Bácskai Tamás



John Kenneth Galbraith: 
A pénzügyi spekulációk rövid története
Eufória és csalódás

Ford.: Kôrös László, elôszó: dr. Nyers Rezsô.
Adu Print, Budapest, 1995.
93 old., 450 Ft


  John Kenneth Galbraith nevét a magyar közönség Az új ipari állam címû könyvének hazai kiadásakor (Közgazdasági és Jogi, Bp., 1970) ismerte meg. Ez a könyv igazi bestsellernek számított akkoriban - Galbraith egyes fogalmait, például technostruktúra sokáig és gyakran használta a hazai társadalomtudomány számos képviselôje. A "bestseller" kifejezés egy mû kereskedelmi sikerének, s nem tartalmi, szakmai vagy esztétikai minôségének az elismerése. A kettô néha egybeesik, a tárgyalt könyv esetében azonban már nem ez a helyzet. Ezen túlmenôen használhattam volna a "közgazdaság-tudományi" jelzôt is, azonban ennek a munkának nincsen tudományos jellege. Már azt sem tudni, melyik tudományágba sorolható. A "története" szóból arra következtethetnénk, hogy gazdaságtörténeti mûrôl van szó. Már a címhez arányított terjedelemrôl, 93 oldal, amibôl négy oldal a jegyzet és sokoldalnyi a fényképillusztráció, Karinthy Frigyes persziflázsa jut eszembe H. G. Wells világtörténelmérôl, "a világtörténet körömvonalai". (S az eredeti angol cím sem különbözik lényegesen a magyartól. "A short history of euphoria", vagyis a pénzügyi elragadtatás rövid története.) A könyvben tárgyalt spekulációk érdekes, drámai epizódok a gazdaságtörténetbôl, mint a híres John Law skót "pénzszaporító" tündöklésének és bukásának története Franciaországban, mert szülôföldjén nem tartottak igényt gazdaságpolitikai gyógyszereire, vagy éppen az 1920-as évek nagy spekulációi, amelyeknek Galbraith a válságot elsôsorban tulajdonítja. S ha a források jegyzékére tekintünk, abban csupa másodlagos forrást találunk, könyvet, újságot, naplót, hivatalos kormányzati, illetve tôzsdei jelentést, összesen huszonkét külön forrást (a többször említettet csak egyszer vettem számba), s abból is négy szerzô mûveibôl származik. Legnagyobb részt nem monográfiákról, hanem összefoglaló jellegû munkákról van szó. Sehol egy eredeti levéltári felfedezés, sehol egy statisztikai elemzés, amivel komolyan vehetô gazdaságtörténészek dolgozni szoktak. Talán megállapíthatjuk, hogy a munka nem tartozik a gazdaságtörténet tudományágába. Milyen tudományágba tartozik hát?
  A közgazdaság-tudomány, azon belül a makroökonómia, amelynek a tárgya összefüggésbe hozható e könyv tárgyával, a valóság sokoldalú, a jelenségek, illetve folyamatok erényeit és hibáit feltáró elemzése nyomán modelleket készít, illetve folyamatokat elemez, fejlett matematikai és statisztikai módszerek segítségével. Itt azonban sem a valóság sokoldalú elemzését, sem modelleket és idôsorokat nem találunk, hanem a spekuláció válogatottan szélsôséges eseteit, amelyek alapján Galbraith a spekulációt szédelgésként, ôrültségként, ínséget okozó, pusztító jelenségként írhatja le, s nem eredeti módon, hanem az ítéletét megalapozni képesnek vélt példák és szakirodalmi szemelvények alapján. S ez megfelel a szerzô minden mûvében jelen lévô "a priorijának", amelyet úgy jellemezhetünk, hogy etatista, piacot rosszalló, a tôkét, ha nem is explicite, mint Werner Sombart, alkotó és rabló tôkére felosztó alapkoncepció. Ezek szerint a közgazdaság-tudományba sem sorolható. Hova hát?
  Prófétai hevét, keresztes hadjáratát tekintve nyilváníthatnók vallásos jellegû mûnek, egy fundamentalista "New Deal" vallás prédikációjának. A boszorkányosan jól író szerzôt, aki mindig azt írja, belsô meggyôzôdésbôl ugyan, amit a laikus, baloldali hajlamú nagyközönség hallani szeretne, leginkább a "pártos" zsurnalisztika mûfajába sorolhatnók. S az ilyen zsurnalisztika Annaleseibe biztosan belekerülhetne, ám annál kevésbé a közgazdaság-tudomány, az idevágó elméletek történetébe. S az idô függvényében mind kevesebbet szerepel a nagy összefoglaló makroökonómiai munkákban s az elmélettörténeti publikációkban.   Míg neve szerepelt P. A. Samuelson Közgazdaságtan címû mûvének 1973-ban megjelent 7. kiadásában, addig eltûnt a Nordhausszal mint társszerzôvel írt, 1985-ben megjelent 12. kiadásából. Vagyis 12 esztendô elteltével a két szerzô nem tartotta annyira jelentôsnek, hogy szerepeljen egy alapvetô tankönyvben. Mindjárt bemutatom, hogy a mellôzéssel járt jobban, mert ami róla a 7. kiadásban megjelent, kevéssé hízelgô. A Közgazdaságtan 42. fejezetében Samuelson kifejti: "a >>nem közgazdászok<< túl komolyan veszik Galbraith-t, míg a szakmabeliek nem veszik ôt elég komolyan". "Mûvész-tudósnak" nyilvánítja érzékletes íráskészsége alapján, s bemutatja, mennyire hiányzik Galbraithbôl az eredetiség (1058. old.), végül úgy jellemzi, mint a radikális, más néven "újbaloldali" közgazdaságtan, egy erôsen ideologisztikus szárny szálláscsinálóját.
  Lipsey, Courant, Purvis és Steiner 1993-ban megjelent Economicsében (10. kiad., Harper Collins College Publications, N. Y.) egy ízben fordul elô, a 49. oldalon, azzal kapcsolatban, mi a helyes arány a magán- és a közösségi szektor között. Itt azt idézik Galbrithtól, hogy "a határhasznosságok pontos kimutatása egy dollár többletkiadás esetén nagyobb lenne a parkokra, a víztisztaságra és az oktatásra való kiadás esetében, mint a televíziókészülékek és a dezodorok esetében". Hozzáteszik, hogy szerinte a politika gyakran kudarcot vall abban, hogy a közjavak iránti preferenciáit tényleges cselekvésre váltsa, s így a magánszektor több forráshoz, a közszektor pedig kevesebbhez jut, mint egy hatékonyabb politikai mechanizmus esetében. Ezzel szemben a Nobel-díjas James Buchanan és nagyszámú szakmai követôje azzal érvel, hogy a társadalmak már túlhaladták azt a pontot, ahol egy kormányzati határdollár értéke nagyobb, mint azé a dolláré, amelyet a háztartások és a cégek kezében hagytak, amelyek azt elköltötték volna, ha nem vonták volna el azt adóban. Ez az irányzat azzal érvel, hogy a bürokraták, mivel mások pénzét költik, nem törôdnek egypár millióval vagy milliárddal erre vagy arra. (Ahogy azt Liska Tibor szokta volt mondani a hivatalnokokról, hogy nem kell hogy viseljék rossz döntéseik következményeit.) Nincs érzékszervük a közkiadások ún. opportunity costjához, vagyis ahhoz, milyen gazdasági alkalmakat kellett elmulasztani a közkiadás miatt, s ezért hajlamosak, hogy többet költsenek, s meghaladják azt a pontot, ahol a határelônyök azonosak a határköltségekkel. Ez a megállapítás annál inkább igaz, mennél magasabb hierarchikus helye van a kormányzatnak, amelyre ezt az elemzést alkalmazzák. A városokban például elôfordul, hogy a helyi kormányzatok között hatékony verseny van, hogy a lakosok ne költözzenek el onnan, illetve hogy az adott körzet vonzó legyen telephelyként és lakóhelyként. Itt kisebb a bürokraták szabadsága a mások pénzének elköltésében. Nekünk, akik 41 évig olyan "hatékony" politikai mechanizmusban éltünk, amely a közjavak iránti preferenciáját a szó szoros értelmében cselekvésre tudta váltani, s amely még a lakossági életszínvonalnak a tömegek nyomása alatt kikényszerített emelését is elsôsorban a teljesítményhez nem fûzôdô juttatások növelésével igyekezett megoldani, van tapasztalatunk abban, milyen beruházási politikát folytattak e rendszer bürokratái, milyen minôsége volt közszolgáltatásaiknak, milyen "paraszolvencia", korrupció járt azok túl szélesre nyílt, kapacitásokkal nem fedezett merítési körével, s mekkora motiváló ereje volt a bérre ezek után fennmaradó "jelenléti díjnak". Gábor R. István és Galasi Péter A "második" gazdaság címû kitûnô könyvükben (Közgazdasági és Jogi, Bp., 1983), amely a második gazdaságot az elsô, a szocialista, különösen ezen belül az állami szektor képtelenségével magyarázza a keresletnek megfelelô kínálat és a munkaerô anyagi ösztönzése megteremtésére, kifejtik, hogy az itt "megjelenô ügyletek (munkavégzô képességnek, vagyonnak, pozíciónak, kapcsolatoknak, ill. ezek különféle kombinációinak) hasznosítása, jövedelemre váltása" jellemzi, szemben az "elsôre" jellemzô teljesítményvisszatartással.
  Találóan foglalkozik - egyetlen helyen, a 36. oldalon - Galbraith munkásságával Woll Allgemeine Volkswirtschaftslehre címû 1971-ben megjelent könyve: "Az ötvenes évek óta egyes szerzôk társadalomkritikát adnak elô (Kenneth Galbraith, Vance Pakcard), amelynek az a lényege, hogy egyes országok társadalma (például az Egyesült Államoké) már bôségben és igen pazarlóan él. Százmilliók viszont nyomorognak, s a közkiadások még a gazdag országokban sem elegendôk, mert túl sok fölösleges dolgot termelnek a magánfogyasztásra. Gyakori divatváltozások, hipnotikus reklám, rafinált értékesítési módszerek olyan dolgokat kényszerítenek a fogyasztókra, amelyeket az elôbbiek nélkül nem vásárolna meg." Nem a társadalombírálattal, hanem annak minôségével van baj. A szegénység okait a közkiadások alacsony színvonalában látni a valahai szovjet blokk magas közkiadásokkal párosuló tömegnyomora mellett, s az ilyen közkiadások diktatúrával való kikényszerítésének mint politikai következménynek a semmibevétele a kifogásolható ebben a pausál társadalomkritikában. Egyébként Galbraith neve sem fordul elô Godley-Cripps Macroeconomicsében (Oxford, 1983), Bernard és Colli Vocabulaire économique et financier címû munkájának 6. kiadásában, illetve Gabler 6 kötetes Wirtschaftslexikonjának 1993. évi 13. kiadásában. Jeles közgazdák, akik hasonló témákkal foglalkoznak, mint Scitovsky 1976-ban megjelent Az örömtelen gazdaság címû munkájában, Bertalanffy "…ám az emberrôl" címû mûvében nem is utalnak Galbraithre.
  E bírálat tárgya, az Eufória és csalódás alcímmel ellátott spekulációtörténet igazolja tudományos körök fent kifejtett, negligáló ítéletét. Antispekulációs hitbuzgalma szemet hunyhatott a sok "mindennapi", hasznos spekuláció s azok pozitív következményei felett. Galbraith-t követve be kellene tiltani minden olyan üzletet, amely az áruk, a tôzsdei értékpapírok és a devizák ár-, illetve árfolyamváltozásaiból, azaz árak idôbeli eltéréseibôl kíván nyereséget elérni, természetesen veszteségek kockázatával. Ezzel együtt meg kellene szüntetni a kockázat terítésével történô kockázatmérséklési üzleteket, mint a határidôseket s a derivatív üzleteket. Ezzel együtt eltûnnének a spekulációs értékpapírok, például az ún. kockázati tôkebefektetések is, amelyek lehetôvé teszik kezdô, nem tôkeerôs és még nem tôzsdeképes, tehát nagy kockázatú cégek növekedését, eltûnnének a portfólió-meggondolások s a hosszú lejáratú megtakarításokat adekvát befektetési csatornákba bevezetô ügyleti formák, s végül, de nem utolsósorban a Keynes által bemutatott spekulációs kassza, s a kamat-, illetve értékpapír-árfolyamokra való reagálás mechanizmusa. S ami még súlyosabb, eltûnnének azok a pozitív következmények, amelyek az ilyen üzletek sajátosságai. Az, hogy a jövôbeni fejlôdésre vonatkozó várakozások kiváltotta cselekvés piacszabályozó, árkiegyenlítô és kockázatkiegyenlítô szerepet játszik, hogy ezáltal fokozódik az értékpapírok forgalomképessége. Galbraith csak azt a - valóságos - veszélyt, azt is extrém módon látja meg, hogy a spekuláció kiváltotta árfolyamváltozások vezethetnek a tôkepiac megrázkódtatásaihoz, tôzsdekrachokhoz… is.
  A szerzô elôítéletei, beállítottsága talán onnan ered, hogy formatív éveiben a roosevelti "New Deal", a mindenható állam által szociális igazságossággal irányított "új ügylet", de fordíthatnám "új kártyaleosztás" bûvöletében élt. Az 1908-ban született Galbraith 21 éves, amikor a Nagy Depresszió kitör, 23, amikor tetôzik. Megváltásnak tûnhetett a keynesiánus beavatkozás kezdeti, jótékony hatása a fiatal közgazdásznak, aki a második világháború alatt mint az Állami Árellenôrzési Hivatal vezetôje magas tisztséget tölt be a hadigazdasági igazgatásban. Innen eredeztethetô nosztalgiája a szoros szabályozás után.


Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu


C3 Alapítvány       c3.hu/scripta/