A Történelem és a Történet végét hirdetõ Wim Wenders ezúttal e két végjátékról közös mesét szõ s persze, végtelent.
Nem mondható filmtörténeti korszakhatárnak,
ha száz kultuszfilmbõl egyben halott ember meséli
el a történetet. Az õsminta Billy Wilder Alkonysugárútja.
S mintha mégiscsak árulkodna a dolgok (úgyis mint
történet-mondás és történelem) akkori
állásáról, ahogy az a film ötven-egynéhány
esztendõvel ezelõtt, éppen a nagy világégés
után, mesélteti el a maga sztoriját egy úszómedencében
fekvõ hullával. Rendezõ és forgatókönyvíró
nyilván nem hallott akkor még Adorno szentenciájáról,
hogy Auschwitz után a líra meghalt volna, arról pedig
végképp nem, hogy az epika haldokolna: ez utóbbi ideologikus
és filmes megfogalmazásai például egy Wim
Wenders nevû német rendezõ életmûvében
még húsz esztendeig nem voltak esedékesek, annak
ünnepélyes kihirdetése pedig, hogy egyenesen a történelemnek
volna vége, még további húsz évig váratott
magára.
Az új Wenders-filmben nem halott, hanem halál-pillanati
narrátort kapunk. Hõsünk (kettes számú
fõhõsünk) zuhan lefelé a felhõkarcolóról.
Õt látjuk elõször, de nem õ ugrik elsõnek.
Van egy másik öngyilkos-narrátorunk is. Az egyes számú
fõhõs, akit majdnem végig emlegetnek, aki majdnem
végig láthatatlan. Halála elõtt majd egy lányról
beszél, akit õ sokszor megkapott, és aki után
a másik reménytelenül vágyakozik. A lány
az Élet volna. De a lány szerinte semmi, az Élet semmi.
A kettes számú hõs, barátja és famulusa
sír, és nem sokára maga is ugrik. Ám a két
ugrás közé beékelõdik a film, és
a filmben a kettes számú hõs megismeri a lányt
és az Életet. A lány nem semmi, az Élet nem
semmi. Kettes számú hõsünk derûsen semleges
pozícióból dícséri az életet,
mely egyébként ott folyik a szeme és szemünk
elõtt, ahogy halálos repülés közben a szemközti
ház emeleti ablakain sorra bekukucskálhatunk. Övé
volna az utolsó szó. Ami egyben az elsõ is. És
ami lehet, hogy hazudik.
Halottként vagy halni készülõként
elmesélni egy történetet olyan, mint rögtön
az elején érvényteleníteni na nem magát
a fordulatos eseménysort, hanem az idõt, amiben az ilyen
események rendesen léteznek, úsznak elõrefelé.
A Millió Dolláros Hotel ahogy az egy hoteltõl (akárhány
dollárostól) elvárható mindenekelõtt:
tér. Közlekedhetünk ablakai elõtt szabadesésben,
halálos zuhanással, vagy körberepülhetjük
angyalként az égben, ha nem Berlin, hát Los Angeles
fölött. Mondhatnánk: az életben sem volna ez másképp.
Egy mûvész-bohémok, csodabogarak és pszichopaták
számára fenntartott koszlott panzióba a valóságban
is bele vannak zárva párhuzamos és közös
történetek, szépen végtelenítve. Új
vendégek jönnek, leisszák és belövik magukat,
azok is mûvészkednek, azok is szeretkeznek, mesét élnek
bele a hotelszobákba, egészen a tragikus végig, amikor
is rendre kipottyan egy-egy közülük, le a tetõrõl,
ki az életbõl. Õk túl vannak rajta. Annyira
túl, hogy az már nem is múlt, nem is elõzmény.
Egy kopott betonkocka, amibõl kipotyognak. Emberi viszonyok kimerevített
panoptikuma.
Itt meg kell állni, innentõl (vagy térben
kifejezve: ettõl a ponttól) számítva a Wenders
film kellemetlenül komplikált szimbólum-labirintus
térbeli avagy idõbeli , amelynek bejárása
vagy majdnem reménytelen, vagy reménytelen.
Föltehetjük például a kérdést,
a történetnek vagy a történelemnek van-e inkább
vége e szomorú szálloda bejáratánál?
Ami Wenderset illeti, utazott õ már történet-végben
és történelem-végben egyaránt. A régi
történet-búcsúztatókat a mester hívei
köztudottan többre értékelik az újabb és
túlméretezett történelem-búcsúztatónál:
A dolgok állása az egyetemes filmtörténet klasszikusa,
A világ végéig zavarba ejtõ igaz, azóta
is titokzatos kudarc. Tudjuk persze, hogy nem lehetett A dolgok állásában
sem elsiratni a történeteket anélkül, hogy a világnagy
narratíva teljes és általános lezárására
célzás ne történne; és fordítva:
A világ végéig, ez a fontoskodó apokalipszis-film
is azért meri megengedni magának, hogy összefércelt
események hosszú és unalmas sorával hirdesse
a Nagy Befejezést, mert hogy Történelem végeztével
Történet sincs.
Mégis, a Millió Dolláros Hotel mintha
olyan film volna, melyben Történet és Történelem
tér-szerûsítése az életmûben elõször
egymással egyenlõ fontosságú lenne, külön
hangsúllyal a kettõ összetartozásán. Mindenekelõtt
szól arról (nem elõször), hogy volt egyszer egy
Hollywood. Nem nevezendõ nevén olyan konkrétan, mint
valaha, és sokkal többet jelent a puszta filmes referencia
pontnál, melyrõl még Gordon producer kántál
A dolgok állása baljós befejezõ képsoraiban.
Ez a Hollywood mondjuk, száz esztendõnyi modern média:
hír-ipar, mûvészet, tömegszórakoztatás,
kollektív tudattalan együtt. Ettõl még képileg
jelen van az ideasszociálható megkopott csillogás,
ott vannak a kiégett neonok, filmes kulissza-enteriõrök,
társíthatók ide a panoptikum figurái. Hiszen
nem csak a túlfestett öreg színésznõt
azonosíthatjuk az Alkonysugárútból, de még
a nyomorék, gipszgalléros Stroheim alakította katonatisztet,
esetleg magát Frankensteint, ahogy nevén is nevezik a filmben
a nyomozást vezetõ különleges ügynököt,
aki ahogy egy Frankensteinhez illik, testpótló protézisei
dacára nagy hatalmú, idegen ajkú szörny igazi
történet-csináló, a húszas-harmincas évekbõl.
De mert tág és sokértelmû ez a Hollywood környéki
hotelféle, természetes, hogy ott lehet benne minden, ami
nem szorosan vett amerikai filmtörténet, csak alacsony és
magas kultúra, továbbá ami eredeti és hamis,
s ami üzletté teszi az eredeti alacsonyat és magasat
egyaránt, hogy végül hamisítvány legyen
mindegyikbõl. Nem csak Stroheimünk, Frankensteinünk és
Gloria Swansonunk van a panoptikumban. Van John Lennonunk, van Marcel Duchampunk,
van Andy Warholunk. És van egy különös információnk:
egy családtörténet vázlata. Elsõ számú
öngyilkos hõsünk apja média-birodalom fölött
uralkodik elég közhelyszerûen Los Angeles központtal.
De sejtenünk illik nem szavak alapján, csupán fények,
árnyak beállítások leheletfinom utalásaiból
az õs-mogul nagypapa jelenlétét, a hollywoodi álomgyárosét.
Hozzá képest lett az unokából túlfinomult
magányos mûvész. Ám volt egy magányos
mûvész-nagypapa is: õ a régi és új-avantgarde
harcos kísértete. Kísértenek általa
a rohanó húszas évek, a kõkemény ötvenesek
és a nagyralátó hatvanasok. Ezekhez képest
hirdetheti az unoka most a posztmodern fájrontot. A nagypapák
mind ott vannak a hotel panoptikum-figuráiban, a panoptikum figurákat
megvilágító fényben, beállításokban.
Az unokának hollywoodi felmenõivel feleselve látnia
kellett az álmok, a mesébe-menekülés útjainak
bedugulását. Elit-kultúrához húzó
felmenõivel feleselve pedig látnia kellett a nem-menekülés,
a keresés tehát a mûvészet önkínzó
útjainak elzáródását. Továbbá
látnia kellett, ahogy kettõ találkozásának
helyén ahogy ki is mondja csak a semmi marad.
S hogy az Élet szimbólum-embereinek egymást
cáfoló értékvilágaiba még a Történelem
is belekavarjon a maga bumfordi konkrétságával, meg
kell tudnunk, hogy a Kiürült Élet tételének
halálra szánt hirdetõje zsidó. Nem mellékesen
az, hanem mitologikus hangsúlyokkal, ami azt jelenti, hogy film
közben többször, e származási faktumot ízlelgetve
ki is mondják Wendersnél meglehetõsen szokatlanul.
A fentiek alapján sok minden eszünkbe juthat róla, anélkül
persze, hogy volna biztos megfejtésünk. Eszünkbe jutnak
a Hollywood-alapító és a modernista izmusokat gründoló
zsidók áldozat- és ideológusszerepben, akiket
gyilkoltak egyszerû középkori pogrom és Holocaust
idején, s akik közben gondolati zárójelbe teszik
az egészet, okos fejjel biccentenek, és belenéznek
az üres égbe. Hogy ezzel az elsõ számú
hõssel szemben a második hõs, a fausti famulus, mikor
betegen és ártatlanul gyilkosság gyanújába
keveredik, még a Harmadik Birodalom katonazubbonyát is magára
húzza ettõl végképp zavarba jövünk.
Talán bizony az eszelõs reményt járatják
itt le a tiszteletreméltó reménytelenséggel
szemben? Vagy vegyük komolyan, amit látunk, és higgyünk
úgy az életöröm-verzióban, ahogy azt a szellemi
fogyatékos, de ártatlan német hirdeti, okos és
reményvesztett zsidó barátjával és mesterével
szemben, amikor az öngyilkosságban egymásra licitálnak?
Talán bizony a német fiú merev mosolya volna nemzeti
kultúra-karakterisztikus: amolyan végtelenített Örömóda-motívum,
amely zuhanás közben sem hervad le az arcáról?
S a zsidó fiú hajthatatlansága ugyancsak zsidós
vallásos vallástalanság, a Hit végsõ
tagadásából következõ fatalista következetesség?
Az élet-hotel kezdõ metaforája,
a történet- és történelem-érvénytelenítés
e tekintetben nem segít igazán a megfejtésben, de
szerencsére az sem biztos, hogy megfejtések által
vehetjük birtokba a filmet igazán.
A Millió Dolláros Hotel ugyanis megfejtések
nélkül is nézhetõ film, és bár
végig érezzük a komplikált gondolati konstrukciót,
ettõl bizonyos korábbi de késõi Wenders-darabokkal
ellentétben nem lesz hideg és élettelen az építmény.
A megszerkesztett, mégis megfejthetetlen rejtvény állandó
érzete ugyanis ezúttal nem feltétlenül feladatot,
csak hangulatot teremt. Egészen pontosan az ünnepélyesség
és titokzatosság hangulatát nyújtja: hogy tudniillik
nem akármilyen pillanat lehet az, amelyben az élet megáll,
idõbõl térbe költözik, a mese hotelszobákban
rögzül még ha biztos okát és jelentését
nem tudjuk is megfogalmazni.
Hagyjuk elterelni figyelmünket ettõl nézhetõ
a film. Ha pedig figyelmünket erõszakkal visszatereljük
az is elszórakoztat. Mert hogy eljátszhatunk a zárójelekkel
és elõjelekkel. Hiszen két halotti zárójelünk
és két elõjelünk is van itt az élethez:
egy optimista és egy pesszimista. Végleges semmit hirdetõ
egyes számú hõsünk ugrik elõször,
kettes számú igazi fõszereplõnk, az õ
boldog zuhanás-közi felismerésével ugrik másodszor.
Egyszerû idõrendi logikával: ami idõben késõbb
történik érvénytelenítheti a korábbit.
Amit késõbb látunk, bár korábban történt,
érvénytelenítheti a késõbbit. Zárójelek
gubanca: világ-értelmezõ ördöglakat. Plusz
jön még ehhez egy morbid, játékos áthúzásunk.
Egy gerinctörött nyomozó és egy bibliofil kurva
mindketten a film fontos igazság-keresõi még utoljára
optimista öngyilkosunk vérébe mártják
kezüket. Egy nagy piros, véres X, ami talán az optimista
felismerést húzza át, hogy újkori életünk
ahogy dús modernitás-utáni televényként
megállt a jelenidõben, és összetorlódott
egy nyugati parti szállodában nagyon is rendben van. Talán
azt húzza át, hogy nincs rendben. Talán áthúzza
az egészet.
Innen szép gyõzni, innen szép szétszedni
a szétszedhetetlent. Vagy élvezni, hogy bár szétszedhetetlennek
látszó szétszedhetõként kelleti magát
valóban szétszedhetetlen. Ez is élvezet: posztmodern
mazochizmus kell hozzá.
A Millió Dolláros Hotel (The Million
Dollar Hotel) -- német-amerika, 1999. Rendezte: Wim Wenders. Írta:
Bono és Nicholas Klein. Kép: Phedon Papamichael. Zene: Bono,
Brian Eno, U2. Szereplõk: Jeremy Davies (Tom Tom), Milla Jovovich
(Eloise), Mell Gibson (Skinner). Gyártó: Rod Movies Filmproduction.
Forgalmazó: Budapest Film. Feliratos. 122 perc.