György Péter
A televízió nem pedagógiai eszköz többé. A televízió azoké, akik fogyasztani akarnak: szórakozni, dáridózni, kukkolni, hajszolni az élvezeteket.
A televízió születésének
elsõ pillanatától fogva saját erejével
küzdött. E technológiai találmány társadalmi
valóságként mindig is túl erõs volt,
túl hatékony, megkerülhetetlen. A televíziózás
létrehozóinak elsõ nemzedéke hol rémülten,
hol meghökkenve vette észre, hogy mit is jelent az a túlerõ,
amely a mûsorszórásból ered: olyan készülékkel
állottak szemben, amelyben ha valamit elsuttogtak, azt milliók
üvöltésként hallották. A második
világháború utáni évek egyrészt
a nácizmus televíziózással kapcsolatos rövid
kalandjának elemzésével teltek el, mely azt mutatta,
hogy milyen hatékony is ez az eszköz egy tehetséges
önkényuralom kezében (azaz a rossz csábítása
mily vonzó, ha ilyen koncentrált kommunikációs
erõre akad a gonosz); másrészt meg kellett kezdeni
azoknak a társadalmi normáknak a kidolgozását,
amelyek a televíziót elfogadhatóvá tették
a demokratikus berendezkedésû társadalmak számára
is. Mindez annyit jelentett, hogy a televíziózást
domesztikálni kellett, némileg a rádiózás
példájára, ám az eltérõ körülményeknek
megfelelõen más politikai normák szerint. A világháború
utáni években az amerikai technológiai fölény
következtében a korai televíziózás globális
története az Egyesült Államokban kezdõdött
el, s annak belsõ erõviszonyai jelentõs mértékben
determinálták a médium történetét.
A vita fõ hangsúlyai az elsõ alkotmány-kiegészítés,
tehát a korlátozhatatlan szólásszabadság
normájának gyakorlati meghaladása, nyílt bevallása,
illetve a szólásszabadság korlátozott formában
való megõrzése voltak. A mccarthyzmus idején,
a hidegháború évei alatt a televízió
társadalmi és politikai jelentõségre tett szert:
amíg a szabadság képeit sugározta, addig eleget
kellett tennie annak a politikai hisztériának, amelynek eredményeként
az Egyesült Államok korai ötvenes évekbeli politikai
kultúrájában a kicsit rózsaszínt már
vörösnek látták. A szabályozás azért
tûnt elkerülhetetlennek – szemben az elsõ alkotmány-kiegészítés
hagyományával – , mert a televíziózás
esetében is fennállott a frekvenciák kiosztására
vonatkozó állami feladat, továbbá az új
eszköz minden egyes tapasztalata arra mutatott, hogy a politikusok
ezúttal az atombombához hasonló csodafegyvert kaptak
a kezükbe. S ennek amennyire örültek, olyannyira komolyan
is vették. Hamar kiderült, hogy a televíziózás
a demokrácia folyamatos mûködtetésének
egyik legfontosabb záloga: nyilvánvalóvá vált,
hogy hozzájárulhat a széjjelveréséhez
is, ezért aztán a politikai szélsõségeknek
ilyen hatásos kommunikációs csatornán semmi
keresnivalójuk nincs. Mindez a hatvanas évek Egyesült
Államok-béli kulturális térképén
nem annyira az azon a tájon nem igazán létezõ
szélsõjobboldal ignorálását jelentette,
hanem sokkal inkább a szélsõbaloldal, az alternatív
kultúra kiszorítását a médiumból.