A magyar középkor
kutatói sok szempontból rosszabb helyzetben vannak, mint
a szerencsésebb nyugati országok historikusai. A török
idôben elpusztultak mind a királyi levéltár,
mind az ország tekintélyes része birtokosainak és
városainak okleveles emlékei. Jóval kevesebb elbeszélô
forrás vagy az események hátterérôl beszámoló
magánlevél maradt fenn, mint tôlünk nyugatra.
Így a politikai történet kutatói a kormányzati,
belpolitikai változásokról a legjobb esetben is csak
más forrásokból – ha egyáltalán törekszenek
erre – tudnak, nemegyszer csak hipotézis szintjén, következtetéseket
levonni. Pedig ezek a hiányzó dokumentumok gyakran társadalmi
változásokról adnának hírt: azok következményeirôl,
kiváltásuk körülményeirôl.
Már a korábbi
történetírás is felfigyelt arra, hogy az ország
kormányzatának módosulását a királyi
fôtisztségviselôk személyének cserélôdései
engedik leginkább feltételezni. Amennyiben ugyanis egy uralkodó
jelentôs mértékben átalakítja „kormányát”,
az nem lehet véletlen, annak valami oka van, és ez éppúgy
kihat az ország sorsára, mint egy mai, jelentôsebb
kormányátalakítás. Minden történész
ismeri Hóman Bálintnak a Magyar történet elsô
két kötetében közölt táblázatait,
amelyekkel az egyes uralkodók méltóságviselôit
állította össze idôrendben, a kormányátalakításokat
pedig vízszintes vonallal jelölte.1 Hóman táblázatait
már régen meghaladta az idô: a méltóságviselôk
hivatali idejét (és természetesen személyét)
másodlagos adatokból konstruálta, úgyhogy egyrészt
hibásak, másrészt hiányosak.
Hóman fôként
a korábbi szétszórt – és szakmailag igen vegyes
értékû – archontológiai közlésekre
támaszkodott. Az archontológia Fallenbüchl Zoltán
meghatározása szerint: „a történettudománynak
az az ágazata, mely a tisztség- és hivatalviselôkkel
foglalkozik. Helye a történeti segédtudományok
sorában a kormányzat- és igazgatástörténet
mellett van. Határterületei a hivataltörténet és
a kronológia. Kapcsolódik a genealógiához,
a történeti statisztikához, a szorosan vett társadalomtörténethez,
a történeti szociológiához.”2 Ehhez hozzá
kell tennünk Engel Pállal, hogy a politikai történethez
is (I. XXIII. old.), ahogy ez már bevezetésünkbôl
is nyilvánvaló.
Szûkebb értelemben
tehát az archontológia azt vizsgálja, hogy egy bizonyos
tisztséget ki mettôl meddig töltött be. Bár
ez is több ismerettel gazdagít bennünket (mint láttuk,
például a „kormányátalakítás”
szempontjából), azonban egy további lépés,
például a tisztségviselôk körének
meghatározása, újabb adatokkal szolgál. A történetírás
már korábban is felismerte az ebben a forráscsoportban
rejlô ismeretszerzési lehetôségeket. Egy középkori
intézmény vagy hivatal mûködésének,
belsô szervezetének feldolgozásához elengedhetetlen
az ott mûködô személyek körének tisztázása,
akkor is, ha az intézmény vagy hivatal belsô mûködését
bemutató iratok – például a jegyzôkönyveik
– nem állnak rendelkezésünkre. E sorok írója
1957-ben a középkori Magyarország pénzügyigazgatásának
feldolgozásához összegyûjtötte például
a kincstári személyzet késô középkori
névsorát és életpályáját.
Így tehát nemcsak azt ismertük meg, hogy valamely kincstári
hivatalt (például kincstartóságot, harmincadosságot
vagy adószedôséget) ki és meddig töltött
be, hanem azt is, hogy korábban mi volt, és mi lett belôle.
Ebbôl kiderült, hogy létezett egy többé-kevésbé
érvényesülô hivatali elômenetel, valamint
az, hogy megvolt az átlépés lehetôsége
más királyi intézményekhez vagy hivatalokhoz,
mondjuk, a kancelláriához vagy a központi bíróságokhoz.3
Bónis György 1971-ben ugyanezzel a módszerrel tisztázta
a kancellária és a központi bíróságok
szervezetét.4
Az egyes személyek
– méltóságviselôk és hivatalnokok – életpályájának
összeállítása és a bennük kimutatható,
lényegében törvényszerû hasonlóságokból
a következtetés levonása a magyar középkorhoz
hasonlóan forráshiányban szenvedô ókortudomány
által kidolgozott, ún. prozopográfiai módszer
feladata, amelyet immár a nemzetközi középkortudomány
is átvett
(I. XXIV. old.) Természetesen
a prozopográfiai módszer nem csupán – sôt elsôsorban
nem – a hivataltörténet számára hasznos, hanem,
és még inkább,
a politika- és társada-lomtörténet
számára. Amennyiben ugyanis egy állam vagy város
irányításában részt vevô személyek
adatait gyûjtjük össze: megismerjük azt a kört,
ahonnan a vezetô politikusok származtak, azt a társadalmi
réteget, amelynek módja volt, és igényt is
tartott a hatalomban részt venni. A prozopográfiai adatok
képesek többé-kevésbé egzakt módon
jelezni, mikor kerülnek be a korábbinál nagyobb mértékben
„homo novus”-ok, új emberek egy születésileg viszonylag
zárt irányító rétegbe. Az ok meghatározása
viszont már az általános történetírás
feladata. (Az átalakulás ugyanis több okra vezethetô
vissza, társadalmi vagy politikai változásra éppúgy,
mint családok egy idôben történô viszonylag
nagyszámú kihalására.) Mivel a vezetô
réteg általában korlátozott számú
családokból kerül ki, ez külsô okok nélkül
is vezethetett a hatalmon levôk kicserélôdéséhez.
Ez különben a kortársaknak is feltûnt: a Memoria
rerum címû magyar krónika ezt írta 1521-ben:
„Ez idôk alatt mind kihalának Magyarországból
az vén és fô urak [...] csak az ifiu urak maradának.”5
(Az más kérdés, hogy egy ilyen biológiai okból
bekövetkezett nagyobb arányú személycsere is
vezethet politikai változásra.)
Gondolom, mindezek után
világos, hogy az archontológiai adatok összeállítása
milyen alapanyagot nyújthat a középkori Magyarország
története feldolgozásához. Ehhez jutottunk most
hozzá Engel Pál munkája jóvoltából,
amely hosszú ideig – véleményem szerint – a középkori
magyar történettel foglalkozók nélkülözhetetlen
kézikönyve lesz.
Megjegyzem, hogy a könyv
többet és kevesebbet is nyújt a címénél.
Többet azért, mert a második fejezet tartalmazza az
1301–1457 közt a magyar püspökök és hozzájuk
hasonlóan az ország kormányzatában rendszeresen
részt vevô johannita vránai perjelek, valamint a székesfehérvári
Boldogasszony-káptalan prépostjainak listáját
is. Tekintve, hogy az ország irányításában
az egész középkorban döntô szerepet játszó
királyi tanácsot a források, szinonim fogalomként,
összetételével „prelátusoknak és báróknak”
nevezték, nyilvánvaló, hogy egy olyan kézikönyv,
amelynek a szerzô saját szavai szerint az a célja:
„hogy a legközvetlenebb módon elôsegítse az adott
kor politikai viszonyainak megrajzolását” (I. XXIV. old.),
nem hagyhatja ki a királyi tanács egyik részét.
Ilyenformán a cím „világi” jelzôje kissé
félrevezetô, bár megmagyarázható. A jelzô
kihagyása esetén ugyanis Engel Pál nem elégedhetett
volna meg a fôpapok felsorolásával, hanem a teljes
egyházi hierarchiát, vagy legalábbis annak felsôbb
rétegét, az egyházmegyék helynökeit, a
székes- és társaskáptalanok tagjait, a monostorok
e-löljáróit stb. kellett volna megneveznie. Azt hiszem,
egy teljes egyházi archontológia, beleértve az esperesi
kerületeket és a plébániákat is, még
számos meglepô, történetírásunkat
módosító eredménnyel szolgálhatna. Ez
azonban nem lehetett Engel Pál feladata, elkészülte
pedig – idôigényessége miatt – évtizedekig húzódna.
Van még egy anyag,
amelyet a címe alapján nem keresne feltétlenül
az ember ebben a kötetben, bár szerencsére és
logikusan megtalálható benne. Ha már ugyanis a tekintélyes
hatalmi befolyással rendelkezô várnagyokat váranként
és kastélyonként felsorolja a kötet, érdemes
az erôdítmények adatait is összállítani.
Ennek jelentôségét nem lehet kellôen hangsúlyozni.
Hogy a vár hatalmat jelentett, pontosabban, hogy a hatalom gyakorlásának
alapját a várak képezték, azt másfél
évtizeddel ezelôtt egy eldugott tanulmányában
épp Engel Pál bizonyította be.6 A középkori
uradalmak a várak (és kastélyok) köré
szervezôdtek, így a várak összeírása,
elterjedése, birtoklástörténete további
segítséget nyújthat történetírásunknak.
Nem véletlen, hogy egy modern német vártörténeti
monográfia a Várak, a hatalom szimbólumai címet
viseli.7
Itt kell megjegyeznünk,
hogy a várak és kastélyok nemcsak a történészek,
hanem a régészek és építészettörténészek
számára is fontos kutatási terület: egy középkori
várban feltárt tárgyi anyag a mindennapi élet
kutatásához nyújt felbecsülhetetlen értékû
forrásokat. Nem véletlenül játszik a társtudományokban
is a várkutatás központi szerepet.8 Különösen
fontos az írásos és a tárgyi emlékek
összevetése. Lehet, hogy véletlen, mégis furcsa
egybeesés, hogy a hazai, fôként régészeti-építészettörténeti
indíttatású várkutatás nagyarányú
fellendülése két történeti munka megjelenése
után következett be. 1977-ben jelent meg ugyanis Fügedi
Erik Vár és társadalom a 13–14. századi Magyarországon,9
és Engel Pál Királyi hatalom és arisztokrácia
viszonya a Zsigmond-korban (1387–1437) címû munkája.10
Fügedi könyvének függeléke betûrendben
közli az általa ismert várakra vonatkozó adatokat
az Anjou-kor végéig, Engel munkájában pedig
ugyanezt találjuk meg a Zsigmond-kori várakról. Mindketten
közlik nem csupán a birtokosokat, a várnagyok nevét,
hanem elhelyezkedésüket és a vonatkozó további
irodalmat is. A kastélyokat (castellum) azonban egyikük sem
sorolta fel.
Ilyenformán Engel
Pál újabb mûvében lényegében szükségtelenné
vált saját korábbi adattárának idézése,
hiszen archontológiájában – 208 oldal terjedelemben
– összegyûjtött minden erôdítményt
az Árpád-kortól 1457-ig. (Jó lenne, ha valaki
ezt folytatná Mohácsig!) Kiigazította Fügedi
néhány tévedését is, s immár
a castellumokat sem hagyta figyelmen kívül. Ezt azért
kell kiemelnem, mert magukra a várakra vonatkozó adattárat
nyilván senki sem keresne egy archontológiai kézikönyvben.
Igaz, a szerzô hajlamos az olvasó ilyetén megtréfálására,
hiszen a Zsigmond-kori várkatasztert sem várta volna el senki
egy, a király és az arisztokrácia viszonyát
tárgyaló könyvben, hiszen nemcsak a király és
az arisztokraták, hanem az egyháziak és tehetôs
nemesek is lehettek és voltak is várurak.
Azt írtam feljebb,
hogy a munka többet is, kevesebbet is tartalmaz címénél.
Eddig a többet láttuk, most lássuk a kevesebbet.
Az elsô fejezet a bárókat
tárgyalja, mégpedig rangsor szerint, a nádortól
a királynéi ajtónálló- és udvarmesterig.
A „báró” szó a „verus regni Hungariae baro”-t, az
ország igazi báróját, azaz a király
által „usque ad beneplacitum”, a király tetszése idejére
kinevezett országos fôméltóságot jelenti,
aki hivatalból tagja a királyi tanácsnak – azaz a
fôpapok és bárók testületének –,
így közvetlenül beleszólhat az ország dolgába,
és akinek véleményét – legalábbis bizonyos
esetekben – uralkodója köteles kikérni. Nevüket
– egy-két méltóság kivételével
– az ünnepélyes királyi oklevelek méltóságokról
szóló sorai közlik. Amennyiben szükséges,
Engel az idôrendi felsorolás elôtt rövid, lexikoni
jellegû szócikkben összefoglalja mindazt, amit az egyes
méltóságok betöltôirôl tudni illik.
Megnevezi az egyes bárókat, megadja méltóságviselési
idôkörüket, majd felsorolja helyetteseiket, a bírói
tisztet is ellátók esetében protonotáriusaikat,
azaz ítélômestereiket, és ezek hivatalviselési
idôadatait.
A második fejezetrôl
már szóltam: ez a fôpapokat sorolja fel. Magam ezzel
kezdtem volna, hiszen királyi tanácsi tagságuk révén
kerültek egy „világi” archontológiába, a tanács
pedig – ahogy már volt róla szó – a fôpapokból
és a bárókból áll. Feltehetôen
épp a „világi archontológia” cím következtében
kerültek a második fejezetbe, hiszen a fôpapok nem világi
személyek.
A harmadik fejezet foglalkozna
a kancelláriákkal. Azért fogalmaztam feltételes
módban, mert csupán a fônökök, a (fô)
kancellárok, alkancellárok, titkos kancellárok és
kápolnaispánok névsorát kapjuk meg. Itt Engel
a neveket és a hivatalviselési idôköröket
elsôsorban az eddigi szakirodalom alapján adja meg, noha olykor
pontosítja az adatokat.
A kancellária helye
a kötetben logikus, hiszen itt foglalták írásba
a király és tanácsa határozatait. Emiatt az
irodák vezetôi, a kancellárok (valamint egy idôben
a kápolnaispán) szükségképp nagy, nemegyszer
döntô befolyással rendelkeztek, hiszen ôk ôrizték
a királyi pecséteket, amelyekkel az uralkodó intézkedéseit
megerôsítették. Így módjuk volt nemcsak
a szövegezést befolyásolni, hanem olykor az oklevél
kiadását megakadályozni is. Ez külföldön
is nemegyszer feszültségekre vezetett az uralkodó és
kancellárja között.11 A szerzô elôtt két
lehetôség állott: csak a hivatalfônököket,
a tényleges hatalommal rendelkezô királyi bizalmasokat
veszi figyelembe, vagy pedig a beosztott személyzetet is, amely
elvileg csak segédhivatali munkát végez, de a háttérbôl
olykor befolyásolni tudja fônökét. Az okleveleket
valószínûleg úgyis ôk, a jegyzôk
fogalmazták – uruk intenciója alapján –, a kimenô
oklevelet a kancellár csak ellenôrizte – ha erre egyáltalán
szakított idôt – a pecsételés alkalmából.
Engel az elsô módszert alkalmazta, és ezt bevezetésében
meg is indokolta (I. XXVII. és 89. old.). Nem folytatott a beosztott
személyzettel kapcsolatban módszeres anyaggyûjtést,
mivel ezt már színvonalas munkákban feldolgozták.
A harmadik fejezet tehát
az egyik hely, ahol a kézikönyv nem tartalmazza mindazt, amit
ott kereshetnénk – bár magam tökéletesen megértem
a szerzôt, hiszen gyûjtését amúgy is fokozatosan
bôvítette a méltóságok és a világi
nagybirtokok, valamint azok személyzetének kutatásától
az udvari nemességig, és így jött végül
létre a kötet (I. IV-XXVI. old). Késôbb felmerülô
kérdések – kancelláriák például
– miatt újra át kellett volna néznie a hatalmas forrásanyagot,
ami a munka megjelenését még legalább egy évtizedre
elhalasztotta volna. Valóban, a kancelláriákról
és személyzetükrôl tudtunk amúgy is eddig
a legtöbbet.
Gyakorlati szempontból
elfogadom ugyan ezt a helyzetet, és nem bírálom a
kancellária személyzetének kihagyása miatt
a szerzôt, mégis kötelességemnek érzem
megindokolni, miért tartom ezt sajnálatosnak. Részben
utaltam már arra, hogy a kancellária hivatalnokainak volt
módjuk mintegy a háttérbôl befolyásolni
az ügyeket, erre azonban nagyon ritkán és inkább
az Engel által már nem tárgyalt idôbôl,
például a Jagelló-korból lehetne adatokat hozni.
Fontosabb, és jobban adatolható, hogy a kancellária
(és a kúria) jegyzôi kara részben ugyanabból
a rétegbôl származik, mint amelyet Engel könyvében
feldolgoz. A Mátyás- és Jagelló-kori megyei
alispánok között nem ritka az, aki elôzôleg
(olykor késôbb) jegyzôként tevékenykedett.
Nem lehetett ez másként korábban sem. Engel mutatójában
két Perneszi Pál tûnik fel egy idôben. Az egyik
somogyi alispán, a másik alnádor volt (II. 190. old.).
Amennyiben nem azonos személyrôl van szó (ez ellen
szól, hogy mikor Garai László alnádora az egyik,
akkor a Marcaliak familiárisa a másik, bár ezt is
meg lehetne magyarázni), akkor egyikük pályáját
1420–1429 között a kúriában kezdte jegyzôként.12
Hasonló példákat még sorolhatnék.
Van azonban másik
nehézség is. Ismeretes, hogy a kancellária is részt
vett a kúriai ítélkezésben, és innen
sarjadtak ki a különös és a személyes jelenlét
bíróságai. A kancelláriákban is mûködtek
protonotáriusok, a kúriai jegyzôkrôl pedig ma
sem tudjuk pontosan, melyik nagybírónak szolgáltak
az országbírón kívül, akit pedig archontológiánk
tárgyalt. Itt elsôsorban a protonotáriusok, valamint
a két jelenléti bíróság vezetôinek
kihagyása fájó pont a számomra. Nehezen érthetô
ugyanis, miért szerepel a nádor, az országbíró,
a vajda, a szlavón bán és a tárnokmester protonotáriusa,
a kancelláriaiak pedig nem. Az is elég lett volna, ha legalább
ezek esetében, Bónis adatait felhasználva bôvítette
volna a kötetet a szerzô. Igaz, ezeket az adatokat (és
a jegyzôkét is) bárki átveheti Bónistól,
és Engel nyilván Karácsonyi János hírhedt
(ä) pontjára gondolt: „A lustákat nem segítem...”13
Bár Engel a mutatókötetben
az egyes személyek életének olyan szakaszait is jelezni
kívánta, amelyek nincsenek említve az archontológiában,
sajnálatosan ez csak részben áll a protonotáriusságokra,
és még kevésbé a jegyzôkre. Például
Büki Basó István, aki székesfehérvári
prépostként került be a kötetbe, a mutatóban
mind korábbi egyházi tisztségeivel, mind az 1433–1439
között betöltött titkos kancelláriai protonotáriusságával
szerepel (II. 24. old.). Hogy ellenkezô példával is
szolgáljak: Gatalóci Mátyás a mutatóban
összes püspöksége elôtti kisebb egyházi
tisztségeivel, alkancellárságaival és fôkancellárságaival
együtt szerepel (uo. 82. old.), viszont hiányzik az alkancellárság
elôtt betöltött nagyobb kancelláriai protonotáriussága,
valamint különös jelenléti helytartósága.14
Meg kell jegyeznem, hogy szúrópróbáim szerint
több esetben hiányoznak, mint említôdnek ezek
a tisztségek a mutatóban.
Logikailag a kancellária
után a kincstári hivatalnoknak kellene az archontológiában
következnie, annál is inkább, mert a tárgyalt
korszakban ezek nem mindig tartoztak a kincstartó felügyelete
alá, aki helyetteseivel természetesen a bárók
közt szerepel. Itt a kamaraispánok, harmincadosok, megyei adószedôk
hiányoznak. Ezekre sem gyûjtött Engel Pál adatokat,
amit bevezetôjében így indokolt:
„A kamaraispánok ugyan
nincsenek alaposan feldolgozva, de politikai szerepük ebben a korban
nem volt számottevô, és többnyire társadalmilag
is merôben más körbôl – polgárok, külföldi
vállalkozók közül – kerültek ki.” (I. XXVII.
old.) Ezt magam is aláírom, mégis sajnálom
hiányukat, hiszen egy archontológiában helyük
lehetett volna. Rögvest megjegyzem, hogy azért részben
szerepelnek is. Amennyiben ugyanis más tisztségük révén
bekerültek a kötetbe, valahol utalás történik
ezen funkciójukra is, talán gyakrabban, mint a kancelláriai,
kúriai tisztviselôk esetében. Budai György budai
polgár például altárnokmesterként és
udvari lovagként jutott be az archontológiába. Kamarahaszna-ispánságára
az adatot udvari lovagi tisztségénél találjuk
meg. (Megjegyzem, a mutató lapszám hivatkozása téves.)
(Uo. I. 40., 506. old.)15
A munka egyik legjelentôsebb
fejezete az ispánokkal foglalkozó negyedik fejezet. Ez nem
csupán a további országos és helytörténeti
kutatásokhoz nyújt lényeges segítséget,
hanem számos új megállapítást is tesz.
Engel, miként a kortársak sem, nem tett különbséget
a vármegyék és a királyi uradalmak ispánjai
között. Így például a Bakony, Csepel-sziget
vagy Segesd ispánjai a megyés ispánok között
szerepelnek. Az ispánokat és helyetteseiket a kötet
felsorolja, a többnyire kisnemesi szolgabírókat – nézetem
szerint helyesen – nem. Arról lehetne ugyan vitatkozni, hogy az
országos bárónak tekinthetô pozsonyi és
temesi, valamint a székelyispán miért itt, nem pedig
a bárók között szerepel, de mivel hatáskörük
az általuk kormányzott terület felett lényegében
a többi ispánénak felelt meg, ezt én is elfogadom.
Minden terület élén rövid történeti
összefoglalást találunk, amelyben Engel utal az ispán
által kormányzott királyi honor-birtokokra is. Külön
tárgyalja az erdélyi és a szlavóniai vármegyéket,
itt ugyanis az ispán a vajda vagy a bán helyetteseként
mûködött, az nevezte ki az ispánt. A szebeni és
a székelyispán viszont – mivel közvetlenül az uralkodó
alá tartozott – logikusan az országos ispánságok
között foglal helyet.
Lényeges, és
az eddigi kutatásnak nemigen tûnt fel, hogy viszonylag gyakori
a háromszintû kormányzat a megyékben. Az uralkodó
valakire rábízza a megye kormányzatát, az helyettest
nevez ki, aki gyakran az ispán címet viseli, és akinek
alispánjai vannak (I. 93. old.). Megjegyzem, hogy ez a háromszintû
igazgatási rendszer még a Jagelló-korban is kimutatható,
elsôsorban akkor, ha az ispáni tiszt egy váruradalom
birtokához volt kötve. Torna megyének az ispánja
nem más, mint a Szapolyaiak tornai várnagya, akinek természetesen
saját alispánja van. Az egyes megyei leírásokban
is találunk érdekes tényeket. Így például
1406-tól Hont és Nógrád megye ispánsága
egyesítve volt, sôt idônként az alispán
tiszte is (uo. 136., 156. old.). Ez utóbbira különben
még a késô középkorban is találunk
adatokat.16
Az ötödik fejezetrôl
– várnagyok és várbirtokosok – már szóltam,
itt csak azt jegyzem meg, hogy 703 várról és erôdítményrôl
maradt adat. Ezeket Engel betûrendben közli, viszont bevezetésként
országrészek, ezen belül megyék szerint sorolja
fel a neveket. Ezek szerint Magyarországon 452, Erdélyben
35, Szlavóniában 100, Horvátországban és
Dalmáciában 60, Boszniában, Humban, Szerbiában
és másutt (pl. Bulgária) együtt 55 vár,
illetve erôdítmény létezett (I. 261–264. old.
között összegzések alapján). Ezek a számszerû
adatok is elgondolkoztatók, a várhálózat sûrûségébôl
is vonhatók le következtetések. (Itt jegyzem meg, hogy
Fügedi már idézett mûve adattárában
330, Engel pedig 343 várat sorolt fel, igaz, a kastélyok
nélkül.)
Más jellegû
a két utolsó fejezet, noha talán ezekbôl kaphatunk
a legtöbb ismeretlen adatot. A hatodik fejezet címe: Az aula
tagjai (bárók, udvari lovagok, ifjak stb.). Ez tehát
a királyi udvartartással foglalkozik, beleértve azokat
a méltóságot nem viselô nagyurakat, akik kimutathatók
a királyi tanácsban, vagy a kúria bírótársai
között báróként; felsorolva az udvari személyzet
tagjait rangjukkal; azokat, akiktôl a kancellária oklevélállítási
parancsot fogadott el (az ún. relátorok), vagy akik egyszerûen
a király környezetében kimutathatók. E réteg
fontosságára Kurcz Ágnes 1988-ban megjelent posztumusz
munkája mutatott rá elôször, majd jelentôségükre
– a réteget „udvari nemességnek” nevezve – Engel Pál
hívta fel a figyelmet.17 Az udvari nemesség különben,
ha meggyöngülve is, Mohácsig megôrizte nagy szerepét
az állam kormányzatában és a királyi
akarat keresztülvitelében. A további kutatás
jobb helyzetben lesz, legalábbis 1457-ig rendelkezésre áll
teljes listájuk.
Említettem, hogy ez
a fejezet más jellegû a többinél. Korábban
méltóságok és tisztségek szerint következtek
idôrendben az adatok. Itt áttekinthetetlen lett volna az egyes
funkciók alapján a kategorizálás, ami egyébként
sok helyet is foglalt volna el, hiszen ugyanaz a személy többször
különbözô funkcióban és rangban is elôfordul.
Ezért évrôl évre haladva, az egyes személyeket
az elsô említés événél vette fel
a szerzô, ott közölvén késôbbi pályafutásukat
is, egyben idézve valamennyi forráselôfordulást.
Természetesen sokan közülük a bárók,
az ispánok vagy a várnagyok között is elôfordulnak.
Az már a késôbbi kutatás dolga, hogy eldöntse,
egy-egy évben miért jelenik meg sok új személy.
Ennek lehet valami rejtett belsô oka, de lehet a források
bôvebb fennmaradásának következménye is.
(A legtöbb új személy az udvarban 1433-ban jelent meg,
ha jól számoltam, 95 fô, akiknek a túlnyomó
többségére ez az egyetlen adat [I. 506–508. old.]. A
nagy szám azzal magyarázható, hogy rekonstruálni
lehet a Zsigmonddal a császárkoronázásra utazó
kíséretet. Ez egyben arra is figyelmeztet, hogy a ránk
maradt
adatoknál jóval nagyobb lehetett az aula létszáma.
Ez utóbbit bizonyítja, hogy a közismerten rossz anyagi
helyzetben levô II. Lajos udvartartásából ismerjük
azokat, akiknek az 1525-bôl és 1526-ból megmaradt számadáskönyvi
töredékek szerint fizetést folyósítottak.
Közülük „udvari nemesnek” számítható
227 fô.18 A tényleges létszám valószínûleg
magasabb lehetett: nem biztos, hogy mindenki megkapta a fizetését.
Zsigmond vagy Mátyás udvartartása ennél biztosan
népesebb volt.
Az utolsó, hetedik
fejezet a Fôrendek és országgyûlési követek
1439–1457 címet viseli. Ez az idôszak a rendi korszak elsô
csúcspontja. Számos oklevél vagy lista maradt fenn,
amely egyes rendi tanácskozásokon, beleértve az országgyûléseket
is, a megjelentek névsorát tartalmazza. E fejezet olykor
szinte forrásközlésnek számítható:
valamely rendi dokumentum pecséteinek tulajdonosait közli a
pecsét szalagjáról, beleértve külföldi
levéltárban ôrzötteket is. Elôször
idôrendben sorolja fel a rendi tanácskozásokról
fennmaradt adatokat, majd az említett személyek betûrendben
következnek, megjegyezve, melyik tanácskozáson vettek
részt. Ez a fejezet tehát közli 18 esztendônek
a rendi politikában részt vevô személyeit. Ha
jól számoltam, 532 fôrôl van szó. Mivel
az adatok zöme az elsô évtizedre vonatkozik, úgy
vélem, az ország politizáló rétegét,
beleértve a fôpapokat, a bárókat és a
tekintélyes megyei nemességet, kb. 450 fôre becsülhetjük.
Becslésem szerint a Jagelló-korra se nagyon változott
ez a szám.
A Függelékben
a szerzô közli a felhasznált méltóságsorok
jegyzékét, utalva a változásokra. Ez a forráscsoport
tartalmazza – ahogy már utaltunk rá – az akkor hivatalban
levô fôpapok és bárók listáját.
Ezért forráskritikai megjegyzésekre is szükség
volt, mert egyrészt sok a hamisítvány, másrészt
olykor a kancellária sem állott hivatása magaslatán,
hibákat követett el.
Végül, de nem
utolsósorban szólni kell a munka legfontosabb részérôl,
a második kötetrôl. Ez kizárólag a Névmutatót
tartalmazza. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen munka nem lehet
meg névmutató nélkül, hiszen akár keresünk
valakit, akár azt akarjuk tudni, hogy egy személy milyen
tisztségeket viselt, kinek volt a familiárisa, vagy épp
neki kik szolgáltak, szükség van egy mutatóra.
Ugyanaz a személy elôfordulhat pl. a bárók,
a várnagyok és az aula tagjai között is, esetleg
a rendi politikában is részt vehetett.
A Névmutató
elkészítése nem könnyû, hiszen vannak azonos
nevû személyek, vagy csak keresztnévvel említettek
stb.
Már ezen kérdések
megoldásának megkísérlése – mert nemegyszer
jelenlegi tudásunk alapján lehetetlen – nagy eredmény
lett volna, de Engel Pál nem a könnyebbik utat választotta,
nem elégedett meg a puszta mutatóval. Ott, ahol arra szükség
volt, a családnév után a családról is
megad néhány adatot. Ezek elsôsorban genealógiai
jellegûek, de nemegyszer utalnak a család birtokaira. Ahol
adata volt, mindig szerepel a szóban forgó személy
apja, ritkán a nagyapja is. Olyan család esetében,
amelynek sok tagjáról található adat (a Rozgonyi
családból például 16 férfi, két
nô és egy feleség fordul elô a mutatóban,
a Kállói családból, noha nem is volt arisztokrata,
19 férfi), szinte az egész családi genealógia
rekonstruálható.
Utaltam már rá,
hogy a mutatóban a személyre vonatkozó egyéb
adatok is elôfordulnak (pl. kancelláriai protonotáriusság
vagy kamaraispánság). Igaz, e téren az anyag nem teljes.
Mégis, a mutató alapján egy személy életpályája
világosan elénk tárul, beleértve a fôpapok
esetében korábbi, kisebb egyházi javadalmaikat. Így
talán nem tévedek, ha azt mondom, hogy a mutató egy
prozopográfiai kézikönyv vázlatának, vagy
hangzatosabban, egy középkori magyar történeti
életrajzi lexikon alapjának tekinthetô. Az 1301–1457
között élt személyek történetét
immár Engel Pál adatai nélkül nem lehet feldolgozni.
Engel azt állítja
a II. kötet bevezetésében, hogy munkája mintegy
5550 személyre tartalmaz adatokat. Ezt neki kell tudnia, félek
azonban, hogy kissé alábecsülte számukat. Megpróbáltam
ugyanis kiszámítani, hány személy hány
családból fordul elô a kötetben – természetesen
kiemelve a csak keresztnévvel egyszer említetteket –, azonban
állandóan belezavarodtam a számolásba, és
így abbahagytam. Pedig nem volna érdektelen megállapítani,
hogy lényegében másfél évszázad
alatt hány család (az Anjou-kor elején még
nemzetség) vett részt az országos politika irányításában,
illetve annak hátterében. Az is kutatandó lenne, milyen
mértékben volt ez a réteg konstans, és mennyiben
változott összetétele, azaz milyen mértékû
volt a hatalmon levôk mobilitása. Ez a probléma Fügedi
Erik 1970-es könyve óta ismert kérdése történetírásunknak,19
különben, mivel ô is közölte a bárók
listáját, Engel könyve egyik elôdjének
számítható. Még nem végeztem összehasonlítást
a késô középkorral, így inkább csak
benyomásomat foglalhatnám össze. Leszámítva
az arisztokráciát, ahol egy bizonyos idô után
szinte törvényszerû volt a családok kihalása,
a néhány száz tekintélyes nemesi család,
az ún. elôkelôk összetétele viszonylag konstansnak
tûnik. Ezt természetesen meg kellene vizsgálni, lehet,
hogy a XV. század közepi állapotot a Jagelló-korival
egyszer magam fogom egybevetni.
A lényeg mindenesetre
az, hogy másfél évszázad alatt a középkori
magyar királyság irányításában
viszonylag szûk kör vett részt. Tekintve, hogy az 5550
személy (vagy valamivel több), akikre az archontológia
adatokat szolgáltat, ennél kevesebb családot jelent,
és számos család közben kihalt, valóban
feltételezhetô, hogy egy idôben kb. 450 „politizáló”
családdal számolhatunk, ahogy azt már a XV. század
közepi rendi politikusokkal kapcsolatban említettem. Igaz,
az archontológiában említett állítólagosan
5550 fônek a többségét a várnagyok tették
ki, ôk viszont nem egészen egységes réteget
képeztek. Egy királyi erôdítmény várnagya
beleszólhatott az ország ügyeibe, elôsegíthette
a királyi akarat érvényesítését,
egy magánföldesúri váré viszont csak uráét
képviselte. A középkor végén az ország
lakossága – minimális számítással! –
kereken 2 900 000 fôre tehetô, ebbôl kereken 130
000 lehetett nemes.20 Azaz a nemességnek is csak csekély
hányada szólhatott bele közvetlenül az ország
dolgába.
Természetesen részletesen
kellene elemezni, és matematikailag kiértékelni Engel
adatait, hogy az említett, inkább elsô olvasásra
kiugró hipotézist igazolni vagy cáfolni lehessen.
Azért vetettem fel ezt a problémát, hogy világosan
látható legyen az az új szempont, amit ez a munka
ad számunkra.
Nyilvánvaló,
hogy nagyon sok vonatkozásban sorolhatnánk fel azokat a lehetôségeket,
amelyeket a további kutatás felhasználhat Engel archontológiája
segítségével. Teljességre való törekvés
nélkül két dolgot emelnék ki. Mivel a várak
és kastélyok uradalmakkal függnek össze, és
csak kevés olyan uradalom volt, amely nem rendelkezett erôdítménnyel,
egzaktan megfogható a magyar nagybirtok alakulása 1301–1457
között, sôt annak a szervezete is. Megint statisztikailag
kiértékelhetô adatok jutottak birtokunkba. A genealógiai
és prozopográfiai adatok pedig lehetôvé teszik
az átlag nemesi karrier felvázolását, az arisztokráciába
bekerülés útjainak kinyomozását.
Nem folytatom tovább,
hiszen oldalakon sorolhatnék fel „tippeket”, ahol valaki csak e
kézikönyv felhasználása által vaskos monográfiát
tudna letenni az asztalra. Azzal a megjegyzéssel javaslom a tisztelt
olvasónak e könyv megszerzését és felhasználását,
hogy örömmel látnám a kötetnek a bevezetôben
jelzett elôzménye és utózmánya (azaz
az Árpád- és késô középkori
kötet) megjelenését.
1 Hóman Bálint,
Szekfû Gyula: Magyar történet. Második, bôvített,
teljes kiadás, I–II, Bp., 1935–1936.
2 Fallenbüchl Zoltán:
Archontológia. In: A történelem segédtudományai.
Szerk. Kállay István. Bp., 1986. 124. old.
3 Kubinyi András:
A kincstári személyzet a XV. század második
felében. In: Tanulmányok Budapest múltjából,
XII. (1957) 25–49. old.
4 Bónis György:
A jogtudó értelmiség a Mohács elôtti
Magyarországon. Akadémiai, Bp., 1971.
5 1504–1566. Memoria rerum.
A Magyarországon legutóbbi László király
fiának legutóbbi Lajos-királynak születése
óta esett dolgok emlékezete. (Verancsics-évkönyv)
Sajtó alá rendezte, az utószót és a
jegyzeteket írta Bessenyei József. Magyar Helikon, Bp., 1981.
20. old.
6 Engel Pál: Vár
és hatalom. Az uralom territoriális alapjai a középkori
Magyarországon. Világosság, 1984. (XXV.) 288–295.,
367–375. old.
7 Joachim Zeune: Burgen –
Symbole der Macht. Ein neues Bild der mittelalterlichen Burg. Verlag Friedrich
Pustet, Regensburg, 1996.
8 L. pl. a Castrum Bene sorozat
köteteit: Várak a 13. században. A magyar várépítés
fénykora, 1 (1989); Várak a késôközépkorban,
2 (1990); Castle and Church, 5 (1996). (Az elsô kötet Gyöngyösön,
a második Budapesten, az ötödik Gdan´skban jelent
meg, a 3. és 4. kötet eddig még kiadatlan. Ezekben régészek
és történészek egyaránt jelentettek meg
tanulmányokat.
9 Fügedi Erik: Vár
és társadalom a 13–14. századi Magyarországon.
Akadémiai, Bp., 1977. (Értekezések a történeti
tudományok körébôl 82.) Az adattár: 97–214.
old.
10 Engel Pál: Királyi
hatalom és arisztokrácia viszonya a Zsigmond-korban (1387–1437).
Akadémiai, Bp., 1977. (Értekezések a történeti
tudományok körébôl 83.) Az adattár: 89–171.
old. A kötet tartalmazza különben az ismertetett mûben
részletesebben szereplô megyésispánok összeállítását
is: 172–193. old. (De csak a Zsigmond-korból.)
11 Vö. pl. Franciaországgal:
Ferdinand Lot et Robert Fawtier: Institutions royales. (Les droits du Roi
exercés par le Roi.) Presses universitaires de France, Paris, 1958.
(Histoire des institutions françaises au Moyen Age II.) 57–65.,
85–96. old. – Angliával: S. B. Chrimes: An Introduction to the Administrative
History of Medieval England. Basil Blackwell, Oxford,1952, 189–216.,
241–270. old. Itt csak a késô középkori állapotot
idézem. Az angol viszonyok különben abban is hasonlítanak
a magyarra, hogy amint a nagypecsét az azt ôrzô kancellárral
rendi ellenôrzés alá került, az uralkodó
új pecsétet és az azt ôrzô hivatalnok
irányítása alatt új irodát hozott létre
a királyi hatalom biztosítására.
12 Bónis: i. m. 177.
old.
13 Karácsonyi János:
A hamis, hibás keltû és keltezetlen oklevelek jegyzéke
1400-ig. Magyar Tudományos Akadémia, Bp., 1902. XI. old.
14 Bónis: i. m. 103.,
105., 107–109., 135–136. old.
15 A mutatóban – II.
42. old. – 503. oldalt ad meg. Itt jegyzem meg, hogy szúrópróbaszerû
ellenôrzéseim csak ebben az esetben találtak a mutatóban
hibás lapszámot, ami természetesen nem jelenti azt,
hogy több nem lenne. Különben nem találtam még
olyan munkát, amelyben ne lettek volna hibák a mutatóban.
Engelé e vonatkozásban a jelek szerint a legpontosabbak közé
tartozik.
16 Kubinyi András:
Egy késô középkori fôrangú hölgy
végrendelkezésének tanulságai. Történelmi
Szemle, 1997. (XXXIX) 406. old.
17 Kurcz Ágnes: Lovagi
kultúra Magyarországon a 13–14. században. Sajtó
alá rendezte és szerkesztôi jegyzetekkel ellátta
Klaniczay Gábor. Akadémiai, Bp., 1988. 34–64. old. – Engel
Pál: Társadalom és politikai struktúra az Anjou-kori
Magyarországon. Bp., 1988. (Elôadások a Történettudományi
Intézetben 11.) 11–14. old.
18 Kubinyi András:
A királyi udvar élete a Jagelló-korban. In: Kelet
és Nyugat között. Történeti tanulmányok
Kristó Gyula tiszteletére. Szerk. Koszta László.
Szegedi Középkorász Mûhely, Szeged, 1995. 321.
old.
Engel Pál könyvei
KIRÁLYI HATALOM ÉS
ARISZTOKRÁCIA VISZONYA A ZSIGMOND-KORBAN
(1387–1437)
Akadémiai, Bp. 1977.
299 old.
(Értekezések
a történeti tudományok körébôl. Új
sorozat 83.)
(Összeáll.)
VILÁGTÖRTÉNET
ÉVSZÁMOKBAN
1789-ig
Gondolat, Bp. 1982. 195 old.
(Kristó Gyulával:)
MAGYARORSZÁG TÖRTÉNETE
1301–1457. Egyetemi jegyzet.
Tankönyvkiadó,
Bp. 1986. 288 old.
TÁRSADALOM ÉS
POLITIKAI STRUKTÚRA AZ ANJOU-KORI MAGYARORSZÁGON
MTA Történettudományi
Intézete,
Bp. 1988. 23 old.
(Elôadások a
Történettudományi
Intézetben 11.)
KAMARAHASZNA-ÖSSZEÍRÁSOK
1427-bôl
Akadémiai, Bp. 1989.
211 old.
(Új Történelmi
Tár 2.)
BEILLESZKEDÉS EURÓPÁBA
A KEZDETEKTÔL
1440-IG
Háttér Kft.
–Téka, Bp. 1990. 388 old.
(Magyarok Európában
1.)
(Szerk.: Makk Ferenccel:)
KORAI MAGYAR TÖRTÉNETI
LEXIKON (9–14. SZÁZAD)
Fôszerk.: Kristó
Gyula. Akadémiai,
Bp. 1994. 753 old. 19 térkép
(Szakály Ferenccel:)
VIRÁGKOR ÉS
PUSZTULÁS
A KEZDETEKTÔL 1606-IG
Összeáll. és
szerk.: Glatz Ferenc.
MTA Történettudományi
Intézete,
Bp. 1995. 67 old.
(Magyarország története
térképeken elbeszélve)
MAGYARORSZÁG VILÁGI
ARCHONTOLÓGIÁJA 1301–1457. I – II.
MTA Történettudományi
Intézete,
Bp. 1996. 565+266 old.
(História Könyvtár.
Kronológiák, adattárak 5.)
A TEMESVÁRI ÉS
MOLDOVAI SZANDZSÁK TÖRÖKKORI TELEPÜLÉSEI
(1554 –1579)
Szeged, 1996. 187 old., 1
térkép.
(Dél-alföldi
évszázadok 8.)
(Kristó Gyulával
és Kubinyi Andrással:)
MAGYARORSZÁG TÖRTÉNETE
1301–1526.
Osiris, Bp. 1998. 420 old.
(Osiris tankönyvek)
A NEMESI TÁRSADALOM
A KÖZÉPKORI UNG MEGYÉBEN
MTA Történettudományi
Intézete, Bp. 1998.
179 old.
(Társadalom- és
mûvelôdéstörténeti tanulmányok 25.)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: buksz@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta