Laki Mihály
Janus-arcú rendszerváltozás
Tanulmányok
Összeállította:
Schmidt Mária és Tóth Gy. László.
Kairosz Kiadó,
Budapest, 1998.
446 old., 1790 Ft
Tanulmánykötetet
gyakran publikálnak egy mester (vagy fônök) tanítványai
(beosztottai), máskor kutatások, konferenciák résztvevôi
adják közre eredményeiket kötetbe gyûjtve.
Nemritkán kerek évforduló (városunk, egyetemünk,
intézetünk, tudományos társaságunk fennállásának,
a nagy ember halálának/születésének ünnepi
dátuma) alkalom a csoportos megjelenésre. A tárgy
hol azonos – például egyes kutatási zárókötetek
esetében – máskor a szerkesztô fûzi fel az elsô
pillantásra eltérô témájú produktumokat
valamely ideológia vagy okfejtés fonalára. A Schmidt
Mária és Tóth Gy. László jegyezte kötet
egy további, a divatból (átmenetileg?) kiment alfaj,
a hasonló politikai elkötelezettségûek csoportos
jelentkezésének dokumentuma: „a szerzôk mindegyike
a polgári jobbközép elkötelezett és elismert
híve” (5. old).
Nemcsak a résztvevôk
köre, de a szerkesztôk által célba vett tárgy
is jól körülhatárolható. A Fidesz, illetve
a Magyar Polgári Demokraták Társasága körül
gyülekezô, jórészt országosan ismert, sôt
elismert tudósok és politikai elemzôk számos
szakmából, tudományterületrôl rekrutálódtak,
de a „tanulmányok mindegyike a rendszerváltozásról
szól” (5. old.). A kíváncsiságunkat nemcsak
az csigázza, hogy a miniszterelnök, Orbán Viktor mutatta
be a kötetet, de az is, hogy a szerkesztôk szellemi újdonságot
ígérnek: „ez az elsô kísérlet, amely
ilyen [milyen? – L. M.] megközelítésbôl elemzi
a rendszerváltozás gazdasági és társadalmi
folyamatait, illetve ezek következményeit.” (uo.)
Elkötelezettség és tudományos teljesítmény
Nincs a birtokunkban kutatási
beszámoló arról, hogyan befolyásolja a pártkötôdés
a tudományos vagy elemzôi teljesítményt. Ha
kimutathatnánk például, hogy a Kisgazda Párttal
szimpatizáló társadalomtudósok idézettségi
indexe magasabb, mint a MIÉP-et kedvelô tudósok hasonló
mutatója, közelebb jutnánk a válaszhoz. De egy
ilyen elemzés éppúgy várat magára, mint
a politikai irányzatok elkötelezett hívei és
a politika iránt közömbösek teljesítményének
összevetése. Sajnos arról sem tudunk, készült-e
ilyen elemzés más szakmákról. Nem tudjuk, jobban
operál-e a szabad demokrata, mint a fiatal demokrata orvos, és
ugyanígy a sötétben tapogatózunk a szocialista
és a kereszténydemokrata gondolkodású vadôrök
teljesítményének összehasonlításakor.
Nem kizárt, hogy a
közös gondolkodás és a politikai, világnézeti
elkötelezettség teremtette érzékenység
jó kérdéseket, elemzési szempontokat ad. Ebbôl
a szempontból sincsenek átfogó, általánosítható
kutatási eredmények, a szórványos tapasztalatok
pedig korántsem egyértelmûek. Tudunk eseteket, amikor
a radikális társadalomkritikai szemlélet igen váratlan
kérdéseket, jól használható fogalmakat
hozott létre, máskor viszont az egyébként igen
tehetséges tudósok elvakult hite késleltette a kézenfekvô
következtetések levonását. A jelzett gondok miatt
nem vállalkozunk a politikai elkötelezettség és
a tudományos teljesítmény közötti kapcsolatok
vizsgálatára. A tanulmányokat és a kötetet
a szokásos szempontok szerint mutatjuk be és értékeljük.
Készültségi fok
A szerkesztés elve
egyszerû és világos: a kötetben szereplô
tizenhat tanulmány a szerzôk családnevének betûrendjében
követi egymást. Így a hasonló tárgyról
szóló írások összevetésekor lapozgatnunk
kell, viszont (követve a telefonkönyvek ismert logikáját)
a név és a cím alapján nagy valószínûséggel
megtaláljuk a számunkra érdekes írásokat.
Persze más megoldás is lehetséges lett volna. Ha például
a két makrogazdasági tanulmány egy blokkot képezne,
úgy könnyebb lett volna áttekinteni, miben ért
egyet és miben nem Mellár Tamás és Matolcsy
György. (Matolcsy az optimistább.) Diczházi Bertalannak
a magyarországi privatizációt és Sepsey Tamásnak
a kárpótlás hazai történetét elemzô
írásai is számos szálon kötôdnek
egymáshoz. Fritz Tamás színvonalas elemzése
a magyarországi pártszerkezet kialakulásáról
és változásáról is megelôzhette
volna Tóth Gy. László Posztkommunista kormánykoalíció
Magyarországon címû tanulmányát.
A kötetben összegyûjtött
írásokat nemcsak témájuk, de készültségi
szintjük és mûfajuk alapján is csoportosíthatták
volna a szerkesztôk. Több szerzô tudatosan vállalja,
hogy esszét írt (például Tellér Gyula,
Matolcsy György), mások a tudományos publikálás
bizonyítási, idézési stb. szabályai
szerint elôállított írást adtak közre.
Ilyen például Kahler Frigyes Erkölcsi és jogi
igazságtétel címû tanulmánya, amely elsôsorban
a vonatkozó jogszabályok elemzése alapján írja
le az igazságtétel ügyének 1989 utáni
történetét.
Vázlatok, hipotézisek
Martonyi János Értékek
és külpolitika címû rövid írása
egy olvasott ember külpolitikáról vallott – nem különösebben
eredeti – nézeteinek vázlatos összegzése. Máshol
is olvasható gondolatait ismétli Mellár Tamás
a kilencvenes évek gazdasági helyzetérôl készült,
konjunktúrajelentések összefoglalóját
idézô elemzésében. Elhagyható lett volna
a kötetbôl Tóth G. László már említett
publicisztikája. A durva, személyeskedô hangú,
zavaros szerkezetû írásban a szerzô saját
gondolatok hiányában szorgalmasan ismétli Tellér
Gyula, Tôkéczki László és Schmidt Mária
nézeteit (lásd késôbb) az SZDSZ és a
MSZP együttmûködésérôl, a Demokratikus
Chartáról. Kilóg a sorból Molnár Attila
Károly A nyitott társadalom és a Kaotikus Fegyház
címû tanulmánya, amelyben a szerzô „a kötet
szerkesztôjének felkérésére” (270. old.)
folytatja, illetve megismétli vitáját Karl Popperrel
a nyitott társadalom mibenlétérôl és
veszélyeirôl.
A kötet írásainak
zöme több ennél: (készülô? tervezett?)
nagyobb tanulmányok, esetleg könyvek gondolatmenetének,
fô tételeinek összefoglalásai. Ilyen Illés
Zoltán és Medgyesi Balázs A környezet- és
természetvédelmi mozgalom szerepe a rendszerváltásban
címû írása. A szerzôk a nyolcvanas évek
második felében ellenzéki környezetvédelmi
mozgalmak aktivistái voltak. Mint „részvevô megfigyelôk”
összefoglalják, hogyan kezdôdött a környezetvédelmi
ellenállás Magyarországon. Bemutatják az akciók,
fôként a Dunaszaurusz elleni fellépések eseménytörténetét.
A másik oldalt is megismerhetjük írásukból.
Áttekintik a kommunista rendszernek, benne a KISZ-nek, az ellenzéki
mozgalmak szétverését szolgáló, álszervezeteket,
ellenprogramokat kreáló tevékenységét.
Csak reméljük, hogy a források, dokumentumok alapos
feldolgozása után, a mozgalmakról mások tollából
megjelent írásokat is áttekintô, érdekes
tanulmány születik majd. Különösen sok munka
vár rájuk a rendszerváltás utáni események
értelmezésében. 1989 után „A többnyire
egy tôbôl építkezô mozgalom egyszerre találta
magát az új kormányban és az ellenzékben”
(154. old.). Nem kis gondot okozhat a továbbiakban annak a helyzetnek
az elemzése sem, amikor „[a] mozgalmak támogatásának
fô forrása a központi alapokból építkezô,
újraelosztó rendszer, amelyet többnyire pont azok a
szervek képviselnek, amelyek ellenôrzésére a
környezetvédelmi társadalmi szervek hivatottak lennének”
(155–156. old.). A továbbfejlesztett változatból talán
kiderül az is, miért vált a kilencvenes évek
közepén csupán néhány ezer aktivista ügyévé
az ember és a természet viszonyának szabályozása,
s miért nem vesz részt a lakosság túlnyomó
többsége a környezetvédelemben.
Ôry Csaba, aki a TDDSZ
és a Liga Szakszervezeti Szövetség aktivistájaként
szerzett nevet, résztvevô megfigyelôként
írta Munka hadának... címû rövid tanulmányát
a magyar szakszervezeti mozgalomban lezajlott felemás rendszerváltásról.
Bemutatja, hogyan jött létre az az értelmiségi
csoport, amelyik a jogszabályok, joghézagok teremtette térben
a lengyel Szolidaritás után másodikként legális,
a kommunista párttól független szakszervezetet alapított
egy szocialista országban. Az új szakszervezetekbôl
alakult, jelentôs nemzetközi elismerésben és támogatásban
részesülô Liga hamarosan a Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások
résztvevôje lett.
A jogi és a politikai
környezet szempontjából semmi akadálya nem volt
annak, hogy a kommunista hatalom által kreált „transzmissziós”
álszakszervezeteket és szövetségüket 1990
után egy új, független szakszervezetekbôl álló
szövetség váltsa fel. Tudjuk, nem ez történt.
A TDDSZ ma már néhány száz tagból álló
nosztalgiaklub csupán, a Liga is a peremre szorult. Akkori ellenfeleik,
Nagy Sándor, Kósáné Kovács Magda, Csintalan
Sándor és társaik nemcsak átmentették
a régi szakszervezetet, de a SZOT-utód MSZOSZ hosszú
idôre a szakszervezeti oldal legerôsebb eleme lett. Ôry
Csaba fontos felismerése, hogy az új szakszervezetek kudarca
és a szakszervezeti mozgalom általános gyengesége
nem csupán a vagyonmegosztási vita elhúzódásával
és az új, független szakszervezetek hibáival,
aktivistáik radikalizmusával magyarázható:
„Az érdekképviseletek helyzetét súlyosbították
a gazdasági szerkezetben bekövetkezett változások.
Megváltozott a gazdálkodási egységek tulajdoni
formája és mérete, szektorok tûntek el, mások
pedig felértékelôdtek. Közel 800 000 kisvállalkozás
11 fô alatt alkalmaz munkavállalókat, akik gyakran
nem mások, mint családtagok, rokonok. Ezeken a helyeken természetesen
nem lehet szakszervezetrôl beszélni.” (281. old.)
A szakszervezeti mozgalom
állapotát a rendszerváltozások után
az is befolyásolta, hogy „a mindenkori kormány kevéssé
érzékeny az érdekképviseletek által
felvetett problémákra, annál inkább érdekelt
abban, hogy az érdekképviseleteket semlegesítse. Az
Antall-kormány idején ez azt jelentette, hogy az oszd meg
és uralkodj elv alapján, lebegtette az érdekképviseleti
rendszerre vonatkozó elképzeléseit. Ígért
és fenyegetett, és halogatta a döntéseket. [...]
A Horn-kormány ezzel szemben magához korrumpálta a
szakszervezeti vezetôket. A szakszervezeti bürokráciának
nyújtott elônyökért cserébe passzív
érdekérvényesítést várt. Végül
is ez történt.” (283. old.)
Résztvevô megfigyelô
volt Sepsey Tamás is, aki a Kárpótlási Hivatal
korábbi vezetôjeként alapos és részletes
tudással rendelkezik A kárpótlás rövid
története megírásához. Sepsey a történet
kezdetét 1945-re teszi, ám igazából az 1989
utáni eseményekre figyel. Már az is ellentétes
érdekeket szült, hogy „[a] kárpótlással
a jogalkotó megpróbálta az elmúlt rendszerek
törvénytelenségeinek jóvátételét
összekapcsolni a szociális piacgazdaság kiépítésével.”
(326. old.) Eközben tapasztalatok nélkül, a cselekvô
tanulás keretében, „[a]z egymást követô
jogszabályok kidolgozása során kellett kimunkálni
a kárpótlás jogelméleti alapjait, a végrehajtás
tapasztalatai beépültek a jogszabályalkotás folyamatába,
s mindeközben az Alkotmánybíróság igen
jelentôs tevékenységgel gazdagította, finomította
a kárpótlás elméletét.” (333. old.)
Sepsey tanulmányának
két fôszereplôje van: a parlamenti többséggel
rendelkezô kormány és az Alkotmánybíróság.
Jogértelmezési küzdelmeiket erôs korlátok
közé szorították az ország gazdasági
lehetôségei. Egyfelôl hamar kiderült, hogy a kárpótlásra
jogosultak száma korlátlanul növelhetô, hiszen
„a diktatórikus hatalomgyakorlás önmagában is
tömeges méretekben okozott kárt az állampolgároknak”
(332. old.), másfelôl „a jóvátétel mértéke
meghatározásánál tekintettel kellett lenni
az ország gazdasági teherbíró képességére
is” (uo.). Sepsey rámutat, hogy ilyen helyzetben csak korlátozottan
jó jogszabályi rendszer és végrehajtó
apparátus jöhetett létre.
Úgy tûnt akkor,
hogy nemcsak a kormány és az Alkotmánybíróság,
de az ellenzék és a kormány között is a
kevésbé rossz keresésérôl folyik a vita.
Sepsey azonban anélkül, hogy dokumentálná, arra
a következtetésre jut, hogy az akkori ellenzék pártjai
(nem tudjuk, hogy a Fidesszel vagy a Fidesz nélkül?) „a megegyezés
keresése helyett – politikai céljaikat elôtérbe
helyezve – nem a múlt okozta sérelmek feltárásában
és a lehetôségek szerinti kompenzálásban
voltak érdekeltek, hanem a társadalmi feszültség
olyan mérvû növelésében, mely szándékaik
szerint a kárpótlás ürügyén akár
az akkori kormány megdöntésére is vezethetett
volna” (335–336. old.).
Az ígéretes
vázlatok közé tartozik Diczházi Bertalan Tulajdoni
átalakulás Magyarországon címû írása
is. Diczházi, aki elsôk között fogalmazta meg a
magyarországi magánosítás lebonyolítására
vonatkozó markáns terveit, késôbb az Állami
Vagyonügynökség vezetô munkatársaként,
igazi résztvevô megfigyelôként szemlélhette
a hazai privatizációt. Elôbb a nyolcvanas évek
végén egymással versenyzô privatizálási
elképzeléseket mutatja be, majd ezeket összeveti a lezajlott
folyamatokkal. Fontos megállapítása, hogy a tulajdoni
átalakulás már 1985-ben a vállalati tanácsok
megalakulásával elkezdôdött, hiszen ekkor „a vállalatok
egy része saját maga kereste cége átalakulásának
módját” (67. old.). Ekkor egy sajátos hatalmi vákuum
keletkezett, amelyben „[á]llami tulajdonosi kontroll nélkül
akár egész cégeket lehetett ellenérték
nélkül »magánelsajátítani«”
(uo.). Nem lett volna érdektelen, ha Diczházi ütközteti
álláspontját az övétôl eltérô
nézetekkel. Voszka Éva legújabb könyvében
például arra a megállapításra jut, hogy
ekkor még nem beszélhetünk privatizációról,
hiszen „[a] spontán privatizáció idôszakában
[...] a magántôke beáramlása a nagyvállalatokba
éppen csak megindult” (A dinoszauruszok esélyei. Nagyvállalati
szerkezetváltás és privatizáció. Pénzügykutató
Részvénytársaság, Bp., 1997. 57. old.).
Diczházi erôssége
a csoportképzés, a jellemzô esetek, tipikus ügyletek
bemutatása, de igen tanulságos a privatizációs
történet szakaszainak elhatárolása, az egyes
kormányok privatizációs politikájának
vázlatos összehasonlítása is. Igen fontos állítása,
hogy a privatizáció kedvezményei egyenlôtlenül
oszlottak el: „Igazi nagy elônyöket a bankrendszerhez közel
állók tudtak szerezni. A kárpótlási
jegy felhasználásában pedig a bennfentesség,
az információ, a spekuláció játszott
fôszerepet.” (85. oldal) A privatizáció hatására
javult a magyar gazdaság teljesítménye: „Még
nincsenek végleges tapasztalatok, de már megállapítható,
hogy a magánosított vállalatok általában
jól mûködnek. Az új tulajdonosok a költségek
lefaragásával, átszervezésekkel hatékony
vállalati struktúrát hoztak létre.” (87. old.)
Diczházi a privatizáció társadalmi hatásairól
már nincs ilyen jó véleménnyel. Szerinte az
igazi nyertesek a külföldi befektetôk és a volt
nómenklatúra tagjai. Ezzel szemben a nyolcvanas évek
vállalkozói, „[a]z egykori gmk-sok, kisszövetkezetek
az elképzelésekhez képest kevéssé voltak
eredményesek a nagy vagyoni elosztásban” (90. old.). Reméljük,
hogy a szerzô hamarosan dokumentumokban gazdag könyvben bizonyítja
tételeit.
Gergely András Antall
József, a rendszerváltozás miniszterelnöke címû
tizenhárom oldalas vázlatában új megvilágításba
helyezi a miniszterelnök életét a szocializmus éveiben.
Az „alámerült” múzeumigazgató a szerzô
interpretációjában a Kádár-korszak magyar
szellemi ellenállásának egyik központi figurája.
Elôbb csak nyugati újságírók „adták
egymásnak a tippet”, késôbb, „[a]z 1980-as évektôl
Budapesten akkreditált diplomaták is vették már
a bátorságot, hogy ellátogassanak Semmelweis szülôházába,
az Orvostörténeti Múzeumba, hogy szót váltsanak
ezzel a magyar és a világpolitikához egyaránt
értô, de attól szemlátomást távolságot
tartó, az aktív szerepvállalásra minden látszat
szerint nem vágyakozó emberrel – Antall Józseffel”.
(122. old.) Az érzékletes leírás mellett (szinte
látjuk, ahogy a köpenyükbe burkolózó diplomaták
és újságírók alaposan körbenéznek,
majd besurrannak a múzeum kapuján) Gergely András
figyelemre méltó magyarázatokkal is szolgál
Antall félsikereire és kudarcaira. A miniszterelnök
kommunikációs nehézségeit így magyarázza:
„Nem állíthatjuk, hogy Antall József az úriemberség
egyetlen lehetséges formáját testesítette meg,
de a baszdmegjózsik kacsingató, bratyizó stílust
teremtô, mindennapiasnak szánt, ám a politikát
is eluraló világában megjelenését, beszédmódját
tekintve volt a lényében valami, ami a »nem közülünk
való« érzületét váltotta ki. Nyilván
azért is, mert úriember volt egy olyan korban, amikor ilyen
lénnyel nemzedékek egész sora nem találkozott.”
(128. old.)
Gergely szerint a miniszterelnök
elsôsorban a hozzá hasonló (úri)emberekre számított
tervei végrehajtásában: „Saját korosztályában,
környezetében bízott, s a fiatalabbak közül
azokban, akiknél a családi háttér is garanciát
jelentett. »Új, friss erôkben« azért nem
hitt, mert látta, megélte a jórészt új
erôkbôl szervezôdô 1945 utáni parasztpárt,
a szociáldemokraták, a kisgazdák akkori erkölcsi
széthullását.” (131. old.)
Gergely úgy véli,
hogy Antall József káderpolitikai kísérlete
csak részben sikerült. Csapata falanxként megakadályozta
ugyan az ország szétlopását, ám „[h]iába
remélte, hogy van hagyomány és folytonosság,
amely megmentheti az országot a balkanizálódástól.
Az elmúlt negyven év erkölcsileg intakt egyéneket
kitermelt, szociológiailag körülírható rétegeket
már nem. És az egyéneket nem lehetett azonnal elitté
szervezni.” (131. old.)
Kétpólusú
szerkezet:
az elnyomorodott lakosság
és a befolyásos
csoportok
A magyar nép nyomorúságos
erkölcsi állapotát Tôkéczki László
is említi Értékvesztés és iskolapolitika
címû – ugyancsak a vázlatok sorába illô
– tanulmányában: „Magyarországon »kizökkent
az idô«, s a társadalom nagyobb részének
manipulált, illetve hiányos éntudata és mûveltsége
miatt ez a többség képtelen az önvédelemre,
önszervezôdésre és saját erkölcsi-politikai
kifejezésére. A legtöbben a régi, reálszocialista
módszerhez nyúlnak, megpróbálják a túlélést,
s közönyük ugyanúgy, mint elfojtott frusztráltságuk
a régi-új hatalombirtokosok objektív segítôje
lesz.” (423. old.) Az iskolarendszer is felelôs ezért a helyzetért:
„...a kiválóan oktató iskolákban az indoktrináló
reálszocialista nevelési elvek hallgatólagos elvetésével
hihetetlenül legyengült az értékelvi/erkölcsi
szocializáció. A becsületes pedagógusok »hajtós«,
felvételi sikerekre beállított munkája sajnos
jórészt magára hagyta a diákokat akkor, amikor
a családok egyre nagyobb része sem volt képes – számos
okból kifolyólag – gyerekei nevelésére. A tiszteletre
méltóan színvonalas oktatás mellett így
jött létre egy egyre nagyobb iskolai erkölcsi deficit,
amelynek legfontosabb következményei közösségi
jellegûek voltak: ugyanis, akit az önzés, az egyéni
érvényesülés és a versenyképesség
vezet, az nem képes, még a számára is nélkülözhetetlen
egyén feletti ügyekben, struktúrákban gondolkodni.”
(425. old.)
Tôkéczki sajnos
nem mutat be a megállapításait alátámasztó,
saját vagy mások által végzett és publikált
kutatásokat. Adósunk az övétôl eltérô
nézetek, kutatási eredmények említésével
és bírálatával is, pedig nem kizárt,
hogy a racionálisan viselkedô emberek képesek egyszerre
versenyezni és kooperálni. Az sem elképzelhetetlen,
hogy a kemény munka javítja az erkölcsöket, továbbá
honfitársaink munka után vagy elôtt egyén feletti
ügyekben is dönthettek vagy éppen nevelték gyermekeiket.
Tôkéczki helyenként nem is titkolja, hogy nem sokra
tartja a (Fidesz vezette koalíciót azóta parlamenti
többséghez juttató) egyszerû magyar polgárokat:
„Az egyéni életbe és a családba visszaszorult
felelôs és független döntési lehetôségek
évtizedes kényszerei visszaprimitivizálták
népünk tömegeit. Mint a nem olvasó embernek az
olvasás, a nem demokratikus életeknek a demokrácia
– a politika – fárasztó, céltalan. Hihetetlen ingadozások,
befolyásolhatóság jellemzi a magyar társadalom
többségét.” (431. old.)
A visszaprimitivizált,
befolyásolható magyar nép motívuma a kötet
más szerzôinél is visszatér – késôbb
majd bemutatjuk. A másik póluson pedig jól szervezett,
a hatalmat, befolyást koncentráló idegen és
hazai csoportok irányítják az eseményeket.
Matolcsy György tanulmányának már a címe
is erre a feltevésre utal: Magyarország eladósítása
– és nem eladósodása. A szovjet birodalom külföldi
adósságainak alakulását Matolcsy a nyugati
kormányok és pénzügyi körök összehangolt
akciójára vezeti vissza: „Ugyanis ennek az országcsoportnak
az eladósítása a nyugati államok, illetve bankjainak
egy nagyívû történelmi játszma része
volt, melynek keretében a Nyugat politikai érdeke a Jalta
után kialakult európai status quot kívánta
megbontani majd felszámolni.” (201. old.) E nagy játszma
(majdhogy nem azt írtam, „a nagy összeesküvés”)
része volt a magyar eladósítás is. Az „adósságfegyver”
(jellemzô kifejezés) jól mûködött,
a rendszer felbomlott. Az események azonban nem várt fordulatot
vettek, a Nyugat nem engedte el a magyar adósságokat: „nem
került sor a várt történelmi igazság-tételre”,
„a jutalom elmaradt”
(208. old.). Magyarország
azóta is képtelen semlegesíteni a Nemzetközi
Valutaalap nyomását.
Matolcsy szerint a belsô
államadósság növekedése sem spontán
folyamat volt, hanem tudatos döntések következménye.
Azok támogatták, akik szerint jó, ha az eladósodott
állam nem tud felelôtlenül költekezni, de valójában
a belsô eladósodás a pénzvilágnak vált
hasznára, és ezen belül is különösen
jól jártak a külföldi tulajdonosok. „Ha mint egyéni
befektetô nyertem azon, hogy állampapírt vettem egy
saját cégbe történô befektetés helyett,
s ha ez tömeges méretû akció, akkor tôkét
és profitot visz át a reálgazdaságból
a pénzgazdaságba. Hasonló módon jelentôs
tôkét vitt át a belföldi államadósság
felduzzadása a kamatfizetéseken keresztül a belföldi
szereplôktôl a külföldi szereplôkhöz,
mert a pénzgazdaság szereplôi – tehát a nyertesek
– alapvetôen külföldi tulajdonú pénzintézetek,
befektetôk és brókercégek ebben az évtizedben.”
(222–223. old.)
Az idézet jól
mutatja az összeesküvés-elmélet e válfajának
gyengéit. Matolcsy feltételezett viselkedést részmozzanatokkal
magyaráz. Ha ugyanis azt is megnézné, hogy mit kezdett
a pénzvilág, a külföldi befektetô a nyert
pénzzel, hogy mit vásárolt belôle és
kitôl, hova fektette be és miért, akkor a nyertesek
és a vesztesek köre már nem lehetne számára
ennyire kézenfekvô. Ha végiggondolná azt az
esetet is, amikor nem valamilyen központban tervezik és koordinálják
a világrengetô folyamatokat, hanem azok egymástól
vagy a tervektôl független akciók, és más
tervek eredôi, akkor talán annak is adna esélyt, hogy
Magyarország inkább eladósodott, mint eladósították.
A kötet más szerzôi
is támaszkodnak érvelésükben arra a tételre,
hogy a nyugati kapcsolatokkal rendelkezô csoportok jártak
jól a rendszerváltozással. Bárány Anzelm
Volt egyszer egy sajtószabadság címû tanulmányában
így érvel: „Mivel a magyar rendszerváltozás
keretfeltételeit és átalakulási mintáit
döntôen a nyugati hatalmak alakították ki, azok
a csoportok kerültek lépéselônybe, amelyek nyugati
tapasztalattal és információkkal bírtak. A
pénzügyesek és a diplomaták mellett ide tartoztak
az újságírók is.” (20. old.)
A befolyásos csoportok
és a befolyásolható, velük szemben ellenállásra
képtelen tömegek modelljét alkalmazva Bárány
arra a következtetésre jut, hogy az elônyök halmozottan
jelentkeztek azoknál, akik nemcsak nyugati tapasztalatokkal, kapcsolatokkal
rendelkeztek, de ráadásul birtokon belül is voltak.
A szabadság, a politikai önigazgatás jelszava egy ilyen
helyzetben (ahogy nem is olyan régen mondták, objektíve)
a régi hatalmi szerkezet fenntartását szolgálta:
„Az SZDSZ egész stratégiája ugyanis arra épült,
hogy mindkét médiumban szimpatizáns többséget
tudhat maga mögött, ezért a szakma önigazgatásának
és szabadságának jelszava kiválóan szolgálta
meglévô sajtópozícióinak védelmét.”
(25. old.) Bárány számos érdekes adalékkal
szolgál arra, hogy a régi rendszert kiszolgáló
sajtómunkások hogyan ôrizték meg, szerezték
vissza pozícióikat. Elsôsorban egy 1992-es felmérés
alapján arra a következtetésre jut, hogy „Magyarországon
a médiamunkások rekrutációs bázisa elsôsorban
történelmi okok miatt szinte kizárólagos balliberális
többséget eredményezett” (25. old.). Megjegyzem, hogy
a szerzô által közölt adatok ezt nem feltétlenül
támasztják alá. Akkor az újságírók
között messze még a legnépszerûbb a pártpreferenciák
szerint a Fidesz 38%-kal, míg az MSZP-nek 13, az SZDSZ-nek csak
12% jutott. Ez csak akkor felel meg a szerzô állításának,
ha az akkori Fideszt is balliberálisnak minôsíti.
A megoldás Bárány
szerint a tulajdoni szerkezet átalakítása (az újságok,
a rádiók és televíziós társaságok
új, részben állami tulajdonba adása), majd
az állomány cseréje: „Nos a káderhiányra
panaszkodó MDF-médiapolitikusok valószínûleg
[...] jobban támaszkodhattak volna azokra a tehetséges és
nem kompromittálódott fiatalokra, akik ezekben a lapokban
[a megyei lapokban – L. M.] bontogatták szárnyaikat. Ezek
az idealista szegénylegények, akik korábban a megyei
lapok belsô ellenzékének számítottak,
független lapjaik gazdasági csôdje után ott álltak
állás nélkül a rendszerváltozás
elsô vesztesei között.” (29. old.) Hasonlókat már
Csurka Istvánnál is olvashattunk, ezért nem meglepô,
hogy Bárány nem elsôsorban a MIÉP-vezér
koncepcióját, hanem harcmodorát kritizálja:
„Miután Csurka a strukturális és részben spontán
folyamatokban is összeesküvést látott, ilyen diagnózis
után programja nem is lehetett más, mint hogy a tévé
manipulatív vezérkara a nemzet útjában áll.
A szimbolikus politizálás azonban az erôdemonstrálás
nélküli ökölrázásával azokat
is Csurka, majd késôbb az MDF ellen hangolta, akikkel talán
korrekt viszonyt lehetett volna kialakítani.” (22. old.)
Bárány érvelésével
nem az legfôbb a gond, hogy hasonlít a szélsôjobb
prominensének nézeteihez. Sokkal nagyobb hiányossága,
hogy a média privatizálását, majd visszaállamosítását,
a médiaháború számos érdekes mozzanatát
bemutató tanulmánya adósunk a piaci erôknek
és a politikai szabadságnak az új egyensúly
megteremtését szolgáló állami (forradalmi?)
korlátozásával járó hátrányok
bemutatásával. A Magyar Nemzet visszaállamosítása,
az adófizetôk pénzébôl alapított
kis példányszámú, veszteséges napilapok
bukása, a közszolgálati televízió kézi
vezérlése 1992–1994-ben korántsem olyan történetek,
amelyek egyértelmûen alátámasztanák a
beavatkozók álláspontját.
A hatalomátmentô
elit harcmodorának leírására tesz kísérletet
Schmidt Mária is Az „antiszemitizmus elleni harc” szerepe a rendszerváltás
éveiben címû esettanulmányában. A szerzô
ebben az írásában számos alkalommal súlyosan
megsérti a logika és az érvelés elemi szabályait.
Esetenként összekeveri a feltételezést az állítással.
Noha nincs rá bizonyítéka, és mástól
sem idéz dokumentumokat, azt állítja például,
hogy a baloldal erôi „..megfelelô anyagi lehetôségeiket
felhasználva »támogatják« az egyre újabb
és újabb pártok és mozgalmak létrejöttét
az ellenfél területén. A teljesen szétforgácsolódott
jobboldallal szemben a baloldal – jelen esetben a posztkommunisták
és a »liberálisok« – minden erejüket egyesítve,
népfrontos összefogással, egyre nagyobb területet
foglalnak el a politikai mezôben.”
Schmidt ráadásul
nem rejti véka alá vonzalmait a cenzúra iránt:
„Szomorú, hogy [...] Kende Péter, aki infernális cikkekkel
uszított éveken keresztül a legvészterhesebb,
rákosista években, egyáltalán nyilvánosságot
kaphat a demokratikus Magyarországon.” A tudományos közlés
szabályainak felrúgása, hogy egyes idézetei
nem bizonyítják, hanem cáfolják állításait.
Az általa nem kedvelt Göncz Árpádról írja:
„Jó tudni, hogy Elnökünk szerint a sztálini mészárlásokat
az különbözteti meg a holocausttól, hogy azok »morális
értéket szolgáltak«.” (314. old.) Az olvasó
tájékoztatására közöljük Göncz
Árpád teljes mondatát Schmidt tanulmányából:
„Ami a holocaustot a még nagyságrendileg azonos mértékû
sztálini mészárlástól is megkülönbözteti,
az az, hogy a sztálini rendszer legalább úgy tett,
mintha valamiféle morális értéket szolgálna.”
(Uo. – kiemelés tôlem – L. M.)
Számos gond és
félreértés forrása továbbá, hogy
Schmidt Mária, úgy tûnik, nem tudja: az antiszemitizmusnak
nem az a lényege, hogy a zsidókat, a hazai vagy a nemzetközi
zsidó közösséget valaki bizonyos jegyek alapján
megkülönbözteti a nem zsidóktól. Nagy szorgalommal
idézi vitapartnereinek, például Szabó Miklósnak,
Konrád Györgynek, Korniss Mihálynak a magyar zsidóságról
tett (sajnos nem kellôen végiggondolt) egyes megállapításait.
Felháborodva tapasztalja, hogy ôket nem, ám a gyûlölet
keltésére alkalmas (és ráadásul hamis)
megkülönböztetések szerzôit antiszemitaként
tartják számon.
A súlyos módszertani
és morális gondok ellenére sem érdektelen áttekinteni
Schmidt Mária gondolatmenetét. Tanulmányának
legfontosabb kategóriája az amerikai konzervatív történészektôl
átvett tematizálás, az a folyamat, amikor befolyásos,
jól szervezett és exkluzív médiakapcsolatokkal
rendelkezô értelmiségi csoportok a köz érdeklôdésére,
hasznára szolgáló, ám a csoport érdekeit
sértô témákról elterelik a figyelmet.
Ennek fontos eszköze egy másik téma intenzív
szerepeltetése a tudományos folyóiratokban, az újságokban
és az elektronikus sajtóban. Schmidt szerint „[a] nácizmus
és a holocaust tematizálása – az 1968-as prágai
tavasz, a »humanizált szocializmus« eltiprása,
a harmadik világ progresszív divatjának kifulladása
után – éppen kapóra jött az USA és Nyugat-Európa
baloldali értelmiségi köreinek, hiszen így megkerülhették
a létezô szocializmus gyakorlatával és a szocializmus
jövôképének semmivé foszlásával
való konfrontálódást és megrendült
identitásukat a már nem létezô és semmilyen
tényleges erôt felmutatni nem képes egykori nácizmussal,
fasizmussal és antiszemitizmussal szembeni rendíthetetlen
elutasítással vélték megerôsíteni.”
(287. old.)
A cselekvésnek ezt
a zárt szervezetekre, alakulatokra jellemzô összehangoltságát
véli felfedezni a rendszerváltás utáni Magyarországon
is. A jelenség ismert, alig egy évvel az elsô szabad
választások és az Antall-kormány megalakulása
után újság- és folyóiratcikkek százai
jelentek meg, amelyek szerzôi elítélték a burkolt
és a nyílt antiszemitizmus jelentkezését a
hazai tömegkommunikációban. A zsidókérdésrôl
megjelent cikkek, publikációk számának robbanásszerû
növekedését akár túlreagálásnak,
csoportos hisztériának is tekinthetné a szerzô.
Különösen akkor, ha mindezt nemcsak tévképzetek,
de fontos fejlemények is magyarázhatják. Például
az (a tanulmányból is kiderül) hogy, az 1990-es választáson
gyôztes, legnagyobb kormánypárt alelnöke, a Magyarok
Világszövetségének elnöke és alelnöke,
tehát a hatalom belsô köreihez sorolható személyek
írásaiban jelentek meg antiszemita motívumok. Ez nyugtalaníthatta
nemcsak a zsidó közösség tagjait, de a polgári
demokrácia híveit is. Schmidt Mária ezt a bonyolult,
elemzésre váró jelenséget csupán tudatosan
eltervezett, a honi viszonyokra alkalmazott tematizálásnak
tekinti: „a véleményformáló értelmiségnek
a pártállami rendszeren belül álló és
súlyosan kompromittálódott része tehát
abban volt érdekelt, hogy a kommunista diktatúra kegyetlen
valósága ne leplezôdjön le az információtól
évtizedeken át elzárt szélesebb nyilvánosság
elôtt” (288. old.). „Ehelyett taktikai megfontolásból
a »zsidókérdést« helyezték elôtérbe.”
(uo.) Szerinte „ettôl kezdve minden jogos vagy jogtalan kritikát,
érjen az »zsidót« vagy »nem-zsidót«
– antiszemitizmussá változtattak, bírálóikat
antiszemitának bélyegezték, szélsôjobboldalinak
állították be” (289. old.).
Schmidt Mária nem
dokumentálja azt, hogy „a véleményformáló
értelmiség súlyosan kompromittálódott
része” hol, mikor és milyen formában egyeztette, dolgozta
ki tematizálási elképzeléseit. (Más
szerzôket sem említ, akik ilyenfajta dokumentumok birtokában
lennének.) A tematizálási hipotézist nem alkalmazza
a magyar politikai élet más csoportjaira. Pedig saját
logikáját követve semmi oka feltételezni, hogy
mások kevésbé használnák a politikai
befolyás növelésének ezt a módszerét.
A „par excellence népi hôs” (300. old.) Csurka Istvánról
egy helyen megemlíti ugyan, hogy „[a]ugusztus 20-i tanulmánya
provokáció volt. Tudta, mire számíthat, mégis
közzétette” (301. old.) – de ezt nem minôsíti
tematizálásnak.
Schmidt szerint a „médiakommandó”
könnyen körülírható csoport. Tanulmányában
azonban egyetlen olyan név nem szerepel, egyetlen olyan személytôl
nem idéz, aki 1956 és 1989 között a kommunista
rendszerben felelôs vezetô állást töltött
be a sajtóban, rádióban, televízióban,
vagy a kommunista agitációs és propagandaszervezetben.
A szerzô vitapartnerei a volt demokratikus ellenzék tagjai,
a Kádár-rezsim elôl Nyugatra menekültek, bebörtönzött
forradalmárok közül kerülnek ki. Nem derül ki
a tanulmányból, miért lennének éppen
ôk érdekeltek a zsidókérdés tematizálásában.
Tellér Gyula: egy másik minôség
Recenzens, aki sok éven
át dolgozhatott a Szövetkezeti Kutató Intézetben
az általa vezetett csoportban, úgy véli, hogy Tellér
a magyar társadalomtudomány s benne a szociológia
egyik jeles egyénisége. Nemcsak fáradhatatlan terepmunkás,
a nemzetközi szövetkezeti mozgalom történetének
egyik legjobb ismerôje, de fogalomteremtô és -kezelô
képessége, intuíciói a társadalomelmélet
mûvelésében is izgalmas eredményeket hoztak.
Az itt közreadott öt
esszé tárgya a magyarországi polgárság,
a középrétegek sorsa a szocializmusban, majd az átmenet
idôszakában. Tellér nemcsak azt mutatja be, hogy a
kommunista hatalom kegyetlen eszközökkel szétverte a magyar
paraszti és városi polgárság intézményeit,
megfosztotta ôket a tulajdonuktól, de arra is rámutat,
hogy az új munkásság nagy csoportjai is ebbôl
a kisemmizett rétegbôl rekrutálódtak. Tellér
– szemben a szocializmus reformálhatóságának
régi és mai híveivel – hangsúlyozza, hogy a
rendszer a kezdetektôl súlyos mûködési zavarokkal
küzdött. E zavarok láttán a kommunista vezetés
az 1956-os forradalom után kiegyezett a társadalom fontos
csoportjaival. A munkássá, szövetkezeti taggá
lett kispolgárok, parasztok lehetôséget kaptak arra,
hogy az állami-szövetkezeti szektoron kívül, a
legális és az illegális kisvállalkozások
világában tegyenek szert jövedelmekre. A politikai elit
kiegyezett a vállalati-szövetkezeti vezetôkkel is. Ôk
egyre több, a vállalatokat érintô kérdésben
döntöttek, mind nagyobb mértékben mûködtették
a tulajdont.
A leírás érzékletes
és pontos. Talán csak egy mozzanat kap túlzott jelentôséget.
A helyi uralkodó osztály Tellér szerint „[a]lig várta,
hogy az informális, esetleges, alkalmi tulajdonbirtoklását
formális, tényleges, végleges tulajdonosi pozícióvá
változtassa át” (371. old.). Ez jórészt utólagos
belemagyarázás, hiszen az említett csoport tagjai
egészen a rendszer összeomlásnak pillanatáig
kettôs játékot ûztek. Felkészültek
egy, a fundamentalista kommunisták vezényelte visszarendezôdésre,
de nem érte ôket váratlanul az sem, ami végül
is bekövetkezett.
A rendszerváltás
eltérô esélyeket adott, Tellér szerint, a két
csoportnak. A munkás-polgárok a rendszerváltás
vesztesei lettek. Nem tudták folytatni a korábbi manôverezést
az állami és a magánvilág között.
Kimaradtak, mi több kizárattak a privatizációból
is. Az élelmes és tájékozott igazgatók,
szövetkezeti elnökök és közvetlen beosztottjaik
viszont a privatizáció során megszerezték „vállalataik”
addig „lebegô” tulajdonát.
Az átmenet során
létrejött osztály-
és rétegszerkezet
láttán Tellér igen merész (noha antikapitalista
ideológiákból ismert) következtetésre
jut: „...a demokratikus intézmények megfelelô, magukat
és elveiket folyamatosan újratermelô mûködését
nem képes akármilyen társadalom biztosítani.
A demokrácia intézményei ugyanis nem maguk teremtenek
demokráciát, hanem – jó esetben – mozgásformát
adnak a társdalomban, politikában a demokratikus erôk
játékától függetlenül létezô,
egymást többé-kevésbé kiegyensúlyozó
csoportok és erôk játékának. Ezeknek
az erôknek az egyensúlya pedig mindenekelôtt a társadalom
jelentôs részét elfoglaló erôs középrétegek
létéhez kapcsolódik.” (374–375. old.) Fôként
az 1989 utáni folyamatok hatására „[a] mai Magyarországon
viszont a »rendszerváltás társadalmából«
hiányoznak az erôs középrétegek” (375.
old.).
A helyzet talán még
rosszabb, mint a Kádár-korszakban volt: „a rendszerváltás
gazdasági és politikai folyamatai azonban legnagyobbrészt
ezt a kvázi-polgárságot is visszaszorították
a munkavállaló pozíciójába, a társadalmat
pedig korábbi, kétpólusú állapotába”
(376. old.). Tellér Gyula úgy látja a nép állapotát,
ahogy Tôkéczki László, Bárány
Anzelm vagy Gergely András: „Mindezek mögött a jelenségek
mögött az egész társadalom morális és
kulturális süllyedése, az összefogásra,
az önszervezôdésre való képtelenség,
az egyéni boldogulási stratégiákra való
berendezkedés is ott áll: az autonóm, belsô
formával rendelkezô, értékek vezérelte
személyiség eltûnése, a kizárólag
anyagi fogyasztásra beállított, az anyagi érdekeken,
fogyasztási ígéreteken keresztül, kívülrôl
vezérelhetô és manipulálható, cselekvésében
morális korlátokat nem, csak fizikai korlátokat elismerô
és tekintetbe vevô személyiségtípus eltömegesedése.”
(379. oldal)
Ha a nép ilyen nyomorúságos,
saját helyzetét nem értô, változtatni
még kevésbé akaró állapotban van, akkor
nyakunkon A demokrácia veszedelme (sajátos fejezetcím
az egyik esszében a 379. oldalon): „egy viszonylag kis létszámú
csoport kezében a hatalomgyakorlásnak olyan jelentôs
eszközei halmozódnak fel, melyek nemcsak függetlenek a
demokrácia intézményrendszerében mûködô
hatalomtól, de azzal szembe is fordíthatók”. (379.
old.)
Újból kínálkozik
a következtetés: aki a jelen állapotok között
demokráciát, szabadságot hirdet, az a posztkommunista
elit malmára hajtja a vizet. És persze nem kerülhetô
meg a kérdés: ha mindez igaz, akkor kik vezetik ki a népet
ebbôl a csapdából? Tellér sajnos nem teszi fel
ezt a kérdést, és ebben az írásában
nem is gondolja végig a lehetséges megoldásokat. Fájdalom,
ismerünk (ô is ismer) olyan szerencsétlenül végzôdött
eseteket, amikor antikapitalista forradalmárok arra a következtetésre
jutottak, hogy éppen a hatalmi monopóliumok megtörése
érdekében „egy viszonylag kis létszámú
csoport” (a tiszta kezûek, a népbarátok stb.) kezében
kell felhalmozni a hatalomgyakorlás jelentôs eszközeit.
...és megint retorta.
Életrajzok, életutak
Schmidt Mária figyelmeztet:
„Magyarország csak egész történelmével
együtt vállalható, hasonlóan az egyes emberekhez.”
(315. old.) Talán eme intelem hatására a kötet
végén a gondos szerkesztôk közlik a szerzôk
rövid életrajzát. Igen változatos életpályák
tárulnak elénk. Néhány ismertetés azonban
elnagyolt, és kivétel nélkül hiányzik
a szinopszisokból a szerzôk korábbi (MSZMP, SZDSZ,
sôt MDF) párttagsága. És a felgyorsult idôben
a szerkesztôk már nem írhatták le azt, hogy
a szerzôk jelentôs része fontos, új megbízást
kapott és fogadott el az 1998-ban gyôztes politikai erôk
alakította kormánytól. Mintha – persze akaratlanul
– Marx híres Feuerbach-tézisét követnék:
„A filozófusok már eleget magyarázták a világot,
most ideje, hogy megváltoztassuk.”
Hát még egy
kicsit magyarázhatták volna.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: buksz@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta