Az Ûrodisszeia kabinon belül formatiszta film, mozgóképi allegóriái kevésbé idõállóak.
Mindig éber tekintettel figyeltem, hogy a filmbeli
tudományos fantasztikum, függetlenül a cselekmény
bárgyú katasztrofizmusától és western-romantikájától,
mennyire ki volt/van szolgáltatva a mindenkori divatnak, dizájnnak.
Rakétasilók, fel-, és leszállópályák,
hajtómûvek, fedélzeti mûszerek, jelzõk,
vezérlõ-berendezések, billentyûk, nyilászárók,
fegyverzetek, kommunikációs eszközök, jelmezek,
maszkok, torzult ábrázolatok, a bestiárium!, még
a különféle oszcillogrammok és villogások
is mennyire korhoz, naphoz kötöttek. Egyrészrõl
élõsdijei a tudományos haladásnak, másrészt
azonban termékei a piacon versengõ effektus-iparágnak.
Ami az Air Force-nál virtuális kiképzõelem,
majd háborúsdi, az szabadon elegyedik Disneylanddel s a videóanimációs
mûtermek újdonságaival. Csak pénz kérdése,
hogy a képzelet manipulációit tágas térbeli
méretekben vagy monitornyi szûkösségben végezhetjük-e.
Mindjárt 2001-et írunk. Az Ûrodisszeia
megcélzott évét. Kubrick nem érte meg, de nekrológ
helyett talán kimondható, hogy Clarke-kal közösen
alkotott egykori film-utópiája csak kevéssé
évült el. Õ (vagy õk) a pontosan meg nem határozott
végcélú ûrkaland kockázatos voltát,
két magasrendû intellektus (a központi számítógép
és az argonauta) beláthatatlan kimenetelû küzdelmét
axiómaként kezelték. Rejtélyes szabályokat
alkottak az integritásra, az elkülönülésre,
a belsõ gravitációs terek átjárhatóságára,
az obszerváció és a gondolatátvitel kettõs
játékaira. Az ûrhajón belül teremtett magány
és figyelem kinematográfiája révén sikerült
kiváltaniuk a nézõbõl is: itt lényegi
dolgok történnek, a száguldás dimenziói
immár nincsenek szinkronban az ember által érzékelhetõ
idõvel (idõtlenséggel), felgyorsult idõvel.
Kubrick kabinon belül formatiszta filmet csinált, de a száguldó
világegyetem állomáshelyein õ sem úszta
meg brachista megoldások nélkül (ez minden utópia,
képzelgés hátulütõje). A fény-hangáradás
még elmegy. A majmok bolygója nem. Az alvó jövõidõ
kolumbáriuma végképp nem. A mozgóképi
allegóriák (pláne, ha irodalmi fogantatásúak)
nem nagyon idõállóak.
Egy klubvetítésen láttam az ürodisszeia
egy swifti változatát, egy körülbelül ötven
perc terjedelmû videó-mûvet, bár elnéztem
volna több órán át is. Valóság-alapú
„alkotásról” van szó, a BBS jegyezte, valójában
azonban két honfitársunk – Artner Iván és Barcs
Miklós — keze munkája. A kukkoló, lánglelkû
szuper-hackerek otthon barkácsolt ketyeréikkel „ráálltak”
az orosz (szovjet?) ûrközpont és a Mir hullámhosszára,
s órákig, napokig (talán hetekig) lopták, dekódolták
az ûrállomásról közvetített, belsõ
használatra szánt képet és hangot. A kép
néha kissé kásás volt, a hang elmosódott,
szaggatott (ez még növelte az orv munka hitelét). Az
ûrállomás kitartóan száguldott Föld
körüli pályáján. Hogy mióta tartózkodtak
odafent az ûrmunkások, az nem tudható, ám a
felvételekbõl kisejlett, régóta. Mert gyakran
cefetül unatkoztak. S hogy a közérzetük ne romoljon,
játszadoztak.
Súlytalanságban dalra fakadtak. Kiszedték
ketreceikbõl az odafenn kikelt kis szárcsa-fiókákat,
lebegõ táncot járattak velük, úgyhogy
az állatok szeme majd kigúvadt, lábuk kalimpált
(volna). Üdítõital- gömböcskékkel passzolgattak,
néha valamelyiket lenyelték. Otthonról hozott emléktárgyakat
mutogattak, párosítgattak így-úgy. Mulattatóan
mímelték a tubusból evést. Elõpecáztak
valami ûrbeli kis koszt, szemetet s egy Junoszty márkájú
ódon porszívóval (nem könnyen) beszippantották.
Bohóckodtak a kondicionáló futópadon. Képbe
került a szerszámos-készlet: mintha egy Kurszk melléki
falu autójavító mûhelyébõl kölcsönözték
volna: fogók, vésõk, kalapácsok, csavarhúzók
s egyéb, ormótlanságok. Egy férfias küllemû
kollegina is belibegett, vele némafilmes pantomim-szerelmet lehetett
utánozni.
A mutatvány kényszeredettnek tûnt.
Az idõ végtelennek. Az ûrközpont láthatatlan
ügyeletesei talán hivatalból bajtársiasak, inkább
fásultak voltak. A „vége-érzet” dominált. Most,
hogy a MIR végre lakatlan és a hidegháború
idiotizmusa (mint ürügy) szertefoszlani látszik, az ember
(én is, mint kukkoló) könnyebb szívvel búcsúzhat
egy falsra sikeredett utópiától: „gyerekek, irdatlan
mennyiségû ûrhulladékot hagytatok odafenn, a
következõ fordulóban tisztább, megfontoltabb
programot javasolnánk”.