A társadalmi méretû igazságigényt a televíziós jogi mûsorok a közszolgálat leple alatt feláldozzák a show oltárán.
16 óra, perpatvar, 16 óra perpatvar, ismételgette
mániákusan Dustin Hoffman az Esõemberben, mielõtt
beerõszakolta magát egy békés amerikai család
tévészobájába, elüldözve onnan a
rajzfilmre váró gyerekeket. Ennyit az egyik – azóta
már megszûnt – jogi show-mûsor címének
eredetiségérõl, a szinkronfordítók már
évekkel ezelõtt automatikusan így fordították
le a filmben szereplõ, számunkra ismeretlen amerikai jogi
mûsor címét. Ez biztos olyan lehet, mint nálunk
a Jogi esetek, nevetett egy barátom a filmet nézve az idõközben
szintén megszüntetett kecskeméti Városi Moziban.
A 80-as évek tévémûsorain szocializálódott
korosztályokban mély nyomot hagyott a dr. Erõs Pál
vezette mûsor, az írógépkopogással és
érthetetlen jogi szöveggel aláfestett fõcímmel,
a felek problémáit kínosan erõltetett módon
elõadó statisztákkal, és az igazából
csak a jogban járatos nézõk által megérthetõ,
száraz megoldásokkal. (Bennem az a kártérítési
eset hagyott maradandó nyomot, amikor zsebpénzért
kutyasétáltatást vállaló diák
olyan gondatlanul sétáltatta egy öreg hölgy uszkárját,
hogy a jobb sorsra érdemes eb séta közben véletlenül
megesett egy vizslától.) Persze a nép is hangot adhatott
véleményének, precízen szûrt, a mûsor
elején ismertetett nézõi levelek formájában,
amelyek mintegy az egyszerû ember tudatlanságát, jogban
járatlanságát hívatottak demonstrálni.
A célzottan nevelõ szándékú Jogi eseteknek
általában sikerült a nézõket még
jobban elidegeníteni a jog amúgy sem túl barátságos
és érthetõ világától, viszont,
a magyar nép találékonyságát dicsérendõn
az akkori Híradó utáni legszárazabb mûsorból
is tudtak egyfajta show-t kreálni, a mûsorvezetõ sajátos
beszédmódja pedig kihagyhatatlan lehetõséget
adott a humoristáknak, akik a magas labdát a korszellem adta
keretek között le is ütötték. Emlékszem,
a jelenségnek akkora folklórja volt, hogy '88-ban a zalaegerszegi
laktanya csapatmûvelõdési otthonában a szórakoztatásunkra
kitalált Ki mit tudon Pados honvéd dr. „Jogerõs” Pál
parodizálásával érte el az elsõ helyezés.
A rendszerváltásnak nevezett idõszak
magával sodorta a Jogi eseteket, kollégáival, a Kék
fénnyel és Családi körrel együtt, helyettük
megjelentek a nyugatról beszivárgott, az addig számunkra
ismeretlen stílus és képi világgal élõ,
különbözõ témájú talk-show-k,
vetélkedõk, és csak idõ kérdése
volt, hogy valamelyik csatorna elõálljon egy új köntösbe
bújtatott, nyugati mintájú jogi mûsorral is.
Nem tudni miért, de erre viszonylag sokat kellett várni,
talán a producerek korábban nem láttak elég
fantáziát a témában, vagy csak a közelmúltban
jutott eszébe valakinek, hogy egy ilyen mûsorral esetleg nézõszámot
lehetne növelni, mindenesetre majd egy évtized kellett ahhoz,
hogy a „jogra éhes” közönség újra paragrafusokkal
illusztrált stúdióval találkozzon a képernyõn.
Mindennek ellenére, vagy talán éppen ezért
a hosszas reklámkampánnyal elõvezetett RTL KLUB-os
Perpatvar és az M1-es Nem jogerõs kissé váratlanul
érhette a magyar közönséget, a mûsorszerkesztõk
nehezen találták meg az optimális vetítési
napokat és mûsorkezdési idõpontokat. Pedig a
jog egy kicsit olyan, mint a foci: mindenki ért hozzá, közvetve
vagy közvetlenül minden ember életének része,
és mindenkivel történtek már kisebb-nagyobb jogsérelmek,
így téma meglehetõs közérdeklõdésre
tarthatna igényt. Nem is ez az igazi kérdés, hanem
az, lehet-e a jogból show-t csinálni? És ha show-t
csinálunk belõle, marad-e valami köze a joghoz?
Az angolszász tárgyalótermi filmekhez
szokott közönség tényleg show-nak, egyfajta játszmának,
vetélkedõnek látja a bírósági
tárgyalásokat. Nálunk azonban a jogrendszerünk
különbségei miatt ez egészen másképp
fest. Aki már valamilyen okból járt bíróságon,
az érzékelhette, hogy a magyar jog eljárási
szabályai sokkal kötöttebbek, továbbá nagyon
fontos tulajdonsága jogrendünknek, hogy csak kis mértékben
alkalmaz precedensjogot (korábban lezárt, hasonló
jogesetekre csak korlátozottan lehet hivatkozni). Éppen ebben
rejlik a két mûsor alapvetõ problémája.
Mivel két egyforma jogeset nincs, a mûsorokban feldolgozott
példák valójában szinte semmiféle jogi
útmutatást nem adnak a laikus közönségnek
az adott ügy magyarázatán kívül. Ha valakinek
hasonló jogi problémája adódik, közel
sem biztos, hogy az a valóságban is úgy végzõdik,
ahogy a mûsor végén bemutatott ítélet
sugallja. Ez még nem volna baj. Felfoghatjuk a mûsorokat a
nézõk igazságérzetére alapozott egyfajta
vetélkedõként is, ahol a verseny szabályait
a jogszabályok alkotják, a keretet pedig tárgyalótermi
miliõ. A magyar tárgyalótermek világa viszont
rendkívül száraz és unalmas, nem nyújthat
látványos keretet semmiféle show-mûsornak –
ha viszont a mûsor sutba dobja a tárgyalótermi dramaturgiát,
semmi köze nem marad a joghoz. A Nem jogerõsön nagyon
kiütközik ez a probléma, mivel a maga módján
rekonstruálni igyekszik a valós bírósági
tárgyalás szabályait. Nem is lehet igazán show
mûsornak tekinteni, hiszen csak kis mértékben él
a show elemeivel, inkább hû maradt az M1-es hagyományokhoz.
A peres feleket játszó színészek csak annyiban
különböznek a Jogi esetek statisztáitól, hogy
nem szenvtelenül, hanem a Szomszédokat idézõ
beleéléssel és hanghordozással adják
elõ az ügyeket. Ez néha kínossá teszi
a mûsort; a komolykodó bíró úr, aki valószínûleg
több évtizedes pervezetési gyakorlattal rendelkezik,
láthatóan feszeng a stilizált tárgyalásokon.
Ezzel szemben az angolszász elemekkel furcsán
vegyített Perpatvar lényege a show, minden más másodlagos.
A jogvégzett mûsorvezetõ legtöbbször még
arra sem törekszik, hogy a mûsorvezetés elemi etikai
szabályai betartásán kívül a jogi terminológiák
pontos használatára ügyeljen (hamis vádért
például nem lehet keresetet indítani), és ha
már a mûsor stilizált tárgyalás, legalább
azt az alapvetõ elvet betartsa, hogy nem prejudikál, elõzetesen
nem ítélkezik. Ha igaz, amit a mûsor végén
kiírnak – az ügyek és legtöbbször a szereplõk
is valósak –, nem értem, hogyan férhet bele esetenként
a nem szimpatikus fél megalázása, a közönség
tendenciózus irányítása tapslámpákkal,
a büntetõügyeknél az ártatlanság
vélelmének semmibevétele. Ha valakinek jogi problémája
van, és bíróság elõtt kell küszködni
az igazáért, már önmagában is elég
megterhelõ tud lenni. S ha még ezen felül vállalta
a mûsorban való szereplést, személyes dolgok
esetleges feltárását a nézõk elõtt,
ezzel alapvetõen a mûsorkészítõknek tett
szívességet, még ha esetleg valamennyi pénzt
is kapott érte. Ehhez képest csak a show és a jópofaság
kedvéért megjegyzéseket tenni rá, kellemetlen,
gúnyos kérdésekkel bombázni mûsorvezetõi
pozícióból nem csak etikátlan, hanem káros
is: a tárgyalótermet még nem látott nézõ
azt képzelheti, ez a valóságban is így folyik.
Próbálja ezek után rávenni valaki tanúskodásra.
Ebben a jogilag bizonytalan társadalomban, ahol
bírósági ítéleteket, ügyészségi
állásfoglalásokat, alkotmánybírósági
döntéseket értelmezhetnek többféleképpen,
különbözõ fondorlatokkal családokat fosztanak
meg lakásuktól, vagyonuktól, ártatlanul évekre
elõzetes letartóztatásba helyezhetnek szerencsétleneket,
egy korrekt jogi mûsorra – akár show formában is –
volna igény. Az emberek sokszor a legalapvetõbb jogaikkal
nincsenek tisztában (meddig mehet el a rendõr az igazoltatás
során, mire vigyázzanak lakásvásárláskor,
milyen feltételekkel mondhatják fel a munkaviszonyukat, megannyi
példát lehetne sorolni). Addig is maradnak az unalmas bírósági
tárgyalásokat utánzó, semmitmondó vagy
félrevezetõ, a szereplõk problémáit
kabarévá alacsonyító nem jogerõs perpatvarok.