Az eredeti tõkefelhalmozás kora, a kapitalizmusnak
ez a korai, vad szakasza, amelyet Oroszország immár második
évtizede képtelen meghaladni, megszüli saját
hõseit, kidolgozza saját dramaturgiáját. Az
új valóságot legpontosabban megragadó mûfajokká
a bûnügyi filmek és a gengszter-történetek
léptek elõ, amelyek az utóbbi évek repertoárjában
háttérbe szorították az olyan tömegszórakoztató
látványosságokat, mint a komédia és
a melodráma – a musicalrõl már nem is beszélve.
Bármilyen furcsa, a show-business virágzása mellett
Oroszországban a zenés film vált a legelhanyagoltabb
mûfajjá – lehet, hogy azért, mert elõállítása
költséges, s így a mi szûk anyagi forrásokkal
kínlódó filmgyártásunknak nem telik
rá erejébõl. Az orosz film a show-businesst persze
a maga sztárjaival és csillagászati honoráriumaival
nem mellõzi. Azokban a krimikben, amelyek a bûnbandák
véres leszámolásait örökítik meg,
vagy pedig valamiféle Kalasnyikov-géppisztolyt szorongató,
új Robin Hood kalandjait dalolják meg, lépten-nyomon
feltûnik egy-egy popsztár. Mint például A fivér
2. címû filmben, Alekszej Balabanovnak ebben az új,
brutális gengsztertörténetében, amelynek elkészítésére
a rendezõ A fivér sikere láttán szánta
el magát, meghosszabbítotva fõhõse életét,
aki az új epizódban megismerkedik és románcba
bonyolódik egy igazi orosz popsztárral, Irina Szaltikovával.
De hagyjuk is, nem a szerelemrõl, hanem a háborúról
készülök írni. A háborúról,
amelyet a vásznon, képernyõn a szemünk láttára
viselnek az állig felfegyverzett filmszereplõk…
Ember puskával volt a címe annak a filmnek,
amelyet Szergej Jutkevics még a harmincas években forgatott.
Hõse egy egyszerû katona, aki csak azért hagyta ott
az elsõ világháborús lövészárkot,
hogy a Történelem a polgárháború forgatagába
sodorja. Korunk filmszereplõit talán ennek a klasszikus mozinak
a címével határozhatjuk meg a legtalálóbban.
Ehhez elegendõ a puskát kicserélni kalasnyikovra vagy
olyan hangtompítós pisztolyokra, amilyenekkel hazánkban
manapság a másvilágra küldözgetik a politikai
vetélytársakat vagy a kereskedelmi konkurenseket. Nem múlik
el nap anélkül, hogy az újságokban vagy a tévéhíradókban
ne bukkanna fel egy közlemény a soron lévõ zajos
gyilkosságról. A hangtalan gyilkosságokról
már nem is beszélek. Nem tudom, több van-e nálunk
belõlük, mint bármely más országban, de
az tény, hogy elkezdtünk apránként hozzászokni.
Ezért sokat tett és tesz filmgyártásunk is.
Már azt sem tudom, mi volt elõbb – a valóság
vagy a filmkészítõk fantáziája? Idõnként
az az érzésem, hogy a valóság valamiféle
kegyetlen bûnügyi film sztoriját idézi fel – valóságos
antihõsei mintha a filmvászonról léptek volna
ki. Különben is, ami manapság Oroszországban történik,
leginkább egy rossz álomra emlékeztet – vagy valami
filmre. Amikor májusban a felfegyverzett, fekete álarcos
adórendõrök behatoltak a Media-Most holding irodáiba
(amirõl a világ összes lapja beszámolt) – talán
nem olyanok voltak, mint valami akciófilm szereplõi?
A Nagy Kriminális Forradalom
Jelenlegi filmgyártásunk (beleértve
a tévéfilmeket is) valamiképpen adekvátan tükrözi
– ha nem a valóságot, akkor a róla alkotott tömeges
elképzeléseket: azt a kisembert tartja szem elõtt,
aki holtra vált a szörnyûségek hallatán,
hipnózisba esett a bûnözés mindenhatóságától,
és úgy tartja, Oroszországban „kriminális forradalom”
ment végbe (Sztanyiszlav Govoruhin dokumentum-filmjének címe),
Szentpétervár pedig az ország „alvilági fõvárosa”.
A filmgyártás a tömegtudatnak ezeket a sztereotípiáit
rögtön felkapja és átalakítja. Az egyik
orosz bûnügyi filmsorozatnak épp az a címe: A
banditák Pétervárja.
Manapság valóban rengeteg olyan film készül
nálunk, amelynek középpontjában a maffia ténykedése
áll. A forgatókönyvírók akaratából
a maffiózók az élet legmeglepõbb területeit
uralják. Bõven lehet sorolni a példákat a kilencvenes
évek második felébõl.
A keresztesvitéz (1995, rendezte Mihail Tumanisvili,
Alekszej Insakov). A kereszteshadjáratról szóló
történelmi film forgatását tragikus események
láncolata szakítja félbe, ezek mögött a
maffia áll. Egy kaszkadõr azonban keresztülhúzza
a bûnelkövetõk számításait.
A Magányos játékos (1995, rendezte
ifjabb Vlagyimir Baszov és Olga Baszova) fõhõse egy
tehetséges matematikus, aki egy moszkvai kutatóintézetben
tengetve életét elhatározza, hogy problémáit
a lóversenyen próbálja meg rendezni. Miután
megtudja, hogy a maffia a „fekete lóra” tett, bekapcsolódik
az idegenek játékába.
Skizofrénia (1997, rendezte Viktor Szergejev).
A film olyan történeten alapul, amelyet az alvilág egyik
császára mesélt el Alekszandr Abdulovnak, a producernek,
egyben fõszereplõnek. (Egyébként a film tanácsadója
nem más, mint Alekszandr Korzsakov, Borisz Jelcin személyi
õrségének parancsnoka, aki annak idején elsõként
próbálta meg lenyesni Vlagyimir Guszinszkij szárnyait.)
A témát politikai krimiként feldolgozva a film bemutatja,
milyen kiterjedt kapcsolatokat ápolnak Oroszországban a bûnözõi
csoportosulások a rendõrséggel, a nemzetbiztonsági
szolgálattal, valamint leleplezi a hatalom csúcsán
állók korruptságát.
Mindaz, amirõl oly régóta álmodunk
(1997, Rudolf Fruntov). Melodrámai elemekkel átszõtt
akciófilm. Keresete kiegészítése végett
a fõhõs kollégája számára Németországból
egy Mercedest igyekszik hazajuttatni. Oroszország felé tartva
betér egy bordélyházba, ahol találkozik Natasával,
az orosz prostituálttal. Kiderül, hogy a kocsiban heroin van.
A fõhõs úgy dönt, nem tér vissza hazájába,
Németországban marad Natasával, ám idõvel
nyomára bukkan a nemzetközi maffia.
Vadászidény (1997, Igor Savrak). Egy ifjú
hölgy véletlenül információkhoz jut orosz
cégek külföldi bankokban vezetett titkos számláiról.
A floppy után egyszerre két bûnszövetkezet indít
hajszát, valamint az ügybe belekeveredett ügyvéd.
Õ menti meg a leányt, valamint elrabolt nõvérét,
s megszerzi a bajkeverõ floppyt.
Erdõkerülõ a sugárzónából
(orosz-belorusz koprodukció 1999-bõl, rendezte Vjacseszlav
Nyikiforov). Egy õrnagy megkapja az obsitot, hazatér szülõfalujába,
apja helyébe lép, aki erdészként dolgozott
Csernobil mellett, és háborúba kezd a helyi maffia
ellen…
Ugyanez a maffiavilág látható az
orosz tévésorozatokban is, amelyek tömegtermelése
nemrég indult meg.
Az az érzésem, hogy mindenhol ugyanazt
a filmet látom.
Hosszú, kopott rendõrségi folyosók,
amelyeket mindenki meghitten ismer nálunk. Majd az ajtóknak
ezt az unalmas sorát felváltja a hajsza -- padlásokon,
pincéken át. Valakit kirángatnak a kocsiból,
az aszfaltra fektetik, kezét összekulcsolja a tarkóján.
A végeláthatatlan, kopott folyosók
végére jutva pazar irodában találjuk magunkat
– ismét az a benyomásom, hogy ez egy és ugyanaz az
iroda. Mint például A Burzsuj születésnapja címû
sorozatban (rendezte Anatolij Matyesko), ahol a Burzsuj becenevû
sikeres vállalkozó, egykori intézeti gyerek intrikák
középpontjába kerül, az ármánykodást
egy sor rejtélyes gyilkosság követi, cége csõdbe
jut, keresi eltûnt rokonságát, akiktõl azt reméli,
megtudhat valamit saját szüleirõl, arról, hogy
hol és miként látta meg a napvilágot.
Ugyanilyen képsorokat látni a tizenkét
részes Banditák Pétervárjában (forgatókönyv
Szergej Bodrov, rendezte Vlagyimir Bortko). Itt Pétervár
és Moszkva maffiái állnak szemben egymással.
A moszkvaiban Dzsigarhanjan, a péterváriban Lev Boriszov.
Hasonló képek tûnnek fel a DDD-ben
(Dubrovszkij detektív dossziéja) (Lev Gurszkij Helycsere
címû regénye alapján rendezte Alekszandr Muratov),
ahol seregnyi egymással versengõ maffia-család küzd,
középpontjában pedig egy hatalmas pénzügyi
piramis csúcsán terpeszkedõ mágnás áll.
S végül, ismerõsek a képek
a Kamenszkajában is (rendezte Jurij Moroz), amely detektívtörténetekbõl
álló ciklus, az orosz krimi szennyirodalmának jelenlegi
királynõje, Alekszandra Marinyina mûvei alapján
készült (tizennégy éves lányom egy-két
éve csak úgy falta ezeket a puha fedelû kiadványokat,
most pedig hétvégéken együtt gyönyörködünk
megfilmesített változatukban). Miközben elkápráztat
Nasztya Kamenszkaja, a szoknyát viselõ nyomozó kivételes
elemzõkészségével, aki a legagyafúrtabb
kombinációkat is villámgyorsan kibogozza, a népszerû
írónõ percenként a színre ereszt egy-egy
„rosszfiút” az állambiztonsági szolgálattól,
aki persze lepaktált a bûnelkövetõkkel.
Hosszan lehetne még sorolni a filmeket és
sorozatokat, amelyek leleplezik, miként fonódott össze
a szervezett bûnözés a hatalom csúcsain állókkal,
miként züllött le a Kremlben székelõ elit.
Az ilyen mûvek alapján azt hihetnénk, hogy a korrupció
rákos daganata Moszkva középpontjában található,
míg a periférián csak az áttétek észlelhetõk.
Családi mozi
Elképzelhetõ, hogy a vásznon feltûnõ
maffia erõsebb, mint a valódi bûnszövetkezet.
Habár ki tudja! Már azt sem tudjuk, milyen is a valóság.
A tömegkommunikáció a bûnügyek akkora áradatát
zúdítja nyakunkba, hogy úgy tûnik, az életnek
nincs már egy centimétere sem, amit ne vont volna ellenõrzése
alá a maffia. A peresztrojka kezdete óta tudunk a szolncevói
maffiáról, a ljubereci, ivantyejevi bûnszövetkezetekrõl
(ezek Moszkva környéki településekrõl kapták
neveiket)... Meg a Csernih fivérekrõl, akik, ha nem tévedek,
a vastermelést tartják ellenõrzésük alatt,
no és a magyarok számára is ismerõs Anatolij
Bikovról, aki alumíniumban utazik (igaz, most börtönben
van)… A Japcsiról, aki amerikai börtönben sínylõdött,
és kollégájáról, akit bilincsbe verve
hoztak Görögországból Oroszországba… Na
és mindezeken túlmenõen, mindennapi szóhasználatunkba
bevonult a „család” szó, új jelentésben, amelyet
eddig csak A Keresztapából ismertünk.
Nem meglepõ, hogy a könyvpiac (mármint
annak bestseller részlege) és a filmgyártás
hamar egymásra talált. Az alvilágból érkezett
dokumentum-történetek mellett tengernyi fantazmagória
születik a téma kapcsán. Összefügg ez azzal
is, hogy Oroszországban divatba jött a „kommersz” filmek készítése.
Korábban is forgattak „tömegfogyasztásra”, „kasszasikerre”
szánt filmeket, meg „nézõi igényeket kiszolgáló”,
„a nép elvárásait kielégítõ”
alkotásokat, ám akkor még az ilyen mûveket a
„film” szóval határozták meg, és rendezõk
forgatták, akik a közönség kedvenceinek szerepében
tetszelegve saját megérzéseikre támaszkodtak,
és volt kapcsolatuk a nézõkkel. Ma a filmgyártás
kormányrúdjánál producerek állnak, akik
„projektjeiket” kizárólag matematikai számítások
alapján valósítják meg.
Persze, ha nem lenne igény rá, akkor nem
létezne a maffiafilm-áradat. A producerek gyorsan reagáltak
a közönség elmeállapotára. A legutóbbi
Oroszországi Nyílt Filmfesztivál, amelyen általában
az elmúlt esztendõ legjobb alkotásait vonultatják
fel, a sajtó általános véleménye szerint
a krimik és a gengszterfilmek seregszemléje lett. „Miféle
országot láthattunk a filmekben?” – tették fel maguknak
a kérdést a Szocsiba ellátogató kritikusok.
Egy emberként azt felelték rá: „Virtuálisat.”
A 2000. évi versenyprogram megmutatta, hogy filmkészítõink
végre arccal a közönség felé fordultak,
vagyis a tiszta zsánereket részesítik elõnyben.
Ezt támasztotta alá a 24 óra címû film
(rendezte Alekszandr Atanyeszjan) éppúgy, mint A remete (rendezõje
Andrej Mihalkov-Koncsalovszkij fia, Jegor Koncsalovszkij), és felsorakozott
melléjük számos más alkotás is. Korunk
„termelési drámái” ezek a bûnügyi filmek,
mintha csak a pangás idõszakában készült
Acélöntõk vagy a Prémium alvilági másait
látnánk.
Borisz Giller (õ volt A kaukázusi fogoly
producere) kommersz küzdõfilmet készített, A
csekkben minden együtt van, aminek a mai producerek véleménye
szerint benne kell lennie egy ilyesfajta produkcióban. Elõször
is gyerekek, akik rohannak, lövöldöznek és harcolnak
a banditákkal. Gyerekek manapság minden második filmben
szerepelnek, méghozzá jóval sikeresebben, mint a felnõttek.
A felnövekvõ nemzedék a szocializáció
csodáját hajtja végre, tagjai hihetetlen könnyedséggel
oldják meg a szocializmusból a kapitalizmusba való
átmenet idõszakának minden problémáját.
Remeklésük láttán a közönség
megvigasztalódik és könnyeket ejt: ha egyszer a gyerekek
tudják, mit kell tenniük, akkor minden jóra fordul majd.
És ez a legfontosabb.
Gyerekbõl három is van a filmben: Szonya,
az intézeti lányka, valamint két féltestvér:
Akezsan, a számítógépes zseni, aki halálos
szívbetegségben szenved, és a népi hõsköltemények
alakjára utaló nevet viselõ vitéz, Ilja Muromcev…
Van még a filmben maffia, pontosabban oligarchia
(ami aktuálisabb), egy Marina nevû csalárd hölgy
alakjában. A hölgy a fegyverkereskedelemben játszik
közvetítõ szerepet, elképzelhetetlenül pazar
apartmanokban lakik, zavaros nemi érdeklõdésû
fiatalemberek veszik körül, de õ maga fülig szerelmes
a titkárnõjébe. A szûnni nem akaró verekedések,
lövöldözések, üldözések és
szökések mellett akad benne sztriptíz is (az Új
Arbaton), elõfordul benne a belügyminisztérium kompjútereinek
feltörése, a kommandósok rajtaütése egy
virtuális számítógépes stúdión,
ahol félmeztelen leányok táncolnak géppisztollyal
a kezükben, és még sok efféle… Az alkotók
mindezt megtetézik azzal, hogy a cselekményt a szülõhelyhez
tartozás kriminálisba hajló erkölcsi érzésével
színezik: tessék, ilyenek a Moszkvában élõ
kazahok, és emilyenek az Izraelben élõ „oroszok”.
Bármily furcsa, az avatatlan tekintet elõl elzárt
félkriminális csoportok közé a filmben bekeveredett
az orosz ortodox egyház is, amelynek egyik kolostorában nemcsak
hamis útleveleket készítenek a hõsök számára,
de még egy ötmillió dollárról szóló
csekket is összehoznak.
Eme csekk szövevényes története
alkotja voltaképpen a cselekményt. Az orosz kormány
kényes feladatra kérte fel az oligarcha hölgyet: vásárolna
nyugaton egy szupertitkos berendezést. A vételár egy
részét a hölgy a fent említett csekk révén
eltulajdonította. Ámde ezt kideríti a bandába
beépült Rasztorgujev ezredes (akit Nyikolaj Rasztorgujev pop-sztár
alakít). Késõbb ugyan megölik, de barátja,
egy másik ezredes (ebben a szerepben tûnik fel Nyikolaj Fomenko,
ifjúságunk egy másik bálványa), miközben
úgy tesz, mintha az oligarcháknak dolgozna, mégiscsak
segít a gyerekeknek. A továbbiakban egyre nehezebb nyomon
követni a csekk sorsát: a bonyolult bûnügyi cselekményt
a szerzõk képtelenek vizuális eszközökkel
megjeleníteni. Mindent badar dialógusokkal hoznak a tudomásunkra,
amelyeket sebtében beékeltek az üldözések,
táncok, dulakodások közé.
A Jó kis trükk címû bûnügyi
vígjáték (rendezte Alekszandr Polinnyikov) egy kisvárosban
játszódik. A település méreteit jól
mutatja, hogy mindössze két bûnszövetkezet garázdálkodik
benne. S amikor Moszkvából megérkezik a saját
embereivel az egyik sebesült, majd a kórházból
kilopott szereplõ bátyja, felborul a törékeny
egyensúly. Jellemzõ módon a rendszerint oly toleráns
orosz filmkritika, amely a mûfajban végzett hasonló
gyakorlatozást még erkölcsi támogatásban
is részesíti néha, ezúttal riadót fújt,
s „aggasztó tendenciát” kezdett emlegetni, merthogy a képernyõn
és a vásznon a nap 24 órájában csak
lövöldöznek – akár „ideológiával”,
akár anélkül.
Sztyenyka Razin balladája
Veszélyes „ideológiát” vett észre
a kritika A fivér 2.-ben is, ebben a Balabanov összes filmjéhez
hasonlóan provokatív alkotásban, amely egyértelmûen
megfogalmazza az élet irányíthatatlan folyamataival
szembesülõ orosz értelmiség valamennyi fóbiáját.
Az elsõ Fivér hõst teremtett: a „dilis gyilkost”.
Embergyermek volt õ a csecsen háború ordasainak falkájában.
Az elbûvölõ Danyila Bagrov úgy érkezett
a békés Pétervárra, mint aki a frontra megy.
Másfajta világot egyszerûen nem ismert. Bármilyen
legyen is a véleményünk errõl a filmrõl,
meg kell hagyni, hogy a maga idején felvázolta egy, a mi
vásznainkon újnak számító hõs
körvonalait – afféle rambóét, akit szerencsésen
„kereszteztek” a „jóságos rabló” képével,
amelynek az orosz történelemben és kultúrában
Sztyenyka Razintól Puskin Dubrovszkijáig nagy hagyományai
vannak. A hadseregbõl hazatért hõsünk, az egykori
deszantos a polgári életben is vaskézzel kezdett rendet
teremteni, s ebben a kézben meg nem remegett sem az éles
tõr, sem a tompa pisztolycsõ. A figurában szétválaszthatatlanul
egybeforrott a naiv jámborság, a zsigeri kegyetlenség
és a maga módján nagyon is indokolt igazságosztó
hevület – mindez egyszerre vonzott és borzasztott mindenkit.
Mintha a film készítõi azt mondták volna: „Nézzétek,
ki jött meg!” – amikor hõsüket a végén kabátja
alá rejtett puskával útnak indítják
Szentpétervárról (ahol vitézül elbánt
a rosszemberekkel), a fagyos távolban lévõ fõvárosba.
Emlékszem, a vászonról csak úgy áradt
a jeges fuvallat és a riadalom.
A fivér 2.-ben egy "rokonszenves", infantilis
szörnyeteg lép elénk, aki egyforma könnyedséggel
szedi le nemcsak az oroszországi banditákat, de a chicagói
banderista ukránokat is a Történeti Múzeumból
ellopott Maxim géppuskából (akárha Pavka Korcsagin
vagy Csapajev támadna föl). A film mintha A fivérben
megkezdett történet folytatása lenne. Danyila Bagrov
megérkezik Moszkvába, ott a helye csecsenföldi bajtársai
oldalán. Megismerkedik Irina Szaltikova pop-sztárral, és
persze megint szerelmes lesz. Az öcs hamarosan kénytelen lesz
egy idõre feledni a szerelmet és Amerikába utazni,
hogy megmentse bajtársát a mindenütt jelenlévõ
maffiától.
A fivér 2.-bõl kilúgoztak minden
elemet, amely a nézõt valós aggodalommal tölthetné
el, habár mindenfajta gátlást nélkülözõ
hõsünk és fivére, mint láthatjuk, már
nemcsak az orosz fõvárosban „teremt rendet”, de az Egyesült
Államokban is (nemhiába ígérte Danyila még
az elsõ filmben, hogy Amerikában „kirdik”-et csinál
– ami a csecsen háborúból származó szó).
Az elsõ darab ijesztõen figyelmeztetõ légkörét
felváltotta a szerzõ ellágyulása ezek fölött
az enyhén szólva ellentmondásos alakok fölött,
meg a börtönhumor (amely idõnként egyébként
szórakoztató) és a napjainkban divatos szleng. Amikor
Moszkva utcáin a polgárháborús idõket
idézõ géppuska bevetésével bontakozik
ki tûzharc, a nézõtér egyszerûen sikongat
a gyönyörûségtõl.
Máskülönben a nézõknek
minden esetben tátva marad a szájuk, ahányszor csak
Danyila „kicsontozza” ellenfeleit – hol az óceán egyik, hol
a másik partján. Teszi ezt egy meglehetõsen idióta
cél érdekében – hogy egy számára teljesen
ismeretlen jégkorongozónak visszaadja a pénzét
–, ám a mi derék deszantosunk rezzenéstelen arccal
„lekaszál” mindenkit: oroszokat, amerikaiakat, ukránokat,
feketéket és fehéreket, ártatlanokat és
bûnösöket, de még azokat is, akiket a véletlen
sodort célkeresztje elé… Igen, ehhez a gondolkodást
hírbõl sem ismerõ hõshöz nem mérhetõ
holmi Raszkolnyikov, aki, mint emlékezhetünk rá, kinyírt
egy nyamvadt vénasszonyt, utána meg rettenetes erkölcsi
kínokban fetrengett a lelkiismeret feszült hangú regényében,
mind az ötszáz oldalon keresztül. Danyila Bagrov természetesen
nem gyászolja áldozatait, még csak futó lelkifurdalást
sem érez: nyugodtan, mélyen alszik.
A film cáfolja az arról szõtt naiv
illúziókat, hogy az Internet birtokába jutott, hitelkártyát
használó ember automatikusan világpolgár lesz.
Korántsem. Miután teletömte a gyomrát, pénztárcáját,
miután kiosztotta a körülötte felbukkanó idegeneket,
az értelem hiánya miatt szenvedni kezd, míg újra
meg nem találja az agresszív nacionalizmusban, abban a vágyban,
hogy maga alá gyûrjön mindent, ami „idegen”, s a világegyetem
pereméig kiterjesszen mindent, ami a „sajátja”. A fivér
2. inkább szimptomatikus, mint ragályos film. Ideológiája
nem ragad a nézõre, úgy üt át rajta, mint
a kihalt kultúra réseiben növõ gizgaz. Ez a látvány
persze ijesztõ, de inkább a társadalmi közegtõl
kellene megriadnunk, nem pedig a filmtõl, amely csupán láthatóvá
teszi azokat a folyamatokat, amelyeket nem akarunk tudomásul venni.