Látszólag nincs két különbözõbb darab a dán Dogma-mozgalom kettes és hármas sorszámú alkotásánál. A kiáltvány szülõatyja, Lars von Trier és az öregedõ iparos, Soren Kragh-Jacobsen ugyanazt teszi: megkérdõjelezi a szokványos életvitel helyességét.
A Dogma-mozgalom, mindenféle híreszteléssel,
titkos vággyal és bódult, a mûvészi megújulás
tisztaságába vetett hittel ellentétben nem lázadás,
nem puritán letisztultság, hanem komoly, vállalható
keretek közé szorított, a marketing szempontokat messzemenõen
figyelembe vevõ stratégiai játék. A valóban
érzékeny, a társadalmi problémákat pontosan
ismerõ rendezõcsoport a fõként formai, filmkészítési
szabályrendszert megfogalmazó Dogma segítségével
a problémaközpontú, bizonyos szempontból politikus
témájú filmmûvészetet óhajtja
megújítani. Ám mindezt a mainstream részeként.
Vagyis sikerre törnek, erkölcsi, szakmai és anyagi szempontból
egyaránt. S ez messzemenõen meg is valósult: az elsõ
három Dogma-film (az itt tárgyalt alkotásokon kívül
Thomas Vinterberg Születésnapja) nézettsége összesen
bõven meghaladja az egymilliót az ötmilliós Dániában,
potyognak a nemzeti és a nemzetközi filmdíjak egyaránt,
és a filmek ezenfelül üresnek sem mondhatók. Az
okok számosak, a publikum körében elért siker
azonban jól és igen röviden leírható.
Von Trier 1994-95 fordulóján, a Birodalom címû
televíziós sorozat után vált roppant népszerûvé,
amit rendesen ki is használt. Nem állítható,
hogy a Dogma 1995. februári megjelentetése közvetlenül
összefüggésben áll az állandósult
média-figyelemmel, de az kétségtelen: a legkevésbé
sem ártott a kiáltványnak. Von Trier és csapata
a lelkes kultuszminiszter-asszonynál a pénzügyi és
egyéb háttértámogatást is kijárta
az elsõ négy Dogma-filmre (Kristian Levring alkotása,
a világsztárokat Jennifer Jason Leigh, Romane Bohringer
felvonultató A király él az idei Cannes-i fesztiválra
készült el), ám a kormányátalakítás
lelassította a folyamatot: a különút megszûnt,
pályázni kellett, méghozzá egyenként,
az adminisztráció rögös útjait végigjárva.
Idõközben a Hullámtörés Cannes-i sikere
nemzeti üggyé vált. Ugyanott két évvel
késõbb, 1998-ban bombasikert arat a Születésnap,
és botrányt kavar az Idióták. Von Trier a film
pornógyanús jelenetének cenzúrájától
félve az Idióták digitalizált változatát
megjelenteti az Interneten. A Mifune utolsó dala Berlinbõl
hoz díjat 1999-ben, a 2000. év kezdõpontján
pedig a négy rendezõ megnyeri az összes létezõ
dán nyelvû televíziós csatornát: vegyen
részt egy nagyszabású, élõ projektben,
melynek során a Dogma módszereivel egyidejûleg négy
film készül élõben az újévet ünneplõ
Koppenhágában. A négy, egymást is keresztezõ
történetet négy különbözõ tévécsatorna
közvetíti, az ötödik a rendezõket követi
nyomon, míg a hatodikon mindenki maga választja, éppen
melyik történetbe csöppen bele. Aki dán, a Dogma
elõl nem menekülhet! A médiatörténeti esemény
viszonylagos kudarcba fullad, ennek oka a kidolgozott forgatókönyv
hiánya és a túlzott improvizáció mellett
éppen a választás szabadságának semmibevétele.
A közönség megnyeréséért
sokat tettek a médián keresztül a Dogma-rendezõk,
a nézettség azonban nem csak ettõl, hanem egy sokkal
hagyományosabb megoldástól érte el a fent említett,
magyar szemszögbõl mesebeli számot. A figyelmes nézõ
amúgy is észreveszi: az egyes Dogma-filmek szereplõi
megegyeznek. Azonos arcok más-más szerepben. Nem arról
van azonban szó, hogy egy mûvészeti csoport tagjai
járnának át az egyik filmbõl a másikba.
Akiket látunk, az a dán színjátszás
közép- és fiatal generációjának
színe-java. Kultikus figurák, sztárok, vagy bensõségesen
ismerõs mellékszereplõk. Olyanok, akikre igen sokan
kíváncsiak. A vissza-visszatérés oka pedig
nem más, mint a kis ország szülte kényszerhelyzet:
kevés színész, kevés sztár. Innen nézve
sokkal érthetõbb a publikum figyelme.
Kommunális idiotizmus
S éppen ez az, ami érdekessé is
teszi a Dogma-filmeket, elsõsorban az Idiótákat. Professzionális
színészekkel elõadni egy olyan történetet,
amely mindvégig kívül próbál maradni a
filmkészítés hagyományos, akadémikus
fõsodrától; egy olyan történetet, amelyik
tudatosan közelít a dokumentarizmus és a csoportterápia
módszerei felé merész vállalkozás.
Az Idióták önkéntes közösségét
rendszeresen faggatja szabályos interjú körülmények
közepette a rendezõ-riporter: milyen volt kapcsolatuk egymással,
miért hozták létre a sajátos kommunát,
hogyan illeszkedett ebbe a közösségbe a film elején
csatlakozó Karen? Esettanulmányt látunk, ám
a film zárásáig nem tudjuk meg, Karen miért
érdekesebb a csoport jóval többet szereplõ tagjainál.
Dániában '68 örökségeként
a mai napig mûködnek kommunák, önkéntes közösségek,
többnyire a nagyvárosok kertes, jómódú
negyedeiben. Ezen közösségek fogyasztói társadalommal
való szembenállása leginkább a hátsó
kertben megtermelt, vegyszereket és egyéb biológiai
beavatkozást nem látott zöldségekre korlátozódik.
Napközben építjük a kapitalizmust, a fennmaradó
idõben nosztalgikusan emlékszünk fiatalkorunkra, a jó
kis béketüntetésekre. Az erõs baloldali hagyomány
(lásd még: állandósuló 45 % körüli
EU-ellenesség az 1973 óta tartó tagság ellenére)
érezteti a hatását az Idióták alapszituációjában
és a szereplõk gondolkodásában egyaránt.
A kommunába tömörülés már nem elég:
elmebetegnek adják ki magukat a külvilág felé,
sõt közösségükön belül, egymást
közt is gyakran élik a szellemi fogyatékosok életét.
Esténként aztán kibeszélik a tapasztalatokat.
A másság megélése azonban nem egyszerû:
mégsem adhatom ki magam bolondnak a házát kölcsönadó
nagybácsi elõtt, a játéknak vége, amint
a munka hív. A csoport célja: megtalálni a mindenkiben
ott lévõ belsõ idiótát. Nyilván
rengeteg szórakoztató és sokkoló szituációt
eredményez a megszokott, bevett szabályok alapján
élõ külvilággal való találkozás,
valóban felszínre kerülnek a többségi társadalom
álságosságát és kétszínûségét
kiemelõ visszásságok a hivatalos szervek korrupciójától
az egyszerû rémületig. A jól szituált értelmiségiekbõl
reklámszlogeníró, mûvészettörténetet
oktató tanár álló csoport vezetõje
is érzi a játék tétnélküliségét,
amit erõsít a valódi idiótákkal való
találkozás megrendítõ kudarca, a csoportszex
izgalommentessége, és a lányát a csoportból
csendes szóval kiemelõ, komoly ellenállásba
nem ütközõ apa felbukkanása. A beavatás
végsõ állomása ezért nem más,
mint a zárt közösségbõl kilépve,
az elhagyott családi, munkahelyi környezetbe visszatérve
megmaradni idiótának. Ez már nem megy, túl
sok a vesztenivaló. Egyedül Karennek sikerül. Az õ
számára valódi tétje van mindennek. Az Idióták
során elhangzó utólagos interjúkból
csak annyi állapítható meg: a többiek nem látják
vagy nem akarják látni, mit kockáztat a gyermekét
már elvesztett Karen, nem veszik észre, hogy egyedül
a csendes, a csoporthoz megtréfált áldozatként
csatlakozó nõ számára nem játék
a közösség sajátos élete, hanem valószínûleg
a túlélés egyetlen eszköze.
A Dogma formai elvei hatásosan emelik ki az Idióták
dokumentumszerûségét, a filmnyelv sallangmentessé
tétele azonban önmagában érdektelen volna, arról
nem is szólva, hogy a rendezõ már a film második
percében, majd késõbb többször is, a dramaturgiai
csúcspontokon megszegi a Dogma külsõ zene felhasználását
tiltó pontját. Amitõl von Trier filmje valóban
élõvé válik, az a Birodalomban kifejlesztett,
leginkább Cassavetes módszerére emlékeztetõ
színészvezetés. Az elõre megírt dialógusok
eljátszása rendezõi instrukciók nélkül
történik, az egyes jelenetek felvétele nem szakad meg.
Az operatõr így éppúgy nem tudja, milyen mozgások
következnek, mint a film késõbbi nézõi.
A rendezõ közben a szomszéd szobában képernyõn
figyel. Itt érdemes megemlíteni a másik két
Dogma-filmbõl hiányzó, ám szintén a
Birodalomban felfedezhetõ vágástechnikát. A
cselekmény során egy mindössze néhány
másodperccel korábban befejezõdött képsor
újbóli, rövid visszahozatala megzavarja az idõérzéket,
viszonylagossá teszi a történet folyamatosságát.
Vissza a természetesbe
A filmidõ, a filmnyelv hagyományostól
eltérõ használata, sõt a Dogmában lefektetett
elvek hangsúlyos jelenléte szinte egyáltalán
nem jellemzõ a Mifune utolsó dala címû filmre.
Ez nem jelenti azt, hogy Søren Kragh-Jacobsen alkotása megszegné
a Dogma szabályait. Szabályszerûbben követi a
lefektetett elveket ez a film, mint az Idióták, ám
ezt igen nehéz észrevenni. A kézikamera például
egyáltalán nem jelent állandóan mozgó
kamerát, az ebbõl általában következõ,
kissé roncsolt, néhol esetleges képvilág sem
jellemzõ a Mifunéra, a mesterséges fények használatát
tiltó Dogma-paragrafust pedig a legnemesebb eszközzel lépi
át a rendezõ: sokat forgat a szabadban, olyan, néhol
már a giccs határát súroló képeket
elõállítva, amelyek igen meghökkentõek
a korábbi Dogma-filmek tükrében. Kragh-Jacobsen alkotása
éppen arra kiváló példa, miként lehet
a Dogma kötöttségeit felvállalva hagyományos
stílusú mûfajfilmet, jelen esetben melodrámát
készíteni.
Søren Kragh-Jacobsen filmes elõéletét
vizsgálva egyáltalán nem meglepõ a hagyományos
filmes eszköztár alkalmazása. Elsõ sikere, az
1981-es Gumi Tarzan igen népszerû, humoros gyerekregény
adaptációja; másik legismertebb alkotása, az
1991-ben gyártott A Sankt-Petri-i gyerekek szintén feldolgozás:
Bjarne Reuter azonos címû, a második világháború
idején játszódó ifjúsági regényének
filmváltozata. Mindkét film hûen követi az alapmûveket,
nemigen beszélhetünk egyéni olvasatról, sajátos
látásmódról. Tisztességgel elkészített
iparosmunkák ezek, rendkívüli érzékenységgel
és alázattal az írott nyersanyag iránt. Nem
meglepõ tehát, hogy a Mifune utolsó dala az eltagadott
gyökereket, a titkon visszaálmodott gyermekkort állítja
a középpontba. Az önmagát árvának
hazudó, egy gyáros fõnökének lányát
elvevõ workalcoholic Kersten üzenetet kap: meghalt az apja.
A Dánia legkevésbé iparosodott vidékén
fekvõ tanyán a foszló holttest mellett a gyermeki
létben megmaradt testvérét is ott találja.
A rövidnek szánt kiruccanás elhúzódik,
az önellátásra képtelen testvér mellé
házvezetõnõt szerzõdtet az ifjú férj.
A regényes, filmtörténetileg sem közömbös
nevû Lisa Psilander a luxuskurva életét cseréli
fel a vidéki magánnyal, hogy menekülhessen az õt
telefonon zaklató ismeretlen elõl. Felbukkan még a
lány neveletlen öccse meg a tanyára ácsingózó
szomszéd. Mindenkinek megváltozott a helyzete, az a jól
kialakított élet, amelyet szinte kivétel nélkül
hazudozásokból építettek fel. Az idõn
és téren kívüli elhagyott világ alkalmas
lehet az õszinteséghez, a felhõtlen boldogsághoz
való visszatérésre, de a hátrahagyott külvilág
hõseink után nyúl. Egyszerû, jól ismert
klisé ez eddig, a Mifune utolsó dala azonban a záró
három perctõl lesz az optimizmus himnusza. A determinált
rosszkedv, a pesszimista, kilátástalan jövõ csodaszerûen
változik meg, átadva helyét a felhõtlen boldogságnak.
Kragh-Jacobsen még mer álmodni, sõt azzal, hogy a
film utolsó dialógusában a Dogma-szabályoknak
megfelelõen jelenlevõ zenekart is bevonja a cselekménybe,
egyértelmûvé teszi: amit látunk, modern tündérmese,
amely ellentmond a racionalitás és esetünkben a cselekményépítkezés
minden szabályának.
Idióták (Idioterne Dogme 2) dán, 1998. Rendezte és írta: Lars von Trier. Kép: Lars von Trier, Kristoffer Nyholm, Jesper Jargil és Casper Holm. Szereplõk: Bodil Jørgensen (Karen), Jens Albinus (Stoffer), Anne Louise Hassing (Susanne), Troels Lyby (Henrik), Nikolaj Lie Kaas (Jeppe). Gyártó: Zentropa Entermaintments / La Sept Cinéma. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 112 perc.
Mifune utolsó dala (Mifunes sidste sang Dogme
3) dánsvéd, 1998. Rendezte: Søren Kragh-Jacobsen.
Írta: Søren Kragh-Jacobsen és Anders Thomas Jensen.
Kép: Antony Dod Mantle. Zene: Thor Bacchausen, Karl Bille és
Christian Sierert. Szereplõk: Iben Hjejle (Lisa), Anders W. Berthelsen
(Kersten), Jesper Aspolt (Rud), Emil Tarding (Bjarke). Gyártó:
Nimbus Film. Forgalmazó: Best Hollywood. Feliratos. 98 perc.