pedig a mentális reprezentációt. Hume szerint az impresszió
határozza meg az ideát. Kant - ha gondolatmenetét
leegyszerûsítjük - megfordította ezt a tételt;
azt állította, hogy a kategória határozza meg
a tapasztalatot. Itt a kategória-tapasztalat ellentét Hume
idea-impresszió megkülönböztetésének
felel meg (persze lényeges különbségek is vannak
a két ellentétpár között). Az utóbbi
kétszáz évben rengeteg különbözõ
kísérlet történt arra, hogy az ideát és
az impressziót úgy fogják fel, mint amelyek egymást
határozzák meg: az idea az impressziót, az impresszió
az ideát.
A konnekcionista hálózat
meglehetõsen radikális fordulatot hozott ebben a régi
filozófiai problémában. Ha ugyanis a tudást
(a mentális reprezentációt, az ideát) a hálózat
élerõsségei hordozzák, az ingert (a tapasztalatot,
az impressziót) pedig a hálózat csúcspontjainak
aktiválódása, akkor az idea és az impresszió
nem két különbözõ entitás, hanem ugyanaz
a hálózat, két különbözõ aspektusból
értelmezve.
Az idea az élek erõssége,
az impresszió a csúcspontok aktivitása. Itt tehát
nem egy egyedi esetet kell általános törvény
hatálya alá hozni, hiszen az idea is csupa egyedi esetekbõl
áll: egyedi esetek invarianciáiból. Ezért képes
minden egyes impresszió megváltoztatni az ideát, amely
a következõ impressziót így már kicsit
másképpen fogja feldolgozni. Ha ezeket a tételeket
elfogadjuk, nem kevésbé meglepõ következményeket
kapunk. Az a priori és az a posteriori közötti különbség
például fokozati különbséggé válik,
relativizálódik.
Ezt szemléletesen mutatja
Edelman neurobiológiai evolúciós hálózatmodellje
is.
14
Edelman azt állítja, hogy az emberben már
a születés elõtt kialakul egy hálózat,
amely a potenciális kapcsolatokat tartalmazza. De ezen potenciális
kapcsolatok közül nem mindegyik válik valóban erõs
kapcsolattá. Azt, hogy a potenciális kapcsolatok közül
melyik aktiválódik, és melyik nem, a tapasztalat (az
impressziók), tehát a tanulás dönti el. Edelman
"idegrendszeri darwinizmus" metaforájában a tanulás
játssza a szelekció szerepét. Ezek szerint értelmetlen
dolog az a priori és az a posteriori ismeretek (kapcsolatok) különbségérõl
beszélni, hiszen minden kapcsolat a priori (a potencia szintjén)
és minden kapcsolat a posteriori (az aktiválódás
szintjén). Ami az egyes kapcsolatok esetében különbözik,
az csak ezen összetevõk aránya.
A konnekcionista hálózatokkal
azonban egy ponton komoly probléma van. A magasabb szintû
mentális tevékenységeket - például a
sakkot vagy a tudományos bizonyítást - nem lehet kizárólag
a hálózatok segítségével leírni.
Igaz, hogy a köznapi kifejezéseink túlnyomó többsége
mikrojegyekbõl áll, de például a tudományos
nyelvhasználat szavainak általában egy és csak
egy meghatározott jelentés felel meg. Tudományos fogalmaink
reprezentációja tehát szemantikailag áttetszõ.
Ezen kívül - mint láttuk - a konnekcionista hálózat
nem képes az ellentmondás kezelésére sem.
Ezen a ponton érdemes bevezetni
egy distinkciót. Ryle megkülönböztette a "tudni mit"
és a "tudni hogyan" fogalmát. Talán az eddigiekbõl
világos, hogy a konnekcionista hálózat tudása
Ryle "tudni hogyan" fogalmának felel meg, a "tudni mit" pedig a
klasszikus szimbólumfeldolgozó rendszer tudására
jellemzõ. Ahogyan Ryle szerint az emberi tudás csak együttesen
magyarázható a "tudni mit" és a "tudni hogyan" fogalmával,
az elme leírása sem lehetséges csak a konnekcionizmus
vagy csak a klasszikus paradigma segítségével.
Nem sokkal a konnekcionizmus megjelenése
után tehát kiderült, hogy önmagában ez a
felfogás sem képes az elme komplex mûködésének
magyarázatára. A megoldás eléggé logikusnak
látszott: a "klasszikus kognitivizmust" és a konnekcionizmust
össze kell olvasztani. Már 1988-ban megjelent az elsõ
olyan modell, amely megpróbálja egyesíteni a két
ellentétes megközelítés elõnyeit.
15
Az ilyen kettõs modellek a kilencvenes évek elejétõl
máig az elme leírásának szinte kizárólagos
modelljei. Az Andy Clark könyvében leírt elmélet
a legelsõk egyike a kettõs modellek hosszú sorában.
Ahhoz, hogy Clark hangsúlyos
állításait megértsük, érdemes tipologizálni
ezeket a kettõs modelleket. Sõt mostanára már
annyi és annyiféle kettõs modell létezik, hogy
elengedhetetlennek tûnik ezeknek az elméleteknek valamilyen
rendszerezése is. Elsõ közelítésben fogadjuk
el Paul Smolensky egyik 1992-es cikkének megkülönböztetését.
16
Smolensky hibrid modellnek nevezi
azokat a leírásokat, amelyek szerint az elme egyik része
konnekcionista módon mûködik, egy másik viszont
szimbólumkezelõ rendszer. A sakkozás például
szimbólumkezelés, a percepció viszont konnekcionista
folyamat. A hibrid modell tehát a konnekcionista és szimbólumkezelõ
rendszer közötti különbséget kizárólag
az elme különbözõ területei, funkciói
közötti különbségre vezeti vissza.
17
Smolensky megkülönbözteti
a hibrid modelltõl az integrált modell fogalmát, amely
egy rendszer két szintû leírása. Az elme mûködését
tehát voltaképpen kétféle módon kell
leírni: mint szimbólumkezelést és mint a konnekcionista
hálózat változását. Integrált
modellen Smolensky elsõsorban saját rendszerét érti.
Hibrid modellre a legjobb példa
Stevan Harnad elmélete.
18
Harnad kiindulópontja
a már bemutatott Searle-féle kínai-szoba argumentum.
Harnad továbbgondolja Searle érvét: ha valaki meg
akarna tanulni kínaiul, és csak egy kínai-kínai
szótár állna a rendelkezésére, az egyik
kínai szimbólum jelentését csak egy másikkal
tudná megadni, és így tovább a végtelenségig.
De ebbõl a gondolatmenetbõl Harnadnál nem az következik,
hogy nincsenek szimbólumaink, csak az, hogy szimbólumaink
önmagukban, a világtól függetlenül nem képesek
jelentést hordozni. A szimbólumok és a külvilág
- a percepció - között folyamatos kapcsolat van. Szükség
van tehát a szimbólumok lehorgonyzására, s
ezt egy konnekcionista alrendszer valósítja meg az emberi
elmében.
Világos, hogy Harnad elmélete
is kettõs modell, mégpedig hibrid. A magasabb szintû
tevékenység - a nyelv, a sakk stb. - pusztán szimbólummanipuláció,
amelynek nincs semmi köze a konnekcionista hálózatokhoz.
A percepció viszont, amely a szimbólumok jelentését,
illetve ezek változását biztosítja, tiszta
konnekcionista hálózat: független mindenfajta szimbólummanipulációtól.
A Harnad-féle hibrid modell tehát az elmét két
részre osztja: tisztán konnekcionista és tisztán
szimbólumkezelõ részre. Ezek élénk kapcsolatban
vannak ugyan egymással, de az egyik soha nem írható
le a másik fogalmaival. Visszatérõ hiányossága
az ehhez hasonló hibrid rendszereknek - és ez alól
Harnad sem kivétel -, hogy nem igazán tudják megoldani
a konnekcionista és a szimbólumkezelõ alrendszerek
közötti belsõ kommunikáció kérdését.
Ha - mint Harnad mondja - a percepció kimenetei konnekcionista típusú,
kontextusfüggõ mikrojegyes reprezentációk, a
magasabb szintû mentális folyamatok bemenetei pedig kontextustól
független szimbólumok, akkor a kétféle reprezentáció
egymásba alakulását is meg kell magyarázni,
márpedig erre még nem igazán történt kísérlet.
Ez a kettõs modellek elsõ
nagy csoportja, a hibrid rendszer. Clark elmélete szempontjából
fontosabb másik nagy csoportjuk, az integrált rendszer. Amikor
Clark megírta A megismerés építõköveit,
csak Paul Smolensky integrált kettõs rendszerét
19
ismerte. Éppen ezért Clark kettõs modellje elsõsorban
Smolensky hatására alakult ki. Clark könyvének
mintegy negyedét teszi ki Smolensky elméletének bemutatása.
A két kettõs rendszer nem sokban különbözik,
de Clark egyedi és új állításai csak
Smolensky rendszerével szemben válnak világossá.
Smolensky elmélete radikálisabb
a Harnad-féle hibrid modellnél. Három leírási
szintet különböztet meg: az idegsejtek szintjét,
a konnekcionista szintet (ezt õ szubszimbolikusnak nevezi), és
a szimbolikus leírás szintjét. A szimbólummanipulációt
mindig egy konnekcionista hálózat utánozza (emulálja),
tehát a felsõ szint mûködését az
alsó szint valósítja meg. Smolensky radikális
állítása az, hogy a szimbolikus leírás
pusztán a konnekcionista folyamatok jó közelítése.
Szerinte a szimbólumkezelés és a konnekcionista hálózat
úgy viszonyul egymáshoz, mint a Newton-féle mechanika
és a kvantumelmélet. A konnekcionista hálózat
bizonyos körülmények között úgy viselkedik,
mintha szimbólummanipuláció volna. Valójában
minden mentális folyamat a konnekcionista szinten történik,
de ezt néha hasznos magasabb szintû fogalmakkal - szimbólumokkal
- is leírni.
Ez az a pont, ahol Clark éppen
ellentétes álláspontot képvisel, mint Smolensky.
Elismeri, hogy a szimbólumkezelõ szintet mindig egy konnekcionista
hálózat valósítja meg, de azt tagadja, hogy
emiatt a felsõ szint pusztán jó közelítése
lenne az alsónak. Az igazi különbség ott van, hogy
míg Smolensky a szimbolikus szintet csak mint leírási
szintet ismeri el, addig Clark szerint léteznek olyan mentális
funkciók, amelyek valóban szimbólummanipulációt
használnak, nem csak annak konnekcionista utánzását.
Ezek szerint Clark álláspontjában
keveredik a hibrid és az integrált kettõs modell.
Annyiban mindenképpen közel áll a hibrid modellekhez,
hogy szerinte egyes mentális folyamatainkat a szimbólumkezelés
teszi lehetõvé, míg másokat a konnekcionista
hálózatok mûködése. Viszont Clark másképp
értelmezi az elme szimbólumkezelõ részeinek
a mûködését. A hibrid modellekben a szimbólumkezelésnek
semmi köze nem volt a konnekcionista hálózatokhoz. Az,
hogy a szimbólumok szintjét milyen biológiai rendszer
valósítja meg, a magasabb szint mûködése
szempontjából irreleváns. Smolensky integrált
rendszere éppen ellentétes álláspontot képvisel:
minden mentális folyamatunkat konnekcionista hálózat
valósítja meg, még azt is, amely úgy tûnik,
mintha szimbólumkezelés volna. A hibrid modellek szerint
a szimbólumkezelés teljes egészében független
az õt megvalósító konnekcionista hálózattól,
míg az integrált rendszerek szerint teljes egészében
függ tõle.
Clark elmélete finom átmenetet
valósít meg a két ellentétes álláspont
között. Szerinte a szimbólumkezelõ alrendszereknek
igenis van közük az õket létrehozó konnekcionista
hálózathoz, ugyanakkor függetlenek is tõle. Függetlenek,
hiszen Clark szerint valóban léteznek olyan kontextusfüggetlen
mentális reprezentációk - szimbólumok -, amelyek
sok mentális folyamatunkban valódi egységként
mûködnek. Tehát a szimbólumok szintje nem pusztán
a konnekcionista szint hasznos leírása. Másfelõl
Clark evolúciós elmélete azt mutatja, hogy egy magasabb
szint mindig függ az alacsonyabbtól. Ezek szerint Clark álláspontja
következetesen végigvitt kompromisszum az integrált
és a hibrid kettõs modellek között - bár
1989-ben még egyetlen hibrid rendszer sem létezett.
Clark nem csak a kettõs modellek
keretein belül képvisel középutat. Öt, egymással
markánsan szemben álló elmélet különíthetõ
el ebben a kérdésben: 1. A klasszikus kognitivizmus azt állítja,
hogy az elme teljes egészében szimbólummanipuláció.
2. A hibrid modellek elismerik, hogy ez a mentális folyamatoknak
csak egy részére igaz, de ha egy folyamat szimbólummanipuláció,
akkor független minden konnekcionista hálózattól.
3. Clark szerint a szimbólumkezelés függ az õt
megvalósító hálózatoktól, ugyanakkor
független is tõle. 4. Az integrált modell a szimbólummanipulációt
csak mint leírási szintet ismeri el. 5. A radikális
eliminativisták
20
pedig azt sem ismerik el, hogy a szimbólumkezelést
leírási szintként érdemes használni.
Clark tehát nehéz
feladatra vállalkozott: könyvében négy különbözõ
állásponttól kellett elhatárolnia saját
elméletét. Egyszerre (gyakran egy bekezdésen belül
is) két-három különbözõ elmélet
állításaival vitatkozik, de ez - meglepõ módon
- mégsem teszi követhetetlenné a könyv gondolatmenetét.
Kérdés azonban, hogy ez a középutas megoldás
mennyire képes az elme komplex modellezésére.
Van egy probléma, amely joggal
vethetõ fel minden kettõs modell esetében. Mégpedig
az, hogy a hálózat egyes csúcspontjai - tehát
a mikrojegyek - honnan nyerik jelentésüket. Ez voltaképpen
a Harnad-féle szimbólum-lehorgonyzás problémájának
továbbgondolása. Harnad ugyanis nem igazán válaszolta
meg azt a kérdést, hogy a szimbólumok honnan nyerik
jelentésüket. Azt állítja, hogy a konnekcionista
hálózatok töltik fel jelentéssel a szimbólumokat,
de ezzel megkerüli a kérdést, hiszen megoldatlan probléma
marad, hogy a konnekcionista hálózatok csúcspontjainak
jelentése honnan ered.
Clark elmélete sem ad meggyõzõ
választ erre a kérdésre, elsõsorban azért
nem, mert végig ingadozik a mikrojegyek (tehát a hálózat
csúcspontjainak) két eltérõ felfogása
között. Általában olyan, bonyolult szemantikával
rendelkezõ mikrojegyekrõl beszél, mint a kávé
esetében a "porcelánhoz ér" vagy a konyha esetében
a "van benne kávéfõzõ". Másfelõl
többször funkcionális és geometriai egységnek
tekinti a mikrojegyeket. Keveri ezt a két koncepciót.
A funkcionális és
geometriai mikrojegyek elõnye, hogy lehorgonyzásuk könnyen
megoldható: az egyedi tapasztalatok invarianciái. Az a kérdés,
honnan nyerik jelentésüket, egyszerûen fel sem merül.
Komoly problémát jelent viszont, hogy ezekbõl az alacsony
szintû reprezentációkból hogyan tud összeállni
egy komplex szemantikával bíró szimbólum. Úgy
tûnik tehát, hogy a mikrojegyek e felfogása túl
alacsony szintû. A másik koncepció ("porcelánhoz
ér", "van benne kávéfõzõ") viszont túl
magas szintû: a lehorgonyzásuk problémája továbbra
is megoldatlan.
A mikrojegy fogalmának ez
az ambivalens kezelése azonban meglepõen termékeny
ellentmondás. Bár Clark elméletén belül
nem oldható fel ez az ambivalencia, de ez vezethet Smolensky integrált
rendszerének ellentmondásmentes interpretációjához.
Smolensky elmélete ugyanis kiterjeszthetõ olyan irányban,
hogy képes legyen kezelni a mikrojegyek lehorgonyzásának
problémáját, és ez jelentõs mértékben
visszahat Clark álláspontjára is.
Egyedül Smolensky veszi figyelembe
az idegsejtek szintjét, bár sajnos nem eléggé
következetes módon. Amikor például a szimbólumkezelést
és a konnekcionizmust a newtoni mechanikához, illetve a kvantumelmélethez
hasonlítja, egyértelmûen kétszintes modellt
állít fel, amelybe egyszerûen nem fér bele az
idegsejtek szintje. Máshol háromszintes modellt állít
fel, amelyben a hálózat a szimbolikus és az idegrendszeri
szint között helyezkedik el. Ha tételeit erre a háromszintes
modellre vetítjük, néhány meglepõ következmény
is adódik.
Smolensky azt állítja,
hogy a szimbólumok szintje csak hasznos leírása a
konnekcionista szintnek. Így felmerül az a kérdés,
hogy az idegsejtek szintje milyen viszonyban van a konnekcionista szinttel.
Bár Smolensky sehol nem ad erre a kérdésre explicit
választ, fõleg késõbbi írásaiból
21
egyértelmûen kiderül, hogy a hálózat is
csak hasznos leírása az idegrendszer mûködésének.
Tehát nem azért tagadja a szimbólumfeldolgozás
fontosságát, mert megtalálta az elme igazi szerkezetét:
a konnekcionista hálózatot. Emezt ugyanúgy csak leírási
szintként ismeri el, mint a szimbólummanipulációt.
Minden az idegsejtek közötti kapcsolatokon múlik, az ennél
magasabb szintû leírás csak helyes közelítés
lehet.
Ennek a gondolatmenetnek nagyon
határozott ismeretelméleti vonzereje van. Az idegsejtekrõl
ugyanis nem igazán lehet beszélni. Nem érdemes egy
mentális folyamatot úgy leírni, hogy hányas
sorszámú idegsejtek milyen sorrendben aktiválódtak.
Másfelõl a szimbólumokról tudunk beszélni,
csak sajnos, amikor szimbólumok manipulációjaként
írunk le egy mentális folyamatot, az általában
igen távol áll az emberi agy voltaképpeni mûködésétõl.
A konnekcionista leírás
az átmenetet képviseli. Még tudunk róla beszélni
természetes nyelvi fogalmainkkal, másfelõl mégis
jobban hasonlít az emberi agy mûködésére.
Igazi áthidaló megoldás: a kecske is jóllakik,
a káposzta is megmarad. Amikor konnekcionista hálózatként
írjuk le az elmét, még nem akad el a szavunk, ugyanakkor
nem hamisítjuk meg az elme voltaképpeni mûködését
sem. Ugyanezt fogalmazza meg Smolensky is, amikor azt írja, hogy
"szemantikai szempontból a szubszimbolikus szint közelebb van
a fogalmi szinthez, míg szintaktikai szemszögbõl az
idegrendszeri szinthez".
22
Ezzel az állásponttal
Clark nyilvánvalóan nem értene egyet, mégis
van egy fontos következménye A megismerés építõkövei
rendszerére nézve. A szimbolikus és az alacsonyabb
szint közötti viszony ugyanis - ahogy ez Smolensky állításaiból
kiolvasható - nem ellentétes, hanem fokozati. Ha ezt elfogadjuk,
érthetõvé válik, miért kezeli Clark
ambivalens módon a mikrojegy kétféle fogalmát.
Ha ugyanis az idegsejtek és
a szimbólumok között fokozatos az átmenet, akkor
nemcsak kétféle, de számtalan értelmezést
lehet adni a mikrojegyeknek. Folyamatos spektrumot alkotnak a különbözõ
komplexitású reprezentációk: a nyelvi fogalmainkkal
nem leírható idegsejttõl és funkcionális
reprezentációtól a "porcelánhoz ér"-típusú
egységeken keresztül egészen a kontextusfüggetlen
szimbólumokig. A mikrojegy nem egy meghatározott komplexitású
foka a reprezentációknak, hanem gyûjtõnév:
a reprezentációk folyamatos intervallumán az idegsejt
és a szimbólum közé esõ, különbözõ
komplexitású egységek közös neve.
Clark - anélkül, hogy
felismerte volna - szembesült ezzel a problémával. Éppen
ezért nem tudta a mikrojegy fogalmát egy meghatározott
szemantikával és szintaktikával rendelkezõ
reprezentációnak megfeleltetni; ezért ingadozott a
kétféle meghatározás között. Clark
könyve tehát nem egyszerûen bemutatja az utóbbi
évtized legfontosabb tudatfilozófiai vitáját,
hanem egy olyan elmélet körvonalait rajzolja meg, amelynek
nemcsak az állításait, de a fogalmi ellentmondásait
is érdemes továbbgondolni.
1 * A klasszikus kognitivizmus irányzatának
legfontosabb átfogó tanulmányai: Z. W. Pylyshyn: Computation
and Cognition. MIT/Branford, Cambridge, Mass., 1984.; J. Fodor: The Modularity
of Mind. MIT Press, Cambridge, Mass., 1983; J. Fodor-Z. Phylyshyn: Connectionism
and cognitive architecture: A critical analysis. Cognition, 28 (1988) 3-71.
old.
2 * John Searle: Minds, brains, and programs.
In: Behaviourial and Brain Sciences, 3 (1980) 417-424. old.; uõ.:
Intentionality. Cambridge University Press, Cambridge, 1983.
3 * A konnekcionizmus alapmûve: D.
E. Rumelhart-J. L. McClelland: Parallel Distributed Processing. Vol. 1-2.
MIT Press, Cambridge, Mass., 1986.
4 * A prototipikus általánosításról:
Rumelhart-McClelland: i. m. 1. köt.
5 * G. Edelman-D. Weinshall: A Self-organizing
Multiple-view Representation of 3D Objects. MIT AI Laboratory and Center
for Biological Information Processing, Cambridge, Mass., 1989.; T. Poggio-S.
Edelman: A network that learns to recognise three-dimensional objects.
Nature, 343. (1990) 263-266. old.
6 * D. E. Rumelhart-J. L. McClelland: On
learning the Past Tenses of English Verbs. In: McClelland-Rumelhart: i.
m. 2. köt.
7 * J. L. McClelland-D. E. Rumelhart: Amnesia
and Distributed Memory. In: McClelland-Rumelhart: i. m. 2. köt.
8 * John Searle: Proper Names. Mind, LXVII
(1958) No. 266; uõ.: Speach Acts. Cambridge University Press, Cambridge,
1969.
9 * Ludwig Wittgenstein: Filozófiai
vizsgálódások. Atlantisz, Bp., 1992.
10 * Gilles Deleuze-Felix Guattari: Rhizome.
Minuit, Paris, 1976.
11 * Umberto Eco: A Theory of Semiotics.
Indiana University Press, Bloomington, 1976; uõ.: Semiotics and
the Philosophy of Language. Indiana University Press, Bloomington, 1984.
12 * A. J. Reimas: Sémantique structurale.
Larousse, Paris, 1966.
13 * Gilbert Ryle: A szellem fogalma. Gondolat,
Bp., 1974. 57-58. old.
14 * G. Edelman: Neural Darwinism. Basic
Books, New York, 1987.; Uõ.: The Remembered Present: A Biological
Theory of Consciousness. Basic Books, New York, 1990.
15 * Paul Smolensky: On the proper treatment
of connectionism. Behaviourial and Brain Sciences, 11 (1988) 1-74. old.
16 * P. Smolensky-G. Legendre-Y. Miyata:
Principles for an Integrated Connectionist/Symbolic Theory of Higher Cognition.
Report 92-08. Institute of Computer Science, University of Colorado, 1992.
17 * Ilyen hibrid modell pl. J. A. Hendler:
Hybrid system. Connection Science, 1 (1989) és uõ.: Marker-passing
over microfeatures: Towards a hybrid symbolic/connectionist model. Cognitive
Science, 13 (1989) 79-106. old.
18 * Stevan Harnad [Hernád István]:
A szimbólumlehorgonyzás problémája. Magyar
Pszichológiai Szemle, 1994.
19 * Smolensky: i. m. (1988)
20 * Paul Churchland: Neurophilosophy:
Toward a Unified Theory of the Mind-Brain. MIT Press, Cambridge, Mass.,
1986.
21 * Elsõsorban: Smolensky-Legendre-
Miyata: i. m. (1992)
22 * Smolensky: i. m. (1988) 28. old.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu