Az Orvostovábbképzô
Szemle 1994 nyarán azzal a kéréssel fordult olvasóihoz,
hogy mint szakemberek nyilvánítsanak véleményt
az országban folyó vitával kapcsolatban: egyetértenének-e
azzal, hogy Magyarországon törvényesen is hozzáférhetôvé
váljon a marihuána. A lap 1995. januári száma
közölte az olvasói válaszokat.
Az Orvostovábbképzô
Szemle nem originális közleményeket hozó élvonalbeli
tudományos lap, hanem a mindennapos orvosi gyakorlat szempontjából
fontos kérdésekrôl közöl rövid áttekintô
tanulmányokat. Mint ilyen, az egyik legolvasottabb és legnépszerûbb
- ha nem a legolvasottabb és legnépszerûbb - magyarországi
orvosi folyóirat.
A lap szerkesztôi válogatást
közöltek a beérkezett, jellemzônek tartott olvasói
levelekbôl: a körkérdésre válaszoló
orvosok túlnyomó többsége egyértelmûen
elutasította és csupán egyetlen hozzászóló
helyeselte a marihuána legalizálását. Függetlenül
attól azonban, hogy a levélíró orvosok hogyan
foglaltak állást, meghökkentô volt a közölt
válaszok színvonala. A hozzászólások
teljes egészében nélkülözték egy
orvosi, szakmai lap esetében egyébként természetes
árnyalt, diszkusszív és mérlegelô problémafelvetést,
a kérdés tudományos irodalmára való
hivatkozásokat, adatok elemzô értékelését,
vagy a probléma különbözô megoldási
lehetôségeinek elônyeit és kockázatait
tárgyaló összevetéseket. A válaszok a
drogkérdés orvosi-tudományos irodalmában való
nagyfokú járatlanságot, az informáltság
súlyos hiányát tükrözték. Mindazonáltal
a hozzászólók többsége, sokszor csupán
szakmai és morális elôítéletekre támaszkodva,
kétely nélkül nyilvánított véleményt.
A helyzet visszásságát
mutatta, hogy a lap szerkesztôi vélhetôen megfelelô
színvonalú hozzászólások híján
olyan véleményeket is közöltek, melyek hangütése
merôben idegen egy orvosi szakmai lapban, és sokkal inkább
a populista sajtó gondolkodási mintáira emlékeztet:
"...a kábítószerrel összefüggô betegségek,
balesetek gyógyszerkezelése ne legyen térítésmentes.
Miért a becsületes társadalom fizesse a narkósok
kezelését? Senki sem kötelezi ôket a narkózásra",
vagy a marihuána legalizálása "természetellenes,
erkölcsromboló, embertelen, gazdaságromboló,
felesleges, nemzetpusztító. A kérdés felvetése
maga is a jelen beteg, öngyilkoló civilizációk
zavarodottságának intellektuális szellemi váladéka."
A marihuána legalizálásáról
szóló kiterjedt vita éles fénybe állította
a magyarországi drogkérdés számos problémáját.
Nyilvánvalóvá vált, hogy miközben az az
általános érzület, hogy az alkohol- és
a drogkérdés országunkban egyre súlyosabbá
válik, orvosaink képzettsége ezen a területen
igen hiányos, és sokan közülük a megalapozott
és átgondolt szakmai véleményt elôítéleteik
és indulataik megfogalmazásával tévesztik össze.
Kiderült, hogy az egyetemi orvosképzésben ez a terület
egészen mostanáig nem vagy csak minimális mértékben
kapott teret, hogy a posztgraduális képzés is súlyos
szervezeti problémákkal küzd, csakúgy, mint a
drogbetegek ellátásával foglalkozó maroknyi
speciális intézmény. Különösen aggasztó,
hogy kitûnt, a drogfogyasztás problémáival foglalkozó
szakembereink száma a néhánynál is kevesebb.
Másrészt világossá
vált, hogy az országnak nincs kialakított és
átgondolt drogpolitikája. Ezt a helyzetet akár ígéretesnek
is tekinthetnénk, abban bízva, hogy a drogpolitika hamarosan
kialakítandó stratégiai elvei a probléma kezeléséhez
hosszú távra kedvezô viszonyokat teremthetnek. Az ezzel
kapcsolatos érdemi munka azonban csak nem akar megindulni, és
ahelyett, hogy más országok sikereibôl és kudarcaiból
tanulva autonóm és racionális elvek születnének,
különbözô munka- és határozatképtelen
bizottságok lázas tétlenkedése mellett az ország
drogpolitikája egyre inkább a legkönnyebb ellenállás
irányába, a prohibicionista elvek átgondolatlan másolása
felé csúszik.
A Nemzetközi Semmelweis Symposiumot
évente rendezik meg a budapesti orvosegyetemen, témája
mindig más, a tudományos érdeklôdés elôterében
álló, aktuális és fontos kérdés.
Az egyetem tudományos bizottsága úgy döntött,
hogy ebben az évben a szimpózium tárgya a kábítószerhasználat
problémája legyen. A szimpóziumhoz közvetlenül
csatlakozott a Goethe Intézet egynapos rendezvénye, mely
a kérdés társadalmi vonatkozásait vizsgálta.
Mivel a kábítószer-abúzussal
kapcsolatos problémák jelentôsége sok szempontból
túlnô egy tudományos részkérdés
jelentôségén, és mivel e területen a magyar
orvosok informáltsága az optimálistól távol
áll, a szimpózium tudományos koordinátoraként
tudatosan igyekeztem a rendezvényt olyanná formálni,
hogy a problémának inkább szélesebb spektrumával
foglalkozzon. A kérdéskör több különbözô
aspektusának tárgyalását ebben a helyzetben
fontosabbnak éreztem, mint bármely részterület
kiemelt diszkusszióját.
A három nap alatt huszonkilenc
elôadás hangzott el, többségük a kábítószerhasználat
biológiai, farmakológiai, klinikai és terápiás
kérdéseit tárgyalta, de néhány elôadás
a probléma szociális és politikai aspektusaival foglalkozott.
Szó esett a marihuánáról, az ópiátokról,
a pszichostimulánsokról, a benzodiazepinekrôl és
az alkoholról egyaránt.
Az elôadások többségét
kiváló külföldi szakértôk, világszerte
ismert tudósok tartották. Közülük nyolcan
az Egyesült Államokból, a többiek Angliából,
Hollandiából, Franciaországból, Svájcból,
Izraelbôl, Olaszországból, Japánból,
Németországból vagy Ausztriából érkeztek.
Tudományos koordinátorként
olyan tudósok meghívását is szorgalmaztam,
akik a drogprobléma kezelésének más rendszerét
javasolják, mint ami országunkban jól ismert. Nem
tartottam elfogadhatónak az olyan - fôként nem egyetemi,
hanem adminisztratív körökbôl jövô -
álláspontot, hogy "helytelen" véleményt képviselô
tudósokat nem szabadna meghívnunk, mert ha meghívjuk
ôket, a "helyes" véleményt képviselôk
nem fognak eljönni. Ezt az önmagában is abszurd vélekedést
a valóság nem igazolta: a szimpózium szervezôi
által felkért összes tudós elfogadta a meghívást.
A megnyitón a belügyminiszter
és a mentálhigiénés kormánybiztos egyaaránt
úgy fogalmazott, hogy az ország drogpolitikájának
formálásában a konferencián elhangzottakat
hasznosítani kívánják. Ebbôl a szempontból
több elôadás is igen figyelemre méltó volt.
Ethan Nadelmann, a drogpolitikai
kérdések egyik legismertebb elemzôje és kutatója
a tiltó módszerek alternatívájáról,
a drogok kontrolljának, az ártalmak csökkentésének
ún. harm-reduction elveirôl beszélt. Ethan Nadelmann
a New York-i Open Society Institute-hoz tartozó Lindesmith Center
igazgatója. Az intézetet Alfred Lindesmithrôl nevezték
el, ô volt az elsô amerikai tudós, aki a konvencionális
drogpolitika kritikai elemzésére vállalkozott.
A tiltó drogpolitika a kábítószerekkel
kapcsolatos problémákat a társadalom betegségtüneteinek
tekinti, és radikális, "sebészi" módszerekkel
akarja gyógyítani. Célja, hogy a drogok elôállításának,
birtoklásának szigorú törvényi tiltásával,
rendôrségi módszerekkel csökkentse a drogok forgalmát,
nehezítse a kábítószerekhez való hozzájutást,
azaz a büntetôjog eszköztárát felhasználva
oldja meg, de legalábbis mérsékelje a drogokkal kapcsolatos
problémákat, szüntesse meg, de legalábbis csökkentse
a drogfogyasztást. Ebben a gondolati körben a drogok mint a
társadalmat veszélyeztetô ellenség jelennek
meg, tehát hadat kell viselni ellenük. Ez a háború,
a "War on Drugs" évtizedek óta hol csendesebben, hol hevesebben
folyik az Egyesült Államokban.
A harm-reduction elvét vallók
másként közelítik meg a problémát:
természetes társadalmi jelenségnek tekintik a pszichoaktív
anyagok, a drogok használatát. Olyan jelenségnek,
amely súlyos problémákat okozhat ugyan, de ezeket
a drogok okozta ártalmak csökkentésével, és
nem elsôsorban a tiltás és az üldözés
módszereivel kell mérsékelni.
Mindig minden kultúrában
használtak és minden mai társadalomban is használnak
erôs pszichoaktív szereket. Nadelmann úgy látja,
hogy vannak olyan drogok, melyek jól integrálódnak
a helyi kultúrába, vannak olyanok, melyeket medicinális
csatornákon át sikeresen szabályoznak, és vannak,
amelyeket démonizálnak és tiltanak.
Nadelmann szerint a XX. században
az Egyesült Államok kormányának erôteljes
támogatásával a drogtilalom globális rezsimje
jött létre. A tiltás politikája azonban nem tudta
elérni célját, hiszen sok országban a drogok
forgalma nagyobb, a velük kapcsolatos problémák pedig
súlyosabbak, mint valaha is voltak. Meg kell érteni és
el kell fogadni, hogy a drogokat nem lehet kiküszöbölni
az emberi társadalmakból, és olyan megoldásokat
kell keresni, melyek egyaránt mérséklik a drogfogyasztásból
és a drogok tilalmából származó veszélyeket.
Nadelmann szerint a prohibíciós
politika sikerének esélyei eleve korlátozottak. A
termôterület, amely az Egyesült Államok egész
piacának drogellátáshoz szükséges, viszonylag
kicsi. A határokat az eddigieknél jobban ellenôrizni
szinte lehetetlen, így a drogszállítmányok
csak igen kis hányadának felderítésére
van mód. Az érdekeltségek a drogüzletben pedig
óriásiak, hiszen adott súlyú kokain és
heroin többet ér, mint ugyanakkora súlyú arany.
A tilalom politikájának irányítói 1995-re
drogmentes Amerikát ígértek. E politika azonban nemcsak
hogy nem tudja elérni célját, nemcsak hogy költségei
milliárddolláros nagyságrendûek évente,
de számos olyan következménnyel is jár, amelyek
több kárt okoznak, mint a drogok önmagukban.
Az állam által elköltött
milliárdoknál vélhetôen még nagyobb az
illegális drogüzletbôl származó haszon:
évente 10-50 milliárd dollárra becsülik. Nem
kétséges, hogy a drogkereskedelemmel kapcsolatos bûnözés
az összes bûnesetek számottevô hányadát
teszi ki, míg az, hogy az illegális drogok önmagukban
agresszív viselkedést váltanának ki, nem igazolható.
A tiltott drogok magas ára miatt lopásra, betörésre
és erôszakra, rablásra, útonállásra,
prostitúcióra kényszerülhetnek a szerek használói,
jórészt a legszegényebbek és legelesettebbek.
De azok a polgárok is, akik akár csak alkalmi fogyasztói
valamely drognak, bûnelkövetôkké és megbélyegzetté
válnak; a tilalmi politika az Egyesült Államokban polgárok
millióinak viselkedését kriminalizálja: az
évente egymillió drogokkal kapcsolatos letartóztatás
negyede a marihuána puszta birtoklása miatt történik.
Mindezekkel összefüggésben és következményeként
a rendôrségi akciók hajlamosak korlátaikat veszteni,
és súlyosan sérül a polgárok személyes
szabadságjoga, a demokrácia fontos és alapvetô
értéke.
A drogkérdés kriminalizálásának
Nadelmann szerint súlyos medicinális kockázatai is
vannak. A relatíve veszélytelen, de nagy tömegû
és ezért jobban ellenôrizhetô marihuána
helyett a drogok piacán jelentôsebb helyet kapnak a veszélyesebb,
de könnyebben elrejthetô szerek. Ezen a piacon nincsen minôségkontroll:
a drogok fogyasztásával kapcsolatos medicinális problémák
nagy része a forgalmazott szerek szennyezettségével,
a dózis bizonytalanságával kapcsolatos. Így
a drogfüggô emberek élete forrásaik megbízhatóságán
múlik. Ezért kétséges siker egy drogkereskedô
lebukása: vásárlóinak egy része forrás
híján orvosi segítséget keres majd, mások
azonban új helyen vásárolnak, és a szer alkalmatlansága
életükbe kerülhet. A legtöbb országban nehezítik
a fecskendôhöz és tûhöz való hozzájutást
is, ami az intravénás kábítószerhasználók
között az AIDS gyors terjedéséhez vezetett.
Mindezeken túl jelentôs
probléma Nadelmann szerint az is, hogy a drogkérdés
kriminalizálása súlyosan akadályozza a drogbetegek
orvosi kezeléshez jutását és érdekvédelmét,
mivel félnek segítséget kérni, tartanak - sokszor
okkal - az esetleges rendôri, jogi következményektôl.
Nadelmann rámutatott arra is, hogy a prohibíció politikája
magával hozza az egész kérdéskör hisztérikus,
szenzációhajhász megjelenítését
a médiában, ami nehezíti a problémák
józan megbeszélését és mérlegelését,
másrészt azt a hamis illúziót kelti, mintha
csak az illegális drogok fogyasztása volna kockázatos,
a legális drogoké viszont jórészt ártalmatlan.
A harm-reduction politika elsôsorban
a drogfogyasztók védelmét jelenti. Ezt szolgálhatják
a betegek részére anonimitást biztosító
centrumok, ahol tiszta tût és biztonságos, állapotuknak
megfelelô drogot kaphatnak. A methadonprogramok esetében is
errôl van szó: a methadon a morfin szájon át
szedhetô szintetikus analógja, de annál hosszabb hatástartalmú
és biztonságosabb drog. De elképzelhetô, ahogyan
Németországban, Svájcban gyakorlat is, hogy jól
képzett általános orvosok írjanak fel drogokat
a rászoruló betegeknek. Stephan Quensell, a brémai
egyetem kriminológiaprofesszora szerint a harm-reduction azt is
jelenti, hogy elfogadva azt a tényt, hogy a drogok használata
a kultúra része, az embereket tanítani és informálni
kell a drogok veszélyeirôl, de a kockázatcsökkentô,
kulturált használat lehetôségeirôl is.
Azaz a drogok használatát a kriminalitás alvilágából
a kultúra világába kell emelni. A drogháborút
váltsa fel béke, ez hatékonyabb és humánusabb
esélyt teremt a drogokkal kapcsolatos problémák és
konfliktusok kezelésére.
Nadelmann és Quensell szerint
a harm-reduction nemcsak a drogfogyasztók, hanem a társadalom
védelmét is jelenti. Megfelelô, fokozatos lépéseket
téve a drogfogyasztás dekriminalizálásának
irányába, a tilalom politikájának számos
káros következménye felszámolódik: a drogokkal
kapcsolatos bûnözés és egészségkárosodás
mértéke drasztikusan csökkenne. A harm-reduction természetesen
nem jelenti a drogok használatának támogatását:
a prohibícióra fordított hatalmas összegeket
a megelôzésre, illetve a drogbetegek kezelésére
lehetne költeni. A drogok forgalmának ésszerû
korlátozása, amely megszorítások - a reklám
tilalma, az ellenreklám támogatása, a forgalmazás
helyének és idejének korlátozása, a
kiszolgálható mennyiség megszabása, életkorhoz
kötöttség, nyilvános helyen történô
fogyasztás tilalma stb. - ugyanúgy vonatkoznának a
jelenleg legális drogokra is.
A drogok forgalmának dekriminalizálása
Nadelmann szerint sem kockázatmentes politika. Az Egyesült
Államokban is, a népesség egészére vonatkoztatva,
a drogok okozta egészségkárosodások aránya
és költsége csak csekély hányada az alkohol
és a dohányzás okozta egészségkárosodások
arányának és költségének. Vannak,
akik attól tartanak, hogy a dekriminalizálással a
jelenleg illegális drogok okozta problémák hasonló
nagyságrendûvé válhatnak. Bár vélhetôen
a jelenleg illegális drogok használati aránya megnôhet,
számos tényezô szól amellett, hogy ez a növekedés
nem lesz jelentôs, és a dekriminalizálással
járó haszon lényegesen felülmúlja a belôle
származó kárt. A hollandiai tapasztalatok a marihuána
szabályozott forgalmával kapcsolatban ezt egyértelmûen
megerôsítik.
Lester Grinspoon, a Harvard Egyetem
pszichiátriaprofesszora évtizedek óta vizsgálja
a marihuánával összefüggô kédéseket.
Könyvei, a Marihuana Reconsidered és a James Bakalarral közösen
írt Marihuana, the Forbidden Medicine világszerte érdeklôdést
keltettek. Elôadásában a marihuána orvosi, terápiás
alkalmazásának lehetôségeivel foglalkozott.
A marihuánaellenes háború
egyik legtragikusabb következményének a cannabis orvosi
kiátkozását tartotta. Véleménye szerint
a marihuána figyelemre méltóan biztonságos,
és bár nem teljesen ártalmatlan, sokkal kevésbé
toxikus és jóval biztonságosabb, mint a legtöbb
gyógyszer, amit az orvosok naponta felírnak: a cannabis terápiás
dózisban nem zavarja meg a fiziológiás mûködéseket,
és nincsen jelentôs szervkárosító hatása
sem. Szomatikus dependenciát és toleranciát csak igen
kis mértékben okoz. Az egyetlen egyértelmûen
bizonyított probléma a dohányzással kapcsolatos
légúti és tüdôkárosodás lehet,
amely ugyanolyan jellegû, mint amit a nikotinos cigaretták
okoznak. Viszont marihuánából napi két cigaretta
elszívása már ritkán elôforduló
intenzív használatot jelez, míg a legerôsebb
függôséget okozó szer, a nikotin esetében
a napi húsz-negyven cigaretta elszívása sem ritka.
A tüdôkárosodás kockázata pedig arányos
a dózissal.
Grinspoon rámutatott, hogy
amennyiben a marihuánában rejlô terápiás
lehetôségeket kihasználnák, a cannabis az egyik
legolcsóbb gyógyszer lenne. Ha mint hányáscsillapító
forgalomban volna, a vele közel azonosan hatékony jelenlegi
gyógyszerek árának századrészébe
kerülne. Grinspoon sorra vette azokat az eseteket, ahol a cannabis
terápiás hatékonyságát bizonyították,
illetve ahol a terápiás alkalmazhatóság felmerült.
A legismertebb a marihuána hányáscsillapító
hatása. A rák kemoterápiás kezelésekor
a betegek közel felénél jelentkezik intenzív
és gyötrô hányás, mely az általánosan
használt hányáscsillapítókkal az esetek
30-40 százalékában nem szüntethetô meg.
Viszont az ilyen betegek majd 80 százalékát a marihuána
tünetmentessé teheti. A marihuána fô hatóanyaga,
a 9-Æ-tetrahydrocannabinol (THC) szintetikusan elôállítható,
és tabletta formájában hozzáférhetô,
de viszonylag lassan szívódik fel. A tabletta ráadásul
nagyon drága, továbbá alkalmazása hányó
betegeknél problematikus. A marihuána elszívásakor
viszont a tüdôn át gyorsan és könnyen a vérbe
jut a terápiás hatékonyságot biztosító
mennyiségû THC.
Az AIDS kezelésekor is olyan
gyógyszereket alkalmaznak, melyek mellékhatásként
hányingert és hányást váltanak ki. Itt
is hatékony a marihuána, sôt étvágyfokozó
hatása az AIDS-betegek progresszív testsúlycsökkenését
is gátolja, azaz meghosszabbíthatja életüket.
Komoly esély van arra, hogy
a marihuánát sikerrel lehetne alkalmazni nyílt szemzugú
glaukóma kezelésére, mert dózisfüggô
módon csökkenti a szem belnyomását. Vannak adatok,
melyek azt mutatják, hogy hatékony görcsgátló
lehet epilepsziában, másrészt felmerült alkalmazása
fájdalommal járó állapotokban és affektív
betegségekben is. Számos anekdotikus eset ismert, mikor a
marihuána terápiás értékûnek bizonyult
például migrén, Crohn-betegség vagy tinnitus
kezelésében.
Vannak, akik azt mondják,
hihetetlen, hogy egy anyag ennyi különféle állapotban
hatékony legyen. Pedig ha egy gyógyszer a test különbözô
részein elôforduló receptoriális rendszeren
hat, a hatások sokféleségét hozhatja létre,
és a terápiás alkalmazás is igen sokrétû
lehet. Az aszpirin, az egyik leggyakrabban használt gyógyszer
ilyen módon csökkenti a fájdalmat és a lázat,
mérsékli a gyulladásos reakciókat, gátolja
a thrombocyták összecsapzódását, így
thromboembóliás betegségek prevenciójára
és kezelésére egyaránt alkalmas, de használható
újszülöttekben a Botallo-vezeték zárására
is.
Újabban vált ismertté,
hogy az emberi szervezetben a marihuána hatóanyagait kötô
receptorok is vannak. Ezeket a központi idegrendszer különbözô
területein, de a test más részein is, például
az immunrendszerben mutatták ki. Sôt olyan endogén
anyagokat is felfedeztek, melyek ezekhez a receptorokhoz képesek
kötôdni. Raphael Mechoulam, a jeruzsálemi Héber
Egyetem professzora, aki elsôként állította
elô a THC-t, elôadásában ezekrôl az endogén
anyagokról beszélt. Roger Pertwee, az aberdeeni egyetem tanára
pedig úgy fogalmazott, hogy bár még nem ismert a cannabinoid
receptorok és a hozzájuk kötôdô endogén
ligandok fiziológiai és patofiziológiai szerepe, valószínû,
hogy a cannabis feltételezett kedvezô terápiás
hatásai ezen receptoriális szisztémán át
jönnek létre. Pertwee jó esélyt látott
arra, hogy ezen receptorokhoz kötôdô agonisták,
inverz agonisták és antagonisták közül némelyik
hatékony gyógyszerré váljon.
Grinspoon szerint, ha bármely
más anyag a marihuánához hasonló terápiás
reményeket mutatna, azonnal vizsgálatok sokasága kezdôdne
vele. Az Egyesült Államok kormánya ezzel szemben tovább
folytatja a drogok elleni háborút, és ennek keretében
gátolja a marihuána orvosi felhasználásával
kapcsolatos vizsgálatok megindulását. A propagandakiadványok
továbbra is démonizálják a marihuánát,
és rendre olyan vizsgálatok eredményeire hivatkoznak,
melyek metodikai szempontból komolyan bírálhatók,
nem reprodukálhatók vagy klinikai szignifikanciájuk
nincsen. Az olyan vizsgálatok eredményeit pedig, melyek a
szer toxicitását nem tudták bizonyítani, figyelmen
kívül hagyják. Grinspoon rámutatott, hogy míg
a morfin és a kokain, melyek kétségtelenül veszélyesebbek,
mint a marihuána, gyógyszerként felhasználhatók,
addig a marihuána nem az. Minden eddigi indítványt,
mely a marihuána orvosi felhasználásának engedélyezését
javasolta, elutasítottak. E hajthatatlanság mögött
Grinspoon a következô okokat tételezi fel:
Az Egyesült Államok
kormánya közel hetven éve eltúlozza és
felnagyítja az élvezeti szerként használt marihuána
veszélyeit. Attól tartanak, hogy minden engedékeny
lépés a rendszer alapjait érintheti. Sok millió
dollárt költöttek arra, hogy a tiltást a szer legalábbis
valamiféle ártalmával igazolják. 1967 óta
több mint tízmillió amerikai állampolgárt
ítéltek el marihuánaügyekben. Karrierek szakadtak
meg, családok demoralizálódtak és mentek anyagilag
tönkre az ügyvédi díjak kifizetésével.
Kétségtelenül nehéz volna a kormánynak
szétnézni, és azt mondani: bocsánat, tévedtünk.
Az évtizedek óta tartó
háború felépítette azokat a bürokratikus,
"oktatási", rendôri, jogi szervezeteket, melyek alapvetôen
érdekeltek e háború fenntartásában,
mert e háborúból élnek. Ezen érdekviszonyok
ténylegesen a hidegháború katonai-ipari komplexumának
érdekviszonyaihoz hasonlíthatók. Míg a gyógyszeripar
a drogok egyre kifinomultabb kimutatására kifejlesztett tesztjeibôl
jut hatalmas megrendelésekhez és profithoz, mások
olyan technikákat fejlesztenek ki, melyekkel éppen e teszteket
lehet megzavarni. Azaz a rendszer fenntartásában jelentôs
emberi erôk és hatalmas tôkeforrások érdekeltek.
Végezetül a marihuána a szabad beszéd és
a polgári jogok kiteljesedésének szimbólumává
vált, amit sokan egy élô demokrácia izgalmas
és természetes megnyilvánulásának, mások
viszont a társadalom kontrollvesztésének tartanak.
A hatalom rájátszik ezen utóbbi félelmekre,
és a marihuána veszélyeinek aránytalan eltúlzásával
használóit deviánsnak minôsíti.
A drogpolitikai kérdésekkel
foglalkozó szekció elôadója volt Oakley Ray
is, a Vanderbilt Egyetem pszichológia- és farmakológiaprofesszora,
akinek könyve, a Drugs, Society and Human Behavior tudományos
bestseller lett. Elôadásában a megelôzés
kérdéseivel foglalkozott. Számba vette azokat a feltevéseket,
melyekre alapozva a droghasználat prevenciója az Egyesült
Államokban nem sok sikert hozott az elmúlt évtizedekben.
Így ô is alapvetôen tévesnek ítélte
a "War on Drugs" ideológiáját: a prevenciót
nem háborúnak tartja, amit négycsillagos tábornokok
hadvezetésével megnyerni vagy elveszíteni lehet, inkább
a gondos kertész munkájához hasonlította, akinek
állandó tevékenysége rendben tartja a kertet.
Õ is bizonyítottnak látta, hogy tilalmakkal és
rendôrségi módszerekkel a drogok forgalmát és
használatát nem lehet lényegesen csökkenteni.
Téves feltételezésnek mondta azt is, hogy a droghasználat
morális vagy hitbeli kérdés lenne, és olyasfajta
buzdító kampányokkal, mint a "Just Say No!" bármifajta
érdemi eredményt lehetne elérni. Nem tartotta a droghasználatot
elsôdlegesen orvosi vagy kriminalisztikai kérdésnek
sem. Véleménye szerint is nyilvánvaló, hogy
a drogokkal kapcsolatos bûnözés nagyrészt megszûnne,
ha a kormányok engedélyeznék a drogok szabad forgalmát.
Úgy becsülte, hogy a direkt orvosi problémák
legalább 90 százalékkal csökkennének,
ha a gyártást, a minôségkontrollt és
a forgalmazást szabályozottan kézben tartanák,
és legálisan lehetne tiszta tûhöz, jó minôségû,
ismert hatóanyag-tartalmú droghoz jutni. Ray véleménye
szerint a drogok elleni fellépés elsôsorban orvosi
és kriminalisztikai okokkal nem igazolható. Alapvetô
fontosságúnak tekinti a tiszta és átgondolt
választ arra a kérdésre: akkor miért legyünk
a drogok ellen, miért ne tanúsítsunk toleranciát?
Oakley Ray mégis a droghasználat
és a drogokkal kapcsolatos törvények liberalizálása
ellen foglalt állást. Úgy érvelt, hogy mivel
a drogok okozta kielégülés és élvezet
üres, a társadalom nem támogathatja a reménytelenség
és perspektívátlanság állapotának
fennmaradását azzal, hogy szabad utat enged a drogoknak.
Ehelyett a társadalomnak a drogok tiltásával azt kell
üzennie az embereknek, hogy van remény és lehetôség
tartalmasabb és humánusabb életre. A droghasználat
nem epiphenomena, hanem a társadalom integráns része,
és így érdemben csak a társadalmi viszonyok
megváltoztatásával befolyásolható. A
társadalmaknak és kormányoknak arra kell választ
adniuk, mi az, amit a drogok helyett ajánlani tudnak. Ray szerint
a legjobb prevenció nem is említi a drogokat, hanem jövôt
mutat, esélyt és támogatást nyújt az
embereknek, hogy reményeik beteljesedhessenek.
Érdekes volt hallgatni, hogy
Ray és Nadelmann mindamellett, hogy helyzetelemzésük
alapjaiban hasonló, következtetéseikben igencsak eltérô
álláspontot képviseltek. Ray javaslata a drogkérdés
megoldására a társadalom kedvezô irányú
megváltoztatása. Mindazonáltal nem világos,
hogy miközben Ray nem helyesli a "War on Drugs" ideológiáját,
hogyan akar békét teremteni a tilalom fenntartása
mellett.
Megfontolandó azonban, amit
Ray az amerikai DARE (Drug Abuse Resistance Education) programmal kapcsolatban
mondott, mivel Kuncze Gábor belügyminiszter megnyitó
beszédében említette, hogy e program mintájára
oktatási program kezdôdött a magyar iskolákban
is.
A DARE program keretében
rendôrtisztek tartottak iskolákban elôadásokat.
1988-ban már több mint ötszáz program futott, harmincnyolc
szövetségi államban évente legalább másfél
millió diák vett benne részt. Két évvel
késôbb már az összes államban volt ilyen
program, és mindenütt sikeresnek ítélték
ôket. Érdekes, hogy a jelentôs költségigény
ellenére sokáig nem történt érdemi vizsgálat
arról, ténylegesen mekkora is a DARE program hatékonysága
a droghasználat megelôzésében. Végre
1994-ben két jelentôs felmérést indítottak.
Mindkét vizsgálat azt igazolta, hogy a programokban részt
vevô, illetve részt nem vevô diákok droghasználata
között nem volt érdemi különbség. A program
sikerét valójában tehát nem hatékonysági
mutatók támasztották alá, hanem pusztán
különbözô önkormányzatok, iskolák,
hivatalok és hivatalnokok aktivitásigényének
kielégülésébôl származott. Ray rámutatott,
hogy energiát, idôt, pénzt jóval hatékonyabban
is el lehet költeni, mint az a DARE program esetében történt.
Annál is inkább, mert
a háború hívei között vannak, akik a harc
fenntartása mellett kevesebb figyelmet szándékoznak
fordítani a sérültek ellátására.
Jerome Jaffe professzor, a drogok világszerte ismert szakértôje,
aki egy idôben a National Institute of Drug Abuse megbízott
igazgatója és számos vezetô pozíció
betöltése mellett az Egyesült Államok elnökének
tanácsadója is volt, a drogfüggôség kezelésének
hatékonyságáról beszélt. Egyre több
tény mutatja, mondta, a drogfüggôség kezelésének
hatékonyságát és gazdaságosságát,
de sok politikus, aki a források fölött diszponál,
továbbra is szkeptikus a kezelés eredményességével
kapcsolatban, újabb és újabb bizonyítékát
kéri a kezelés hatékonyságának és
a ráfordított költségek hasznosságának.
Ezt a kérdést vizsgálta a Jaffe professzor által
vezetett intézet, s nyolcvanöt drogbetegek kezelésével
foglalkozó centrumban összesen hatezer hatszáz beteg
komplex kezelésének eredményességét
értékelték. A vizsgálók minden beteggel
személyesen beszélgettek a kezelés indulásakor,
a kezelés közben, végül egy év elmúltával.
Azt vizsgálták, van-e hatása a terápiának
a betegek drogfogyasztására, szociális helyzetére,
munkavállalására, bûnelkövetésére
és egészségi állapotára. Az elôadás
adatok halmazával bizonyította, hogy a kezelés eredményes
és hatékony lehet, a ráfordított összegek
sokszorosan megtérülnek.
Jaffe adatai nemcsak az amerikai
drogpolitikusok számára figyelemre méltók,
hanem a hazaiak számára is. Hiszen az utóbbi idôben
egyre többször lehetett hazai, drogokkal foglalkozó hivatalnokoktól
is hallani, hogy a drogbetegek kezelésének fejlesztésére
talán felesleges is az adófizetôk pénzét
költeni, mert az úgysem vezethet sikerhez, ezért helyesebb
inkább a megelôzéssel foglalkozni. A megelôzés
pedig ebben a kontextusban a drogok elleni háború eszkalációját
jelenti.
A hetvenéves háború
már régóta túllépte az Egyesült
Államok határait. Sok más ország is a szövetséges
hadviselô felek között van. Mégis, néhány
európai országban lépéseket tettek a drogbéke
irányába. Németországban és Svájcban
a harm-reduction elveit kezdik alkalmazni a joggyakorlatban és a
praxisban, más európai államokban pedig - ellentétben
a hazai gyakorlattal - nem büntetik a drogok fogyasztását.
Ezen az úton kétségtelenül Hollandia ment a legtovább:
bizonyos megkötésekkel szabaddá tették a marihuána
árusítását és birtoklását.
A háborút folytató országok droghivatalnokai
a "hollandiai kísérletrôl" többnyire nem érdeklôdô
figyelemmel beszélnek, inkább azt várják, mikor
tér "jobb belátásra" a holland drogpolitika, véget
vetve az eredménytelen "kísérletnek". Ez a "kísérlet"
azonban immár húsz éve folyik, és a holland
kormány rendületlenül kitart az 1976-ban bevezetett szabályok
és elvek mellett. Ronald Knibbe, a maastrichti egyetem orvosszociológa-professzora
elôadásában többek között rámutatott
arra is, hogy a drogprobléma hollandiai kezelésének
módja azt is eredményezi, hogy a környezô országokból
a drogbetegek menedékért, a droghasználók könnyû
forrásokért gyakorta Hollandiába mennek, és
ez nem könnyíti meg helyzetüket. A problémák
kezelésében az önkormányzatok helyi jogokat gyakorolhatnak,
hogy a közösségek érdekeit megvédjék.
A konfliktusok sokszor élesek, de a megoldási módokat
elôsegíti a tolerancia és a racionalitás. Knibbe
külön kiemelte az orvostársadalom szerepét a drogproblémák
kezelésében. Az orvosok felvállalják a drogproblémákkal
való foglalkozást, képzettek ezen a területen,
és érdeklôdéssel fordulnak a drogkérdésekkel
kapcsolatos újabb tudományos eredmények és
kezelési módszerek felé.
Sajnos nálunk ez egyelôre
nem így van. Sok orvosunk nem szívesen kezeli a drogbetegeket,
és nemcsak azért nem, mert kevéssé ért
a dologhoz. Ráadásul, bár sokan osztják azt
a véleményt, hogy a drogkérdés súlyosan
érintheti az országot, a valós érdeklôdés,
úgy tûnik, a kérdéskör iránt minimális.
A Semmelweis Symposiumon nemcsak a drog- abúzus itt röviden
összefoglalt kérdéseirôl, hanem a probléma
orvosi, farmakológiai és terápiás vonatkozásairól
is kitûnô elôadások hangzottak el. Mindamellett
azonban, hogy a szimpóziumon való részvétel
nem a külföldön szokásos nyolcszáz-ezer dollárba
került, hanem ingyenes volt, és a szervezôk sokféle
módon informálták az érdekelteket a rendezvényrôl,
az orvosegyetem több száz fôs elôadótermében
jó, ha kéttucatnyi hallgatósága volt az egyes
elôadóknak. Az orvosegyetem sok ezer orvosát, kutatóját,
a külön értesített több száz pszichiátert
nem érdekelte a szimpózium. Ez az érdektelenség
veszélyesen ragályos: közelebb járok az igazsághoz,
ha azt mondom, hogy a több ezer medikus közül egy sem volt
ott, mintha azt mondanám, hogy öt. Nyilvánvaló,
hogy az érdektelenség okai igen mélyek, és
alapvetôen arról van szó, hogy a magyar egészségügyi
rendszer krónikus betegsége nemcsak a kórházak
falait repeszti meg, hanem az orvosok viselkedését, nyitottságát
és érdeklôdését is súlyosan befolyásolja.
Az Orvostovábbképzô
Szemle olvasói a marihuána legalizálásával
kapcsolatos kérdést többnyire bûnnek vagy viccnek
tartották. Lester Grinspoon évtizedek óta foglalkozik
a problémával. Elôadása végén
utalt arra, hogy Semmelweis megfigyelése, miszerint a gyermekágyi
láz és a szepszis kóroka azonos, hány nô
életét menthette volna meg, ha korának orvosi elitje
nem áll ellen oly mereven érveinek, ha nem ragaszkodnak koruk
tudományának vélt axiómáihoz. Sajnálatos,
hogy a Semmelweisrôl elnevezett egyetemen oly kevesen voltak kíváncsiak
Grinspoon érveire.
Észrevételeit, megjegyzéseit kérjük küldje el a következõ címre: buksz@c3.hu